Seksi ja seksuaalisuus

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Seksi ja seksuaalisuus
18.01.2015 18:47 #61

ijü kirjoitti:

Muutaman kerran olen joutunut tilanteeseen jossa on täytynyt kieltäytyä sukupuolisesta kanssakäymisestä kun toinen osapuoli on (täysi-ikäisyydestään ja vesiselvyydestään huolimatta) vaikuttanut siltä ettei hänellä ole mahdollista tehdä (omasta mielestäni) harkittua päätöstä. Asia on kaksinkerroin ikävä sikäli että hetkeen heittäytyminen olisi niin helppoa ja toisaalta koska toiselle osapuolelle on vähän vaikea sanoa ettei kunnioita häntä ihmisenä niin paljoa että uskoo tämän olevan kykenevä ottamaan vastuun teoistaan.

Tiedä sitten millainen tilanne tämä oli, mutta itselleni tuli tästä mieleen syrjähypyt. Ainakin minulle varatut ihmiset ovat poissa laskuista seksikumppania katsellessa. Ainakaan jos tällä varatulla on lapsia. Katson että minulla ei ole oikeutta osallistua mahdolliseen perheen tuhoamiseen. Jos suhteessa menee niin heikosti, että pitää ulkopuolisia seksikumppaneita katsella niin se saattaa helposti kaatua muutenkin, mutta minä en aio olla siinä mukana vain hetken mielihyvän takia.

Itse en ole kiinnostunut kaupallisesta seksistä, koska siitä puuttuu se haluamani tunne-yhteys (korkeintaan sitten voisi harkita jos tarjoajana olisi niin kaunis nainen, että häneen ihastuisi ensisilmäyksellä tai jos perinteisen tuntitaksan sijaan palvelu olisi hitaampaa, treffeineen ym. lähempänä normaalia suhdetta...)

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Seksi ja seksuaalisuus
18.01.2015 20:18 #62

"Mitäs mieltä olette seksin ostamisesta? Pitääkö se saada lopetettua kokonaan vai pitäisikö lakia kenties höllentää sen suhteen. Kunnon bordellit pystyyn joka kaupunkiin ja parittajien sijaan homma vaikkapa valtion hallintaan, niin että epämääräinen aines pysyy poissa kuvioista ja saadaan lieveilmiöt pois. Kysyntähän tuon suhteen ei tule koskaan loppumaan."

Amsterdamissahan asia on hoidettu laillistamalla seksin osto/myynti niille varatuissa paikoissa. Kävin itse kattomassa punaisten lyhtyjen aluetta vuosia sitten, ja ihan siistiltähän se homma vaikutti. Näyteikkunassahan työtä tarjoavat keimailevat, ja ostajat sitten valikoivat kuin katalogista. En itse kokeillut kyllä.

Hyvä puoli sen laillistamisessahan olisi ennen kaikkea ihmiskaupan heikentyminen. Myös se että sukupuolitaudit varmasti vähenisivät, jos työtä tarjoavat joutuisivat pakollisiin ja valvottuihin sukupuolitesteihin. En tiedä miten Amsterdamissa on hoidettu asiakkaiden testaaminen, onko mitenkään, en tiedä.

Seksin myynti on todella vanha ammatti. Joku psykiatri osaisi sanoa asiasta enemmänkin, mutta mitä katsonut dokumentteja pornoteollisuuden työntekijöistä (pornotähdet), niin sellaisen kuvan siitä saa, että aikasta verottavaa se on ihmisen psyykkeelle. Paranisiko tilanne, jos yhteiskunnassa olisi avoimempi suhtautuminen, sitä on kiva miettiä.

Sitäkin on kiva miettiä, että mikä on "seksin ostoa"? Jos käyt kupillisella strippibaarissa, niin ostatko seksiä? Lain mukaanhan tämä on selvä, mutta noin aatteellisella tasolla.

Clone Megan Fox!

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Seksi ja seksuaalisuus
18.01.2015 21:05 #63

Pornossahan se on se ongelma, että sitä yritetään tehdä niinkuin mitä tahansa työtä, joku perustaa puljun ja palkkaa porukkaa tai maksaa freelancereille. Eihän seksi niin toimi - varsinkaan jos tehdään ns. kovaa pornoa eli sellaista jossa oikeasti naidaan. (Aika kumma sanoa HC:ksi semmoista mitä tapahtuu useimmissa aviomakuuhuoneissa)

Ja kuka semmoisesta ylisliipatusta vividentertainmentkamasta innostuisi muutenkaan?

Toisaalta nykyäänhän on semmoistakin kamaa, missä esimerkiksi esiintyjinä saattaa olla ihan oikea aviopari (tai muuten kemiat tsekattu täsmääviksi eikä tuottaja ole vain tuonut paikalle isomunaisinta oria minkä saa hankittua) ja sellainen varmasti kuluttaa ihmistä vähemmän, jos ollenkaan. Toivoahan sopii, ettei motiivi myöskään ole pelkästään taloudellinen vaan ainakin osittain exhibitionistinen.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Seksi ja seksuaalisuus
18.01.2015 22:31 #64

Pornohan on teollisuus vielä a) Japanissa b) Yhdysvalloissa. Saksan tilanteesta en tällä hetkellä, kiitos kielitaidottomuuden, tiedä mitään, mutta muutenhan pornoteollisuus oli erittäin kannattavaa noin kaksikymmentä vuotta mutta kohta jo vuosikymmenen on kuihtunut kasaan. Jos nyt pitäisi sanoa, että vuonna 2015 Euroopassa on pornoteollisuutta, niin sitten se tarkoittaisi ammattimaisesti tehtyjä amatööripornopätkiä sekä itäisessä Keski-Euroopassa (Unkari, Tšekki, Puola) tehtyä (sinällään etiikaltaan kyseenalaista) casting couch -haastattelupornoa. Eli toisin sanoen jotain, jolla pääasiassa kameran edessä olevat ihmiset eivät yleensä elä. Toki sitäkin kautta sit syntyy kiintotähtiä, ja toki erilaisilla fetissiyleisöillä on omat studionsa, jotka tekee kohdennettua pornoa, mutta niistäkin aika useat toimivat periaatteella, jossa varsinaisille pornonäyttelijöille maksetut korvaukset tai palkat ovat vaatimattomia verrattuna siihen, miten vielä vuosituhannen vaihteessa rahaa liikkui.

Mutta kuten kotimainen skene (joka oli varsinkin loppuvaiheessa todella naisvaltaista, sitä yhtä seitsemänkymppistä patua lukuunottamatta, ja progressiivista) osoitti, sitä voi ihan hyvin tehdä pornoa vuosikymmenen, ja sitten siirtyä muihin töihin. (Mitä Iltalehti ei selkeästi tajua: vaan typerehtää .) Tai jatkaa sillä saralla, mikä yhä on liiketaloudellisesti kannattavaa, eli dominana tai privasessioita tarjoavana kivijalkaliikkeenä. Mistä päästäänkin JPAPin esittämään maksullisen seksin määritelmään. Täsmennetään nyt vielä, että strippiklubilla käyminen ja siellä kaljan juominen ei ole maksullista seksiä, eikä Suomessa strippiklubeilla (tai edes noissa privaattisessioissa kivijalkaliikkeissä) (saakaan) tarjota maksullista seksiä. Privasessioita on tarjolla vaikka minkälaisia, mutta käytännössä kaksi rajoitetta niissä aina on: ensinnäkin kontakti ammattilaiseen on joko täysin kielletty tai sallittu vain jossain rajallisessa tarkoituksessa (esim. viime aikoina yleistyneet ihmispöytä- tai sidontakontaktit) ja toiseksikin masturbointi session yhteydessä on kielletty. Nämä ovat myös syitä, miksi ne eivät ole maksullista seksiä.

Mitä sitten taas tulee psyyken verottavuuteen, se riippuu myös seksiammattilaisuudessa pääasiassa niistä työolosuhteista. Totta kai myös ihmisistä, ollaan me sen verran erilaisia, että esim. ahdistutaan eri asioista. Mutta keskimäärin vapaaehtoisesti tiensä valinneet ahdistuivat myös pornoelokuvien teossa tutkimuksen mukaan aika arkisista asioista: kiireestä, huonoista työolosuhteista, vaatimattomasta infrasta ja hygieniatiloista, ja kovasta kilpailusta. Tutkimukseen en nyt ulkomuistista löydä enää viitettä, kun on jo yli puoli vuosikymmentä, kun sitä selailin. Mutta jos on kiinnostunut psykologisesta puolesta, Naapurintyttö eritteli sitäkin omassa blogiprojektissaan varsin hyvin: Naapurintyttöä naidaan .

Jotta tästä ei tulisi raamattua tähän väliin, jätän seuraavaan viestiin taas puolet siitä, mitä olen tänne ollut kirjoittamassa viikon verran, ja jatkan vielä yhdestä viime viesteissä käsitellystä aspektista: seksistä kieltäytymisestä tai siitä, miksi joissain tilanteissa voi olla viisaampaa olla harrastamatta seksiä. Seksihän on parhaimmillaan mitä loistavinta ajanvietettä, ja useimmiten kuitenkin vähintäänkin rentouttavaa. Mutta sitten siinä on kuitenkin kovin monelle meistä myös ongelmalliset puolensa - koska seksi on samanaikaisesti niin paljon sekä iholla että pään sisällä, niin seksin seurauksia hetkissä ja vuosissa on vaikea aavistaa. Eettiset pohdinnat saattavat joskus olla jopa helpompia tapauksia kuin ihan vain sellaiset arkiset tilanteet, joihin ei liity suurempaa etiikkaa. Esimerkiksi kahden keskenään läheisen ystävän ilman romantiikkaa harrastama seksihän voi olla joissain tilanteissa erinomainen ratkaisu molempien seksintarpeisiin, jos se molemmille sopii ja on eettisesti oikein. Mutta etiikkaa kiinnostavampaa ja vaikeampaa voi hyvinkin olla se, mitä seurauksia sillä on ystävyyssuhteelle? Käykö niin, että kummalla jommalla herääkin seksin myötä myös romanttisia tunteita? Vai jatkuuko ystävyyssuhde seksin jälkeen hyvin pitkälti sellaisena kuin oli ennen sitäkin, vain yhdellä lisätasolla? Nämä ovat asioita, joista voi ennalta tehdä lähinnä arvauksia, vaikkakin esimerkiksi yhteisellä keskustelulla arvaukset voivat olla hyvinkin valistuneita ja usein oikeassa. Mutta aivokemia on jännä juttu, ja kun sitä ei vielä tiedekään täysin hahmota, niin mitenpä sitten yksittäinen ihminen...

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Last edit: 18.01.2015 22:38 : Iivari.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa, Ageha

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Seksi ja seksuaalisuus
19.01.2015 19:23 #65

Iivari kirjoitti: Esimerkiksi kahden keskenään läheisen ystävän ilman romantiikkaa harrastama seksihän voi olla joissain tilanteissa erinomainen ratkaisu molempien seksintarpeisiin, jos se molemmille sopii ja on eettisesti oikein. Mutta etiikkaa kiinnostavampaa ja vaikeampaa voi hyvinkin olla se, mitä seurauksia sillä on ystävyyssuhteelle? Käykö niin, että kummalla jommalla herääkin seksin myötä myös romanttisia tunteita? Vai

Niin, aika moni on esittänyt teorian, että tämä toimii paljon paremmin vähän vähemmän läheisten kaverien kesken.

(tietysti hyvällä tuurilla molemmilla herää)

Täytyy muistaa, että ihmisten demiseksuaalisuusasteikko on erilainen (käytetäänkö tuota sanaa muualla kuin Tumblerissa), toisin sanoen seksiin vaadittava "henkinen yhteys" ja kiintymys on erilainen. Toiset voivat harrastaa seksiä vain parisuhteessa, toiset jopa juuri tavatun tuntemattoman kanssa.

Ja senkin lisäksi kaikenlaista parinvaihtoa, ryhmäseksiä ja swingerkuviota tapahtuu varmaankin paljon enemmän kuin (haastattelututkimuksia tehneitä seksologeja ja näiden tutkimukseen tutustuneita lukuunottamatta) osataan aavistaa.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Seksi ja seksuaalisuus
19.01.2015 21:28 #66

Seksin ostamisesta. Periaatteessa ihan ok, saavathan aikuiset ihmiset harrastaa seksiä rahasta. Käytännössä prostituutio on kuitenkin hyvin ongelmallista. Kuinka oma valinta prostituutio todella on, vaikka siihen ei liittyisi ihmiskauppaa? Helsingin Vaasankadulla ja Sihteeriopiston sivuilla tekemieni empiiristen tutkimusten perusteella olen havainnut, että suurin osa seksityöntekijöistä on jotain aivan muita kuin suomalaisia: aasialaisia ja itä-eurooppalaisia pääosin. Onhan myös suomalaisia seksityössä, mutta he ovat vähemmistöä, useimmat kun voivat valita jostain muusta. Minusta seksityö onkin jollain tavalla huonommassa asemassa olevan ihmisen hyväksikäyttöä. Erityisen vastenmielisenä pidän jotain seksiturismia Thaimaahan, jossa prostituutiossa on paljon myös alaikäisiä. Ilmeisesti on suomalaisia miehiä, jotka eivät voi olla ilman seksiä tai masturboida, vaan pitää panna lapsia.

Mitä tuohon Naapurintyttö- blogiin tulee, olen törmännyt siihen joskus ja mietin vähän, että onkohan sepitettä. Ei olisi nimittäin ensimmäinen ”kohu”-blogi, joka olisi mielikuvituksen tuotetta.

Useimmin kuullut seksinoston kriminalisointia kritisoivat argumentit keskittyvät siihen, miten kielto ajaa ”toiminnan maan alle”. Yleensä ihmiset eivät vaan vaivaudu tarkentamaan, mitä tämä tarkoittaa ja mitä konkreettisia vaikutuksia sillä on. Väittäisin, että täysin vapaavalintaisesti seksityössä toimivat ihmiset, jotka eivät tee hommaa vain epätoivosta (esim. jotkut suomalaiset) pystyvät kyllä huolehtimaan itsestään ja sukupuolitaudeistaan, vaikka seksin osto olisi kiellettyä. Turvallisuus nyt on toinen juttu.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Seksi ja seksuaalisuus
02.02.2015 16:26 #67

En olisi ihan heti arvannut, että löydän scifi/fantasia-sivustolta myös tällaisen topiikin! No ei siinä mitään, ovathan ne seksi ja seksuaalisuus mielenkiintoisia ja tärkeitä aiheita. :smile: Seuraavaksi joitain hajanaisia ajatuksia mitä tämä keskustelu herätti.

Biologina mun näkökulma seksiin ja seksuaalisuuteen on aika sellainen neutraali ja no... biologinen. Minulle seksi (soolona tai yhdessä) on luonnollinen osa elämää siinä missä nukkuminen ja syöminenkin.

Omassa elämässä olen vahvasti kokenut, että itsetunnolla on järjettömän suuri merkitys seksistä nauttimiselle. Silloin kun itse on kärsinyt huonosta itsetunnosta -> pitää omaa kroppaa epäviehättänä -> nostaa käytöksellään itse esiin näitä "epäkohtia" (vaikka kumppani ei olisi niitä edes huomannut) -> jolloin kumppani alkaa kiinnittämään huomiota "ongelmiin" joita ei olisi alunperin edes noteerannut -> itsetunto huononee entisestään, josta päästäänkin taas alkuun ja kehä on valmis.

Kun taas on sinut oman kroppansa kanssa (kenelläkään meistä se ei todellakaan ole täydellinen ja jokainen meistä on kaunis omalla tavallaan), niin silloin myös nauttii enemmän seksistä eikä mieti touhutessa, että pömpöttääköhän mun maha nyt kauheasti tms.

Toinen tärkeä asia on mielestäni keskusteleminen ja luottamus. Omista mieltymyksistään on uskallettava sanoa ääneen. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin se, että vaikka vasta vuosien päästä selviää, että kumppani olisikin halunnut sinun tekevän sänkyasioissa jotakin toisin kaikki nämä vuodet. Tai on ollut joku muu väärinkäsitys toisen mieltymyksistä tai laadun suhteesta määrään. Jne.

(Vähän niin kuin se vanha vitsi kauan naimisissa olleesta pariskunnasta, kun toinen toteaa, että "et ole koskaan antanut mun syödä sitä leivän kantapalaa", johon toinen: "ja mää oon koko ajan luullut, että sää et halua sitä ja väkisin oon uhrautunu ja syöny sen kantapalan..." :lol: )

Mikään ei muuten ole parempi (ja vapauttavampi) tunne kuin se, että voi luottamuksellisessa ja keskustelevassa parisuhteessa olla täysin oma itsensä ja antaa vain mennä siellä makkarinkin puolella. Toivon, että jokainen kokisi tämän tunteen ainakin jossain vaiheessa elämäänsä. :heart: (Ainakin minulla siihen meni monta vuotta ja välillä on heikko hetki täälläkin.) Onneksi sekä keskustelutaitoja että itsetuntoaan voi tietoisesti harjoitella ja kehittää läpi elämän. Tämä siis kannustuksena niille, jotka näiden ongelmien kanssa painiskelevat. Tsemppiä!

Loppukevennys: Minä kun en ole noita yhden yön juttuja koskaan kokeillut, niin en tiedä kuinka tämä kuvaus sopii, mutta kaverini sanoi kerran aika hauskan määritelmän (joka ainakin kuulostaa todenmukaiselta): "Yhden illan seksi on kuin kahden ihmisen masturbaatiota yhdessä."

Loppukevennys osa 2: Tulevana bilsan opena odotan kovasti (not...) sitä ekaa kertaa, kun pääsen tätä aihepiiriä opettamaan punasteleville ysiluokkalaisille. Pelkään, että vaikka itse pysyisikin asiallisena, niin jos ne oppilaat alkavat kovasti pelleilemään ja naureskelemaan, niin voi siinä olla itselläkin pokassa pitelemistä... :wink:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adaera, Raimu

iju
Teknikko
iju vastasi aiheeseen: Seksi ja seksuaalisuus
15.02.2015 00:01 #68

Abilene-paradoksi on kuuluisa esimerkki epäonnistuneesta ryhmäkommunikaatiosta. Mainitsen tämän siltä varalta jos haluat saada tuolle esimerkillesi hienon nimen!

[NiTessine] Joo, no, tosta viestistä ei tiedä pitäiskö sitä kommentoida vai vertaisarvioida.

Last edit: 15.02.2015 00:03 : iju.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Seksi ja seksuaalisuus
15.02.2015 00:09 #69

Jotenkin tuntuu siltä, että seksuaalisena olentona oleminen ei tässä yhteiskunnassa ole sallittua kaltaiselleni yksinäiselle, lyhyelle, ylipainoiselle ja mielenterveysongelmista kärsivälle miehelle. Oikeastaan ainoat tavat, joilla voin toteuttaa seksuaalisuuttani ovat pornolle runkkaaminen ja eroottisten tarinoiden kirjoittaminen. Ja näiden tapojen vuoksi minut kaiken lisäksi luokiteltaneen likaiseksi vanhaksi sedäksi.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Raimu

Mika
Teknikko
Mika vastasi aiheeseen: Seksi ja seksuaalisuus
05.07.2015 20:56 #70

Echramath kirjoitti: Maassa oli ihan tervehenkinen eroottisen taiteen kulttuuri, ... pikakelaa muutama vuosikymmen ja meillä on lonkeropornoa.

Tähän voisin kommentoida vain vuodelta 1814 peräisin olevalla Hokusain ukiyo-e puukuvalla nimeltä The Dream of the Fisherman's Wife .

Koskeeko ensimmäinen foorumiviestini lonkeropornon historiaa? Koskee.

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Last edit: 05.07.2015 21:32 : Rinja. Syy: Pikkaisen isompaa tekstiä, kiitos ;)

Valvojat: IivariSarantha
metamorfimaagi, LordStenhammar