Eduskuntavaalit 2015

• Xerion hahmo Kirjoittaja
  • Xerion
03.03.2015 11:58 #1 : Xerion
Vaalit ovat tulossa. Aiotteko äänestää? Ketä aiotte äänestää? Miksi äänestät juuri häntä? Olisi kiva kuulla mitä ihmiset ajattelee vaaleista ja ylipäätään politiikasta. :smile:

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

03.03.2015 12:21 #2 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Äänestän, ilman muuta. Tiedän jo ehdokkaani puoluekannan ja sukupuolen mutta hänen henkilöllisyytensä kysäisen vaalikoneilta.
Jokainen vaalikelpoinen risingilainenhan käyttää mahdollisuutensa vaikuttaa siihen, ketkä 200 kulkevat vallan pylväikössä seuraavat neljä vuotta.

03.03.2015 13:21 #3 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Äänestän kyllä. Periaatehan on se, että muuten jonkun toisen lisko voittaa... :smile:

• kyty
03.03.2015 13:27 #4 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Aion äänestää, mutta en ole miettinyt asiaa vielä sen pidemmälle. Harmittaa vain että äänestäessä joutuu miettimään aina kaksi äänestettävää: sen jonka itse valitsisi ja sen ketkä pulueesta todennäköisesti pääsevät eduskuntaan ja haluaako heidät sinne.

• Rinja
03.03.2015 18:28 - 03.03.2015 19:54 #5 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Minä olen pohtinut viime aikoina kovasti puolueasioita. Olen nimittäin aina äänestänyt muuannen puolueen ehdokkaita, mutta toisaalta erään toisen puolueen arvot ovat tietyssä mielessä lähempänä omiani. Olenkin tämän puolueen vaaliohjelmaan ja ylipäätään aatteisiin yrittänyt nyt kovasti tutustua, mutta jokin niissä selittämättömällä tavalla mättää. Ehkä ne ovat liian ympäripyöreitä (lol) tai sitten tavoitelauselmissa on liian vähän sellaisia, jotka iskisivät juuri minuun.

Päädyin siis siihen, että jatkan tämän ns. vanhan puolueen äänestämistä, ja kaivelin vaalikoneen ja puolueen sivujen avulla alustavan ehdokasvaihtoehdon valmiiksi. Ratkaisevia seikkoja olivat kokemus, arvot, ikä ja vähän sukupuolikin, kutakuinkin tuossa järjestyksessä. Voi olla, että ehdokas vaihtuu vielä, mutta onpahan ainakin joku mietittynä. Ei tosin haittaa, vaikka ehdokkaani ei pääsisikään eduskuntaan, koska ei puolueestani ole ehdolla sellaisia "ei missään nimessä tuota sinne" -tyyppejäkään.

Mitä tulee suhtautumiseeni politiikkaan, niin edelleenkinhän opiskelen poliittista historiaa, ja innostus erityisesti nykypolitiikkaa kohtaan nousi vielä aivan uudelle tasolle kun kävin äskettäin Suomen puoluehistoriaa käsittelevän luentokurssin. Lisäksi työn alla oleva kandinikin liippaa vahvasti suomalaisten puolueiden viimeaikaista kehitystä. Tällä hetkellä tuntuu siltä, ettei mikään ole niin jännää kuin vaalit ^^ Politiikan ja erityisesti puolueiden parissa on meneillään aivan hurja murroskausi, ja minä pääsen elämään sen, jeij!

EDIT: No joo, myönnettäköön että yleensä minulla ei ole pahemmin luottamusta siihen, että eduskunta toimii ja saa mitään hyvää aikaiseksi. Tällä hetkellä kuitenkin näen tavallista selvemmin sen, mistä ollaan tultu ja missä ollaan nyt ja miten harvinaisen vaikeaa puolueilla on tänä päivänä ja että demokratian muutos on meneillään tälläkin hetkellä. Puolueet joutuvat muokkautumaan joksikin aivan muuksi kuin mitä ne ovat olleet viimeiset sata vuotta. Valitettavasti persut ovat tällä hetkellä muutoksen näkyvin oire, ja haluan äänestämällä vaikuttaa siihen, että heille saataisiin vastavoima.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 03.03.2015 19:54 Rinja.

• Xerion hahmo Kirjoittaja
  • Xerion
03.03.2015 19:19 #6 : Xerion
Vastaus käyttäjältä Xerion aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Toihan kuulostaa mielenkiintoselta. Siis toi loppuosa. Voisit kertoa enemmänki. :cheesy:

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

03.03.2015 23:12 #7 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Eduskuntavaalit 2015

kyty kirjoitti: En tosin jaksa uskoa että äänestäminen loppupeleissä vaikuttaa asioihin mitenkään erityisen paljon, varsinkin kun kuulun siihen kansanosaan jolla ei ole hirveästi odotettavaa tulevaisuudelta. Tuntuu että sama meno jatkuu koko ajan vaikka eduskuntaan tulisi kuinka paljon uutta porukkaa tahansa, tuloerot kasvavat, Talvivaara porskuttaa, jne... Mutta toisaalta en edes tiedä kuinka paljon poliitikot oikeasti voivat asioihin vaikuttaa? :neutral:

Suomen perinteisetkeskeiset puolueet ovat nykyisin kolmannen tien vasemmistolainen, keskustalainen ja keskusta-oikeistolainen. Kun vielä on tapana ollut pyrkiä konsensuspolitiikkaan ja edellämainittujen voimasuhteet ovat pysyneet melko tasaisina, ei ihme jos muutokset etenevät hyvää mannerjäätikkövauhtia.

Mutta kyllä sillä edelleen on merkitystä. Isoin ongelma on tietysti se, ettei Suomi toimi tyhjiössä ja minusta tuntuu, että keskustelu esimerkiksi verotuksesta, tulonsiirroista ja elvytyksestä menee ihan sekaisin siinä, että olemme vain Euroopan kokoisen yhteistalousalueen osa.

Äänestäkää siis myös eurovaaleissa ja katsokaa mihin europuolueeseen suomalaispuolue lukeutuu!

04.03.2015 10:43 #8 : Gespenst
Vastaus käyttäjältä Gespenst aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Pakko sanoa että kiinnostuneena seuraan kommenttejanne.
Itse kannatan paria puoluetta ja yleensä jokaisissa vaaleissa tiedän ketä äänestää. Vaalikoneella olen jo monen vuoden ajan "hauskuuttanut" itseäni. Siihen se sitten jääkin, ikä kun ei vieläkään riitä oikeasti äänestämiseen.

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

• Wanderer hahmo
  • Wanderer
04.03.2015 21:43 #9 : Wanderer
Vastaus käyttäjältä Wanderer aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Aion äänestää. Puolue on jo selvä, ollut jo monta vuotta. Ehdokas pitää vielä valita, vaikka mielestäni sillä ei ole niin väliä, kun ääni menee kuitenkin koko puolueelle.
En mitenkään erikoisesti seuraa politiikkaa, näin vaalien alla enemmän. Sen verran, että varsinkin erään tietyn puolueen ehdokkaat ja heidän mielipiteensä ovat aiheuttaneet jopa suoranaista raivoa. Kuinka tyhmä ihminen voi oikeasti olla.

04.03.2015 22:05 #10 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Tein sen Helsingin Sanomien vaalikoneen liioiteillen näkemyksiäni. Algoritmi käski äänestää SKP:tä. Sitten tein sen vakavammin. Algoritmi käski edelleen äänestää SKP:tä.

(luultavasti kuitenkin arvon Vihreiden ja Vasemmiston välillä. Ehkäpä kirjaimellisesti heittämällä noppaa)

• Ageha hahmo
  • Ageha
05.03.2015 21:18 #11 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Eduskuntavaalit 2015
En edes muista mitä tuli tulokseksi HS:n vaalikoneesta. Vassareiden ehdokkaita, kai? Mutta tein sen anyway vahingossa väärälle vaalipiirille, hups. :tongue: Nyt alkaa hiljalleen jo hahmottua puolue/puolueet joista sitten ehdokkaani valitsen, on mietittynä myös valmiiksi ainakin yksi lupaavahko tapaus mutta saa nähdä. On siis eka kerta ikinä kun äänestän eduskuntavaaleissa, huijui.

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.

05.03.2015 22:31 - 05.03.2015 23:21 #12 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Jee, pian pääsee seuraamaan vaalitenttejä ja muuta vaaliviihdettä! Olen äänestänyt kaikissa vaaleissa, joissa se on ollut ikäni puolesta mahdollista. Ei maksa mitään ja voi vaikuttaa, ainakin vähän.

Minulla on kutakuinkin tiedossa, mitä puoluetta äänestän. Oikeastaan potentiaalisia äänestettäviä puolueitakin on vain kaksi. Kumpikaan niistä ei täysin tyydytä minua, mutta jotain kompromisseja on tehtävä ja mietittävä, mikä on itselle se kynnyskysymys. Kannatan esimerkiksi ruotsin kielen vapaaehtoisuutta, mutta se ei ole niin tärkeä asia, että valitsisin puolueen vain sillä perusteella. Vaalikoneessa olen yleensä saanut ykkösehdokkaiksi Piraattipuolueen edustajia. Koska olen tylsä, en aio äänestää heitä, tuntuisi vain menevän ääni hukkaan. Minulle sopiva puolue on myös usein ollut Köyhien asialla. :roll:

Viimeisimpien kannatusgalluppien valossa Keskusta näyttää voittavan vaalit, ties vaikka saataisiin Paavo Väyrysestä jälleen ulkoministeri. Hallituskumppaniksi Keskustalle toivon demareita. Kokoomuksen, PS:n ja SDP:n kannatuksessa on kuitenkin aika vähän eroa, joten vaikeaa sanoa miten käy. Kokoomushan on porskuttanut voitosta voittoon tässä pitkän aikaa, mutta Kataisin hallituksen törppöilyllä lienee hintansa.

Ageha kirjoitti: Sen lisäksi että äänestämäni ehdokas olisi selväjärkinen ja ajamassa niitä asioita, joiden tahdonkin tulevan ajetuiksi, tavoitteenani on äänestää jotakuta jonka ikä olisi reippaasti alle kansanedustajien keski-iän, sillä se olisi hyvä saada matalammaksi. Pelottavan homogeeniseltä vaikuttava joukkio siellä tällä hetkellä.

Tätä itsekin olen ajatellut. Samat naamat keikkuvat eduskunnassa vuosikymmenestä toiseen. Monet ovat vielä saattaneet olla siinä samassa jossakin kunnanvaltuustossa nostamassa liksaa. Minusta on erittäin huonoa, jos valta keskittyy vain muutamien ihmisten käsiin enkä itse äänestäisi kuntavaaleissa ehdokasta, joka on kansanedustajan virassa. Toisaalta mitä näihin nuoriin ehdokkaisiin tulee, olen erittäin allerginen ylioppilaspolitiikasta (kuten HYYstä) ja puolueiden nuorisojärjestöistä tuleville poliittisille broilereille, joille politiikan teko itsessään on aatetta tärkeämpää. Eipä sillä, että monet konkaripoliitikot eivät olisi vastaavan kaltaisia.

Mielipiteeni useistakaan poliitikoista ei ole järin myönteinen. Ärsyttää aivan suunnattomasti, että mitään ei saada aikaan äänestäjien suututtamisen pelossa. Lähihistoriasta esimerkkinä nyt vaikkapa hanke kodinhoidontuen jakamisesta, joka sekin kosahti. Jos taloustilanne ei tästä parane, on pakko leikata jostakin, mieluiten tietysti kaikilta tasapuolisesti. Mistään ei kuitenkaan tule mitään, jos tärkeintä on miellyttää äänestäjiä ja saada vaalivoitto seuraavissa vaaleissa. :P

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice
Viimeksi muokattu: 05.03.2015 23:21 Puolikuu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Ageha

05.03.2015 23:24 - 05.03.2015 23:24 #13 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Eh, kirjoitin pitkän viestin, jota mun piti muokata mutta vahingossa poistin. Masentavaa. :sad:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice
Viimeksi muokattu: 05.03.2015 23:24 Puolikuu.

• Ageha hahmo
  • Ageha
05.03.2015 23:40 #14 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Eduskuntavaalit 2015
^Huhujen mukaan se on modejen tai ainakin ylläpitäjien nähtävissä vielä poistamisen jälkeenkin, en tiedä voivatko palauttaa mutta joku voinee ainakin copypasteta sinulle niin voit muokata tuohon viestiisi? :3

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.

• Rinja
05.03.2015 23:42 #15 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Palautettu ;) (Suunnilleen ainoa oikea asia, jonka voi näillä "pelkillä" modeoikillakin tehdä!)

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu, Ageha

06.03.2015 10:24 #16 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Eduskuntavaalit 2015

Ageha kirjoitti: Mutta sanoit jotain vaaligalleriasta ellen väärin muista ja siis niin sehän unohtui sanoa, malttamattomasti olen odottanut niitä helmikuusta lähtien. :lol: Tulisivatpa pian, tässä kuussahan niiden pitäisi tulla ja aina parin päivän välein olen käynyt tsekkaamassa että no josko tänään... :roll:

En sanonut mitään vaaligalleriasta, mutta nyt kun otit asian puheeksi, niin odotan kyllä mielenkiinnolla, että pääsen sitä tutkimaan. En silti ihan niin paljon, että olisin joka päivä käynyt sitä Ylen sivuilta etsimässä. :lol: Ainiin, niin paljon kun tykkäänkin vaalitenttien seuraamisesta, harras toiveeni on, etteivät ehdokkaat aina puhuisi toistensa päälle!

Ja kiitos vielä Rinjalle viestini palauttamisesta. :cheesy:

12.03.2015 18:36 #17 : Morgan Blood
Vastaus käyttäjältä Morgan Blood aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Vaalikone ilmestyi eilen, mikäli kiinnostuneilta jäi huomaamatta :D

Tein sen jo ja hassua kyllä, kärkiehdokkaat olivat tällä kertaa täysin samat kuin Hesarin vaalikoneessa. Yleensä ne vaihtelevat jonkin verran. En joutunut kompromissaamaankaan monesta huonosta, vaan ykkösehdokkailla oli aika korkeat vastaavuuspisteet.

Äänestän vihreiden ehdokasta sillä puoleessa on ympäristöarvojen lisäksi hyvää yrittämis- (Start up yrittämis-) ja insinööritason osaamista. Sopii ympäristöarvoja korkealla pitävälle yrittämisestä kiinnostuneelle insinöörille ;)

Ars Longa Vita Brevis

• River hahmo
  • River
14.03.2015 20:37 #18 : River
Vastaus käyttäjältä River aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Mielenkiintoisia kommentteja. Yleensä pidän suuni kiinni politiikasta, koska Suomessa on melkeinpä mahdotonta keskustella asioista avoimesti à la Jenkit ja Etelä-Eurooppa: poliittinen intohimo on yleensä poliittista umpimielisyyttä ja siirtynyt sukupolvilta toisille äidinmaidon mukana. Se on vähän sitä, että jos olet eri mieltä jostakin, niin sitten toiset kääntävät selkänsä ja mököttävät, että "tuota ei oteta leikkiin mukaan".

Parhaiten aatteellista asennoitumista kuvaa ehkä se, että parina viime vuonna on käyty kauheaa vääntöä esim. sen suhteen, että puhutaanko vuoden 1918 tapahtumista esim. sisällisotana, vapaussotana vai luokkakapinana. Eli tapahtuneesta on kolmea vuotta vajaa sata vuotta ja silti se herättää ihmisissä kitkeriä tuntemuksia. Miksi muuksi sitä voi sanoa kuin sukupolvelta toiselle siirtyneeksi tunneperäiseksi traumatekijäksi? Tietyssä mielessä voisi sanoa, että vanhemmat sukupolvet ovat myrkyttäneet omilla lapsuuden tapahtumillaan ja suvun sekä kyläyhteisöjen sisäisillä asioillaan nykyisten nuorten ja nuorten aikuisten mielet. On aika iso juttu kenenkään herätä yksi kaksi miettimään, että hetkinen, mistähän nämä minun oletukseni ovat peräisin. Se ei ole mahdotonta, mutta aika harvinaista. On helpompi pysyä siinä, mikä on lapsuudesta asti opittua ja uskoa siihen, mitä on toitotettu kyllästymiseen asti.

No joo, mutta siis itse olen äänestänyt jokaisissa vaaleissa ja äänestän näissäkin. Olen aiemmin maininnutkin jossakin ketjussa, että olen poliittisesti sitoutumaton ja opiskellut erilaisia aatesuuntauksia ja politiikkaa. Ei ole kauhean vaikea olla sitoutumaton, koska kaikki puolueet ovat omasta mielestäni samaa massamössöä, eri kastikkeella höystettynä. Yhdenkään poliitikon en usko olevan hommassa ns. kansan palvelijana, vaan turvatyöpaikkahan se kaikille on ja oma napa ja kukkaro menevät kaiken muun etusijalle. Jos asia ei olisi näin, niin miksi kansanedustajien palkkoja ei ensimmäisenä laskettu, kun alettiin puhua yhteisestä vastuunkannosta. Niinpä. Kun katsoo istuntoja, niin suurimman osan ajasta sali on melkein tyhjillään. Silloin kyllä kaikki pääsevät paikalle, kun äänestetään omien palkkojen nostamisesta ja yllättäen kukaan ei paina "eitä".

Itse koen ongelmallisena sen, että itseni ikäisiä naisia ei ole paljoakaan ehdokkaina. Ainakaan omassa vaalipiirissä. Ja jos on, niin arvomaailmaltaan ovat täysiä materialisteja, joista paistaa kilometrin päähän halu päästä "porolasta" pois ja nauttimaan etelän herkuista. Yksin ihan varteenotettava ehdokas löytyi tällä kertaa MTV3:n vaalikoneen avulla (muut vaalikoneet antaneet taas ihan ihme vaihtoehtoja), yllättäen Vihreistä: itseäni muutaman vuoden vanhempi yksinhuoltaja nainen, korkeasti koulutettu opetusalan ihminen, jolla vahvaa kokemusta sosiaalialalta (perhe- ja päihdetyöstä) ja rikosseuraamusalalta. Hänelle taitaa ääneni mennä, koska tosiasia läpi historian on ollut se, että naisten asemaa ei aja kukaan muu kuin toinen nainen... Aina ei edes toinen nainen, jos tarpeeksi maksetaan hiljaa pysymisestä, tai nainen on sen verran hissukka, että äijäporukalla saadaan painostettua "pysymään ruodussa".

Miettikääpä muuten hetki tuota vastuunkantoasiaa. Nykyisin poliitikot pääsevät kuin koira veräjästä, tekevät temppunsa ja häipyvät tuon taivaallista tekojensa seurauksista välittämättä kevyempiin ja parempi liksaisiin duuneihin pois Suomesta. Jos samaa olisi yrittänyt demokratian alkukehdossa ja -aikoina Kreikassa, niin olisi saanut melko varman kivistystuomion. Että ajat ovat muuttuneet, mutta enpä tiedä, onko meno yhtään ihmimillisempää... Ennen kärsi se yksi ihminen kivitystuomion myötä ja yleensä siksi, että oli pettänyt lupauksensa tai käyttänyt asemaansa väärin, nykyisin tällaisille tyypeille ei ole mitään rangaistuksia olemassa. Kärsiä saavat tuhannet ihmiset epäsuorasti esim. kun leikataan elintärkeistä etuuksista tai pistetään kaikki elävä ympäriltä matalaksi. Go figure.

It's never too late to become what you could be.

14.03.2015 21:50 #19 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Eduskuntavaalit 2015

River kirjoitti: Yhdenkään poliitikon en usko olevan hommassa ns. kansan palvelijana, vaan turvatyöpaikkahan se kaikille on ja oma napa ja kukkaro menevät kaiken muun etusijalle. Jos asia ei olisi näin, niin miksi kansanedustajien palkkoja ei ensimmäisenä laskettu, kun alettiin puhua yhteisestä vastuunkannosta. Niinpä. Kun katsoo istuntoja, niin suurimman osan ajasta sali on melkein tyhjillään. Silloin kyllä kaikki pääsevät paikalle, kun äänestetään omien palkkojen nostamisesta ja yllättäen kukaan ei paina "eitä".

Kansanedustajan palkka on suurehko, mutta ei kohtuuton kansankunnan ylimmillä lehtereillä – onhan se siis toki kolme kertaa isompi kuin minun ynnä luontaisedut. Tunnen itsekin tyyppejä, jotka tienaavat jotakuinkin tuon verran ja kommunikoin tietysti työelämässä kaikenlaisten päälliköiden kanssa. Jos puhutaan kaiken omistuksen ja mammonan horivasta elitistä, kuuluisasta yhdestä prosentista, Suomen kansanedustajat eivät siihen varmasti kuulu.

Eduskuntasalilla ei ole hirveästi tekoa kansanedustajan työn kanssa – varsinkin kun ollaan sen verran vanhanaikaisia, ettei sinne saa tuoda nykypäivän tärkeintä työvälinettä eli tietokonetta. Puheenvuorot ovat yleisönosastokirjoituksia enkä yhtään ihmettele, jos istuntoa seuraa mieluiten ehkä muun työskentelyn lomasta streamina työhuoneesta nähden. Siviilipuolella vastine lienevät ylenmääräiset palaverit, jotka nekin vievät aikaa ja staminaa ja haittaavat oikeiden töiden tekoa.

(Oikeaa työtä on esimerkiksi valiokuntatyöskentely ja muutenkin asioihin perehtyminen. Myös yleisölle blogaaminen on ihan suotavaa, katsokaa vaikka esimerkkinä Osmo Soininvaaraa vaikka olisittekin asioista eri mieltä).

• Asleigh hahmo
  • Asleigh
    Kisälli
16.03.2015 18:23 #20 : Asleigh
Vastaus käyttäjältä Asleigh aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Olisi tarkoitus äänestää, mutta tuntuu, että en pidä yhdestäkään puolueesta :angry: En viitsisi mennä myöskään "äänestän ihmistä, en puoluetta" -periaatteella, koska se ei vain toimi - tiettyä puoluetta siinä kuitenkin on vallan kahvaan auttamassa. Olin jo taipua Vihreiden puoleen, kolahtaahan nuo kauniit mediassa esitetyt ympäristö- ja tasa-arvoaatteet. Sitten vähän tarkemmin poliittiseen ohjelmaan tutustuessa kävi ilmi, että tyypithän kannattaa sekä huumeiden laillistamista omaan käyttöön (s. 13) että Kela-korvausten poistamista yksityiseltä terveydenhuollolta (s. 13). Viimeksi mainittu ei tarkoita vain sitä, että rikkaat maksakoot itse jos yksityiselle haluavat, vaan esimerkiksi sitä, että moni vakavasti masentunut ei enää voisi saada tuettua kuntoutuspsykoterapiaa, eikä siis välttämättä pystyisi maksamaan terapiaa ollenkaan. Toisekseen jos oikein ymmärrän (?) niin julkiselta puolelta yksityiselle erikoislääkärille lähetty ei enää olisi oikeutettu Kela-korvauksiin, ja näin voisi jäädä monelta reissu tekemättä. Tavallinen terveyskeskuslääkäri ei välttämättä pysty kaikkeen, joten jokin voisi jäädä kokonaan hoitamatta. Eihän siinä mitään jos tulevaisuudessa palvelut pystyttäisiin turvaamaan julkisella sektorilla, mutta ennen kuin näin on, kannattaa tukien poistamista harkita hyvin.

Anteeksi nyt tämä hirveä Vihreiden mollaaminen, ei se välttämättä ole sen huonompi kuin muutkaan puolueet ja jokainen saa tietysti oman valintansa tehdä. Lähinnä ole ärsyyntyt siihen, että kaikissa puolueissa jokin tökkii ja halusin avautua ymmärrettyäni, että kannattaa tutkia huolellisesti mitä kannattaa.

Valvojat: IivariSarantha
Mikael