Eduskuntavaalit 2015

Emelie vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
17.03.2015 11:11 #21

Minä olen äänestänyt ihan kaikissa vaaleissa, joissa olen saanut, joten tulen äänestämään näissäkin. Olen hiukan kahden vaiheilla, että äänestänkö sitä, joka ajattelee asioista mahdollisimman samalla tavalla kuin minä vai henkilöä ja puoluetta. Olen joka kerta pohtinut tätä samaa ja tainnut sitten loppuviimein äänestää ensimmäisen vaihtoehdon tarjoamaa ehdokasta.

Vaalikoneita en ole vielä käyttänyt, kokeilen niitä sitten vasta lähempänä. On jäänyt sellainen olo, että jostain syystä koneet antavat vähän "vääriä" ehdokkaita... :P Tänä vuonna olisi tarkoitus äänestää oikeana vaalipäivänä, aikaisemmin on tullut melkein aina äänestettyä ennakkoon. Ja tulosten julkistusta tulee sitten tietysti myös seurattua.

17.03.2015 11:29 #22

Ihan epäselvyyden välttämiseksi, niin kyse aikaisemmassa vuodatuksessani ei niinkään ollut laskea euroja, vaan enemmänkin osoittaa sitä moraalista ristiriitaisuutta, joka liittyy siihen kun puhutaan vastuunkantamisesta. Kyllä minun mielestäni olisi ihan luonnollista, että jos ja kun päättäjät jauhavat vastuunkannosta, niin myös itse näyttäisivät esimerkkiä alentamalla palkkioitaan. Huvittavaa on se, että kun Sauli Niinistö oma-aloitteisesti halusi laskea presidentin palkkaansa, niin asialle irvailtiin joka suunnalta. Tarja Halonen oli ensimmäisenä huolissaan siitä, että laskeeko hänen eläkkeensä, kun Sale tällaisen tempun tekee. Eli kyllähän sen nyt huomaa, että ketkä ajattelevat vain omaa napaansa ja kenellä mahtuu muutakin pääkoppaan.

Eikä Vihreiden haukkumista kannata pyytää anteeksi, tai minkään muunkaan puolueen. Kuten sanoin, niin ihan sama millaisella ryhmittymällä sitä liikutaan, niin ei sillä tätä maata ja maailmaa pelasteta.

Tuo huumeiden laillistamisjuttu on kaikin puolin niin typerä, koko kannabiskeskustelu on ottanut Suomessa ihan väärän tien. Itse kannatan THC- vapaan lääkekannabiksen valvottua tuottamista ja reseptikäytön laillistamista, mutta en todellakaan sitä, että alkoholin ohelle otettaisiin uusi tapa saada laillisesti pää sekaisin. Itsehän olin sitä mieltä, että Keskustan ehdotus, että kolmosolutta saisi enää Alkoista, oli hyvä asia, mutta tiesin heti, että siitä eivät suomalaiset noin suurella joukolla innostuisi.

Huvittavinta oli Kokoomuksen Pelkosen kommentit MTV3:lle, että tuolla liikulla tuhottaisiin pienyrittäjien bisnekset, eli pienkaupat ja kioskit. No joo... Aika syvällä pitää asioiden olla, jos alkoholin kulutus ja käyttö ovat ainoita tapoja enää pitää ihmiset tyytyväisinä ja työssä kiinni. Ja jos joku tietää ihmisiä, jotka elantonsa saavat pienkauppoja ja kioskeja pitämällä, niin aika pelottavaa ja turvatontahan se työ on, kun suurin osa asiakaskunnasta koostuu deekuista tai muista, joilla alkoholi (ynnä muut aineet) ovat tehneet tehtävänsä. Ja mikä on turva näille pienyrittäjille, vielä vuonna 2015, jos homma menee puihin? Aika olematon. Jotenkin käsittämätöntä koko yrittäjyydestä puhkuminen joka puolueella. Ymmärrettävää siinä mielessä, että vastuu on tällöin kokonaan ihmisellä itsellään, mutta valtion takaama turvaverkko mitätön.

Jokaisen puolueen sisällä on ehdokkaissa isoja eroavaisuuksia, joten koen, että ihmistä siinä loppupeleissä kannattaa äänestää. Jos esim. Vihreistä pääsee "sisälle" esim. paljon sellaisia ihmisiä, jotka kannattavat huumekannabiksen laillistamista, niin auttamattomastihan se vaikuttaa myös puolueen sisällä tehtäviin päätöksiin ja linjauksiin. Ei tietysti heti, mutta pitkällä aikavälillä. Kyllä sitä kuitenkin tarkkaillaan puolueidenkin sisällä, että millaisia tyyppejä ihmiset äänestävät. Linjoja muokataan sitten ja myös sen mukaan, eli että millaisiin ihmisiin ja asioihin äänestäjät tuntevat vetoa. Huomasihan sen, kun ihmiset alkoivat äkistä tuosta "kolmonen Alkoon"- esityksestä, niin Keskusta veti ehdotuksen pois. Eli fanituspeliähän se homma on.

En itse koe, että omalla äänellä olisi paljoa merkitystä näinä päivinä tai koskaan olisi ollutkaan, koska näkemykset eroavat niin paljon valtavirrasta, mutta silti koen, että se on yksi velvollisuus ja myös oikeus tämän maan kansalaisena. Ja koska koen esimerkiksi perheiden hyvinvoinnin tärkeänä, alkoholin vaikutukset suomalaisessa kulttuurissa tuhoavina ja luonnon ihan noin yleisesti suojelemisen arvoisena, niin äänestän ihmistä, jolle nämä ovat myös tärkeitä. Puolue tekee sitten mitä puolue tekee. H*lvettiinhän tätä maata on jo pitkään ajettu ja tuskin tätä uppoavaa laivaa nostaa enää mikään, vaan kohta koetaan täysi romahdus ja pahoinvoinnin roihahdus. Nimimerkillä sotaa ennakoidessa, tai huikean suurta meteoriittia odotellessa.

18.03.2015 22:14 #23

Asleigh kirjoitti: Sitten vähän tarkemmin poliittiseen ohjelmaan tutustuessa kävi ilmi, että tyypithän kannattaa sekä huumeiden laillistamista omaan käyttöön (s. 13) että Kela-korvausten poistamista yksityiseltä terveydenhuollolta (s. 13). Viimeksi mainittu ei tarkoita vain sitä, että rikkaat maksakoot itse jos yksityiselle haluavat, vaan esimerkiksi sitä, että moni vakavasti masentunut ei enää voisi saada tuettua kuntoutuspsykoterapiaa, eikä siis välttämättä pystyisi maksamaan terapiaa ollenkaan. Toisekseen jos oikein ymmärrän (?) niin julkiselta puolelta yksityiselle erikoislääkärille lähetty ei enää olisi oikeutettu Kela-korvauksiin, ja näin voisi jäädä monelta reissu tekemättä.

Olin ymmärtäväni, että näitä erikoislääketieteen juttuja sitten tarvittaessa ostettaisiin yksityiseltä nimenomaan niin, että asiakas hallinnollisesti asioi julkisella puolella. En ainakaan usko, että Vihreiden tarkoitus oli heittää mt-puolen potilaat tässä vertauskuvallisen (tai oikean!) junan alle. Asiaa voi tietysti varmaan tiedustella jossakin ehdokkailta...

Kannabiksesta tuskin kannattaa tehdä itselleen kynnyskysymystä, se ei mene tällä vaalikaudella läpi ja tuskin ja asiasta mitään kynnyskysymystä tehdään myöskään hallitusneuvotteluissa. Toisaalta se laillistetaan varmaan lähitulevaisuudessa muutenkin mm. amerikkalaisen esimerkin pohjalla ja koska pajaria nyt polttavat nykyään "kaikki" muutenkin (itse en, koska poliisin taustaselvityspaperieni pitäisi mielellään työn puolesta pysyä puhtaina koska pääsen käsiksi asioihin).

Mutta energia- ja työnjakokysymyksethän ne sitten isoja asioita tulevat olemaan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha, iju

23.03.2015 11:44 #24

Ylempiin sen verran, että en itsekään kuulu liberaaleimman päihdepolitiikan kannattajiin. Toisaalta en myöskään halua, että keskiolut siirtyisi alkoon sillä taas olisi tarjolla lähinnä Karjalaa ja Karhua isoissa pakkauksista. Juuri kun siitä trendistä päästiin eroon... Soisinkin, että löytäisin ehdokkaan, jota ei kiinnostaisi huudella, että kaikki viina maitokaappiin vaan ajaisi jonkinlaista viinakauppa-asiaa (vähän kuin tupakkakaupat), joihin ei ipanaosastolla olisi asiaa. Minä nimittäin tykkään juodessani juoda juomaa maun puolesta enkä todellakaan kaipaa mitään koria Karjalaa tai taskulämmintä terävää. Alkon valikoimasta ei ole mihinkään muuhun kuin sen kulttuurin ylläpitoon, että alkoholijuomat maistuu pahalta, mutta ovat helpoin tapa tuntea itsensä mestariksi jos ei muuten viitsi hirveästi harrastaa tai kokeilla mitään. Näine sanoin: puolestani III-oluen saisi heittää henmetiin maitojen vierestä (etenkin lonkerot ja siiderit karkkietiketteineen), kunhan ei Alkoon sillä valikoima niille, jotka tykkäävät hyvistä mauista, supistuu entisestään.

Nämä ovat ensimmäiset vaalit, joissa on mukana yhdistetyt vaalipiirit, Savo-Karjalan vaalipiiri ja Kaakkoissuomen vaalipiiri. Äänikynnysprosentti laskee näin huomattavasti ja vastaa nyt muiden Manner-Suomen vaalipiirien äänikynnystä. Näin vähenee tapaus Tarja Cronbergin tapaiset riskit (toiseksieniten ääniä vaalipiirissä, mutta laskentatavan vuoksi hän jäi rannalle ja pienin äänimäärä, millä päästiin eduskuntaan oli reilut 4000 ääntä. Siis useampi tuhat vähemmän kuin Cronbergillä). Vielä on haaveenaa muiden Pohjoismaiden tasauspaikkajärjestelmä. Toivottavasti vielä joskus.

24.03.2015 20:32 #25

Wai niin... MTV3:n julkkisvaalitentti: "twiittailua muun muassa siitä, millaisia vaatteet ovat". Mallikoulu vai eduskuntavaalit?

Btw, asian vierestä, se Simpsoneiden jakso, jossa Krusty pääse kongressiin on aika hauska. Kun panee klemmarilla kaksi aihealueeltaan täysin eroavaa lakiehdotusnivaskaa toisiinsa kiinni, niin kumpikin hyväksytään samalla kertaa, koska klemmari.

It's never too late to become what you could be.

Viimeksi muokattu: 24.03.2015 20:34 : River.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
30.03.2015 20:11 #26

River kirjoitti: Suomen luonnonsuojeluliitolla oli vasta tapahtuma keskustassa. Vihreiden ehdokkaat jakelivat samalla luomuvehnää kansalle. Onhan tuo tuollaista 70- luvun nostalgiaa ja sen myymistä, mutta parempi tällä hetkellä se kuin muut vaihtoehdot. Eroavat aika paljon paikkakuntakohtaisesti ehdokkaiden asia- ja arvopainotukset. Esim. Helsingin päädyn homma hifistelyä kaupunkisuunnittelun tms. suhteen, täällä pohjoisessa melko lähellä Keskustan arvomaailmaa, maaseutu- ja metsäkeskeistä ajattelua.

Echramath kirjoitti: Laillistaminen joka tapauksessa veisi leivän huumekauppiailta (jotka eivät voisi myydä oikeasti pahoja aineita samoille asiakkaille), porukka polttaisi hyvälaatuista kamaa eikä pahimmillaan jotakin synteettisiä, suorastaan myrkyllisiä korvikkeita ja sitäpaitsi kaikenlaiset vaatekaappiin piilotetun natikan ja kastelujärjestelmän lieveilmiöt loppuisivat.

Meinaatko tällä ”oikeasti pahojen aineiden” myynnillä porttiteoriaa? Minua jotenkin häiritsee, että kannabista tunnutaan yleisesti pidettävän jonakin terveystuotteena. Kuitenkin hampulla on esimerkiksi hengityselimistöön samankaltaiset haittavaikutukset kuin tupakalla. Satun myös tietämään tapauksen, jossa kannabiksen käyttö on johtanut erittäin vakaviin mielenterveyden ongelmiin. Itse en näe mitään syytä, miksi kannabiksen vapaa käyttö pitäisi laillistaa.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

31.03.2015 11:48 #27

Puolikuu kirjoitti: Tässäpä syy, miksi Vihreät eivät tule saamaan minun ääntäni. Tuntuu, että kaikki itselleni tärkeät aiheet, kuten turkistarhauksen lopettaminen, salametsästykseen puuttuminen sekä tuotantoeläinten hyvinvointi, ovat heille yhdentekeviä. Sen sijaan päähuomion (ainakin Helsingissä) tuntuu saavan se, miten saataisiin tänne lisää pyöräteitä.

On sääli, mikäli aloitteet asian puolesta ovat jääneet näkymättömiin. Helsingin kansanedustajista Sumuvuori on näkynyt selvästi turkiseläinten puolestapuhujana ja ajaa vahvasti turkistarhauksen kieltoa. Alla on linkki, mistä voi löytää kansanedustajaehdokkaat, jotka ovat sitoutuneet eläinten oikeuksien puolestapuhumiseen. On mukavaa, että listoilla on nykyään muitakin kasvoja kuin pelkkiä Vihreiden edustajia.

elainpolitiikka.net/elainsuojelulaki-2015-sitoumus/

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
31.03.2015 21:09 #28

Onpa kyllä vaikeaa valita ehdokasta. Tein kaksi eri vaalikonetta ja kummastakin tuli eri tulos, joista ainakaan toiseen en luota lainkaan. Siihen valikoitui "sopivimmaksi" puolue, jota en taatusti äänestä. Tulosta tietysti vääristää se, että osa kysymyksistä on sellaisia mistä minulla ei ole tarpeeksi tietoa, joten en edes pysty muodostamaan niistä mielipidettä. (Eikä ole mielipidettä siitäkään ovatko kissat vai koirat älykkäämpiä. :roll:)

Joten ketähän sitten äänestäisi? Käytännössä pitää miettiä ketkä ovat kunkin puolueen ääniharavoita ja äänestää sen perusteella... sillä hehän ne äänet kuitenkin saavat.

02.04.2015 09:48 #29

Morgan Blood kirjoitti: Joo, minusta olisi myös hyvä, että muualtakin kuin Helsingin vaalipiiristä tulisi Vihreiden ehdokkaita eduskuntaan. Saataisiin näkyviin muutakin kuin ison kaupungin näkemystä. Hyvä pyörätieverkosto on kaupungissa jees, mutta metsään ja maanviljelykseen liittyvät näkemykset saisivat huimaa uskottavuutta kun joku ehdokas, joka on niiden kanssa läheisessä tekemisissä, olisi ajamassa asiaa.

ObKaupunkifillari: Suomessa on paljon kaupunkeja, joiden asukkaistä suuri osa voisi enimmäkseen arkisia matkojaan pyöräillä (kunhan infra toimii), koska ei niissä mikään ole edes kaukana mistään. Pk-seudulla sen sijaan oikeasti on kymmenien kilometrien matkoja saman kaupunkiryppään sisällä...

Neljä "periferian" periferian pientä vaalipiiriä onneksi yhdistettiin kahdeksi suuremmaksi. Tämä auttaa pienempiä eduskuntapuolueita, käytännössä vihreitä ja vasemmistoa, joiden kannatus näissä piireissä voi jo ylittää yhden kansanedustajan rajan, kun se aiemmin jäi äänikynnyksen alle.

Ageha
Ageha vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
06.04.2015 03:33 #30

Saatoin päättää ketä äänestän, mutta hermostuttaa kun en ole ihan varma ja pelkään etten ehdi löytää jotain fiksua ehdokasta joka sitten jää huomaamatta ja harmittaa jälkikäteen tms. :roll: Sinällään kyllä ihan turha huoli koska ei se yksi ääni niin paljoa vaikuta...

Hupaisaa sinällään että parissa muussa vaalipiirissä (vähintäänkin Lapin) tietäisin ketä äänestäisin. Mutta no can do. :tongue:

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
06.04.2015 10:21 #31

Teinpäs tossa ajankulukseni HS:n vaalikoneen. Aika vasemmallehan se mulla taas ”yllättäen” kallistui. Verojen noston ja julkisten palvelujen toteuttamisen suhteen muutaman vassun kanssa aika samoilla linjoilla. Ympäristökysymykset tärkeitä tietenkin myös.

THE GOD CREATED SHIT.

06.04.2015 15:42 #32

MannhaiKotka kirjoitti: Joudunpas muuten ehkä käymään äänestämässä entisessä kotikunnassani, kun mulla on kirjat vieläkin siellä. Ennakkoäänen voi kuitenkin vissiin antaa melkein missä tahansa (?), joten ei sillä nyt niin hirveästi loppujen lopuksi väliä ole, kunhan vaan tulee tosiaan äänestettyä...

Kyllä, ennakkoäänen voi antaa missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa. Ennakkoon annetut äänethän toimivat sillä tapaa, että ne sitten postitetaan varsinaiselle äänestyspaikallesi vaalipäiväksi. Tämän takia siinä on se useiden päivien tauko ennakkoäänestyksen lopusta vaalipäivään, jotta äänet päätyvät perille.

Ennakkoääniä aletaan ilmeisesti laskemaan jo vaalipäivän alussa (olettaisin, että ko. laskijat ovat itse tässä vaiheessa jo äänestäneet), joilloin ne sitten pamahtavat ensimmäisinä ruutuun, kun vaali-iltana aletaan televisiossa seuraamaan tilannetta. Lisäksi pienet paikkakunnat saadaan laskettua ensin ja pääkaupunkiseudun äänet ropisevat viimeisenä.

07.04.2015 21:02 #33

Pakollinen klassikkomuistutus: ilmoitus on äänioikeudesta on ainakin nykyään nimenomaan pelkkä ilmoitus, jossa kerrotaan, missä pitää olla, jos aikoo äänestää varsinaisena äänestyspäivänä. Paikalla ei tarvitse olla muita välineitä mukana kuin jonkin sortin henkilöllisyystodistus.

09.04.2015 18:02 #34

Muiden mummojen kanssa olin 8.4. heti aamusesta postilla äänestämässä. Ehdokas ei muuttunut, vaan äänestin tätä erästä Vihreiden naishenkilöä. Eli edarivaali-inferno on mun osalta ohitse, "duty fulfilled". Olisi ihan mielenkiintoista nähdä, että mihin suuntaan asiat menisivät, jos naisia olisi eduskunnassa enemmistö. Koko ajanhan naisten määrä on ollut nousussa. Jotenkin mietityttää noiden muutamien miesehdokkaiden kohkaus autoveroista ja baarien aukioloajoista. Tuollaiset asiat vissiin ovat sitten pääprioriteetteja sekä maailman ja elämän tärkeimpiä asioita. Hyvinvointia kasasta rojua.

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
10.04.2015 15:13 #35

Näin loppuvaiheessa ryhdyin auttamaan ehdokastani vapaaehtoisena näin loppukirin aikaan täällä Jyväskylän päässä.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

10.04.2015 17:53 #36

Tänään putosi ääni ehdokkaalle. Taloudesta kävimme molemmat äänestämässä, vaikkakin tuo toinen joutuu vielä äänestämään Savo-Karjalan vaalipiiriin sillä tammikuussa hänen kirjansa olivat vielä Kuopiossa. Hänellä oli kova viimehetken ehdokkaanetsintä sillä olimme käsittäneet, että vaalipiiri olisi jo Varsinais-Suomi. Onneksi selkeä vaihtoehto oli!

Oma ehdokkaani oli Vihreiden miesehdokas, joka kuuluu Viiteeseen (Tieteen ja teknologian Vihreisiin). Ehdokas ei kuulu ns. varmoihin läpimeneviin, mutta ei se ääni valu huonollekaan ehdokkaalle, mikäli omani ei kuulu puolueen eniten ääniä saaviin. Olen todella tyytyväinen vaalipiirini ehdokkaisiin :)

Usein olen äänestänyt vasta vaalipäivänä, mutta nyt on sen verran kiireitä, että oli varmempaa äänestää ennakkoon.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
11.04.2015 11:07 #37

Ennen viime kunnallisvaaleja tutkin ehdokkaat tarkoin vaalikoneen avuin. En ollut tutustunut ehdokaslistoihin ennen modernin oraakkelin käyttämistäni, joten pompahdin virtuaalisesti ilmaan takalistoineni, kun vaalikone pullautti sopivimpien ehdokkaiden ryhmään tutun nimen: ystäväni tai ainakin hyvä tuttavani vuosien takaa. Kuva varmisti, että kyseessä todella oli sama henkilö. Sisälläni hyrisi hyvä mieli. Muistelin tyttöjenkeskeisiä lörpöttelyjämme baarin pöydässä. Aajttelimme silloin samoin monista asioista, ja niin näytämme ajattelevan nytkin. Nainen sai ääneni mutta ei päässyt valtuustoon. Isossa kaupungissa valtuustoon pääsy lienee lähes yhtä hankalaa kuin eduskuntaan.
Kun vaalimainokset nyt putkahtivat tienvieriin, tunnoistin heti saman tuttavani kasvot vaalijulisteessa. Äänestyspäätös oli harvinaisen helppo: tuttu, nainen ja sopiva puoluekanta.
Kuinkahan moni muu löytää vuosia kadoksissa olleita tuttaviaan isojen vaalien ehdokaslistoilta?

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
11.04.2015 21:57 #38

Useampi vaalikone tehty ja jokaisesta yksi puolue oli joko 2. tai 3. sopivin, onpahan ainakin potentiaalia sillä. Vielä pitää varmistaa parin muun joukosta että varmasti haluan äänestää kyseistä puoluetta ja sitten katsella sopivaa ehdokasta. Onneksi tässä on vielä aikaa...

Hauskana kuriositeettina yhdessä vaalikoneessa kysyttiin uskonko Maan ulkopuoliseen älylliseen elämään :lol: Liittyykö tämä jotenkin Suomen maahanmuutto politiikkaan kenties?

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
11.04.2015 23:02 #39

Minä olen tehnyt pari vaalikonetta, mutta valitsin jo ensimmäisen perusteella ehdokkaan, jota aion äänestää. Hänen tärkeimmät arvonsa eivät ole samat kuin minun, mutta toiseksi tärkeimmät edes ovat. Eniten vaa'assa painoi (puolueen lisäksi) se, että hän on nuorehko - eli ei täysin etääntynyt minun elämänvaiheestani vielä - mutta silti hänellä on kova kokemus kunnallispolitiikasta ja hän on ollut jo aikaisemmin hyvin vähällä päästä eduskuntaan. Uskon siis, että eduskuntatyössä hän voisi saada suunsa auki ja asioita aikaan.

Nörttityttöjen vaaliaiheisessa kirjoituksessa sanottiin mielestäni varsin osuvasti, että ei yksinkertaisesti voi olla puoluetta tai ehdokasta, jonka kanssa olisin täysin samaa mieltä (paitsi jos perustan omaan puolueen ja lähden itse ehdokkaaksi...). Puolueiden vaaliohjelmatkin ovat kompromisseja, joista kaikki henkilöt puolueen sisälläkään eivät ole samaa mieltä. Valitsen siis puolueeni sen mukaan, missä nyt keskimäärin ollaan kanssani eniten samaa mieltä ja mikä voisi potentiaalisesti saada aikaankin sellaisia asioita, joista olen samaa mieltä. Valitettavasti valinnathan joka tapauksessa perustuvat pitkälti mielikuviin eivätkä mitenkään absoluuttisesti faktoihin. No, tärkeintä on, että olen jotakuinkin tyytyväinen ja tunnen seisovani valintani takana.

Ai niin, en ole äänestänyt vielä. En muista, olenko itse asiassa koskaan äänestänyt ennakkoon, mutta joka tapauksessa aion tänäkin vuonna äänestää vasta varsinaisena vaalipäivänä. Ennakkoäänestäminen taitaisi tulla oikeastaan helpommaksi, mutta kun varsinainen äänestyspaikkani on Pallivahan seurakuntakeskus. Tätä tilaisuutta en halua missata :cheesy:

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu, Strato

14.04.2015 18:30 #40

Mietin parempaa äänestyslipuketta. Siinä saa antaa kullekin puolueelle yhden kolmesta vaihtoehdosta:

+2 "Kyllä"
0 "Miksikäs ei"
-1 "Ei todellakaan"

Mikäli antaa puolueelle tai listalle äänen "Kyllä", saa äänestää myös ehdokasta kyseiseltä listalta.

Listan eniten ääniä saanut saa vanhaan tapaan kaikki puolueen äänet, seuraava puolet jne.

Miten tämä mahtaisi vaikuttaa äänten jakautumiseen?

Valvojat: IivariSarantha
Fievre