Eduskuntavaalit 2015

16.04.2015 22:12 #41 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Tässä erinnäisiä vaalikoneita pyöritellessäni alkaa kysymykset ja puolukannat vilisemään silmissä. NATO? Homo- ja lesboavioliitot? Ydinvoima? Maanpuolustus? Sote? Näissä vaaleissa en näytä löytävän voittajaa ja nyt näyttää siltä, että minun on ehdokastani valitessa mietittävä tarkkaan mistä mielipiteestäni olen itse valmis tinkimään... PÖH! En muista, että milloinkaan ennen ehdokkaan päättäminen olisi ollut näin vaikeaa! :shock:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

• iju hahmo
  • iju
    Teknikko
17.04.2015 00:15 #42 : iju
Vastaus käyttäjältä iju aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Yritä löytää puolue jossa valtaosa mielipiteistä on oikein.

Muista toki että josset päädy keskustaan niin yksi tai kaksi hullua mielipidettä ei merkitse yhtään mitään koska kukaan muu puolue ei tue tuollaista lakiehdotusta.

[NiTessine] Joo, no, tosta viestistä ei tiedä pitäiskö sitä kommentoida vai vertaisarvioida.

17.04.2015 08:39 #43 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Eduskuntavaalit 2015

ijü kirjoitti: Yritä löytää puolue jossa valtaosa mielipiteistä on oikein.

Kokeilin tätäkin, mutta valitettavasti ristiriidat tulevat juuri minusta tärkeiden asioiden kohdalle. Onneksi tässä on vielä pari päivää aikaa pähkäillä! :huh:

17.04.2015 08:57 #44 : Doc Nicholson
Vastaus käyttäjältä Doc Nicholson aiheessa Eduskuntavaalit 2015

Echramath kirjoitti: Mietin parempaa äänestyslipuketta. Siinä saa antaa kullekin puolueelle yhden kolmesta vaihtoehdosta:

+2 "Kyllä"
0 "Miksikäs ei"
-1 "Ei todellakaan"

The hobbits are a... disease, mr. Baggins

• River hahmo
  • River
17.04.2015 13:57 #45 : River
Vastaus käyttäjältä River aiheessa Eduskuntavaalit 2015

Strato kirjoitti: Hauskana kuriositeettina yhdessä vaalikoneessa kysyttiin uskonko Maan ulkopuoliseen älylliseen elämään :lol: Liittyykö tämä jotenkin Suomen maahanmuutto politiikkaan kenties?

Tämä sama kysymys pisti myös omaan silmään!
Mitä tekemistä sillä nyt on esimerkiksi sen kanssa, että saadaanko terveyspalvelut pelaamaan kunnolla koko maassa, lasten ja naisten oikeudet turvattua tai että miten suomalaista maanviljelyä ja ruoantuotantoa tuetaan sekä niiden kilpailukykyä ja tuotannon kannattavuutta parannetaan ja niin edelleen.

Ehkä Suomen ei pitäisikään pelätä Venäjän uhittelua, vaan Maan ulkopuolisia uhkia ja alkaa rakentaa omaa Death Staria.

Tai nyt kun ihmiset ovat enenemissä määrin kääntäneet selkänsä kirkolle, niin voisi olla aika liittyä skientologeihin tai perustaa oma foliohattu- uskonto, ettei pää leviä liikaa, kun pitää miettiä Maan päällisiä asioita ja vaikka sitä terveydenhuollon tilaa. :tongue:

It's never too late to become what you could be.

• Mab hahmo
  • Mab
18.04.2015 20:25 #46 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Luullakseni onnistuin vihdoinkin löytämään itselleni ehdokkaan.

Se on ihan totta, että täydellistä puoluetta/ehdokasta ei löydä, joten täytyy tyynesti vain määritellä, mitkä kysymykset tai arvot ovat itselle niin sanotusti luovuttamattomia, ja katsoa sitten, kuka ehdokkaista on samalla tapaa valistunut :smile:

Pitkään harkitsin sellaistakin vaihtoehtoa, että äänestäisin tyhjää (en usko äänestämättömyyteen protestina), mutta vaalitaistelun edetessä olen perinteiseen tapaani alkanut tuntea huolta siitä, että millainen poppoo nyt oikein on päätymässä johtamaan maatamme lähivuodet. Turha sitä on mököttää menneistä, vaan kannattaa katsoa tulevaisuuteen.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

18.04.2015 21:06 #47 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Tänään vielä viimeisiä vaalikoneita pyöritellessäni, törmäsin minäkin tuohon mtv3:n Uskotko maan ulkpuoliseen elämään? kysymykseen, mutta voiton älyttömyydessään vei ehdottomasti Ilta Sanomien vaalikoneen "Ovatko kissat älykkäämpiä kuin koirat?" -kyssäri, jolloin väkisinkin tuli sellainen WTF hetki itselle... Että mitä hittoa tuollakin haetaan? Kissan ja koiranvihaajien / rakastajien ääniäkö? Mitä ihmettä näissä vaaleissa oikein on meneillään? :shock:

No, vaikeuksien kautta voittoon, löysin sopivahkon ehdokkaan itselleni, jonka numeron voinen huomenna käydä raapustamassa paperiin. Mutta hankalat vaalit on! :blush:

• punnort hahmo
  • punnort
18.04.2015 23:08 - 18.04.2015 23:28 #48 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Eduskuntavaalit 2015

+2 "Kyllä"
0 "Miksikäs ei"
-1 "Ei todellakaan"

Mikäli antaa puolueelle tai listalle äänen "Kyllä", saa äänestää myös ehdokasta kyseiseltä listalta.

Listan eniten ääniä saanut saa vanhaan tapaan kaikki puolueen äänet, seuraava puolet jne.

Miten tämä mahtaisi vaikuttaa äänten jakautumiseen?

Miinusäänet eduskuntavaalissa ovat huono idea, koska eduskuntavaalien idea on se, että kaikki riittävän monen kannattamat poliittiset suuntaukset saavat eduskuntaan edustusta. Jos yhden poliittisen suuntauksen kannattajat voisivat miinusäänestää toisen ryhmittymän pois, se ei palvelisi tätä tarkoitusta.

Miinusäänet presidentinvaaleissa olisivat parempi idea, koska hyvä presidentti on sellainen, joka sopii joten kuten mahdollisimman monelle.

Oikeasti kannatan siirtoäänivaalia eduskuntavaaleihin ja jotain condorcet-kriteerin täyttävää vaalisysteemiä presidentinvaaleihin.

Tarkka selitys siitä, kuinka haluaisin eduskuntavaalin hoidettavan: tuomaskorppi.vuodatus.net/lue/2011/03/ed...ijarjestelma-uusiksi

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/
Viimeksi muokattu: 18.04.2015 23:28 punnort.

19.04.2015 00:38 #49 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Eduskuntavaalit 2015

Doc Nicholson kirjoitti: Minä suhtaudun hiukan skeptisesti miinusääniin. Pelkoni on, että puolueet ajautuisivat entistäkin tasapaksummiksi, kun suhteellisen pienenkin kansanosan ärsyttämisestä olisi helposti seurauksena monen paikan menetys.

Sama homma, tosin jo nykyisellään huomaa että puolueet pelkäävät kovasti kannatuksen laskua. Ja ihmisiä on niin helppo ärsyttää, yksikin väärä mielipide tai ärsyttävä persoonallisuuspiirre riittää tuhoamaan maineen.

Sanot kannattavasi tasa-arvoa, suuri joukko ihmisiä närkästyy.
Sanot kannattavasi maahanmuuttoa, suuri joukko ihmisiä närkästyy.
Sanot vastustavasi maahanmuuttoa, suuri joukko ihmisiä närkästyy.
Sanot että luonnonsuojelu on tärkeää, suuri joukko ihmisiä närkästyy.
Sanot että talouskasvu on tärkeää, suuri joukko ihmisiä närkästyy.

Jne. Teki niin tai näin, suuri joukko ihmisiä närkästyy ja puolueen kannatus saattaa laskea. Toisaalta voisi ajatella että samanmieliset uudet tukijat tasapainottaisivat tilannetta, mutta ihmisten ajattelussa tuntuu painavan enemmän negatiivinen kuin positiivinen. Moni jättää helposti äänestämättä jos muutama näkyvä ehdokas ärsyttää, mutta ei välttämättä äänestä sellaista joka ei ärsytä. :huh:

Mutta jotenkin surullista että monelle homoliitot ovat suurempi kysymys kuin ympäristön tila. (Tarvitsisimme oikeasti tiedeministerin kuten Jyrki Kasvi ehdotti, vaikka en tiedä olisiko sillä muuten vaikutusta siihen miten ihmiset ymmärtäisivät maailmaa. Olisipahan ministeri!)

• punnort hahmo
  • punnort
19.04.2015 00:56 - 19.04.2015 00:56 #50 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Eduskuntavaalit 2015

kyty kirjoitti:

Tekö näette miinusäänet pragmaattisena kysymyksenä, jota voi perustella seurauksilla? Minulle kyseessä on periaatteellinen kysymys: Miinusäänet voisivat estää jotain kansanosaa saamasta edustusta edukuntaan, mikä olisi yksinkertaisesti väärin. Kannatan moniäänistä demokratiaa, en enemmistödiktatuuria.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/
Viimeksi muokattu: 19.04.2015 00:56 punnort.

• max hahmo
  • max
19.04.2015 09:47 - 19.04.2015 09:50 #51 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Suuri kaalihuijaus: Kirjoituksia yhteiskunnallisesta tietämättömyydestä ja vastaavat kirjat on aika silmiäavaavia kirjoja. Tulee mieleen kuinka turhaa minkäänlainen demokraattinen äänestäminen periaatteessa on, ei sillä että itse olisin mikään fasisti (vaalikone muuten kertoi että äänestä Tommi Läntistä SDP.. jaa-a, ehkä), mutta kun valtava enemmistö ihmisistä ei tajua politiikasta käytännössä mitään, vaikka osa tästäkin porukasta luulee tajuavansa. Sitten vaalikoneilla arvotaan vähän kivoja buzzwordeja (NATO hyi, homot Jees, kaikille kivaa tai vähintään minunkaltaisilleni) ja lopulta ehdokas tekee ja päättää eduskunnassa jotain ihan muuta kuin äänestäjä kuvittelee. Sitten arvostellaan pärstäkertoimella että no Stubb on ihan huono pääministeri koska.. no.. kaikki sanoo niin. Jne. Itsekin kuulun siis tähän tyhmään tietämättömien ryhmään, en muuta kuvittele. Tai tyhmien ylempään keskiluokkaan ehkä, sentään hallituspuolueet tiedän (70% suomalaisista ei tiedä) ja välillä jotain hesaria yritän lukea velhokirjojen välissä.
Viimeksi muokattu: 19.04.2015 09:50 max.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Morgan Blood, kyty

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
19.04.2015 11:18 #52 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Eduskuntavaalit 2015

Mutta niin kauan kuin koen että vallitsevassa politiikassa on epäkohtia, käyn äänestämässä ja koitan vaikuttaa omalta osaltani. Yhtään vaalia en ole jättänyt väliin (paitsi kirkollisvaalit joissa minulla ei ole äänioikeutta, erottuani kirkosta heti armeijan jälkeen).

Lähisukulaisistani kait kukaan ei käy äänestämässä. Ovat tympääntyneitä politiikkaan ja kokevat ettei heidän äänensä vaikuta. Mutta ehkä juuri se yksi ääni tarvitaan että saadaan oman puolueen ehdokas eduskuntaan jonkin toisen sijaan. Jos kaikki ajattelevat ettei äänestäminen kannata niin sitten se pieni aktiivinen klikki saisi suhteessa liiaksi valtaa. Ei ainakaan ole oikeutta valittaa sitten vaalien jälkeen mitä eduskunta puuhaa, jos ei ole edes käynyt äänestämässä.

19.04.2015 11:19 #53 : Morgan Blood
Vastaus käyttäjältä Morgan Blood aiheessa Eduskuntavaalit 2015

punnort kirjoitti:

kyty kirjoitti:

Jeh, minusta miinusäänet aiheuttaisivat sensuuria. Politiikasta kitkettäisiin ääniä tunnepohjalta. Ilmiö, mitä Max ylläolevassa viestissä esittelee, korostuisi. Pienet (ja keskisuuretkin) puolueet menettäisivät paikkansa vaikka ansaitsevat saada äänensä kuuluviin (vaikka minusta joku KD saakin kokoonsa nähden uskomattoman määrän valtaa. Se ei oikein tunnu demokraattiselta, vaan korostuneelta harvainvallalta). Monissa länsimaissa muodostuu jo ennen vaaleja selkeitä koalitioita, mistä voi päätellä syntyvää hallituspohjaa. Suomessa elää vahva "katsotaan sitten" -mentaliteetti asiasta.

Ars Longa Vita Brevis

19.04.2015 11:43 #54 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Eduskuntavaalit 2015

Moonlord kirjoitti: Tuli käytyä äänestämässä. Olen jo pitkään perustellut äänestämiseni sillä että katson mikä olisi pahin mahdollinen vaalivoittaja ja käyn äänestämässä sitä vastaan. Vaikka, kuten edelläkin kommentoitiin, eipä tuo demokratia toimi. Pakkoruotsistakaan ei päästä eroon vaikka kansan enemmistö sitä haluaa.

Itsekin olen miettinyt tätä demokratian toimimattomuutta, mutta eipä mikään muu systeemi toimi sen paremmin. Kyse taitaa olla pohjimmiltaan ihmislajin toimimattomuudesta. Pääasia ettei yhteiskunta anna millekään hirviölle mahdollisuutta nousta valtaan, ja että kansalla on ainakin teoriassa mahdollisuus vaikuttaa ja ainakin sanoa mielipiteensä ilman että vaiennetaan väkivalloin.

Ja sitten olen miettinyt että mitä siitä oikeasti tulisi jos enemmistö saisi aina päättää? Silloinkin kun kellään ei ole edes käsitystä siitä mitä ollaan päättämässä? Kuten max edellä mainitsi, suurella joukolla on vain tunne mutta ei tarpeeksi oikeaa tietoa ja näkemystä joiden pohjalta tehdä järkeviä päätöksiä. :neutral:

Itsellänikään ei ole monestakaan asiasta tarpeeksi tietoa että voisin muodostaa niistä mielipiteen, sen takia vaalikoineisiin vastaaminenkin oli niin vaikeaa... Kysymykset ovat vielä helppoja niin kauan kun voi toimia oman moraalin mukaan, mutta talouteen liittyvä onkin jo vaikeampaa. Ja jonkun toisen moraali sanoo ihan muuta kuin omani.

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
19.04.2015 12:35 #55 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Eduskuntavaalit 2015

kyty kirjoitti:

Demokratiassa on kyllä ongelmia. Tunnen ihmisiä, joiden mielestä äänestämällä ei voi vaikuttaa ja siksipä he eivät äänestä. Näitä nukkuvia äänestäjiä on kuitenkin niin vähän, etteivät he vaikuta oikeastaan mihinkään – paitsi siihen, että poliittisesti aktiivisten äänten painoarvo kasvaa. On demokratia osoittanut toimivuuttaankin, Perussuomalaisten jytky ja tasa-arvoinen avioliittolaki. Oli PS:stä mitä mieltä tahansa, ”kolmen suuren” puolueen oli ehkä hyvä havahtua siihen, ettei heidän asemansa ole kiveen kirjoitettu.

Joskus kyllä turhauttaa ja pahasti. Erityisesti turkistarhaus-aloitteen kaatumien ja poliitikkojen suorastaan absurdit argumentit: ”Turkistarhaus on laillinen elinkeino.” Ahaa, siis eduskunta, joka säätää lait, ei voi tehdä laillisesta laitonta.

Ääni on joka tapauksessa käyty tänään antamassa parhaalle katsomalleni ehdokkaalle. Jännittävää nähdä, miten lopulta käy kun gallupit ovat näyttäneet niin tasaisia kannatuslukuja demareiden, kokoomuksen ja persussuomalaisten kesken.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

19.04.2015 16:35 #56 : Doc Nicholson
Vastaus käyttäjältä Doc Nicholson aiheessa Eduskuntavaalit 2015

punnort kirjoitti:

kyty kirjoitti:

Kyllä, minusta se on hyvin pragmaattisesti ajateltuna huono idea (demokratian kannalta). Jos puolue ajaa asiaa, joka ärsyttää 20% äänestäjistä, ei se todennäköisesti saa yhtään edustajaa eduskuntaan.

Oli se "ärsyttävä" idea sitten ideologinen, tai vaikka jonkin vähemmistön oikeudet. Joka tapauksessa kaikkea "ärsyttävää" olisi pakko vältellä tai piilotella, jos haluaa päästä vaikuttamaan.

The hobbits are a... disease, mr. Baggins

19.04.2015 18:59 #57 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Eduskuntavaalit 2015
Minulta jäi tällä kertaa äänestämättä. :huh:

kyty kirjoitti: Aion äänestää, mutta en ole miettinyt asiaa vielä sen pidemmälle. Harmittaa vain että äänestäessä joutuu miettimään aina kaksi äänestettävää: sen jonka itse valitsisi ja sen ketkä pulueesta todennäköisesti pääsevät eduskuntaan ja haluaako heidät sinne.

Sama pulma. Oli kyllä vakaa tarkoitus äänestää ja moneen kertaan kävi mielessä käydä, mutta meni myös nopeasti pois mielestä, kun tiesin senkin äänen päätyvän Mikko Alatalon hyväksi. Keskustaa olisin siis äänestänyt, heille yleisimmin omat ääneni menneet, mutta Pirkanmaalta on tavannut mennä läpi juuri tämä Alatalo, enkä hänen henkilöään valitettavasti halua äänestää, en suoraan enkä suhteellisesti. Joku tolkku sentään äänestäessäkin. :roll: Enkä heiltä oikein edes löytänyt ehdokasta siitä vaalipiiristä. Esim. Hesarin arvoasteikossa olivat lähes kaikki sikäläiset väärässä sektorissa, kun itse olen siellä vasempi-liberaalissa. Ja paikallisesti ovat kai aikas hahmoton pienpuolue, kun itse arvostaisin, että ehdokkaalla olisi ennestään poliittista kokemusta edes paikallistason päätöksenteosta.

Uskon, että puolueen etujen mukaista on pitää esillä asioita, jotka ovat minulle tärkeille ihmisille tärkeitä, esimerkiksi aluepolitiikka. Ja itselläni hyvä mieli ajatellessani, että joku pitää näistä ihmisistä huolta. Demokratian toimivuuteen tai toimimattomuuteen liittyen en tiedä, kuinka paljon poliitikot oikeasti kykenevät tekemään tai lopulta kukin edes tahtovat tehdä... Mutta on sekin sentään jo jotain, jos ihmisistä tuntuu, että joku on heidän puolellaan, ja ettei hedän asioitaan unohdeta.

En ole heidän, siis puolueen tai edustajien tai kannattajien enemmistön, kanssa samaa mieltä läheskään kaikista asioista. Todennäköisesti moni heikäläinen pitäisi minua aika epämääräisenä otuksena, mutta eivätpä voi estääkään kannattamasta samaa puoluetta. (Että lälläslää. :tongue:) Toisaalta uskon, että tietyt asiat etenevät joka tapauksessa, vaikka puolueen hallituskausi niitä hidastaisikin. Uskon esimerkiksi, että turkistarhaus tulee joskus tulevaisuudessa loppumaan Suomesta, mikä on mielestäni hyvä asia. (Mutta esimerkiksi tuotantoeläimien hyvinvointia ajatellen kotimaisen tuotannon ylläpito ja kehittäminen on aivan keskeistä. Joten sikäli puolueen kannattaminen on minulle riittävän eläinystävällistä.)

Pidän tärkeänä kuitenkin myös, millä tavalla asiat etenevät. Konsensus ja kompromissit ovat hidas tapa muuttaa asioita, mutta pidän pidemmän päälle parempana ja kestävämpänä, mikäli mahdollisimman moni kansalainen saa kokea, että heidänkin kantansa on ennätetty kuulla ja otettu vakavasti. Muuttui mikä hyvänsä, tai pysyi muuttumattomana, on ihmisten kuitenkin tultava toimeen keskenään. Uskon, että on helpompi arvostaa toisia, jos kokee itse tulleensa arvostetuksi. Siksi pidän hyvänä, jos mahdollisimman moni ihminen kokee edes jonkin puolueen omakseen ja että moni eri puolue pääsee osallistumaan ja vuorollaan päätöksentekoon. (Voin siten itsekin luottaa, että jokin taho ajaa niitäkin minulle tärkeitä asioita, joita juuri minun äänestämäni puoluea ei kannata.)

Viimeisinä ennakkovaalipäivinä tuli mieleen, että tietenkin olisin voinut äänestää SDP:tä, koska heidät toivoisin hallitukseen Kokoomuksen ja Perussuomalaisten sijasta. Mutta ei sitten ollut ketään ehdokasta heiltä katsottuna... Vaikka harkitsin kyllä kirjastossa eli äänestyspaikalla käydessäni, että laittaisin vain jonkun heidän ehdokkaansa numeron lappuun, niin menisi ääni puolueelle. Olisihan se tavallaan kiva sitten kotona katsoa, mimmoista tyyppiä tuli äänestettyä. Vähän kuin pääsiäismunan avaisi? Mutta eipä sitäkään sitten kehdannut tehdä.

Täksi päivää olisin jonkun ehdokkaan ennättänyt katsoa, mutta en ollut lähelläkään omaa vaalipaikkaani. Joten nyt jännään vain tuloksia. :smile:

Puolikuu kirjoitti:

Echramath kirjoitti: Laillistaminen joka tapauksessa veisi leivän huumekauppiailta (jotka eivät voisi myydä oikeasti pahoja aineita samoille asiakkaille), porukka polttaisi hyvälaatuista kamaa eikä pahimmillaan jotakin synteettisiä, suorastaan myrkyllisiä korvikkeita ja sitäpaitsi kaikenlaiset vaatekaappiin piilotetun natikan ja kastelujärjestelmän lieveilmiöt loppuisivat.

Meinaatko tällä ”oikeasti pahojen aineiden” myynnillä porttiteoriaa? Minua jotenkin häiritsee, että kannabista tunnutaan yleisesti pidettävän jonakin terveystuotteena. Kuitenkin hampulla on esimerkiksi hengityselimistöön samankaltaiset haittavaikutukset kuin tupakalla. Satun myös tietämään tapauksen, jossa kannabiksen käyttö on johtanut erittäin vakaviin mielenterveyden ongelmiin. Itse en näe mitään syytä, miksi kannabiksen vapaa käyttö pitäisi laillistaa.

Huumeiden viihdekäytön laillistamista en kannata ja koen sellaista ajavan puolueen itselleni vieraaksi. Joillekin käyttäjille kannabiksesta varmaan koituu mielihyvää, mutta jos edes joku saadaan nykyisen tiukalla päihdepolitiikalla pidettyä irti huumeiden mahdollisesti aiheuttamista (koska mahdollisesti hyvin suurista) ongelmista, on mielestäni kohtuullista ja valtionjohdon tehtävä vaatia kaikkia tinkimään omasta viihtymisestään. Ainahan voi keksiä muuta viihdykettä.

20.04.2015 00:24 #58 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Eduskuntavaalit 2015

Ihmisille tuntuu tulevan aina yllätyksenä että suurin osa kansasta on joko "rahan- ja vallankahmijoita" tai "tietämättömiä juntteja", sitähän se taitaa olla kaikkialla. Ja sekään ei taida olla vain Suomen ongelma että konservatiivisuus on alkanut lisääntyä ihan maailmanlaajuisesti, tai niin muistelen...?

Sitä paitsi tuntuu kurjalta että maalaisia taas haukutaan jonkinlaisena yhtenäisenä massana. En ole koskaan pitänyt maalaiset-kaupunkilaiset vastakkainasettelusta... :huh:

Äänestysprosentti oli kyllä alhainen, toivottavasti kaikki 30%(?) eivät jättäneet äänestämättä sen takia, ettei se kuitenkaan kannata kun kansa kuitenkin äänestää kokoomusta ja persuja ja mikään ei muutu. Ja Päivi Räsästä.

Sitä en kyllä tajua miksi Hakkarainen meni läpi? Vai luulivatko äänestävänsä sitä toista Herra Hakkaraista?

Hiistu kirjoitti: Sama pulma. Oli kyllä vakaa tarkoitus äänestää ja moneen kertaan kävi mielessä käydä, mutta meni myös nopeasti pois mielestä, kun tiesin senkin äänen päätyvän Mikko Alatalon hyväksi.

Osaan samaistua, ihan samaa mietin itsekin että haluaisin äänestää mutta en halua antaa ääntäni kelle tahansa... Silloinkin yksi vaihtoehto on tietysti äänestää sen pahimman vaihtoehdon vastavoimaa, vaikkeivät mielipiteet menisi ihan yksiin. Itse päädyin äänestämään ns. "jotakuta", mutta en tiedä oliko vaihtoehto hyvä vai ei.

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
20.04.2015 00:58 #59 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Eduskuntavaalit 2015

kyty kirjoitti: No niin, äänet melkein laskettu ja somessa alkoi puhe siitä miten Suomi on kamala maa asua ja taas että täältä pitää muuttaa pois. No, en jaksa uskoa että meno tästä hirveästi kummenee... Sitä uhotaan ennen vaaleja ja vaalivoiton jälkeen, ja sen jälkeen alkaakin arki.

Tulee mieleen vuosi 2011. Olen kyllä itse pettynyt siihen, että SDP jäi neljänneksi. Jos Helsingin ja Uudenmaan vaalipiirejä katselee, niin kyllähän tuolla noita samoja vanhoja naamoja läpimeniöissä paljon. Enpä minäkään usko, että mitään kauhean radikaalia tulee tapahtumaan. Olen iloinen, että muutama uusi hyvältä vaikuttava ehdokaskin on päässyt läpi. :smile: Oma ehdokkaani jäi niukasti rannalle, mutta ehkä ensi kerralla sitten.

kyty kirjoitti: Ja sekään ei taida olla vain Suomen ongelma että konservatiivisuus on alkanut lisääntyä ihan maailmanlaajuisesti, tai niin muistelen...?

Joo, tämä on käsittääkseni ollut kehityskulku ainakin Eurooppassa nyt jonkin aikaa.

Jaksan ihmetellä sitä, kuinka hyvin tunnettuudella pärjää. Esim. joku Hjallis Harkimo ei näemmä vaivaudu pahemmin kertomaan poliittisista mielipiteistään. Harkimolta ei näy löytyvän kotisivuja, julkista Facebook-sivua ja vaalikoneissa hän ei ole perustellut yhtäkään mielipidettään. Ehkäpä Hjalliksen charmi on sitten iskenyt ihmisiin jossain Kokoomuksen vaaliteltalla? Tai sitten nämä jo menneellä hallituskaudella törppöilleet ministerit ja muut rötösherrat, ilmeisesti osa kansasta on tyytyväinen heidän toimintaansa äänimääristä päätellen.

Perussuomalaisten vaalimenestys tuli ainakin minulle yllätyksenä. Olin kuvitellut, että osa protestiäänistä sulaisi pois heidän kannatuksestaan. Sipilä on jo sanonut, ettei maalintulojärjestys määritä sitä, ketkä pääsevät hallitukseen. Ennen kaikkea toivon, että tuleva hallitus on oikeasti toimintakykyinen, mitkä puolueet siellä sitten ovatkaan. Jospa saataisiin niitä kauan kaivattuja rakenteellisia uudistuksia.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

20.04.2015 01:15 #60 : kyty

Puolikuu kirjoitti:

Ja itänaapurissa... Ja en tiedä Jenkeistä että onko suunta ylös vai alaspäin, mutta ainakin siellä raakkautui se pingviinikirja 3. haitallisimmaksi kirjaksi mitä lapsille ja nuorille voi näyttää, ja muukin lista saa vähän nostelemaan kulmakarvojaan. Ei tuo vielä taitaisi onnistua Suomessa kuitenkaan.

Suuntaus ei kai ole niin yllättävä... ihmiset takertuvat konservatiivisuuteen ja uskontoon aina kun ajat ovat epävarmoja. Ja se taas huonontaa oloja mutta tuttu on aina turvallisemman tuntuista kuin muutos, vaikka se muutos olisi hyväkin.

Jaksan ihmetellä sitä, kuinka hyvin tunnettuudella pärjää.

Minua se taas ei yllätä ollenkaan, sillä moni äänestää juuri sillä tunteella ja jotakuta tuttua. Olen aika varma että median muinoinen persupaheksunta ja jatkuva uutisointi oli yksi syy miksi puolue sai niin paljon uusia kannattajia.

Ehkä se johtui siitä ettei nyt ollut mitään vastaavaa selkeää "jytkypuoluetta", joka olisi saanut paljon mainosta ja näkyvyyttä ja jota kaikki olisivat äänestäneet sen takia? Ehkä protestiäänet olivat liian hajallaan... jos niitä oli.

Valvojat: IivariSarantha
haplotus