Eduskuntavaalit 2015

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
20.04.2015 09:15 #61

Minäkin uskon, että nyt saatiin konservatiivinen porvarihallitus... tosin nykyisestä keskustasta en osaa sanoa mitään - persuista paljonkin (tarkkasilmäinen Hakkaraisen vaalikuvia katsonut huomannee, että kaiken lisäksi pää täyttyi isäm maallisesti import-viinasta :D)

Eräs nepalilainen ystäväni totesi, että vaikka PS ei luultavasti hänen hyväänsä tavoittele, niin lopulta jopa konsevatiivis-populistisen puolueen on mahdollista olla osa toimivaa hallitusta toisin kuin monessa Aasian maissa, missä politiikka on jatkuvasti rikki. Täällä ei välttämättä ole aina yhteistä hiiltä - mutta sentään yhteiset nuotion tuhkat, mihin puhalletaan. En siis todellakaan aio paeta maasta vaikka suurista puolueista SDP:lle olisin toivonut parempaa menestystä.

Ars Longa Vita Brevis

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

20.04.2015 11:54 #62

Joo, olen miettinyt että muistavatko kaikki "Suomesta pois muuttavat" että tämä ei ole edelleenkään pahin maa elää? Somessa törmäsin jo pariin kommenttiin sisällissodasta. Tosi hassu vitsi joo, mutta ei nyt naurata kun ajattelee Ukrainaa. Eikä naurata sekään että moni tuntuu kuvittelevan että vain stadissa asuu järkeviä ihmisiä ja muu Suomi saisi nyt pysyä poissa täältä.

No, ymmärrän tasa-arvoista avioliittoa toivoneiden pettymyksen, mutta en itse vielä usko että laki torpataan satavarmasti... ei se ole kivaa jos maa alkaa luisua konservatismiin, mutta Suomessa on vielä pitkä matka oikeasti pahaan tilanteeseen.

Nyt sitten kai siellä perinteisesti nostetaan ensiksi omia palkkoja?

Viimeksi muokattu: 20.04.2015 11:55 : kyty. Syy: typoja taas vaikka tarkistin D:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: pihlajapuu

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
20.04.2015 14:11 #63

kyty kirjoitti: Mutta ainakin Vihreät saivat lisäpaikkoja ja pari maahanmuuttajaehdokastakin meni läpi. Noin niin kuin vastavoimana konservatiiveille...

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

20.04.2015 14:49 #64

Kyllä mahanmuuttajatkin voivat olla konservatiiveja.

Joo, totta kai voivat (ja konservatiimisimmat maathan ovat juuri niitä "ulkomaita" kun ulkomaalaisiksi ei puheissa mitä ilmeisimmin enää lasketa valkoihoisia)... mutta tarkoitin lähinnä sitä että kun paikalla on voimakkaasti maahanmuuttovastaisia, joiden äänestäjistä moni haluaisi rajat kokonaan kiinni, niin on sitten vastapainoksi äänestetty myös maahanmuuttotaustan omaavia ihmisiä. Ja ainakaan Nasima ei taida olla konservatiivisimmasta päästä, vaikka en ole kaikkien ehdokkaiden mielipiteitä juuri seurannut.

Ageha
Ageha vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
20.04.2015 19:07 #65

Olin vähän pettynyt siihen, keitä vaalipiiristäni meni läpi, ja aika paljon enemmän pettynyt siihen, että persut menivät SDP:n ohi (tosin vähän kaikki taisivat olla, paitsi persuja symppaavat). :tongue: Alueeltani nuoret taisivat äänestää aika hyvin (ainakin normaaliin nuorten aktiivisuuteen verrattuna...), tai ainakin oma sosiaalinen kuplani äänesti aika nätisti ja psykanopettajani, joka ilmeisesti oli äänestyspaikan valvojana (vai mikä se nimike onkaan), sanoi, että nuoria oli näkynyt yllättävän paljon. Ärsyttää kyllä silti, kun nukkuvia varmasti oli taas hirveän paljon.

En oikeasti osaa ymmärtää äänestämättä jättämistä, koska onko sillä nyt niin kamalasti väliä, ettei oikein tiedä onko joku ehdokas nyt varmasti poikkeuksellisen hyvä jos kuitenkin on varma, että ehdokas olisi parempi vaihtoehto kuin moni muu varmasti läpi pääsevä? :angry: Ärsyttää. Sitten äänestämässä käyvät jytky-mantraa hokevat persujen kannattajat ja uhhuh. En ole vakuuttunut persujen kyvystä asialliseen päätöksentekoon.

Mutta jee vihreille. Olisi hienoa nähdä heidät hallituksessa.

Oli myös kaksi ensikertalaista ehdokasta (vassari Lapin vaalipiiristä ja vihreä Helsingin vaalipiiristä), joista toivoin että jompikumpi olisi noussut mustaksi hevoseksi ja päässyt läpi. Tietysti tiesin jo etukäteen tämän mahdottoma(hko)ksi, mutta aina voi toivoa tai jotain. :lol: Eivät kumpikaan tosiaan siis päässeet, mutta ehkäpä joissain tulevissa vaaleissa vielä.

This dream isn't feeling sweet

20.04.2015 21:22 #66

Kyllä mahanmuuttajatkin voivat olla konservatiiveja.

Mietin tässä, että jos on merkittävää, että Nasima Razmyar on tullut Suomeen kahdeksanvuotiaana, entä Ben Zyscowicz, joka toki on syntynyt Suomessa, mutta oli Puolan kansalainen viisivuotiaaksi?

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
20.04.2015 21:58 #67

Nyt pitää helpottaa työpaikkojen syntymistä ja työllistämistä säännösviidakkoa purkamalla ja verotuksen helpottamista niiltä osin. Julkishallintoa pitää järkeistää, siellä on liikaa pomoja ja pomojen pomoja jotka eivät tee tuottavaa työtä.

Itselleni tämä on yksi vaalien tärkeimmistä asioista. Mitä ennemmin pääsemme eroon EU:sta, sitä parempi. Eu kuppaa kaikki rahat, väsää turhaa byrokratiaa direktiiviviidakkoineen ja vie meiltä vaivihkaa lopunkin vaikutusvallan maamme asioista päättämiseen.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa, River

20.04.2015 22:20 #68

Echramath kirjoitti:

Kyllä mahanmuuttajatkin voivat olla konservatiiveja.

En oikein usko että yleinen mielipide pitää Beniä tai Wuolijokea maahanmuuttajina. Tai ulkomaalaistaustaisina. Ja sana "etninen" tarkoittaa sekin nykyään arkikielessä jotain ihan muuta kuin oikeasti. Jos "poliisi etsii tekijää" ja tuntomerkki on "ulkomaalainen", tai jos ihmiset sanovat että maahanmuuttajat tuovat "diversiteettiä katukuvaan", niin todennäköisesti kyse ei ole esim valkoihoisesta saksalaisesta. Tyhmää mutta niin se taitaa mennä. :neutral: Itsekin käytin sanaa maahanmuuttaja väärin, mutta maahanmuuttoa vastustavat harvemmin tarkoittavat Karl Fazereita. Tyhmäähän se on että ihmisen etnisyys on se ensisijainen seikka joka huomataan, mutta silti tuntuu että on ihan hyvä että eduskunnassa istuu muitakin kuin "valkoihoisia", miten senkin sanan itse kukin sitten haluaa määritellä.

20.04.2015 22:29 #69

Moonlord kirjoitti: Mitä vittua nettilehdessä oli juttua vaalivilpistä Itsenäisyyspuolueen ja Muutos 2011 puolueen suhteen, eli niiden ääniä olisi jätetty laskematta tai hylätty aiheettomasti ja väitetään että Goldman-Sachsin omistuksessa oleva Tieto Oyj joka vastaa vaalilaskennan tekniikasta, olisi tästä vastuussa. Sivustolla oli kuvakaappauksia vaalilaskennan tulosten heittelemisestä, eli muokkasiko joku niitä välillä? Pitää toivoa ettei tämä pidä paikkaansa. Mielelläni näkisin suomen vaalit rehellisinä.

"Mitä vittua" on trollisivusto, joka kerää rahaa sillä, että sen trollausartikkelit leviävät ja mainoksia näytetään.

No, joka tapauksessa, jokainen äänestyspaikka voi tarkistaa, että heidän äänensä ovat tulleet nettiin kuten laskettiinkin ja kuka tahansa voi tunkea ne Exceliin ja tarkistaa, täsmääkö kokonaissuma. Jotain heittoahan varmasti on ollut, koska äänet tarkistettiin lopullisesti vasta tänään. En tiedä minkälaista heittoa MV-"lehti" väitti siellä olevan enkä aio avata kyseistä "julkaisua" tarkistaakseni.

Joka tapauksessa Muutokselle soivat kuolinkellot siinä vaiheessa, kun Mäki-Ketelä huomasi puoleen olevan täynnä suoraan sanoen natseiksi laskettavaa porukkaa ja häipyi. Ainoa kansanedustajakin saatiin, kun tämä heitettiin pihalle Persuista vaikka tämä ei muuta kuin poseerasi kenenkäs muun kuin kainaloitaan tuulettavan Seppo Lehdon kanssa eduskunnan lehtereillä.

Joko potentiaaliset Muutos-äänestäjät valitsivat kuitenkin astetta koherentimmalla pakalla, karismaattisella johtajalla (joo-o) ja valmiilla menestyksellä varustetut Persut tai sitten kyseessä oli laajamittainen vilppi. Your guess is as good as mine.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
20.04.2015 22:46 #70

kyty kirjoitti: Tyhmäähän se on että ihmisen etnisyys on se ensisijainen seikka joka huomataan, mutta silti tuntuu että on ihan hyvä että eduskunnassa istuu muitakin kuin "valkoihoisia", miten senkin sanan itse kukin sitten haluaa määritellä.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

20.04.2015 23:10 #71

punnort kirjoitti: Nyt en tiedä eduskunnassa istuvien mamujen poliittisista näkemyksistä mitään, joten puhun yleisellä tasolla. Arvoliberaalius on 60-luvulla länsimaissa syntynyt liike, ja muut ovat länsimaita jäljessä esimerkiksi naisten asemassa, homojen oikeuksissa ja ihan sellaisissa perusjutuissa kuten sananvapaus (niin poliittisen puheen kuin esimerkiksi pornon julkaisemisenkin suhteen), ja jos eduskunnassa olisi huomttavasti ei-länsimaisia, saattaisimme ottaa takapakkia tällaisissa asioissa.

Ajattelin asiaa lähinnä siltä kantilta että jos halutaan säilyttää yhteiskuntarauha yms niin on parempi jos eduskunnassa istuu myös ei-valkoisia, niin ettei tunnu siltä ettei muilla ole mitään asiaa päätöksentekoon, kun Suomessa kuitenkin asuu muitakin. Se ei sitten tietenkään ole relevanttia että missä nämä "ulkomaalaisen näköiset" ovat syntyneet, joten sinänsä "maahanmuuttaja" voi olla huono sanavalinta. Sinänsä olen samaa mieltä että länsimaisia arvoja pitä suojella, varsinkin kun elämme maailmassa jossa niin monet (länsimaalaisetkin!) pitävät ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa suurena uhkana.

Mutta joo, jos ajattelee ihan liberaaleja länsimaitakin niin vaikka eteenpäin onkin menty niin naisetkaan eivät ole vielä ihan tasa-arvoisia, ja kummasti se homokysymyskin on niin vaikea vuodesta toiseen... Luulen että poikkeava = paha-ajattelu on ihmisillä jonkinlainen lajityypillinen ominaisuus. Ennenkin yhteisön normeja rikkoneita syytettiin luonnonkatastrofeista tai kalavajeesta, nyt monelle tasa-arvoinen avioliittolaki on suurempi uhka kuin... niin, ne oikeat isot uhat.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
21.04.2015 19:55 #72

Moonlord kirjoitti: Paras juttu vaalituloksessa oli että Kokoomus saatiin pois vallankahvasta. Kokoomuksen vetämänä on menty alaspäin ja lujaa. Suomi on velkaantunut urakalla ja ihmiset on verotettu kuoliaaksi, että on ollut heittää rahaa Kreikkaan vastoin kansan tahtoa. Perussuomalaisilla on nyt näytön paikka, että onko puolueesta muuhunkin kun räksyttämään oppositiosta, mikäli nyt edes pääsevät hallitukseen kuten toivon.

Jos saadaan. Olen hieman huolestunut siitä mahdollisuudesta, että Kokoomus olisi seuraavassakin hallituksessa. Stubb on jo sanonut, että haluavat alkaa vetämään tiukkaa linjaa. Tosin, jos Sipilä havittelee samalla jotakin yhteiskuntasopimusmallia, Antti Rinne olisi hänelle Stubbia parempi kumppani. Minua muuten huvitti Laura Rädyn kampanja ”Tutustuisitko Lauraan?” Eiköhän ole niin, että Lauran kannattaisi tutustua muihin, tietäisi vähän enemmän suomalaisten palkkatasostakin. :tongue:

punnort kirjoitti:

Mua häiritsi myös se, että puhuttiin koko ajan ”maahanmuuttajaehdokkaista” ikään kuin ulkomaalainen tausta olisi näiden ehdokkaiden politiikan määrittävä tekijä. Ainakin itse toivon (ja uskon), että esim. juuri Nasima Razmyarilla on eduskunnassa muutakin virkaa kuin olla maahanmuuttaja.

Tulee mieleen Ylen Islam- ilta, jossa imaami Bahmanpour suhtautui melko kevyesti siihen, että Sharia-lain mukaan rangaistus julkisesta homoseksuaalisesta käytöksestä on kuolemantuomio. Samassa ohjelmassa ollut Muslimikodin Islamin opettaja Ahmad Fadil (ainoana) kannatti sharia-lain käyttöönottamista Suomessa. Että joo, on maahanmuuttajissa ihan yhtä konservatiiveja kuin mitä suomalaisissakin. Tosin jollakulla patavanhoillisella muslimilla ei välttämättä oikein olisi puoluetta, johon liittyä. Elleivät perusta omaa.

Muistelin vuonna 2011 bongaamaani mielestäni hyvää kirjoitusta siitä, miksi vaaleihin pettyneiden ei kannata muuttaa pois suomesta: www.vallankumous.org/blogi/2011/04/18/ta...politiikkaan-sielta/

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

21.04.2015 21:41 #73

Puolikuu kirjoitti: Että joo, on maahanmuuttajissa ihan yhtä konservatiiveja kuin mitä suomalaisissakin. Tosin jollakulla patavanhoillisella muslimilla ei välttämättä oikein olisi puoluetta, johon liittyä. Elleivät perusta omaa.

Joo no vaikka olen sitä mieltä että olisi hyvä että kansanedustajat edustaisivat mahdollisimman laajaa skaalaa (antaisihan se vähän oudon signaalin jos sinne valittaisiin vaikka pelkkiä keski-ikäisiä valkoihoisia setiä) niin en kyllä toivo että Suomeen tulee enää yhtäkään patavanhoillista puoluetta. :huh: Aika vanhoillisia tyyppejähän löytyy tietysti sieltä sun täältä.

Kun maahanmuutosta ja islamista puhutaan niin suhtautuminen kaikenlaisiin patavanhoillisuuksiin on kummallisesti erilaista. Aivan kuin ihmiset eivät kuitenkaan näkisi muiden ihonvärien edustajia oikein henkilöinä. Unohdetaan että myös muslimi voi olla vanhoillinen jäärä jolla on haitallisia asenteita - tämähän on poliittisesti äärimmäisen epäkorrekti asia sanoa ja sitä kuulee yleensä vain persuilta. Suuri osa ihmisistä pystyy muuttamaan mielipidettään saatuaan oikeaa tietoa, mutta osa ei vain suostu ja sulkeutuu omiin piireihinsä haitallisin seurauksin.

Jos nyt vaikka ajattelee kreationisteja tai USA:n republikaaneja tai Päivi Räsäsiä. Muuttavatko he mielipidettään jos he matkustavat maasta toiseen tai saavat tietoa joka todistaa heidän mielipiteensä vääriksi? Patavanhoilliset tuntuvat päin vastoin takertuvan uskomuksiinsa sitä paniikinomaisemmin mitä enemmän muut niitä asettavat kyseenalaisiksi. Miksi ei siis niin voisi käydä myös islamilaisessa maailmassa. Vaikka ihmiset muuttaisivatkin Eurooppaan.

Yksi kauhuskenaarioni on itse asiassa se että joskus kaukaisessa tulevaisuudessa luisutaan takaisin konservatismiin ja unohdetaan kaikki edistys mitä ainakin osassa maailmaa on tähän asti saavutettu.

No, Suomen kristillisdemokraateista ei ole sentään kukaan vielä ollut ajamassa lakia, joka oikeuttaisi homoseksuaalien tappamisen päähän ampumalla... kuten USA:ssa kävi... :roll:

Tuolla oli hyviä pointteja. Monet tuntuvat tosiaan kuvittelevan että ihmiset ovat kaikki pohjimmiltaan hyviä ja rationaalisia. Tosin tämä asettuu heti kyseenalaiseksi kun lukee aggressiivisia kommentteja, joita laukovat itseään älykkäinä ja fiksuina pitävät ihmiset. Silloin tekisi välillä mieli sanoa että "oletko ajatellut että vastapuoli ajattelee ihan samalla tavalla ja hekin tuntevat olevansa oikeassa?"

Osa varmasti purkaa vain pettymystään kovin sanoin... kukapa ei niin olisi joskus tehnyt, paitsi jos on äärimmäisen kiltti ihminen. Mutta ei tarvitse miettiä mistä sodat alkavat kun tappouhkaukset ja vallankumouspuheet alkavat sinkoilla heti kun tulee pienikin vastoinkäyminen.

21.04.2015 21:50 #74

Edellisessä eduskunnassain sitäpaitsi oli mamu, Ahvenanmaan silloinen edustaja Elisabeth Nauclér on syntyjään ruotsalainen. RKPn riveissä on myös joku ruotsalaissyntyinen ollut.

Koska jokainen vaalipiiri on omat vaalinsa, ei kokonaispaikkamäärä tosiaan jakaudu kuten kannatus. Keskusta sai ihan liikaa paikkoja, PS myös (Kokoomus sai enemmän ääniä kuin PS), kokkarit ja demarit vähäsen ja kaikki sitä pienemmät sitten vähemmän kuin kannatus antaisi ymmärtää.

Nimim. Aleksi Laineen laskelmat, joissa on kyllä yksi melko hämmentävä vaaliliitto mukana.

KESK 21,1% -> 49 paikkaa (7 liikaa)
PS 17,6% -> 38 paikkaa (3 liikaa)
KOK 18,2% -> 37 paikkaa (1 liikaa)
SDP 16,5% -> 34 paikkaa (1 liikaa)
VIHR 8,5% -> 15 paikkaa (2 liian vähän)
VAS 7,1% -> 12 paikkaa (2 liian vähän)
RKP 4,9% -> 9 paikkaa (1 liian vähän)
KD 3,5% -> 5 paikkaa (2 liian vähän)
PIR 0,8% -> 0 paikkaa (lähes 2 liian vähän)
ITSP 0,5% -> 0 paikkaa (1 liian vähän)
SKP + M11 0,6% -> 0 paikkaa (1 liian vähän)

Ihan toinen asia tietysti on, halutaanko oikeasti sellainen eduskunta, jossa on runsaasti yhden edustajan puolueita.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: pihlajapuu

River
River vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
23.04.2015 12:03 #75

Hear, hear! :smile:

It's never too late to become what you could be.

River
River vastasi aiheeseen: Eduskuntavaalit 2015
23.04.2015 12:26 #76

Morgan Blood kirjoitti: Oli jännittävät vaalivalvojaiset. Kannattamani puolue Vihreät tekivät mahtavan vaalivoiton ja ennätyspaikkamäärän, mutta ennen kaikkea minusta on tärkeää, että Vihreät eivät ole enää pelkkä etelä-puolue. Enemmän maaseutuedustajia olisin toki toivonut vieläkin. Minusta pitää tietää tarpeeksi maamiehen duuneista, että osaa kysyä oikeat kysymykset isänniltä asioista nimeltä fosforin talteenotto, energiantuotanto ja tuotantoeläinten hoito. Ei kukaan oikeasti halua huonoja vesistöjä ja kärsivää ympäristöä, mutta vaikea on parin yliopistolaisen miettiä omalla tasollaan sitä, mitä toisella tasolla pitäisi tehdä.

Samaa mieltä. Keskustalla ja Vihreillä voisi muuten olla aika mielenkiintoinen mahdollisuus tehdä yhteistyötä ja panostaa seuraavien vuosien ajan näkyvämmin juuri Morgan Bloodin mainitsemiin asioihin, eli suomalaisen maaseudun hyvinvointiin ja tuotannon tehostamiseen sekä miten nämä saataisiin vielä toteutumaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Onhan sitä työtä tehty jo vuosia, mutta aika näkymmättömiin se on esim. mediassa jäänyt, kun on keskitytty ns. koviin arvoihin ja rahaan, rahaan, rahaan. Ympäristö ja sen puhtaus saisivat olla enemmän esillä päätöksissä, sillä se ne ovat ne tärkeimmät perinnöt, joita tuleville polville jätetään. Puhdas ilma, puhdas vesi ja mahdollisimman puhdas ja luonnonläheinen ruoka, siinä ne hyvän elämän edellytykset.

Luulisi että PS:ääkin kiinnostaisi juuri suomalaisen maaseudun hyvinvointi, koska se on kaiken hyvinvoinnin perusta, eli Suomessa tuotettu ruoka ja tätä kautta pysyvät työpaikat suomalaisille tekijöille. Huomaahan sen jo ns. katutasolla ja ruokakaupassa, että esim. Suomessa tuotettu miniluumitomaatti maksaa luomuna rasialta noin 6,50 euroa ja espanjalainen kasvihuoneessa tuotettu miniluumutomaatti rasialta noin 1,50, Keskon kaupoista Plussalla jopa vaivaisen euron! Siis samankokoinen rasia. Kuinkahan moni ostaa sen halvemman rasian, jos rahat ovat muutenkin tiukilla ja tuon yhden luomutomaattirasian hinta on noin about kolmen päivän ruokarahat kokonaisuudessaan? Ja mitenhän tämä vaikuttaa juuri suomalaisten maanviljelijöiden elantoon ja elämään? Aika iso vyyhti ratkaistavaksi, sanoisinko!

It's never too late to become what you could be.

23.04.2015 13:06 #77

River kirjoitti: Huomaahan sen jo ns. katutasolla ja ruokakaupassa, että esim. Suomessa tuotettu miniluumitomaatti maksaa luomuna rasialta noin 6,50 euroa ja espanjalainen kasvihuoneessa tuotettu miniluumutomaatti rasialta noin 1,50, Keskon kaupoista Plussalla jopa vaivaisen euron! Siis samankokoinen rasia. Kuinkahan moni ostaa sen halvemman rasian, jos rahat ovat muutenkin tiukilla ja tuon yhden luomutomaattirasian hinta on noin about kolmen päivän ruokarahat kokonaisuudessaan? Ja mitenhän tämä vaikuttaa juuri suomalaisten maanviljelijöiden elantoon ja elämään? Aika iso vyyhti ratkaistavaksi, sanoisinko!

Suomessa viljelijät saavat tosiaan mitättömän vähän verrattuna siihen mitä kauppa vetää välistä. Toisaalta täällä ruuan tuottaminen on myös hankalampaa, koska elämme niin pohjoisessa. Ja tuskin viljelijöiden palkkiot Espanjassakaan ovat mitään päätähuimaavia. Silti suuri osa syyttää korkeista hinnoista lähinnä viljelijöitä ja vaatii maataloustukia poistettaviksi. (Kun ne vie meiän rahat.)

En tiedä onko asiaan mitään selkeää ratkaisua. Suomen pitäisi olla osittain omavarainen ja emme voi vaikuttaa siihen minkälaisilla myrkyillä muissa maissa viljellään, mutta toisaalta olisi järkevää tuottaa ruokaa myös siellä missä sitä kasvaa. (Pohjoisen mustikat, joita harva suomalainen enää viitsii itse poimia, sen sijaan ovat terveellisiä juuri sen takia että ne kasvavat ankarissa oloissa.)

Käsittääkseni tuli juuri varmistus että suomalaisessa rypsin ym viljelyssä kuulemma välttämättömät neonikotinoidit tappavat mehiläisiä ja kimalaisia . Ja kimalaiset ovat marjojen tärkeimpiä pölyttäjiä, ja niiden puute johtaa huonompaan satoon.

Toivottavasti niille keksitään joku vaihtoehto, vaikka harva myrkky kai tappaa yhtä hyönteistä ja jättää muut rauhaan? Näissä asioissa tuntuu liian usein puhuvan pelkkä raha. Periaatteessa ollaan valmiita riskeeraamaan pölyttäjät että voidaan viljellä rypsiä, toisaalta taas ei arvosteta suomalaisia tuotteita eikä niiden viljelyä haluta tukea.

Valvojat: IivariSarantha
Eija, Miss Pelling, punnort