Markkinat
5 viestiä | LordStenhammar

• kyty

08.01.2020 01:24 #101 :: kyty
Museot ja museokortti
Kävin katsomassa vähän aikaa sitten Ateneumissa Taiteilijoiden Ruovesi- ja Maailmalta löysin itseni-näyttelyt. Erityisesti mieltä lämmitti Hugo Simbergille omistettu huone. Ja yläkerrassa oli pop up-kahvila, joka on auki näyttelyiden ajan. Tunnelma oli ihanan 1800-lukulainen, tykkäsin kovasti! :heart:

Myös Lux Helsinki on katsastettu, vaikkei se museokorttiin tai museoihin oikeastaan liitykään. Lempiteokset löytyvät edelleen edellisvuosilta, mutta tähänkin vuoteen mahtui paljon mukavaa. Ruuhkat tosin olivat jotain uskomatonta.

21.02.2020 12:22 #102 :: Pisania
Museot ja museokortti
Sain synttärilahjaksi museokortin, jei! Tykkään museoista mutta on tullut käytyä vähän laiskasti viime aikoina. Käyn yleensä katsastamassa kotikupungin museon jokakesäisen näyttelyn ja yhteen aikaan vieraillimme isäni kanssa lähistön kotiseutumuseoissa ahkerasti. Harmi vaan ettei täällä päin ole yhtä paljon ja monipuolista museotarjontaa kuin esim. pääkaupunkiseudulla, mutta nyt tulee varmasti katsastettua nekin paikat, joissa en ole ennen käynyt (Apteekkimuseo ja Suomen Joutsen nyt ainakin). Ja toivottavasti saisi houkuteltua iskän lähtemään mukaan jonnekin kauemmaksikin.

• kyty

23.02.2020 23:13 #103 :: kyty
Museot ja museokortti
Helsingin museotarjonta on ehkä tietyllä lailla monipuolisempi, mutta toisaalta Turussa on sellaisia museokorttikohteita mitä Helsingissä ei, joten en tiedä voiko paikkoja suoraan vertaillakaan. Tietysti Turun tarjonta on aika historiapainotteista, joka on tietysti itselle vain hyvä asia. Pitäneekin kesällä tehdä taas museokorttimatka Turkuun, ja ehkä käydä Tampereellakin... Harmi, ettei kaikkia kohteita millään saa mahdutettua yhteen päivään.

07.03.2020 23:05 #104 :: Adolfina Romanov
Museot ja museokortti
Kävin tänään päivällä eilen auenneessa taidenäyttelyssä Hämeenlinnan kauppakeskus Linnassa . Kyseinen rakennus on ollut lähes tyhjillään jo kauan, ja sen kohtalo on aiheuttanut eripuraa ja päänvaivaa kaupunkilaisille jo pitkään. Nyt Linna on saanut ainkin toistaiseksi käyttöä, kun yhden kerroksen tyhjät liiketilat on täytetty modernilla taiteella. Teokset ovat graffitipainotteisia, mutta löytyy myös valo- video- ja äänitaidetta, melko perinteinen galleriatila ja muutama kirjaimellisesti iso yllätys. Olin positiivisesti yllättynyt, miten näyttäviä ja rohkeita teoksia näytillä oli, ja yllätyin siitäkin miten paljon nähtävää oli. Tulipas siinä monta kertaa sana "yllätys", eri muodoissa!

Linnan näyttely "Äiti kielsi, mut me ei kuunneltu" on täysin ilmainen, suosittelen käymistä.
Muokannut 07.03.2020 23:06 Adolfina Romanov

29.05.2021 14:52 #105 :: Pisania
Museot ja museokortti
Kävin tänään vinguttamassa viimeisen kerran museokorttiani ennen kuin se vanhenee. Kävin Turun Aboa vetus & Ars novassa, joka oli minulle ennestään vain puoliksi tuttu. Kävin arkeologiapuolella viimeksi lukion Suomen varhaishistorian kurssilla, mutta taidepuolella en ole ennen vieraillut. Vanhojen rakennusten kellariosat ja muinaiset katukiveykset olivat kiinnostavia mutta esillä olleet kaivauslöydökset olivat vähän samanlaisia kuin kotikaupunkini pienessä museossa. Olen nähnyt ne monta monituista kertaa, eikä nämä turkulaiset jaksaneet kauheasti innostaa. Muuten näyttely oli aika tekstipainoitteinen ja siellä oli myös paljon eläinten luita. Historiapuolelle oli myös sijoitettu nukkekotiharrastajien toteuttama hiirimuseo Mouseum, joka oli kieltämättä hieno.
Ars novassa on kaksi erillistä näyttelyä, mutta vain toinen niistä oli avoinna. Kertoo kai suhtautumisestani nykytaiteeseen, että minua kiehtoi enemmän ikkunasta näkyvä museon pieni puutarha (en tiedä saako sinne mennä, siellä ei ainakaan ollut ketään) ja rakennuksen arkkitehtuuriset yksityiskohdat. Museo on rakennettu tupakkapatruunan 1900-luvun alkupuolella rakentamaan palatsiin ja siellä on kaikenlaista hienoa, kuten vanha hissi ja ylellinen marmorikylpyhuone. Taulut oli nopeasti koluttu läpi. Oli siellä sentään yksi, johon tykästyin. Lisäksi edellä mainittuun kylppäriin on sijoitettu Anish Kapoorin indigonsiniseksi maalaama kivenjärkäle ja yhdessä huoneessa oli varsin kookas Picasso. En osannut odottaa sellaista ollenkaan, vaan ajattelin että esillä olisi elossa olevien (kotimaisten) taiteilijoiden teoksia. Mutta tulipahan sekin paikka nähtyä. Harmitti viime vuonna kun se jäi välistä koska paikka oli suljettu.

Valvojat: IivariSarantha