Museot ja museokortti

01.08.2015 18:34 #21

Dyn kirjoitti: Erityisesti tämä Mariele Neudeckerin "vuorimaisema" oli hieno

Joo, tuo oli kyllä ehdottomasti yksi hienoimmista teoksista Kiasmassa. Aikaa meni melkoisesti ihan huomaamatta, kun yritti spottailla erilaisia yksityiskohtia vuorien rinteiltä, kuten mm. kiipeilijöiden leirejä.

Käytiin viikolla Espoossa WeeGee-talolla kurkkaamassa sen tarjontaa. Kompleksissa on useampi museo, joihin pääsee samalla pääsylipulla. Lelumuseosta ei jäänyt käteen paljoakaan, se olikin ehkä suunnattu enemmän lapsille. Mutta pienoisrautatie oli hieno.

EMMA-museossa (Espoo Museum of Modern Art) oli Kosketus/Saastamoisen säätiön kokoelmanäyttely, jossa oli muutamia aika hienoja ja puhuttelevia teoksia. Mutta varsinainen hienous olikin sitten Nubben-näyttelyn puolella, jossa oli Lars-Gunnar Nordströmin moderneja taideteoksia. Isoja teoksia, joissa oli geometrisia muotoja ja näyttäviä väriyhdistelmiä selvine rajoineen. Pidin todella paljon tästä. Geometrinen taide on aina miellyttänyt minua, joten tämä näyttely oli todella positiivinen kokemus. Ei tullut edes sitä samaa suorittamisen tuntua, mikä iski Lontoon Tate Modern museossa (siis sitä, että museo piti käydä kokonaan läpi ja kaikki teokset katsoa, koska oli vaivautunut paikan päälle, vaikkei oikeasti edes kiinnostanut mainittavasti). Näyttelytilojen avaruus ja suuri huonekorkeus helpottivat teosten havannointia.

Ja sitten WG-talolla oli Futuro-talo näytillä, joka on yksi ahdistavimmista paikoista/tiloista, jossa olen hetkeen käynyt. Asiaan vaikutti varmasti suuresti se, että talo oli pystytetty ihan rinteen viereen ja minusta tuntui koko ajan, että talo kallistuu ja vierii alas rinnettä. Pelkään korkeita paikkoja... Ja Futuro myös natisi koko ajan, joka ei helpottanut tilannetta. Sinänsä hauska idea, mutta pidän kulmista ja pyöreät muodot häiritsevät vallitsevana piirteenä rakennuksissa.

09.08.2015 00:57 #22

Tänään kävin Riturin kanssa Suomenlinnassa. Suokki on tuttu paikka monessakin mielessä, mutta museoissa en ole käynyt siellä koskaan. Saarilla on kuusi museota, joista käynitkohteiksi valikoitui kolme. Ja täytyy myöntää, että kolmannen kohdalla olivat jo jalat vähän turhankin kipeät, joten ehkä se kaksikin olisi riittänyt.

Ensimmäisenä kävimme Suomenlinna-museossa , joka esittelee Suomenlinnan linnoituksen rakentamista, historiaa ja jonkin verran myös arkielämää linnoituksessa. Pääpaino tuntui olevan 1700-luvun "paremmissa ajoissa", kun linnoitus oli vielä Ruotsin vallan alla. Venäläisistä mainittiin lähinnä, että tulivat, ottivat ja lopulta lähtivät. Suomen sisällissodan ajoista kerrottiin tuskin sitäkään vertaa. Museo jakaantuu kahteen kerrokseen, josta alakerta esittelee historiaa, yläkerta Unescon maailmanperintökohteen kunnostusta ja nykytilaa. Historiasta olisin voinut kuulla enemmänkin, varsinkin linnoituksen arjesta ja "vaikeista asioista", jotka nyt melko tehokkaasti jätettiin väliin. Myös esineistö tuntui niukanpuoleiselta (eritoten verrattuna esim. Tukholman Vasa-museoon), pääpaino oli teksteissä ja kuvamateriaalissa.

Museon kohdeyleisönä tuntui muutenkin olevan enemmän ulkomaalaiset, jotka eivät tunne Suomen historiaa, kuin varsinaisesti kotimaiset kävijät. Monet teksteistä olivat melko yleismalkaisia, ja varsinkin historiaelokuva keskittyi enemmän yksittäisiin henkilöihin kuin historiallisiin tapahtumiin, mikä toimii kyllä tarinankerrontana, muttei niin hyvin tietolähteenä. Ihan kiinnostava paikka silti. Kuuden ja puolen euron sisäänpääsymaksu - sisältäen 25 minuutin filmin - tuntui maltilliselta (mutta museokortilla toki siis mentiin).

Seuraavaksi oli vuorossa Ehrensvärd-museo , pieni mutta oikeastaan päämuseota jopa vähän informatiivisempi paikka. Kolmen euron vieläkin maltillisemmalla sisäänpääsymaksulla pääsee kurkistamaan 1700-luvun upseerin kotiin ja lukemaan juttuja linnoituksen perustajan elämästä. Kansallismuseoon verrattuna tekstit olivat kuitenkin aika pintapuolisia ja yksittäisistä esineistä oli hyvin vähän infoa saatavilla. Jos arki, sisustus ja ihmiset kiinnostavat sotahistoriaa enemmän, suosittelen tätä kuitenkin ylitse varsinaisen Suomenlinna-museon.

Viimeiseksi raahauduimme Suomenlinnan Lelumuseoon . Tässä vaiheessa hiukan muutenkin saarta kierettyämme kokemus voi vähän värittyä väsymyksestä, mutta koska Lelumuseo kuului alkuperäiseen suunnitelmaan, ei sitä nyt tullut välistäkään jätettyä. En ole ihan hirveästi vanhojen lelujen perään, joten sinällään museo ei antanut minulle ihan hirveästi. Pieni paikka, jossa on kyllä hienoja nukkekoteja ja erityisesti sota-ajan lelut olivat ihan kiinnostavia, mutta kuusi euroa sisäänpääsystä olisi ylittänyt minun kipukynnykseni ilman museokorttia. Tekstejä ei ole, joten lisäinfo on hankittava museon opastelehtisestä, joita oli vain rajattu määrä saatavilla - eikä yhtään suomenkielistä jäljellä siinä vaiheessa, kun tulimme sisään. Lapsia pyöri jaloissa ihan liikaa, mutta kun lelut ovat vitriinin takana, enpä tiedä mitä ihmeellistä niistä muksuillekaan on. Irtonaiset nukenpäät olivat pelottavia. Varmaan parempi paikka joskus muulloin kuin lauantaina keskellä parasta turistisesonkia.

Kaikenkaikkiaan hyvä päivä, joka näytti Suomenlinnasta hiukan erilaisen puolen. Ja opinpa jotain bastionijärjestelmästä .

Viimeksi muokattu: 09.08.2015 01:01 : Dyn.

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Museot ja museokortti
16.08.2015 20:12 #23

Dynin ja Riturin puheet museokortista ovat saaneet minutkin innostumaan. Etenkin kun tajusin, että voin hyödyntää tähän kulttuuriseteleitä. Kunhan seuraavan kerran suuntaan museokorttimuseoon, aion ehdottomasti ostaa kortin. :)

Kävin tässä kesällä katsomassa Sinebrychoffin museon rokokoo-näyttelyn ja minä kyllä pidin. Pastellisävyiset ja sievistelevät miehet olivat mainioita ja lisäksi mieleen on jäänyt eräs varsin makaaberi asetelma. Museokortin kanssa voisin käydä katsastamassa näyttelyn mainiosti toisenkin kerran. Näyttely oli myös minun makuuni juuri sopivan kokoinen, innostukseni lopahtaa, jos näytillä on liikaa asioita. Keskityn mieluummin muutamaan kiinnostavaan teokseen.

Kävin myös tutustumassa suomalaiseen puutarhakulttuuriin eri aikakausina Arkkitehtuurimuseossa. Oli ihan mielenkiintoista oppia, minkälaisia ajatussuuntauksia arkkitehtien puutarhasuunnittelussa on ollut taustalla. Lisäksi koska pidän kartoista, arkkitehtien puutarhasuunnitelmakuvat vetosivat minuun. Yläkerran pysyvässä näyttelyssä oli muun muassa pienoismalleja ja Emelien aiemmin tässä ketjussa mainitsema Futurokin löytyi näiden joukosta! (Tänne ei tosin valitettavasti pääse museokortilla.)

Kiitokset myös tämän ketjun näyttelytarinoista! Kiinnostuin nyt Kiasman Robert Mapplethorpe -näyttelystä ja pitääpä muistaa käydä katsastamassa se!

20.08.2015 09:42 #24

Unohdin mainita, että Espoossa WeeGee-talossa on myös KAMU eli Espoon kaupunginmuseo. Huomasimme, että syksyllä sinne tulee Gladiaattoreista kertova näyttely, joten päätimme jättää museon perusnäyttelynkin sitten siihen kertaan.

Mekin kävimme Sinebrychoffin museossa.

Dyn kirjoitti: Kotimuseoksi mainostettu Sinebrychoff keskittyi enemmän taiteeseen kuin historiaan, mikä oli vähän harmi, sillä olisin halunnut kuulla ehkä enemmän Sinebrychoffin suvun tarinasta.

Minuakin harmitti tämä. Vaikka huoneet olivat sinänsä ihan hienoja, ne olivat alakerran rokokoo-näyttelyn jälkeen ahdistavan oloisia. Ihan täyteen tupattuja. Tauluja oli seinällä niin paljon, että ei oikein tiennyt mihin olisi katsonut (tämä taisi olla ihan normikäytäntö joskus, mutta ei se silti tarkoita että pitäisin siitä). Tuntui että huoneissa oli paljon asioita, mutta mikään ei jäänyt mieleen. :(

Minä pidin rokokoo-näyttelystä jostain syystä. En ole missään mielessä pastellisävyjen ystävä ja viehätyn enimmäkseen tummista ja synkistä teemoista sekä sävyistä, mutta jokin näissä teoksissa iski. Ehkä vaan kaipasin sillä hetkellä keveyttä ja iloisuutta tai sitten oma olo oli iloinen, jolloin taidekin miellytti enemmän. Oli miten oli, tykästyin tauluihin ja niiden nukkemaisiin hahmoihin. Taulujen ihmisten askel oli enimmäkseen kepeä ja tunnelma iloinen (eräässäkin taulukokoelmassa sama pinkkitakkinen herramies kumartelee samanlailla jokaisessa taulussa, se oli hauskaa spottailtavaa). Huoneet olivat avaria ja niihin ei ollut ahdettu liikaa asioita. Muutenkin näyttely oli tarpeeksi pieni, jolloin katselu- ja ihmettelyenergiaa riitti loppuun asti.

Ajeltiin loppulomasta Aviapoliksen asemalle uudehkolla I-junalla kurkkamaan sen lähistöllä sijaitseva Ilmailumuseo. Siellä oli hämmästyttävän paljon lentokoneita mahdutettu kahteen isoon halliin. En niistä niin paljoa välitä, mutta silti museo oli ihan hieno paikka katsoa läpi. Erikoisnäyttelynä oli Liikkeelle! Lentomatkailu uuteen nousuun niminen näyttely, joka kertoi Suomen lentoliikenteen historiasta. Hauska, pieni infonäyttely. Hiukan tuli seikkailunkin makua tähän museokäyntiin, kun itse museon löytäminen oli hankalaa. Aviapolis on niin uusi asema, että sen ympäristöä rakennetaan vielä, joka tarkoitti sitä, että mm. kartta alueelta oli epätarkka. Mekin lähdimme ensin ihan väärään suuntaan, kunnes jossain vaiheessa huomasimme, että nyt on jotain pielessä. Pienen kiertelyn jälkeen kuitenkin pääsimme perille. Takaisin asemalle mennessä tuli hiukan epätodellinen olo, kun yritimme mennä liukuportaisiin. Kaikki niistä kolmesta näyttivät punaista valoa, ja joista kaksi oli oikeasti väärään suuntaan kulkevia. Se ainoa jäljelle jäävä ei toiminut/ollut päällä, joten kävelimme sen alas. Jossain vaiheessa alkoi huimata, kun silmät eivät tahtoneet erottaa, että mikä on oikea askelma ja mikä vielä yhtä alempana.

20.08.2015 22:26 #25

Olen menossa Iivarin kanssa ensi viikolla Tukholmaan, ja jokin museokäynti sopisi hyvin ohjelmaan (normaali risteily, eli laiva tulee aamulla ja lähtee viiden maissa). Vasamuseet on nähty, ja pidimme siitä paljon. Onko suosituksia tai ideoita muista mahdollisista? Harkinnassa ovat ainakin Nordiska museet sillä ennakko-odotuksella, että se keskittyy nimenomaan pohjoismaiseen kulttuurihistoriaan. Luonnontieteellistäkin on meille suositeltu, mutta Chicagon Field Museumin jälkeen vertailu olisi jo aika kova.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Museot ja museokortti
20.08.2015 22:48 #26

Kuulemani mukaan Livrustkammaren oli kiintoisa, ainakin jos tykkää katsella vanhoja aseita, asuja yms. Siellä saattaisin itsekin käydä, jos Tukholmaan päädyn joskus.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

20.08.2015 23:02 #27

Puolikuu, tuo näyttää hauskalta! En ole itseasiassa myöskään käynyt kuninkaanlinnassa sisällä, se voisi olla yksi mahdollinen vierailukohde. Joskus yritettiin, mutta juuri sinä päivänä kuninkaalla itsellään oli linnalleen käyttöä, joten jäi väliin.

Viimeksi muokattu: 20.08.2015 23:03 : Dyn.

26.08.2015 23:49 #28

Täytyy joskus vielä mennä ihan ajan kanssa kuninkaanlinnaa, mutta tänään tosiaan valikoitui kohteeksi Nordiska Museet . Tukholma on siitä kiva kaupunki, että kaikki on oikeastaan tosi lähellä toisiaan ja julkinen toimii, joten laivan perilläoloaikana ehdimme käydä museossa, syödä ja pistäytyä vielä scifikirjakaupassakin vanhassa kaupungissa.

Nordiska Museet keskittyy pohjoismaiseen (ja erityisesti tietysti ruotsalaiseen) kulttuurihistoriaan 1600-luvulta nykypäivään. Näyttelyt on järjestetty teemoittain, ei niinkään aikakausittain, joten historian oppitunniksi museo ei oikein sovi. Sen sijaan jos kansantaide, tapakulttuuri, syöminen, asuminen, korut ja arjen esineet kiinnostavat, museossa on paljon nähtävää. Tekstejäkin oli runsaanlaisesti, en jaksanut lukea läheskään kaikkea, mutta myös läpi kävelemällä sai hyvän yleiskatsauksen vähän kaikkeen.

Korufriikkinä tykkäsin erityisesti korunäyttelystä. Eri aikakausien pukuja oli näytteillä mukavasti, erityisesti saman aikakauden sekä arki- että juhlavaatteita, joita pystyi hyvin vertailemaan. Videolla pyöri esimerkki siitä, miten 1700-luvun hienon naisen puku puetaan päälle. Näytti aikaavievältä puuhalta.

Itse rakennus on hieno ja näkemisen arvoinen jo sinällään. Pääaulassa istuu monimetrinen Kustaa Vaasan patsas, jota tuli pällisteltyä vähän joka kulmasta. Mainitsemisen arvoista on myös lähinnä lapsille suunnatut "maatalo" ja 50-luvun (?) kerrostaloasunto, jossa pääsee itse kokeilemaan ja tekemään. Aikuinenkin ihastui. :eek:

Sadan kruunun pääsymaksu tuntui maltilliselta, varsinkin kun museossa vierähtäisi helposti koko päivä. Meillä meni reippaat pari tuntia, kun piti tosiaan ehtiä vielä sinne scifikirjakauppaankin...

Viimeksi muokattu: 26.08.2015 23:52 : Dyn.

19.09.2015 20:51 #29

Aiemmin tällä viikolla kävin Riturin kanssa Amos Andersonin taidemuseossa. Olen käynyt täällä viimeksi Escher-näyttelyssä, josta jäi oikein hyvät kokemukset. Tämänkertainen oli sen sijaan ehkä vähän pettymys. Pyhän Teresan hurmio -näyttely oli se, mitä oikeastaan menin katsomaan, mutta en oikein jaksanut pitää mistäkään esillä olevasta. Ihan nättejä muutama, muutama kuvottava, osasta ei mitään hajua, mitä niillä yritettiin sanoa. Kyllä muhun nykytaidekin kolahtaa, mutta välillä menee kyllä kovaa ohi... ja tämä oli ehkä niitä kertoja.

Tänään kävin Iivarin kanssa Tampereen Vapriikissa, joka on yksi suosikkimuseoitani Suomessa. Nyt halusin nähdä erityisesti vaihtuvan näyttelyn Suomalaiset pyhiinvaellukset keskiajalla , joka olikin oikein kiinnostava. Esineistöä oli vähänpuoleisesti, tekstiä tosin sitten senkin edestä, joten aika kului lähinnä syventyen lukemiseen. Infoähky iski vasta ihan näyttelyn lopussa, joten siinä ja siinä, oliko tekstiä liikaa. Opin kuitenkin uutta sinällään jokseenkin tutusta aiheesta, joten kannatti käydä.

Vapriikissa on monta pientä museota, joista kävimme kurkkaamassa muutaman muunkin. Vaihtuva näyttely Tunnetko tyypin esitteli fonttien historiaa ja niiden suunnittelua lyhyesti, mikä oli oikein kiinnostavaa. Opin muun muassa, että lentokenttien infotauluissa on aivan erityinen fonttinsa, jonka ansiosta numerot erottuvat jo kaukaa. :cheesy:

Kivimuseossa oli paljon hienoja kiviä ja puolijalokivia esillä, kuten myös meteoriitteja ja fossiileja. Kaikki mikä kiiltää kiinnostaa tietysti. Harmi kyllä oikeat jalokivet olivat vähemmän oikeita eli kopioita... :wink:

Iivari kurkkasi myös Jääkiekkomuseon Maskit -erikoisnäyttelyn, josta minä en ihmeemmin jaksanut kiinnostua. Luonnontieteellinen museo ei ollut uudistunut sitten viime käynnin, mutta kävelimme sen läpi hirveä, piikkisikaa ja muutamaa muuta ihmetellen kun menimme fonttinäyttelyyn. Vapriikki on vielä uudistuksen keskellä, joten odotan kiinnostuneena, mitä muuta sinne aukeaa.

Viimeksi muokattu: 19.09.2015 20:51 : Dyn.

02.10.2015 14:27 #30

Kävimme Toulousessa yhdessä museossakin, Musée des Augustins de Toulouse . Siellä oli kokoelma patsaita ja maalauksia Ranskasta keskiajalta 1900-luvulle. Oli tavallaan ihan hauska katsella taas vaihteeksi näyttäviä patsaita, mutta eipä ne muuten mitenkään erikoisia olleet. Museon mielenkiintoisin osa oli ulkona puutarhassa oleva rivi gargoyleja (siis irrotettuja gargoyle-patsaita rivissä pihalla, ne olivat näyttäviä ja hauskoja).

Museon rakennus oli myös mielenkiintoinen. Rakennus toimi ennen augustiinilaisena luostarina ja se on rakennettu 1300-luvun alussa. Rakennus oli melko iso ja jokseenkin kolkko, mutta samalla kiehtova.

Dyn kirjoitti: Helsinki Noir oli näyttelyteknisesti ehkä kiehtovampi kuin sisällöltään: näyttely on koottu dekkariteemaisen novellin ympärille, ja kävijä saa mukaansa pienen kirjan, josta novellia voi lukea samalla kun kulkee näyttelyssä. Kiva idea, mutta en jaksanut jäädä lukemaan kuitenkin parikymmensivuista tekstiä, sen sijaan keskityin tauluihin. Kävimme museossa päiväsaikaan, joten oli vähän kiireinen fiilis, kun piti ehtiä vielä työpaikalle palaveriinkin... paremmalla ajalla voisi ehkä käydä kokeilemassa tuon uusiksi, ja novellia samalla lukien. Näyttely on paikallaan vuoden 2016 loppuun asti, joten suosittelen kyllä kokeilemaan, jos tällainen vähän erilainen taidenäyttelyrakentaminen kiinnostaa.

Oho, tätä pitääkin käydä kurkkaamassa.

09.10.2015 10:58 #31

Kävimme katsomassa Helsingin taidemuseossa Ai Weiwein näyttelyn (2. kerros). Oli kyllä yksi parhaimmista näyttelyistä, joita olen koskaan käynyt katsomassa.

Ensinnäkin tilat olivat isot ja avarat, kaikkea mahdollista tilaa ei oltu käytetty, joten näyttely tuntui ihanan väljältä ja se antoi myös taideteoksille oikeutta. Teokset olivat myös suuria, joten väljyys oli senkin takia suotavaa.

Teokset itsessään olivat hauskoja, leikitteleviä, mutta samalla laittoivat pohtimaan asioita. Oli jotenkin rentouttavaa olla vaihteeksi näyttelyssä, jossa ei tarvinnut tuntea itseään osaamattomaksi, kun ei hiffannut että mikäs tämänkin taideteoksen pointti nyt sitten on. Tässä näyttelyssä välillä huomasi itse asioita, ja ehkä näki jotain omaa mitä muut eivät. Joskus kävi myös niin, että kun ensin katsoi teosta lukematta siihen liittyvää tekstiä, sai jonkin fiiliksen siitä, ja sitten tekstin lukemisen jälkeen teos näytti itsestään uusia puolia kuitenkaan väheksymättä ensivaikutelmaa.

Ja ehkä tämän näyttelyn hienoutta nosti vielä se, että alakerran maalausnäyttely (jonka kiersimme ensin) tuntui jotenkin todella raskaalta ja tympäisevältä. Se ei ole niiden maalauksien vika, minulla ei vaan ollut yhtään innostusta sen tyyppisen taiteen katseluun.

10.12.2015 18:59 #32

Käytiin tuossa jokin aika sitten taas Riturin kanssa Kansallismuseossa. Tätä oli vähän paha laskea museokorttiin, koska sattumalta siellä oli juuri vapaa pääsy, joten eipä tuo sitten maksanutkaan mitään.

Pääasiallinen syy käyntiin oli Brilliant! -korunäyttely, joka - täytyy nyt kyllä myöntää - oli lupaavasta mainonnasta huolimatta vähän pettymys. Surullisen pieni ja surullisen vähän infoa. Enemmän nykykoruja kuin historiaa, ja jotenkin kovin tylsästi rakennettu suhteessa moniin muihin Kansallismuseon näyttelyihin. Nopeasti oli katsottu läpi.

Ikään kuin teeman hengessä olisimme halunneet jatkaa vielä aarrekammioihin, mutta nepä olivatkin menneet remonttiin. Ilmeisesti Kansallismuseo aikoo tulevina aikoina uusia kaikki perusnäyttelynsä, joten jos siellä haluaa käydä vielä vanhojen aikana, kannattaa pistää suunnitelmiin vauhtia. Katsoimme sitten pintapuolisesti läpi Maa ja kansa -perusnäyttelyn, jossa esitellään suomalaista talonpoikaishistoriaa. Puvut ja kankaat kiinnostivat varsinkin Rituria, minä lähinnä hengasin. Kun ei ollutkaan koruja, en oikein jaksanut keskittyä puupyttyihinkään.

Kansallismuseossa pitäisi vielä käydä katsomassa Sibelius -näyttely, samoin Ateneumin Henri Cartier-Bresson ja HAMin Ai Weiwei ovat vielä työlistalla, ehkä joululomalla.

Viimeksi muokattu: 10.12.2015 18:59 : Dyn.

02.01.2016 17:27 #33

Yritimme tänään Riturin kanssa Ateneumiin, mutta jono oli pelottavan pitkä, joten jäi siis toiseen kertaan. Cartier-Bresson on vielä tammikuun loppuun asti, toivottavasti joskus arkena olisi sitten vähemmän porukkaa. Sen sijaan suuntasimme HAMiin ja Ai Weiwein näyttelyyn (linkit muuten yllä tuossa aiemmassa viestissäni) ja kyllä kannatti! Muutaman (mutta massiivisen) teoksen näyttely oli keskusteluaherättävä, ihastuttava, kiinnostava ja monipuolinen! Tuli ihan hyvä fiilis tuolla käymisestä. Ihmisiä oli, mutta se ei liikaa haitannut, ehkä jengi on tehnyt uudenvuodenlupauksena jotain kulttuuriin liittyvää tai sitten joululahjaksi on saatu museokortteja...

Hauskinta teoksissa oli, että moniin pääsi sisälle tai hyvin lähelle pyörimään, ja monet niistä aukenivat ihan eri tavalla näin kuin aidattuina. Omia suosikkejani oli ehdottomasti Matkavalo (jonka englanninkielinen nimi Traveling Light vielä tuo hauskan kaksoismerkityksen), jossa massiivinen kristallikruunuviritelmä hengasi siirrettävän lavan päällä. Kaunis, piristävä, hieno teos! Tykkäsin myös antiikkipöydistä ja -tuoleista sekä vanhan puun käytöstä teoksen materiaalina. Muutama työ, kuten valkoinen temppeli, antoi minulle ihan erilaiset fiilikset kuin mitä saateteksti antoi ymmärtää, mutta ehkä tämä selittyy kulttuuri- ja katsojaeroillakin. Mutta kyllä, hieno näyttely, voi suositella!

Alakerran taulut skippasimme suosiolla ja tyydyimme tähän elämykseen minkä katsotusta näyttelystä saimme. Tuolla voisi ehkä käydä uudestaankin, näyttely kun on auki helmikuun loppuun asti.

Viimeksi muokattu: 02.01.2016 17:30 : Dyn.

19.01.2016 08:50 #34

Käytiin Ateneumissa kurkkaamassa Henri Cartier-Bresson -näyttely. Mustavalkoisissa valokuvissa on vaan sitä jotain omaa hienoa fiilistä, joka välittyi myös näistä Cartier-Bressonin kuvista. Valokuvia oli vähän kaikkialta maailmasta ja valokuvaajalla oli taito olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Melko leppoisa näyttely kävellä läpi, suosittelen. Pidin erityisesti siitä osasta, jossa oli näytillä lehtiaukeamia artikkeleista, jotka oli kuvitettu Cartier-Bressonin kuvilla.

Ateneumiin on tulossa mielenkiintoisia näyttelyitä tänäkin vuonna, kuten helmikuusta toukokuulle näyttely Auguste Rodinin veistoksista ja samaan aikaan Japanomania pohjoismaisessa taiteessa . Kansallismuseossakin pitäisi vierailla taas, viimeistään syksyllä, kun siellä on näyttely Renessanssi. Nyt - Raffaellosta Tizianiin .

Dyn kirjoitti: Sen sijaan suuntasimme HAMiin ja Ai Weiwein näyttelyyn (linkit muuten yllä tuossa aiemmassa viestissäni) ja kyllä kannatti! Muutaman (mutta massiivisen) teoksen näyttely oli keskusteluaherättävä, ihastuttava, kiinnostava ja monipuolinen! Tuli ihan hyvä fiilis tuolla käymisestä.

Melkein tekisi itse mieli käydä uudestaan tuolla Ai Weiwein näyttelyssä, sillä minä pidin siitä todella paljon. Olen myös hehkuttanut sitä kaikille tutuilleni, jotka ovat kysyneet vinkkiä siitä, että minne mennä.

20.01.2016 12:36 #35

Ah, hyvä tietää tuo Kansallismuseon renessanssinäyttely! Pitää pistää muistiin syksyä varten. Kansallismuseossa on vielä myös Sibeliuksesta kertova näyttely maaliskuun puoliväliin asti, se on mulla listalla ja tarkoituksena käydä ennen kuin lähden maasta Lontoon museoiden äärelle. Sieltä lienee tulossa päivitystä sitten enemmänkin. :tongue:

10.02.2016 10:55 #36

Museokortti on ollut suosittu, varsinkin joululahjana. Tämä on hyvä uutinen. :)

Nyt on ollut hiljaisempaa minulla museoissa vierailun saralla, ehkä sitten enemmän taas kun kesä lähenee. Aioin kyllä uusia kortin sitten kun se menee umpeen kesäkuun alussa.

10.02.2016 12:12 #37

Joo, museokortti on kyllä hienoimpia tuotteita viime vuodelta, jollei jopa hienoin. En olisi todellakaan käynyt niin monta kertaa museossa ilman tätä korttia, vaikka kuinka museoista pidänkin. Aiemmin niissä kävi lähinnä ulkomailla, mutta nyt olen jotenkin "löytänyt" myös kotimaisen tarjonnan. :grin:

Kortti menee mullakin uusintaan jahka elokuun alussa palaan Suomeen.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Museot ja museokortti
14.02.2016 15:38 #38

Oletteko huomanneet, että museokortti järjestää myös museokorttimatkoja? www.bustravel.fi/matkat/]http://www.bustravel.fi/matkat/ Kiva konsepti minusta, pienentää varmasti kynnystä lähteä koluamaan museoita oman kotikaupungin ulkopuolellekin kun on matkat valmiiksi järjestetty.

Kuulun tosiaan myös itse nykyään museokortin omistajien joukkoon. Annoin kortin tädilleni syksyllä 50v-lahjaksi ja tulipa sitten hankittua itsellenikin, kun usein yhdessä museoissa käymme. Lahjaksi museokortti on varsin mainio, kun monilla on jo niin paljon kaikkea.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 14.02.2016 15:40 : Puolikuu.

16.03.2016 07:48 #39

Ateneumin kattoremppa on päättynyt ja sinne avautuu loppuviikosta uusi kokoelmanäyttely Suomen taiteen tarina. Nyt on sopiva hetki minun taas aktivoitua museoissa käymisessä.

16.03.2016 12:15 #40

^ Hyvä tietää, vähän jo haikailinkin sen yläkerran perään! Täytyy uusia museokortti kun pääsen taas Suomeen, on muutama muukin paikka jossa haluan kesän ja syksyn aikana käydä.

Lontoossa listalla on monen monta museota, joissa pitäisi piipahtaa, mutta toistaiseksi ei ole töiltä kyllä kerennyt tai jaksanut. Tulevana viikonloppuna ehkä.

Valvojat: IivariSarantha
NoctilucA, TP