Museot ja museokortti

20.03.2016 21:58 #41

No niin, tänään pääsin korkkaamaan Lontoon museot tämän reissun osalta. Mulla on ajatuksissa ollut jo pitkään pistäytyä Greenwichin vanhalla observatoriolla, joten se oli tänään ohjelmassa. Tarkoitus oli tosiaan vain vierailla lyhyesti, ottaa muutama hassu kuva nollameridiaanin viivasta maassa ja lähteä pois, mutta yllättävän pitkä aikahan tuolla vierähti.

Muutama pettymys: toisin kuin suureen osaan Lontoon museoista, tuonne maksaa sisään, eikä edes ihan vähän. Kohtuupieni observatorio maksaa aikuisten lipulla kymmenisen puntaa, onneksi opiskelijakortilla (nyt kun mulla taas sellainen on, kiitos UCL:n, jossa jatko-opiskelijatkin kortitetaan automaattisesti) sai pienen alennuksen. Lippua vastaan pääsee observatorion sisäpihalle, jossa on se viiva maassa (ja runsaasti venäläisturisteja sen ympärillä) ja lähempää tutustumaan erilaisiin historiallisiin kaukoputkiin ja sen sellaisiin.

Erityisen mielenkiintoista - ja mitä en ennen lipun ostamista tajunnut lainkaan, sen verran huonosti mainostettu - oli pari pientä näyttelyä, jotka siis myös sisältyivät lopun hintaan. Ensimmäinen kertoi pituuspiirien määrittämisestä 1700- ja 1800-luvuilla laivasta käsin, ei mitään helppoa hommaa se! Toinen, pienempi, esittely yleisesti ajan mittaamista keskiajalta nykypäivään. Opin uutta merenkäynnistä ja navigoinnista, joten ei turha reissu.

Observatorion ympärillä on kaunis puisto, ja muutenkin paikka on viehättävä varsinkin paremmalla säällä. Greenwich on pieni kylä keskellä Lontoota, jossa sinänsä on jo nähtävää, suosittelen. Muitakin museoita on, mutta en jaksanut niihin nyt tällä kertaa eikä ollut tarkoituskaan, samoin kuuluisan Cutty Sark -purjelaivan kurkkasin vain päältäpäin. Laivaan pääsee maksua vastaan sisäänkin, se on meillä ohjelmassa jahka myös Iivari ehtii paikan päälle. :grin:

11.04.2016 09:19 #42

Käytiin eilen Ateneumissa katselemassa japanilaisvaikutteista taidetta ja Auguste Rodinin patsaita.

Pidin ehdottomasti enemmän patsaista, niissä oli jotain omalaatuisen kiehtovaa. Varsinkin se iso Ajattelija-patsas, se oli vaikuttava.

Japanomaniassakin oli joitain hienoja teoksia, mutta valitettavasti suurin osa teoksista unohtui melkein samantien ne nähtyään. Hienoimpia olivat japanilaisvaikutteiset käyttöastiat ja - esineet, kuten kalanpääkannu. :D Siellä oli myös muutama hyvin vahvasti Tove Jansson -henkinen taulu, värit ja piirrosjälki olivat hyvin samanlaisia.

Suomen taiteen tarina -näyttely koostui pääosin klassikkotauluista, jotka tuli tällä kertaa lähinnä vain vilkaistua läpi. Pitää jossain vaiheessa ehkä käydä tutkimassa niitä lisää paremmalla ajalla ja suuremmalla mielenkiinnolla, vaikkakin ne tullut nähtyä nyt jo aika moneen kertaan.

17.04.2016 22:23 #43

Kävin lauantaina British Museumissa, tai osassa sitä, valitsin nimittäin ihan suosiolla vain teemat jotka haluan tällä kertaa nähdä ja jätin loput mahdollisesti myöhemmäksi. Kävin siis katsomassa Mesopotamian ja roomalaisajan Britteinsaarten näyttelyt.

Vaikka British Museum on iso ja hieno, tuli vähän sellainen olo, että New Yorkin Metropolitan on paremmin rakennettu - monet BM:n huoneet seurasivat toisiaan ilman mitään logiikkaa, kuten aikakausia, ja saman teeman esineistöä on hajallaan useammassa huoneessa ja parissa kerroksessa. Tavaraa on myös ylipäätään ihan liikaa, saleissa tulee tukkoinen olo ottamatta edes huomioon ihmismassoja - ja niitähän piisaa. Lauantai oli ilmeisen huono päivä, onneksi sisään sentään pääsi nopeasti (ja pelkällä käsilaukulla liikkeellä ollessani en joutunut edes turvatarkastukseen) ja suurin osa turisteista suunnisti ilmeisesti muumio-osastolle, minkä omasta puolestani skippasin ihan ilolla. Muumiot ja roomalaiset pylväät, ne ovat joka museossa ihan samanlaisia. :smile:

Ehkä seuraava museokohde Lontoossa on jokin taidemuseo kuitenkin.

Viimeksi muokattu: 17.04.2016 22:24 : Dyn.

19.04.2016 09:47 #44

Käytiin Vapriikissa, kun pyörähdettiin Tampereella viikonloppuna. Siellä kävimme katsomassa kolme näyttelyä, joista ensimmäinen oli Jääkauden jättiläiset , joka nimensä mukaisesti kertoi jääkauden aikaisista isoista eläimistä. Lähtökohtaisesti tuli olo, että näyttely on suunnattu pääosin lapsille/perheille, mutta kyllä se oli silti minusta ihan hauska kiertää läpi. Olivathan ne oikeankokoiset rekonstruktiot mammuteista, luolakarhuista, sapelihammaskissoita ynnä muista eläimistä ihan hienoja (tosin karhulla oli minusta oudot mittasuhteet). Ja oppihan sieltä jotain uuttakin. Kyllä se oli sen 20-30 minuutin arvoinen kierros.

Toinen näyttely oli Hurriganes , joka oli meille yllätys, koska emme muistaneet että sellainen oli esillä. Ihan hauska ja sopivan lyhyt näyttely oli saatu aikaiseksi tästä bändistä. Nyt tiedän tästäkin yhtyeestä enemmän kuin aiemmin.

Lopuksi kävimme kurkkaamassa näyttelyn Pahkasika – kymmenen kirjainta joihin voit luottaa . Tämä oli vain yhden huoneen kokoinen, mutta ihan hauska kiertää läpi. Pahkasika ei ole ihan minun juttuni, mutta viihdyin kyllä lueskelemalla valittuja sarjakuvia ja juttuja.

Meille on kehuttu Kiasman Ernesto Neto- näyttelyä , joten siellä pitänee ehkä sitten käydä seuraavaksi.

24.04.2016 22:28 #45

Minäkin kävin katsomassa Vapriikissa kyseisen näyttelyn. Oli hiukan harmi että aitoja tavaroita oli saatu paikalle niin vähän, mutta eipä tuo suuresti haitannut... Samalla kiersin muunkin Vapriikin, Postimuseo olikin uusi tuttavuus. Kävin siellä viimeksi silloin kun se oli vielä Helsingissä. Kivinäyttelyssä olisin toivonut fossiileille hiukan enemmän infolappusia, lisäksi ihmettelin "dinosauruksen leukaluuta" joka näytti epäilyttävästi joltain muulta, mutta en osaa sanoa kun lajia ei oltu spesifioitu eikä minulla ole kyseisestä palasesta kuvaakaan.

Sen jälkeen kävin Ateneumissa katsomassa Suomen taiteen tarinan ja Japanomanian. Rodin jäi vielä katsomatta kun en ehtinyt, mutta en tosin ole ihan selvillä missä kyseinen näyttely tarkalleen sijaitsi. Onneksi Museokortin paras juttu on se että voi käydä samassa museossa useamman kerran, ei tarvitse yrittää kerralla katsoa kaikkea.

25.04.2016 07:48 #46

kyty kirjoitti: Oli hiukan harmi että aitoja tavaroita oli saatu paikalle niin vähän, mutta eipä tuo suuresti haitannut...

Mua kanssa harmitti, että aika paljon oli rekonstruktioita, kun ei siellä nyt niin paljoa sitä tavaraa kuitenkaan ollut ylipäätänsäkään. Mutta näyttely toimi ihan hvyin tuollaisena keveähkönä infodumppina.

Me muuten käveltiin myös läpi huomaamattamme pelinäyttely Vapriikissa, joka oli tosiaan vain yhden lyhyen käytävän pituinen. Sentään Eclipse spotattiin, mutta se taisikin olla tuon suurin ansio...

kyty kirjoitti: Rodin jäi vielä katsomatta kun en ehtinyt, mutta en tosin ole ihan selvillä missä kyseinen näyttely tarkalleen sijaitsi.

Me kanssa seikkailtiin Ateneumissa, kun yritettiin selvittää tuota. Mutta yksi osa näyttelystä (suurin) taisi olla ykköskerroksessa (alkoi lipunmyyntialueen takaa) ja sitten ne kuuluisimmat/näyttävimmät patsaat (kuten Ajattelija) olivat sitten 3. kerroksessa pienessä huoneessa (Japanomania-näyttelyn kerroksessa).

06.05.2016 16:54 #47

Käytiin Kiasmassa katsomassa sen tarjoamat näyttelyt. Choi Jeong Hwan näyttely koostui taideteoksista, jotka oli tehty muovista. Paljon isoja ja värikkäitä teoksia, tumman pinkki lentävä sika oli aivan mahtava! Samaa mieltä olivat useat muut, sillä Kiasman palauteseinällä oli monta piirrettyä kuvaa siitä.. :p

Toinen Kiasman näyttelyistä oli Ernesto Neton näyttely , jossa taide oli tehty pääosin kankaasta. Tämä taide oli katsojia osallistavaa eli muutamaan taideteokseen pääsi sisään. Ihan hauska näyttely tämäkin.

Käytiin myös mielenkiinnosta Didrichsenin museossa, jossa on vielä viikon ajan esillä Olipa kerran neuvostotaide –näyttely . Tämäkin oli hieno ja mukava näyttely. Tarpeeksi lyhytkin, jolloin jokaisen teoksen katsomiseen riitti mielenkiintoa. Oli kiinnostavaa nähdä maalauksia naapurimaasta, joissa kuvataan erilaisia ihmisiä erilaisissa tilanteissa.

30.05.2016 01:45 #48

Museokortti kovasti muistuttelee menevänsä vanhaksi kesäkuun alussa - jos sen uusisi voimassaoloaikana, uuden vuoden hinta olisi vain 54 euroa verrattuna vitosen kallimpaan hintaan noin muuten. Mutta, mutta, minä olen takaisin Suomessa vasta elokuussa, joten eihän tuota nyt ole mitään järkeä uusia nyt heti. Mikä dilemma. :concentrate

30.05.2016 10:30 #49

Meille muistetaan nyt aina sanoa, kun käytetään museokorttia, että "menee vanhaksi XX päivän päästä, halutteko uusia?". Onneksi ihanat ihmiset antoivat meille häälahjaksi museokortin jatkokauden, joten tämäkin asia hoitui melkein itsestään. :p

15.07.2016 10:59 #50

Jokunen museo/näyttely on tässä kesälomalla käyty kurkkaamassa.

Lontoon reissun satoa:

National Portrait Gallery
Minua kiinnosti täällä erityisesti ne vanhimmat muotokuvat eli Tudor- ja Stuart-sukujen jäsenten kuvat. Useimmat niistä olivat toki tuttuja jo kirjoista ja verkosta, mutta oli se hauskaa nähdä ne luonnossa. Eivät ne nyt mitenkään ihmeellisiä olleet, mutta minusta silti aika vaikuttavia.

British Museumissa käytiin katsomassa kaksi erikoisnäyttelyä, Sunken cities: Egypt's lost worlds , jossa oli Välimereen kadonneista kahdesta egyptiläisestä kaupungista (Thonis-Heracleion ja Canopus) nostettuja esineitä, ja Sicily: culture and conquest , joka nyt nimensä mukaisesti koostui Sisilian historiaan liittyvistä asioista. Minä pidin enemmän tuosta Egypti-näyttelystä, se oli vaikuttava ja hyvin koottu tiivis infopaketti muinaisen Egyptin kulttuurista ja sen loppuvaheista. Sisilia-näyttely oli hiukan ex tempore. Ihan kiinnostava sekin oli, mutta ei ehkä aiheensa puolesta ihan niin lähellä minun sydäntäni.

Sitten taas Suomen puolella käytiin Helsingin Kaupunginmuseossa , joka oli nopeasti katsottu läpi. Kiertävä ja kokoelmaansa kasvattava erikoisnäyttely Museum of Broken Relationships (ihmiset ovat antaneet esineitä näyttelyyn, jotka jollakin tapaa liittyvät rikkoutuneisiin suhteisiin) ei oikein napannut, pitäisi ehkä osata olla dramaattisempi tai tunteikkaampi saadakseen tästä irti fiiliksiä. Alakerran Helsingin valitut palat oli kiinnostavampi, siellä hienoin ja koukuttavin oli kolme eri puolilta Helsinkiä ja eri aikoina otettua panoraamakuvaa. Niista oli hauska yrittää spottailla tuttuja paikkoja.

Taidehallissa on Tom of Finland: The Pleasure of Play -näyttely. Minä pidin tästä paljon, hauska (mutta tällä kertaa valitettavan lyhyt) katsaus Touko Laaksosen piirroksiin.

Hämeenlinnan Hämeen linna oli kanssa nopeasti kierretty. Siellä oli paljon hauskoja pieniä käytäviä, mutta siinä se oikeastaan sitten olikin. Kurkattiin siellä ollessamme haarniskanäyttely, joka oli itseasiassa aika kiinnostava. Tämä oli osattu pitää tarpeeksi suppeana, jotta mielenkiinto säilyi koko ajan.

Ja sitten vielä Vallisaari . Ei nyt museo, mutta mainitsemisen arvoinen paikka Helsingin edustalla. Jos Suomenlinna tuntuu jo tutulta, niin kannattaa käydä tässä naapurisaaressa. Kävelynlenkkien pituus oli noin 6-7km ja me viihdyimme saaressa pari tuntia. Puita, kasveja ja armeijan rakennuksia. Ja muutama hieno näköalapaikka.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Museot ja museokortti
27.07.2016 23:13 #51

Kävin maanantaina Gotlands Museumissa Visbyssa ja oli varmasti hienoimpia museoita mitä olen nähnyt vuosiin. Hauskan vanhanaikainen ja sokkeloinen rakennus täynnä aivan huikeita käsityötaidon mestarinäytteitä pronssiajalta noin 1800-luvulle.
Sen uudempia esineitä en juurikaan nähnyt ja valtaosa aarteista taisi olla noin 700-1300 lukujen tienoilta jne. Erilaisia viikinkiaikaisia hopeakätköjäkin oli esillä varmasti jo satojen kilojen edestä. Vitriinien suurimmat rannerengaskasat olivat semmoista kokoluokkaa, että hyvä jos ämpäriin mahtuu ja näkyi siellä kaikenlaista muutakin kiinnostavaa rompetta, jotka olivat kuin suoraan metallinpaljastinharrastajien märistä unista. :tongue:

Kaltaiseni käsityöläinen ja viikinkifani saa semmoisesta sisällöstä ehkä hieman enemmän irti kuin joku tavallinen tallaaja, mutta jos pohjoismaiden ja hansaliiton historia kiinnostaa edes vähäisessä määrin, niin suosittelen ehdottomasti kyseistä museota. Rakennus sijaitsee Visbyn vanhimman osan keskellä, joka on muutenkin tosi kuvauksellisen näköistä seutua.
Lähellä oli monia muitakin käymisen arvoisia paikkoja aina keskiaikaisista raunioista ja kirkoista tosi idyllisiin puutarhoihin.

14.08.2016 01:27 #52

Mun ja Iivarin museokortit tuli päivitettyä Turussa, tästä alkaa sitten uusi kotimaan museokierros taas. :smile:

Ensimmäisenä tuli käytyä Turun apteekkimuseossa . Pieni museo, jonka tiloissa itsessään ei ole koskaan toiminut apteekkia, mutta johon on siirreytty Turun vanhan apteekin huonekalut ja yritetty järjestää ne mahdollisimman autenttisesti. Samassa rakennuksessa on myös 1700-luvun tyylin paremman väen asunnon huoneita. Museosta sai ehdottomasti eniten irti sillä, että matkassa oli Rituri, joka kuitenkin on farmaseutti ja tietää sekä farmasian historiasta että nykykäytännöistä. Oli hauskaa ihmetellä pillerinpyörityslaitetta, jota en olisi ilman asiantuntevaa seuraa sellaiseksi edes tunnistanut. Koska paikalla oli aika vähän ihmisiä, myös museon henkilökunnalla oli jonkin verran aikaa rupatella, mutta muuten vähänlaisesti tekstejä ja tietoa sisältävä museo vaatisi opastuksen. Kiva pistäytymiskohde silti, museo on niin pieni että sen käy äkkiä läpi.

Toinen Turun kohteemme oli tällä kertaa Aboa Vetus & Ars Nova , joka on ehdottomasti yksi Suomen erikoislaatuisimpia museoita. Se on nimittäin rakennettu käytännössä arkeologisen kaivauksen keskelle, sillä museon kellarissa pääsee kulkemaan keskiaikaisen Turun kaduilla ja kellareissa. Nykytaiteen puoli nyt ei niin kiehtonut, mutta Aboa Vetus -puolella voi käydä uudelleen ja uudelleen. Museon kahvilassa on muuten myös viikonloppuisin erittäin hyvä brunssi, josta tosin emme tällä kertaa päässeet nauttimaan. Museo on rakennettu osittain erityisesti lapsia ajatellen, joten sopii myös perheiden kohteeksi.

Turusta palatessa pistäydyimme Fiskarsin museossa , joka esittelee Fiskarsin ruukin ja työläisyhteisön toimintaa, elämää ja arkea. Pari vuotta vanha museo sisältää paljon infoa ja kolmen pienehkön mutta tiiviin näyttelyn kiertämiseen menee hetki aikaa. Hyvä reissu silti, opin paljon uutta. Ja Fiskarsin tehtaanmyymälästä lähti kakkoslaatuinen paistinpannu puoleen hintaan kotiinviemisiksi. Fiskarsin alue on muutenkin kiva kesäkohde, siellä on paljon käsityöläisiä ja kauniita puistoja.

19.09.2016 09:47 #53

Käytiin Arkkitehtuurimuseossa ja Designmuseossa . Arkkitehtuurimuseo ei ollut ihan minun museoni, vaikka hauskoja ja kivoja juttuja siellä olikin. Yläkerran pysyvän näyttelyn pienoismallit olivat hienoja ja kiinnostavia, mutta Suomen arkkitehtuurin historia 1900-luvulla ei minua jaksanut kiinnostaa. Alakerran "Suomen arkkitehtuuria. Kaksivuotiskatsaus 2016" selvitti meille muutaman meitä ihmetyttämään jääneen rakennuksen funktioita, joka oli ihan kiva, mutta ei siitä kovin paljoa hupia saanut.

Designmuseo olikin sitten paljon antoisampi. Olen aina pitänyt Eero Aarnion suunnittelemista tavaroista (pallotuoli, Dino, Poni) ja niiden muodoista, joten oli ihan kiva nähdä niitä tavaroita kootusti yhdessä paikassa. Toisessa näyttelyssä, Suomalainen muoto -kokoelmanäyttelyssä oli suomalaisia designtavaroita eri aikakausilta 1800-luvun lopulta lähtien. Joistain tavaroista tuli melko nostalginen olo. :)

13.11.2016 00:34 #54

Yritän tässä alkutalvesta taas availla museokierrostani, joka on kesän jälkeen ollut kerrassaan hyydyksissä. Torstaina kävin Ateneumissa katsomassa Amedeo Modigliani -näyttelyn, taiteilija jonka aikakausi boheemi Pariisi ennen ensimmäistä maailmansotaa on kieltämättä kiehtova. Tämä kyseinen taiteilija sen sijaan... nojaa. Muotokuvia, vähän outoja mun makuun, ei yhtä kiehtovia kuin monet aikalaiset ja oikeastaan lähinnä tylsiä. Näyttelyn käveli läpi puoleen tuntiin ilman sen suurempia tunteita. Tulipahan nähtyä.

14.11.2016 07:36 #55

^ Hmm, me ollaan kanssa pohdittu tuota Ateneumin näyttelyä, joten ihan jees tietää että ei ole mitenkään kovin mieltä mullistava.

14.11.2016 13:04 #56

Riippuu ihan kuinka suuri muotokuvafani on. Minä en ole. Niinku yhtään. :tongue:

Ateneumissa piipahtamisen hyvä puoli oli se, että näin avautuneen kolmannen kerroksen nyt ensimmäistä kertaa remontin jälkeen, ja hyvältähän se vaikutti. Näyttelytilaan oli jätetty jänniä kurkistusaukkoja alempiin kerroksiin, ja kerros on helppo kulkea läpi yhteen suuntaan ilman erillisiä "umpikujia".

14.11.2016 19:19 #57

Emelie kirjoitti: Käytiin joku aika sitten Luonnontieteellisessä museossa (joka on nykyään myös museokorttipaikka). Minulle uusin osia oli ilmastonmuutosnäyttely, jossa ei kyllä ollut sitten loppujen lopuksi minulle mitään uutta. Mutta ihan mielenkiinnosta käveli läpi.

Todella sääli, että Luonnontieteelliseen museoon ei näillä näkymin ole tulossa enää uusia näyttelyitä. Tai edes päivityksiä ilmastonmuutosnäyttelyyn tai mihinkään muuhunkaan, vaikka olisi tarvis... ainakaan ilman suunnattomia ongelmia. Ja Luomuksen kaltaiset paikat kun olisivat todella hyödyllisiä ajatellen tulevia tutkijoita ja tieteilijöitä, joita Suomi kuulemma niin kovasti kaipaa.

26.11.2016 16:04 #58

Kävin HAMissa ihmettelemässä pilkkuja. Melkoinen migreenilähde, jos sellaisesta sattuu kärsimään, eli olisin ehkä skipannut osan installaatioista muutenkin kuin siksi, että niihin oli tuhottoman pitkät jonot. Designideoista ja monista luonnoksista tykkäsin, tällä kertaa sen sijaan installaatiot ja isommat työt löivät hiukan hutia. Mutta ilman muuta käymisen arvoinen museokorttikohde - ei ehkä lauantaipäivänä tosin, väki on löytänyt museot...

Viimeksi muokattu: 26.11.2016 16:04 : Dyn.

02.12.2016 00:58 #59

Jotenkin tämä Ylen juttu veti taas apeaksi. Lähinnä tuo "museoiden on pakko muuttua"-kohta. "– Museoiden on pakko muuttua ja ne ovat tänä päivänä jotain ihan muuta kuin moni muistaa kouluajoilta, kun oli pakko mennä johonkin tylsään paikkaan, missä oli kivi tai kuollut eläin vitriinissä. Ulkomailla museot ovat paikkoja, joissa ihmiset viettävät vapaa-aikaa ja siellä on kauppoja ja kahviloita."

Milloin museoissa ei ole ollut kauppaa ja kahvilaa, vai puhutaanko tuossa nyt jostain ihan muusta?

Mutta tuollahan todetaankin, että "– Näyttelytila on usein maksimoitu ja sitten on se pakollinen kahvila jossain nurkassa. Se ei ole tapa, jolla museo nykyään halutaan kokea."

No jaa, olen kai kummajainen kun pienenä "tylsä" eläinmuseo oli parasta ikinä, ja nykyäänkin minua kiinnostaa esineistö ja tieto esineistä. Uusi kaupunginmuseo on toki hieno ja viihtyisä, mutta sisällöltään loppujen lopuksi aika pieni, ja isossa tilassa on aika vähän katsottavaa. Ja nyt monet muutkin museot ovat menossa samaan ei-pysty-keskittymään-mihinkään-vähennetään-esineistöä-ihmisiä-ei-kiinnosta-museon-sisältö-mutta-ihmiset-pitäisi-saada-museoihin -suuntaan.

Jos jotakuta ei kiinnosta historia tai esineistö niin siinä ei auta mikään, ja tuntuu kurjalta ettei museo saisi monen mielestä olla "museo", tarkoittaen että sinne mennään katselemaan tylsiä esineitä ja oppimaan jotain tylsää. (Tässä on muuten vastalause luonnonhistoriallisten museoiden muuttamisesta leikkikentiksi: Give natural history museums back to the grown-ups Vaikka olen sitä mieltä että lapset kuuluu huomioida niin en itse usko että moiset ötököidenliiskauspelit ovat luonnonhistoriallisissa museoissa tarpeellisia.) Toivottavasti vastaava peli ei ole se suunta, johon täälläkin haluttaisiin museoita kehittää.

No, olenkin wanha. :neutral: Olin jo lapsena wanha. "Pölyinen vanhanaikainen museo" täynnä kiviä tai omituisia esineitä olisi mielestäni äärimmäisen mielenkiintoinen, ja harmittaa että nykyään moisia pitäisi pääsääntöisesti mennä katsomaan ulkomaille. Ja harmittaa edelleen että vanha yliopistomuseo lopetettiin, se oli sellainen ihmekammari täynnä omituisia esineitä ja pääsi jopa esiteltäväksi Atlas Obscuran sivuille . Sekä karttaan että toisen kerran jutuksi . Mutta se oli juuri sellainen tylsä pölyinen museo täynnä esineitä, eli sellainen joista halutaankin päästä eroon.

Mutta joo, saa ja varmaan hyväkin olla eri mieltä, ajat muuttuvat...

Viimeksi muokattu: 02.12.2016 00:59 : kyty.

02.12.2016 08:04 #60

Mua hämmentää ehkä ihan yleisestikin maailmalla vastaan tuleva ajatus siitä, että kaiken pitäisi olla hauskaa. Eihän nyt minkään opettavaisen tarvitse tylsääkään olla, mutta missä välissä on kadotettu se keskivaihe? Opettavaista ja mielenkiintoista, ei hauskaa tai tylsää. En tiedä, minä en ainakaan mene museoihin sen takia, että kokisin hauskan hetken (jos tällaista kaipaan, menen sopivaan leffaan). Menen niihin, jotta näkisin jotain uutta, oppisin jotain uutta. /rant. Saattoi mennä aiheen ohi, mutta...

Toki kyllä huomaan, että omakin keskittymiskyky tai mielenkiinnon ylläpitoaika on lyhentynyt. Ymmärrän, että esim. jokainen ruukunkappale on tärkeä ja hieno omalla tavallaan, mutta pitääkö ne kaikki olla esillä? Sadan ruukunpalan jälkeen ne tulevat jo ulos korvista. Minä itse viihdyn ja minulle jää parhaimmat muistikuvat sellaisista museoista, joissa on tarpeeksi vähän katsottavaa, että sen jaksaa katsella ajatuksella läpi ja että museon tavaroissa olisi tarpeeksi variaatiota. Mutta ehkäpä minun museoissa käymistä helpottaisi se, että en aina kokisi, että minun pitäisi oppia jotain, muistaa asioita joita luen infolapuista. Koska en minä muista, unohdan ne melkein samantien kun olen lukenut.

Mutta siis se, että minun keskittymiskykyni ei kanna tuntia kauemmaksi, ei tarkoita sitä, että haluaisin museoiden muuttuvan mitenkään erikoisesti. Niissä pitää vaan olla variaatioita keskenään. Minusta olisi hieno ajatus, että samasta kaupungista löytyisi muutama museo, jossa on "pölyistä ja vanhanaikaista", ja samalla sitä toista ääripäätä eri "modernia, uutta ja muuttuvaa". Ja sitten variaatioita näiden välistä. Riippumatta siitä, mitä museot pitävät sisällään.

Valvojat: IivariSarantha
Rinja