Museot ja museokortti

29.04.2017 19:13 #81

Kävin HAM:ssa tsekkaamassa pikapikaa Tove Janssonin seinäfreskot, tällä kertaa enemmänkin näyttelyteknologian kuin itse taiteen takia: HAM käyttää nimittäin Arilyn-nimistä augmented reality -sovellusta Janssonin Freskojen henkiin herättämiseen. Käytännössä homma toimii niin, että lataat puhelimeesi Arilynin appin AppStoresta tai Google Playsta, marssit näyttelyyn ja osoitat puhelimellasi taulua. Sieltä ilmestyy tyyppi kertomaan lisää teoksesta.

Kuva on ajoittain snadisti suttuinen, mutta kyllähän efekti on ihan hieno, kun oma virtuaaliopas hyppää esiin taideteoksesta. Ääntä ei uskaltanut pitää kovin kovalla, kun kuulokkeet kerran unohtuivat narikkaan. Pätkät olivat myös ehkä snadisti turhan pitkiä, käsi väsyy kun puhelinta joutuu kannattelemaan teosta kohden. Tämän takia pidän enemmän AR-laseista, mutta toisaalta sellaiset ovat kalliita, ja investointi laitteisiin täytyy tehdä museon puolesta - puhelin sen sijaan melkein kaikilla on yleensä taskussa.

Työn puolesta tunnen teknologian, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun kävin testaamassa mitään sellaista oikeassa museossa. En tiedä oliko museoelämys nyt erityisen paljon hienompi tämän takia, mutta ehkä ihmiset, jotka muutenkin lähinnä haluavat kuunnella opasta tai opasnauhaa, tulevat tykkäämään tämänkaltaisista sovelluksista. Minä varmaankin henkilökohtaisesti pysyn tekstienlukijatyyppinä. :smile:

P.s. Ja tosiaan, menen ensi kuussa itsekin kuvattavaksi kyseisen appin 3D-studioon, ihan veikeää. :grin:

17.05.2017 20:07 #82

Kiasma ja ARS17. Yleensä olen tykännyt ARSit käydä katsomassa, ja tänä vuonna teemana oli vielä Internet ja digitalisaatio. Silti petyin. Teemasta olisi voinut saada niin paljon enemmän irti, sillä se tuntui enimmäkseen näkyvän vain teosten tekniikka- ja materiaalivalintoina, ei niinkään itse teoksissa. Paljon videota, virtuaalisuutta ja digitaalisuuden tuskaa, mutta ei mitään erityisen valaisevaa tai oivaltavaa. Harmi.

Eniten mieleen jäivät Julia Varelan jännästi muotoillut ruudut, joissa itse näin tarinaa elektroniikan kertakäyttöisyydestä ja kierrätettävyyden haasteista, mutta jotka taiteilija oli tarkoittanut Isis-kritiikiksi... Tämä puoli jäi mulle täysin hämärän peittoon. Visuaalisesti kiinnostava teos silti. Nina Canellin tietoliikennekaapeleissa oli myös jännää visuaalisuutta ja ideatason kiinnostavuutta. Tosin esittelyteksti hehkutti langatonta tiedonsiirtoa unohtaen, että nuo samat maanalaiset kaapelit ovat ihan nykypäivää tänäänkin - mitä nyt tekniikka alkaa vähitellen siirtyä kuparista valokuituun.

Nandita Kumarin piirilevyistä rakennetut pienoismaailmat olivat uskomattoman söpöjä ja niitä olisi voinut katsella pitkäänkin, mutta teoksen huoneen äänimaailma oli niin korviaraastava, että migreenin pelossa sieltä oli pakko poistua turhankin pian. Sama koski useita sinällään ihan jänniä videoteksia: moni niistä tuntui ylipitkältä, ja välkkyvien valojen ja voimakkaiden, korkeiden äänten kombo on omiaan käynnistämään migreenin. Näyttelykaverini totesikin, että osa videoteoksista pitäisi oikeastaan katsoa kotona ajatuksen kanssa, eikä infoähkyn keskellä museossa.

Iso osa teoksista menikin sitten ihan ohi. Joko en tajunnut pointtia lainkaan, tai teos ei "ihan kivasta" ideasta huolimatta koskettanut lainkaan. Kuten edellä sanoin, aiheena digitalisaatiota olisi voinut käsitellä niin paljon laajemmin, että koko ajan oli fiilis, että jotain jää puuttumaan. Näyttelyn jälkeen on vähän läpikävelty olo, että tässäkö se oli. Ei voi mitään. Kannattihan tuo silti vilkaista.

Paitsi ne jauhomadot. Voi hittovieköön ja yökötys, jauhomadot. Tässä menee mun hyvin maun raja.

23.05.2017 18:18 #83

Jatkan taas museohöpinöitäni, vaikka hiukan yksinpuheluksi menee. :smile:

Alvar Aalto -näyttely Ateneumissa toimii hyvin yleissivistävänä katsauksena Aaltojen ja Artekin tuotantoon. Jos aihe on mitenkään ennestään tuttu, moni näyttelyn osa-alue voi jäädä vähän pintaraapaisuksi, mutta mm. Aallon talojen piirustusten esilläolo ja hassusti pinotut Artekin jakkarat viihdyttivät ainakin minua. Katsomisen arvoinen näyttely, joskin itse ehkä odotin enemmän arkkitehtuuria ja vähemmän historiaa.

Upouusi Vikingaliv Tukholmassa esittelee viikinkien elämää ja aikakautta uusimman tutkimuksen valossa. Tarkoituksena on ollut romuttaa myyttejä ja toisaalta tuoda museokäyntiin enemmän elämyksellisyyttä. Kompakti museo hyödyntää hyvin audivisuaalista materiaalia, ja esineiden sijaan päähuomioon nousevat historian elävöittämisen avulla luodut, videomuotoiset tietoiskut. Ne ovat myös tarpeeksi nopeita ja tiivistäviä eri aihepiireistä, jotta haluamansa pätkät ehtii katsoa kiireisempikin kävijä. Meillä vierähti reilu tunti, mikä oli minusta aivan riittävä aika.

Museon erikoisuus on viikinkiteemainen, fiktiivisen tarinan ympärille rakennettu "kiertoajelu". Kummitusjunan vaunua muistuttavan kärryn kyydissä ajellaan videoista, valoista, äänitehosteista ja dioraamoista koottu reitti. Idea tuntuu ensin hiukan naiivilta ja huvipuistomaiselta, mutta kymmenisen minuuttia kestävään tarinaan pääsi yllättävän hyvin uppoutumaan. Varsin erilainen museokokemus tämä.

Emelie vastasi aiheeseen: Museot ja museokortti
09.06.2017 10:38 #84

HAM - Modernia elämää! – Suomalainen modernismi ja kansainvälisyys

Käveltiin tämä läpi viikolla. Hiukan haastavaa sanoa tästä mitään, sillä olen melkein kokonaan unohtanut koko näyttelyn... Hienoin oli ehkä Eliel Saarisen pilvenpiirtäjän pienoismalli.

Suurin syy, että HAM:n näyttely unohtui, on Kiasman ARS17 . Siitä hyvä näyttely, että se jollain tapaa herätti, vaikka olikin muuten aika tympeä. En pitänyt näyttelystä yhtään. Tässä oli monta ongelmaa, jostain yksi suurimmista oli se, että nykytaide on aika haastava laji, ainakin minulle. En tiedä pitäisikö olla herkempi nyansseille tai jotain, mutta kaikki piilomerkitykset menee minulta aina ohi. "Vanhan ajan" esittävässä taiteessa on se hieno puoli, että vaikka nekin ovat toisinaan monikerroksellisia ja ehkä jopa kompleksisia, niin niissä on aina se yksi kerros, jonka jokainen saa niistä irti. Allegoriat ja muut piilomerkitykset voi sitten kaivaa halutessaan taideteoksista tehdyistä analyyseista. Ainakin ARS17-näyttelyn taideteosten merkitykset jäivät jokaikinen kerta minulta piiloon. Teoksen esittelyteksteissä saatettiin kertoa, että taideteos herättelee pohtimaan vaikkapa kestävää kehitystä, mutta en minä vaan sitä kokenut. Jäi olo, että koin teokset vain puolittain. Tokihan taiteen kokeminen on hyvin subjektiivinen juttu, mutta minun tapani nähdä taide ei toiminut ARS17:ssa. Tykkään siitä, että voin sisäistää teoksen yhdellä vilkaisulla ja sitten keskittyä halutessani yksityiskohtiin, mutta tässä sitä ei päässyt tekemään. Monessa teoksessa oli niin paljon yksityiskohtia, että teosta ei voinut sisäistää kertavilkaisulla ja sen jälkeen ei edes tehnyt mieli alkaa tutkimaan sitä tarkemmin. Mutta muutenkin haastava näyttely, sillä minä koin useimmat teokset hyvin vastenmielisinä, erityisesti ne rutistuneet tv-ruudut. Lieneekö syy ollut materialistisuudessani... Jauhomadot olivat sitten minulle ne vähiten ällö juttu. :D

09.06.2017 13:13 #85

Duunin kesäretki suuntautui tänä vuonna Tammisaareen ja kävimme katsomassa muun muassa Raaseporin linnan raunioita. Linnaharrastuksistani huolimatta tämä oli jäänyt minulta välistä aiemmin, joten olin erittäin tyytyväinen järjestäjäporukan valintaan. :grin:

Raaseporin linna on rakennettu 1300-luvulla mutta käytännössä hylätty jo 1500-luvulla. Kovin isosta paikasta ei ole kyse, saarelle on rakennettu kolme tornia ja muurit sen ympärille. Eli mitään Turun, Hämeen tai Olavinlinnan tapaista ei kannata odottaa. Jäljellä on suurimmista tornista kolme alinta kerrosta, ulkopuolen kiviseinät ja sisällä jonkin verran seinien perustuksia. Raunioilla pääsee kuitenkin kävelemään hyvin, ja puusta kävijöitä varten rakennetut tasanteet ja portaat auttavat hahmottamaan tilaa eri kulmista. Meidän vierailuamme haittasi lähes taukoamaton vesisade, mutta voisin kuvitella, että kauniimpana kesäpäivänä koko tuo alue on hyvinkin näkemisen arvoinen ja kiinnostava vierailukohde. Suosittelen!

Metsähallituksen hallinnoimaan linnaan ei ikävä kyllä käy Museokortti, mutta pääsymaksu 5e aikuiselta ja euro per muksu on ihan maltillinen.

30.07.2017 00:34 #86

Kävin tänään Kansallismuseossa, lähinnä uusimassa museokorttini, mutta vilkaisin samalla läpi pari uutuusnäyttelyä.

Ensinnäkin uudistunut esihistorian näyttely! Magee on! Näyttelyssä on huomattavasti vähemmän tavaraa ja tekstiä kuin vanhassa infodumppiversiossa. Modernia museoteknologiaa on hyödynnetty kivasti, mutta ei räikeästi - tosin joistain siirrettävistä asioista jäi vähän olo, että tajuavatkohan kaikki, että kyseessä on interaktiivinen juttu. Erityisen hieno oli 3D-projisointi, jolla sai omaan käteensä viikinkiajan kultasormuksen.

Tekniikan lisäksi myös esineet nousevat nyt paremmin esiin: koruja oli paljon, ja rautakauden miekoille oli omistettu kokonainen komea seinä. Hiukan hämärä valaistus joissain huoneissa ja muutenkin hyvin suunniteltu näyttelyrakentaminen tekivät näyttelystä tunnelmallisen ja kiinnostavan. Ero vanhaan näyttelyyn on suorastaan räikeä, joten siihen muksuna ihastuneita (niin kuin minua) tämä uusi saattaa jopa hiukan ikävämmin sävähdyttää, on se niin uudistunut. Mutta ensikertalaiselle ilman muuta informatiivisempi ja paremmin toteutettu näyttely.

Kansallismuseossa edelleen hiukan häiritsee paikan sokkeloinen luonne, mutta sille tuskin voi historiallisessa rakennuksessa yhtään mitään. Esihistorian näyttely päättyy nyt keskelle keskiaikaa eikä suinkaan sen alkuun, ja jos haluaa nähdä pelkän esihistorian, on joko palattava samaa reittiä takaisin tai seikkailtava keskiajan huoneiden läpi takaisin aulaan.

Toinen näyttely, jonka katsoin, oli satavuotiaalle Suomelle omistettu "Julkinen ja kätketty Suomi". Näyttely koostuu valokuvista, joita on ripoteltu teeman, ei niinkään aikakauden alle. Heti alussa päälle tosin hyökyivät sisällissota- ja fasismihenkiset kuvat, joilla - ymmärrän kyllä - on haluttu valottaa sitä ikävämpääkin historiaa, mutta joka nyt ei muutenkin raskaan viikon jälkeen ollut sitä iloisinta nähtävää. En jaksanut kiertää kerralla koko näyttelyä, sillä tekstiä on paljon ja kevyempiä aiheita vähemmän. Ehkä vielä jossain vaiheessa käyn sen läpi kokonaan. Vaikutti kuitenkin siltä, että paatuneimmalta isänmaallisuuspaatokselta on vältytty, joten eiköhän tuota voi muillekin museokorttilaisille suositella.

Kesäaika taisi näkyä siinä, että museo oli täynnä turisteja, jopa hämmentävänkin täynnä. Tai sitten osuin paikalle vain samaan aikaan riittävän monen ryhmän kanssa.

Viimeksi muokattu: 30.07.2017 00:34 : Dyn.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Museot ja museokortti
30.07.2017 12:51 #87

Minäkin kävin pitkästä aikaa Kansallismuseossa, ja näin uudistetun esihistorian näyttelyn ensimmäistä kertaa. Itselle siitä jäi kyllä hieman ristiriitainen olo. Muistaakseni näyttelyn uudistamisen idea oli tuoda esihistoriaa elävämmin esille, joten olin odottanut jotenkin esihistoriallisempaa fiilistä, joka olisi uudistanut näyttelyä pois siitä "tavaroita lasikaapeissa"-fiiliksestä. (Itsellä liian kliininen ulosanti toimii pikemminkin päinvastoin, toivottavasti muilla ei ole samaa ongelmaa.) Toisaalta lasikaappifiiliksestä ei pääse oikein eroonkaan kun suurin osa tavaroista on pieniä, ja suureksi osaksi tykkäsin muutoksesta: tavarat olivat kivemmin esillä kun ennen, valaistusta mietitty ja muutenkin esineistöä oli onneksi jätetty aika lailla esille (kaupunginmuseossa tämä määrä olisi liikaa) ja informaatiota tavaroista oli käsittääkseni enemmän... mutta sitten taas tila oli kovin kylmä ja moderni siitä huolimatta että oltiin vanhassa rakennuksessa, ja uuden teknologian käyttö tuntui 3D:n puolesta jäävän hiukan puolitiehen. Erityisesti jäi nyppimään se tuluskaappi. Idea oli kiva, mutta toteutus... miten niitä tuluksia siis käytetään? Minä tiedän kyllä, mutta tietääkö joku muu? Kokonaisuus tuntui nyt enemmän jonkinlaiselta modernilta taideteokselta. Eikö siihen olisi voinut laittaa fiilistelykipinän lisäksi vaikka kädet, jotka saavat tuluksilla aikaan kipinän ja tulen nuotioon?

Valtakunta-näyttelyä ei ole ilmeisesti vielä uudistettu, ainakaan en huomannut siinä mitään huomattavaa eroa vanhaan. Jäi hiukan mietityttämään, että säilyyköhän uudistetussa näyttelyssä sitten keskiaikainen tunnelma, vai etäännytetäänkö siinä liikaa samalla kun yritetään tehdä näyttelystä vähemmän tunkkaista? Mutta esihistorianäyttelyhän oli aina vähän kliininen tiiviisti tungettuine lasikaappeineen, eikä siellä ole juurikaan isoja esineitä, joten en oikein osaa uskoa, että muita osioita uudistettaisiin ihan samalla tavalla... Joku pirttihän on kai kohta tulossa kun maaseutuosio aukeaa tänä(?) kesänä, ja sitä vanhaa saliakaan tuskin ollaan poistamassa, ja niissä tunkkaista vanhaa tunnelmaa on aika mahdoton välttää. Valtaistuinsali oli jo uudistettu, mutta sen perusteella ei vielä pystynyt sanomaan, miten muu näyttely tulee rakentumaan.

Sillehän ei voi tietty mitään, että historia on fiilikseltään hieman vanhanaikaista... erityisesti, jos halutaan, että nykyihminen saa siihen oikean kosketuksen. Tietysti jos vanhoja aikoja haluaa fiilistellä, oikeampi paikka sille taitaisi olla keskiaikatapahtumat ja muinaismarkkinat eikä Kansallismuseo... :concentrate

30.07.2017 15:17 #88

kyty kirjoitti: Muistaakseni näyttelyn uudistamisen idea oli tuoda esihistoriaa elävämmin esille, joten olin odottanut jotenkin esihistoriallisempaa fiilistä, joka olisi uudistanut näyttelyä pois siitä "tavaroita lasikaapeissa"-fiiliksestä.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Museot ja museokortti
30.07.2017 15:57 #89

Dyn kirjoitti: Minusta taas oli hyvä, ettei näyttelyssä ollut lähdetty liikaa elävöittämisen tielle - nykyaikana kun on todella vaikea tietää, miltä sellaiset asiat ovat näyttäneet, jotka eivät nykypäivään säily, kuten vaatteet. Olisi voitu mennä pahasti harhaan. Toki kovin valkoinen näyttely on ehkä vähän kliininen, mutta ainakin minusta se korosti nimenomaan niitä pieniä esineitä. Ja joitain kiviesineitä sai nyt koskeakin!

Juu, se on kyllä totta ettei elävöittäminen olisi esihistorian kohdalla välttämättä hyvä idea juuri tuosta syystä (toisaalta olihan siellä nytkin kohtalaisesti rekonstruktioita, ainakin videoissa, pitäisi tuoda esiin että rekonstruktiot ovat pakostikin osittain arvailua, kuten paleontologian kohdalla). Ajattelin enemmänkin yleistä fiilistä, joka oli nyt kovin epä-esihistoriallinen... mutta se voi olla, että pienet esineet on hankala tuoda millään muulla tavalla esiin, ja tilojen muu lavastaminen ei olisi tuonut näytelyyn mitään lisäarvoa. Myöhempiä aikoja voisi elävöittää "turvallisemmin", ja niissä ei ole myöskään samanlaista pienten esineiden rippeiden arsenaalia, joten saa nähdä miten se asia vaikuttaa museon muiden osien suunnitteluun.

25.08.2017 14:06 #90

NYCin MoMAssa on Frank Lloyd Wrightin piirroksia ja luonnoksia esittelevä näyttely, jota voin suositella lämpimästi, jos jollakulla on asiaa rapakon taakse alkusyksystä. Opin näyttelyssä, että Wright muun muassa suunnitteli ensimmäiset elementtitalot jo kauan ennen Bauhausia. Monissa tulevaisuuteen katsovissa luonnoksissa on suorastaan scifistisiä piirteitä, kuten mailin korkea pilvenpiirtäjä, futuristiset kävelykeskustat autotasanteineen ja kolhoosihenkiset, omavaraiset perhetilat.

Alkuviikosta käytiin duuniporukalla tutustumassa Tekniikan museon Etäunelmia-näyttelyyn. Kommunikaation historiasta kertova näyttely esittelee ensimmäiset yritykset lähettää kuvaa ja ääntä reaaliajassa paikasta toiseen. Näyttely painottaa suomalaisia keksintöjä ja tuotteita. Mukana ovat tietysti myös Nokian puhelimet, eli nostalgiaa itse kullekin. Meillä oli opastettu kierros, ja opas oli todella hyvä. Käymisen arvoinen varmasti myös itsenäisesti tutustuttuna.

05.10.2017 18:27 #91

Ateneumissa on esillä ankallistaidetta 25.2. asti. Tämä täytyy nähdä!

Valvojat: IivariSarantha
punnort, Xhexania, Nunia, Marko Poutiainen, Morgan Blood, Kvothe1982