Haluatko/ Saatko palvelua?

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Haluatko/ Saatko palvelua?
08.06.2015 19:15 #21

Huoleton kirjoitti:
Viimeisin mahtavan palvelun paikka: silmälasiliikeet- Ostopäätökseen tarvitsen kyllä aina myös varman palautteenanatajaystävän, mutta myyjistä on hurja apu mallin valinnassa. Parasta on, kun myyjäkin uskaltaa todeta "Nämä menevät siihen mummosarjaan/Eino-setä/Risto-Matti Ratia- EI siis sulle" Ostin juuri kolmet rillit kerralla, kun löyty niin kivat ja hyvät.

Tämä on kyllä niin totta! Itse olen ostanut lasini jo usean vuoden ajan pikkukaupunkimme tarjonnasta varmaan yhdestä kalleimmasta liikkeestä. Mutta kun palvelu ja laatu on priimaa muihin paikkoihin verrattuna. Myyjät ovat juuri näitä ihanan rehellisiä, niin ei tarvitse pelätä että päätyisi ihan UKK:n näköiseksi! :tongue:

Dyn vastasi aiheeseen: Haluatko/ Saatko palvelua?
09.06.2015 01:27 #22

Huoleton kirjoitti: Hyvä esimerkki ovat rintaliivikaupat, joissa liivien hinnat ovat moninkertaisia peruskauppaketjuun, mutta ihmiset menevät niihin juuri palvelun vuoksi.

Rintaliivien sovittaminen on myös hommaa, josta ei välttämättä itse aina tiedä, onko malli sopiva pidemmän päälle. Samoin ainakin mulle menee eri malleista eri koko, joten aikamoisen kasan liivejä saisi raijata sovituskoppiin, jos yksin aikoisi pärjätä. Joten kyllä, liivit ostetaan erikoiskaupasta (palvelu + valikoimaa vähän *krhm* isommillekin ihmisille).

Puolikuu kirjoitti: Silmälasiliikkeissä palvelu on todella tärkeää. Tosin myyjienkin makumieltymykset vaikuttavat. Viimeksi kun hankin silmälaseja, kävin sovittamassa kahtena eri kertana ja myyjillä oli eri mielipiteet siitä, mitkä ovat hyvät. :smile: Olin myös tyytyväinen Instrumentariumin pitkämieliseen palveluun piilolinssejä sovittaessani.

Munkin viimeisimmät lasini ovat Instrusta. Pääasiallinen syy liikkeen valintaan oli kahdet yhden hinnalla -tarjous, joka ei vaatinut kaksia *samanlaisia* linssejä -- eli oli mahdollista ottaa minulle toiset ja Iivarille toiset lasit. Olin erityisen tyytyväinen siihen, että myyjä selkeästi otti toiveeni huomioon ehdottamissaan kehyksissä (kun en noista nyt muodissa olevista kovin paljon välitä) ja antoi rehellisen tuntuisia huomioita mm. siitä, miten eri lasit korostavat (oikein tai väärin) kasvojani.

Puolikuu kirjoitti: Tämä olotila on tuttu ja oikeastaan syy siihen, miksi välttelen pieniin ja kalliisiin erikoisliikkeisiin menemistä (varsinkin yksin). Niissä tulee helpommin olo, että pitäisi hankkia jotain, etenkin jos myyjä vielä tulee esittelemään tuotteita.

Ei niihin useinkaan kannata mennä, jos ei aio ostaa jotain... Juuri siksi, että tulee houkutus jotain hankkia. Ostan mm. Body Shopin tuotteeni nykyään aina firman omasta liikkeestä, palvelu on parempaa ja samalla tulee haisteltua läpi kaikki uutuushajut ja kokeiltua uutuustuotteet. Ehkä ostettuakin jotain pientä kivaa ekstraa. :cheesy:

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Haluatko/ Saatko palvelua?
09.06.2015 23:18 #23

Huoleton kirjoitti: Kirjastot- Kyllä, mä tykkäisin saada apua. Toisaalta huomaan monesti fantasiahyllyllä antavani apua eli sen avun ei tarvitsisi olla pakosti henkilön muodossa. Riittäisi, jos olisi vaikka nettisovellus, jossa valitaan määritykset esim "fantasia" "pitkä sarja" "lohikäärmeet" "aikuisempaan makuun" ja sen perusteella saadaan lista, missä määritykset toteutuu.

Eikös Rising oo tätä varten ;)

Kirjaston datasta pitäisi kyllä käydä ilmi fantasia = asiasanana fantasiakirjallisuus; sarjan pituus (jos se on valmis siis!) = oma kenttänsä; lohikäärmeet = asiasanana lohikäärmeet; ja aikuisempi paljastuu siitä, ettei asiasanoituksessa ole käytetty nuorten/lastenkirjallisuus... Jos kaikki olisi siis yhtä hienosti kuin mitä minä toivoisin! Tosin sarjan pituutta ei saa hakukriteereihin ympättyä, muut kolme saa ainakin HelMetissä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes, Ageha

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Haluatko/ Saatko palvelua?
10.06.2015 09:30 #24

Jaa, Sini olikin ehtinyt jo vastata Huolettomalle kahdella kolmesta ajatuksesta, jotka minä olisin voinut kirjoittaa. Mutta huomautetaan siitä kolmannestakin sitten: Suosittelija -niminen palvelu on nyt pilotti- ja testikäytössä HelMet-kirjastojen asiakkaille. Se periaatteessa koettaa oppia lainaushistoriasta sen, mitä voisi kuvitella seuraavien lainojen olevan. En ole itse vielä testaillut, kuinka hyvin tai huonosti toimii, koska mulla on Rising, mutta ihmisille, jotka lukee joko pääasiassa muuta kuin spefiä tai jotka ei vielä ole löytäneet meidän kirjatietokantaa, on tuo kyllä ihan kokeilun arvoinen.

Minä olen asiakaspalvelijana koettanut vähentää tuon "avun tarvitsemisen stigmaa" osin myös sillä, että mahdollisuuksien mukaan en tarjoa abstraktia apua vaan joko konkreettista ehdotuksineen jo heti ensikontaktissa tai sitten kierrän apu-käsitteen jollain yhtä abstraktilla mutta vähemmän invalidisoivalla ilmauksella kuten "Kuinka voisin palvella" tai "Millaisia asioita olet etsiskelemässä". Tämä siksi, että olen kokenut ne harvat kerrat, kun negatiivisia tiuskahduksia olen saanut, nimenomaan ajatuksen siitä, että joku ei selviäisi ilman minun apuani, olevan loukkaava tai vähättelevä - vaikka minusta se ei oikeastaan ole mitenkään järkevä ajatus, mutta suomalaisessa kulttuuripiirissä sinänsä ymmärrettävä.

Minä en nykyään kykene käyttämään kirjastoja enää ilman, että samalla arvioin sitä, millaista ja miten hyvää palvelua sieltä saa. Joskus sorrun vapaallakin tekemään asiakaspalvelua, jos paikan asiakaspalvelijat eivät sitä tee.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Haluatko/ Saatko palvelua?
10.06.2015 10:54 #25

Iivari kirjoitti: Minä olen asiakaspalvelijana koettanut vähentää tuon "avun tarvitsemisen stigmaa" osin myös sillä, että mahdollisuuksien mukaan en tarjoa abstraktia apua vaan joko konkreettista ehdotuksineen jo heti ensikontaktissa tai sitten kierrän apu-käsitteen jollain yhtä abstraktilla mutta vähemmän invalidisoivalla ilmauksella kuten "Kuinka voisin palvella" tai "Millaisia asioita olet etsiskelemässä".

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

Dyn vastasi aiheeseen: Haluatko/ Saatko palvelua?
12.06.2015 02:25 #26

maahinen kirjoitti: Etenkin jälkimmäinen vielä pahempi, kirjastonhoitaja urkkimassa mitä etsin. Internettietokannat ja lainausautomaatit olen toivottanut tervetulleiksi.

Mitä väärää siinä urkkimisessa on? Ammattilaisia ne kirjastonhoitajatkin ovat, ja ammattitaitoa voi tarpeen tullen hyödyntää. :wink:

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Haluatko/ Saatko palvelua?
13.06.2015 11:47 #27

Tästä ei asiakaspalvelu paljon parane klik

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Haluatko/ Saatko palvelua?
13.06.2015 20:06 #28

Nuorempana olin aika välinpitämätön palvelua kohtaan, en sitä yleensä tarvinnut mutten myöskään pistänyt pahakseni jos joku sitä tarjosi. Vastasin kieltävästi ja jatkoin tavaroiden katselemista. Nykyään olen ottanut tavaksi vastata myöntävästi jos palvelua tarjotaan, koska välillä myyjiltä saa todella hyviä vinkkejä. Esimerkiksi lempipaitani olisi jäänyt ostamatta, jos myyjä ei olisi sitä minulle näyttänyt.

Minusta onkin hyvä, että sitä apua tarjotaan. Vähintäänkin myyjän olisi hyvä olla näkyvillä ja lähestyttävä, mikään ei ärsytä minua kaupassa enemmän kuin se, että myyjää ei löydy kun häntä tarvitaan tai että hän vaihtaa kuulumisia työkaverin kanssa tai puhelimessa ilman mitään kiinnostusta palveluun.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Haluatko/ Saatko palvelua?
18.07.2015 20:27 #29

Olen myyjänä kaupassa ja eilen sain olla pitkästä aikaa avulias asiakaspalvelija, kun vanhempi herrasmies tuli kysymään kondomisuosituksia. Totesin, että eiköhän näistä jokainen sovi tarkoitukseensa, mutta tarkemmat speksit saatuani löin mihelle käteen jonkin sensitive-paketin sanoen, että kokeilehan vaikka tätä. Vielä en tiedä, oliko herra tyytyväinen kyseiseen malliin.

Palvelusta noin yleisesti voin kertoa, että asiakkaat kyllä kaipaavat sitä ja pahoittavat nopeasti mielensä, jos se ei ole odotuksien mukaista. Se, että joku loukkaantuu, jos myyjä tulee tarjoamaan apua, kuulostaa varsin naurettavalta. Minä en ole sellaisesta ikinä ärsyyntynyt, enkä edes käsitä, millainen mielenlaatu siihen tarvitaan. Jos ei tahdo apua tai neuvoja, kannattaa ostaa tarvitsemansa hyödykkeet vaikka nettikaupasta.

Se kyllä tympii minuakin, jos asiakaspalvelijaa tuntuu kiinnostavan aivan jokin muu kuin asiakkaan palveleminen. Tulee fiilis, että tulin häiritsemään myyjän työtä ja hän haluaa vain päästä minusta eroon. Siksi pyrin itsekin aina käyttäytymään asiakkaita kohtaan mahdollisimman ystävällisesti, vaikka mielentila ei oikeasti kovin ystävällinen olisikaan.

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 18.07.2015 20:30 : Astorethein.

Mika
Teknikko
Mika vastasi aiheeseen: Haluatko/ Saatko palvelua?
19.07.2015 09:46 #30

Strato kirjoitti: Minusta onkin hyvä, että sitä apua tarjotaan. Vähintäänkin myyjän olisi hyvä olla näkyvillä ja lähestyttävä...

Samaa mieltä, vaikka en olisi erityisesti mitään hakemassa tulee palveluntarjoajasta (oli kyseessä sitten kauppa tai joku muu) positiivinen vaikutelma, jos asiakas huomioidaan. Myyjän tai muun henkilön "voinko olla avuksi?" kysymykseen on nopea vastata rutiininomaisesti "ei kiitos, katselen vain", jos apua ei juuri sillä hetkellä tarvitse.

Olen kerran jättänyt kengät kauppaan, kun hyllyssä ei ollut sopivaa paria ja selvästi kysyvän näköisenä paikalla pyöriskellessänikään mistään ei löytynyt palveluhenkistä henkilökuntaa. Eikä ole tullut kyseisestä liikkeestä sen jälkeenkään ostoksia tehtyä.

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Valvojat: IivariSarantha
Eija, Miss Pelling, punnort