Maahanmuuttokeskustelu

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Maahanmuuttokeskustelu
30.09.2015 09:55 #61

Tässä touhuttuani lapsesta saakka ties mistä tulleiden mestareiden ja antimestareiden kanssa sanoisin, että apinaisuuden pitäisi olla adjektiivi ja se saattaa kuvata minkä tahansa kulttuuritaustan omaavaa henkilöä. Se, että eletään hankalaa aikakautta – on vain mukava vierittää jonkun erinäköisen ja kovempiäänisen piikkiin.

”Nuoret miehet” tuntuvat myös olevan jonkinlainen tuskailun aihe. Tässä ollessani itsekin ”nuori mies” lienen syyllistymässä jatkuvasti johonkin pahaan ellen saa p*llua. Hyvin suomea palattava tumma kaverini sai vähän aikaa sitten puhuttua itselleen työn puhelimessa, mutta kun nimi tuli ilmi, puhelimessa vain todettiin, ”tarkemmin ajatellen emme tarvitsekaan sinua”. Ainakin minussa tämä herättäisi enemmän katkeruutta paikallista menoa kohtaan kuin uusi elämä erilaisessa kulttuurissa. Onneksi tällä hemmolla on vahva kaveripiiri.

Varsinainen pointtini kuitenkin on, että koko keskustelun, ”keskustelun” sekä aiheen tiimoilta puuhailun sekä paskapuuhailun ulkopuolelle jää yksi olennainen pointti - tulijoiden Kotouttaminen yhteiskunnan jäseniksi. Vihreät ehdottivat juuri, että hallitus nostaisi hyvän kotouttamisen yhdeksi kärkihankkeistaan. Minusta tuota pitäisi kaikkien ottaa koppi vaikka maahanmuuton tukeminen ei kuuluisi omaan agendaan. Meillä on pakolaisia, siitä ei pääse mihinkään ja heidän integroimisensa ympäröivään yhteiskuntaan on vain tehtävä, mikäli heistä halutaan työntekijöitä ja ihmisiä nuorentamaan maamme hoitosuhdetta. Tätähän pidetään tärkeimpänä asiana, mihin maahantulo vaikuttaa humanitäärisen kriisin helpottamisen lisäksi. Hyvä kotouttaminen vähentää lieveilmiöitä paremmin kuin mikään. Varsinkaan väkivaltaiset sekä aggressiiviset ulostulot, joita on ollut ilmoilla viime aikoina niin, että oksettaa. Se ei ole ”kansalaisen aktivoitumista” – se on rikollista toimintaa.

Maahantulijoiden ja maahantulijoiden vastaanottokeskusten ympäristössä asuvien kantasuomalaisten elämää helpottaisi kummasti jos Suomeamme avattaisiin tulijoille jo vastaanottokeskuksissa. Niissähän on muutenkin puutetta mielekkäästä tekemisestä. Tämänhetkiset viralliset kotouttamisohjemathan ovat melko naurettavia. Omalla alallani aloitettiin projekti, missä korkeakoulutetuille pakolaisille opetetaan vertaisavulla Suomen työkulttuuria, työpaikkatapoja ja työpaikkataitoja.

On turhaa myös kiistää, ettei tulijoiden sekaan mahtuisi idiootteja, rasisteja surffaajia tai täysiä palikoita jotka piiloutuvat kotiin katkeroitumaan uusista ympyröistä. Niitähän meillä riittää Suomessakin, emmekä välttämättä tahtoisi lisää. Hekään tuskin ovat niin pelottavia, että kannattaa heitellä ilotulitteilla ja kivillä. Myös sitä, että jotkut lähtevät takaisin, on melko turha kritisoida vaikka se jonkin verran laskua tuo. Lasku olisi kuitenkin huomattavasti isompi, jos tulijat jäisivät vaikka vuodeksi ja lähtisivät sitten. Se ei myöskään merkittävästi näy valtion budjetissa. On huomattavasti suurempia menoeriä.

(joudun hyppimään luennolle joten pahoittelen jos tekstiin jäi joitain hirvittävän epäselviä lauseita. Korjannen illemmalla).

Ars Longa Vita Brevis

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Maahanmuuttokeskustelu
30.09.2015 12:09 #62

Todella paljon muukalaisvihasta on pelon aiheuttamaa, jollei suurin osa. Voi olla liian yksinkertaisesti sanottu, näin vaikeasta ja laajasta asiasta, mutta näin olen itse ainakin huomannut ihan ruohonjuuritasolla.

Pari hyvää esimerkkiä, mihin olen törmännyt, kun jutellut Torniolaisten kanssa:

Kaupan kassaneiti
Kerroin kassaneidille, että näin rajalla 200-metrisen jonon pakolaisia (Tornio-Haaparanta), johon hän reagoi selvällä pelolla. Ensimmäinen kommentti tais olla, että hän kertoi pelkäävänsä yksin kävellä pimeällä töistä kotiin, koska mustia miehiä ei edes näe pimeässä. Oli niin hassu kommentti, että en voinut olla repeilemättä ja haukkua häntä leikkisästi rasistiksi.

Raiskaukset
Tutun jätkän kaverin muijafrendi raiskattiin. Hän oli kerennyt soittamaan raiskauksen aikana poikaystävälleen ja ilmoittamaan paikan. Poikaystävä ja tuttuni kerkesi tapahtumapaikalle raiskauksen ollessa vielä käynnissä. Muutama nyrkinlyönti oli vaihdettu, mutta tilanne oli saatu purettua. Se on harmillista tälläinen, oli tekijät sitten suomalaisia, ruotsalaisia tai muista maista. Tässä tapauksessa tekijät olivat maahanmuuttajia, ja tämä on herättänyt todella paljon pelkoa heitä kohtaan.

Aivan uskomatonta minkälaista läppää täällä saa kuulla, olit sitten uimassa, salilla tai missä tahansa. Aivan uskomattoman rasistista läppää. Osan niistä ymmärtää, koska pelolla on iso voima ihmiseen, mutta osaa ei. Suojelupoliisin mukaan Torniossa ei ole järjestäytynyttä natsiporukkaa. Heidän mielestään lähin on Oulussa. Mutta ei ole kaukana, että sellainen tännekin pesiytyy.

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 30.09.2015 12:30 : poistettu.

30.09.2015 12:22 #63

Jotenkin ajattelisin että on ihan luonnollista, että tänne pakolaisina tulevat haluavat joskus palata kotiin. Kotimaa on kuitenkin aina kotimaa, josta ei näissä tapauksissa useinkaan lähdetä siksi että halutaan. Toiseen maahan tarkoituksella muuttaminen on sitten eri asia, vaikka vähän hirvittää kun tuntuu että monet haluaisivat maahanmuuttajista jonkun halpatyö-alaluokan tekemään kaikki huonostipalkatut työt. Olen joidenkin puheista ymmärtänyt että edes hyvä tutkinto ei välttämättä kelpaakaan Suomessa.

Mut joo... ainahan se on ikävästi niin että luokitellaan. Jokainen ihmisryhmä saa niistä osansa. Nuoret miehet kokevat että heitä pidetään riskinä, tytöt kokevat että heitä vähätellään, vanhukset kokevat olevansa tarpeettomia...

Ikävää faktaa vain on että nuoren miehen riski tehdä tyhmää on isompi kuin muulla väestöllä. Jos ihan maailmanhistoriaa ajattelee, niin usein siellä on ollut juuri joukkioita nuoria miehiä, samoin uusnatseissa, ääri-islamisteissa, joukkoraiskauksissa... joten sinänsä huoli on myös aiheellinen. Keskusteluissa on vain enempi kyse keskimääräisestä riskistä. Esimerkiksi pieniäkin riskejä otetaan helpommin, kuten vaikka ajetaan autolla liian lujaa, vaikka kaikki eivät tietenkään tee niin. Johtuu meidän biologiastamme, samoin kuin se että vanhana jääräydytään ja tytöt puukottavat herkemmin henkisesti selkään kuin antavat jollekulle fyysisesti turpiin. (Mikä ei tarkoita sitä, etteikö löytyisi vanhuksia jotka kokeilisivat uusia juttuja tai tyttöjä, jotka pahoinpitelevät jonkun.)

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Maahanmuuttokeskustelu
30.09.2015 12:25 #64

Kun ollaan tekemisissä tällaisen hitaamman ja kontrolloidumman keskustelun kanssa, toivoisin jatkossa keskustelijoilta sitä, että he välttäisivät käyttämästä termiä kantasuomalainen. Kantaväestö ja uussuomalaiset on ihan jees, mutta kantasuomi on itämerensuomalaisen kielimuodon kantamuoto ja kantasuomalainen tarkoittaa kantasuomenpuhujaa. Todennäköisesti viimeisetkin heistä ovat kuolleet alun toistatuhatta vuotta sitten.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

30.09.2015 13:09 #65

Olisiko täällä porukkaa joka osaisi antaa arvioita paljonko voimme ottaa pakolaisia Suomeen? Olen tätä muutaman kerran kysynyt asian kannattajalta, mutta vastausta ei ole koskaan tullut. Siten että yhteiskuntarauha säilyy ja voimme kuvitella löytävämme sijoitus/asuinpaikkoja ja töitä edes tuolle 50%:lle. Orpo ilmoitti että homma rahoitetaan lainarahalla eli tappi on auki taivaaseen asti, siitä ei tarvitse huolehtia.

Onko se maksimimäärä 80 000 mihin kuntia pyydettiin varautumaan toukokuussa jo ennen tuon vyöryn alkua, 25% kuntien väestöstä johon (epäluotettavan) huhun mukaan kuntien pitäisi varautua eli noin 1 300 000, vai 1,800 000 jonka Katainen sanoi haluavansa Suomeen puhuessaan Suomen ikärakenteesta 2008 , vai 62 miljoonaa minkä määrän Eu:n raportti laski Suomeen mahtuvan vuonna 2010?

Itse ehdottaisin tällä hetkellä 50 000 ja tämä siis perheenyhdistämisten jälkeen. Eli pian pitäisi laittaa stoppia, mistä on onneksi jo merkkejä näkyvissä koska juuri tänään oli lehtiotsikoissa että irakilaisille ja somaleille ei toistaiseksi turvapaikkapäätöksiä. Sitten kun tuo määrä on kotiutettu niin sitten voisi miettiä lisää.

Viimeksi muokattu: 30.09.2015 13:16 : Moonlord.

01.10.2015 12:25 #66

Kupla näyttäisi olevan puhkeamassa kun isotkin lehdet jo kirjoittavat negatiivisia uutisia. Saksan turvapaikoista (korjataan, yhdestä turvapaikasta) on paljastunut laaja naisten raiskausilmiö (Olisipa kiva tietää kuinka tuo tuli ilmi, katselivatko turvapaikan loput 5000 miestä sitä sivusta tekemättä mitään). Täälläkin poliisi tiedottaa että paljon on ollut ongelmia, varkauksia, tyttöjen häirintää ja muuta. Turun sanomissa oli uutinen teinipojan pahoinpitelystä 10 ulkomaalaisen taholta, koska poika ei antanut tupakka-askia suosiolla. Eli ulkomaiden kokemusten perusteella aivan odotettua käyttäytymistä, joka silti tuli Suomen viranomaisille täytenä yllätyksenä.

Mitä tulee tuohon edellisen viestini kysymykseen, montako pystymme ottamaan... Olen joskus miettinyt että onkohan tuossa jonkinlainen maahanmuutto-uskonnon ja logiikan välinen ristiriita, joka estää suvaitsevampia käsittelemästä sitä.

Viimeksi muokattu: 01.10.2015 12:29 : Moonlord.

01.10.2015 15:00 #67

Btw. Muuttoliike on kasvanut kuulemma sen takia, että: a) pakolaisilta on omat rahat loppu niissä kriisipesäkkeiden naapurimaissa, joissa heistä ei huolehdita vaan jossa he joutuvat itse elättämään itsensä, b) leirit näissä paikoissa ovat kasvaneet liian suuriksi, c) avustusjärjestöiltä ovat rahat loppu.

Etenkin tuon c-kohdan valossa voin vain taputtaa käsiäni niille, jotka hyökkäävät mm. SPR:n lipaskeräilijöitä vastaan valittaen, että nämä keräävät rahaa kriisipesäkkeiden pakolaisille samaan hengenvetoon kun valittavat että ne lähtevät massoittain liikkeelle...

Iivari kirjoitti: Kantaväestö ja uussuomalaiset on ihan jees, mutta kantasuomi on itämerensuomalaisen kielimuodon kantamuoto ja kantasuomalainen tarkoittaa kantasuomenpuhujaa.

Teki mieli sanoa rumasti, mutta kun juuri olen itse saarnannut kuinka tärkeää on käyttää oikeita termejä ja käsitteitä... Hyvä on siis, yritetään muistaa.

Morgan Blood kirjoitti: Tämänhetkiset viralliset kotouttamisohjemathan ovat melko naurettavia.

Kuulemma verrattavissa työvoimatoimistojen pakkotyöllistämisohjelmiin ja kurssituksiin? Nehän ovat niihin osallistuneiden mielestä enimmäkseen vain silmänlumetta ja määrärahojen käyttämistä edes johonkin, ilman että kukaan edes uskoo työttömien työllistymiseen (atk-ajokorttikurssi työttömälle tietoliikenneinsinöörille...). Viime kädessä homma vaikuttaa vain kyykyttämiseltä ja epäkunnioitukselta, ja sehän ei ole paras mahdollinen tapa motivoida työtöntä tekemään mitään tilanteensa eteen sen enempää kuin motivoida ulkomaalaista kotiutumaan. Tämä yhdessä työllistymistä estävän "Ai sun nimes on Mohamed?" tai "Kauheata, tuolla on ryhmä keski-ikäisiä muslimeja seurustelemassa, vaihdanpa toiselle puolen tietä" -asenneongelmien kanssa yksi niistä asioista jotka pitää kitkeä pois ennenkuin voidaan edes toivoa, että asiat saadaan rullaamaan. Hitto, jopa julkisuudessa on puhuttu, että maahanmuuttajia tarvittaisiin tekemään nimenomaan matalapalkka-alojen hommia (kansanomaisesti paskahommia), kun niille ne työt kelpaavat!

Jos jo pitkäaikaistyöttömät tapaavat tuikkia sosiaalityöntekijöitä puukolla, harrastaa vandalismia, ja tapella humalapäissä enemmän, ja tehdä ylipäätään omaisuusrikoksia enemmän, niin samaa voi odottaa yhä vain enenevässä määrin maahanmuuttajilta. Pienet asiat kasvavat yhä vain herkemmin ja herkemmin isoiksi. Veikkaan, että nillitys suomalaisesta (ihan oikeastikin) hirveästä laitosruoasta on vain vihonviimeinen pisara kuukausia kestäneen Unkarin raja -henkisen pallottelun jälkeen.

Pointtini on, että niin sanotusti hirvittävät olot luovat hirviöitä.

Jos näitä asioita ei saada kohdilleen ja maahanmuuttajia kokemaan olevansa edes jotenkin ihmisarvioisia, niin - inhottava myöntää - rajojen sulkeminen ja kaikkien väärään etniseen ryhmään passittaminen ulos maasta on varmasti tehokkaampi keino estää väkivaltaisia - erm - rotuun perustuvia yhteenottoja ensimmäisen sukupolven päästä. Tosin sitten ainoa huoli on vain väkivaltaiset - erm - luokkasotaan tai muuhun vastaavaan perustuvat yhteenotot, kun ne sosiaaliset ongelmat, jotka nytkin oireilevat muukalaisvastaisuutena, eivät tietenkään katoa mihinkään. Mutta ainakin viholliset ovat ns. tuttuja keskenään (se mitä pitäisi yrittää maahanmuuttajienkin kanssa), mikä toivon mukaan hillitsee vakavuusastetta.

Moonlord kirjoitti: Olisiko täällä porukkaa joka osaisi antaa arvioita paljonko voimme ottaa pakolaisia Suomeen?

Risingshadowilla tuskin...

Muutama tuhatkin on liikaa, jos ne asutetaan yhteen kasaan johonkin tulevaan ghettoon ja asiat sotketaan Ruotsin, Ranskan ja Britannian malliin.

Ruotsin ongelmaksihan on mainittu ns. tasa-arvoinen kohtelu, eli kääntäen voi sanoa että pakolaisiin ja maahanmuuttajiin ei ole pistetty juuri kotouttamisen nimissä juurikaan panoksia, koska niitä ei ole tarvittu syntyperäisten ruotsalaistenkaan kanssa. Jos maahanmuuttajat eivät ole oppineet kieltä, saaneet työtä, opiskelleet työtä varten jne. se on pistetty näiden omaksi syyksi ja ongelman annettu kasaantua.

Muoks: Siis rahaahan on syydetty sosiaaliohjelmiin ja koulutuksen parantamiseen. Mutta jossain artikkelissa mainittiin aika fiksusti, että vasta nyt on havahduttu ajattelemaan, että ehkei irakilaista insinööriä ja tuskin lukutaidotonta somalia kannattaa pitää samassa koululuokassa... Tätä tarkoitetaan tasa-arvoisen kohtelun ongelmalla. Samaa tasapäistämistä on arvosteltu Suomenkin oppilaitoksissa.

Kun asetelma on muhinut tarpeeksi kauan, maahanmuuttajalähiöt ovat hankkineet itselleen huonoa mainetta ja tuottaneet ongelmia, jolloin viranomaiset ovat itsekin alkaneet pitää alueita menetettyinä tapauksina ja alkaneet suhtautua yhä vain huonommin näitä kohtaan.

Noidan kehäksi tuollaista kutsutaan.

Niinpä Ruotsin, Ranskan ja Britannian poliiseilla kaikilla on ollut syytöksiä rasismista usein syystä ja usein syyttä - mikä on johtanut rasismikortin pelossa ylilyönteihin jotka ovat estäneet ongelmiin puuttumista vieläkin enemmän jne.

Mikä sotku...

Eikä asiaa auta se, että vikaa on toki maahanmuuttajayhteisöissäkin. Kysymys kuuluukin, miten paljon ongelmien kasautumiseen nyt vuosia myöhemmin kummallakin puolella liittyy "Jos ei ne, niin ei mekään viitsitä" -ajattelu, ja miten paljon yllä mainittu jo alusta alkaen harrastettu heitteillejättö?

Jos tätä kotouttamispuolta ei aiota hoitaa meillä yhtään sen paremmin, niin - kuten sanoin - jos yhteiskuntarauha kiinnostaa, rajat vaan kiinni. Se on helpompaa.

Moonlord kirjoitti: Eli pian pitäisi laittaa stoppia, mistä on onneksi jo merkkejä näkyvissä koska juuri tänään oli lehtiotsikoissa että irakilaisille ja somaleille ei toistaiseksi turvapaikkapäätöksiä.

Ei tuo mitään stoppia vielä tarkoita. Ne vain jäävät pidemmäksi aikaa tyhjiöön odottamaan päätöstä. Ja varsinaisen pakolaisstatuksen alle päässeitä on itseasiassa hyvin vähän, valtaosa näistä puheen alla olleista maahanmuuttajista päätyvät lopulta anomaan oleskelulupia muilla perusteilla (perheenyhdistäminen jne.). Mutuna sanoisin, että väliaikaiset oleskeluluvat (ilman työlupaa?) ovat yleisin tapa jäädä maahan.

Moonlord kirjoitti: Saksan turvapaikoista (korjataan, yhdestä turvapaikasta) on paljastunut laaja naisten raiskausilmiö

Tässä suomenkielinen uutinen aiheesta.
Zeit-lehden artikkeli aiheesta Google-kääntäjän läpi vedettynä (Englanti siksi, että suomennokset ovat perinteisesti olleet aika hirveitä - en kokeillut onko laatu parantunut)

Taas kiinnitti artikkeleissa huomio näkemys pakolaiskeskuksen oloista.

Moonlord kirjoitti: Turun sanomissa oli uutinen teinipojan pahoinpitelystä 10 ulkomaalaisen taholta, koska poika ei antanut tupakka-askia suosiolla.

Taas ne ongelmalliset kakarat.

Moonlord kirjoitti: Olen joskus miettinyt että onkohan tuossa jonkinlainen maahanmuutto-uskonnon ja logiikan välinen ristiriita, joka estää suvaitsevampia käsittelemästä sitä.

Aivan varmasti.

Vastapainoisesti vastapuolella on prosenttilasku- ja suhteellisuudentajuongelmia silloin kun näitä tapauksia käytetään lyömäaseena suuria ihmisjoukkoja vastaan.

Minua nimittäin närästää rikoksista puhuttaessa se logiikka, että jos esim. raiskausrikoksista on jollain ihmisryhmällä 20-kertainen todennäköisyys syyllistyä verrattuna suomalaisiin, käytetään sitä osoituksena koko ihmisryhmän turmiollisuudesta. Vaikka tosiasiassa näiden osuus kaikista maassa tapahtuvista raiskausrikoksista olisi vain prosenttiluokkaa, ja jokaista yhtä syyllistä kohden muutama sataa syytöntä.

Korostan, että helvetin typeräähän se on kieltää että rikollisuutta tapahtuu, ja että jotkut ryhmät vain tekevät enemmän kuin toiset. Mutta ei yhden mokaa voi, jumalauta, käyttää lyömäaseena kaikkia vastaan. Muoks: Vertauskuvallisesti sanoisin, että karsitaan pois alkoholismin aiheuttama väkivalta työttömistä, eikä karsita työttömiä pois.

Btw. Tähän liittyen : Mikä hiton lukema tuo kaikista rikoksista muiden ulkomaiden kansalaiset 1/4-suhde on? Eli ihan oikeasti joka neljännes syyllistyy johonkin rikokseen, joka ei liity tieliikennelakiin? Kun taas kaikissa muissa yksilöidyissä rikossarakkeissa on vähän uskottavamman tuntuisia lukemia ja niiden summakin jää vajaaksi. Tuosta taulukosta taitaa puuttua jotain pienempiä rikkeitä, kuten roskaaminen.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 01.10.2015 18:32 : Rasimus.

01.10.2015 18:55 #68

Rasimus kirjoitti:

Ei se aina tarkoita sitä että puhe koskisi kaikkia. Jos lehdessä vaikka lukee, että "autoilijat kaahasivat Tampereella hurjaa ylinopeutta", ei se tarkoita että kaikki Tampereen autoilijat, vaan ainoastaan ne pari kaaharia. Itse ainakin laitan lauseeseen sanan kaikki jos tarkoitan kaikkia. Tiedän kyllä että siellä on hyviäkin tyyppejä mukana.

Mutta kuinkapa karsia se haittamaahanmuutto pois siitä joukosta. Psykologiset testit kaikille? Niin kauan kuin karsimista ei tehdä onnistuneesti niin parempi rajoittaa koko määrää pienemmäksi ja samalla ongelmat vähenevät samassa suhteessa.

01.10.2015 19:27 #69

Moonlord kirjoitti: Ei se aina tarkoita sitä että puhe koskisi kaikkia. Jos lehdessä vaikka lukee, että "autoilijat kaahasivat Tampereella hurjaa ylinopeutta", ei se tarkoita että kaikki Tampereen autoilijat, vaan ainoastaan ne pari kaaharia.

Jotkut hyökkäävät ihan oikeasti viattomien ihmisten kimppuun vain siksi, että sattuvat olemaan samaa ihmisryhmää kuin heidän vihansa todellinen kohde. Se ei ole sitä, että ymmärretään että pahantekijät ovat yksilöitä. Se on sitä, että pidetään koko massaa pahantekijöinä.

Milloin tiedetään miten on, jos argumentaatio ja paikka ja asiayhteys jossa argumentoidaan, ovat identtiset?

Moonlord kirjoitti: Itse ainakin laitan lauseeseen sanan kaikki jos tarkoitan kaikkia. Tiedän kyllä että siellä on hyviäkin tyyppejä mukana.

Minä kirjoitan pitkät litaniat "mutta toisaalta" -tyylistä tekstiä, siltä varalta että tuo yhden "kaikki" -sanan puuttuminen jää huomiotta. Se on turvallisempaa. En voi odottaa, että kanssani eri mieltä oleva ihminen vaivautuisi miettimään mitä oikeasti tarkoitan, jos en sitä erikseen korosta. Etenkin kun asioiden sanomattomuus ei tarkoita sitä, että henkilö ajattelisi niin, mutta asioiden sanominen taas tarkoittaa.

Viimeksi muokattu: 01.10.2015 20:35 : Rasimus. Syy: Ärsyttävä yhdyssanavirhe

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Maahanmuuttokeskustelu
01.10.2015 20:15 #70

Silmääni osui tänään iltapäivälehden lööppi, jossa pakolaiset olivat kritisoineet heille tarjottua ruokaa ja majoitusolosuhteita muutenkin. Olivat menneet poliisilaitoksen eteen ilmaisemaan mieltään, kun ruoka ei maistunut ja muutenkin olivat asiat huonosti. Meinasin hieman tuohtua uutisen luettuani, mutta sitten oli pakko revetä nauruun, kun katsoin sitä kuvaa surullisen näköisestä pakolaisesta puurolautanen kädessä.

Moonlord kirjoitti: Mutta kuinkapa karsia se haittamaahanmuutto pois siitä joukosta. Psykologiset testit kaikille?

Jos testin tarkoituksena olisi selvittää, onko henkilöllä taipumuksia väkivaltaisuuteen tai muuhun rikolliseen toimintaan, niin saattaisi mennä aika vaikeaksi. Jos on paennut sodan keskeltä, ei välttämättä voi henkisesti kovin hyvin, varsinkin jos on taistellut itse tai nähnyt läheisen kuolevan vaikka kranaattikeskityksessä. Turvapaikanhakijat, jotka ovat oikeasti kokeneet sodan hirveyden, voivat hyvinkin kärsiä vakavista traumoista. Tulee mieleen, olisiko testin tarkoitus selvittää myös sitä, pitäisikö henkilölle kustantaa jonkinlainen terapia. Varmaa on ainakin se, että jos jokainen pakolainen kävisi psykologin juttusilla, hakemusten käsittelyyn menisi aivan järjettömästi aikaa.

I'm just a normal everyday pervert.

01.10.2015 20:44 #71

Rasimus kirjoitti: Pointtini on, että niin sanotusti hirvittävät olot luovat hirviöitä.

Tämä.

Aika harva ihminen voi rehellisesti sanoa olevansa varma, ettei missään olosuhteissa muutu hirviöksi.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Maahanmuuttokeskustelu
01.10.2015 23:15 #72

Moonlord kirjoitti: Olin myös aikeissa ottaa tuon kotiutumisen puheeksi. Maanpuolustus.net sivuston keskustelussa joku sanoi kysyneensä asiaa sellaiselta joka kotiuttaa noita työkseen. Vastaus oli: Suomen kielen oppiminen kestää 3-5 vuotta, kaikki eivät halua oppia. 50 prosenttia pääsee työelämään 5-7 vuoden kuluttua saapumisestaan, loput ovat sitten työttöminä tai ikuisopiskelijoina. Ruotsin kokemusten perusteella toisen sukupolven tilanne on vähän parempi, mutta ei paljoa.

Tää on just se syy, miksi ei kannattaisi erityisemmin kuunnella erinäisiä foorumeita ja siellä kysyneitä vastaajia. Joko tässä ei ole kysytty ollenkaan, vastaus on väärinymmärretty tai ainakin työkseen koto utusta tekevä on joko atk-opettaja, yhteiskuntaopin opettaja tai ainakaan ei suomen kieltä toisena kielenä (eli lyhyemmin S2) opettava fennistiikan maisteri. Riippuen vähän koulutuksen järjestäjästä, tilaajasta, kielitaidon alkutasosta ja tavoitetasosta, kaikki S2-kurssit ovat jotain kestoltaan kolmen kuukauden ja vuoden väliltä. Opetusta on useimmissa malleissa viisi oppituntia (45 min) per päivä ja viitenä päivänä viikossa. Ihan koko kurssia ei käytetä pelkästään kielen oppimiseen, vaan tosiaan niihin useimmiten sisältyy sekä Suomen yhteiskuntaopin ettö tietotekniikan tunteja, joita pääasiassa opettavat vierailevat oppialaan erikoistuneet tuntiopettajat.

Vaikka ei tietäisi näitä, voisi järkeillä itsekin, että 3-5 vuotta on ihan järkyttävän kauan. Kun otetaan huomioon, että nämä S2-opetettavat a) elävät suomenkielisessä yhteiskunnassa b) eivät useimmiten osaa englantia kuin auttavasti (tai vaihtoehtoisesti, jos ovat korkeakoulutettuja ihmisiä, joille englanti on sujuva kommunikaation kieli, tajuavat sen, kuinka olennaista koulutusta vastaavan työn saannille on suomen osaaminen, ja motivoituvat lisää siitä) ja tosiaan opiskelevat 25 tuntia viikossa plus kotiläksyt, niin kyllä sen suomen oppii vähintään välttävälle tasolle suurin osa siinä vuodessa.

Ajatusta voi testata kuvittelemalla, että muuttaisi Saksaan tai Italiaan osaamatta lainkaan maan pääkieltä tai englantia. Menisi tuollaiselle kurssille ja hoitaisi kaikki ruokaostoksista alkaen maan valtakielisessä yhteiskunnassa. Väitän, että kuka tahansa meistä osaisi vuoden jälkeen puhua ihan kohtalaisen välttävästi saksaa tai italiaa.

Disclaimer: en ole S2-opettaja, en edes suomea pääaineena opiskeleva. Mutta tunnen useita kymmeniä valmistuneita ja työelämässä olevia sellaisia.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Viimeksi muokattu: 01.10.2015 23:15 : Iivari.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Maahanmuuttokeskustelu
02.10.2015 13:55 #73

kyty kirjoitti: Tämän takia on välillä vaikea ottaa näitä tosissaan, naisten ja homojen oikeudet vedetään usein esiin vain silloin kun halutaan lyödä muslimeja. Ei tule oloa että oltaisiin ihan oikeasti näiden ryhmien puolella.

Jep. Breivikhän on tästä hyvä esimerkki. Hän vastustaa islamia, sillä se mm. alistaa naisia. Samaan aikaan hänen omissa visioissaan naiselle tarjotaan yhtä vanhanaikaista roolia, kuin mistä hän islamilaista kulttuuria moittii. En myöskään voi olla mainitsematta patrootti-sivustoa, jolla näkee kaikenlaisia mielenkiintoisia juttuja. Esimerkiksi tämä kommentti artikkelissa Kansallissosialismi, naiset ja lapset :

Itse artikkelissahan on ihan mahtavia neuvoja naiselta naisille. Toisessa kirjoituksessa Kansallissosialismi ja tasa-arvo kerrotaan seuraava fakta

”Totuus on, että jonkun täytyy organisoida koti ja huolehtia lapsista ja vanhuksista. Luonnon mukaan 99 prosentissa tapauksista nainen sopii parhaiten näihin tehtäviin.”

Ja tätä settiähän tuolla riittää.

kyty kirjoitti: Niin sitä luulisi, mutta yllättävän usein nimenomaan naiset pitävät yllä vanhoja perinteitä, kuten tyttöjen ympärileikkausta. Ihmisellä on vahva taipumus tehdä asiat niin kuin ennenkin, vaikka tietysti sorrettu on yleensä se joka haluaa eniten muutosta elämäänsä.

Surullista ja hämmentävää kyllä, nekin jotka patriootti-sivustolla pauhaavat siitä, miten naisen tulee olla joku kodin lämmin sydän, ovat itse naisia.

Moonlord kirjoitti: Mitä noihin aivopieruihin tulee... Oletko koskaan kuullut länsimaisen feministin sanovan pahaa sanaa muslimien kulttuurista ja naisen asemasta siellä? Onko näkynyt mielenosoituksia naisten aseman parantamiseksi siellä? Lapsi-avioliittoja vastaan?

Voin toki puhua vain omasta puolestani, mutta itselläni on kyllä erittäin matala sietokynnys mitään edellä siteeraamani ajattelua kohtaan, riippumatta siitä minkä kulttuurin kasvatteja ihmiset ovat.
Mielestäni maahantulijoita tulee kohdella inhimillisesti ja asiallisesti, sillä kuten Rasimus asian ilmaisi

Pointtini on, että niin sanotusti hirvittävät olot luovat hirviöitä.

Pakolaiset eivät muutenkaan ole mikään homogeeninen ryhmä, niin kuin eivät muutkaan ihmiset.

Joskus kuitenkin törmää ihmeelliseen ”yli-ymmärtämiseen”. Esimerksi Savon sanomissa uutisoitiin seuraavaa:

”Pohjois-Savon opiston asuntolan ohjaajien mukaan naisten peittävämpi pukeutuminen helpottaisi islamilaisista maista tulevien poikien kohtaamista opistolla.
- Esimerkiksi tervehtiessä he pystyvät keskittymään tilanteeseen eikä hämmentävään hetkeen, kun naisilla näkyy paljasta pintaa, sanoo viittomakielen ohjaaja-opiskelija Iitu Heilimo lehdessä.”

Sen sijaan Suomeen tullut afganistanilainen on vähintään yhtä hämmentynyt kuin minä:

”Afganistanilainen Nawid tuntuu kummastelevan asiaa. Hänelle suomalaisnaisten pukeutuminen ei ole mikään ongelma.”

Lähtökohdan pitäisi kuitenkin olla se, että sopeudutaan suomalaiseen kulttuuriin, ei toki se, että varotaan ”hämmentämästä” maahantukijoilta avarilla kaula-aukoilla.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 02.10.2015 14:08 : Puolikuu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty, pihlajapuu

02.10.2015 15:58 #74

Iivari kirjoitti:

Kielen oppimisen nopeushan riippuu ihan panostuksesta mitä siihen laittaa. Hiljattain oli lehtijuttu kauko-aasiasta tulleesta naisesta joka oli oppinut kielen puolessa vuodessa. Toisaalta jos omaa lapsuutta muistelee niin en voi sanoa että englanninkielen taitoni olisi ollut hyvä ala-asteen neljän vuoden jälkeen, kun ei mitään motivaatiota opiskeluun ollut ja inhosin opettajaa. Vasta ylä-asteella innostuin opiskelemaan kun löysin pari mielenkiintoista tekstipeliä C-64:lle (The Hobbit, Eureka) ja suomensin sanakirjan kanssa Eliten manuaalin itselleni.

SPR:n lisäksi muitakin uusia pakolaisbisnekseen keskittyviä yrityksiä näyttää syntyvän. Nämä yritykset tahkoavat miljoonavoittoja ja valtio (veronmaksajat) maksavat suosiolla mitä hintaa pyydetäänkään. Tämä suuntaus pitäisi mielestäni karsia nopeasti pois. Maksetaan näille vain sen verran mitä kuluja pakolaisten elättämiseen oikeasti menee. Muutamia uutisia on jo näkynyt missä paikallisia yrityksiä ja vuokralaisia on häädetty tiloistaan pakolaisten alta, koska niistä saa paremmat rahat.

Samaten yleinen vuokra-katto pitäisi säätää lakiin. Tämä siis ihan kaikille muillekin kuin pakolaisille. Helsingissäkin on aivan hurjat asumiskustannukset. Maan talouskin saataisiin tälläkin tavalla nousuun, kun ihmisillä olisi varaa kuluttaa rahojaan muuhunkin kuin vain vuokran maksamiseen. Ahneet vuokranantajat saisivat revityksi vähän pienempiä voittoja mutta muut tykkäisivät.

03.10.2015 10:12 #75

Pitääpä korjata aiempaa kommenttiani Kiinan tilanteesta: siitäkin on pelätty, että tyttöjen väheneminen johtaa väkivaltaan: http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/kiinassa-elaa-kohta-24-miljoonaa-ylimaaraista-miesta/

Mutta eri asia johtaako se todella ongelmiin. Kyse on tuossa jutussa lähinnä pelosta, toisaalta taas Kiinasta tulee aika vähän uutisia tänne.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Maahanmuuttokeskustelu
04.10.2015 11:17 #76

Ja eilisessä Ilta-Sanomissa jännää juttua taas. Oulun apulaispoliisipäällikkö Arto KarnRanta ei usko, että turvapaikanhakiijoissa on enempää rikollisia kuin suomalaisissa ja sanoo, että seksuaalirikoksiin liittyy perätöntä propagandaa.

Tämä pisti vähän silmään:

Jos nuoret turvapaikanhakijamiehet joutuvat kovin pitkään odottamaan Suomessa turvapaikkapäätöstä, vaikka ilman omaa vaimoa tai vaimoa ei edes ole, niin kuka tietää, tarpeitasanhan hekin haluavat tyydyttää, missä on sitten omat omat riskit olemassa. Toivottavasti ne eivät konkretisoidu.

Vai olenko kenties ainoa, jolle tuli tästä kommentista outo, rikollisuutta selittelevä olo? Seksuaalisessa väkivallassa on minusta kyse vähän muusta, kuin siitä, että joku sattuu olemaan "puutteessa".

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Maahanmuuttokeskustelu
04.10.2015 14:45 #77

En viitsi yleensä osallistua tämmöisiin poliittisempiin aiheisiin, koska olen niin huono ilmaisemaan itseäni tekstimuodossa, mutta sen olen kuitenkin huomannut muita vakiofoorumeita seuratessa, että väki tuntuu puhuvan enimmäkseen vaan maahanmuuttajien sopeutumisongelmista, kulttuurieroista ja muusta sen semmoisesta. Onhan niissäkin tietysti omat haasteensa, mutta itse pidän maahanmuuton kustannuksia paljon merkittävämpänä ongelmana, joten siitä kannattaisi keskustella lisää täälläkin.

Jos Suomen ja EU:n talouskriisiin sekä työttömyyden kasvuun, väestön ikääntymiseen, itänaapurin sotaintoiluun ja ilmaston lämpenemiseen liittyvät ongelmat eivät olisi jo ennestäänkin näin huolestuttavalla tolalla, niin lähi-idästä tuleva muuttoaaltokaan ei herättäisi varmasti yhtä suurta pelkoa kuin nyt.
Netissä tulee vastaan aika hurjiakin laskelmia maahanmuuton aiheuttamista kustannuksista, mutta en yleensä usko kaikista pahimpiin ennusteisiin mitä eri sivuilla levitellään. Yhdessäkin kirjoituksessa sanottiin, että Rovaniemen kaupunginvaltuustossa oli pidetty 23.9. infotilaisuus, jossa käsiteltiin tätä pakolaiskysymystä. Siellä oli kuulemma SPR:n, poliisin ja maahanmuuttoviraston edustajia paikalla ja jälkimmäiset olivat sanoneet, että Suomeen suunnitellaan pakkolainsäädäntöä, jonka mukaan jokaisen kunnan on otettava 25 % väestöpohjastaan pakolaisia. Se olisi käytännössä noin 1.250.000 tulijaa yhteensä, mikä on jo aika hurja luku.

En tiedä onko niin suuressa lukemassa mitään perää, mutta tässä ainakin muutama ihan järkevän oloinen kirjoitus missä on laskettu mahdollisia kuluja tämänhetkisille maahanmuuttomäärille:
www.kauppalehti.fi/uutiset/frontin-hurja...jardin-lovi/qtQUkkU2
blogit.savonsanomat.fi/harry-harkimo/tur...inukselta-plussalle/
yle.fi/uutiset/suomi_yrittaa_raapia_kasa...auttamiseksi/8326639

Ainakin pinta-alan puolesta suomeen mahtuisi helposti yli miljoona pakolaista, mutta paljon vaikeampi ongelma on, että siitä aiheutuisi samalla yli kymmenen miljardin kulut vuodessa. Lisäongelmia tulisi myös siitä, että maahanmuuttajat eivät halua jäädä maaseudulle pieniin kyliin vaan kaupunkeihin, joten rasite kohdistuisi lopulta hyvin epätasaisesti pitkin maata. Se vaikeuttaisi myöhemmin tietysti myös maalaiskuntien toimintaa, koska useimmat niin köyhiäkin etteivät tulisi mitenkään toimeen ilman valtiontukea. Tukikin alkaisi varmasti vähenemään kiihtyvällä tahdilla, jos kaupunkien kulut kasvavat.

Viimeaikaisen määrän Suomi pystyisi mielestäni vielä elättämään ilman pahoja ongelmia, mutta jos jatkossakin tulee yhtä paljon vuosittain tai virta kasvaisi vaikka kaksinkertaiseksi myöhemmin, kun perheenyhdistämiset astuvat mukaan kuvioihin, niin miten kaikki kulut kustannettaisiin ja mitä se aiheuttaisi myös maamme taloudelliselle huoltosuhteelle, joka on ollut heikkenemään päin jo pitemmän aikaa? fi.wikipedia.org/wiki/Huoltosuhde

Näin jokin aika sitten maahanmuuttoaiheista keskustelua kaverin facebook seinällä ja etenkin tämä yksi kommentti oli niin huolestuttava, että lainaan sitä tännekin:

Varovasti laskien yhden uuden turvapaikanhakijan kustannukset yhteiskunnalle ovat 3000€/kk. Jos arvio pitää paikkansa ja Suomeen tulee tänä vuonna 50000 turvapaikanhakijaa, se tekee 150 000 000 € kuukaudessa, eli 1,8 miljardia euroa vuodessa, eikä se irakilaisten tulva siihen viiteenkymmeneentuhanteen lopu, jos jotain ei tehdä. Ja tämä on vuosikustannus, joka toistuu uudestaan ja uudestaan. Yhden WFP:n leirillä elävän pakolaisen kuukauden ruoka-annos maksaa 13 euroa. Laskeskelkaa siitä ihan vapaasti, kuinka moneksi vuodeksi tuolla 1,8 miljardilla toimitettaisiin apua 50 000:lle kurjissa leirioloissa elävälle pakolaiselle sen sijaan, että sillä kustannetaan vastaavan joukon, josta kaikki eivät edes ole aidosti hädänalaisia, oleskelu Suomessa? Vinkki: vastaus on aika paljon enemmän kuin 1.

Sillä yli sadalla miljoonalla eurolla Suomi olisi voinut kuitata helposti koko YK:n alaisen, pakolaisleirien ruokahuollosta vastaavan WFP:n akuutin kassavajeen mikä olisi helpottanut miljoonien ihmisten elämää. Ei ole myöskään taloudellisesti järkevää majoittaa suuria väkimääriä näin pohjoiseen, missä kaikki asumiskustannukset ja monet muutkin asiat ovat niin paljon kalliimpia verrattuna esimerkiksi Pohjois-Afrikan valtioihin.

Aikaisemmin mainitsemastani "huoltosuhteesta" pitäisi selventää kai vielä sen verran, että se on suomessa keskimäärin noin 1,3 eli esimerkiksi sata työssä käyvää elättävät verojensa kautta noin 130 työtöntä, eläkeläistä, lasta jne. Tähän mennessä huonoin huoltosuhde on ollut edellisen laman aikana (1,7 / 1993)
Wikipedian perusteella huoltosuhde on kuitenkin paljon sitäkin korkeampi juuri Afrikasta ja Lähi-idästä tulevilla maahanmuuttajilla, eli se aiheuttaa jatkossa varmasti monia ongelmia. fi.wikipedia.org/wiki/Maahanmuuttajat_Su...minen_ja_huoltosuhde Tieto on yli kymmenen vuoden takaa, joten vaikea tietää ovatko luvut miten erilaisia tällä hetkellä..

Ei huvittaisi kyllä yhtään testata mitä nykyiselle suomalaiselle elämäntyylille käy jos taloudellinen huoltosuhde nousisi esimerkiksi yli kahden ja mitä kaikkia verovapaita sosiaalietuuksia tai terveyspalveluja jouduttaisiin silloin karsimaan, jotta rahat riittäisivät edes yhteiskunnan normaaleihin perustarpeisiin. (Esimerkiksi teiden huolto- ja kunnossapitotoimenpiteetkin maksavat ihan huikeita summia näin pohjoisessa ilmastossa..) Ei kestäisi varmaan pitkään kun tarvitaan uutta lainaa yli miljardin edestä ja lainaehdot sekä korot tulevat olemaan huomattavasti rankemmat siinä vaiheessa kun Suomen luottoluokitus laskee myöhemmin pelkkään AA-luokkaan syöksykierteessä olevan talouskriisin takia.
Velat joudutaan maksamaan myöhemmin takaisin ja kaikki varmasti tajuavat ettei uutta velkaa voi ottaa loputtomiin edellisten maksamiseksi, niin kuin nyt tehdään.

Tuossa pari ajatuksia herättävää blogikirjoitusta huoltosuhteesta ja sen alenemiseen liittyvistä ongelmista tällä hetkellä:
hannuoskala.fi/2015/04/huoltosuhde-ja-hy...valtion-tulevaisuus/
taloudentulkki.com/2015/02/18/laskunmaksajat-harvenevat/

Viimeksi muokattu: 04.10.2015 17:37 : FreakyMike.

04.10.2015 22:16 #78

Nuo kustannusasiat ovat todella tärkeä kohta. Käytin tänä iltana pari tuntia lukujen kaiveluun ja laskeskeluun. Kun ne alkoivat olemaan keskenään ristiriidassa yhä vain enemmän ja enemmän, päätin pistää hanskat tiskiin. Tuskin palaan enää asiaan.

Mitä hittoa yksi työtön maksaa? Viime kädessä työtön maahanmuuttaja tulee maksamaan ajan kuluessa saman verran, olettaen että Kelat ja muut eivät puhu paskaa sanoessaan sosiaalietuuksien olevan tasavertaisia kansalaisille. Alussahan tulee toivon mukaan kotouttamisohjelmien ym. kulut, mutta ne eivät ole joka vuosi kaukaiseen tulevaisuuteen toistuvia kuluja.

FreakyMike kirjoitti: Suomeen suunnitellaan pakkolainsäädäntöä, jonka mukaan jokaisen kunnan on otettava 25 % väestöpohjastaan pakolaisia. Se olisi käytännössä noin 1.250.000 tulijaa yhteensä, mikä on jo aika hurja luku.

Pari asiaan liittyvää artikkelia, ottamatta kantaa artikkeleissa esiintyvien lausuntojen syy-seuraus-suhteisiin:
Hesarin artikkeli josta kohu ilmeisestikin lähti liikkeelle.
Persujen Jussi Niinistö ilmoittaa ettei moista lakia ole ollut pohdinnassa.

Tuosta 25%:sta Hesari kertoo tällaset tiedot:
- Kyse on tietystä listasta kuntia.
- Kuntalista ei ole vielä päätetty.

Eli kyse ei ole aikomuksesta ottaa 25% pakolaisia koko maan väestöstä, toisin kuin MV-lehti, blogaajat ja keskusteluryhmät väittävät.

Tämä olisi ihan lukujenkin valossa typerää. Nimittäin YK:n mukaan pakolaisiakin on maailmassa vain 43 miljoonaa , eli vain kymmenesosa EU:n väestöstä (Wikipedia: 508 miljoonaa). Miksi me lupauduttaisiin majoittamaan 25% jos tarve olisi vain 10%:lle kunkin maan väkimäärästä? Ja sekin olettaen koko muu maailma menisi nollalinjalla. Jokin ei täsmää.

Mutta jos aikomuksena on sijoittaa pakolaiset suurina massaoina joihinkin muutamiin pikkukuntiin sen sijaan että ne jaettaisiin tasaisesti ympäri maata, niin kyllä sekin on suunnitelmana taas ihan perseestä. Juuri kun valitin ghettouttamisesta...

Niin tai näin, Maahanmuuttoviraston ennuste seuraavalle 12 kk:lle on 40 000 uutta maahanyrittäjää. Näistä kaikki eivät saa pakolaisstatusta tai edes oleskelulupaa. Mutta ison osan voi olettaa jäävän työttömäksi.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 04.10.2015 22:55 : Rasimus.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Maahanmuuttokeskustelu
04.10.2015 22:58 #79

Hyvä kun löysit tuon YK:n tiedotteen missä pakolaismääräksi oli ilmoitettu vain reilu 40 miljoonaa. Netissä on pyörinyt vaikka mitä paljon isompiakin lukuja, joten tuo ei ollut ihan niin huolestuttava määrä.
Tästä ei ole pitkä aika kun luin jostakin, että EU:kin menettää noin 1000 miljardia euroa vuodessa kaikenlaisten veropakoilujen takia. Jos ne kaikki rötösherrat saataisiin paremmin kuriin, niin säästetyllä summalla pystyisi ehkä ratkaisemaan varmaan sen koko pakolaisongelmankin. :tongue:

Jos kaikki suuryrityksien optiokikkailut, kaivosoikeuksien, pohjavesien ja suomen muun omaisuuden ulkoistaminen tai myynti pikkurahalla maailmalle, veronkierto, harmaa talous ja valtion yrityksien ylenmääräinen tuhlaus saataisiin kuriin, niin sitten jäisi tietenkin paljon enemmän rahaa myös yleiseen hyväntekeväisyyteen, mutta tässä nykytilanteessa täytyisi pitää pussinnyörit paljon tiukemmalla, tai kohta on jo pelkkä pohja vastassa. Esimerkiksi alimiehitettyä sairaanhoitoalaa ei pitäisi kuormittaa yhtään enempää varsinkaan kun resurssit on nyhdetty nykyisin jo ihan äärirajoille. Työttömiäkin on kai jotain puoli miljoonaa ja keksisin helposti pitkän listan monia muitakin kohteita, mitkä kaipaisivat lisärahoitusta tässä maassa.

Siksi ärsyttikin melkoisesti kun näin äskettäin jonkun uutisen, missä hallitus aikoo kuulemma leikata 99 poliisia harmaata taloutta torjuvasta yksiköstä, vaikka semmoista toimintaa täytyisi pikemminkin vain tehostaa entisestään, jotta kaikki rötösherrat saataisiin nopeammin kiinni. (6 miljoonan euron säästöllä aiheutuu ilmeisesti noin 15 miljoonan euron vuotoiset tappiot ainakin Ville Niinistön mukaan.) Hallitus haluaa ottaa käyttöön kuulemma myös jonkinlaisen hallintorekisterin, millä kuka tahansa suomalainen voi piilottaa pörssiomistuksensa niin ettei muuta tietoa saataisi julki kuin pankin nimi.

Tarkka lainaus alkuperäisestä uutisesta menee niin, että hallituksen ehdottamassa mallissa ulkomainen pankki voisi toimia hallintarekisterin säilyttäjäpankkina, jolloin omistajasta ei saada tarkempaa tietoa. Kun yhtiöön sijoittaneita ei tunneta eikä sen johdon omistuksista tiedetä, markkinaluottamus kärsii ja sijoitusriski kasvaa.

Eihän semmoisissa sunnitelmissa ole mitään järkeä ja myös oikeusviranomaiset ovat vastustaneet hanketta. (Harmaan talouden asiantuntija Markku Hirvonen on arvioinut, että Suomi menettäisi hallintarekisterin kautta tehtyjen muodollisten omistusjärjestelyjen kautta vuosittain 300-600 miljoonan euron verotulot.) Rekisterin avulla voidaan helpottaa veronkiertoa, rahanpesua, sisäpiirikauppoja ja kaikenlaista muuta vehkeilyä aika paljonkin, mutta tavalliselle rehdille sijoittajalle siitä ei olisi edes mitään kummempaa hyötyä.

Törmäsin äsken yhteen blogiin mihin oli listattu monia suomen aikaisempia talousmöhläilyjä viime vuosilta: masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/203944-su...pahimmat-bisnesmokat Olen itse melko säästäväinen tyyppi ja yritän pitää tarkkaa huolta omista raha-asioistani, joten tuommoinen ylenmääräinen tuhlailu ärsyttää aina tosi paljon. Tämä maa on ajettu aika huonoon kuntoon viimeisen kahdeksan vuoden aikana ja nykyinenkään hallitus ei tunnu saavan suuntaa muutetuksi, joten ei käy kyllä kateeksi ketään päättäjiäkään. :roll:

Viimeksi muokattu: 04.10.2015 23:02 : FreakyMike.

04.10.2015 23:03 #80

Rasimus kirjoitti: Nimittäin YK:n mukaan pakolaisiakin on maailmassa vain 43 miljoonaa , eli vain kymmenesosa EU:n väestöstä (Wikipedia: 508 miljoonaa).

Hetkinen... YK:n sivun tekstissä ei ole päiväystä, mutta huolestuttavasti: "Major internally displaced populations at the end of 2009 included..." Ettei vain tuo 43 milliäkin ole vuodelta 2009?

No, ei muuta pointtia.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 04.10.2015 23:06 : Rasimus.

Valvojat: IivariSarantha
LordStenhammar, Rinja