Ulkomaille muutto

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Ulkomaille muutto
26.11.2015 15:31 #21

^- tuohan on perinteinen Suomen ja Venäjän eroja kuvaava sananlasku, mutta sopinee hyvin myös Kiinaan.

Tuskin koskaan tulen yksin ulkomaille muuttamaan, joten mitä Dyn on aiemmin sanonut, pätee pääasiassa minuunkin. Minulla ei olisi mitään ongelmaa asua väliaikaisesti, ehkä jopa vuosi tai kaksi, maassa ja valtiossa, joka ei sinänsä minua miellytä, mutta käytännössä jos pysyvää asuinpaikkaa miettii, en haluaisi lähteä skandinaavisen, germaanisen tai ainakaan angloamerikkalaisen kulttuuripiirin ulkopuolelle. Ellei sitten jonnekin Kreikan saarelle saisi paratiisiyhteiskuntaa tai vaihtoehtoisesti jostain hassusta kieliyhteisöstä löytäisi kirjastonhoitajalle tehtävää; olisi varmasti ihan hauskaa olla vaikka jorubankielisen kirjaston työntekijä Kuubassa :D

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Ulkomaille muutto
26.11.2015 17:44 #22

Iivari kirjoitti: "Kiina on maa jossa mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy, Suomi taas maa jossa kaikki toimii, mutta mikään ei järjesty"

Itse asiassa piti laittaa tuo maininta Venäjästä ja Kiinasta, mutta unohtui. :D Hyvä että tuli esiin!

Ja paratiisiyhteiskunta ei kuulostaisi yhtään hassummalta – mitä se sitten itse kullekin tarkoittasikaan.

Always follow your doubts.

Dyn vastasi aiheeseen: Ulkomaille muutto
06.12.2015 21:34 #23

Yle kirjoittaa tänään itsenäisyyspäivän kunniaksi siitä, miten muuttovirta Suomesta pois vie veroeuroja kotimaasta: lähtijät ovat pääasiassa koulutettuja nuoria ihmisiä, joilla on paremmat työllistymismahdollisuudet ulkomailla. Miten tähän valtion nykypolitiikkakin on vaikuttanut... Itselleni ei tunnu erityisen ongelmalliselta kiittää kotimaata minuun käytetyistä veroeuroista läksimällä muualle maailmaan, jos kotimaassa ei järkeviä työllistymismahdollisuuksia ole. En ainakaan jää siitä huonoa omaatuntoa hautomaan. Valtion tasolla jokin taho voisi toki hiukan miettiä, että jos tällainen ilmiö on nousussa, onko taustalla jotain kotimaassa mahdollisesti korjattavia tekijöitä vai meneekö muuttoliike kokonaan globalisaation piikkiin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Strato

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Ulkomaille muutto
07.12.2015 22:32 #24

En tiedä, onko ristiriitaista ajatella näin, mutta minusta on aivan sama, mihin maahan suomalaiset työllistyvät. Jos oman alan mahdollisuudet on meillä huonot, niin mielestäni on ok etsiä töitä muualta. Meidän vanhemmat ovat kuitenkin veroja maksaneet koulutuksestamme. Mikä johtaa siihen asiaan, mitä minä en ymmärrä. Eli siis kun ulkomaalaiset tulevat tänne ilmaisen koulutuksen perässä, valmistuvat ja vievät osaamisensa takaisin kotimaahansa. Juuri viime viikolla juttelin saunaillassa erään intialaisen pojan kanssa. Kun kysyin, miksi hän tuli nimenomaan Suomeen, vastaus kuului, että itse asiassa eteläisempi Eurooppa olisi kiinnostanut enemmän jo ilmaston puolesta, mutta koska täällä hän saa opiskella ilmaiseksi, niin ei siinä kauaa tarvinnut miettiä mihin maahan tulee. Valmistumisen jälkeen hän ei ole sentään suoraapäätä palaamassa Intiaan, mutta ei se huono ajatus ole, jos täältä ei saa töitä. Positiivista tässä on nimenomaan se, että hän yrittää saada Suomesta töitä, kun niin moni ulkomailta tuleva opiskelija ei halua jäädä tänne. Opiskelkaa vaan ilmaiseksi meidän verorahoilla ja viekää sen jälkeen osaamisenne pois. Minusta se ei ole oikein. Mutta milläpä senkään estää, kun ei ilmeisesti kovin moni ole niille ulkomaalaisten tutkintomaksuille lämmennyt?

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Ulkomaille muutto
27.12.2015 01:19 #25

Taustoja: Mulla tuli nyt syyskuussa täyteen kymmenen vuotta Ranskassa. Sissus, melkein kolmannes elämästäni. Olen tehnyt yliopisto-opintoni pääosin täällä, olen asunut ...öö... vissiin kuudessa eri kaupungissa ja neljällä eri seudulla (en koskaan Pariisissa, huomautettakoon).

Lähdin Ranskaan parin yliopistovuoden jälkeen "vaihtariksi", joskin sillä ajatuksella, että saattaisin jäädä. Ja jäin. Jos en olisi napannut miesihmistä mukaani, olisin kyllä jo varmaan vaihtanut johonkin muuhun maahan. Ranska on tavallaan ihan kiva, ja mä olen tottunut elämääni. Mutta ei tämä välttämättä ole aina kovin helppo maa. Henk.koht. en saa ihmisiin samalla tavalla kontaktia kuin Suomessa tai joissain anglo-saksisemmissa maissa. Vieläkään. Osin ja pitkälti vikana myös ihan oma luonne. Ei tämä mikään introvertin taivas ole...

Siinä mielessä olen mukavuuden- ja helppoudenhaluinen, etten varmaankaan muuttaisi pois Euroopasta, tai tarkemmin ottaen EU-alueelta. On niin näpäkkää kun ei tarvitse työlupia tai viisumeja. Jos äänestysoikeuden puuttumista ei lasketa, niin mut rinnastetaan täällä täysin ranskalaiseen kaikissa byrokratiakuvioissa. En ole vielä keksinyt, mihin en olisi oikeutettu EU-kansalaisena (ok, armeijaan en pääsisi töihin, mutta se nyt ei muutenkaan ollut suunnitelmissa :P )

Niin, ja kielen kyllä oppii. Jopa Ranskan. Kuka nopeammin, kuka hitaammin, mutta kun pakko on, niin oppii. Mutta totta on, että usein ymmärtäminen on helpointa, kun puhujaseurueessa on vain ulkkareita. Siinä ei keskitytä virheisiin. Minusta on joskus ihan käsittämätöntä, kuinka ranskalaiset eivät välttämättä edes yritä ymmärtâä asiaa siellä mahdollisesti virheellisen ilmaisun takana. Siitäkin huolimatta, että tätäkin kieltä puhutaan kiljoonalla eri tavalla.

Mitä työllistymiseen tulee, niin just nyt en lähtisi oikeastaan minnekään tänne vanhalle mantereelle ilman lupausta työpaikasta. Ranskassa työllisyystilanne on perceestä. Italiassa ja Espanjassa vielä syvemmältä, ja niissä on vielä matala palkkataso ja olematon yhteiskunnan tukiverkko. Saksassa ja Brittein saarilla menee aavistuksen verran paremmin, mutta elämä on kallista. Mä olen tasaisin väliajoin harkinnut Suomeen palaamista, mutta just nyt siellä arveluttaa valtavasti yleinen asenneilmasto (perheeseen kuuluu lisäkseni kaksi hyvinhyvin ulkomaalaisen näköistä ihmistä...) Sikäli kyllä kaipaan toisinaan Suomeen, ihan elämäntilanteesta riippuen milloin enemmän, milloin vähemmän.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Ulkomaille muutto
27.12.2015 01:20 #26

Ainiin, ja kirjoittajaihmiselle leivän hankinta ja verkostoituminen olisi helpompaa, jos olisi ihan fyysisestikin Suomen kamaralla.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Dyn vastasi aiheeseen: Ulkomaille muutto
22.02.2018 05:46 #27

Muutin sitten Irlantiin, tarkemmin sanottuna Corkiin. Tuolla muuttokeskustelussa jo kerroinkin käytännön muuttojutuista, mutta joo, asettauduttu on ja työt ovat lähteneet hyvin käyntiin.

Ensimmäisen viikon punkkasin tutuntuttuni luona, sen jälkeen löysin oman asunnon - täällä ovat asumisen hinnat aika tapissa ja vuokra-asuntojen kysyntä suurta, joten olin varautunut pidempään hakuprosessiin, mutta kävi sitten tuuri. Työantajan kirjeiden avulla paikallisen sosiaaliturvatunnuksen, pankkitilin yms. saaminen ei ollut monimutkaista, joskin rahaa paloi alkuhässäkässä sen verran paljon, että nyt on parikin pankkitiliä aika nollilla.

Irlanti on kiva maa: kaikki ihmiset ovat hirveän ystävällisiä, ja suurin osa asioista hoituu neuvoa kysymällä. Asunnot ovat keskimäärin sitten taas kylmiä tai homeessa, mahdollisesti sekä että, mutta ainakaan omastani en onneksi vielä ole saanut mitään oireita. Vuokrat ovat kalliita, sähkö maksaa aivan h**vetisti, mutta ruoka puolestaan ei juuri mitään (vaikka ei kyllä ole kovin erikoistakaan). Cork on kiva pieni kaupunki, josta löytyy kaikki, mutta ei kuitenkaan samanlainen turistirysä kuin Dublin.

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Ulkomaille muutto
18.04.2018 23:05 #28

Sitä minä olen ihmetellyt, että kuinka Länsi-Euroopassa siedetään hometta niin paljon paremmin kuin Suomessa. Eikö täällä olla altistuttu tarpeeksi?

Mutta joo, asiassa pysyäkseni, olen muuttamassa syksyllä Romaniaan, kunhan tästä valmistun. Tällä hetkellä olen kahden ja puolen kuukauden työharjoittelussa Tallinnassa, mutta sitä ei taideta aivan laskea asumiseksi. Bukarestissa aikomukseni on tehdä 9-10 kk vapaaehtoistyötä ja kirjoittaa hyvään vaiheeseen uusi romaani. Muutan poikaystäväni ja hänen kavereidensa opiskelijakommuuniin, jossa on tullut velttoiltua varsin paljon jo aiemmin. Nyt minunkin on kuitenkin aika ryhtyä maksamaan vuokraa. Aion myös hakea opiskelemaan Ruotsiin , siellä kun on maisteriohjelma joka sopii minulle kuin nenä päähän, joten Bukarestista jatkan toivottavasti sinne. Tänä vuonna en päässyt sisään, mutta sijoitukseni oli erittäin hyvä, joten toivoa on.

Last edit: 18.04.2018 23:07 : Iikh.

Valvojat: IivariSarantha
metamorfimaagi, LordStenhammar