Unien tunnelmasta

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi loi aiheen: Unien tunnelmasta
25.02.2016 11:44 #1

Unet – ovatko ne vain aivoihin jäänyttä tietokuonaa, jota keskusyksikkömme nukkumisen aikana siivoaa? Näin olen lukenut nykytieteilijöitten huhuavan. Selitys on toki järkevä loogiselle ihmiselle, mutta miksi sitten usein käy niin, että ahdistavan päivän kokenut näkee ahdistavia unia – siis katsoo yökuvaa, jonka tunnelma on ahdistava.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Unien tunnelmasta
25.02.2016 12:41 #2

Käsittääkseni nykykäsitykset unista ovat että ne ovat asioiden prosessointia ja järjestelyä ja evoluutiopsykologian mukaan myös harjoittelua valvemaailmaa varten. Evoluutiopsykologiaa pidetään usein höpötieteenä, mutta tässä tapauksessa se kuulostaa ihan loogiselta, sillä huomattavan suuri osa unistamme on jonkinlaista ongelmanratkaisua tai vaaratilanteita. Se on ainakin testattu että yön yli nukkuminen parantaa seuraavan päivän suoritusta, sillä aivot työskentelevät sen parissa nukkuessa.

Ainakin omien kokemusten mukaan suurin osa unien sisällöstä perustuu johonkin mitä on valveilla juuri kuullut tai nähnyt ja joita aivot sitten rullaavat yön aikana, ja kaikki unien paikat koostuvat jostain mitä on nähnyt valveilla, joskin uudelleen järjesteltynä tai jotenkin omituisena. Jos on jotain ongelmia tai jotain mihin pitää valmistautua, aivot rullaavat niitä. Jos on stressiä, näkee herkemmin painajaisia.

Myös eläimet näkevät helposti levottomia unia liian jännän päivän jälkeen.

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: Unien tunnelmasta
29.02.2016 23:18 #3

Minusta taas aika usein tuntuu, että unien tunnelma ei ole missään linjassa viimeisimpien päivien tapahtumien ja tunnelmien kanssa. Ainakin itselläni tuntuu olevan pikemminkin niin, että alitajunta prosessoi unissa laajempia ja pidempiaikaisesti elämässä vaikuttavia teemoja, vaikka niitä eri juuri sillä hetkellä aktiivisesti ajattelisi.

Esimerkiksi minun isäni kuoli vuosi sitten tammikuussa, ja samassa yhteydessä menetimme lapsuudenkotini, jossa hän oli asunut. Lapsuudenkoti oli aikoinaan minulle hyvin merkittävä paikka. Nyt viime syksynä, kun tapahtumista oli jo pitkälti yli puoli vuotta, minulla oli kausi jolloin näin melkein joka yö unta, jossa olin lapsuudenkodissani, vaikka päiväaikaan en ollut enää useampaan kuukauteen ajatellut aktiivisesti isään ja kodin myymiseen liittyviä tapahtumia. Mutta juuri tällä tavallahan isojen elämänmuutosten psykologinen prosessointi ylipäätäänkin tapahtuu - vaiheittain ja aaltomaisesti. Mutta on silti jotenkin hämmentävää, kun usein tuntuu, että juuri unissa käsittelee todella isoja asioita, vaikka arkipäivien ajatussisältö olisi lähinnä sitä, että mitä tekisikään ruuaksi tai montako palaveria ja asiakastapaamista tänään olikaan töissä.

Enneunet ovat sitten vielä asia erikseen :wink:

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

Valvojat: IivariSarantha