19.02.2023 22:50 #21 :: Fiktiivi
Sosiaalinen media

kyty post=66604 kirjoitti: Pitäisi kai aktivoitua Instagramissa. Tähän asti seurasin lähinnä Twitteriä, mutta Muskin piti mennä ja pilata se lopullisesti. Kaikista ikävistä puolista huolimatta pidin Twitterissä siitä että sitä kautta sai uutiset ja pystyi seuraamaan toimittajia, tutkijoita ja poliitikkoja, mutta mitään korvaavaa alustaa ei ainakaan vielä ole olemassa.

20.02.2023 00:13 #22 :: kyty
Sosiaalinen media

Fiktiivi post=66639 kirjoitti: Mastodon on toiminnallisuudeltaan hyvinkin Twitterin korvaava alusta, mutta sieltä toistaiseksi puuttuu Twitterin käyttäjämassa.

Onko noin? Olen Mastodonin ulkopuolisena ymmärtänyt, ettei se ole ihan samalla tavalla avoin tai mahdollista Twitterin tapaan koko alustan laajuista uutisten yms leviämistä. Sen perusteella mitä olen kuullut, vaikutti siltä että vaikka siellä voi käytännössä seurata muita instansseja tai oman instanssin ulkopuolisia, on paljon rajoitetumpaa mihin siellä törmää ja painopiste on pikemminkin kuplaantumisessa mikä poistaa osan ongelmista mutta luo samalla uusia. Joten se ei olisi Twitterin tavoin samalla tavalla hyvä markkinointi- tai tiedotuskanava - mitä Twitterinkään ei ollut alun perin tarkoitus olla, mutta sille oli selvästi tilausta.

20.02.2023 11:15 #23 :: Morgan Blood
Sosiaalinen media
Sosiaalisen median käyttöni on kyllä rajoittunut sitten viimeisimmän viestini. Instagramia käytän yhä, mutta pääasiassa kuvataiteeni jakamiseen. Sellainen avoin feedin selaus on vähentynyt selvästi. Rajatummin seuraan muita taiteilijoita, sekä tutkin kuvia kohteista, joita pohdin mahdollisena lomareissukohteina. Vaikka kohteista näkee ne parhaat kiiltokuvamainokset myös Instgramissa, näkee siellä myös sitä arkisempaa puolta ja on helpompi tehdä päätös.

Twitterille ja muille vastaaville alustoille olen erittäin allerginen. Se "keskustelu" on lähinnä twittuilua ja samanmielisyyden ja "oikean sanankäytön" vahtimista. Joku Mastodon kuulostaa lähinnä kärjistetyltä tältä :D Elän mieluummin erimielisten kanssa karvaisessa sovussa, kuin samanmielisten symbioottisessa solmussa. Se touhu on autoritäärisempää kuin Kiinan yhteiskunta.

Facebookia käytän yhä. Varsinkaan vanhemman polven sukulaiset ja kaverit eivät ole liikkuneet muualle ja nykyään se on takavuosia vähemmän sekopäinen kommenttikenttähelvetti, kun se möly on liikkunut Twitteriin ja Twitterin kaltaisille alustoille. Discordia käyttäisin mieluusti enemmän harrastusteni ympärillä, mutta moni harrastajakaveri ei ole kiinnostunut siitä, niin pysyn muilla alustoilla.

20.02.2023 17:58 #24 :: kyty
Sosiaalinen media
Onhan Twitterissä tietysti vielä paha trolliongelma. Nyt Suomen Natoprosessin aikana huomaa että esimerkiksi tietyistä aiheista ei voi puhua ilman että siihen tulee 10+ vastausta hämäriltä tileiltä, joiden koko sisältö on tiivistettynä jotakuinkin: "Ukrainassa on natseja, Suomi ei saa liittyä Natoon, Ukrainaa ei saa auttaa, Marin ja Zelenskyi on ihan tyhmiä, Suomen media on epäluotettava ja kaikki länsimaat on täynnä fasisteja, mutku USA teki sitä ja tätä, rokotteet tappavat, wää wää wää."

No, olen vähän pahalla tuulella nähtyäni taas poikkeuksellisen aggressiivisia trolleja, joista en kaikista edes osaa arvata että ovatko ne vain venäjämielisiä "hyödyllisiä idiootteja", aitoja trollitehtaan trolleja vai sieltä lähtöisin olevia botteja. Osaa epäilen ihan normitrolleiksi tai aidoiksi Venäjäfaneiksi, koska aidot Venäjän valtion masinoimat trollit harvemmin taitavat fanittaa suoraan Putinia tai sotaa, tai sanovat suoraan että Venäjän pitäisi hyökätä Suomeen. Siis tällä puolen rajaa, Venäjän telkkarissa tällaista settiä on tietysti paljon. Mutta länsimaissa vaikuttaminen on yleensä ollut vähän hienovaraisempaa. Sellaista millä yritetään lähinnä luoda epäsopua ja toivotaan että ideoita saadaan istutettua ihmisten päähän kun niitä toistellaan tarpeeksi usein. Tuetaan ääriliikkeitä. Ei vain toimi täällä yhtä hyvin, ja Twitterissä ainakin selkeimmät trollit seuraavat ja retwiittaavat lähinnä keskenään. Silloin kun eivät tule häiriköimään keskusteluja ja uutisia.

26.02.2023 00:13 #25 :: Fiktiivi
Sosiaalinen media

Olen itse myös Mastodonin ulkopuolinen, mutta ymmärtääkseni olet ihan oikeassa. Mastodonin tarkoitettu painopiste on tosiaan kuratoidussa kuplautumisessa eikä niinkään koko maailman keskusteluareenana olemisessa. Käsittääkseni tarkoitus on ollut tarjota mahdollisimman hyvät työkalut natsien blokkaamiseen ja tarjoja turvallisia tiloja vähemmistöille (pääkehittäjä on juutalainen, aika monet aktiiveista vaikuttavat olevan transsukupuolisia jne.), mutta tällaisia työkaluja voi myös helposti käyttää kaikilta eriäviltä mielipiteiltä suojautumiseen. En ole tällaisesta mitenkään varauksettoman innoissani, mutta en kyllä myöskään Twitterin kaikkien sodasta kaikkia vastaan.

Käsittääkseni on kuitenkin mahdollista seurata oman instanssin ulkopuolisia käyttäjiä, jos tietää niitä. Eikä Mastodon yritä mitenkään painostaa rekisteröitymään, vaan Mastodon-profiileja voi lukea kuten mitä tahansa nettisivua.

26.02.2023 00:28 #26 :: Fiktiivi
Sosiaalinen media

kyty post=66646 kirjoitti: Itse oikeastaan veikkaan että tulevaisuudessa sosiaalisen median vaikutus tulee pienenemään. Pian siellä on niin paljon trolleja ja tekoälyä ettei kukaan ole kohta enää varma ovatko muut postaajat edes oikeita ihmisiä. Toistaiseksi tekoälyllä on rajoitteita, mutta vuosikymmenen päästä voimme olla sen kanssa jo melkoisessa pulassa. Enkä tarkoita vain luovan alan ammattilaisia tai Venäjän trolleja. Tai edes sitä että kohta kaikki kysyvät asiat joltain tekoälyltä sen sijaan että osaisivat etsiä tietoa itse. Hakukoneiden kanssa on sentään mahdollisuus seuloa linkkejä joita saa tulokseksi, tekoäly ei anna edes lähteitä siitä mistä se vastauksensa koostaa.

Omasta puolestani näkisin, että sosiaalisen median vaikutus voi lähitulevaisuudessa paremminkin kasvaa. Nimittäin somejäteillä on paremmat mahdollisuudet blokata botteja (jos vaan viitsivät). Sen sijaan avoimessa netissä välttämättä mikään ei pysäytä tekoälyllä generoidun höpönlöpön vyöryä.

Tähän asti jos netissä on nähnyt suht koherentin oloista tekstiä, on voinut olla melko varma siitä, että sen on kirjoittanut ihminen. Etenkin jos kieli on suomi. Mutta ChatGPT näyttää satuilevan sujuvasti nähdäkseni aika lailla virheetöntä suomea, faktat voivat vaan olla silkkaa puppua. Jos tällaista alkaa tulla netti täyteen, voi olla melkoisen työn takana löytää mitään luotettavaa tietoa tai oikeita ihmisiä hakukoneella. Monien mielestä ChatGPT on hauska lelu, minua se lähinnä hirvittää. Toivottavasti tässä ei mennä huonoimman skenaarion mukaan. Mutta kävi miten kävi, sanoisin myös että seuraukset näkyvät nopeammin kuin vuosikymmenen päästä.

28.02.2023 22:32 #27 :: kyty
Sosiaalinen media

Itseäni tekoäly hirvittää, ja olen viime aikoina miettinyt miten paljon se tulee viemään ihmisiltä töitä, ja nimenomaan sellaisia töitä joiden itse luulin kuuluvan ihmisille myös tulevaisuudessa. Vaikutukset ulottuvat paljon laajemmalle kuin sosiaalisen median tai koko netin disinformaatioon. Kun ajattelee keiden kaikkien työt tekoäly (ja muu kehitys) saattaa viedä ja todennäköisesti viekin, listaan kuuluvat esimerkiksi taiteilijat, kuvittajat, kirjailijat, käsikirjoittajat ja kaikenlaiset muun tekstin tuottajat, säveltäjät, äänikirjan lukijat, laulajat, liikkeiden asiakaspalvelijat jotka nyt korvataan mahdollisuuksien mukaan kämäisillä "chatboteilla", ehkä jopa elokuvien ja tv-sarjojen näyttelijät... Arvostaako tavallinen kuluttaja siinäkin vaiheessa ihmisen tekemää, vai onko tärkeämpää että matskun saa kulutettavaksi halvalla ja helpolla?

Jos tekijänoikeuksista ei saada sovittua, kuinka paljon esimerkiksi luovan alan ammattilaiset voivat enää laittaa töitään esille nettiin jos joka alustalla ja hakukoneessa on riski siihen että niitä käytetään tekoälyn opetukseen? Botit seulovat jo nyt sosiaalisesta mediasta kuvia, jotka päätyvät kiinalaisiin teepaitoihin, ja jopa DeviantArt lisäsi tekoälyominaisuuden joka piti itse tajuta laittaa pois päältä, ainakin alkuun joka ikisen kuvan kohdalla erikseen. Monet suhtautuvat koko asiaa huolestuttavan kevyesti, ja heittelevät kommentteja kuten "kyllähän Photoshoppiakin vastustettiin aluksi". Photoshop ja mikään aiempi mullistus ei kuitenkaan toimi niin että sieltä saisi valmiin kuvan kirjoittamalla lauseen "Kissa istumassa auringossa Tove Janssonin tyylillä". Ja tässä tulee iso ongelma, joka kuuluisi oikeastaan eri keskusteluun: kuinka nopeasti tekoäly kehittyy niin paljon että sieltä saa ulos valmiita teoksia, ja mitkä ovat tekijöiden oikeudet? Niitä kun ei nykyiselläänkään kunnioiteta tarpeeksi varsinkaan digitaalisessa ympäristössä, ja töistä saisivat hyötyä kaikki muut paitsi tekijä itse. Esimerkiksi palkkiot ovat heti huonompia kun teos siirtyy digitaaliseksi.

Mastodonin turvallisen tilan työkaluja voi tosiaan käyttää tehokkaasti eriäviltä mielipiteiltä suojautumiseen, mikä ei laajassa mittakaavassa ole välttämättä lainkaan hyvä juttu, ja kuulemma niitä on käytetty jo äärioikeistonkin hyödyksi. Tietysti tällaiset instassit voi helposti blokata, mutta toisaalta kaikkien pitäisi sitten kai perustaa oma jos haluaa varmistua siitä ettei blokkeja jaella sellaisille instansseille joita itse haluaisi seurata. En tiedä voiko esimerkiksi jonkun instassin x ihmisiä seurata, jos instanssi mihin itse kuuluu on blokannut x:n vaikka sen takia että siellä ei ole blokattu jotain henkilöä joka on sanonut jotain mikä ärsytti oman instanssin modeja?
Muokannut 28.02.2023 23:26 kyty

05.03.2023 23:36 #28 :: Fiktiivi
Sosiaalinen media

kyty post=66669 kirjoitti: Ehkä ajattelin pikemminkin sitä että ihmiset alkavat siirtyä kommunikoimaan enemmän netin ulkopuolella, ainakin silloin kun se on mahdollista. Mutta voihan olla että niin ei käy, kaikki ovat niin tottuneita tekniikkaan ja se tekee elämän helpoksi.

Niin, mene ja tiedä. Minulle ovat ihmiset puhuneet viime aikoina useasti kadulla ja kaupassa, mikä ei ole ihan näin Suomessa ihan tavallista... Nykyään kyllä kommunikoin mielelläni ns. oikeassa elämässä sikäli kun se on mahdollista, mutta oikean elämän ongelmana ovat etäisyydet, joita netti kätevästi kutistaa.

Oma arvaukseni on, että säveltäjät ovat turvassa ainakin muutaman vuoden mutteivät välttämättä kovin pitkään. Kirjailijat luultavasti pitempään, mutta on vaikea arvioida minne asti. Nykyiset tekoälyt tuskin osaavat kirjoittaa uskottavaa juonta, mutta tulevat saattavat osata. Käsikirjoittajat olisivat muuten kirjailijoihin verrattavassa asemassa, mutta tuntuu, että nykyelokuvissa käsikirjoitusta arvostetaan niin vähän, että ne voisi yhtä hyvin jättää vähän huonommallekin tekoälylle laadun kärsimättä. Sama pätee käännöksiin.

Jos tästä etsii jotain myönteistä kulmaa, voisi tietenkin toivoa että läppäröivä luokka ehkäpä alkaa suhtautua työnsä menettäneisiin haalariduunareihin vähän myötätuntoisemmin, jos sama osuu omallekin kohdalle.

Ja jos laittaa naamansa nettiin, päätyykö se deepfake-aineistoksi?

Midjourney tekee aika lailla valmiita teoksia jo nyt.

Tekijänoikeuksien suhteenhan on ongelma, että tekoälyjä koulutetaan kaikella mahdollisella aineistolla tekijänoikeuksista välittämättä. Tietenkin ihmisetkin saavat katsella tai lukea tekijänoikeudella suojattuja teoksia ja ottaa vaikutteita lupaa kysymättä, mutta tällaisen teollisen mittakaavan vaikutteiden ottamisen pitäisi minusta olla laissa eri asia.

En nyt mene vannomaan, mutta noin se taitaa mennä eli oman instanssin ylläpitäjät pystyvät blokkaamaan kokonaisia muita instansseja. Mastodonissa ylläpitäjillä on muutenkin huomattavan paljon valtaa, koska ylläpitäjät pystyvät toistaiseksi esim. lukemaan kaikki käyttäjän yksityisviestit. (Tosin tämä ei välttämättä eroa nettifoorumeista ja muistaakseni Mastodonin yksityisviesteihin on tarkoitus tulla läpisalaus jossain vaiheessa.) Tämän takia jos itse päättäisin liittyä Mastodoniin, en liittyisi jollekin satunnaiselle pikkuinstanssille, jonka ylläpitäjän henkilöllisyyttä en tiedä. Joustavin vaihtoehto olisi pitää omaa instanssia, mutta se vaatii teknisiä taitoja. Seuraavaksi paras vaihtoehto ovat ehkä isot instanssit, joissa on selkeä moderointilinja ja tunnetut ylläpitäjät.

07.03.2023 14:00 #29 :: kyty
Sosiaalinen media

Fiktiivi post=66682 kirjoitti: Jep, automaatio vei ensin työt monelta liukuhihnatyöläiseltä ja pankkivirkailijalta, mutta seuraavana eivät olekaan sähköasentajat ja sairaanhoitajat, vaan näyttää siltä että juurikin esim. kuvittajilta vedettiin uusimpien tekoälyjen myötä matto alta. Tavallaan on tietysti kiinnostava mahdollisuus, että esim. kirjailija voi jatkossa kuvittaa kirjansa tekoälyn avulla. Tässä ei kuitenkaan nyt olla automatisoimassa tylsää, raskasta tai vaarallista työtä, vaan monille hyvin mielekästä ja palkitsevaa, ja sellaista jolla on jo ennestään ollut vaikeaa tienata.

Niin, sitten kun ollaan kaikki samassa veneessä: työttöminä. Minua kiinnostaisi tietää mitä töitä ihmisille tulevaisuudessa ylipäätään on tarjolla, ja ovatko valtiot pohtineet tätä? Tulevaisuuden työntekijöidenhän pitäisi maksaa tulevien eläkeläisten eläkkeet. Kukahan ne maksaa jos töitä on entistä vähemmän ja entistä harvemmalle tekoälyn ja automatisaation viedessä suurimman osan töistä... ja säästöjen, kun ei haluta palkata työvoimaa. Edes koodarit eivät ole turvassa tekoälyltä vaikka tällä hetkellä kaikki opettavat koodaamista jo lapsille, aivan kuin sillä taidolla olisi isokin merkitys tulevaisuudessa.

Midjourney tekee aika lailla valmiita teoksia jo nyt.

Toistaiseksi mikään ohjelma ei (onneksi) tuota tilauksesta kovin monimutkaisia kuvia, eli ihmiskuvittajia tarvitaan vielä varmaan ainakin 5 vuotta. Mutta tämä tulee varmasti muuttumaan nopeasti kun ohjelmistot kehittyvät.

Pitää toivoa että lakiin saadaan muutos. Näissä asioissa harvemmin ajatellaan tekijöiden etua, joten en pidättele hengitystä sen asian suhteen. Lisäksi netissä tömää jatkuvasti kommentteihin, joista näkee selvästi että ei joko ymmärretä mitä kuvittamiseen liittyy ja mikä on kuvittamista, eikä tajuta ettei koneoppiminen tai sille kehotteen antaminen ole ihan sama asia kuin taiteen tekeminen, tai sitten suhtaudutaan kuvittajiin ylimielisesti ja ilkeästi koska nyt "tavalliset ihmiset" voivat viimein tehdä taidetta ja ilkeät taiteilijat eivät sitä voi enää estää. Samat tyypit kuuluvat useimmiten NFT-ympyröihin, joissa on ollut varsin tavallista käyttää luvatta muiden tekemiä kuvia ajatuksella että eihän siinä sitä kuvaa myydä. Moni taiteilija joutui blokkaamaan Twitterissä tilejä joiden kautta sai tehtyä NFT:n muiden tekemistä postauksista, ilman lupaa tietenkin.

Isot firmat ja niiden tavaramerkit ovat tietysti suojattuna, mutta piirrostyyli ei sinänsä ole tekijänoikeuden alainen. Jos joku alkaa tehtailla kuvia Tove Janssonin tyylillä, se voidaan varmasti estää, mutta harrastajien ja taiteen yksinyrittäjien kohdalla laista löytyy varmaan porsaanreikä joka mahdollistaa heidän töistään hyötymisen niin kauan kun luodut teokset ovat niin sanotusti omaperäisiä eli eivät yksi yhteen minkään olemassa olevan teoksen kanssa. Mutta luulisi että moni yrityskin tajuaa että heidän bisneksensä loppuu jos asiaa ei säädellä millään tavalla.

07.03.2023 18:29 #30 :: Hiistu
Sosiaalinen media
Älkää hätääntykö tai hiljentykö: Koetan jakaa tuota tulevaisuuden töitä koskevaa keskustelua omaksi ketjukseen.

muoks. Eli keskustelua tulevaisuuden töistä voi jatkaa ketjussa:  Tulevaisuuden työt - mitä on tarjolla?
Muokannut 07.03.2023 19:04 Hiistu

10.03.2023 23:34 #31 :: kyty
Sosiaalinen media
Alkuperäiseen aiheeseen palataksemme: Facebook suunnittelee haastajaa Twitterille – hajautettu yhteisösovellus olisi yhteensopiva Mastodonin kanssa

En tiedä onko tämä järkevä suuntaus vai ei, ja kieltämättä tulee mieleen että eikö joku vain voisi ostaa Twitteriä Muskilta. Vai ovatko Twitterin ongelmat niin isoja, että on kannattavampaa luoda kokonaan uusi alusta? Siirtyisivätkö Twitterin käyttäjät sinne vai olisiko siinä taas uusi Mastodonin kaltainen alusta joka toimii Twitterin rinnalla...

25.08.2023 00:24 #32 :: Fiktiivi
Sosiaalinen media
Twitterille julkaistaan jo muistokirjoituksia . Kieltämättä Musk näyttää sekoilevan Twitterin, anteeksi X:n, markkina-arvoa ja arvovaltaa pois melko vauhdikkaasti. Tosin itseäni hieman huvittavat tuohtuneet kommentit siitä kuinka X:ssä on nyt Muskin myötä vihapuhetta ja muuta kauheaa. Aiemminhan Twitterissä toki elettiin rauhan ja rakkauden hengessä eikä kukaan vihannut ketään... Ja jos kohta Muskin peliliikkeet eivät nyt näytä ihan onnistuvan bisnesmielessä, ei Twitter kyllä aiemminkaan ollut voitollinen.

Paras lopputulema ihmiskunnan kannalta varmaan olisi, että Musk onnistuu tuhoamaan ex-Twitterin, muttei kaatamaan sinne kaikkia rahojaan, jotta voi jatkaa rakettibisneksiään. Niissä hän nimittäin ilmiselvästi on pätevä ja toimii ihmiskunnan hyväksi (sikäli kuin avaruusmatkailu on ihmiskunnalle hyväksi).

Twiittaamisen jäädessä sanana historiaan, uudeksi vastineeksi on ehdotettu äksyilyä , mikä kieltämättä kuvaa alustan niin entistä kuin oletettavasti nykyistäkin luonnetta. Ammatti- ja tapasomettajien kohdalla voisi kai puhua myös äksiisistä?

25.08.2023 11:45 #33 :: kyty
Sosiaalinen media
Twitter on kieltämättä aina ollut varsin vihamielinen alusta, eikä keskustelusta ole tullut siellä mitään. Ihmiset syyttävät tästä usein lyhyitä viestejä, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava että eipä se keskustelun taso ollut perinteisillä foorumeillakaan sen kummoisempaa, vaikka asioiden perusteluun oli runsaasti tilaa. Kukaan ei lue eikä ymmärrä mitä muut kirjoittavat, ja sitä rataa...

Tosin pitää sanoa että Muskin uudistukset ovat pahentaneet tilannetta, erityisesti trollitilien ja öyhöttäjien suosiminen sananvapauden nimissä, josta tunnetuimpana Trumpin tilin avaaminen uudelleen, vaikka hän ei sitä avaamisen jälkeen suostunutkaan käyttämään. Nyt siellä suunnitellaan myös blokkaustoiminnon poistamista, mikä aiheuttaa todellista harmia niille joita äärioikeisto maalittaa. Muutenkin tuntuu että öyhötyspuoli on nostanut päätään ja spämmiä tulee enemmän kuin ennen, eikä sekään auta asiaa että turvallisuudesta vastaavat ihmset on suurimmaksi osaksi sanottu irti ja verifiointi siirtyi verifioinnista maksullisen tilin symboliksi. Suuri osa vasemmistopuolelta onkin jo siirtynyt pois, mikä on hassusti rauhoittanut omaa feediä kun ei koko ajan näe mitä ongelmallista joku äärioikeistolainen on sanonut. Jos katsoo kommentteja liittyen mihin tahansa äärioikeiston ja trollien inhoamaan aiheeseen, trollitilien osuus on paljon suurempi kuin ennen.

Kaikin puolin tuntuu siltä, että Twitter on viimeinkin kuollut, eikä vain sen takia että sen nimi muuttui pahaenteiseksi X:säksi ja suuri osa on häipynyt. Silti vielä suurempi osa roikuu siellä yhä, koska oikeaa korvaajaa ei vieläkään ole. Ehkä Twitterin monopoliasemaa on yhä liian vaikea horjuttaa, ja siinä mielessä olisi hyväkin jos Musk onnistuisi tuhoamaan sen lopullisesti ja kaikki journalistit, poliitikot, tutkijat ja taiteilijat sun muut ryhmät jotka sitä ovat tarvinneet voisivat siirtyä jollekin toiselle samantapaiselle alustalle. Nythän se on vaikeaa, sillä vaikka täydellinen korvaaja olisikin olemassa - ja en tiedä onko jo - sinne on vaikea siirtyä koska "kaikki" eivät ole siellä kuitenkaan.

Valvojat: IivariSarantha