Trump presidenttinä

Astorethein
Poimuvelho
Astorethein vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
29.01.2017 22:46 #21

Trumpin ensimmäinen viikko presidenttinä on ollut melkoista tykittelyä. Hänen kyseenalaiseksi kunniakseen on todettava, että hän on ainakin tarttunut toimeen, toisin kuin moni luultavasti odotti. Meksikon vastaiselle rajalle suunniteltu muuri kuulosti vitsiltä, mutta ilmeisesti se aiotaan ihan oikeasti rakentaa, vaikka rahoituksesta ei vielä olekaan tietoa. Ja nyt tämä maahantulokielto, joka tulee vielä aiheuttamaan paljon ongelmia. Amerikassa ei varmaankaan enää juuri järjestetä kansainvälisiä urheilukisoja, noin esimerkiksi.

Jämäkkä maahantulokielto kaikilta "terroristimaiden" kansalaisilta on tietenkin monen Trumpin kannattajan mielestä hyvä juttu. Järkevät ihmiset luonnollisesti ihmettelevät, mitä oranssin paholaisen päässä liikkuu, mutta aika moni myös ajattelee, että onpa se meidän uusi pressa aikaansaava kaveri.

I'm just a normal everyday pervert.

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
30.01.2017 02:08 #22

Amerikkalainen nettituttu joka on Irakissa töissä kertoi että Irak vastasi heti Trumpin maahantulokieltoon ja asetti vastaavan amerikkalaisille 90 päivän ajaksi. Armeijan porukoihin tämä ei vaikuta koska he lentävät omilla koneillaan, mutta nämä siviilit eivät pääse kotiinsa välillä lomailemaan mikäli aikovat tulla vielä takaisinkin töihin. Vähän luulenkin että tätä rajoitusta sorvataan höllemmäksi pikapuoliin.

Anneliana
Kaartilainen
Anneliana vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
30.01.2017 09:36 #23

Herra presidentti on ollut pressana jo viikon ja on jo nyt suututtanut Lähi-idän ja Meksikon. Mitä tapahtuu kuukauden päästä? Entä vuoden tai kahden? Erittäin huolestuttavaa.

30.01.2017 11:29 #24

Niin, olen myös ajatellut että neljä vuotta on pitkä aika. Tuntuu hurjalta ettei ole kulunut kuin viikko, kun jo sekä Amerikan ihmisoikeudet, luonto että tiede vaikuttavat olevan jälleen uhan alla: pyritään rajoittamaan ihmisten liikkumista (ei kuitenkaan niistä maista, joissa on bisneksiä tai edes kaikista maista joista terroristeja on tullut), ilmastotiedettä halutaan sensuroida ja kansallispuistoja ottaa tehokkaampaan hyötykäyttöön, sillä niistä löytyy arvometalleja ja öljyä, joita ei tähän asti ole saanut ymmärrettävistä syistä täysillä hyödyntää.

Yhdysvallat on tärkeä tekijä tiederintamalla, joten iskeehän tämä myös Eurooppaan. Ainakin jos Trump saa tahtonsa läpi ja alkaa tosissaan rajoittaa mitä ilmastotieteestä saa julkaista ja mitä ei. Kukaan ei vielä tiedä, kuinka paljon valtion maita loppujen lopuksi myytäisiin ja rakennetaanko arvokkaisiin luontokohteisiin kaivoksia, mutta näyttää pahasti siltä että sille koitetaan kovasti pedata mahdollisuuksia, joten on syytäkin yrittää seurata mitä tapahtuu. Se Meksikon muurikin haittaisi pahasti eläinten liikkumista, mutta ei estä täysin ihmisiä, kuten ei mikään aiempikaan muuri. Kuinkahan paljon ehtii tapahtua neljässä vuodessa, ja keiden kaikkien kimppuun Trump ja kaverinsa seuraavaksi suuntaisivat jos/kun muslimit, meksikolaiset, ilmastotiede, abortit ja lehdistö on hoideltu?

Ja sitten on ihan oikeasti vaara että tämä saa entistä enemmän jalansijaa myös Euroopassa, koska meilläkin on paljon samanmielistä porukkaa. Varsinkin kun näin aluksi vaikuttaa siltä että pörssi porskuttaa. Pahinta on, että faktoja on ihan turha tarjota, jos ihmiset hyväksyvät jopa valehtelun kunhan se edistää "perinteisiä arvoja". Koko fasismiasiakin käännetään jotenkin oudosti niin että liberaalit ovat oikeasti niitä fasisteja, joita pitää pelätä.

Jotenkin kuitenkin uskoisin, tai ainakin toivoisin, että ainakin länsimaissa olisi opittu läksyt ja voitaisiin estää valtaapitävien toimet jos meno alkaa mennä liian levottomaksi. Ainakin Trump on jo antanut ymmärtää olevansa henkisesti erittäin epätasapainoinen, tai vähintään näyttelee sellaista sujuvasti. Olisi jotenkin suunnattoman masentava ajatus, että sen sijaan että köyhemmät maat kehittyisivät, niin kaikki kehittyneet alkaisivatkin luisua takaisinpäin. Ainakin Amerikassa näkyy olevan paljon vastarintaa, ja en jaksa ainakaan vielä uskoa että se olisi täysin menetetty tapaus. Päin vastoin ihmiset ovat olleet hyvinkin aktiivisia.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Anneliana

30.01.2017 13:52 #25

Moonlord kirjoitti: Tätä touhua on ollut hauska seurata sivusta. Punavihreän lehdistön paskahalvaus kun eivät ennustukset osuneetkaan oikeaan. Vähän ihmetyttikin kuinka vapaasti lehdistö on haukkunut vaaleilla valittua istuvaa maan presidenttiä. Mutta tuskinpa siitä mitään noottia tulee. Toisin kuin suomalaiset usein ajattelevat, ei muita kiinnosta pätkääkään mitä me täällä periferiassa puuhailemme.

Suomessa "punavihreiksi" laskettavia julkaisuja ovat lähinnä Voima ja Kansan Uutiset, voi voi, onko niissä sanottu Unca Donaldista pahasti?

Myös USA on sentään edelleen vapaa maa, ja myös siellä tuntuu media haukkuvan valittua presidenttiä kohtuullisen vapaamielisesti eikä tunnetusti terävähampainen brittimedia jää vähemmäksi.

En tiennyt, että täällä on niinkin vanhoja käyttäjiä, että he nostalgisesti muistelevat aikaa, jolloin uutisotsikoita mietittiin Tehtaankadun pelossa.

01.02.2017 08:51 #26

Täytyy nyt vähän puolustaa Trumppia ja sen hallinnon päätöksiä:

Matkustuskieltolista on itseasiassa Obaman perua . Herra Trump taisi vain löytää listan pöydän kulmalta, mutta ei tajunnut kysyä miksi rajoituksia ei viety Obaman kaudella ns. up-to-eleven-asetukseen, tai pohtinut mikä listan todellinen sisältö on. Sehän, kuten sanoin, listaa täysin hajallaan olevat valtiot joissa on korkea radikalisoitumisen uhka. Ainoa mitä oikesti ihmettelen listan valtioiden valinnassa, on että miksi Afganistan ei ole listalla.

Kyty kirjoitti: Meksikon muurikin haittaisi pahasti eläinten liikkumista, mutta ei estä täysin ihmisiä, kuten ei mikään aiempikaan muuri.

Tunnen olevani vähän huono ihminen kun minulla ei mitään sanottavaa muuhun kuin Trumpin talousvaikutuksiin. En tällaisia osaa edes ajatella jos ei joku muu niitä erikseen mainitse :sad:

... Pfff... Muurin ainoa funktio Trumpin kannalta lieneekin ihmisten verenhimon tyydyttäminen ja yritys saada taas yksi valtion kustantama rakennusprojekti piristämään taloutta ja työllisyyttä. Sääli vain, että toisin kuin maantiet, infrastruktuuri ja muu, niin Meksikon muuri on hyvin tuottamaton rakennusprojekti. Pelkkää rahanpolttoa rahanpolttamisen ilosta.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 01.02.2017 08:52 : Rasimus.

01.02.2017 23:51 #27

Jahas, Jerry Falwell Juniorilla on sitten mahdollisuus alkaa sorkkimaan USA:n koulutusjärjestelmää. Arvelin joku aika sitten, että kohta evoluution opettaminen julkisissa kouluissa yritetään sabotoida, ja sitä voi alkaa ilmeisesti vahtia kohtapuoliin... Uskoisin silti, että opettajat eivät suostuisi moiseen.

Rasimus kirjoitti:

Eipä näitä kaikkia tule ajatelleeksi. Varsinkin kun media on kirjoitellut Suomessakin aika vähän siitä, mitä Trumpin valinta uhkaa merkitä luonnonsuojelulle, ilmastolle, tieteelle jne.

Tulee mieleen melkein kaikesta mitä Trump tekee.

03.02.2017 21:26 #28

Trumpilla ei ole Valkoisessa talossa mitään lemmikkieläintäkään. Pitäisi olla kissa.

Fiktiivi
Fiktiivi vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
05.02.2017 23:50 #29

Rasimus kirjoitti: Yksi parhaimmista argumenteista todellista demokratiaa vastaan onkin se, että suurin osa äänestäjistä ei tiedä mistään mitään, ei ole halukas ottamaan selvää, eikä omaa tämän takia edes perustaitoja päättää tärkeistä asioista itse. Tämän takia (muoks: myöskin tämän takia, katso alla oleva valitsijamies-juttu) edustuksellinen demokratia on keksitty ja voinut hyvin jo satoja vuosia. Edustajat ovat toki samaa massaa, mutta heidän ainakin oletetaan viran puolesta perehtyvän asioihin niin, että he osaavat tehdä fiksuja päätöksiä.

06.02.2017 01:18 #30

Fiktiivi kirjoitti: Edustuksellista demokratiaahan ei sitä paitsi ole keksitty vastaukseksi suoran demokratian ongelmiin, vaan vaihtoehdoksi kuninkaan yksinvallalle. Liekö missään ollut tilannetta, jossa suorasta demokratiasta olisi jouduttu siirtymään edustukselliseen demokratiaan ensinmainitun ylitsepääsemättömien ongelmien takia?

Pitäisi ensin keksiä missä sellaista olisi käytetty modernissa valtiossa. Kuuluisa esimerkki Sveitsikin on hybridi, he tunnetusti kansanäänestävät paljon monista asioista, mutta kyllä siellä ihan parlamenttikin on. Aina kun joku huutaa suoraa demokratiaa, täytyy varoa, ettei se huuda myös minarkiaa – valtiomuotoa, jossa valtio ei tee mitään muuta kun hoitaa puolustuksen ja lakien säätämisen ja valvonnan. Heti kun valtio rupeaa tekemään jotain, boom, vaaditaan hallintoa.

Ja se ensimmäinen ongelma mitä tulee mieleen edustuksellisesti valittujen edustajien puuttuessa, kuka vahtii, etteivät virkamiehet tee mitä lystäävät? No, kansalaisjärjestöt ehkä.

Viimeksi muokattu: 06.02.2017 01:19 : Echramath.

06.02.2017 09:51 #31

Fiktiivi kirjoitti: Minusta on kyllä alkanut viime aikoina tuntua että varsin moni edustajakaan ei tiedä mistään mitään eikä ole halukas ottamaan asioista selvää, eli sikäli tämä ei välttämättä ole hyvä argumentti edustuksellisen demokratia puolesta :P

Siksi teoria tuppaakin olemaan eri asia kuin käytäntö. Teoriassa edustuksellinen demokratia voi toimia paremmin suora demokratia koska virkavelvoitteet...

No joo. Seison korjattuna. Se synnytettiin tasavaltalaisuuden myötä korvaamaan aiempi kuningasvetoinen järjestelmä. Asian varsinainen pihvi ei ollut osaava päätöksenteko, kuten virheellisesti ilmaisin, se vain oli yksi osa pihviä.

Heh. Kuuluisa kreikkalainen demokratiakin oli varattu harvoille ja valituille, päätöksentekoon asemansa puolesta kykeneville (tämä oli sarkasmimoodissa sanottu), eli maan- ja orjanomistajille, joiden bisneksiä päätökset suoraan koskivat.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 06.02.2017 10:41 : Rasimus.

Fiktiivi
Fiktiivi vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
06.02.2017 23:50 #32

Joo, suora demokratiakaan ei ole toki ongelmaton. Edellämainittujen lisäksi käsittääkseni Kaliforniassa on sellainen ongelma, että kertaalleen sitovalla kansanäänestyksellä päätettyjä asioita on vaikea muuttaa jälkeenpäin vaikka olosuhteet ovat sittemmin muuttuneet.

Lähinnä halusin muistuttaa, että edustukselliseen demokratiaan ei ole päädytty pitkien kokeilujen kautta, vaan se on ollut yleensä kunkin maan ensimmäinen kansanvaltainen järjestelmä ja sitten jähmettynyt paikalleen kenties äänioikeuden laajentamista ja sekalaista hienosäätöä lukuunottamatta. Ymmärrän toki ajatuksen pitää kiinni kohtuullisen toimivasta järjestelmästä sen sijaan että lähtisi riskejä ottaen tavoittelemaan utopiaa, mutta edustuksellisen demokratian parhaimmuus (tai vähiten huonoimmuus) ei ole kuitenkaan ehkä niin hyvin toteen näytettyä kuin miten se usein esitetään.

Antropologi David Graeberilla on muuten mielenkiintoinen teesi länsimaisen demokratian sotilaallisista juurista. Hänen mukaansa antiikin Kreikka oli sikäli poikkeuksellinen yhteiskunta, että siellä oli sekä ajatus kansanvallasta että väkivaltakoneisto päätösten voimaperäistä toimeenpanoa varten. Graeber väittää että historiallisesti useimmissa tasa-arvoisissa yhteiskunnista ei ole ollut väkivaltakoneistoa ja toisaalta sellaisissa yhteiskunnissa joissa väkivaltakoneisto on ollut olemassa, hallitsijoille ei ole tullut mieleenkään että kansalla pitäisi olla mitään sanottavaa valtion asioihin. Jos enemmistön valta nojaa viime kädessä väkivaltaan, se tekee demokratiasta väkisinkin epävakaan järjestelmän (ja vakaat demokratiat ovat vakaita muista syistä kuin demokratiasta johtuen). Ratkaisu demokratian kriiseihin ei siis olekaan välttämättä enemmän äänestämistä vaan enemmän konsensuksen rakentamista niin, että päätösten yllä ei hääly jatkuvasti väkivallan uhka ja pakottaminen.

07.02.2017 23:08 #33

Olen pohdinnan jälkeen päätynyt siihen (toivottavasti virheelliseen) tulokseen, että ei taida olla yhtäkään oikeasti toimivaa yhteiskuntajärjestelmää. Kaikki antavat joko yhden/muutaman ihmisen kerätä valtaa ja rahaa tai suuren enemmistön päättää jotain tyhmää, tai mahdollisesti molempia. Täydellistä anarkiaa ei viitsi edes ajatella, vaikka jotkut ovatkin liikuttavan vakuuttuneita siitä, ettei kukaan tekisi kellekään pahaa jos vain poliisilaitos lakkautettaisiin.

Itse huomasin, että mitta Trump-uutisoinnissa tuli jo täyteen, ainakin väliaikaisesti. Ei vain enää jaksa samalla lailla. Nyt se koululaitos on uhattuna ja kohta varmaan abortista ja esiaviollisista suhteista tehdään laittomia, tai ainakin yritetään... Pitää vain toivoa, että USA:ssa on paljon ihmisiä jotka pystyvät estämään pahimmat törttöilyt, ja ennen kaikkea ettei tällainen säätö tule Eurooppaan.

Viimeksi muokattu: 07.02.2017 23:55 : kyty. Syy: typottaa

08.02.2017 16:15 #34

Ainakin juorut ja vuodot Valkoisen talon meiningistä ovat hauskaa luettavaa. En tiedä, enkä ota kantaa miten pitävät paikkansa.

Huffington post onkin kerännyt kiitettävästi kasaan näitä hauskimpia juoruja...

Presidentti Trump oli vähän epävarma dollarista. Oliko taloudelle hyväksi heikko vai vahva dollari? No soitetaanpa jollekin joka tietää... Puhelu meni luutnanttikenraali Mike Flynnille, kansallisenturvallisuuden neuvonantajalle, joka kohteliaasti sanoi, että vastavakoilu on hänen alaansa, ei makrotalous. Ehkä kannattaisi kysyä, niinku, ekonomistilta... Siis juuri sellaiselta, joita Trump ei pahemmin kabinettiinsa kiinnittänyt silloin kun jaksoin vielä seurata nimityksiä. :grin:

Lisäksi Trump ei jaksa lukea pitkiä memoja (no kukapa jaksaisi), joten niiden pitää mahtua yhdelle sivulle ja olla mieluiten listoja olennaisista kohdista. Näillä eväillä sitten päätetään mm. satojen tuhansien ihmisten matkustusoikeuksista.

Trump koki myös Valkoisen talon puhelinjärjestelmän hyvin kiehtovana, mutta presidentin lentokoneen käsipyyhkeistä piti tehdä virallinen valitus, kun ne eivät olleet tarpeeksi pehmeitä. Ei unohdeta myöskään sitä, että tälle kaverille myös jupakka vaalien äänimääristä on niin tärkeä, että asiaa pitää erikseen tutkia erillisten työryhmien toimesta. Varsinaiset talouden elvytysprojektitkin varmaan viivästyneet kun on ollut tällasia tärkeämpiä huolenaiheita.

Luultavasti virkamiehistö on huomannut, miten tärkeätä Trumpille on hänen julkinen kuvansa. Tämän takia kannattaa vuotaa ulos mahdollisimman paljon asioita joille haluaa tehdä jotain. Herra Trump sitten katsoo kylpytakissaan yömyöhään töllöstä mitkä asiat ovat tärkeitä, ja päättää vasta sitten tehdä niille jotain.

Toisaalta Valkoinen talo on kieltänyt väitteen, että Herra Trump omistaisi saatika pitäisi yllään kylpytakkia katsoessaan yömyöhään televisiosta mitä hänen pitäisi ajatella... Hrrr, mikä mielikuva...

Tulee ihan mieleen 80-luvun Spitting Image , eli Sylkiäiset -tv-sarja, jonka kuva Ronald Reaganista oli vähän samaa luokkaa, ja sen oli tarkoitus olla ns. yliampuvaa kuvitteellista satiiria.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 08.02.2017 16:19 : Rasimus.

Astorethein
Poimuvelho
Astorethein vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
08.02.2017 17:46 #35

kyty kirjoitti: Itse huomasin, että mitta Trump-uutisoinnissa tuli jo täyteen, ainakin väliaikaisesti.

Minäkään en ole jaksanut seurata tarkkaan uusimpia käänteitä. Joskus onkin hyvä nauttia Trumpin loputtomasta inspiraatiosta internetin humoristeille: trumpdonald.org/

I'm just a normal everyday pervert.

08.02.2017 23:51 #36

Homma on mennyt ihan käsittämättömäksi, presidentti puhuu asioita, joita presidentin ei pitäisi, ja sitten osavaltionsenaattori-tason tyyppi kutsuu presidenttiä julkisesti ja kirjallisesti fasistiseksi paska-apinaksi . Maailman johtajat päivittelevät, että USA:n presidentti soittelee ihan omituisia puheluita ja mitä vielä. Miten tätä voi enää analysoida mihinkään suuntaan?

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
09.02.2017 16:30 #37

Trumpin, ja Trumpista voimaa saaneen liikehdinnän epäloogisuus on kyllä siinä, että puuhan kannattajat kutsuvat sitä kansan ääneksi, mutta samalla tämä kansa-nimityksen omineet haluavat siirtää vallan jollekin autoritääriselle hahmolle. Ylen kunnallisvaalikoneessa oli muuten sellainen pöljä kysymys, missä selvitettiin, kannattaako ehdokas voimakasta yksilöä johtoasemaan. Että terveisiä Suomestakin.

Trump on kyllä ihan käsittämätön diplomaattinen emämoka ja täysi pahvipää. Aivan kuin Yhdysvallat olisivat pudonneet jonkinlaiseen todellisuuden vinoutumaan. Ainakin hallintoajasta repeää huumoria vielä pitkään. On myös huvittavaa, kun nyt puolestaloukkaannutaan siitä, että Trumpin möläytyksistä ja temppuiluista uutisoidaan ja että ukkelia kritisoidaan avoimesti. Aivan kuin Trumpistit yms. edustajat ja niiden kannattajat olisivat olleet hiljaa ennen Trumpin presidentiksi nousua.

Tällaisena taloudesta kiinnostuneena olen seuraillut laajentunutta tuoteboikottia, joka koskee Trumpin perheen brändäämiä tai rahoittamia yrityksiä ja tuotteita. Varsin klassinen kansanliike, joka tietenkin sai Trumpit raivoihinsa - vaihteeksi. Vastareaktiot tälle huvittaa Suomenkin kamaralla, vaikka ovatkin marginaalisia. Yhtäkkiä kaikenmaailman Finlayson-boikotoijat hajoavat syvässä netissä sille, että joku viitsii tuottaa moista haittaa Trumpin brändeille.

Asiaakin. Ymmärtääkseni Donald Trump on tehnyt päätöksensä käytännössä presidentin ilmoituksin (vai miten se Yhdysvaltain kumma käytäntö kääntyykään suomeksi), joilla voi ajaa senaatin ja kongressin ohi. Käytännössä nämä ilmoitukset on yhtä helppo kumota seuraavan presidentin toimesta, kuin ne on Trumpin toimesta aloittaa.

Siihenhän on totuttu, että Yhdysvalloissa tapahtuu aina vahvoja muutoksia toisen puolueen varteenotettavan pressan päästessä valtaan. Taitaa tässä asiassa tulla ennätys ensi vaaleissa.

Ars Longa Vita Brevis

09.02.2017 19:22 #38

Niin, se on jännää... millä logiikalla toimii ihminen, joka haluaa vallan pois superrikkailta omaisuudenkartuttajilta ja äänestää siksi superrikasta omaisuudenkartuttajaa? Mutta onhan se kai ihan tutkittukin, että ihmiset arvostavat johtajaksi itsevarmaa ja toimivaa ihmistä, mutta ammattitaidolla ei ole aina niin väliä kunhan vaikuttaa siltä että tietää mitä tekee.

Tuli mieleen mitä telkkarissa joku sanoi, oliko se nyt a-studiossa vai missä... että tämä oli kuulemma tavannut Trumpin kannattajan, joka myönsi suoraan että valeet ovat niitä tyhmiä varten että ne saataisiin äänestämään, ja sitä taas tarvitaan siihen että saadaan niitä omia agendoja ajettua. Eli kai sitten niin että jenkeissä on tahoja, jotka haluavat enemmän valtaa uskonnolle ja enemmän rahaa rikkaille jne, ja sitä tavoitellessa saa valehdella.

Sopii kyllä kuvaan jos ajattelee sitä "lying for jesus"-mentaliteettia. Mitä en ymmärrä taas ollenkaan. Siitä tulee vaikutelma että tiedetään varsin hyvin että asia X on totta, mutta valehdellaan että asia X ei ole totta että saataisiin ihmiset uskomaan että se ei ole totta, ja tämä on ihan ok koska sillä saadaan ihmisiä lähemmäs oikeaa (=omaa) asiaa. Kuitenkin alkuperäinen väittäjä siis mitä ilmeisimmin tietää miten asia on oikeasti, ja tässä vaiheessa aivot nyrjähtävät: mitä hän oikein tavoittelee ja uskooko hän oikeasti että asia X ei ole totta vaikka tietää samalla että se on? Vai yritetäänkö sillä vain salata tietyt tutkimukset ja faktat samalla uskoen, että ne ovat kyllä väärin, mutta ei nyt kerrota sitä kellekään etteivät vain ala uskoa höpöjä, parempi vaan valehdella mitä muka sanottiin?

Ivankasta en tiedä juuri mitään, mutta olen ymmärtänyt että olisi fiksumpi kuin isänsä ja ainakin yrittänyt puhua esim ilmastonsuojelun puolesta. Muista mielipiteistään en sitten tiedä mitään. En siis tiedä onko Ivankan vaatteiden boikotointi hyödyllistä vai ei, ja meneekö se hieman maalista ohi.

10.02.2017 18:02 #39

Mulla on teoria, että Trumpin äänestäjissä on näiden oikeasti häneen uskoneiden lisäksi enemmistönä porukkaa, jolle Trump oli ja on yhä hyvä protestiääni. He eivät usko sanaakaan miehen puheista, mutta sehän ei ole olennaista niin kauan kuin he voivat hieroa keskisormea Clintonin ja/tai vallitsevan systeemin kasvoille. He eivät uskoneet aluksi hänen voittavan, mutta kun mahdollisuudet alkoivat parantua, he alkoivat nähdä hänet vieläkin isompana keskisormena. He eivät tietenkäön uskoneet hänen saavan mitään aikaiseksi, minkä takia häntä oli turvallista äänestää.

Täytyy muistaa, että yksi äänestäjä on voinut nähdä elämänsä aikana kymmenenkin presidenttiä, ja huomata miten hankalaa näiden on saada mitään aikaiseksi, ja kuinka samalla tavalla Amerikka on silti pyörinyt presidentistä ja hallitsevasta puolueesta riippumatta. Jos joku kohtuullisen suosittu Obamakin on saanut taistella verissäpäin kaikista uudistuksistaan, niin yksi perseilevä Trump ei loppupeleissä ja pitkällä tähtäimellä muuta mitään. Enintään vain ravistelee hereille politiikkaa.

Eiköhän vuoden sisällä nähdä kuinka oikeaan moinen näkemys osuu. Vai tuleeko Jenkkilästä sittenkin Trumpin leikkikenttä.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 10.02.2017 18:10 : Rasimus.

10.02.2017 20:00 #40

Rasimus kirjoitti: (Tässä USA:n Trumppia vastustamaan noussut media meneekin metsään: He pistävät paljon paukkuja Trumpin valheiden oikaisuun ja penkomiseen, mutta he saarnaavat vain jo ns. uskovalle seurakunnalle, vaikka energia pitäisi pistää sen pohtimiseen, mikä on mennyt niin pieleen että melkein puolet äänestäjistä meni antamaan äänensä Trumpille)

Niin, yritin persujen nousun aikaankin sanoa, että ihmisillä voi olla ihan oikeitakin pelkoja, joita pitäisi kuunnella ja yrittää vaikuttaa niihin muulla tavalla kuin raivolla ja kiusaamisella... lähinnä media ja vasemmisto onnistuivat luomaan uusia persujen äänestäjiä ja tekemään Halla-ahon nimestä tunnetun koko kansalle. En nyt sano, että pitäisi antaa myönnytyksiä nais- ja homovihamielisille tieteen ja luonnonvihaajauskovaisille jotka haluavat romuttaa kouluopetuksen jne, mutta tilanteen ei pitäisi myöskään antaa mennä niin pitkälle, että suuri osa kansasta alkaa kyteä pinnan alla ja se sitten purkautuu tavalla, joka voi pahimmillaan johtaa fasismin uuteen nousuun. Sillä vastustaessaan eliittiä ihmiset helposti äänestävät valtaan uuden eliitin, joka voi olla pahempi kuin vanha ja osaakin sen takia vedellä oikeista naruista.

Aiheesta on kai kirjoittanut lähinnä joku Ulla Appelsin , joka aiheutti teksillä äskettäin närää somessa. En ole itse edes ihan varma mitä mieltä hän tarkalleen on, ja kenen puolella. En ole samaa mieltä että Trumpin huono kuva olisi mustamaalauksen tulosta, en tosin usko siihenkään että Trump välttämättä olisi ulkomaalaisvastainen... hän ehkä vain käyttää sitä saavuttaakseen omat päämääränsä tai miellyttääkseen äänestäjiään, mikä on ihan yhtä paha sekin. Tai oikeastaan varmaan jopa pahempi.

Mutta se on kyllä valitettavan totta että monet ihan tahattomastikin lisäävät vastakkainasettelua ja aiheuttavat monille tunteen, että he ovat jonkinlaista rupusakkia joita ei kuunnella - ja nämä ryntäävät sitten äänestämään ensimmäistä populistia, joka väittää ajavansa heidän asiaansa. Voisihan sitä puoltaa suvaitsevaisuutta ilmankin että lähettää vihapostia jollekulle koska tämä kehtasi valkoihoisena kokata kiinalaista ruokaa vaikkei ole itse kiinalainen, sillä se on kulttuurista omaksumista. (Intialainen sen sijaan ymmärtääkseni saisi kokata vaikka mitä.)

Mutta vaikeaahan se on. Jos on porukka, joka tuntee olevansa sorrettu sen takia että naiset käyvät töissä ja moraali rappeutuu ja hirveää kun koulussa opetetaan valeita että maapallo olisi muka miljardeja vuosia vanha... niin mitä sille voi tehdä muuta kuin todeta että ihan pihalla olet? Nämä ovat tosin onneksi ääripäitä, ja pitäisi jotenkin varmistaa ettei se harmaa massa siinä välissä luisuisi pimeälle puolelle. (Sen fanittamisen voisi jättää sille Bannonille.)

Viimeksi muokattu: 10.02.2017 20:01 : kyty.

Valvojat: IivariSarantha
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani