Trump presidenttinä

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
11.02.2017 01:11 #41

En ihmettele, että Yhdysvaltain käytännössä kaksipuoluejärjestelmässä protesti ja keskisormi tuntuu mitä parhaalta idealta. Rasimuksen teoria vaikuttaa sen puolesta hyvältä. Jos olisin itse USAn kansalainen, olisin ollut sormi suussa Clintonin ja Trumpin kanssa. Välillä tuntui, että Demokraattinen puolue laittoi toivon Clintoniin vain siksi, että naispresidentti saattaisi olla äänestäjille kovaa huutoa. Etenkin Trumpia vastaan - ja tietenkin politiikasta tuttu suku. Yhdysvaltain politiikka vain on sellaista, että siinä helposti ryvettyy, mikä rouva Clintoninkaan julkisuuskuvassa ei ollut vähäistä. Trump sentään on tasan tarkkaan sitä, miltä näyttää. Ainakin uusi Yhdysvaltain presidentti herättää aktiivista vastapolitiikkaa ympäri maailmaa ja herättää nukkuvia ihmisiä. Se on hyvä. Toivottavasti Yhdysvalloissakin, missä äänestysprosentti oli perinteisen alhainen ja uusi presidentti on käytännössä neljänneksen presidentti jos mietitään äänimääriä koko kansan aktiivisuudesta.

Taidan itse edustaa ensimmäisiä kaupunkilaissukupolvia, joiden koulu oli lapsena niin monikansallinen, että kaikki mahdolliset kulttuurilliset törmäyskurssit tuli koettua peruskoulun aikana. Kaikkeen on jo totuttu ja kaikesta olen tottunut riitelemään. En vain pysty käsittää kulttuurillista vauhkontaa, mikä on nostanut vanhojen vihaisten kansalaisten liigan jostain radiohiljaisuudesta huutamaan "sillei rumasti toisesta" ja äänestämään Trumpeja, Brexitejä ja Le Penejä maidensa johtoon protektionismin nimissä. Tällainen kansainvälisiä hommia tekevä ICT-duunari ei voi käsittää tuon hyötyjä.

Vastalauseita saa - ja pitää esittää. Jos ei puhuta, niin sitten paisutetaan puhkeavia ilmapalloja ihmisissä. Purkausilma ei ole yleensä kovin raikasta. Tässä purkaantumistavassa vain rasittaa se, että kaikki se mitä puretaan on sellaista, mitä nuoret sukupolvet eivät halua äänestystulosten perusteella menettää. Ne, jotka toivovat protektionismia, irtaantumisia ja muureja ovat pääasiassa vanhempaa sukupolvea, kaikkein kiihkeimmät jopa niin vanhaa, että taitavat nukkua pois, ennen kuin Brexit tulee voimaan tai Trumpin kaudet loppuvat - jos niitä 2 siunaantuu. Sitten kaikki pitää rakentaa alusta.

Ars Longa Vita Brevis

11.02.2017 09:56 #42

Morgan Blood kirjoitti: Rasimuksen teoria vaikuttaa sen puolesta hyvältä

Täytyy kyllä tunnustaa, ettei ole ihan omia ajatuksia. Protestiäänestysajatuksessa ei ole mitään uutta, mutta tuli luettua pari päivää sitten artikkeli, jossa nimenomaan puitiin median urautumista yhdelle tietylle jankkaamisvaihteelle ja ihmeteltiin taas kerran, uskovatko Trumpin vastustajat todella että neljännes USA:n väestöstä (äänestysprosentti about puolet, tästä lähes puolet äänesti Trumppia -> neljännes väestöstä) olisi muka tilastollinen poikkeus älykkyysosamäärän, radikalisoitumisen ja poliittisten asenteiden suhteen. Samassa yhteydessä mainittiin, että Trumpin äänestäjiin kuului valkoisen punaniskaväestön lisäksi liiankin iso osa naisia, latinoja ja muita joiden olisi pitänyt nimenomaan vastustaa Trumppia. Panee pakostakin miettimään, että yhtälössä on jotain muutakin kuin politiikka.

Muoks: Piti kaivaa pikaisesti jotain lukujakin

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 11.02.2017 10:14 : Rasimus.

11.02.2017 10:33 #43

Ihmettelen itse enemmän latinoiden kuin naisten äänestämistä. Konservatiivisilla naisilla on ollut taipumusta polkea omia oikeuksiaan, minkä lisäksi kuului huhuja että moni ei välttämättä uskaltanut äänestää eri ehdokasta kuin aviomies. Muuten naisia on ymmärrettävistä syistä vähemmän.

12.02.2017 16:17 #44

Ai niin, Trumpin kannatuksen syistä vielä sellainen huomio, että ei hän pelkästään paskaa ole puhunut (tai no, hän on puhunut paskaa myös ihan asiastakin). Esim. vapaakauppasopimukset ovat jakaneet mielipiteitä ihan molempien puolueiden sisälläkin, ja saaneet vuosien varrella enemmän ja enemmän vastustusta. Globalisaation huonoa vaikutusta työllisyyteen, mutta positiivista vaikutusta yleiseen talouteen, on vaikea kieltää, joten sopimukset on koettu lähinnä keinoiksi hallita globalisaatiota. Näitä keinoja ei vain keskivertokansalainen ymmärrä, joten Trump tuli ja teki ratkaisusta niin yksinkertaisen, että se vetoaa puoluekantaan katsomatta. Ja etnisyyteen katsomatta, sillä voin kuvitella että maassa jo olevat rekisteröityneet latinoäänestäjät eivät koe muuria ongelmaksi jos saavat kaupanpäälle taatut tehdastyöpaikat :roll: (Mikä ilmeisestikin kielii siitä, että presidentin asemaan asioihin vaikuttajana sittenkin uskotaan :tongue: ).

Lisäksi USA:ssa ei äänestetä välttämättä ehdokasta yksilönä, vaan ehdokkaan puoluetta. Joten vaikka ei pitäisi Trumpista, niin republikaani on pitänyt saada valtaan.

Toivotaan ettei perseilyjen anteeksianto yllä niin pitkälle, että niin kauan kuin mies purkaa sopimuksia ja pistää suojatulleja (eipä ole niistä kuulunut vielä mitään konkreettista) niin aletaan kannattamaan jopa oikeuslaitoksen purkamista hänen tieltään.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 12.02.2017 17:16 : Rasimus.

12.02.2017 22:38 #45

Niin, nythän on maailmankirjat sekaisin siinäkin mielessä että USAssa on ensimmäistä kertaa ties kuinka moneen vuosikymmeneen presidentti, joka vastustaa vapaakauppaa ja Yhdysvaltain maailmanpoliisin roolia, mutta vasemmisto ei silti tykkää. No, eipä Trumpin-Bannonin kansallissosialismi toki ihan sellaista sosialismia ole mitä perinteinen vasemmisto kannattaisi, mutta ilmassa leijuu ehkä kuitenkin aavistus liioittelua kun Trumpin hallinnon julistetaan olevan LITERALLY WHITE SUPREMACIST. Olen jonkin verran huolestunut aloittaako herra presidentti ydinsodan kännissä ja läpällä tai kenties tekeekö Itä-Euroopalle (Suomi mukaan lukien) Molotov-Ribbentropit ja varsin huolestunut ilmastosopimusten kohtalosta, mutta en näe mitään rotupuhdistusohjelmia todennäköisinä.

Asia on ehkä ymmärettävä niin, että rotukysymykset ovat edelleen varsin kipeitä ja konkreettisia Yhdysvalloissa ja monet ihmiset ovat aidosti pelästyneet Trumpin valintaa. Lisäksi medialla menee huonommin kuin ennen ja klikkauksia pitää saada kaikin keinoin. Sitten sosiaalisen median kaikukammiot vahvistavat kaikkea tätä.

Toki natsit ja klanilaiset kannatavat Trumpia, mutta kaikkien Trumpin kannattajien olettaminen syyttä natseiksi on vaarallista koska se johtaa poliittiseen umpikujaan. Jos neljännes amerikkalaisista tosiaankin olisi valkoisen ylivallan piinkovia ja tinkimättömiä kannattajia, vasemmistolle looginen ratkaisu olisi lähinnä sisällissota. Tämä voi kuulostaa kaukaa haetulta, mutta toisaalta Suomessakin sotaan taidettiin 1918 enemmänkin ajautua kuin harkitusti ryhtyä.

14.02.2017 00:42 #46

Lisäänpä vielä että jopa diktaattorien kaataminen väkivallattomasti on mahdollista ja vieläpä ilmeisesti keskimäärin tuloksellisempaa kuin väkivaltainen kansannousu. Tosin epäilisin että tämä taitaa parhaiten toimia tilanteissa joissa kansalaisten suuri enemmistö on tullut siihen tulokseen että suuren päällikön on aika mennä. Poliittisesti jyrkästi kahtia jakautuneessa tilanteessa kyseiset keinot eivät välttämättä toimi yhtä hyvin. Kansalaistottelemattomuutta ja mielenosoituksia masinoiva vasemmisto näyttäisi Trumpin kannattajien näkökulmasta helposti huonolta häviäjältä joka ei kestä reilua peliä demokratiassa vaan koittaa viekkaudella ja vääryydellä anastaa vallan tappionsa jälkeen. Sekin olisi kovasti hyödyksi, jos vasemmistolla olisi jotain tarjottavaa Trumpin kannattajille tai edes jotain positiivista sanottavaa heistä - no, Sandersilla oli mutta hänen linjansa ei voittanut.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
14.02.2017 12:55 #47

Huolenaiheeni ovat pitkälti samoja. En minäkään usko, että hallinto lähtee varta vasten kaivamaan vaihvoin haudattua perinteistä rasismia takaisin Yhdysvaltain kaduille. Eniten hirvittää yksittäiset hölmöt, jotka kokevat että Syvän Internetin kaivannoissa kytevät törkyilyt voi nyt mennä sylkemään ihmisten päälle ihan päivänvalossakin. Väkivallalla ja ilman.

En nyt demokraattejakaan ihan vasemmalle identifioisi. Ainakaan tällaisesta Eurooppalaisesta näkökulmasta. Tosin siitä voidaan olla montaa mieltä, onko tällainen pohjoismainen oikeistolainen, joka kannattaa ilmaista koulutusta, valtioninfraa ja sairaanhoitoa, oikeistolainen maailmalla ollenkaan. Rakentelin tässä aasinsiltaa tuohon Yhdysvaltain jakautumisen syventymiseen. Näin jonkin hienon palkkipylvään, missä Yhdysvaltain puolueiden suuri osa oli nimenomaan keskellä ja puolueiden talouslinja oli siinä melko yhtenäinen, jopa ristikkäinen. Talousaatteet olivat lähentyneet toisiaan. Jäätävä kuilu on syntynyt sen sijaan arvopolitiikkaan. Kun puhutaan konservatiivisuudesta ja liberaalisuudesta, keskustelut tuntuvat peilautuvan siihen, millaisia arvot olivat 50-luvulla - ja suhteesta ympäristöön.

Niin täällä Suomessakin. Puhuttiin juuri konservatiivisuudesta ystäväni kanssa ja minua huvitti, sillä minulla on lopulta yllättävän paljon yhtäläisyyksiä perinteisen konservatiivisuuden vaikka arvoni ovat modernin liberaalin. Nykypäivänä minut haluttaisiin laittaa vasemmistoon. Tämä, vaikka olen erittäin yrittäjämyönteinen ja globalisti. Nykykonservatiivi, joka lukee itsensä oikeistoon, saattaa olla protektionisti ja pitää yrittäjiä keskimäärin ahneina mulquina. Paitsi jos ne toimivat tietyillä aloilla. Nämä alat saattavat olla perinteisen vasemmistolaisia, kuten työmaafriikkuna toimiva täryporaaja tai kaivinkoneyrittäjä, tms. Myös kaupunki-maaseutu -raja-aitaa yritetään pystyttää.

Trump tavallaan kulminoi tämän uuden jaon. Olen myös täysin samaa mieltä Fiktiivin kanssa siitä, että LITERALLY WHITE SUPREMACIST -leimaa pitäisi vähän rajoittaa ja jättää möykkä marginaalipöljille niin liberaalien kuin konservatiivienkin viestinnässä.

Ars Longa Vita Brevis

15.02.2017 00:51 #48

Poliittiset termit ovat tosiaan Yhdysvaltain kohdalla vähän hankalia. Vasemmiston sijaan voisi puhua liberaaleista, mutta toisaalta kaikki demokraattipuolueen kannattajat eivät ole oikein liberaalejakaan sanan eurooppalaisessa merkityksessä. Ainakin minun mediakuplani USA-ikkunassa näkyy itse asiassa varsin radikaaliakin vasemmistolaista ajattelua. Safe spacet, jyrkät kannat kulttuurin omimista vastaan ja etuoikeus- ja liittolaisajattelu eivät ponnista liberaalista valistuksen perinteestä vaan nähdäkseni paremminkin uusvasemmistolaisesta ajattelusta.

Ongelma tässä on se, että syystä tai toisesta, ehkäpä sosialismin pelossa tai AY-liikkeen hiipumisen myötä, sellainen vasemmistolaisuus missä valtio konkreettisesti tarjoaa hyvinvointipalveluja vähäosaisille ja rajoittaa pääoman valtaa on jäänyt Yhdysvalloissa marginaaliin. Jos vasemmistolaisuus typistyy lukeneiston kielipeliksi, trumpit pystyvät - ainakin retoriikassa - menemään clintoneista talouspoliittisesti vasemmalta ohi tarjoamalla savupiippuduuninsa menettäneille ruostevyöhykkeen asukeille toivoa työpaikoista ja tulevasta vauraudesta. Jos Clinton ei tarjoa heille mitään ja Trump tarjoaa rohkean lupauksen joka saattaa toteutua tai ei, ehkä kannattaa veikata Trumpin puolesta ja katsoa mitä tapahtuu.

Tämä on toki jossain määrin hyväntahtoinen tulkinta tilanteesta. En epäile etteikö osaa Trumpin äänestäjistä motivoisi myös rasismi ja muut ikävät asiat, tai kenties jotkin ihan muut asiat jota en Suomen perspektiivistä tule ajatelleeksikaan. Hyväntahtoiset tulkinnat ovat kuitenkin jotain mitä USAn kulttuurisodassa ei ainakaan liikaa näy ja joita silti tarvittaisiin kyseisen sodan rauhanomaiseen ratkaisemiseen. Mutta ehkäpä osapuolilla ei ole haluja rauhanomaiseen ratkaisuun, mene ja tiedä.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
15.02.2017 23:47 #49

Siellähän joka tapauksessa on kaksipuoluejärjestelmä – ei de jure, libertaaripuolue ja vihreät esimerkiksi on olemassa, mutta de facto vaalijärjestelmä mallia first past the post takaa, ettei kolmas vaihtoehto voi ainakaan liittovaltiotasolla mennä läpi. Tämä johtaa tietysti siihen, että realpolitik-orientoituneemmat radikaalit saattavat mieluummin pyrkiä ohjaamaan valtapuolueita sisältä päin, kuten nyt vaikka teekutsuliike viimeisenä esimerkkinä. Ja tämän takia puolueissa siis on kaikenlaisia "siipiä" enemmän kuin vaikka suomalaisissa.

Kaksinapaisuus aiheuttaa muutenkin outoja ilmiöitä, esimerkiksi USA:ssa merkityksellisen rotukysymyksen suhteen kävi LBJ:n presidenttikaudella niin, että kun demokraatit alkoivat ajaa mustien oikeuksia (eli käytännössä säädettiin Civil Rights Act of 1964 ), lopputuloksena konfederaatiolippuja heiluttelevat valkoiset taas siirtyivät republikaanien leiriin, erään kommentaattorin sanoin "jotakuinkin yhdessä yössä".

Viimeksi muokattu: 15.02.2017 23:53 : Echramath.

16.02.2017 14:24 #50

Juu, onhan tuo systeemi aika omituinen. Ja sen vähän mitä politiikasta ymmärrän, vaikuttaa aika toivottomalta näin Eurooppalaisesta näkökulmasta.

Fiktiivi kirjoitti: Ainakin minun mediakuplani USA-ikkunassa näkyy itse asiassa varsin radikaaliakin vasemmistolaista ajattelua. Safe spacet, jyrkät kannat kulttuurin omimista vastaan ja etuoikeus- ja liittolaisajattelu eivät ponnista liberaalista valistuksen perinteestä vaan nähdäkseni paremminkin uusvasemmistolaisesta ajattelusta.

Eikös ainakin tuo safe space/kultuurin omiminen ole enemminkin nuorison juttu? Onhan se sama rantautunut tännekin, mutta ei toivon mukaan kovin isosti. Olen kyllä kuullut paljon näitä Mulan on rasistinen elokuva koska-tyyppisiä argumentteja ihan suomalaisessakin skenessä. USA:ssa yliherkkyyden ymmärtää, koska siellä on todella paljon ongelmia rasismista, sekä ikävää historiaa. Tai ainakin ymmärtää sen, että ihmiset pelkäävät USA:n syöksyvän ajassa taaksepäin. Sieltä löytyy kyllä paljon ihmisiä joille tämä olisi ihan ok. Toisaalta en usko myöskään että ainakaan Trump itse tähtää uuteen rotuerotteluun, vaikka hänen taustajoukoistaan en menisi takuuseen. Median ja ihmisten keskittyminen lähinnä tähän yhteen aiheeseen kyllä vie huomiota pois kaikesta muusta mikä uhkaa tapahtua.

Sinänsä paradoksaalista että pitäisi olla avoin ja kansainvälinen ja silti kaikkien pitäisi pysyä visusti erossa toisistaan. Loppujen lopuksi koko ajattelutavan voi mieltää jopa rasistiseksi ja orientalismiksi: "värilliset" ovat aina alempiarvoisia ja valkoinen aina valta-asemassa ja "normaali" ihminen, joten hän ei ole ulkomaalainen edes käydessään Japanissa ja ulkomaiset jutut ovat muutenkin aina mystisiä ja hienoja ja pitää holhota kaikkea... Ja se sushi-jupakka. On ihan ok vaatia että sushi on kunnollista eikä muutu käytännössä sushin nimellä markkinoitavaksi uudeksi tuotteeksi, mutta valitettavan usein asia kääntyy niin, ettei valkoinen länsimaalainen saisi syödä sushia lainkaan. (Onkohan kukaan kysynyt japanilaisten kantaa asiaan?) Olihan sekin ikävää kun saunasta tehtiin maailmalla mielikuvissa jonkinlainen bordelli, mutta paha kyllä mainitun ajattelutavan mukaan valkoinen on ainoa joka ei saa loukkaantua kulttuurinsa puolesta. Ja me ollaan varmaan pöllitty se saunakin jostain.

Tällainen ylivetäminen taitaa sitten pelata suoraan äärioikeiston pussiin (tai amerikkalaisen version asiasta) koska kaikki liberaalit näyttäytyvät lievästi kummallisessa valossa. Paitsi jos onkin niin, ettei kukaan oikeasti ota asioita vakavissaan, koska kuuluu maan tapaan heittää lokaa muiden niskaan?

17.02.2017 15:06 #51

Niin paljon kuin olenkin samaa mieltä sen kanssa, että hulluksi ei kannata ihmistä leimata kevyin perustein, niin alan pikkuhiljaa uskoa ettei Trump ole täysin valoin liikenteessä. Sen höpinät tuovat mieleen metrolla päivät pitkät ajelevan itsekseen mutisijan...

Hesarin juttu
sekä englanninkielinen asiaa paremmin avaava juttu

17.02.2017 18:05 #52

Niin, netissähän on useammallakin saitilla ollut huolestuttavissa määrin spekulaatiota aiheesta. Sekä mielipiteitä ettei Trumpilla ole mielenterveysongelmia ja että se mustamaalaa niitä, joilla on: Is It Okay to Speculate About Donald Trump’s Mental Health? Tekstin loppu on hieman masentava:

Either way, while Trump certainly seems to exhibit most of the hallmarks of NPD, no one can know for sure that he would or wouldn’t meet the threshold if he were examined in a formal diagnostic setting. But again, it might not really matter. We do know, with certainty given the huge pile of evidence that has accured, that Trump is deeply narcissistic — much more so than past presidents. And since, as Grubbs suggests, deeply narcissistic people act in certain somewhat predictable ways regardless of whether or not they meet the threshold for NPD, this could be a good midway approach to trying to understand Trump’s actions: Focus more on the trait itself, and its potentially dangerous ramifications in extreme cases, and less on hypothetical diagnoses.

Mielenkiintoisia aikoja kun tällaisesta aiheesta ylipäätään koetaan tarvetta keskustella.

21.02.2017 14:39 #53

Valitettavasti taas kerran englanniksi kirjoitus, joka vähän valottaa miltä pohjalta Trump tuli ja voitti.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 21.02.2017 16:18 : Rasimus.

23.02.2017 12:40 #54

Kovasti yritän olla seuraamatta uutisia, mutta some ei anna siihen mahdollisuutta. Nyt sitten huomio on kiinnittynyt vessa-asioihin: Trump revokes Obama guidelines on transgender bathrooms

Rasimus kirjoitti: Muoks: Siis kun sanoin "täysillä valoilla", tarkoitan ettei Herra Presidentti syystä tai toisesta ole edes kiinnostunut siitä, minkälainen todellinen maailma hänellä on ympärillään. Oli tämä harkittua tai ei, niin kummassakaan tapauksessa mies ei toimi samoilla asetuksilla kuin me muut.

Juu, lienee aika samantekevää onko Trumpilla diagnosoitavissa oleva mielenterveysongelma vai onko hän muuten vain sekaisin, kummassakin tapauksessa on selvää että ukko ei ole paras vaihtoehto päättämään yhtään mistään. Muoks: Ja pitää heti tarkentaa tätä, koska en tahdo antaa ymmärtää että minkä tahansa asteinen mielenterveysongelma tarkoittaisi automaattisesti sitä, ettei kuka tahansa henkilö voi päättää mistään, mutta jos ongelma aiheuttaa niin pahaa vieraantumista todellisuudesta kuin Trumpin kohdalla, niin on saman tekevää mistä hänen ongelmansa johtuvat, sillä se ei vaikuta tulokseen. Joko hän ei voi tilanteelleen mitään tai sitten tekee kaiken täysin harkiten tavoitellen vain omaa etuaan. Sen takia diagnosointi on turhaa ja kuten aiemmassa linkkaamassani artikkelissa todettiin, voi olla jopa haitaksi.

Viimeksi muokattu: 23.02.2017 12:46 : kyty. Syy: tarkennusta

24.02.2017 17:53 #55

Jotain hyviä uutisiakin sentään: Good news: South Dakota’s “teach the controversy” bill fails

Kansallispuistojen tilanteesta en ole tällä hetkellä kovinkaan selvillä, sillä se tuntuu niin sekavalta. Ainakin yksi lakiehdotus kaatui, mutta kuulemma uusi yritys on/oli jo käynnissä, eikä EPA:kaan ole turvassa . Jos nyt koskaan onkaan, tuntuu että kaikkialla luonnon(puistojen) säilyttäminen on ainaista taistelua ahneita poliitikkoja ja suuryrityksiä vastaan. Käsittääkseni Amerikassa on ollut jo pitkään tällainen tilanne, mutta nyt Trumpin myötä on isompi mahdollisuus että kaikki jollekulle rahaa tuova yritetään kaikin keinoin saada läpi. SAD.

02.03.2017 22:52 #56

kyty kirjoitti: Eikös ainakin tuo safe space/kultuurin omiminen ole enemminkin nuorison juttu? Onhan se sama rantautunut tännekin, mutta ei toivon mukaan kovin isosti. Olen kyllä kuullut paljon näitä Mulan on rasistinen elokuva koska-tyyppisiä argumentteja ihan suomalaisessakin skenessä.

Ehkäpä nimenomaan juuri akateemisesti koulutetun nuorison. Tämä liittynee siihen että Yhdysvalloissa yliopistojen on sanottu korvanneen työväenliikkeen vasemmistolaisuuden keskuksena, josta uudet ajatukset ja liikkeet nousevat. Samansuuntainen kehitys on näkyvissä Suomessakin.

Joo, tällainen ajattelutapahan muistuttaa paljolti joidenkin äärinationalististen liikkeiden ajatusmaailmaa: maailman kulttuurien monimuotoisuus on hyvästä, kunhan kulttuureita ei sekoiteta keskenään. (Tähän liittyy myös usein (aina?) hierarkia: jotkut (esim. valkoiset, länsimaiset) kulttuurit ovat silti vaan parempia kuin toiset.) Kulttuurinomimisdiskurssissa tämä asetelma ikään kuin sementoidaan, vaikkakin toisista lähtökohdista käsin: valkoisuuteen liittyvän valta-aseman takia valkoinen ei voi koskaan syödä sushia tai joogata eettisesti.

Tämä on sikäli jännää, että usein maailmaa muuttamaan pyrkivät liikkeet ajattelevat täysin päinvastoin: esim. anarkistien iskulause "Toimi kuin olisit jo vapaa" tai aikanaan Yhdysvaltain mustien kansalaisoikeusliikkeen aktivistien kieltäytyminen rotuerottelujärjestelmän noudattamisesta. Kulttuurinomimisdiskurssin, tai ainakin sen jyrkimmän laidan, iskulause olisi näihin verrattuna jotain melko päinvastaista, ehkäpä "toimi kuin eläisit jo globaalissa apartheidissa"?

Mielenkiintoista on myös, miksi juuri rotu on tässä diskurssissa niin keskeinen kysymys. Jos nyt oletetaan, että Disneyn Mulan on Kiinan kulttuuria ryöstäen tehty rasistinen elokuva (en ole nähnyt, voi hyvin olla tai olla olematta), onko tässä keskeistä että sen tekijät ovat oletettavasti pääosin valkoisia vai se että kyseessä on miljardiluokan megakorporaatio joka pyrkii tuottamaan maksimaalista voittoa osakkeenomistajilleen ja joka pystyy levittämään tuotteensa maailman ääriin? Jos Disneyn näkökulma maailmaan on liian valkoinen (mihin voin hyvin uskoa, vaikka Disney-elokuvia olenkin nähnyt hyvin vähän), olisiko ratkaisu yksinkertaisesti vähemmän Disneytä? Muun maailman elokuvia katsoessa saattaisi oppia jotain Amerikan ulkopuolisista kulttuureistakin...

Asiaan liittyvä artikkeli AntroBlogista: Saavatko vain hindut joogata?

03.03.2017 17:33 #57

Fiktiivi kirjoitti: Kulttuurinomimisdiskurssin, tai ainakin sen jyrkimmän laidan, iskulause olisi näihin verrattuna jotain melko päinvastaista, ehkäpä "toimi kuin eläisit jo globaalissa apartheidissa"?

Ironista, että Trumpin kannattajat tuntuvat inhoavan kaikkia vähääkään liberaalimpaa maailmaa toivovia osittain juuri näiden kulttuuri-ääri-ihmisten takia. Koko asetelma on niin omituinen, etten oikein osaa edes hahmottaa sitä että ketkä haluavat mitäkin karkottaa tai sulkea pois tai mitä milloinkin. Ja ketkä ovat milloinkin niitä fasisteja.

Menee vähän offtopiciksi, Disneyllä on kieltämättä niin suuri valta-asema, että animaation laadun kannalta se on jo melkein liian suuri. Sääli, että suuri yleisö on usein ihan oikeastikin nihkeä tutustumaan mihinkään, mikä ei ole jo entuudestaan tuttua, joten liian erilaiset (=usein ulkomaiset) elokuvat ovat monasti liian erilaisia menestyäkseen.

Disneyn saama kritiikki on vaihdellut järkevästä täysin absurdiin: mm tarinoiden liian vapaasta muokkaamisesta ja siitä että tekemässä on ollut valkoihoisia, hahmoja on tehty valkoihoisiksi koska hyvikset eivät koskaan näytä "etnisiltä" ja pahikset ovat mm Aladdinissa ja Mulanissa heti tummia ja vinosilmäisiä (tätä en allekirjoita lainkaan, ehkä sen takia että olen itse katsonut animea koko ikäni ja ainakaan aasialaiset itse eivät näe itseään aina pieni- ja vinosilmäisinä, pahojen hahmojen synkkyydessä taas on tuskin kyse pelkästään ihonväristä), Viidakkokirjassa apinat olivat rasistinen stereotypia tummaihoisista, Frozenissa halvennettiin saamelaisia ja naishahmoilla oli liian pienet vyötäröt ja nyt tässä uusimmassa Vaianassa on ongelmana samoalaisten halventaminen, koska se jumalolento on lihava (paitsi ettei ole). Ja lista jatkuu, mm Dumbo on myös rasistinen elokuva, ja välillä ihmettelen olenko katsonut eri leffaa kuin muut, sillä itse yllätyin sen tavasta käsitellä ulkopuolisuutta ja syrjimistä, ottaen huomioon milloin elokuva on tehty. En pysty näkemään omasta etuoikeutetusta valkoisesta näkökulmastani edes elokuvan paljon kritiikkiä saanutta teltanrakennuskohtausta (Song of roustabouts) mitenkään muuten kuin synkkänä ja ironisena, ja pakko myös mainita etteivät työmiehet ole elokuvan ainoita ihmishahmoja, joiden kasvoja ei näytetä. Liekö ollut taiteellinen ratkaisu vai säästöä.

Viimeksi muokattu: 03.03.2017 17:42 : kyty. Syy: Hieman tarkennusta

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Trump presidenttinä
04.03.2017 11:41 #58

Näissä merkeissä pitää muistaa trollata muistuttaa, että japanilaiset ovat viimeisen 100 vuoden aikana tappaneet, ryöstäneet, raiskanneet ja taloudellisesti hyväksikäyttäneet niin paljon ympäri Aasiaa, että heidät voidaan jo laskea valkoisiksi. Lisäksi kohtelevat kaltoin saariston vähemmistökansaa. Ja jos joku vielä epäilee jotain, toisessa maailmanpalossa oltiin molemmat niin sanotusti in league with Satan.

edit: Mutta koska amerikkalaiset ajattelevat olevansa maailman napa, he tietysti hahmottavat sen USA:n valkoisen väestön ja aasialaisten suhteen mukaan ja sehän on täysin erilainen, samaisen 2. maailmansodan aikanahan he sulkivat suuren osan maan japanilaisperäisestä väestöstä keskitysleireille – ei siis millekään saksalaisille tuhoamisleireille, mutta käytännössä voi sanoa, että reilu 100 000 ihmistä, yli puolet USA:n kansalaisia, sai nelisen vuotta linnaa, rikoksena vain japanilaiset sukujuuret.

Viimeksi muokattu: 04.03.2017 11:46 : Echramath.

04.03.2017 23:36 #59

kyty kirjoitti: En sitten tiedä, miten sovitetaan yhteen se että tarinoissa pitäisi olla runsaasti diversiteettiä ja sitten taas toisaalta se ettei kukaan saa kertoa tarinoista kenestäkään, joka ei kuulu omaan ryhmään. Ainakaan jos kuuluu itse "ylempään" ryhmään.

Elokuvissa ja muissa isoissa tuotannossa voi tietysti ottaa diversiteettiä tekijätiimiin, romaaneissa voi olla hankalampaa...

Näkisin että tämä ajattelutapa on ihan paikallaan itsekriittisenä näkökulmana: puhunko tässä nyt jonkin vähemmän ääneen pääsevän ihmisryhmän päiden yli, vaikka voisin myös antaa heille itselleen puheenvuoron? Olenko kiinnostunut tämän alkuperäiskansan kulttuurista muuten kuin koristeena ja rahantekomielessä? Mutta jos siitä yritetään tehdä tiukka säännöstö, "jos olet X, et voi sanoa Y paitsi erityistapauksessa Z" -tyyppistä järjestelmää on vaikea noudattaa ja helppo trollata. Ainakin jos sitä ei ole itse omaksunut tai siihen kasvanut, vaan se tulee ikään kuin vaatimuksena jostain ulkopuolelta.

Voisiko sanoa että vasemmistolaisuuden akateemistuminen näkyy tässäkin: oikea tapa toimia vaatii erityisosaamista tai verkostoitumista ja viiltävä kritiikki on aina jalompaa kuin asioiden popularisointi. Ironisesti tätä ei nähdä luokkakysymyksenä...

Ketjun päähenkilöön palatakseni, tässä on mielenkiintoinen näkemys Trumpin aikeista: Trump's Rollback of the Neoliberal Market State . Trump haluaa jyrätä Yhdysvaltain uusliberaalin markkinavaltion, mutta sen tilalle ei ole tulossa pohjoismaista hyvinvointivaltiota vaan paremminkin Putinin Venäjää muistuttava autoritaarinen hallinto.

05.03.2017 18:12 #60

Mm. holokaustia tutkitunut historioitsija Timothy Snyder varoittaa, että aikaa Yhdysvaltain demokratian pelastamiseen on vuosi tai alle .

Snyderin argumentti holokaustista on, että se onnistui totaalisemmin valloitetussa Itä-Euroopassa kuin lännessä, koska Itä-Euroopassa natsit tuhosivat valtiolliset instituutiot siinä missä Länsi-Euroopassa ne vain alistettiin natsien määräysvaltaan. Idässä juutalaisten pelastuminen oli siis vain yksittäisten ihmisten ottamien valtavien henkilökohtaisten riskien varassa, kun taas lännessä instituutiot pystyivät jossain määrin suojelemaan juutalaisia.

Snyderin mukaan myös Trump, tai ehkäpä varsinaisesti Bannon, hyökkää instituutioita vastaan ja pyrkii heikentämään niitä tehdäkseen tilaa autoritaariselle johtajuudelle. Protestointi Trumpin hallinnon ylilyöntejä vastaan on siis tärkeää instituutioiden puolustamisen näkökulmasta, vaikka se ei sinänsä käännäkään Trumpin kannattajien päätä.

(Valtiollisten instituutioiden tuhoamisesta tulee kyllä mieleen myös Bush nuoremman sotaretki Irakiin, jossa myös vanha hallinto purettiin maan tasalle - kylläkin hyvin aikomuksin, mutta ruumiita tuli silti valtavasti, ja tulee toki edelleenkin. Se mitä Trump on tehnyt tähän mennessä on varsin vaatimatonta verrattuna Bushiin - täytyy toivoa että tilanne pysyy sellaisena jatkossakin.)

Valvojat: IivariSarantha
Astorethein