Mitä opiskelet/harkitset joskus opiskelevasi?

10.10.2013 01:24 #21 : Knox Gargol
Avoimen yliopiston kulttuurihistoria on, mitä tällä hetkellä teen. Viimeisten muutaman vuoden aikana on tullut kokeiltua useampaakin akateemista ainetta joko lukien alan teoksia tai tehden perusopinnot avoimessa.

Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat esimerkiksi kirjallisuustiede ja teologia, kun taas toiseen lingvistiikka ja sekä yleinen historiatiede että kulttuurihistoria.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

10.10.2013 09:17 #22 : Warriorgirl
Voi hurja, kaikkiko täällä opiskelee AMK:ssa tai yliopistossa?

Mutta asiaan, minusta pitäisi tulla lähihoitaja 2015 keväällä. Vihdoin ja viimein. Yläasteen jälkeisiin opintoihin mahtuu kaikkea lukio-opinnoista alkaen. Kesken on jääny lukio, tarjoilija opinnot ja lähihoitajaopinnotkin kerran, välivuoden tapainenkin tuli vietettyä. Paluu koulun penkille tapahtui tänä syksynä, äitiysloman jälkeen on kummasti taas motivaatiota joka joskus silloin lukioaikana katosi totaalisesti. Lukioon meni aikanaan puoliksi pakosta, ei se oikeasti kiinnostanut mutta kun kaikki aina puhui "kyllä susta ylioppilas tulee, ja menet sitten yliopistoonkin. Kun oot noin fiksu". No ei tullut valkoista lakkia, ei tule yliopisto-opintoja. Tyytyväinen olisin ihan vain lähihoitajanakin (tosin pieni ajatus takaraivossa pyörii ajatuksesta hakeutua AMK:iin sitten joskus).

• Iivari hahmo
  • Iivari
10.10.2013 09:32 #23 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Mitä opiskelet/harkitset joskus opiskelevasi?
Warre: Onneksi täällä on taas ihan valtava määrä peruskoulussa olevia aktiivikäyttäjiä, niin kuin silloin ennen. :)

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

10.10.2013 09:38 - 10.10.2013 09:38 #24 : Warriorgirl
Niinkuin silloin ennen. Jestas tässähän tuntee itsensä melkein vanhaksi :lol:
Viimeksi muokattu: 10.10.2013 09:38 Warriorgirl.

• tiarAnon hahmo
  • tiarAnon
15.10.2013 11:12 #25 : tiarAnon
Vastaus käyttäjältä tiarAnon aiheessa Mitä opiskelet/harkitset joskus opiskelevasi?
Kai se on ihan luontevaa, että lukemisesta kiinnostuneet ja paljon lukevat ihmiset helposti päätyy keskimääräistä useammin korkeakouluopintoihin; kiinnostus vaikuttaa, mutta myös yhteiskunnallinen olettamus, että jos koulu sujuu, lukio ja korkeakoulu – ja usein varsinkin yliopisto – on se oikea reitti. Yliopistossa se näkyy sitten valtavassa dropouttien määrässä, kun akateeminen epävarmuus lyö vasten kasvoja. Pitkän koulutuksen itseisarvoisuus on Suomessa pelottava kehityssuunta, jota aina välillä parjataan. Siihen puuttuminen tuntuu kuitenkin aika mahdottomalta.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

16.10.2013 23:39 #26 : Glare
Vastaus käyttäjältä Glare aiheessa Mitä opiskelet/harkitset joskus opiskelevasi?

Warriorgirl kirjoitti: Eli tuleva lähihoitaja tässä hei. Mahtaako muita ihan vain ammattikoululaisia löytyä Risingilta?

Et ole ihan ainokainen :)

Itse olen valmistunut lähihoitaja ja täytyy sanoa, että olen nyt jo harkinnut alan vaihtoa. Valmistuin ammattiini 2010 ja nyt jo 3 vuoden jälkeen on ammatin vaihto kovassa mietinnässä. Voi olla, että minulla on kirjaimellisesti *piip* tuuri tässä ammatissa. (Voin kertoa koko tarinan, kuinka selkäänpuukotus alkoi jo lähihoitaja koulusta.)

Mutta kyllä ammatin vaihto on mielessä, nostan niille hattua jotka jaksaa tässä ammatissa, mutta kysymys on vielä iso. Mitä haluan alkaa opiskelemaan. Sosionomin ja terapeutin hommat houkuttaa, mutta voi olla sitten sen jälkeen, kun saan rahaa kasaan enemmän.

23.10.2013 19:54 #27 : Warriorgirl

23.10.2013 20:10 #28 : Logikärmes
Haa, täältä löytyisi jälleen yksi kirjallisuustieteen opiskelija. :cool: Kuten on jo ehditty mainitakin, tämä tutkinto ei suoraan valmista mihinkään ammattiin, vaan jatko riippuu omasta aktiivisuudesta ja siitä, mitä lukee/tekee/harrastaa kirjallisuuden lisäksi. Omalla kohdallani on tietenkin kyseessä (yhä edelleen) vakaa aikomus elättää itseni tulevaisuudessa ammattikirjailijana.

Minun ei tarvinnut opiskella kirjallisuutta kauaa, ennen kuin tajusin, että tämä on juuri se minulle kaikkein omin oppiala. Alun perin tarkoituksenani oli alkaa lukea tiedostusoppia (tai journalistiikkaa tai millä nimellä sitä nyt missäkin kutsutaan). Tiedotusoppi on kuitenkin sen verran mediaseksikäs (heh, heh) ala, että sitä lukemaan ei ole aivan helppo päästä.

Ensimmäisenä vuonna hain ainoastaan tiedostusoppia lukemaan useampaan opinahjoon. En saanut opiskelupaikkaa, joten laajensin seuraavalla hakukerralla skaalaa kahdella muulla kirjoittamiseen liittyvällä oppiaineella, Suomen kielellä ja kirjallisuudella. Suomen kielen pääsykoekirja herätti minut tajuamaan, että koko aine oli käytännössä kieliopin opiskelua, mitä halusin koko maailmassa ehkä viimeiseksi tehdä. Niinpä en lopulta edes mennyt koko kokeisiin. Kirjallisuus sen sijaan kiinnosti enemmän, ja opiskeluoikeus tulikin sitten lopulta Tampereen kirjallisuustieteen piiriin.

Nyt olen proseminaarissa vääntämässä kandintyötä, eikä vielä ole kaduttanut. Pelottavaa ajatella, miten sitä teki kaikkensa päästäkseen lukemaan nyttemmin hyvin luotaantyöntäviltä näyttäviä aineita, ja siihen kaikkein omimpaan päätyi melkein puolisattumalta. :huh:

Draco dormiens nunquam titillandus.

• Skie hahmo
  • Skie
24.10.2013 00:11 #29 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Mitä opiskelet/harkitset joskus opiskelevasi?
Muistaakseni edellisessä tällaisessa ketjussa tuli todettua että historian opiskelijoita liikkuu jokunen tällä foorumilla. Sitä lajia edustan myös minä.

Opiskelen Oulun yliopistossa historiaa. Aiempi Suomen ja Skandinavian historian ja yleisen historian jako poistui juuri aloittaessani opiskelut, joten kaiken kattavalla historialla tähän päivään asti on nyt menty. Historia on mulle ilo ja harrastus, en tiedä onko tästä ammatiksi asti, mutta pidän hissan valintaa opiskelualakseni siksikin onnistuneena että nautin siitä suunnattomasti. Opiskelin vuoden verran politiikkatieteitä Lapin yliopistossa ennen historialle hakemista ja voin sen perusteella sanoa, että ainakin mulle opiskeltavan alan on innostettava ja herätettävä kiinnostusta, jotta sitä jaksaa opiskella. Siksipä päädyin lukemaan hissaa, Ouluun lähinnä siksi ettei kotiin olisi kuin semmoiset 500 kilometriä.

Minussa tosin on pientä ikuisen opiskelijan vikaa. Minusta on tosi kiva kokeilla erilaisia sivuaineita, tällä hetkellä lyhyinä sivuaineina on valtio-oppia, kirjallisuutta sekä Itä- ja Kaakkois-Aasia-opintoja ja ainakin kahden ekan kanssa jatkan pidemmällekin. Näiden lisäksi olen kokeillut myös viestintää, saamelaista kulttuuria sekä englanninkielisen maailman kieli-, kirjallisuus- ja kulttuuriopintoja. Kävin myös viime vuonna vaihdossa Hongkongissa, mikä avarsi maailmankuvaa ja opetti kaikenlaista uutta ja kivaa elämästä noin yleensä. Siksipä toivonkin vielä opiskeluaikanani pääseväni tekemään harjoittelun jossain päin maailmaa.

Realiteetit alkaa kuitenkin tulla vastaan, olisihan se kai yliopistolta joskus valmistuttavakin. Esitin kandin työni viime viikolla ja tutkintopaperitkin varmaan tipahtavat postiluukusta tämän vuoden puolella. Ensi vuodeksi jää taklattavaksi iso-G eli gradu, mutta saa nyt nähdä mitä muita kivoja opintoja keksin siihen rinnalle vielä ottaa. Opiskelu on kivaa!

Always follow your doubts.

30.10.2013 18:29 #30 : Glare

Warriorgirl kirjoitti: Glare et ole ainoa jota puukotetaan selkään jo koulussa. Vielä ei ole kahtakaan jaksoa takana ja johan nuo on ehtineet puukottamaan oikein urakalla selkään. On laitettu ylimääräistä työtä, pistetty tekemään 11 kysymyksen tentti yksin muiden tehdessä 3 kysymyksen tentin 5hlö ryhmissä (niin ja siis nuo samat 3 kysymystä oli mullakin ja niiden lisäksi vielä 8 muutakin). Ja mitähän muuta, niin juu poissaolojen kirjaamista luvattomiksi vaikka on lääkärintodistukset ja kaikki. Mutta vakaasti aion valmistua ja päästä työelämään. Pakkokin oikeastaan.

Joo, se on kumma homma, kuinka lapsellista porukkaa loppupeleissä tuolta opiskelun saralta löytyy. Itse jouduin tekemään loppupeleissä valituksen rehtorille eräästä opettajasta. Kadun vieläkin sitä, etten tehnyt sitä Oulunläänin opetushallitukseen.

Jos jaksat tässä työelämässä, nostan hattua. Mutta toivottavasti on parempi tuuri harjoittelujen suhteen, varsinkin kun ekassa vanhustenpaikan harjoittelussa oli ohjaaja ja varaohjaaja, jotka nauroivat näyttösuunnitelmalle. (Kirjoitusvirheitä täynnä, koska minulla sattuu olemaan lukihäiriö.)

Mutta Warrior, jos oikeasti alkaa tulla kuraa niskaan niissä työharjoittelupaikoissa, niin ota yhteys opettajaan. Ne eivät voi teettä työvoimana ja tähän on ikävä kyllä tullut jo törmättyä usein, että tykkäävät käyttää varsinkin hoitoalalla opiskelijoita työvoimana.

30.10.2013 19:34 #31 : Warriorgirl

Seuraavia työharjoitteluita odotellessa, päiväkodissa harjoittelu on kuitenkin se helpoin harjoittelu, jatkossa varmasti paljon pahempaakin odotettavissa.

• Karajishi hahmo
  • Karajishi
30.10.2013 20:33 #32 : Karajishi
Itse olin eräänlaisessa harjoittelussa jonkin sortin matkailualan yrityksessä, josta olin kuullut paljon kehuja asiakkaiden puolesta. Odotin ensimmäistä työpäivää innolla ja saavuin työpaikalle puoli tuntia etuajassa. Omistaja oli vaikuttanut jopa liian mukavalta ja vakuutteli kuinka mukavaa ja rentoa työpaikassa tulisi olemaan ja kuinka kaikki olisivat varmasti todella avoimia ja ottaisivat harjoittelijan (minut siis) innolla vastaan. Kun vihdoin harjoittelu loppui, vannoin etten enää koskaan menisi lähellekään sitä paikkaa, enkä ole niin tehnytkään. Paikka oli aivan kamala! Omista osoittautui juuri sellaiseksi tv-sarjojen hirviöksi jota kaikki työntekijät pakoilevat ja joka huusi ihan kaikille suoraa huutoa jopa täysin aiheetta. Jouduin olemaan todella paljon ylitöissä, vaikka palkkaahan sieltä ei minulle tietenkään maksettu. Ja aina, jos jouduin ravintolan puolelle tuuraamaan tai vastaavaa niin en missään tapauksessa saanut kurkistaakaan salin puolelle, koska olin 'vain harjoittelija' ja se olisi kuulemma huonoksi firman imagolle. Omistaja haukkui minut aivan pystyyn, eikä meinannut työtodistustakaan suostua kirjoittamaan, ennen kuin ilmoitin, että en pääsisi lähtemään paikasta ennen kuin hän olisi jotain siihen kirotulle paperille raapustanut. Että kyllähän näitä 'unelmien työpaikkoja' tuppaa löytymään. Enkä aio edes aloittaa siitä tämänvuotisesta, kun kaatosateessa ja ukkos säässä jouduin kitkemään kukkapenkkejä niin aukealla paikalla (ilman sadevarusteita) kuin vain olla saattaa, eikä sisälle ollut asiaa ennen kuin 9 tunnin työpäivä olisi ohi..

'' I'm a simple person with a complicated mind ''

• Karajishi hahmo
  • Karajishi
30.10.2013 20:35 #33 : Karajishi
ja nyt huomaan ettei tämä liittynyt aiheeseen sitten millään tavalla.. pahoitteluni.. mutta itse olen hyvin kiinnostunut filosofiasta ja psykologiasta, joskaan en tiedä mihinkä sitä opiskelemaan pitäisi lähteä.. olen hieman tuuliajolla, tiedetään :roll:

'' I'm a simple person with a complicated mind ''

01.11.2013 19:16 #34 : Glare

Warriorgirl kirjoitti: Glare oot ihan oikeassa. On tullut jo tutuksi miten mieluusti käyttävät työvoimana. Nyt olen päiväkodissa ollut kohta 6 viikkoa ja oon tiukasti pitänyt kiinni oikeuksistani ja suoraan ilmoittanut etten ole mikään heittopussi joka tekee kaiken, ja saanut jopa kiitosta ohjaajaltani siitä että uskallan sanoa suoraan. Mulla on onneksi ihan huippu ohjaaja joka ei pomputa mutta muut työntekijät kyllä yritää vähän väliä pomputella tekemään kaikkea mitä eivät itse viitsi (ja istuvat samalla itse kahvilla jopa tunnin tai puolitoista juoruamassa).

Joo, niitä on edessä. Mutta minusta on mielenkiinoista, että näin naisvaltaisella alla loppupeleissä vaietaan, että kuinka kiusaaminen ja se nokkiminen alkaa jo koulussa. Välillä tekisi mieli kertoa ihan yleisesti se ns. vaiettu asia.

Mutta myös muutkin miettivät hoitoalalle lähtöä, niin kannattaa tosiaan miettiä pariin kertaa jaksaako sitä sorsimista/valitusta koko aikaa. Warriorille haluan tässä vielä sanoa, älä missään nimessä vanhusten puolella ala hoitamaan mitään 100kg vanhusta, joka ei yksin nouse. Sillä jos selkä pamahtaa kokonaan, silloin ei ole naurun asia. Varsinkin kun harjoittelut tulee muuttumaan raskaammaksi hiljalleen. Tosin en tiedä miten on nykyinen lähihoitaja kouluissa, että onko vikana vuonna kuinka pitkät työharjoittelut? Itse meidän koulussmme oli kokeiluvaihteella 15viikkoa harjoittelua, eli kentällä koko ajan ja perjantaina oltiin kotona itsekseen opiskelemassa.

15.11.2013 14:03 #35 : The Big Bad Wolf
Yritän keskittyä nyt yläkouluun niin paljon kun motivaationpuutteessani kykenen, mutta eihän tuo opolleni riitä. Ysin keskiarvolla pääsee aika varmana kuuspuolikkaan lukioon, joten mitäs suotta sitä miettimään. Opokeskustelussa opo oli jo lähettämässä mua aika aktiivisesti Tampereelle yliopistoon. Hän mun asiani paremmin tietää, mitäs minulta mielipidettä kysymään. :roll:

15.11.2013 14:36 #36 : Pimeyden peto
Teknilliseen Lukioon på Tammerfors sitä olisi tarkoitus mennä. pääsen ainakin peruslinjalle. saa nähdä meneekö läpi tekniselle

sipulia

• Elenna hahmo
  • Elenna
15.11.2013 19:22 #37 : Elenna
Vastaus käyttäjältä Elenna aiheessa Mitä opiskelet/harkitset joskus opiskelevasi?
Unelmani on opiskella venäjän kieltä ja kääntämistä yliopistossa. Unelman toteutuminenkin alkaa jo häämöttää hamassa tulevaisuudessa, ensi keväänä on määrä hakea jatko-opintoihin. Abivuosi tuntuu vierivän eteenpäin valtavaa vauhtia!

YO-kirjoitukset stressaavat, koska niillä on niin paljon vaikutusta yliopistovalintoihin. Venäjä ja äidinkieli ovat kai ne tärkeimmät (jälkimmäisestä varmistui jo laudatur, jippii!) ja menestys muissa aineissa on tietysti plussaa.

Kääntäminen vaikuttaa juuri siltä hommalta, mitä haluan tehdä. Enkä tarkoita vain kirjallisuuden kääntämistä - olen tällä hetkellä mukana tietokonepeliprojektissa vapaaehtoisena kääntäjänä (tosin en venäjän vaan englannin), ja se on laajentanut näkökulmaa kääntämistyöhön. Ja yrityksissähän kääntäjiä tarvitaan sopimusten, lakitekstien jne. kääntämiseen, mikä lienee alan rahakkainta hommaa. Pelkästään venäläisiä romaaneja kääntämällä tuskin kukaan pystyy elättämään itseään!

Takaisin itse opiskeluun: ykkösvaihtoehtonani on Tampereen yliopisto, ja kakkosvaihtoehto olisi Jyväskylä, mikäli siellä voi erikoistua kääntämiseen. Täytyy vielä selvitellä asiaa.

It has long been an axiom of mine that the little things are infinitely the most important.

15.11.2013 19:47 #38 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Mitä opiskelet/harkitset joskus opiskelevasi?

Elenna kirjoitti: Pelkästään venäläisiä romaaneja kääntämällä tuskin kukaan pystyy elättämään itseään!

Venäläiset kirjoittaa vaikka mitä jännää scifiä ja fantasiaa, sinne olisi hyvä suomalaisten kustantajien kyllä laajentaa. Että ei kuin omaa osaamistasi markkinoimaan! :smile:

15.11.2013 19:54 #39 : Kirjaneito
Kyllähän tätä on pikku hiljaa alkanut miettiä. Vaikka vasta lukion ekalla olenkin, ainakin hataria kirjoitussuunnitelmia on jo pakko alkaa miettiä, että saa käytyä kaikki tarvittavat kurssit. Historia onkin alkanut kiinnostaa yhä enemmän ja kun tässä jaksossa sitä minulla taas on, olen huomannut tuon entistä paremmin. Hissan tunnit olen aina täysin hereillä ja mukana ja kun ekalla tunnilla käytiin läpi koulun hissan kurssien tarjonta tuijottelin taululle haltioituneena. :wink: Psykologia on toinen reaali joka kiinnostaa, sekä lisäksi kielet ja kirjallisuus. Mutta historia... ehkäpä olen viimein löytämässä sitä omaa juttuani. :smile:

Ja Elennalle onnittelut ällästä, meilläkin oli tänänään lukio täynnä kirjoitustulosten tunnelmaa...

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

• Niddis hahmo
  • Niddis
15.11.2013 20:20 #40 : Niddis
Vastaus käyttäjältä Niddis aiheessa Mitä opiskelet/harkitset joskus opiskelevasi?
Täällä näyttää olevan vankka edustus humanistisissa aineissa... Itse myönnän olevani korkeintaan puolihumanisti ja toiselta puoleltani luonnontieteilijä. Nyt taitaa olla menossa jo kuudes vuosi Helsingin yliopiston Maantieteen ja geotieteiden laitoksella, ja vaikka yritänkin vähitellen siirtyä työelämän puolelle, niin ei kyllä ole kaduttanut että tämän opintosuunnan aikoinani valitsin. Maantiede sopii juuri tällaiselle harhailijalle, joka ei oikein tiedä, mitä kaikkea haluaisi opiskella. Niinpä itseltäni löytyy pääaineena luonnonmaantiede ja sivuaineina matkailuala, geoinformatiikka ja yleinen teologia, plus sekalaisia kursseja historiasta, eläinpolitiikasta, antropologiasta, kielistä, ja etnobotaniikasta :smile: Jos ette siis tiedä mitä lukion jälkeen haluaisitte oikeasti opiskella, suosittelen kokeilemaan maantiedettä.

Valvojat: IivariSarantha
Iivari