KiLLPaTRiCK kirjoitti: Joku jaksaa vielä koronasta vouhottaa?
THL pääjohtaja on sitä mieltä, että koronalla on peloteltu jo tarpeeksi. Ei mistään muustakaan taudista ole tähän mennessä joka päivä uutisoitu tartunnat, tehohoidot, kuolemat.
Itse asiassa pääjohtaja
sanoi uutisessa näin
:
Maailmanlaajuisen koronapandemian vaarallisuutta Tervahauta ei siis kritiikistään huolimatta kiistä.
– En halua väheksyä koronan vakavuutta, mutta meillä on muitakin tartuntatauteja ja sairauksia, jotka invalidisoivat ja jopa tappavat, mutta emme seuraa niiden tilannetta vastaavalla intensiteetillä mediassa.
Kyseessä on uusi virus ja pandemia, joten luonnollisesti tilannetta on seurattu tarkemmin. Mutta olen samaa mieltä siitä, että uutisissa pitäisi olla muitakin aiheita kuin korona. Elämässä pitää olla myös normaaleja asioita, mutta tautia ei silti pidä unohtaakaan.
Jos syksystä ei tule paha niin olen erittäin tyytyväinen, mutta toistaiseksi ei voi tehdä päätelmiä että koronasta "vouhottamisen" voisi jo tässä vaiheessa unohtaa. HUS:in johtajaylilääkäri sanoi juuri, että maskisuositus olisi nyt viimein otettava tosissaan.
Myöskään kevään koronatoimista ei mielestäni tällä hetkellä voi sanoa etteivät ne olisi olleet tarpeellisia. Suomessa oli todella helppo tilanne, mutta se saattoi johtua nimenomaan sulkutoimista, eikä se siis tarkoita sitä että tilanne olisi ollut ilman niitä yhtä helppo. Joka tapauksessa vasta pandemian jälkeen voidaan päätellä mitkä maat pärjäsivät parhaiten.
Muoks: Ai niin, unohdin ihan täysin tämän artikkelin:
The Core Lesson of the COVID-19 Heart Debate The new coronavirus seems so strange because it has our full attention in a way most viruses don’t.
Indeed, by bringing underappreciated aspects of viral infections to light, COVID-19 might help to change our understanding of diseases in general. The long-term consequences of viral myocarditis, for example, are still unclear, because “it can be really hard to identify hundreds of people who have all been exposed to the same virus in a relatively short amount of time,” Murthy says. That’s no longer true.
Ed Yongin artikkelit ylipäätään ovat mielenkiintoisia ja informatiivisia, eivät pelkästään nämä koronaa koskevat.