Maailma koronan jälkeen

30.08.2020 23:12 #21 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Maailma koronan jälkeen

Fiktiivi kirjoitti: koska rokote taitaa olla ainakin vuoden päässä, ehkä kauempanakin.

Puhuvat jo talvesta/keväästä, eli varmaan ainakin jonkinlainen versio saadaan nopeammin - eri asia sitten minne se saadaan ensimmäisenä hankittua ja kuinka nopeasti se saadaan Suomeen. Moni ei tosin varmaan uskalla ottaa koko rokotetta koska se on tuutattu niin nopeasti ulos ja ihmisillä on joskus taipumus pelätä mahdollisia haittavaikutuksia enemmän kuin itse tautia. Jos niiden parin sadan koronaan sairastuneiden kuukausien sydänoireet ja hengenahdistus johtuisivat rokotteesta eikä taudista niin olisi jo täysi paniikki päällä.

Olen varovaisen optimistinen, vaikka viikon muutos tartuntaluvuissa onkin kivunnut 20-40? jo jopa yli kahteensataan suhteellisen lyhyessä ajassa. Vaikuttaa siltä että tauti on voinut jo ehkä lieventyäkin, vaikka se saattaakin selittyä ainakin osin sillä että nyt tauti leviää erityisesti nuorten keskuudessa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

04.09.2020 23:41 #22 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Maailma koronan jälkeen
Jollain lailla turhauttaa että tämä on tällä hetkellä luetuin uutinen Ylellä ja otsikko antaa liian optimistisen kuvan: Koronavirus heikentynyt? Kriisien johtamisesta tunnettu ylilääkäri: "Olemme ihmetelleet pyöreää nollaa teho-osastolla päivästä toiseen"

Heikentynyt vai onko kyse sittenkin siitä, että lieväoireisiakin testataan ja tauti leviää tällä hetkellä pääosin nuorten keskuudessa, ja hehän eivät sairastu vakavasti yhtä usein kuin vanhukset? Keväällähän ei testattu kovin helpolla, eli lieväoireisten määrä ei ollut edes tiedossa. En ole huomannut että vanhukset olisivat nuorten tavoin palanneet yhtä laajasti normaalielämään, sillä ainakin tuntemani riskiryhmäläiset ovat edelleen varovaisia. Siinä mielessä ei ole ihme ettei korona tällä hetkellä aiheuta ikäihmisissä laajoja sairastumisia. Eikä syksykään ole vielä niin pitkällä niin että sisällä oleskelu olisi alkanut kunnolla. Artikkelin sävy saattaa aiheuttaa sen, että moni löysää entisestään koska "koronahan ei ole enää pikkuflunssaa kummempi".

En ole ulkomaisista lähteistä saanut käsitystä, että olisi mitään varmaa näyttöä taudin heikentymisestä, ja kuulemma muualla on käynyt niin että ensin sairastuivat nuoret ja sitten alkoivat teho-osastot taas täyttyä. Entä jos tässä on kyseessä vastaava tilane, mikäli tuo pitää paikkansa?

Olisin kovin iloinen jos virus heikentyisi, mutta mielestäni vielä ei ole aika tehdä sellaisia päätelmiä, varsinkin kun kukaan ei edelleenkään tiedä kuinka monelle jää pitkäaikaisia tai pysyviä vauroita ja heikentymisestä ei tietääkseni ole mitään varmaa näyttöä. Tosin olenkin niitä ylireagoivia jotka pitävät maskia suositusten mukaan ja saavat sen takia omituisia katseita.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
    Epäkuollut
16.09.2020 01:01 #23 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Maailma koronan jälkeen

kyty kirjoitti:

16.09.2020 10:52 #24 : Kai Varma
Vastaus käyttäjältä Kai Varma aiheessa Maailma koronan jälkeen
Kirjoitin juuri kirja-arvostelun koskien kirjaa "tulevaisuuden lyhyt historia.", Kun aloin etsiä tietoa kirjan tekijöistä googlaamalla, törmäsin maaliskuun alussa julkaistuun lehdistötiedotteeseen . Se oli otsikoitu "Viruksia tulee ja viruksia menee, mutta fossiilinen hiili jää ja kumuloituu". Lehdistötiedote lienee ollut tarkoitettu lähtölaukaukseksi kirjan markkinoinnille, mutta kun median "sopulilauman" kiinnostus ilmastonmuutokseen katosi koronan alle, ovat tekijät ilmeisesti katsoneet markkinoinnin hyödyttömäksi, ja luopuneet aikeistaan, Vastatuuleen ei kannata pissiä eikä huutaa. Kukaan ei kuule, ja housut vain kastuvat. kirjan johdanto-osaan oli valittu ilmastonmuutos tarinan fiktion lähtökohdaksi.

Voihan markkinoinnin keskeytykseen olla toki muitakin syitä. He ovat voineet säikähtää valtakunnansyyttäjän huonoa huuumorintajua, sillä kirjan musta huumori on todellakin mustaa. Ja osansa saavat siitä niin vihreät poliitikot, uskonkiihkoilijat kuin telaketjufeministitkin, jotka joutuvat toimimaan fasismin metaforana. Toisaalta miten muuten fasismia voi käsitellä kuin dokumentoiden tai mustalla huumorilla ,kuten Veikko Huovinen krjassaan "Veitikka". Vakavasti suhtaudutaan vain luontoon ja elämään.

Kun alun ilmastonmuutos on saatu lukijan tajuntaan ja lukija ymmärtää, ettei maailmanlopppu sitä kautta tapahdu , siirrytään tulevaisuuteen. Koronan kaltaiset kulkutaudit tiede kyllä nujestaa, mutta ilmastonmuutos vie ihmiskunnan saranakohtaan, jossa fasismi sa tilaisuutensa. Silloin todellinen uhka nousee, jonka rinnalla korona on mitätön juttu. Kun geenimanipulointia aletaan käyttää ihmisen rodunjalostukseen tavoitteena maailmanherruus, on lakissa pitelemistä.

16.09.2020 17:35 #25 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Maailma koronan jälkeen
Unohtamatta biodiversiteettikriisiä, joka on jäänyt vähän pimentoon. Siitä huolimatta, että ilmankin ilmastonmuutosta se uhkaa ihmisten olemassaoloa. (Vaikka se linkittyy tietenkin myös ilmastonmuutokseen, on se käytännössä eri ongelma.)

Fiktiivi kirjoitti: Normaalistihan rokotteiden kehittäminen taitaa kestää pitempään, nyt niitä yritetään tehdä pikavauhtia. Täytyy kyllä sanoa että en varmaan itse olisi ensimmäisten joukossa ottamassa mitään ohituskaistalta hyväksyttyä rokotetta sikainfluenssarokotteet muistaen, mutta toki moni voisi sellaisenkin ottaa ja se saattaisi hillitä viruksen leviämistä. Poikkeustoimista luopuminen vaatisi kuitenkin varmaan sen, että suurin osa väestöstä on rokotettu, ja veikkaisin että se ei tapahdu ihan heti. Itse varaudun ainakin henkisesti siihen, että maskien ja käsidesin kanssa mennään varmaan vielä tovin.

Sama täällä. Huolettaa jos tämä rumba jatkuu ensi kesäänkin asti. Tämä on ollut todella stressaavaa aikaa, ja olisi jo mukava liikkua vapaammin ilman että tarvitsee pelätä että tuo ruton kotiin. Moni tartuntaa pelkäämätön ei tunnu edes muistavan, että osa riskiryhmäläisistä tai heidän omaisistaan joutuu käymään töissä, eikä eläkeläisiäkään pysty täysin eristämään jos tauti taas lähtee leviämään. THL:n Salminen heitti tuossa arvion että korona ei ole niin vakava kuin pelättiin, mutta eipä hänkään väittänyt sen olevan vaaraton riskiryhmille, vaikka suuri osa tuskin lukee otsikkoa pitemmälle ja jää käsitykseen että ohi on. Lisäksi tässä vaiheessa tuntuu yhä ennenaikaiselta julistaa ettei toinen aalto ole niin paha, koska ne nuoret ja edelleen maltillinen tilanne. Keväällähän testattiin vähemmän, joten suuremmallakin sairastuneiden joukolla sairaalaan voisi silti päätyä saman verran kuin silloin. Jos tauti ei oikeasti ole lieventynyt, mahdollisesti jopa enemmän, sillä yhteiskuntaa ei varmaankaan enää tulla sulkemaan samalla tavalla kuin keväällä. Mutta eiköhän tässä syksyn aikana pitäisi näkyä että onko tilanne kevättä helpompi vai ei.

Tietysti ei-riskiryhmät saavat odottaa rokotetta, joten eipä sitä varmasti saa ensimmäisten joukossa muutenkaan jos ei kuulu ensimmäisiin rokotettaviin. Ymmärtääkseni nyt ei jokaisen rokotteen kanssa välttämättä lähdetty ihan nollasta, sillä sarsin kanssa oli tehty jo töitä, joten toivon että turvallisuus on parempi kuin sikainfluenssarokotteella. Muistaakseni joku sars-rokote oli jo testattukin. (Tosin sikainfluenssahan oli mahdollisuus että narkolepsian aiheutti itse tauti, ei pelkästään rokote. Tämä korona tuntuu vielä ärhäkämmältä aiheuttamaan kaikenlaista.)

16.09.2020 19:58 #26 : Kai Varma
Vastaus käyttäjältä Kai Varma aiheessa Maailma koronan jälkeen
Kiroitit "Unohtamatta biodiversiteettikriisiä, joka on jäänyt vähän pimentoon. Siitä huolimatta, että ilmankin ilmastonmuutosta se uhkaa ihmisten olemassaoloa."

Aivan totta, kyllä sekin tuolla kirjan sivuilla tulee näkyviin, mutta uhkana se kuulluu ilmastonmuutoksen seurauksiin. Suora lainaus kirjasta:
"Onneksi luontoa ei voi tulkita yhdellä tai kahdella muuttujalla. Esimerkiksi rapautuminen kiihtyy lämpötilan ja kosteuden noustessa, mikä taas sitoo hiilidioksidia. Monta muuta muuttujaa alkaa vaikuttaa eri suuntiin, kun lämpötila nousee. Biomassan kasvu kiihtyy yleisellä tasolla, mutta autioituminen päiväntasaajalla taas vähentää biomassaa! Ja loppujen lopuksi lämpötilan nousu pysähtyy. Kun maapallon pinta lämpenee, se säteilee voimakkaammin energiaa avaruuteen. Kasvava säteily avaruuteen löytää tasapainon auringosta tulevan lämpösäteilyn kanssa, ja lämpötila maanpinnalla asettuu uuteen arvoon. Mikä on se lämpötila, jossa näin tapahtuu, sitä ei osaa ennustaa tarkasti kukaan."

Eli biomasan supistuminen tropiikissa johtaa biodiversiteetin heikkenemiseen. Huomiosi on oikea, mutta tekijöille annan anteeksi, sillä he piirtävät suurella pensselillä. Ilmaston muutoksesta siirrytään nopeasti tulevaisuuteen jossa uhkista pahin ihmisyyden kannaltaon tekijöiden mielestä fasistien geenimanipulointi!

16.09.2020 21:58 #27 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Maailma koronan jälkeen
Juu, ilmastonmuutos osaltaan pahentaa lajikatoa, mutta ymmärtääkseni siihen vaikuttaa moni muukin ihmisen toiminnasta johtuva asia, jotka kaikki vaikuttavat yhdessä, ilmastonmuutoksen tietysti osin pahentaessa tilannetta. Osaa asioista voisi parantaa jos olisi halua, mutta yleensä raha on se joka määrää. Ja ihmisten tyhmyys. Ainakin biologit puhuvat lajikadosta erillisenä ilmiönä, vaikka monen lajin ahdinkoon vaikuttaa esimerkiksi elinympäristöjen katoamisen ja myrkkyjen lisäksi myös arvaamattomat sääolosuhteet tai liian lämmin keli, jotka huonontavat niiden pärjäämistä kun muutenkin menee jo huonosti. Osa tutkijoista myös varoittaa, että lajikato on ihmisille ilmastonmuutosta isompi uhka.

25.09.2020 18:46 #28 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Maailma koronan jälkeen

kyty kirjoitti: Olen varovaisen optimistinen, vaikka viikon muutos tartuntaluvuissa onkin kivunnut 20-40? jo jopa yli kahteensataan suhteellisen lyhyessä ajassa.

Nyt en ole enää optimistinen. Tilanne näyttää siltä että se räjähtää käsiin millä hetkellä hyvänsä, ja tekisi mieli sanoa että "mitäs minä sanoin" mutta en sano koska sitä ei olisi tarkoitettu tämän foorumin lukijoille vaan universumille yleisesti. Ja ehkä niille tuntemattomille tyypeille, jotka eivät ole noudattaneet ohjeita ja jotka eivät koskaan tulisi tietämään vaikka menisin ulos ja huutaisin "mitä minä sanoin". Tietysti nyt testataan enemmän kuin keväällä, joten ei voi tietää mitä kevään tilannetta tämänhetkinen tilanne tarkalleen vastaa ja mikä todellinen sairastuneiden määrä silloin oli. Itsekin olin keväällä flunssassa, mutta silloin lieväoireisia ei testattu. Nyt syksyllä pääsin testiin pienenpienen flunssantapaisen takia. Eihän se nenänkaivuu hauskaa ollut, mutta nopeasti ohi ja meni hyvin.
Elättelen silti epämääräisiä toiveita siitä, ettei syksyn epidemiasta tulisi sairaalahoidon tarpeen suhteen yhtä pahaa kuin keväällä, vaikka viruksen lieventymisestä ei tietääkseni olekaan edelleenkään mitään varmaa näyttöä. Ylellä taisi tänään olla arvio että rokotetta saadaan odottaa vielä vuosi, mutta jää nähtäväksi tuutataanko se joissain maissa (=USA:ssa) jo aiemmin markkinoille.

Maskeja pitäisi nyt käyttää käytännössä kaikissa yleisissä tiloissa, mutta koska Suomessa ei voida ilmeisesti tehdä muuta kuin vahva suositus, niin eihän suurin osa niitä omien havaintojen mukaan ainakaan vielä käytä.

25.09.2020 18:56 #29 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Maailma koronan jälkeen
Joku jaksaa vielä koronasta vouhottaa?
Uutisissa on pikku hiljaa herätty, että toimet keväällä olivat ylimitoitettuja (YLE) juttu tosin päättyi vielä, että hyvin toimittiin. Brasiliasta löytyi kaupunki, jossa on jo laumaimmuniteetti, mutta sitäkin juttu kerrottiin kärjellä, että moni kuoli ennen kuin siihen päästiin. THL pääjohtaja on sitä mieltä, että koronalla on peloteltu jo tarpeeksi. Ei mistään muustakaan taudista ole tähän mennessä joka päivä uutisoitu tartunnat, tehohoidot, kuolemat. Ihmisiä ahdistaa ja muut sairaudet jäävät hoitamatta, kun korona on vain mielessä. Hoito alkaa olla pahempi kuin sairaus.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
    Epäkuollut
25.09.2020 19:41 #30 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Maailma koronan jälkeen
"Mahdollisia altistumisia paikassa X!" -tyyppisen uutisoinnin media voisi kyllä jättää pois. Jatkuva pikkuasioihin keskittyvä koronauutisointi varmasti turruttaa ihmisiä. Sen sijaan uutisoimisen arvoista kylläkin on, että tartuntakäyrät osoittavat selvästi yläviistoon Suomessa tällä hetkellä. Nousukulma on silti huomattavasti vähemmän jyrkkä kuin keväällä, joten yhtä dramaattisia toimia ei näillä näkymin tarvita, mutta tätä menoa voi kyllä ennustaa että yökerhot menevät taas kohta puoliin kiinni ja tapahtumien kokoa rajoitetaan.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

25.09.2020 21:02 - 25.09.2020 21:17 #31 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Maailma koronan jälkeen

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Joku jaksaa vielä koronasta vouhottaa?

Itse asiassa pääjohtaja sanoi uutisessa näin :

Maailmanlaajuisen koronapandemian vaarallisuutta Tervahauta ei siis kritiikistään huolimatta kiistä.

– En halua väheksyä koronan vakavuutta, mutta meillä on muitakin tartuntatauteja ja sairauksia, jotka invalidisoivat ja jopa tappavat, mutta emme seuraa niiden tilannetta vastaavalla intensiteetillä mediassa.

Kyseessä on uusi virus ja pandemia, joten luonnollisesti tilannetta on seurattu tarkemmin. Mutta olen samaa mieltä siitä, että uutisissa pitäisi olla muitakin aiheita kuin korona. Elämässä pitää olla myös normaaleja asioita, mutta tautia ei silti pidä unohtaakaan.

Jos syksystä ei tule paha niin olen erittäin tyytyväinen, mutta toistaiseksi ei voi tehdä päätelmiä että koronasta "vouhottamisen" voisi jo tässä vaiheessa unohtaa. HUS:in johtajaylilääkäri sanoi juuri, että maskisuositus olisi nyt viimein otettava tosissaan.

Myöskään kevään koronatoimista ei mielestäni tällä hetkellä voi sanoa etteivät ne olisi olleet tarpeellisia. Suomessa oli todella helppo tilanne, mutta se saattoi johtua nimenomaan sulkutoimista, eikä se siis tarkoita sitä että tilanne olisi ollut ilman niitä yhtä helppo. Joka tapauksessa vasta pandemian jälkeen voidaan päätellä mitkä maat pärjäsivät parhaiten.

Muoks: Ai niin, unohdin ihan täysin tämän artikkelin:
The Core Lesson of the COVID-19 Heart Debate The new coronavirus seems so strange because it has our full attention in a way most viruses don’t.

Indeed, by bringing underappreciated aspects of viral infections to light, COVID-19 might help to change our understanding of diseases in general. The long-term consequences of viral myocarditis, for example, are still unclear, because “it can be really hard to identify hundreds of people who have all been exposed to the same virus in a relatively short amount of time,” Murthy says. That’s no longer true.

Ed Yongin artikkelit ylipäätään ovat mielenkiintoisia ja informatiivisia, eivät pelkästään nämä koronaa koskevat.
Viimeksi muokattu: 25.09.2020 21:17 kyty. Syy: linkki

Valvojat: IivariSarantha