Matkustaminen ja pienet reissut

04.03.2017 12:38 #121

Toukokuussa on edessä unelmieni reissu: kaksi viikkoa Australiassa ja kaksi viikkoa Uudessa Seelannissa. Eilen sain vihdoin matkasuunnitelmat valmiiksi ja ostettua kaikki majoitukset ja retket, joita olin suunnitellut. Aikataulu on tiukka, rinkkaa tulee varmasti kannettua selässä enemmän kuin riittävästi, mutta ei tästä mitään lepolomaa ollut missään vaiheessa tulossa. Tällä hetkellä välillä pelottaa ja välillä olen todella innoissani. Yksin toisella puolella maapalloa reissaaminen on aika pelottava ajatus. Toisaalta olen innoissani, kun vihdoin teen tämän reissun, enkä malta odottaa toukokuuta.

Australiassa kohteinani on Sydney, Melbourne ja Ayers Rock. Melbournesta käsin teen kolmen päivän bussiretken Great Ocean Roadilla, joten itse kaupungissa en ehdi olla kuin vähän reilun päivän ennen matkan jatkumista kohti Ayers Rockia. Sydneyssä minulla on enemmän aikaa, maahan saapumisen jälkeen olen siellä 3 päivää ja Ayers Rockilta palattuani vietän 2 päivää Sydneyssä ennen siirtymistä Uuteen Seelantiin. Tarkoitus on näissä väleissä hengähtää ja ladata akkuja. Kysymys siis kuuluu: onko täällä Sydneyssä käyneitä, jotka voisivat suositella jotain must see -paikkoja? Toki nyt Bondi Beach ja oopperatalo löytyy listalta, sekä yhden päivän retki Blue Mountainsille, mutta muuten minulla ei ole suunnitelmia.

Uusi Seelanti on vielä täydempi. Lennän Wellingtoniin, missä vietän vähän reilun päivän. Ostin jo lipun Weta Workshopin kierrokselle, joten se on edessä. Sen jälkeen siirryn lautalla Eteläsaarelle, mistä eteenpäin liikun noin viikon verran bussipassilla. Bussikierrokseni päättyy Queenstowniin, jossa olen kaksi päivää. Löytyykö täältä siellä käyneitä? Minulla ei ole nimittäin vielä mitään suunitelmaa, mitä siellä teen. Queenstownista lennän Aucklandiin, missä olen viimeiset kaksi yötä matkastani. Ensimmäinen päivä menee Hobittilassa, mutta toiselle päivälle kaipailen taas tekemistä. Minulla on yölento takaisin Suomeen, joten käytännössä minulla on koko lähtöpäivä käyttää Aucklandiin tutustumiseen. Vinkkejä, mitä sieltä pitäisi ehdottomasti nähdä?

Wind
Pilotti
Wind vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
04.03.2017 14:09 #122

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

04.03.2017 19:16 #123

Aucklandista olostani on sen verran aikaa, että kovin ajantasaisia vinkkejä ei ole tarjota, mutta eiköhän Sky Tower eli eteläisen pallonpuoliskon korkein rakennus ainakin ole yhä pystyssä. :wink:

04.03.2017 19:38 #124

Dyn kirjoitti: Ei ihan Aucklandissa, mutta jos kerran Hobittilaan päin lähdet, käy katsomassa myös Waitomo Caves - upeat tippukiviluolat ja kiiltomatoja! Etukäteisvaraus on suositeltava, mutta niin todennäköisesti on Hobittilaankin.

Minulla itse asiassa on lippu myös sinne. Löysin kohtuuhintaisen paketin, missä oli kuljetukset Aucklandista Hobittilaan ja takaisin ja lisäksi kierros siellä tippukiviluolissa. Hyvä, jos se on käynnin arvoinen, ei mene raha hukkaan :smirk:

Wind kirjoitti: Matkasuunnitelmasi kuulostaa upealta, voi kun minäkin voisin lähteä jonnekin. LÄHTEMINEN on mielettömän hauskaa ja reppureissut varsinkin on yhtä lähtemistä, kun paikkaa vaihdetaan jatkuvasti. En ole itse käynyt Australiassa enkä Uudessa Seellannissa, mutta käypä huutelemassa Pallontallaajissa ( www.pallontallaajat.net/ ), sieltä luulisi löytyvän kasapäin vinkkejä.

Tämä on minun ensimmäinen reppureissuni, joten kaikki vähän jännittää. Majoittuminen dormeissa, rinkan kantaminen ympäriinsä mukana ja sen tuomat mahdolliset hankaluudet. Mietin paljon käytännön asioita, missä syön ja missä pesen pyykit. Hostelleissa kun ei pyykkitupaa ole. Toivottavasti on ystävällistä henkilökuntaa, niin voisi kysyä apuja. Täytyykin tutustua tuohon Pallontallajiin, kiitos vinkistä!

04.03.2017 19:55 #125

Diara kirjoitti: Mietin paljon käytännön asioita, missä syön ja missä pesen pyykit. Hostelleissa kun ei pyykkitupaa ole.

En tiedä Ausseista mutta ainakin USA:ssa ja UK:ssa löytyy yhtään isommista kaupungeista (ja pienistäkin, ei sen puoleen) itsepalvelupesuloita, joissa voi kolikolla pyöräyttää koneellisen pyykkiä ja toisella kolikolla kuivata. Saattaa saada pesuainettakin ostettua (itse kannan usein mukanani minipesuainepurkkia, koska hajustetut ei sovi). Monissa suurkaupungeissa näitä käyttävät nimenomaan paikalliset, koska pienissä asunnoissa ei ole tilaa pyykinpesukoneelle. Kannattaa kysellä coin tai self-service laundryjä paikallisilta tai pistää Google Maps asialle.

Ruokapaikkojakin tulee itse usein haettua nimenomaan Google Mapsista, se kun antaa hintatasot ja usein linkit ravintoloiden kotisivuille, joista on helppo tsekkailla, missä haluaisi syödä. Yelp on myös kiva sovellus, joka toimii ainakin USA:ssa suhteellisen hyvin. Turistimmat ravintolasoftat jättäisin välistä, jos aikoo syödä budjetilla. Jos on pidempään yhdessä paikassa, harkitsisin vakavasti paikallisen dataliittymän ostoa, sillä usein netin avulla tosiaan löytää parhaat paikat eikä tarvitse luottaa siihen, että tossu osuu oikeaan suuntaan.

Ai niin, ja paikalliset food marketit kannattaa aina tsekata, eli erilaiset ruokapainotteiset kojut, rekat, torit ja vastaavat! Helppoa ja herkullista ulkoilmaruokaa. Ja pakollinen bonusvinkki yksin matkustavalla naiselle, jos ja kun haluat joku ilta käydä syömässä paremmin "oikeaa" ravintolaruokaa: ota kirja mukaan. Viihdytät itseäsi ja vältyt turhalta seuraan tuppautumiselta. :tongue:

Viimeksi muokattu: 04.03.2017 19:59 : Dyn.

05.03.2017 13:11 #126

Kiitos vinkeistä, tuosta oli paljon apua! Olin jotenkin ajatellut, että ne itsepalvelupesulat on vaan joku amerikkalaisissa elokuvissa nähtävä juttu, mutta hyvä, jos niitä on oikeasti olemassa. Pesuaineet sitten mukaan vaan, minäkään en tuoksullisia aineita käytä.

Kiitos myös noista ruokavinkeistä, täytyy ehdottomasti pitää silmät auki noiden food marketien varalta. Hyvä vinkki tuo kirjan nappaaminen mukaan ravintolaan, vietän syntymäpäivää siellä reissussa, joten ainakin yhtenä iltana on kunnon ravintolaillallinen edessä. Ei tuo dataliittymän hankkiminen ollenkaan huonolta idealta kuulosta, tosiaan kun se navigointi helpottuu. Ja samalla saan kotona olevat vanhemmat vähän rauhallisemmaksi, kun olen helpommin tavoitettavissa :smile: Heille piti jo toimittaa päiväkohtainen suunnitelma, missä olen milloinkin ja minä päivinä minulla ei todennäköisesti ole nettiä ollenkaan. Jotenkin tuntuu, että vaikka minua jännittää kovasti, niin vanhempani taitavat pelätä vielä enemmän. Äiti tuossa soitti yksi ilta ihan vaan ilmoittaakseen, että he haluavat minun tekevän matkustusilmoituksen. Olisin sen joka tapauksessa tehnyt kaiken varalta, mutta jotenkin tuo vanhempien huoli aikuisesta lapsesta on hellyyttävää :wub:

05.03.2017 18:34 #127

Enpä ole koskaan tehnyt matkustusilmoitusta, en ole nähnyt tarpeelliseksi, kun joku kotimaahan jäävä sukulainen tai työreissuilla työantaja kuitenkin tietää, missä olen. Pitäisiköhän tuota harkita? En tosin tähän mennessä ole saanut itseäni kävelytettyä mihinkään viidakkoon, kohtuullisen "normaaleissa" maissa vain reissannut... Vanhempani eivät ole kovin ylisuojelevaisia, ja seuraavat minua kuitenkin sosiaalisessa mediassa, eli kun postitan satunnaisia kuvia ja päivityksiä, tulee vanhemmillekin tietoa, missä liikun. Lentojen jälkeen ilmoitan yleensä puolisolleni laskeutuneeni ja/tai päässeeni hotelliin, mutta sekin on enemmän sellainen "nyt olen tavoitettavissa, jos on asiaa" -tyyppinen ilmoitus.

Muita pikkukikkoja, joita voi harkita, kun matkustaa yksin tai joilla voi ainakin lepytellä vanhempia:
- Printtaa lentoliput, hotellivaraukset yms etukäteen. Käteviä paperilla, jos niitä täytyy esitellä tullissa tai taksikuskille.
- Lataa puhelin aina kun se on mahdollista. Jos jostain saa halvalla "paikallisen" laturin, mieluummin sillä kuin adapterin kanssa, sillä adapterit tapaavat hiukan heilua, ja vähemmän palikoita laitteen ja virtalähteen välissä takaa nopeammin virtaa akkuun.
- Se dataliittymä. Maksaa yleensä kympin, on sen arvoinen.
- Kaksi luottokorttia. Toista käytät, toinen kulkee eri laukussa / sukan varressa / muualla jemmassa. Länsimaissakin pöllitään kamaa, ja esim. tonnin varaluottokortti S-kaupasta ei maksa erillisiä maksuja, jos sitä ei koskaan käytä.
- Vähän paikallista käteistä, mm. niitä laundryjä ja ruokakojuja varten. Jos loppuu, nosta ATM:stä lisää, kurssi on yleensä ihan yhtä hyvä tai huono kuin jossain Forexillakin.
- Älä ryysää tullissa, kiireinen on epäilyttävä. Mene rauhassa, kysy neuvoa jos maahantulopapereissa on jotain epäselvää (karkki ei ole ruokaa, eväsleivät ovat), hymyile vähän vaikka väsyttäisi. Kaikilla on siellä paha olla yli 10h lennon jälkeen, maahantulovirkailijalla myös. Jos joudut tarkastukseen, ole yhteistyökykyinen ja seuraa ohjeita.

Ylipäätään olen maailmalla huomannut, että kun on Internet-yhteys ja tarpeen tullen kysyy asiallisen näköiseltä vastaantulijalta apua, pärjää ihan tilanteessa kuin tilanteessa.

05.03.2017 21:09 #128

Minäkään en ole ennen tehnyt matkustusilmoitusta itsestäni, vaikka pari kertaa olen yksin ulkomailla pyörinyt, molemmilla kerroilla tosin Briteissä. Nyt vaan ajattelin sen varmuudeksi tehdä, kun olen sen verran kaukana ja pitkään poissa. Olen sen reilu vuosi sitten tehnyt vanhempien puolesta, kun he olivat Thaimaassa lomalla ja siellä oli vähän levotonta. Ei sen tekemiseen kauaa mennyt, niin eipä se nyt haitaksi ole. Toivottavasti vanhempani eivät kaipaile minulta joka päivä tekstaria, missä olen menossa, varsinkin nyt kun he tietävät matkasuunnitelmani. Tulen kuitenkin varmasti kanssa jakamaan kuvia sosiaalisessa mediassa, niin tietävät jo sitä kautta, että kaikki on hyvin. Meilläkin on aina tapana ilmoittaa perheen whatsapp-ryhmässä kun ollaan menossa lennolle tai kone on laskeutunut, niin kaikki tietää, koska on mahdollisesti tavoitettavissa.

Noi on kyllä kaikki tosi hyviä vinkkejä, kiitos niistä! Se on kyllä totta, että kysymällä ja hyvällä asenteella pääsee jo pitkälle. Kaikki mahdolliset varaukset ja liput meinasikin tulostaa mukaan, on sitten jotain todisteita jos tulee epäselvyyksiä. Lisäksi otan kopion passistani, joku joskus sanoi, että sillä ainakin pääsee maasta pois, jos alkuperäinen varastetaan kesken reissun. Kaksi luottokorttia minulla on jo, lisäksi vielä erillinen pankkikortti, joten aika huonosti menee, jos saan kaikki kolme korttia hukattua. Käteistä olen kanssa jo tilannut molempiin maihin vähän ja tosiaan voi sitä aina nostaa lisää, jos tarvitsee. Aika hyvä idea tuo paikallisen laturin hankkiminen, joka tapauksessa täytyy adapteri ostaa kameran latausta varten, mutta ainakin pystyn lataamaan kahta laitetta samaan aikaan. Saan isältäni lainaan varavirtalähteen, minkä pitäisi pystyä latamaan puhelin kolme kertaa täyteen, mutta täytyyhän sitäkin ladata.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
05.03.2017 22:06 #129

Matkustusilmoitus on tosiaan hyvä tehdä, sillä tavoin ulkoministeriöstäkin saadaan/osataan ottaa yhteyksissä luonnonkatastrofien yms muiden iskiessä. Täytyy kyllä myöntää että itsekin Euroopassa matkaillessa jää yleensä tekemättä, Aasiassa olen sitten yrittänyt muistaa ilmoittaa suurin piirtein ne päivät milloin missäkin maassa oleskelen.

Rinkan raahaaminen ja hostellit on interreilauksen ja Aasiassa harrastetun viikonloppumatkailun ansiosta tosi tuttua. Vastaan on tullut tosi hyviä ja tosi huonoja hostelleja, yleensä etukäteen ei ole voinut yhtään arvata mikä yllättää positiivisesti ja mikä ei. Henkilökohtaisesti suosin myös hostelleja jossa pääsee dormissa majoittumaan sellaiseen punkkaan jossa saa vähän yksityisyyttä verholla, ettei tarvi herätä tuijotellen ventovieraan tyypin kasvoja. Ja hostellit on tietysti hyviä paikkoja tutustua toisiin reissaajiin, jos on sen tyyppinen ihminen (itse en ole :smirk:). Yllättävän usein hostellissa on ollut pyykkäysmahdollisuus omien kokemusteni mukaan, mutta se on tietysti aina hostellikohtaista. Aina kyllä osaavat respassa vinkata minne kannattaa mennä pyykkäämään, perussettiä heille.

Dynin kätevien vinkkien lisäksi joitain muita mieleentulevia juttuja (jotka tosin toimivat reppureissuilla Euroopassa ja Aasiassa, Australiasta ja Uudesta-Seelannista ei henkilökohtaista kokemusta ole):

-Food courtit on budjettimatkaajalle näppäriä! Usein ostoskeskusten kellarissa tai ylimmässä kerroksessa, kymmeniä eri tiskejä josta saa ostettua eri teemalla ruokaa (korealaista, meksikolaista, italialaista yms) ja syötyä sitten yhteisissä pöydissä. Muuten kalliissa kaupungeissa ne ovat oikeasti halpoja paikkoja ja saa vähän vaihtelua ruokavalioon.

-Koska luotan käytännössä aina vain yleisesti saatavilla oleviin langattomiin verkkoihin, tykkään ladata puhelimeen offline kartat niihin kohteisiin joissa pyörin, helpottaa liikkumista huomattavasti.

-Ota kopiot kaikista tärkeistä papereista (myös siitä passista) omaan sähköpostiin, sieltä ainakin löytyy vaikka kävisi niin huono tuuri että kaikki tavarat pöllittäisiin.

-Pieni riippulukko mukaan. Hostelleissa on lähes aina kaapit jonne tärkeimmät tavarat saa talteen, mutta läheskään kaikissa ne eivät ole aina lukittavia. Toisaalta lukon saa kyllä yleensä ostettua respasta.

-Edellisellä reissulla totesin itse hirveän käteväksi sellaisen pienen taskuun taiteltavan repun. Päiväretkillä ei tarvitse raahata rinkkaa ja siinä kantaa kätevämmin tavaraa kuin käsilaukussa. En tosin suosittele laittamaan sinne mitään arvotavaraa, mutta rantakamppeet tai eväät kulkee paljon mukavammin selässä kuin olalla.

-Rinkan sivutaskussa kulkee aina mukana isältä saatu matkailijan ensiapupakkaus, vaikka en vielä minnekään viidakoihin olekaan lähtenyt tarpomaan. Mutta ainakin on nopeasti löytynyt laastarit ja sidetarpeet pieniin haavereihin.

-Less is more. Olen tosi huono itse noudattamaan tätä neuvoa, mutta yleensä vähemmälläkin tavaralla pärjää. Tietysti kannattaa huomioida vuodenaika ja katsastaa ennen lähtöä millaista lumisadetta/paahdetta ennustetaan, mutta vaatteita on helppo pestä eikä kenkiäkään yleensä todellisuudessa tarvita kovin montaa paria pidemmälläkään reissulla. Lisäksi paikan päältä saa kyllä lähes kaikkea, pesuaineet/sateenvarjot/varvastossut whatever on mahdollista hommata myös kohteesta kun raahata toiselta puolelta palloa, mikäli ei jotain tosi erityisasioita tarvi. Varsinkin jos oikeasti aikoo sitä rinkkaa kantaa vähääkään pidempiä aikoja niin selkä kiittää jos tinkii vähän mukana kannetusta tavaramäärästä. Mulla tosin on tapana ottaa mukaan niitä paljon käytettyjä ja vähän rähjäisiä vaatteita jotta voin ne sitten hyvällä omalla tunnolla jättää jälkeeni ja pakata vapautuneeseen tilaan tuliaisia. :D

We chose this life.

05.03.2017 23:08 #130

Skie kirjoitti: -Saattaa olla itsestäänselvyys mutta tuli joskus työkavereiden kanssa puheeksi: lääkkeet käsimatkatavaroihin ja jos jotain erityistä niin resepti sille mukaan.

Ehdottomasti joo reseptit kaikista reseptilääkkeistä käsimatkatavaroihin. Ylipäätään lääkkeet kannattaa kuljettaa käsimatkatavaroissa. Jos syö mitään erityisempää, kuten voimakkaita särkylääkkeitä tai käyttää mitään, mihin tarvitaan neuloja, niin apteekista saa englanninkielisen vakuutuksen, että lääkkeet ovat sinulle. Minulta näitä ei ole kysytty, mutta kannan mukana kuitenkin. Jos ostaa ulkomailta lääkkeitä, kannattaa varmistaa siitä, että ne saa tuoda tullessaan Suomeen, esim. erilaisista vitamiini- ja itsehoitovalmisteista myydään ulkomailla suurempia annoseriä kuin mitä Suomessa. Lääkkeet kiinnostavat sekä tullia että lentokenttien turvatarkastuksia, molemmissa kannattaa olla varautunut selvittämään mukanaan kuljettamat pillerit. Alkuperäinen pakkaus, jossa on nimesi, usein riittää.

Skie kirjoitti: Mutta ainakin on nopeasti löytynyt laastarit ja sidetarpeet pieniin haavereihin.

Laastaria ja rakkolaastaria, varsinkin jos aikoo kävellä paljon. Tosin länsimaista saa kyllä apteekista yleensä ihan kaiken saman kuin Suomestakin, joten mitään hirveää varastoa ei tarvitse kantaa mukana. Riippuu toki, mihin menee. Samaan vinkkiin kannan mukani yleensä kaksia kenkiä (ja kolmansia, jos tarvitsen ns. edustuskengät iltatilaisuuteen), ihan vain siksi, että kun on ensin kävellyt yksissä itselleen rakot, niitä samoja on tosi tuskaa pitää heti seuraavana päivänä jalassa.

Skie kirjoitti: -Less is more. Olen tosi huono itse noudattamaan tätä neuvoa, mutta yleensä vähemmälläkin tavaralla pärjää.

Huomaan pakkaavani nykyään joka reissulle entistä vähemmän tavaraa mukaan. :grin: Toki duunimatkalaisena matkalaukussa kulkevat suoristusraudat, pakkelit, edustusvaatteet ja iltakengät sun muut reppureissaajalle täysin tarpeettomat tavarat, mutta niidenkin kanssa olen oppinut vähentämään valitsemalla monikäyttöisiä asukokonaisuuksia. En ota koskaan pitkällekään matkalle enempää vaatetta kuin mitä tarvitsen noin viikoksi, alusvaatteet mukaan lukien, sillä pyrin etsimään aina sen pyykkäysmahdollisuuden - tai sitten heitän risammasta päästä pois ja ostan uusia tilalle.

Muutama tavara, jotka kulkevat mukana säästä ja maasta riippumatta:
- Villasukat. Parhaat lennolla, parhaat kun ilmastointia ei saa pienemmälle kuin jääkylmälle, parhaat ylipäätään hengailuun, eikä vilustu missään. Töpsöttelen tarpeen vaatiessa villasukissa myös aamiaiselle ja ne kelpaavat myös työpaikan sisäkengistä.
- Huppari. Sama juttu kuin villasukissa, palelen helposti lentokoneessa, joten lämmin huppari on käytännöllinen asuste. Hupun saa myös vedetty silmille, jos haluaa pikapimennyksen. Isot taskut palvelevat myös hyvin monenlaisissa hetkissä. Illat voivat lämpimissäkin maissa olla viileitä, jopa kylmiä.
- Kangaskassi. Vähän niin kuin Skien mainitsema pikkureppu, eli nopea pussukka saada ostokset, pikkukamat tai muut kulkemaan mukana. Menee pieneen tilaan vaikka käsilaukun pohjalle, ja on yllättävän monikäyttöinen.
- Yleisrasva. Ostan enimmäkseen kosmetiikkani ulkomailta, enkä siksi mielelläni kanna Suomesta juuri mitään mukanani, en edes ihonhoitotuotteita mitä nyt jotain pieniä jämäpulloja käytettäväksi ja pois heitettäväksi. Hajustamaton perusrasva sen sijaan kulkee aina mukana, toimii ihon kuivumiin, hiertymiin ja hätäsuojana kylmää ja aurinkoa vastaan. Alle desin purkin saa vietyä käsimatkatavaroihin.
- Huivi, yleensä puuvillaa, selkeissä talvikohteissa villaa. Huivilla suojaa päänsä ja hartiansa auringolta, kietoo kaulaansa lämpöä tuottamaan tai tarpeeksi iso huivi käy pienestä hätäpeitteestäkin.

Yleensä kyllä sellainen luontainen shoppailuvietti pitää huolen siitä, ettei matkasta vaatteet ja muut tarvikkeet lopu. Kannattaa siis tuoda Suomesta oikeasti vain se, mitä ihan täysin varmasti tarvitsee. Erityisesti kun matkustaa Aussien kaltaiseen länsimaahan, kaiken voi ostaa paikanpäältäkin, jos nyt jotain sitten unohtui. Ja niitä tuliaisia on luvallista tosiaan tuoda itsellekin. :grin:

Ai niin ja paljon maailmaa myös kiertäneen äitini ikuisuusvinkki, eli yksi vaatekerta kannattaa kantaa lentäessä käsimatkatavaroissa. Ihan vain siltä varalta, että laukku jää jälkeen, ja vaikka siitä jotain hyvitystä saisikin, perillä ollessa outoon vuorokaudenaikaan ei välttämättä ensimmäisenä halua lähteä ostamaan niitä puhtaita alushousuja.

Emelie vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
06.03.2017 07:38 #131

Mä tein viime vuonna ekan kerran matkustusilmoituksen kun oltiin menossa Lontooseen. Sattumalta sopivasti Heathrown kentälle oli tehty uhkaus terroristi-iskusta (tjs) samalle päivälle kun me oltiin lentämässä sinne. Ihan vaan varmuuden vuoksi tein sitten ilmoituksen.

Mut, pari sanaa Roomasta, josta oli ketjussa aiemmin keskusteltu:

SKie kirjoitti: Maalis-huhtikuun vaihteessa suuntaan vakkarireissukaverini kanssa vihdoin ikuiseen kaupunkiin. Uskomatonta että näin kauan on mennyt ennen kuin rauniofriikki on saanut viimein lähdettyä Roomaan!

Rooma on minusta ihan mielettömän hieno kaupunki, ja viikossa kyllä ehtii katsella aika paljon. Minusta ehkä hienoin ja mieleenjäävin asia oli jo Doc Nicholsonininkin mainitsema Saint Clementen kirkko. Siinä on vaan jotain niin hienoa, miten historia kerrostuu siinä paikassa.

En tiedä kuinka ilmiselvä nähtävyys Castel Sant’Angelon eli Hadrianuksen mausoleumi on (Vatikaanin lähellä), minä en ainakaan ollut kuullut paikasta ennen kuin astuin sisään. Hautapaikka, joka on muutettu linnoitukseksi: tässäkin taas historia kerrostuu. Tästä paikasta jäi hyvät fiilikset, varsinkin kun me seikkailtiin siellä muureilla illasta pimeällä ja siellä ei juurikaan ollut muita ihmisiä.

Ja ruuasta sen verran, että Trasteveren alue oli minusta miellyttävä paikka viettää iltaa ja käydä syömässä, sielta sai muutakin kuin pitsaa tai pastaa. Trasteveren puolelta löytyy myös mäen nyppylä, nimeltään Janiculum , josta on todella upeat näkymät Roomaan.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
18.04.2017 00:57 #132

No niin, vajaa viikko tuli Roomassa vietettyä ja kaupunki lumosi kyllä täysin. En erityisemmin pidä Italiasta tai italialaisista (kahden aiemman reissun perusteella), joten olen positiivisen yllättynyt näistä Rooma-fiilingeistä. Ehdottomasti toiveena on päästä vielä uudelleen vierailulle ikuiseen kaupunkiin!

Rooman keskusta yllätti kompaktiudellaan, kaikkialle oli todella helppo ja lyhyt matka kävellä. Toisaalta päivittäin käveltyjä kilometrejä kertyikin yleensä se noin viisitoista, joten loppumatkasta alkoi jo ikävästi jaloissa tuntua, koska kävelyä ei noin muuten tule pahemmin harrastettua. Saimme katsastettua must see -kohteistamme kaikki muuta paitsi paavin (:roll: ) ja jokunen suunnittelematonkin nähtävyys tuli nähtyä. Erityisesti Vatikaanissa tuli piipahdettua yhtenään, koska hotellimme sijaitsi sen lähettyvillä.

Rauniofanina minua viehätti tietysti valtavasti Forum Romanum, Colosseum ja muut vastaantulevat rauniot ympäri kaupunkia. Fontana di Trevi oli kaunis, mutta turistien valtaama. Circus Maximus olikin yllättäen oikeastaan vain nurmikenttä, mutta jollain tavalla silti aika söpö. Vatikaanin museot eivät taas jaksaneet kiinnostaa juuri ollenkaan, enkä oikeastaan ollut niin lumoutunut Sikstuksen kappelista kuin olisin ehkä toivonut olevani. Toisaalta Pietarinkirkko oli kyllä vaikuttava kokemus, mitä nyt itse Pietarinaukio oli paljon olettamaani pienempi. Espanjalaiset portaat olivat ehkä turhin nähtävyys koko reissulla, hienommat portaat löytyivät Piazza Venezialta. Via Appia Antica oli kauniilla ilmalla oikein herttainen kävelykohde, tosin yllätyksenä tuli kuinka vähän sitä "aitoa ja alkuperäistä" kiveystä tiellä olikaan enää jäljellä. Ehdottomasti positiivisimpiin yllätyksiin kuului hiukan syrjässä sijaitseva akveduktipuisto, josta ystäväni onneksi sattui lukemaan. Seuraavalla kerralla otan piknikeväät mukaan ja vietän päivän vain siellä puistossa loikoillen.

Roomassa on suorastaan harmillisen paljon kauniita rakennuksia ja kiinnostavia paikkoja, jotka muissa kaupungeissa olisivat ehdottomasti ansainneet vierailun, mutta jotka Roomassa jäivät sivurooliin tai täysin huomaamatta. Toisaalta se taas takasi sen, että tylsistyä ei ainakaan tarvinnut, joka nurkan takaa löytyi jotain mielenkiintoista. Yllättävää myös oli, kuinka vähällä jonottamisella selvisimme joka paikkaan. Loman ajankohta oli toki strategisesti valittu vähän off seasonille, mutta netistä lukemieni tietojen mukaan kaupunki on aina jokseenkin täyteen ammuttu turisteja. Noh, Forum Romanumille ja Colosseumille saimme vain kävellä sisään (ei jonon jonoa, suoraan vaan portista läpi ja turvatarkastukseen) eikä Vatikaanin museoihinkaan tarvinnut jonotella kuin noin vartin verran. Ja silloinkin oli kyse sisäänpääsystä, lipunmyynnissä ei enää mitään jonoa. Erinomainen käytännön vinkki tuli bongattua netistä ennen Vatikaaniin menoa: Sikstuksen kappelista jos menee ryhmille tarkoitetun uloskäynnin kautta pois, pääsee suoraan Pietarinkirkkoon jonottamatta. Koska Pietarinkirkon jono oli ainoa, jota vähän kauhistelin ohi kävellessä ja näin senkin sai näppärästi vältettyä!

Olen vähän yllättänyt siitä kuinka yhdentekevää ruokaa reissussa tuli syötyä. Koska hotellimme oli vähän syrjässä, päädyimme syömään useamman kerran paikkoihin joissa asiakaskunta koostui pelkistä italialaisista, mutta siltikään mitään erityisiä makuelämyksiä ei tullut koettua. Pitsa oli toki ihan hyvää, mutta muuten ei säväyttänyt. Kaikenlainen shoppailu jäi myös väliin lähikaupasta ostettuja limoncello-pulloja lukuunottamatta, tämä reissu mentiin aivan kulttuuri edellä.

Mutta all in all, iso suositus Roomalle. Hyppäsi kerta heitolla yhdeksi suosikkikaupungeistani Euroopassa.

We chose this life.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

Wind
Pilotti
Wind vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
18.04.2017 10:13 #133

^Kiitti Skie jutusta, olen juuri harkitsemassa Rooman reissua. Nyt olen taas hitusen viisaampi (ja innokkaampi :grin: ).

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

29.04.2017 19:17 #134

Rooma on kyllä ihana, pitäisi päästä sinne uudelleen - ja mieluummin paremman ajan kanssa eikä vain työreissulla.

Mun seuraava työmatka vie mut kesäkuussa taas rapakon taakse, tällä kertaa Kanadan rajalle Niagaran putouksille! On siinäkin konferenssilokaatio: kallis, hankalasti saavutettava (lentoihin tuli useita vaihtoja ja lippuihin hintaa) ja kaikin puolin syrjässä. Mutta pitäähän ne putoukset päästä näkemään, eikä konferenssikaan ole mikään heikkotasoinen, vaan yksi alani kovimmista. :grin:

Viimeksi muokattu: 29.04.2017 19:18 : Dyn.

17.06.2017 17:42 #135

Nyt on kyllä taas näitä lentomatkailun iloisia päiviä. Aamulla neljän aikaan Helsinki-Vantaalla saan kuulla, että lentoni Köpiksestä Newarkiin on peruttu. Onnistuvat kuitenkin siirtämään mut lennolle Tukholman ja Chicagon kautta Buffaloon. Nyt olen yli 12h ollut reissussa, mutta en ole päässyt Stokista pidemmälle, sillä Chicagon lento on jo kolmatta tuntia myöhässä eikä pääsystä Buffaloon enää tämän päivän puolella ilmeisesti ole tietoa. Menen siis Chicagoon ja selvitän, mihin siitä sitten. On tämä vaan jännää. SAS saa kyllä jonkunasteista palautetta tämän reissun jälkeen...

17.06.2017 22:18 #136

Pakko nyt tännekin jakaa, kun olen palannut kotiin unelmareissultani Austaliasta ja Uudesta-Seelannista. Vietin siellä kuukauden, kaksi viikkoa kummassakin maassa. Reissu oli rankka, normaalisti viihdyin 1-2 yötä samassa paikassa ennen kuin jatkoin matkaa. Vain Sydneyssä ja Wellingtonissa olin 3 yötä putkeen, muuten koko ajan tien päällä. Pidemmän päälle jatkuva tavaroiden pakkaaminen ja purkaminen kävi raskaaksi sekä tunne siitä, ettei kuulu oikein mihinkään. En silti vaihtaisi hetkeäkään matkasta, kaikki meni todella hyvin ja näin uskomattomia paikkoja. Todellakin kaiken vaivan, rahan ja väsymyksen arvoista. Lähetin kuvia kotiin Facebookin kautta seikkailustani, ja moneen kuvaan sain kommentteja, että näytän onnelliselta. Ja sitä olinkin, iloinen ja onnellinen koko reissun ajan. Naurua ja hymyä mahtui kuukauteen paljon, tapasin todella paljon muita reissaajia ja näin paljon. En tosin riittävästi, tämän matkan huono puoli oli se, että nyt tiedän, miten paljon nähtävää siellä kaukana on, joten pakko sinne on uudestaan päästä. Tällä hetkellä suunnittelen jo seuraavaa reissua, jos valmistumisen jälkeen keväällä ehtisin muutamaksi viikoksi poiketa.

Australiassa reitti kulki polkua Sydney-Melbourne-Great Ocean Road-Grampians-Melbourne-Alice Springs-Ayers Rock-Sydney. Ehdottomasti kohokohta ja suosikkipaikkani oli Grampiansin kansallispuisto. Näin siellä villejä kenguruja, kiipesin vuorelle ja muutenkin pidin hauskaa. Jos joskus eksytte Australiaan, niin yrittäkää päästä tuonne. Itse tein 3 päivän retken Melbournesta käsin, joka oli aivan loistava.

Uudessa-Seelannissa taas sisäinen Sormusten herra-hörhöni pääsi valloilleen. Aloitin maan tutkimisen pääkaupungista Wellingtonista. Heti alkuun tein koko päivän retken Sormusten herran kuvauspaikoille ja Wetan studioille. Kierroksella käytiin mm. Rivendellissä, Rautapihassa, Helmin syvänteessä ja paikassa, jossa kuvattiin "get off the road"-kohtaus. Monessa paikassa päästiin leikkimään kohtauksia, itse esitin Frodoa juurikin tuossa "get off the road"-paikassa. Wellingtonista jatkoin Eteläsaarelle, missä tein reilun viikon bussiretken Pictonista Queenstowniin. Paljon näkyi matkalla, ja oli muuten upeaa. Jäätiköitä, vuoria, järviä mitä kaikkea. Helposti pystyi kuvitella olevansa Keski-Maassa. Queenstownissa tein toisen retken Sormusten herran kuvauspaikoille. Täytyy sanoa, että Wellingtonin vastaava kierros oli parempi, vaikka tämäkin oli hyvä ja selkeästi huomasi olevansa juuri niillä paikoilla, missä leffoja kuvattiin. Queenstownista lensin Aucklandiin, josta lensin kotiin. Aucklandista käsin tein myös matkan loppuhuipennuksen, retken Hobittilaan. Rehellisesti sanottuna kyllä siinä oli tippa linssissä, kun Hobittila aukeni silmien eteen. 15 vuotta olin haaveillut pääseväni sinne jokin päivä ja nyt vihdoin seisoin siellä. Hobittila oli upea, näytti täysin siltä, kuin olin kuvitellutkin. Opastettu kierros kesti reilun tunnin, itse olisin viihtynyt siellä pidempäänkin. Kierroksen lopuksi joimme yhdet juomat Vihreässä Lohikäärmeessä ja jatkoimme juhlatelttaan lounaalle. Ei sitä oikein sanoin pysty kuvailemaan, miten onnellinen ja iloinen olin tästä.

Kuukauden aikana tuli nähtyä ja koettua paljon. Otin lähes 4000 kuvaa, kiva niitä on käydä tässä läpi. Olen erittäin onnellinen, että uskalsin lähteä. Lennot sinne on hiukan tuskaisia, 2x11h on vähän paljon lentää kerralla ja molempiin suuntiin toinen lento oli silkkaa tuskaa. Ensimmäinen lento meni molempiin suuntiin nukkuessa, mutta toisella lennolla ei sitten saanut enää nukuttua, mikä tarkoitti todella pitkää lentoa. On se silti sen arvoista, lähden heti takaisin, kun vaan saan sen mahdollisuuden.

Kiitoksia myös tänne kaikille matkavinkkejä jakaneille! Yksin matkustaminen jännitti ja minulla oli mielessä paljon kysymyksiä. Oli kiva saada täältä asiallisia vastauksia, joista oli hyötyä tien päällä. Jos joku joskus eksyy Australiaan tai Uuteen-Seelantiin niin mielelläni kerron lisää kokemuksistani ja suosittelen kohteita.

19.06.2017 04:20 #137

Diara kirjoitti: En tosin riittävästi, tämän matkan huono puoli oli se, että nyt tiedän, miten paljon nähtävää siellä kaukana on, joten pakko sinne on uudestaan päästä. Tällä hetkellä suunnittelen jo seuraavaa reissua, jos valmistumisen jälkeen keväällä ehtisin muutamaksi viikoksi poiketa.

Mun Niagaran matka ei alkanut ainakaan kovin leppoisasti. Otetaan tämä esiin tässä esimerkkinä siitä, miten lentomatkailu huonona päivänä voi mennä pieleen, niissä koneissa kun on kaikenlaista teknistä ja inhimillisiä virheitäkin tapahtuu. Mun lauantainen lento Köpiksestä Newarkiin oli siis peruttu, mutta onnistuivat SASin palvelupisteellä reitittämään mut uudelleen Chicagon kautta. Lensin Stokikseen, jossa odotin kymmenisen tuntia saadakseni kuulla, että Chicagon lentokin on peruttu. Sama konemalli, sama firma, en tiedä oliko sattumaa.

Ei muuta kuin hotelliin, SASin ruokavoucherit käyttöön ja aamulla uusi yritys. Tällä kertaa mut reititettiin Tukholmasta reitille Lontoo - D.C. - Buffalo, erittäin pienillä vaihtoajoilla. Lontoossa juoksin Heathrow'n läpi kuin viimeistä päivää, mutta ehdin kuin ehdinkin lennolleni. USA:n päässä sekoilin aikaerosta ja ennätin jo joitakin tuskan hikipisaroita tässäkin välissä vuodattaa, kunnes selvisi, että olen tunnin aikaani edellä ja oikeasti ei ollut kiire eikä mikään - ja eikun syömään. Ehdin mukavasti Buffalon lennolleni, etukäteen tilaamani taksi odotti siellä missä pitikin ja saavuin viimein Niagaralle aika tarkalleen vuorokautta alkuperäistä varaustani myöhässä. Ja joo, lentoyhtiölle on vielä menossa korvausvaatimus perään.

Noh ei siinä sitten muuta kuin hotelliin kuulemaan, että varaukseni on tietysti peruttu, koska en ollut saapunut päivää aiemmin paikalle, eikä täydessä hotellissa ole mulle huonetta. Onnistuin saamaan täysin ylihintaisen huoneen loppumatkalle, mutta nyt vietän ensimmäistä yötäni korttelin päässä toisessa hotellissa. Konferenssi, johon osallistun, on siinä ensin mainitussa. Täytyy siis aamulla kävellä sinne takaisin kaikkien kamojen kanssa... Ja visa vinkuu. Onneksi työnantaja kustantaa reissun, joten oma lompakko ei ole koetuksella näistä viime hetken hotellivarauksista (200 dollaria yöltä on tässä kylässä pikku raha). Toivon mukaan vaan duunissa ymmärtävät mun tilanteen. En mä nyt oikein kadullekaan voinut jäädä.

Että joo. Kaikenlaista tapahtuu. Nyt, etten latistaisi kenenkään reissausintoa, pikavinkit siitä, mitä tehdä jos lento myöhästyy, peruuntuu, tai jotain muuta sellaista tapahtuu:

1) Ensimmäisenä yhteys oman lentoyhtiön serviceen. Heti, välittömästi. Ole tiukkana, vaadi ruokalippuja ja tarvittaessa yön yli hotellissa. Älä hyväksy mitään alennuksia, jos lentoyhtiö mokaa eikä onnistu saamaan sinua sinne, minne pitäisi, he maksavat. Koko summan. Jos joudut kuitenkin maksamaan jotain itse, ota kuitit talteen ja kinua hyvitykset jälkikäteen.

2) Pysy rauhallisena. Muista syödä ja juoda. Et ole kuollut, olet vain jumissa lentokentällä. Se kone ei lennä teknisen vian takia ihan hyvästä syystä. Jos kone taas on lähtenyt ilman sinua, etkä ole itse töpeksinyt missään, lentoyhtiön pitää järjestää sinut seuraavalle mahdolliselle lennolle.

3) Yritä soittaa hotelliin, jotta eivät penteleet peru hotellivaraustasi. Opin tämän itse tänään.

4) Kun olet selvinnyt määränpäähäsi, hae korvauksia myöhästymisestä (EU-lainsäädäntö takaa kiinteät korvaukset, joita eri firmat noudattavat vähän niin ja näin) ja mahdollisista omista kuluistasi. Myös matkavakuutus voi hyvittää jotain.

Että joo, sellaista matkailua tällä kertaa.

19.06.2017 19:59 #138

Dyn kirjoitti: Varo vaan, matkustamiseen jää niin kovin helposti koukkuun. Ja yhtäkkiä sitä huomaa, miten suurinpiirtein kaikki ylimääräiset rahat hupenevat lentolippuihin, ja sellainen "olisihan tuolla kiva käydä" -haaveilu muuttuu aktiiviseksi reissujen buukkaamiseksi. Ei sillä, en kadu tätä tautia kyllä yhtään, vaikka parannuskeinoa tunnetusti ei taida olla. :grin:

Pahasti näyttää, että tässä voi käydä nimenomaan noin. Nyt jo tekee mieli palata tutkimaan lisää Ausseja ja Uutta-Seelantia. Lisäksi nyt kun olen selvinnyt noista erittäin pitkistä lennoista, eikä ne niin mahdottomia ollut, maailmani laajeni aika reippaasti. Tähän asti olen pelännyt pitkiä lentoja, joten matkakohteeni on rajoittunut Eurooppaan. Nyt koko maailma on auki, joten esimerkiksi Amerikan valloitus ei olekaan enää mahdoton ajatus. Tiedänpähän ainakin, mihin alan rahojani säästämään, kun joskus valmistun ja pääsen töihin :grin:

Valvojat: IivariSarantha
Paikalla 2 jäsentä ja 45 vierailijaa: