Matkustaminen ja pienet reissut

29.03.2014 23:09 #21

Lähden huhtikuun lopussa kahden viikon työmatkalle Berkeleyn yliopistoon Kaliforniaan. En ole koskaan käynyt Jenkeissä, joten kaikki nämä ESTA-muodollisuudet ja lentojen varailut ovat olleet melko jännittäviä. Työmatka kun on kyseessä, viikot vierähtänevät iloisesti yliopiston tiloissa ja palavereissa juostessa. Agendaa töiden puolesta on yllin kyllin.

Yritän kuitenkin keksiä jotain pientä nähtävääkin matkalle. Varmasti kokeneempi matkaseura ja paikalliset auttavat runsaasti ruokapaikkojen ja muiden kanssa. Matkan ainoana viikonloppuna haluaisin käydä San Franciscossa kääntymässä ja pällistelemässä. Jos joku täkäläisistä on käynyt siellä, saa kertoa vinkkejä päivässä tai parissa nähtävistä paikoista (muutakin kuin se silta). :)

26.06.2014 21:02 #22

Edelliset reissut on tullut tehtyä naapurimaihin. Toukokuun lopussa tehtiin ystävien kesken yhteisreissu Viroon, yksi yö viihdyttiin Tallinnassa ja kolme yötä oltiin ystävän perheen kakkosasunnolla Haapsalussa. Kesäsesonki ei ollut vielä Haapsalussa alkanut, joten jossain vaiheessa oltiin varmoja, että ollaan ainoita turisteja koko kaupungissa koska missään ei näkynyt ihmisiä. Säät ei valitettavasti erityisesti suosineet, pohjoisen tytöt lähti optimistisina matkaan ja toivoivat saavansa auringonpaistetta ja hellettä, mutta joutuivat tyytymään tihkusateeseen ja viileään keliin. Ei se onneksi pahemmin haitannut, Tallinnan vanhakaupunki oli edelleen ihastuttava ja Haapsalu oli viehättävä pikkukaupunki täynnä söpöjä taloja. Ulkona syöminen oli Virossa hullun halpaa ja ruoka oli pääasiallisesti todella hyvää, joten tuosta pidennetystä viikonlopusta tulikin vahingossa oikein herkuttelureissu. Ja vaikka Viro periaatteessa naapurissa sijaitsee, niin kauas on pitkä matka kun yhdensuuntaisiin matkoihin sai melkein 12 tuntia kulumaan. Mutta mitäpä tuosta, hauskaa oli!

Toinen reissu tuli tehtyä juhannuksena, kun lähdin kaverin kanssa päiväretkelle Nordkappiin. Ennen lähtöä lähipiiristä kuului lähinnä "hullujako toletta"-kommentteja, mutta niin vain tuli se maailman reunakin nähtyä. Kahdeksalta aamulla lähdettiin ja takaisin kotona oltiin yhden aikaan yöllä. Pihasta takaisin pihaan oli tasan 900 kilometriä ja matkan aikana saimme nähdä mahtavia maisemia. Pysähdykset ei luonnollisesti olleet tuommosella reissulla erityisen pitkiä, mutta mennen tullen tuli käytyä kaupassa Altassa, pysähdyttyä useammalla taukopaikalla, syötyä Honningsvågissa ja tietysti nähtyä se Euroopan pohjoisin piste. Tai no näkeminen voi olla liioiteltua, koska Nordkappissa näkyvyys taisi olla jotain 50 metrin luokkaa, mutta tulipahan käytyä. Vaikka sää ei tälläkään reissulla suosinut, niin tästä jos jostain matkasta voi sanoa, että matka oli tärkeämpi kuin määränpää.

paanpa
Mekaanikko
paanpa vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
29.06.2014 15:32 #23

Olen aina halunnut matkailla, milloin Australiassa ja Uudessa-Seelannissa, milloin Keski-Euroopassa, milloin Yhdysvaltain halki vanhalla autonrämällä.

Koskaan en ole kuitenkaan käynyt Latviaa kauempana. Sen lisäksi ainoat vierailemani maat ovat Ruotsi (1x) ja Viro (2x), lapsuus- ja teini-iässä. Kaikkia matkoja yhdistää se, että olen ollut mukana muiden, ns. aikuisten ihmisten seurassa.

Nyt kolmekymmentä täytettyäni olen edelleen haikaillut edes pääsystä toiselle puolelle Suomea, vaikka yksin tai jonkun kivan kaveri(poruka)n seurassa. Tai no, kyllähän minä kerran joskus 18 vuoden ikäisenä taisin kaverini kanssa käydä Helsingissä päivämatkalla.

Syitä on monia, pelkään esimerkiksi hirveästi lentämistä, eikä pelkoon auta lainkaan se, että Latvian-matka sujui kaikin puolin hienosti. Yksi syy on tietenkin oma hirvittävän pieni, miten sen sanoisi, elinpiirini(?) - ja toki arkuus sen laajentamiseen.

Matkustamisen suhteen tuntuu, että matkaseurakin pitäisi valita todella tarkkaan, varsinkin jos kyseeseen tulisi yön yli viipyminen. Jotenkin perusluotto hyviinkin kavereihin on tässä suhteessa löyhä.

Yksin matkustaminen taas ei voisi missään muodossa tulla kyseeseen. Jo matkanteko kotipuolessa käymään (about 90 kilometrin päähän) ns. kiskobussilla eli VR:n niillä Puolasta tilatuilla pikkujunilla tuntuu jotenkin aivan liian epävarmalta. Liian monta liikkuvaa osaa niin sanoakseni, liian paljon ihmisiä ympärillä, ja liikaa mahdollisuuksia kaiken mennä pieleen.

Mutta, kuten alkuvirkkeessä totesin, matkustaa olen aina halunnut, ja kokea uusia juttuja. Eikä se halu tai toive mihinkään siitä häviä, vaikka kuinka arkuus ja ylivarovaisuus sitä estäisivätkin.

Ensimmäinen romaanini, Pauli Myyrä, on nyt myynnissä: www.paanpa.net/paulimyyra

10.07.2014 16:04 #24

Olen nyt lyhyen ajan sisään kiertänyt aika paljon palloa, sillä toukokuussa olin kaksi viikkoa San Franciscossa (tarkemmin Berkeleyssä) ja heinäkuun alussa viikon Hong Kongissa, molemmissa työn puolesta. Tutkimusviereilulla päivät kuluvat toki enimmäkseen yliopistolla, mutta tuleehan siinä samalla nähtyä paikkojakin, ja yleensä paikalliset tutkijat ovat innokkaita esittelemään keskeisimpiä nähtävyyksiä tai ainakin parhaita ravintoloita. Missään huippurafloissa harvemmin on varaa syödä edes yliopiston päivärahalla, mutta onneksi suosituksia tuleekin nimenomaan 'hintansa väärteihin' ravintoloihin. :wink:

Ehkä ruoka onkin suurimpia elämyksiä ulkomailla, kun aikaa ei ole kuin pariin-kolmeen nähtävyyteen ja muuten aika menee töitä tehdessä. Allergioistani huolimatta tykkään maistella ja kokeilla uusia juttuja, ja varsinkin 'Friscossa ihastuin vietnamilaisiin pho-nuudeleihin, joita onneksi löytyi sitten Honkkareistakin. :cheesy:

Turistina preferoin luontokohteita, joten varsinkin USAssa tuli katsastettua Berkeleyn yliopiston botanical garden ja toki yksi punapuumetsistä. Hong Kong meni maltillisemmalla linjalla, vuorenhuippu Victoria Peak oli varmaan ainoa 'aito' turistikohde jonne liikeni aikaa.

Jos luulinkin, että Kalifornian aurinko on kuuma, niin eteläisen Aasian heinäkuu se vasta kuuma onkin. Huhhuh, viikko tuntui ihan tarpeeksi pitkältä ajalta. En varsinaisesti sairastunut, mutta voin jollain epämääräisellä tavalla pahoin koko ajan, ja koska join varmuuden vuoksi lähinnä pullovettä ja olin muutenkin huolellinen syömisistäni, syytän kyllä ihan vain lämpötilaa. USAssa sen sijaan paloin pariinkin otteeseen, vaikka lämpötila oli oikeastaan juuri sopiva, tulipahan muistuttettua itselleen että tällainen valkoinen pohjoismaalainen ei pärjää missään etelämpänä ilman aurinkorasvaa...

Jatkossa toivon matkustavani vielä lisää, vähintään konferenssimatkoille, mutta pidempi tutkimusvierailukin (muutamasta kuukaudesta puoleen vuoteen) olisi mukava tehdä. Työn puolesta ulkomailla oleilu on 'halpa tapa' nähdä maailmaa, mutta toisaalta samalla tulee vaihdettua valtavasti ideoita paikallisten tutkijoiden kanssa, joten koen matkustamisen kyllä olevan ihan hintansa väärti tälläkin saralla. Toki ihan yhtä paljon kuin lomamatkalla ei tietenkään ehdi nähdä, kun päivästä valtaosa kuluu ilmastoidulla yliopistolla kököttämiseen.

Skie kirjoitti: Toinen reissu tuli tehtyä juhannuksena, kun lähdin kaverin kanssa päiväretkelle Nordkappiin.

Oijoi, mäkin niin haluaisin! Tämän vuoden kesälomareissu (starttaa muuten jo perjaintaina) kulkee Jyväskylän Finnconin kautta Inariin, jossa olemme vajaan viikon verran. Sen jälkeen kierrämme pikapikaa Kautokeinossa (saa arvata, miksi :wink:) ja sitten tulemme vielä yöksi tuttuun Hettaan, josta palaamme Oulun kautta kotiin Helsinkiin.

Poppis kirjoitti: Syitä on monia, pelkään esimerkiksi hirveästi lentämistä, --

Minäkin olin alkuun - jos en nyt pelokas - niin vähän arka lentämisen suhteen. Onhan se jännää, miten se paatti pysyy ilmassa - ja jos se tulee alas, sen kerran kun tulee, se tekee sen aika ryminällä. Mutta nyt kun lentokilometrejä ja useampi mannertenvälinen lento (9-11h) on takana, niin hommaan alkaa jo turtua. Minusta jännä merkki on se, että aiemmin varasin aina ikkunapaikan nähdäkseni maisemia, mutta nykyään preferoin käytävän vierustaa ihan vain saadakseni mahdollisuuden juosta vessassa milloin haluan. :P

Viimeksi muokattu: 10.07.2014 16:04 : Dyn.

10.07.2014 22:05 #25

Dyn kirjoitti:

Heh, vaihtaisin koska tahansa Nordkappin siihen, että pääsisin takas Honkkariin. :smile: Oon välillä päässy helteissä pieniin Hongkong-viboihin, mutta kunnon "hikoilen merenpohjassa"-tunnelmat on vielä kaukana.

Toivottavasti Juhlsilta löytyy jotain kivaa! Ilmineeratkaa, jos Hetassa yhtään pidempään viivyttä ja haluutte nähä, kesätöissä oon taas alueella.

10.07.2014 22:30 #26

Hong Kongia voi kyllä suositella matkakohteeksi, jos haluaa kaupunkilomalle ja laajat shoppailumahdollisuudet. Kaikki isot kansainväliset merkit ovat hyvin edustettuina, ja mm. japanilaista tuontitavaraa löytyy runsaasti. Voisi kuvitella olevan hyvä vaihtoehtokohde esim. New Yorkille tai Tokiolle, jos nämä on jo nähty. :)

Muuta nähtävää kuin kaupunkia ja pilvenpiirtäjiä siellä on hintsunlaisesti, ja mitään perinteisen kiinalaista ei kannata etsiä. Toki jos on valmis hankkimaan viisumin, manner-Kiinan puolelle pääsee ihan tunnin-parin junamatkalla. Honkkareiden etu tosiaan on se, että eu-kansalaisille annetaan kolme kuukautta viisumivapaata oleskelua. Eivät tullissa edes kyselleet ihmeemmin mitään maahantulon syytä.

Paras aika matkustaa on kuulemma syksyllä ja talvella, kun kuumuus ei ole enää ihan niin paahtava eikä ole taifuunikausikaan.

Viimeksi muokattu: 10.07.2014 22:31 : Dyn.

11.07.2014 12:18 #27

Ihan näin yleisesti vinkiksi, jos Hongkongiin matkaa ja haluaa käydä visiteeraamassa Kiinan puolella, niin rajalta on mahdollista saada viiden päivän mittainen Shenzen-viisumi, joka oikeuttaa hengaamaan kyseisen ajan Shenzenin alueella. Kowloonista metrolla menee rajalle alle tunti ja viisumin saa rajalta ihan toimistoon kävelemällä, ei tarvitse mitään etukäteisvalmisteluita ja hintaa tais olla alle 20 euroa.

Dyn kirjoitti: Muuta nähtävää kuin kaupunkia ja pilvenpiirtäjiä siellä on hintsunlaisesti, ja mitään perinteisen kiinalaista ei kannata etsiä.

Suosittelen myös poistumaan main islandilta nähdäkseen erilaista (en halua sanoa aidompaa, mikäpä olisi aidompaa Hongkongia kuin korkeat pilvenpiirtäjät) Hongkongia. Lantaun saarella sijaitsee lentokentän lisäksi Disneyland ja iso Buddha-patsas, mutta suosittelisin käymään Tai O:n kylässä, jossa on vielä nähtävissa perinteistä kalastajakylämeininkiä.

Hongkongissa on myös mahtavat vaellusmahdollisuudet, mikäli semmoinen kiinnostaa. Eri saarilla on toki omat reittinsä, mutta Hongkongin alueella mantereella kulkee 100 km pitkä MacLehose -reitti, joka on jaettu useisiin pienempiin osiin, joista voi valita itselle sopivimman. Hongkongista itsestään on rakennettua aluetta ihan pieni osa, jos olen ymmärtänyt oikein niin lähes puolet HK:sta taitaa olla erilaisia suojeltuja alueita.

11.07.2014 12:28 #28

Hienoa, kiitos Skie! Ehkä pitää tutustua paikkaan muutenkin kuin työmatkalla, jolloin tosiaan elinpiiri rajoittui aika pitkälti keskustaan, Kowlooniin ja HKUSTin kampukseen -- joka sinällään toki on nähtävyys, kampus rakennettuna meren rantaan rinteeseen!

Ja suomenkielinen kirjoitusasukin taitaa olla yhteen... :blush:

14.07.2014 10:21 #29

Itelle tulee matkusteltua vuoden aikana omasta mielestä välillä liikaa.
Laskin tätä keskustelua lukiessani että olen nukkunut omassa sängyssäni 45 päivää, 3 päivää lentokoneessa(15 eri maata tähän mennessä) ja 147 päivää hotelleissa.

Reissaaminen on hienoa mutta siinäkin rajansa. Myönnän kyllä nauttivani siittä mitä teen joutuakseni kärsimään lennot. (Kyllä omistan lentopelon)

Osaatteko sanoa minkälainen paikka olisi Etelä-Afrikka? sinne pitäisi lähteä 2 kuukaudeksi ensi tammikuussa?

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
14.07.2014 16:16 #30

Ja meillä talous meinaa keikata kun käy Jyväskylässä. Muuta en sanokaan, sillä se mitä aioin sanoa on luultavasti kielletty sekä Risingin säännöissä että rikoslaissa.

14.07.2014 16:26 #31

Totta että talous on kortilla reissaamisesta, mutta sanon et suurin osa tuosta reissaamisesta on harjoittelua. Ei oo tota lomailua oo näkynyt eikä tulevaisuudessakaan näytä olevan. Ei kannata siis ruveta urheileen ilman intohimoa lajiin(Lajia jota rakastan). Tavote on sinne ja uhrauksia tehty, mutta joka hetkestä nauttinut.

Matkaaminen tulee siinä ettei suomessa pysty harjoittelemaan talvella ja suurin osa kisoista tapahtuu ulkomailla jotta olisi edes kilpailua. Kilpakävelyssä ei oo niitä harrastajia niin paljoa kuin toivoisi.

Kiitos ja anteeksi :)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

14.07.2014 23:08 #32

No, minä ja Iivari saavuimme Jyväskyläänkin samaan syssyyn kuin matkaamme kesälomallemme Lappiin, joten budjettia pääsi samalla hyvin optimoimaan. :) Kyllä tämä vapaa-ajan matkustelu lompakkoa kuluttaa näin kotimaassakin, ja on syynsä miksi emme ole hakeutuneet vaeltamaan Irlantiin, Lofooteille, Yokoniin tai johonkin... vaan pysymme tällä tavalla 'turvallisesti' Suomen maaperällä, mitä nyt pieniä päivävisiittejä tekee Norjan puolelle. Mutta onpahan kohteita käytäväksi, jahka jonakin kesänä on vähän enemmän lomarahaa säästössä.

Parasta aikaa olemme siis Inarissa, jonne suuntasimme Jyväskylästä Oulun kautta. Täällä olemme hotelli Korpikartanossa Menesjärven rannalla muutaman yön, käymme tuossa järvellä kajakeilla, vähän tuttuja näkemässä ja jos Iivarin jalka kestää, myös muutaman kilometrin kierroksella maastossa. Mulla vaan on aina hinku päästä tunturiin ihan puurajan yläpuolelle (ei itikoita, huimat maisemat), mikä enimmäkseen vaatii 'vähän' pidempää talsimista jo.

Loppuviikosta ajamme Karasjoen kautta Kautokeinoon ja sieltä Hettaan, joka on viime vuosilta ja Lapin-matkoilta tullutkin jo tutuksi. Inarissakin olemme käyneet kerran aiemmin, mutta lähinnä 'kylillä', joten aivan tuiki tuntemattomia eivät maisemat ole. Ehkä sitten ensi kesänä sinne Lofooteille...

Työmatkat taas maksaa yliopisto, joten ne eivät juuri rasita omaa kukkaroa (paitsi tuliaisten osalta, krhm).

Viimeksi muokattu: 14.07.2014 23:09 : Dyn.

06.08.2014 01:03 #33

Lähden elokuun lopulla 4 päiväksi Edinburhg:iin ja tästä reissusta olen haaveillut jo pari vuotta. Iso-Britanniassa olen käynyt aikaisemmin 2 kertaa mutta molemmilla kerroilla Lontoossa. Luettuani kirjaston matkakirjoja sekä netistä tietoa Edinburgh:sta tulin heti siihen tulokseen Pubi:ssa istuminen ei ole mun juttu eikä myöskään viski ja olut kulttuuri. Jota on kovasti esillä vaikka yritän etsiä museoita ja näyttelyitä...ai niin ateistina kirkot ja katedraalit eivät kiinnosta.

Ainakin on tarkoitus mennä Edinburgh linnaan, kiivetä ylös Arthur's Seat tasanteelle, kävellä vanhassa kaupungissa ja shoppailla. :smile:

Mielenkiintoista olisi käydä niissä "hautausmaa & kummitus" kierroskilla yöllä mutta matkustan 65 vuotiaan äitini kanssa joten hän ei ole kiinnostunut eikä halua ja uskalla mennä niihin. Olen nähnyt kuvia Frankenstein ravintolasta/pubista jos saisin hänet ylipuhuttua mennä sinne. :smile:
Tiedän jo etukäteen jos aion kiivetä Arthu's Seat:iin hän saa jäädä alas istumaan jonnekin kahvilaan.

Te jotka olette käyneet Edinbugh:ssa jos voitte suositella nähtävyyksiä jne? :wink: Itseäni kiinnostaa historia, museot, linnat ja taide.

Saatamme ehkä tehdä päiväretken Glasgow:iin mutta saa nähdä miten ehtii.

Viimeksi muokattu: 06.08.2014 01:05 : Jupe.

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
07.08.2014 13:18 #34

En ole Edinburgh-expertti, mutta olen kerran siellä käynyt. Linnassa saa kulumaan miltei kokonaisen päivän. Arthur's seatille on kohtalainen kävelymatka ja kiipeäminen, joten huonojalkaiselle en suosittele. Hyvät kengät must.

Glasgowsta ei mieleen jäänyt jälkipolville kerrottavaksi kuin se katedraali (tosin olimme vain päivän siellä), joten jos kirkot ei kiinnosta, suosittelisin ennemmin päiväretken kohteeksi Stirlingiä, jonka linnassa oli todella kiinnostavia näyttelyitä ja hienot opastukset. Opin varmaan Skotlannin historiasta kaikkein eniten juuri Stirlingissä.

07.08.2014 21:02 #35

^Harrastan partiota ja ulkoilua. Joten itselle kävely ja kiipeily ei ole ongelma. :wink:

Juu luinkin että menee helposti koko päivä linnassa ja vieläpä pitäisi mennä jonottamaan heti aamulla. Glasgowista en löytänyt mitään muuta kun enemmän shoppailu mahdollisuuksia kun Edinburghissa. :roll: Mutta luettuani Wikipedista hiukan Stirlingistä, vaikutta kiinnostavamalta kuin Glasgow.

11.08.2014 20:13 #36

11.08.2014 20:27 #37

Tän kuun lopulla suuntana nii kummallinen paikka kuin Helsinki. Saa nähä kuinka pahasti maalaisjuntti eksyy "syrjäisesti asutussa kaupungissa". Olisko ehodotuksia missä käydä ja jokin hyvän divarin sijainti (mahdollisimman lähellä juna/linkka asemaa??

11.08.2014 20:37 #38

Nylkky kirjoitti: Olisko ehodotuksia missä käydä ja jokin hyvän divarin sijainti (mahdollisimman lähellä juna/linkka asemaa??

Mun suosikki rautatieaseman lähellä on Antikvariaatti Sofia , samalla voi tutustua yliopiston uuteen Kaisa-kirjastoon. Toinen suosikkini on Yrjönkatu 1:n antikvariaatti , tosin sinne saa jo vähän kävellä. Ei toki pidä missata perinteistä Akateemista kirjakauppaa, vaikka sen valikoima onkin kärsinyt katoa viime aikoina.

Helsingin juhlaviikot alkavat ihan justiinsa, joten kaupungissa on kaikenlaista häppeninkiä, sekä korkeampaa että matalampaa kulttuuria.

Viimeksi muokattu: 11.08.2014 20:38 : Dyn.

11.08.2014 20:57 #39

Pistän noi ainakin korvan taakse. Entä onko olympiastadionin lähel mitään hyvää kirjakauppaa. Ei siis sinänsä et niit ostaisin ;) ainakaan paljoa

11.08.2014 21:09 #40

Dyn kirjoitti: Näyttäisi nyt vähän siltä, että olen lokakuun Cambridgessä -- töissä toki, ja suunnitelmissa on vielä paljon liikkuvia paloja, mutta jos näin sattuu käymään, otan vastaan myös kiinnostavia matkailuvinkkejä vanhoilta Lontoon kävijöiltä. Jotain sitä varmaan ehtii viikonloppuisin nähdäkin. Ainakin British Museum olisi kiva koluttava. :D

Olen käynyt 2 kertaa Lontoossa (+ Luton) vaikka en ole vanha. :wink: Britich museum ja Victoria & Albert museum ovat kiinnostavia ja molemmissa vieläpä ilmainen sisäänpääsy. Towerissa en ole kummallakaan reissulla ehtinyt käydä, mutta asia pitää korjata sitten kun matkustan kolmannen kerran.

Sitten on Madame Tussauds vahakabinetti sekä London Dungeon. Onneksi kävin vasta toisella reissulla London Dungeonissa luokkakaverin kanssa kun olimme luokkaretkellä. Äitini oli kanssani ekalla Lontoon reissulla ja olisi saanut slaagin siellä. :roll:

King's Crossin rautatieasemalla on Platform 9 3/4. :wink:

Valvojat: IivariSarantha