Matkustaminen ja pienet reissut

Jupe
Jupe vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
11.08.2014 21:20 #41

Nylkky kirjoitti: Tän kuun lopulla suuntana nii kummallinen paikka kuin Helsinki. Saa nähä kuinka pahasti maalaisjuntti eksyy "syrjäisesti asutussa kaupungissa". Olisko ehodotuksia missä käydä ja jokin hyvän divarin sijainti (mahdollisimman lähellä juna/linkka asemaa??

Suosittelen Suomenkansallismuseota, melkein vastapäätä on Aurora Karamzinin talo eli Hakasalmen huvila jossa on ilmainen sissäänpääsy. Ateneum johon ei voi kyllästyä ja siellä on Tove Jansson näyttely. :heart: Sitten on vielä Suomenlinna.

Jos olet opiskelija muista näyttää opskelijakorttia jotta saat alennusta.

Lähellä Olympiastadionia on Mannerheimintiellä ainakin yksi antikvariaatti (jonka sisällä en ole ikinä käynyt) sekä useampi kirppari. Keskustassa olisi Akateeminenkirjakauppa, suomalainenkirjakauppa löytyy sekä Stockmannia vastapäätä että Kampissa.

Gespenst
Upseeri
Gespenst vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
11.08.2014 21:32 #42

En oikeastaan matkustele paljon, mutta tänä kesänä olisi vielä tarkoitus lähteä Helsinkiin muutamaksi yöksi. Olen hyvin ujo, mikä varmaan on syy matkailuni vähyyteen, vaikka erilaisista maista ja ihmisistä pidänkin n.n
ja vaikka teistä monelle Helsinki on varmasti tuttu, niin tälläiselle Itä-Suomelle metsäihmiselle se on hyvin kaukana.

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
11.08.2014 21:57 #43

Gespenst ja Nylkky, jos vierailunne sattuu jonkin Helsingin risinglaisten aktiviteetin aikaan, tulkaa ihmeessä vierailemaan. Seuraava varma päivämäärä on lauantain syyskuun 13. päivän mafiailta, mutta sitä ennenkin saattaa vielä jotain tapahtua.

Minun seuraava pienempi reissuni suuntautuu Risingin Tampere-miitin takia Tampereelle ensi viikonloppuna, ja vanhaa lukiokaupunkiani on aina hauskaa katsastaa. Lauantaina toki miittaamme joten kiertänemme keskustan aika kattavasti silloin, mutta vähän utsittaisi (jos jaksaa, vanha ei aina enää jaksa) perjantai-iltana mennä johonkin ravintolaan tiirailemaan yöelämää. Sunnuntai sattuu olemaan ravintolapäivä, ja pari vanhaa lukiokaveriani onkin jo ennättänyt kutsua minut popup-ravintoloihinsa, joten eiköhän ainakin toinen käydä tsekkaamassa ennen kotiinlähtöä.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

11.08.2014 23:07 #44

Jupe kirjoitti: King's Crossin rautatieasemalla on Platform 9 3/4. :wink:

Tätä ei voi välttää, sillä juna Cambridgeen lähtee King's Crossilta. :wink:

Kiva kyllä tuo museoiden ilmainen sisäänpääsy, toivottavasti vain lokakuussa ei ole enää hirveitä jonoja nähtävyyksiin - toivoa sopisi, että pahin turistisesonki on jo kaukana takanapäin. Tykkään bongialla historiallisia rakennuksia, linnoja ja kirkkoja, näitäkin saa ehdottaa myös Cityn ulkopuolelta ja lähiseudulta, olettaen että mulla on parikin viikonloppua käytettävissä. Toki varmaan saan revittyä paikallisiakin mukaan katsomaan paikkoja, ja onhan Cambridgen kampus itsessään varmasti kiinnostava. :)

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
11.08.2014 23:47 #45

Dyn kirjoitti: Näyttäisi nyt vähän siltä, että olen lokakuun Cambridgessä -- töissä toki, ja suunnitelmissa on vielä paljon liikkuvia paloja, mutta jos näin sattuu käymään, otan vastaan myös kiinnostavia matkailuvinkkejä vanhoilta Lontoon kävijöiltä. Jotain sitä varmaan ehtii viikonloppuisin nähdäkin. Ainakin British Museum olisi kiva koluttava. :D

Oi jee, Cambridge! Olis varmaan hieno paikka, ite olen käyny päiväreissun Oxfordissa, jossa oli mainio tunnelma ja ilmassa historian lehtien havinaa (ja tietysti Potter-leffojen kuvauspaikkoja).

British Museum tosiaan kannattaa käydä, tosin parinkin käyntikerran jälkeen tuntuu siltä, että ei ehtinyt millään nähdä kaikkea mitä halusi (tai ainakaan keskittymään kunnolla kaikkeen). Mutta se on jo itsessään rakennuksena hieno, suosittelen! Tate Modern on ihan jees, jos moderni taide kiinnostaa ja jos mitään innostusta Sherlock Holmesia kohtaan löytyy, niin Sherlock Holmes Museum on ihan kiinnostava paikka fanille (ja vierestä löytyy kauppa The Beatles-faneille). Covent Garden kannattaa käydä kiertelemässä, alue on söpö ja tunnelma kiva, varsinkin jos sattuu joku tapahtuma paikalla silloin olemaan. Myös Portobello Road/Notting Hill on oikein somaa aluetta vaan yleiseen kuljailuun, paljon hauskoja taloja ja kauppoja. Itelle keskustan alueella Soho ja Chinatown on myös semmosia pyörähtämisen arvoisia seutuja. Ja puistothan nyt Lontoossa on yleensä ottaen kans aika mainioita paikkoja.

Kaupoista suosittelen Forbidden Planetia, joka on yleisesti fantsu/scifi-hörhöjen paratiisi, ainakin itselle tuottaa ihan iloa vaan käydä siellä katselemassa tarjontaa. Euroopan suurin kirjakauppa (tai ainakin näin oon kuullu sitä tituleerattavan) sijaitsee Piccadillyllä, eli Waterstones-ketjun lippulaivakauppa. Oon saanut kulumaan siellä tunteja, mahtava mesta! Ja ihan vaan taivastelun vuoksi (tai sadepäivän ratoksi) Harrod's on toki jotain omanlaistaan, sisältäen muun muassa Dianan muistopatsaan ( :roll: ) ja hienoimmat vessat, missä oon koskaan käyny. :D

Lontoon ns. ydinkeskusta on yllättävän pieni, siellä pystyy kävelemään huomaamattaan yllättävänkin pitkiä matkoja. Metro on kätevä silloin kun on kiire ja tietää tasan tarkkaan minne on menossa, muuten suosittelisin tunnelman vuoksi busseja. Näkee paremmin maisemia ja ei tarvi kävellä kilometrikaupalla maanalaisia käytäviä. Oyster card kannattanee hommata, jos on julkisia yhtään enempää käyttämässä, se on kätevä keksintö. Oiskohan vielä jotain... No Lontoon ulkopuolisista kohteista ainakin Stonehenge on ihan yliarvostettu kohde, ei kannate mennä. :D

We chose this life.

12.08.2014 00:05 #46

Osaatko Skie yhtään sanoa, toimii oyster card vain keskustan busseihin ja metroon, vai pääseekö sillä myös tyyliin lentokentälle ja paikallisjunaliikenteeseen? Mietin tässä myös, millä tavalla rahoitan mahdollisen seilailuni Cambridgen ja Lontoon välillä. Nyt nimittäin alkoi kuulostaa siltä, että Lontoossa voi vierähtää useampikin potentiaalinen vapaapäivä. :D

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
12.08.2014 08:54 #47

Riippuu vähän, mille kentälle oot menossa ja miten haluut sieltä kulkea. Heathrow'lle pääsee metrolla, joka on ehkäpä halvin ja näppärin tapa, mikäli ei ole ihan hirveästi matkatavaraa mukana. Gatwickille pääsee bussilla, mutta se saattaa kestää aika kauan (kerran oon sieltä tullu keskustaan bussilla, näkihän siinä toki maisemia ja lähiöitä). Nuo molemmat pitäis onnistua maksamaan Oysterilla, kannattaa toki jo mennessä hommata se Oyster kentältä (ainakin Heathrow'lta saa) ja mainita ostaessa, jos haluu mennen tullen käyttää sitä kentälle pääsemiseen. Lontoossa liikkumiseen on eri Zonet, normituristi taitaa liikkua pääasiassa 1-2 zoneilla, mutta esim. Heathrow sijaitsee 6 zonella, minkä vuoksi matkat sinne on vähän kalliimpia. Silti todella paljon halvempia Oysteria käyttäen metrolla kuin vaikkapa Heathrow Express.

Gatwickille kätevin on varmaan juna, jossa Oyster ei ymmärrykseni mukaan käy. Stanstedilta oon tullu jollain kimppataksilla, joten siitä en osaa sanoa mitään.

Oyster ei taida mahdollistaa kulkua junilla. Minun ymmärryksen mukaan se on vaan Lontoon sisäinen, joten kaikki alueen ulkopuolelle menevät junat taitaa vaatia erikseen ostettavan lipun. Kerran oon tainnu junalla kulkea, Lontoo-Bournemouth-Lontoo, mutta silloin ainakin tarvittiin erilliset liput. Kannattaa vilkuilla tarjouksia, saattaa päästä normihintoja halvemmalla.

We chose this life.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
12.08.2014 18:23 #48

Heathrow'lta pääsee kaupunkiin myös tavallisella junalla, joka ei ole paljoakaan H. Expressiä hitaampi, kulkee miltei yhtä usein ja on selvästi halvempi. Muistaakseni siihen ei kelpaa tuo Oyster, mutta en ole ihan varma.

Jos aiot Dyn mennä nuuskimaan Toweria, niin siihen(kin) kannattaa varata kunnolla aikaa - itse ehdin olla siellä vain pari tuntia ja se ei riittänyt alkuunkaan :huh: Mulla oli viime visiitilläni aikaa olla yksi täysi päivä Lontoossa ja kulutin sen Thamesin vartta pitkin käppäilyyn ja parissa kohteessa pistäytymiseen. Buckinghamin palatsi, Westminster Abbey, Parlamenttitalo ja London Eye ovat kaikki aika lähellä toisiaan - ja osaa on ihan kiva ihailla ainoastaan ulkoapäin :)

Junaliikenne on (aika vähäisen) kokemukseni mukaan Briteissä paljon paremmin järjestetty kuin Suomessa. Lippuja voi ostaa ainakin paikallisjuniin siten, ettei tarvitse määritellä etukäteen tiettyä päivämäärää tai lähtöaikaa, voi vain hypätä kyytiin sitten kun alkaa menojalka vipattaa. Tällaiset liput taisivat olla kuukauden ajan voimassa. Pitemmille matkoille varattaessa voi määritellä, haluaako ikkuna- vai käytäväpaikan, onko selkä menosuuntaan vai ei, mieliikö hiljaiseen vaunuun ja näin poispäin :smile: Liput ovat halvempia, jos ei matkusta ruuhka-aikoihin.

12.08.2014 20:59 #49

Nyt kun sain liput ostettua, niin selvisi lentoasema, ja Heathrowlle tässä päädytään. Norwegianin hinta matkalaukkujen kanssa oli riittävän lähellä Finnairin hintaa, joten pisti firman maksamaan Finskit. Norwegian vaikuttaa edulliselta, mutta nappaa 17e pakaasista per suunta. :huh: Ja jos aion olla kuukauden maassa, todellakin haluan matkalaukun mukaan.

Heathrowlta näyttäisi olevan suora metroyhteys King's Crossille josta Cambridgen juna lähtee, eiköhän tällä selvitä. :)

Riippuen vähän, kuinka monta kertaa pääsen Lontooseen, kohteita ovat nyt ainakin British Museum ja eri kirkot sisältä, ja varmasti yleistä patsastelua pitkin keskustaa noin ulkopuolelta. Jos ehdin vain päiväksi, ei kannata ihan hirveästi tuupata siihen... Matkalle kyllä osuu neljä viikonloppua ja viimeisenä lauantaina lähden lentokentälle vasta iltapäiväksi, joten ehkä myös Lontoolle jää aikaa. :)

Cambridgen ja lähialueen vinkkejä otetaan myös vastaan, erityisesti kokeilemisen arvoisia ruokapaikkoja. Näissä kyllä toivottavasti paikallisetkin osaavat auttaa.

Emelie vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
18.08.2014 08:00 #50

Olen menossa joulukuun alussa Lontooseen muutamaksi päiväksi (6.12. on suosikkibändini 30-vuotisjuhlakeikka, joka on se pääsyy Britteihin menoon). Jotkin peruskohteet on tullut kierrettyä jo aika hyvin, joten vähän kaipailinkin uusia ideoita. Olisinkin tullut kyselemään niitä tähän ketjuun joskus syksymmällä, mutta nytpä ei tarvitse enää. Kiitokset uusista ideoista tutustumiskohteiksi Jupe, Skie ja Mab. :smile:

Skie kirjoitti: Euroopan suurin kirjakauppa (tai ainakin näin oon kuullu sitä tituleerattavan) sijaitsee Piccadillyllä, eli Waterstones-ketjun lippulaivakauppa.

Uh huh, tuolla tekisi kyllä mieli käydä, mutta en tiedä uskallanko! :cheesy: Ollaan miehen kanssa molemmat innokkaita kirjojen ostajia, mutta kun ollaan liikenteessä vain käsimatkatavaroilla, niin kauhean montaa kirjaa ei pysty kantamaan kaiken muun ohella.

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
18.08.2014 09:43 #51

Sieltähän voi lähettää itselleen postipaketin, tai muutaman, matkan aikana :)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emelie

18.08.2014 11:06 #52

Käsimatkatavarahan on just hyvä paikka kuljettaa kirjoja, sitä harvoin punnataan - ja jos punnataan, niin portilta checkattu tavara menee ruumaan ilmaiseksi. :wink:

Jos löydän lokakuussa jotain kivaa Lontoosta, pidän teidät ajantasalla kaikesta.

Emelie vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
18.08.2014 12:06 #53

^^ Totta, paketteja voisi lähettää. :cheesy:

Dyn kirjoitti: Käsimatkatavarahan on just hyvä paikka kuljettaa kirjoja, sitä harvoin punnataan - ja jos punnataan, niin portilta checkattu tavara menee ruumaan ilmaiseksi.

Osittain tuohon kirjojen kantamisen "pystymiseen" liittyy myös se, että käsimatkatavararepussa ei välttämättä ole tilaa niille kirjoille. :P Mutta tuota en tiennytkään, että portilla chekattu tavara menee ilmaiseksi ruumaan, täytyypä pitää mielessä. :wink:

16.10.2014 10:20 #54

Tein viikonloppuna Cambridgesta päiväreissun Stonehengelle kahden täällä asuvan suomalaisen kanssa. Vuokrattiin auto, ajoin muutaman tunnin hassussa vääränpuoleisessa liikenteessä, oltiinkin jo paikan päällä. Oma auto on ehdottomasti helpoin ja halvinkin tapa liikkua, tuon auton vuokrahinnalla olisimme kimpassa päässeet juuri ja juuri Lontooseen asti.

Stonehenge oli... no, kuinka sitä nyt muille fantsuharrastajille kuvailisi. Kivet ovat *valtavia*, mitkään kuvat eivät tee niille oikeutta, ja vaikka vähän jäi harmittamaan, ettei niiden keskelle pääse (vain katselemaan jonkin matkan päästä) niin silti ilman muuta kokemisen ja näkemisen arvoinen paikka. Uusi vierailukeskus on hyvin varusteltu ja siellä on myös paikan historiasta kertova näyttely. Alueella on tehty valtavasti muinaislöytöjä, ja vaikka Stonehenge itse on tietysti se erottuvin yhä tänä päivänäkin, näyttelyssä selvisi paljon koko alueen historiasta.

Suosittelen ilman muuta, jos täällä päin liikutte! Paikalle järjestetään myös bussiretkiä, jos auton vuokraaminen ei houkuttele. Lippuja voi ostaa etukäteen netistä, jos haluaa varmistaa sisäänpääsynsä, mutta ainakaan näin lokakuussa paikalla ei ollut enää minkäänlaista ruuhkaa. Liput portilta olivat myös nettilippuja edullisemmat (ostimme ne siis vasta portilta). Lipulla pääsee kivien lähelle ja näyttelyyn, mutta Stonehenge erottuu ihan hyvin kyllä tiellekin.

Viimeksi muokattu: 16.10.2014 10:21 : Dyn.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sini

Raccoon
Velhokokelas
Raccoon vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
24.10.2014 13:06 #55

Emelie kirjoitti: Onko Lontoossa jotain erityistä paikkaa, jota kannattaisi käydä ihmettelemässä joulun alla? Vaikka joulusta en niin välitäkään, olisi se silti hauska tutustua paikalliseen tapaan odottaa joulua/valmistautua jouluun.

Olin vuosi sitten itsenäisyyspäivän aikoihin Lontoossa ja suosittelisin käymään Notting Hillin markkina-alueella. Sinne pääsee helposti metrolla tai busseilla sekä lyhyellä kävelymatkalla. Varsinkin, jos siellä sattuu sopivasti ne ruokamarkkinat, niin on kokemus.

Itse myös tykkäsin pubeissa olevasta joulumeiningistä. Jos alkoholi maistuu, niin suosittelen maistamaan kuumennettua siideriä, joita pubit sitten itse maustavat ja keittelevät. En saa nyt päähäni nimeä, mutta on varmasti näkyvillä kuten paikallinen glögikin.

Suuret tavaratalot ovat nähtävyyksiä itsessään joulun alla valtavine jouluviritelmineen, mutta ne ovat niin täynnä, että ovat karmeita paikkoja, jos ei kaupoissa viihdy. Jos niihin menee, niin kannattaa mennä arkena heti kun aukeavat.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emelie

24.10.2014 13:57 #56

Joulukrääsä on muuten jo saapunut kauppoihin, joten sitä pääsee ihmettelemään myös näin lokakuun puolella. Mitä nyt Halloween-krääsä vielä ihan pikkasen vie hyllytilaa siltä... Veikkaan, että lähempänä joulua Stockmannin jouluhylly alkaa näyttää pieneltä ja asialliselta näiden UK:n hyllyjen rinnalla. :)

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
24.10.2014 15:24 #57

Kausi on ohi mutta ei urheilija laakereilla jaksanut levätä kuin 5 päivää ja sekin flunssan takia. Nyt on katse käännetty kohti tulevaa kilpailukautta joten etelän leirien suunnittelu alkaa. Tänä vuonna heräsi kyllä ongelma nimittäin matkan kesto.

Joulukuussa Espanjaan maaliskuussa takaisin. En ole koskaan ollut näin pitkillä reissuilla, joten osaatteko te vanhemmat, viisaammat ja kokeneemmat kertoa miten kannattaa valmistautua? Kannattaako varata lentokoneeseen kahdelle matkalaukulle tilaa vai meneekö yhdellä ja kaikista isoimmalla käsimatkalaukulla mitä saa ottaa?

Kiitos ja anteeksi!

Race like first!
Train like second!

24.10.2014 15:51 #58

Nylkky, riippuu vähän, miten paljon erilaista kamaa tarvitset mm. urheiluusi. Mä olen selvinnyt nyt kuukauden yhdellä matkalaukulla, vaatetta tosin vain yhteen vuodenaikaan (syksyyn) ja pesen pyykkiä noin puolentoista viikon välein. Mutta mun työvälineet onkin yks läppäri lähinnä. :)

Alusvaatteet, paidat yms kannattaa varata niin pitkälle välille kuin kuvittelee mahdolliseksi pyykkiväliksi itselleen. Pesu yleensä onnistuu hotellissa jonkinlaista korvausta vastaan tai jos olet kotimajoituksessa, niin kysele, missä ja millaisella korvauksella voisit käyttää pesukonetta. Pesulaan ei kannata mennä, jollei ole sellaista, joka hinnoittelee per koneellinen eikä per vaatekappale.

Vuodenajan ylittävä matka olisi varmaan hankalampi, kun pitäisi pakata vaatetta erilaisiin säätiloihin. Itse pärjään yleensä reissussa niin, että on parit farkut (voi pestä toiset ja käyttää toisia), kasa (se pesukoneenvälinen määrä) t-paitoja ja muutama pitkähihainen paita myös, sekä sopivasti eripaksuisia neuleita ja huppari. Tuulta pitävä takki, jonka alle voi laittaa paksumpaa paitaa, on ihan ehdoton. Kerrospukeutuminen mahdollistaa sopeutumisen kaikenlaiseen säähän. Tarpeeksi tukevat kengät ovat yleiskäyttöiset, ja oheen sandaalit, jos kesäkelejä osuu reissuun. Villasukat myös hellemaihin mukaan, sisällä voi olla kylmä (ja villasukat ovat lennolla kivat). Hattu tai huivi, suojaa auringolta kuumalla ilmalla ja pitää lämpimänä kylmemmällä.

Ylimääräinen laukku on äkkiä halvempi kuin ylipainoinen laukku, joten jos tuntuu, ettei yksi riitä, niin varaa sitten suosiolla toisen. Koko omaisuutta ei kuitenkaan kannata raahata mukana, ja mm. pesuaineet ja kosmetiikan voi ostaa paikan päältä (jollei ole niin nuuka siitä, että juuri suosikkimerkkiä löytyy). Ja kirjojen sijaan kannattaa ostaa lukulaite, tai tutustua paikallisen kirjaston valikoimaan. :)

Viimeksi muokattu: 24.10.2014 15:55 : Dyn.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
24.10.2014 16:05 #59

Aina olen pärjännyt 1-3 kk työ- ynnä lomamatkat sillä, mitä halvimman matkalipun puitteissa saa koneeseen viedä, vaikka on ollut ratsastajan varusteet tai varautunut lumessa telttailuun. Äärirajoille menee kyllä, pitää tarkoin miettiä mikä on välttämätöntä ja käyttää vaakaa jo kotona. Ja tietysti pitää muistaa, että takaisin tullessa on enemmän tavaraa, muutaman pullon ja kirjan verran.

Useissa maissa on itsepalvelupesuloita. Ja jollei pesukoneita ole, pestään nyrkkipyykkiä, hotellin lavuaarissa käytän käsisaippuaa, jos sellaista on tarjolla, mutta tarpeeksi puhdasta tulee kylmällä järvivedelläkin ilman saippuaa.

Viimeksi muokattu: 24.10.2014 16:13 : maahinen.

24.10.2014 16:09 #60

Kannattaa myös tarkistaa lipusta, millaisia kappalemääriä ja minkä painoisia niitä laukkuja saa olla. Useimmiten se on yksi 23 kilon laukku Euroopan sisällä, mutta joillain firmoilla yksikin laukku maksaa lisähintaa. Tämä siis ruumaan.

Pääsääntö käsimatkatavaroissa on "yksi enintään 8kg laukku", mutta kokemukseni mukaan näitä ei ikinä punnita *köh* ja se on tosiaan laukku, siis joko perästä rullattava tai vaikka rinkka. Pienempi reppu tai käsilaukku menee sen *lisäksi* erillisenä "hand iteminä" ihan hyvin. Myös takin voi napata kainaloon lennolle. Eli enimmillään saa yhden ison laukun ruumaan, pienemmän laukun lennolle ja vielä repun selkään.

Kuten tässäkin ketjussa mainittu, käsimatkatavarat punnitaan yleensä vasta portilla jos punnitaan lainkaan, ja jos ovat ylipainoisia, niiden siirtäminen ruumaan on maksutonta. Kannattaa siis laittaa painavat esineet, kuten kirjat ja sensellaiset käsimatkatavaroihin. ;)

Viimeksi muokattu: 24.10.2014 16:10 : Dyn.

Valvojat: IivariSarantha
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani