Matkustaminen ja pienet reissut

03.08.2015 21:10 #81

Mäkin olen saanut värilliset passikuvat ihan Suomen passia varten, jännä juttu. Eivät mustavalkoista vaihtoehtoa oikein edes tarjonneet. Tosin lähettivät kuvat siitä suoraan poliisin kantaan, joten fyysinen kopio jäi käteen lähinnä koristeeksi (ko. firma ei myynyt pelkkää sähköistä kuvaa).

Mun seuraava reissu on töiden puolesta syyskuussa muutamaksi päiväksi Uppsalaan. Onhan se vanha historiallinen yliopistokaupunki, joten toivottavasti siellä on jotain ihmettelemistä. Elokuun lopussa käydään Iivarin kanssa Tukholmassa risteilyllä, en tiedä lasketaanko sitä matkaksi - vähän niin kuin naapurissa piipahtaisi, sen verran tuttu paikka.

03.08.2015 23:33 #82

MM kisat o kuun lopus. Ainakin oman tiedon mukaan. Ainakin itelle o vahvasti kerrottu et pitäs ol 29.8 lähtöviivalla ja suuntana 50 km.

Onko kukaa käyny Hong Kongis? Siel tulee 13 päivää vietettyy enkä oo hotelli ihmisiä. Olisko ideoita mitä siel voi tehä muuta kuin kattel pilvenpiirtäjiä.

Onko siel muute eri valuutta ku kiinas? Oompas valmistautunu reissuu vahvasti XD

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
04.08.2015 00:14 #83

Tulen 30.pvä aamulla, joka on kisojen viiminen päivä, joten siinä mielessä onnistun ne missaamaan aika hyvin.

Olin vaihdossa Hongkongissa puolisen vuotta keväällä 2012, ja siitä tuli kevyesti lempikaupunkini. :) Tässä vaiheessa siellä tosin mahtaa olla aika lämmintä, kannattaa varautua kuumaan ja kosteaan säähän ulkosalla ja hyytävän viileään ilmastointiin sisätiloissa.

Tekemistä kaupungissa riittää, vähän riippuen siitä mikä sinua kiinnostaa. Pääsaarella sijaitsee Victoria Peak, joka on ehkä kaikista yleisin nähtävyys ja hyvällä säällä näköalat kyllä ovatkin hienot. Repulse Baylla on kiva ja helposti saavutettavissa oleva ranta, ja Stanleyn kylä saaren etelärannassa on myös soma.

Lentokenttä sijaitsee Lantaun saarella, jossa on tunnetuista nähtävyyksistä Hongkongin Disneyland ja Big Buddha. Molemmat aikamoisia turistikohteita, mutta saari itsessään on kyllä kaunis. Tai O:n kalastajakylässä saa halutessaan vähän autenttisempaa tunnelmaa, jos kyllästyy lasisten pilvenpiirtäjien välissä pyöriskelyyn.

Omat lempipaikkani sijaitsevat kaikki mantereen puolella, perusjuttu on mennä Hongkongin saarelta mantereelle käyttäen Star Ferryä (hitaampi, mutta tunnelmallisempi kuin metro). Tsim Sha Tshuissa on Avenue of Stars, mikäli aasialaiset leffatähdet ovat yhtään tutumpia tai kiinnostavat muuten vain. TST on myös paras paikka katsella Symphony of Lights -valoshowta (tosin se nyt ei tunnettavuudestaan huolimatta ole kovin ihmeellinen).

Ehdoton suosikkialueeni on Mong Kokin kaupunginosa, jonka sanotaan olevan maailman tiheiten asuttu alue. Niin paljon nähtävää ja koettavaa joka nurkan takana! Mikäli haluaa ihmismassoilta pakoon, Hongkongissa kulkee yli sata kilometriä vaellusreittejä, joiden kautta pääsee todella irti kaupungin sykkeestä. Yksittäisistä kohteista suosittelen vielä Chi Lin Nunnerya, jossa on todella kaunis puutarha.

Kaupungissa käytetään Hongkongin dollareita, joten valuutanvaihto on edessä. :)

Always follow your doubts.

04.08.2015 00:33 #84

Äänestän myös Victoria Peakia, maisemat ovat hyvät. Ei välttämättä kannata maksaa itseään maksulliselle tasanteelle, sillä todella hyviä valokuvia sai viereisen ravintolan terassiltakin. Sinne menee myös köysirata, jos haluaa todella turisteiluksi heittää. Myös bussimatka jyrkkää vuorenrinnettä ylös oli ihan kokemisen arvoinen. Illalla kannattaa lähteä käväisemään "isossa keskustassa", maisemissa ja fiiliksessä riittää ihmeteltävää illaksi vaikka pilvenpiirtäjät olisivatkin jo tuttuja muilta mantereilta. Aasia vetää tässä osastossa pidemmän korren kuin perinteiset USAn vastineensa.

Honkkarilaiset vaikuttavat ostoskeskuskansalta, joten toinen toistaan oudompia shoppailupaikkoja on paljon, vaikka ei mitään ostaisikaan. Paikalliset halpaelektroniikkapuodit ovat hupaisia, niissä kannattaa poiketa ihan vain ihmettelemässä, mitä kaikkea Aasiassa osataan muovista valmistaa.

Paikalliset veivät mut myös lintutorille (en ikävä kyllä muista, missä kaupunginosassa se oli) joka oli tavallaan sekä kiehtova että kaamea. Hienoja lintuja, mutta kaupan aika surkeissa oloissa. Hongkongin metro oli mielestäni kätevä ja hyvin ohjeistettu (mm. vilkkuvat valotaulut kertovat, mikä on seuraava asema, ja mihin sieltä voi vaihtaa) joten kaupunkia voi aika helposti kiertää ihan vain ottamalla metron suuntaansa ja pällistelemällä ympärilleen. Kannattaa ostaa paikallisten metrokortti matkustamiseen, se käy myös busseissa.

Viime kesänä tarjolla oli paljon erinomaisia kantonilaisia ja myös japanilaisia ravintoloita, eli jos et ole ihan hirveällä kisadieetillä, kannattaa syödä hyvin. :cheesy:

Viimeksi muokattu: 04.08.2015 00:34 : Dyn.

04.08.2015 01:15 #85

Saa nähdä missä ollaan kun sopeutumisleiri on jossain urheilu akatemiean alueella. No itselle tärkeintä o et olis upee lenkkimaasto. Asvaltti paana ja upee maisema :heart:

No enemmänki ruokailu on mitä uskaltaa syödä. Rn omista rautaista vatsaa vaikka haluaisin. No onneksi kaurapuuro, ruisleipä ja kahvia on!

Train like second!

Viimeksi muokattu: 04.08.2015 01:15 : Nylkky.

Xariel
Vesivelho
Xariel vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
04.08.2015 04:50 #86

Dyn kirjoitti: Mäkin olen saanut värilliset passikuvat ihan Suomen passia varten, jännä juttu. Eivät mustavalkoista vaihtoehtoa oikein edes tarjonneet.

Suomessa passiin tai lupakortteihin hyväksytään sekä värillinen että mustavalkoinen valokuva. Itse passissa tai lupakortissa kuva on kuitenkin mustavalkoisena. Luulen, että tämäkin on kyllä vaihtumassa tulevaisuudessa niin, että passeissa tulee olemaan värillinen kuva passin haltijasta. Varsinkin tummempi-ihoisilla ihmisillä mustavalkoinen passikuva voi vääristää.

Olen ihan innoissani, kun minulla on ensi maanantaista lähtien kaksi viikkoa lomaa töistä. Kohteena on Jukatanin niemimaa Meksikossa. Tarkoitus on käydä kurkistamassa Meridan kaupunki, kuuluisa mayakaupunki Chichen Itza , cenoteja sekä kurkkia rannikon menoa Cozumelissa ja pikaisesti myös Cancunin turistirysässä.

Ainoa etukäteen huolestuttava asia on (rikollisuuden lisäksi) lämpötilat! Neljänkymmenen asteen raja menee helposti rikki varsinkin Meridassa, ja kosteus voi olla paikoitellen suurta. Oi ei. :lol:

14.08.2015 21:58 #87

Sunnuntaina olisi ensimmäinen manner ylitys lento edessä lento aika n. 10 h nurkilla, jos oon yhtään oikeessa.

MITÄ TEEN SEN 10h ????

Kirjoja totta kai mutta en siin koko aikaa viitti nukkua ja lukea. Ehdotuksia?

15.08.2015 12:11 #88

Nylkky kirjoitti: Kirjoja totta kai mutta en siin koko aikaa viitti nukkua ja lukea. Ehdotuksia?

Suurimmalla osalla lentoyhtiöistä on isoissa mannertenvälisissä koneissaan henkilökohtaiset telkkarit, joissa on valikoima leffoja, sarjoja ja musiikkia. Ainakin Finskillä mukana on ollut myös ihan uusia leffoja, joten niitä katselemalla hyvin vierähtää jokunen tunti.

Mä yleensä yritän saada vähän unta pitkillä lennoilla, mutta olen todella huono nukkumaan lentokoneessa, joten harvoin tämä onnistuu. Nukkumisen sijaan harrastan "musiikkia korviin ja penkki taka-asentoon" -meditaatiota, jonka hyödyllisyydestä en ole toki täysin vakuuttunut, mutta onpahan vähän virkeäpi olo perillä kuin olisi yrittänyt pinnistellen tehdä jotain aivotöitä vaativaa (kuten töitä, en oikeasti koskaan saa tehtyä töitä koneessa, vaikka sitä aikaa voisi hyvin käyttää hyödykseenkin).

15.08.2015 13:42 #89

Joo kiitos. Toivon vaan ettei ole näitä taka-asento ihmisiä edessä. Itse henkilönä joka on vain jalkaa nii ei pysty istumaan hirveän hyvin koneissa jalkatilan puutteen vuoksi.

15.08.2015 14:17 #90

Jos haluaa maksaa, niin muutamalla kympillä voi yleensä lunastaa itselleen exit-paikan, missä on paljon enemmän jalkatilaa. Katso check-iniä tehdessä, onko näitä tarjolla ja mihin hintaan (harvoin ne ilmaisia on).

15.08.2015 15:55 #91

Urheilija budjetit ei oo hirveen isoja tai ainakaan kilpakävelijän. 10 e paikast vai sillä 2 päivän ruuat niin ei oo vaikee valinta itselleni.

Rynkytän sitten edessä olevan pöytää ja työnnän polvia selkänojaan. :grin:

15.08.2015 21:51 #92

Toki koneeseen mennessä voi vielä kysyä henkilökunnalta, olisiko isompia paikkoja vapaana. Hyvällä tuurilla voi päästä ilmaiseksikin. :)

Muista villasukat koneeseen!

Emelie vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
02.10.2015 08:55 #93

Olin viikon mittaisella työreissulla Ranskassa, Toulousessa. Minulla on aina ollut hieman vastahankainen suhtautuminen Ranskaan (jäänyt vähän huonohkot muistot aikaisemmasta matkasta), mutta Toulouse osoittautui ihan mukavaksi paikaksi. Ja tarpeeksi pieneksi. Muutamassa iltapäivässä ehti näkemään jonkun verran kaupunkia ja sen nähtävyyksiä, jotta sai ihan hyvän kuvan kaupungista. Ei se nyt sellainen paikka ole, johon haluaisin välttämättä mennä uudestaan, mutta oli kiva käydä.

Välimatkat olivat keskustan alueella lyhyet, joten samanlaista jalkasärkyä/väsymystä ei tullut kuin monessa muussa paikassa, missä on käynyt. Aika paljon kävelykatuja ja melkolailla sikin sokin meneviä, siellä pystyi eksymään helposti.

Keskustan lähellä oli todella paljon ruokapaikkoja, joten syömisen suhteen ei tarvinnut olla huolissaan (ja meitä kyllä ruokittiin konferenssissakin ihan hyvin..). Useimmassa paikassa listat olivat vain ranskaksi, mutta hieman asiaa pohtimalla sai kyllä tolkkua, että mitä oli tilaamassa ja muutamassa paikassa tarjoilija auttoi meitä oikein iloisesti. Ruoka oli sitten itsessään vähän ohi oman maun (olen varmaan tottunut rosoisempaan ruokaan), mutta kokemuksena ihan ok.

Toulousesta jäi se fiilis, että ihmiset, vaikka eivät välttämättä puhukkaan englantia, yrittävät silti ymmärtää mitä me halusimme ja palvelivat avuliaasti, kun me yritimme ymmärtää mitä he sanoivat.

Hotelli oli itsessään ihan hyvä, mutta homeessa. :huh: Onneksi olin ottanut mukaan allergialääkkeet (en kyllä hometta ajatellen, mutta...).

Paluumatka oli vähän kivisempi kuin menomatka. Flunssa iski viimeisenä matkapäivänä, ja vaihto Amsterdamissa sai vähän lisäjännitystä, kun me jouduimme vaihtamaan konetta. Kaikki matkustajat olivat jo koneessa, kun tuli tieto, että aikaisemmalla lennolla tavaratilaan oli vuotanut (palo?-)öljyä jostain ja se oli sitten valunut elektroniikan päälle. Ei ollut varmaan oliko koneella turvallista lentää, joten vaihdettiin konetta. Kaikki meni kyllä sujuvasti ja nopeasti. Heillä oli varakone hollilla helposti, kun kyseessä oli KLM ja yhtiön kotilentokenttä. Kyllä se silti hieman jänskästti enemmän kuin normaalisti se lentäminen.

22.10.2015 03:40 #94

Kävin tuossa syyskuussa piipahtamassa Uppsalassa vajaan viikon verran työmatkan puitteissa. Kiva pieni kaupunki, jonne pääsee yllättävän äkkiä junalla Tukholmasta, eli sopii vähän risteilyä pidemmän Ruotsin-matkan päiväkohteeksi oikein hyvin. Tai jos vaihtaa Arlandassa lentoa useamman tunnin, Uppsalaan ehtii hyvin, sillä sinne on kentältä enää vaivaiset parikymmentä minuuttia suuntaansa.

Uppsalan keskeisiä nähtävyyksiä ovat Tuomiokirkko, Uppsalan linna ja vanha kaupunki, joista viimeiseksi mainittuun en ehtinyt, sillä se ei yllätys yllätys sijaitsekaan ihan niin keskustassa kuin luulisi, vaan jonkin verran nykyisen Uppsalan pohjoispuolella. Tuomiokirkko häviää kyllä vertailussa Turun vastineelleen, mutta oli toki ihan näyttävä nähdä: hyvin samanhenkinen kuin Turun tuomiokirkko, paljon hautoja lattiassa ja sivuholveissa, kiinnostavaa historiaa opastetauluissa.

Jos varsinaisen vanhan kaupungin missasikin, kirkon ympäristö on ihan söpöä mutkittelevaa keskiaikahenkistä kaupunkia, jossa on paljon käsityöläisten myyntipaikkoja ja hauskannäköisiä (mutta kovan hintaisia) ravintoloita. Uppsalan keskustaa halkoo joki, jonka toisella puolella sitten siirtyykin suoraan Turusta Jyväskylään: hyvin 60-lukulaiselta näyttävään yliopistokaupunkiin, jota pitävät hengissä lähinnä ne opiskelijat. Koska hotellini sijaitsi tällä puolella Uppsalaa ja näin sen siis toki ensimmäisenä, ehdin jo jonkin verran pettyä paikkaan. Onneksi joenranta ja se "toinen puoli" pelastivat vähän, odotukset olivat kuitenkin kohtalaiset.

Uppsalan linnan vallitukset on samaan aikaan rakennettu kuin Suomenlinna, joten sen ympärillä oleva bastionijärjestelmä sakaraisine muureineen näytti yllättävänkin tutulta. Varsinainen linnarakennus on myöhemmältä ajalta, korvattu palaneen tilalle. Linnalle kiipeäminen käy aamulenkistä ja mäen päältä näkee hyvin koko kaupungin. Linna itsessään toimii taidemuseona, jonne en jaksanut tällä kertaa maksaa itseäni sisään, joten hengasin lähinnä ulkosalla pihalla ja käytinpä museon naistenhuonetta hyväkseni.

Uppsala on ilman muuta kaupunki, jonka näkee parhaiten kävellen. Puistoja, joenvarsipaikkoja ja lisää vanhoja kirkkoja tulee vähän joka välistä esiin. Kampusaluekin on hieno, ja yliopiston päärakennus kullattuine pääsaleineen jossain määrin pömpöösi mutta ihan näyttävä. Tiedon valoa ja sitä rataa. Aivan yliopiston päärakennuksen edessä on puisto täynnä riimukiviä!

Yliopiston, Ruotsin arkkipiispan toimistojen ja kirkkojen lisäksi Uppsalassa ei sitten hirveästi muuta tunnu olevankaan. Kovasti väki näyttää pendelöivän Tukholmaan töihin, ja sen rinnalla Uppsalassa toki onkin sellaista tiettyä pikkukaupungin henkeä. Ravintoloita on vähän, eivätkä ne ole kovinkaan halpoja, muutamaa kebabilaa lukuunottamatta - eivätkö ruotsalaiset sitten syö ulkona vai ovatko norjalaisten tapaan eväsleipäkansaa...? Tuomiokirkon vieressä sijaitseva, kirkon pitämä kahvila edullisine salaatti- ja keittolounaineen oli konffavieraiden kovassa käytössä.

09.01.2016 02:24 #95

Parin viikon päästä tulee taas mentyä Stokikseen viikonlopuksi, sehän tuntuu jo melkein Stadin jatkeelta. En tiedä käydäänkö tällä kertaa museossa vai vain kirjakaupassa.

Sen sijaan keväällä mulla saattaa olla mahdollisuus kiertää eteläisessä Englannissa tai Walesissa joko julkisilla tai vuokra-autolla. Molemmat mahdollisuudet ovat auki, viikonloppuisin on kuitenkin niin hyviä junatarjouksiakin, mutta toisaalta "väärällä puolella" ajelu on ihan jännää sekin. Stonehenge ja Bath on nähty, ja Lontoossa nyt pyörin muutenkin, joten mitä muuta kannattaisi katsastaa? Just nyt kiinnostaa ehkä erityisesti läntinen puoli saarta, eli Walesin suunta. Linnanrauniot ja sellaiset kohteet kelpaavat hyvin.

08.02.2016 19:25 #96

Nyt se on selvillä, lähden Lontooseen 6. maaliskuuta ja palaan heinäkuun lopussa. Pisin työkeikka ulkomailla tähän mennessä, odotan jo malttamattomana. :smile:

Viimeksi muokattu: 08.02.2016 19:26 : Dyn.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
15.02.2016 12:13 #97

Kirjoitin lokakuussa "Ulkomaille muutto" -aiheeseen, että kyllähän se minua kiinnostaa, muttei ole vielä ajankohtaista. No niin se elämä taas heittelee, yhtäkkiä siitä tulikin ajankohtaista. :roll: En nyt sentään loppuelämäksi ole minnekään lähdössä, viideksi kuukaudeksi vain, mutta tämä työ tuli silti vähän niin kuin vahingossa eteen. Tarkoituksenani oli omistaa kevät gradun kirjoittamiselle kotimaassa, mutta pistin kuitenkin hakemuksen viime syksyiseen harkkapaikkaani nähtyäni ilmoituksen määräaikaisesta työpaikasta. Harkinta-aikaa paikan vastaanottamiselle ei annettu kuin vuorokausi, mutta miksipä en lähtisi puoleksi vuodeksi töihin toiselle puolelle maapalloa. Ai minäkö muka impulsiivinen ihminen. :smirk:

Työt alkavat Pekingissä jo 14.3, joten turhan paljon aikaa elämän järjestämiselle ennen lähtöä ei ole. Opinto-oikeudelle on haettava jatkoa, koska en jaksa uskoa että saisin gradun aivan valmiiksi töiden ohessa. Sitten vain rinkka selkään ja menoksi, eiköhän se asuntokin löydy jossain vaiheessa ensimmäisten viikkojen aikana. En jaksa murehtia oikein mistään asioista tässä vaiheessa, kyllä ne asiat aina on jotenkin suttaantuneet.

Always follow your doubts.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

13.03.2016 15:03 #98

Viikko takana Lontoossa, olen lähinnä tehnyt töitä... ehkä vähän matkailullisempia päivityksiä luvassa myöhemmin. Nyt lähdin sunnuntaiksi Folkestoneen Englannin kanaalin rannalle - menen katsomaan sieltä asuntoa! Saatan muuttaa kanaalin rantaan. :grin: Vaihtoehtoinen ja varmaan kaikin puolin järkevämpi kämppä löytyisi Lontoostakin, mutta... jollain tapaa tuo kanaali ja Kent nyt kiehtovat aivan valtavasti. Työmatka Etelä-Lontoosta tai tuolta kaukaa kanaalin rannalta on joka tapauksessa noin tunti, kiitos toisaalta suoran pikajunayhteyden ja toisaalta ruuhkaisen maanalaisen.

Mutta se varsinainen syyni kirjoittaa tämä päivitys: palaan taas aiheeseen, josta olen tainnut aiemminkin kirjoittaa, eli Britannian junat! Joo, ne ovat vähän sekavia (monta eri yhtiötä, monia eri lipputyyppejä, pahimmillana kalliita, osa junista on tuhottoman hitaita) mutta oikeasti ne ovat tosi käteviä, kun vähän ottaa asioista selvää. Ehkä helpoin tapa saavuttaa suurin osa tästä saaresta, eli seuraavalla matkallasi älä tyydy Cityyn vaan ota juna johonkin muualle.

Yleensä samana päivänä palaaminen (open return -lippu) on käytännössä kaksi matkaa yhden hinnalla. Viikonloppuisin myydään off-peak ja super-saver-lippuja, joissa on meno-paluu jopa puolet normaalista menon hinnasta, kannattaa hyödyntää. Netistä ostettavat liput saattavat olla jopa kalliimmat, tosin ruuhka-aikaan ne kannattaakin hankkia. Viikonloppuisin aseman lippuautomaatin jännätarjous tulee kuitenkin yleensä kaikkein halvimmaksi, tällekin matkalleni hintaeroa nettiliput etukäteen versus automaatin sunnuntaitarjous tuli jopa kymmenen puntaa.

Junissa on yleensä sähköt puhelimen tai tietokoneen lataamiseen, siistit vessat ja jopa standard-luokassa mukavasti matkatilaa, toki taas riippuu yhtiöstä ja junatyypistä. Wifiä ei ikävä kyllä ole, mutta itse kirjoittelen tätä puhelimen netin varassa, ja hyvin toimii. :grin:

Viimeksi muokattu: 13.03.2016 15:06 : Dyn.

Valokaapeli
Riiviö
Valokaapeli vastasi aiheeseen: Matkustaminen ja pienet reissut
11.05.2016 18:45 #99

Itte oon täl hetkellä tyttöystävän kanssa Amerikassa roadtrippailemassa, ensimmäinen viikko on kohta takana ja vielä olis puolitoista edessä. Viikossa ajettiin Los Angelesista Death Valleyn, Vegasin ja Grand Canyonin kautta Pageen, Arizonaan lähelle Utahin rajaa. Maisemat ja näkymät on ollut Death Valleysta saakka ihan huikeita. Tästä jatketaan pikkuhiljaa matkaa Coloradon puolelle, joka on munlaiselle historiafriikille yksi reissun kohokohtia. Siellä nimittäin tutustutaan (aikataulullisista syistä vain) puolenpäivän ajan Mesa Verden kallioon hakattuihin intiaanikyliin. Sen jälkeen jatketaankin melkein heti matkaa Utahiin, jossa olisi useampi kansallispuisto tutkittavana ennen paluuta länsirannikolle Yosemiten kautta.

www.rantapallo.fi/valokaapeli/monien-maisemien-page/

12.05.2016 14:00 #100

^ Mulla on tällä hetkellä parikin tuttavaseuruetta USAssa roadtripillä, suosittua puuhaa sellainen. :smile: Pitäsköhän itekin joskus... En ehkä valitsisi klassista 66-reittiä, koska siltä matkan varrelta on jo useampi paikka nähtynä. Sen sijaan haluttaisi ajaa Kaliforniassa tie 1:stä eli rantaa pitkin etelästä pohjoiseen (tai päinvastoin).

Mä lähden viikonlopuksi Walesiin, tarkoituksena katsoa useampi luontokohde ja Brecon Beaconsin kansallispuisto. Päivitystä matkan jälkeen, mitä lopulta tuli nähtyä.

Valvojat: IivariSarantha
Uusin jäsen: ArunaK