-
- TV-sarjat
- Teatteri / Mustelmann | Eilen 21:46
-
- Kirja aiheinen Discord kanava?
- Tienristeys / Darkki | Eilen 07:14
-
- Sosiaalinen media
- Taverna / kyty | 08.09.2024 23:50
-
- Kotimaan politiikka
- Taverna / Fiktiivi | 08.09.2024 22:51
-
- Sitaattivuoropuhelu
- Leikkinurkka / aituriar | 08.09.2024 19:09
Käytkö töissä?
Itse siivosin lukioaikana ja vielä fuksivuonna uimahalleja, mikä oli melko veikeää eikä edes kovin raskasta puuhaa. Myös toimistoja ja yksityiskoteja tuli putsattua. Toiseksi yliopistovuodekseni sain akt-opettajan paikan aikuiskoulutuksesta, ja sen jälkeen menin kesäharjoittelijaksi seismologian instituuttiin tekemään lähinnä tieteellisen softan tekemiseen liittyviä hommia ja 'yleiskäpistelyä'.
Opiskelen tietojenkäsittelytiedettä Helsingin yliopistossa, ja meillä monet maisteri- ja myös kandivaiheen opiskelijat vetävät kursseilla laskuharjoituksia eli toimivat assareina. Minäkin pääsin tällaisiin hommiin, varmaan se aikaisempi atk-opettajuus vähän auttoi. Seismon kesätyö jatkui syksyyn ja seuraava kesätyöpaikka aukesi omalta laitokselta tutkimusryhmästä, jossa olen tänäpäivänäkin ja jossa nyt kirjoitan väitöskirjaani. Kursseja en enää assaroi, paitsi muun työajan puitteissa: opettaminen kun kuuluu melko kiinteästi myös tutkimushenkilökunnalle.
Vaikka minusta ei ehkä aineenopettajaksi olisi ollutkaan, pidän yliopistolla opettamisesta paljon. Kurssien aiheista avautuu itsellekin paljon uusia teemoja, kun niitä 'kertaa' opiskelijoiden kanssa. Ja toisin kuin peruskoulussa tai edes lukiossa, opiskelijoiden voi olettaa olevan sen verran aikuisia, että pystyvät myös itse hankkimaan tietoa tarvittaessa ja tekevät tehtävänsä ajallaan (kun tämä vielä tapahtuisi...) - ainakaan mitään kurinpitoa tai 'kasvattamista' ei tarvitse sisällyttää opettamiseen.
Seuraavana kesänä sama organisaatio, eri yksikkö. Nyt olin jonkinlaisena hoitoapulaisen apulaisena vanhusten palveluasunnossa. Siellä piti ihan jopa uskaltaa koskettaa hoidettavia asiakkaita ja muuta sellaista kamalaa. Vaikka työtehtäväni olivat enimmäkseen vanhusten saattelua päiväsalin ja omien huoneiden välillä, satunnaista ulkoiluttamista sekä ruokatarjottimien kasaamista enkä joutunut osallistumaan varsinaisiin hoitotoimenpiteisiin, päätin silti ekan päivän jälkeen että ei hoitoalalle, ei ikinä. Ja että toivottavasti eutanasia on laillista silloin kun olen itse vanha.
Seuraavana kesänä olin kesätöissä kotipalvelussa ja kuinka ollakaan, olin juuri itse hakenut opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Opiskeluvuosien kesät kuluivat Lappeenrannassa terveyskeskuksen vuodeosastoilla lähihoitajan sijaisena, keikkailin myös Keskussairaalassa kaikilla mahdollisilla osastoilla lastentaudeilta teho-osastoon.
Inhosin ja inhoan rutiineita, joten ajattelin opintojen alussa, että voisin olla isona töissä vaikka ensiavussa tai leikkurissa - joka tapauksessa ei vuodeosastolla eikä ainakaan terveyskeskuksessa. Eikä vanhustyössä. Sitten psykiatrian teoriaopetus alkoi, ja ennakko-oletusteni vastaisesti tiesin heti, että tässä se on. Ihmisen pään sisäisestä toiminnastahan minä olen aina ollut kaikkein kiinnostunein (en vähiten siksi, etten oikein ymmärrä omankaan pääni toimintaa). Itse asiassa, harvasta asiasta olen elämässäni ollut yhtä varma.
Ensimmäiset viitisen vuotta olin töissä suljetulla osastolla, josta myös aika nopeasti sain vakipaikan. Viimeiset pari vuotta olen ollut töissä avopuolella. Käytännössä pidän vastaanottoa ja teen myös jonkin verran kotikäyntejä. Asiakkaiden ongelmat, joiden kanssa työskennellään vaihtelevat harhaluuloisuudesta masennukseen ja päihteiden väärinkäytöstä pakko-oireisiin. Työ on vaihtelevaa, mielenkiintoista, vaativaa, huonosti palkattua ja asiakkaat pääosin erittäin ihania.
Joten nykyisin minut löytää kaupasta niin kassan kuin palvelutiskinkin takaa, toisinaan hyllyvälistäkin, mutta kaksi ensin mainittua on paljon mieluisampia. Hyllytys on itseasiassa tylsää puuhaa. Palvelutiskillä voin sanoa ihan oikeasti viihtyväni. Ei ehkä uskoisi, että näinkin ujo ihminen pitäisi näistä hommista mutta jostain syystä pidän asiakaspalvelutyöstä tapahtuu se sitten kahvilassa tai kaupassa. (Mutta en tarjoilijana, eikä koulujen ja työpaikkojen ruokalatkaan saa riemusta hyppimään.)
Ja topiikkiin. Mä valmistuin ammattikorkeakoulusta vuonna 2010, ja kun tajusin lähteä Oulusta Helsinkiin, niin siitä asti on tullut painettua täyspäiväisesti toimittajan töitä. Toki tuota ennenkin olen ollut joka kesä toimittajana kesätöissä sekä tehnyt freelancerhommia koulun ohella.
Amkkia ennen olin halpatavarakaupan kassantätinä ja sekin oli kivaa. Opiskeluaikoina verestin muistoja käväisemällä joka Hulluilla Päivillä myyjänä. Snif, vieläkin tulee nostalgiaolo ja pienoinen "mäkin haluuuuun"-fiilis kun nyt taas näkee keltakasseja kaupungilla.
Tänä syksynä tuli pieni breikki lehtitoimittajan arjesta kun menin hetkeksi tekeen telkkuohjelman taustoja, mutta paluu lehtiarkeen on edessä.
Media-alalle luonnollisesti tyypikkäänä työsuhteet ovat olleet varsin lyhyyttä pätkää (3 kk kesätyöt pisimpiä), viime keväänä laskin, että kahden vuoden aikana mulle oli tehty 14 työsopimusta samaan firmaan... Että lapset, älkää tulko media-alalle. Hermot siinä menee.
Ennen graduvuotta minulla kävi tuuri, ja pääsin osittain opintojani vastaaviin kesätöihin, joka sitten poiki palkallisen gradupaikan. Siitä sitten jatkoin suoraan samassa paikassa, jossa olen edelleenkin. Ja toivottavasti olen vielä pitkään. Matematiikan (teoreettisen) pääaineopinnoista ei kyllä nykyisissä tutkijan töissäni ole mitään hyötyä, joten kohta puoliin alkaviin jatko-opintoihin vaihdan sen soveltavaan matematiikkaan. Minulla on vähän normaalista poikkeava tausta näihin nykyisiin töihini, mutta onneksi työpaikassani (ja esimiehelläni) on se mentaliteetti, että tekemällä oppii. Ja sehän onkin varmaan töideni parhain puoli, opin koko ajan uutta, ja ehkä jossain vaiheessa kehityn niin pitkälle, että voin hyödyntää matemaattista ajattelutapaani tutkimuksessani.
Rid kirjoitti: Media-alalle luonnollisesti tyypikkäänä työsuhteet ovat olleet varsin lyhyyttä pätkää (3 kk kesätyöt pisimpiä), viime keväänä laskin, että kahden vuoden aikana mulle oli tehty 14 työsopimusta samaan firmaan... Että lapset, älkää tulko media-alalle. Hermot siinä menee.
Uh huh! Meillä on työpaikalla linjaus, että väitellyt saa vakipaikan eli käytännössä kaikki jatko-opiskelijat (arviolta ehkä 50-60% ? tutkijakollegoistani) ovat määräaikaisilla sopimuksilla, mutta meillä on sentään varmaan aina vuoden mittaiset sopimukset kerrallaan. Sekään ei ole kivaa, joten voin vain kuvitella kuinka kurjaa tuollainen on.
IT-alan töitä olen nyt tehnyt muutaman vuoden täysipäiväisesti. Samalla tulee käytännössä myös tehtyä sivuhommina valokuvausta (onneksi työsopimus kieltää vain oman alan keikkailun). Siitä saadut tulot on vain niin epäsäännölliset että niiden varaan ei voi omaa elantoa laskea.
Aloitin oman "työurani" 14v maatilan töillä. Veljeni olivat muuttamassa pois kotoa niin kotona tarvittiin lisää työvoimaa. Tein näitä hommia ammattikorkean loppuun asti ja täydensin omaa budjettiani. Ammattikorkeassa tein muutaman pienemmän keikan mm. apuopettajana ja sivuston apulaisena. Yliopistolla parin vuoden opiskelun jälkeen siirryin tekemään ohjelmointitöitä täysipäivisesti. Opiskelin ja valokuvasin illat ja viikonloput.
Emelie kirjoitti: Meillä on työpaikalla linjaus, että väitellyt saa vakipaikan eli käytännössä kaikki jatko-opiskelijat (arviolta ehkä 50-60% ? tutkijakollegoistani) ovat määräaikaisilla sopimuksilla, mutta meillä on sentään varmaan aina vuoden mittaiset sopimukset kerrallaan.
Meillä ei kyllä ole 'vakipaikkoja' kuin ihan muutamille harvoille... proffat, lehtorit, osa senioreimmista tutkijoista, jotka usein ovat ryhmiensä johtajia. Väitelleet suorastaan heitetään ulos talosta muualle maailmalle kansainvälistymään. :)
Jatko-opintoaika on ehkä turvatuinta, koska laitos sitoutuu rahoittamaan opintoja sen neljä vuotta - vaikka työsopimukset tällä ajalla ovat vähän rahoituslähteestä riippuen vuoden tai muutaman mittaisia kerrallaan, niin tietoa jatkosta on kuitenkin olemassa. Tutkimusassarinimikkeellä teetetään mitä tahansa pätkiä täysin vapaalla pituudella, mutta 'gradupaikka' on järjestään 6kk kerrallaan.
Dyn kirjoitti:
Emelie kirjoitti: Meillä on työpaikalla linjaus, että väitellyt saa vakipaikan eli käytännössä kaikki jatko-opiskelijat (arviolta ehkä 50-60% ? tutkijakollegoistani) ovat määräaikaisilla sopimuksilla, mutta meillä on sentään varmaan aina vuoden mittaiset sopimukset kerrallaan.
Meillä ei kyllä ole 'vakipaikkoja' kuin ihan muutamille harvoille... proffat, lehtorit, osa senioreimmista tutkijoista, jotka usein ovat ryhmiensä johtajia. Väitelleet suorastaan heitetään ulos talosta muualle maailmalle kansainvälistymään. :)
Joo, täytynee kyllä sanoa, että kyllä meilläkin 'rohkaistaan' väitelleitä lähtemään ulkomaille hakemaan kokemusta aika pian valmistumisen jälkeen. Ja tietystikään se, että väittelee/valmistuu ei automaattisesti takaa vakituista työsopimusta, mutta siitä huolimatta meillä taitanee silti olla parempi tilanne kuin teillä tässä suhteessa.
Media-ala on kyllä rasittavaa touhua useimmiten :P Tällä hetkellä jouduin vahingossa takaisin touhuihin ja nyt heti alkuun pääsee pämppäilemään sopimusallekirjoittelun kanssa.Onneksi minulla on myös ars ja olen laajentelemassa 3D-grafiikan puolelle. Saa sitten kirjoitella vielä enemmän sopimuksia :DMedia-alalle luonnollisesti tyypikkäänä työsuhteet ovat olleet varsin lyhyyttä pätkää (3 kk kesätyöt pisimpiä), viime keväänä laskin, että kahden vuoden aikana mulle oli tehty 14 työsopimusta samaan firmaan... Että lapset, älkää tulko media-alalle. Hermot siinä menee
Ylipäätään olen tehnyt kaikenmoista touhua aina mäkkärin keittiöstä ja siivouskonekuskista videokuvaajaksi ja toimittajaksi. Toisaalta minä myös pidän vaihtelevaisuudesta enkä ole inhonnut yhtäkään tointani. Hauskinta on kaikenkarvaisten ihmisten kohtaaminen, paitsi puhtaassa asiakaspalvelussa asiakkaiden tapailu. Olen siinä pidemmänpäälle kamala.
Sähköalan opiskelijana tuli oltua työharjoitteluiden merkeissä autosähköasentajana Rakennusvirastossa, sekä nykyisen työnantajani laitehuoltopuolella. Viimeksi mainitussa hommassa olin määräaikaisella sopimuksella, jonka päättyessä hakeuduin saman firman softa-R&D-puolelle.
Syynä uran vaihtoon sähköhommista ohjelmistohommiin oli se, että osasin nyt kuitenkin softapuolen harrastepohjalta paljon paremmin kuin sähköpuolen pelkältä opiskelupohjalta. Päätöstä auttoi pari-kolme mun kohdalle osunutta räjähdystä. Siis kirjaimellisesti räjähdystä, mun firma kun on tuolla vahvasähköpuolella megawattiluokkaankin kohoavalla kalustolla. Vaikka posahdukset olivatkin odotettavissa (eikä mitään henk. koht. virheistä tai huolimattomuudesta johtuvia) ja ne tapahtuivat turvallisissa olosuhteissa, panivat ne kyllä miettimään että ei taida olla ihan mun hommaa tää. (Voisin muuten kertoa erään hauskan ydinvoimalaan liittyvän tarinan, mutta luulen sen olevan aika luottamuksellinen )
Virallisesti softapuolella on oltu kohta kymmenen vuotta normaalina ajankuluna (eli ei miestyövuosia). Nykyisellä työnantajalla kuusi vuotta, pari-kolme taas opiskeluiden ja päätyön ohella satunnaisia keikkahommia tehden eräälle pienelle startup-R&D-puljulle (vihonviimeinen homma sekaantua tällasiin. En suosittele). Sinä aikana olen oppinut kauhistelemaan miten leväperäistä ammattimainen softatyöskentely osaakaan olla, ja kuinka ei ne muutkaan osaa jos itselläkin oli uraa aloittaessa epävarma olo lähinnä harrastepohjaisesta osaamisesta
valmistuttuani 2007 kokiksi väsäsin yhden puolivuotisen vaneria :D
Nyt toinen työpaikka kokkina (4.vuosi menossa) ja kolmas kaupunki valmistumisen jälkeen :)
Rasimus kirjoitti: (Voisin muuten kertoa erään hauskan ydinvoimalaan liittyvän tarinan, mutta luulen sen olevan aika luottamuksellinen )
Ydinvoimala on myös softa-alalla (ja sen koulutuksessa) se varmaan yleisin esimerkkitapaus 'tilanteesta, jossa yksinkertaisesti mikään ei saisi mennä pieleen'.
Päiväkodista ei voi paljoa sanoa, että siellä hoidetaan lapset, sitten kun isä ja äiti tulee töistä. Toisaalta nykyvanhemmat ovat antaneet vähän liiankin ison roolin päiväkotiin, että me hoidamme kaiken. Eli me tulemme siis opettamaan lastasi syömään okein ja tekemään pissat ja kakat pottaan.
(Vink vink, tuleville äideille ja isille. Älkää missään nimessä syyssätkö koko kasvatusta päiväkotiin, ottaen huomioon. Siellä on ne 20 muutakin lasta odottamassa huomiota.)
Nyt näin yli viikon ajan alkaa muistua mieleen koulun ajan päiväkotiharjoittelu ja varsinkin pienempien kanssa päivät pitkät on enimmäkseen vaipparallia kirjaimellisesti. Jospa se tästä lähtee.
Olen ollut asuntomessuilla töissä ruokaravintolassa kassana/tarjoilijana. Ihan kiva duuni, raskas tosin, mutta palkka oli ihan mieluisa. Tosin tilanne meinasi olla melkein +-0, kun työtunnit olivat aluksi pienet ja työmatka vei paljon rahaa.
Mitä Dyn tutkii??tutkijan hommia teen muun ryhmän mukana.
Nuorisokahvila vastaava
kassa
osaston hoitaja (kaupan)
siivooja
lastenhoitaja
lehtimyyjä
lasten taidetuntien opettaja
tallinpitäjä
pieniä tapetointi- ja maalaushommia
pientä entisöintiä
apukokki
tarjoilija
"Etkö halua kouluttautua mihinkään?" Kysytään aina.
"En! En jaksa olla kiinnostunut jostakin tarpeeksi kauan opiskellaakseni ammatin!"
"Teet aina hanttihommia."
"Niin teen ja vaihtelu virkistää. Samalla voin aina tehdä mieluusti sitä mistä aina olen unelmoinut: Tallihommia, kirjoittaa, maalata ja asua hassussa talossa."
"..."
"Elämä on liian lyhyt. Kokemukset rikastuttavat enemmän kuin mikään."
Sapfo kirjoitti:
Mitä Dyn tutkii??tutkijan hommia teen muun ryhmän mukana.
Hajautettua tiedonlouhintaa ja reaaliaikaista koneoppimista suurille datamäärille, jotka liittyvät mm. mobiililaitteiden energiankulutukseen. Tuo on viimeisin projekti, lisätietoja softasta carat.cs.berkeley.edu/ mutta meikäläinen puuhastelee siis pilvilaskennan ja data-analyysin puolella. Saa asentaa puhelimeensa, jos haluaa auttaa tiedettä. :wink: