Käytkö töissä?

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
30.12.2013 14:51 #21

Olen ollut kaupansetä nyt kolmisen vuotta ja ihan mukavaa hommaahan tämä on ollut. Aloitin kesätyöläisenä ja tarkoitus oli lähteä syksyllä opiskelemaan, mutta en tullut silloin valituksi hakemaani kouluun. Seuraavina vuosina en jaksanut hakea minnekään, koska huomasin, että säännölliset kuukausitulot ovat itse asiassa melko siisti juttu. Aion kyllä opiskella vielä joskus, mutta vakituisesta työpaikasta vaan ei millään viitsisi luopua kovin helpolla.

Työni ei ole sieltä arvostetuimmasta päästä, useimpien mielestä se kuuluu ilman muuta paskaduuneihin, joita tekevät vain kouluttamattomat tai vähään tyytyvät ihmiset. Vähään toki on minullakin tyytyminen, tuntipalkka kun ei ole kovin korkea eikä työtuntejakaan kerry viikkoon tähän vuodenaikaan erityisen paljon. En silti valita, sillä tienaan aivan riittävästi omiin tarpeisiini ja vähän enemmänkin. Pääsääntöisesti voin sanoa pitäväni työstäni, enkä kovin äkkiä vaihtaisi sitä muuhun hommaan.

I'm just a normal everyday pervert.

Fere
Kaartilainen
Fere vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
02.01.2014 19:45 #22

Oma työura alkaa kesätöistä putkifirmassa, näin jälkeenpäin ajatellen ois ehkä pitäny hakeutua kyseiselle alalle. Voi tietenkin olla että aika kultaa muistot tältäkin osalta.

Seuraava homma mahtoi olla työkkärin järjestämä harjoittelu kirjastossa. Eli kirjasto tätinä sain olla puoli vuotta. Tältä ajalta otan kyllä krediitit muutaman Risinglaisen lisäyksen, kun saattoi olla että tuli sivusto laitettua "hyödyllisten" sivustojen listalle sinne koneen viereen. Tämä myös innoitti hakemaan kyseiselle alalle, mutta enhän minä sinne päässy.

Seuraava työkkärin harjoittelu oli nuokkarilla. Iltapäiväkerhon ohjaajana päivisin ja nuokkarin ohjaaja iltapäivisin. Mielenkiintoista oli kyllä sekin homma. Pidin kovasti ja olisin ehkä hakenutkin alalle, mutta kun koulu on turhan kaukana minun makuun niin jätin väliin.

Sensijaan kokkikoulu oli minun paikka. Samalla kun tähän ammattiin papereita kehittelin niin kävin grillillä vääntämässä burilaisia. En tiedä kumpi valmisti tulevaan ammattiin enemmän koulu vai se grilli.

Noh nyt olen sitten henkilöstöravintolakokkina yliopistolla. Luulempa että muutama tämänkin lukia on minun pöperöitä joutunut maistamaan. Nyt siinä hommassa 4,5 vuotta äherretty. Niin ja miettijöille, olen se vittumainen kokki :evil:

02.01.2014 19:53 #23

Fere, pakko kysyä, että mikä ylipisto? :D

Ayna
Ayna vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
02.01.2014 22:03 #24

Osa-aikaisia työpaikkoja ja kesähommia on ollut monen moisia. Olen työskennellyt mm. tallilla, painokoneapulaisena, lehdenjakajana, postinjakajana, lemmikkitarvikekaupan myyjänä...

2012 joulukuussa valmistuin taloushallinnon tradenomiksi mutta sain jo samaisen vuoden lokakuussa työpaikan viimeisestä harjoittelupaikastani, tilitoimistosta. Vuodenvaihteen jälkeen minut vakinaistesttiin. Teen siis lähinnä kirjanpitoa ja palkanlaskentaa mutta myös pienimuotoisesti sihteerin hommia ja tarvittaessa autan kehittämään yrityksen toimintaa.

"Sinä vaikutat kamalan viisaalta, sen takia ettet koskaan sano mitään."

Fere
Kaartilainen
Fere vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
03.01.2014 06:19 #25

03.01.2014 11:21 #26

Fere kirjoitti:

Niin minä vähän pelkäsinkin että joku sen haluaa tietää :shock: Oulu on vastaus

No et sitten mun ruokia ole laitellut, harmi. Olisin kyllä voinut nimetä HY:ltäkin muutaman vittumaisen... :wink:

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
04.01.2014 15:20 #27

Fere kirjoitti:

Niin minä vähän pelkäsinkin että joku sen haluaa tietää :shock: Oulu on vastaus

Pitääpä pitää silmät auki vittumaisten kokkien varalta... :smile:

En oikeastaan käy töissä, mutta siitä huolimatta mulla on aika pitkäaikainen työpaikka. Viime joulu oli kymmenes vuosi ns. joulutöissä. Ensimmäiset kuusi vuotta olin opashommissa, toisin sanoen olin siis tonttu, bussiopas tai yleisopas briteille, jotka tulevat päiväksi Lappiin katsomaan joulupukkia ja Winter Wonderlandia. Viimeiset neljä joulua taas olen ollut töissä lentokentällä sesonkityöntekijänä, periaatteessa mulla on jatkuva soppari, mutta töitä teen vain joulukuun alusta tammikuun alkuun. Aiemmin työskentelin lähtöselvitysvirkailijana, mutta tänä vuonna työnkuva laajeni ramp coordinatorin hommiin ja lisäksi päädyin tekemään satunnaisina päivinä lähtöselvitystöitä kiireapuna myös toiselle Lapin lentokentälle.

Kesäajat olen tehnyt kaikenlaisia hommia, muun muassa kaupassa, matkailuneuvonnassa ja viimeiset pari kesää nyt paikallislehdessä. Kesätoimittajan hommat ovat erinäisistä töistä olleet lähimpänä sitä "omaa alaa" ja työ on ollut kaikenkaikkiaan ihan mukavaa. Lehtijuttujen kirjoittaminen, kuvaaminen ja kaikenlaiset taittoon sun muuhun liittyvät hommat ovat olleet opettavaisia ja vaikka tiedostankin toimittajan ammatin realiteetit, niin olisihan noita hommia ihan mukava ammatikseenkin tehdä. Tällä hetkellä ripustaudun silti edelleen epätoivoisesti ikuisen opiskelijan- titteliin, teen töitä sesonkiajan talvella ja kesällä ja lopun ajan keskityn vetelehtimään yliopistolla.

Always follow your doubts.

02.02.2014 13:42 #28

Mulla on (jo toista kevättalvea putkeen) jännä fiilis, kun ei tarvitse etsiä kesätyöpaikkaa saati yrittää hakea sellaista. Ilmoituksia kesätöistä putkahtelee kyllä vastaan vanhoista väylistä ja niitä tulee vinkattua kavereille (lähinnä IT-puolen juttuja) mutta oma kesäni voisi ehkä kerrankin sisältää myös lomaa. Kyllähän sitä jo viime kesänä olisi voinut lomailla vähän enemmän, mutta gradu vei tehokkaasti kaiken ajan.

Oletteko te hakemassa kesätöitä?

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
02.02.2014 21:46 #29

Kyllähän sitä jotain kesätöitä pitäis hommailla. Laittelin yliopistolle yhdelle professorille viestiä kun kuulin että töitä voisi olla tarjolla. Nyt ei oo vissiin 3 viikkoon kuulunu vastausta niin pitää varmaankin alkaa katsella muuta tarjontaa, että sais edes jotain töitä...

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
03.02.2014 00:15 #30

Taisin olla ekaa kertaa kesätöissä 14-vuotiaana. Sitten joka kesä eri paikassa. Yleensä paikan vaihdon syynä oli, että ne olivat jotain kaupungin tukemia hommia, joihin sitten ei otettu enää seuraavana kesänä samaa junnua.
Eli kouluaikoina kokeilin mm. ravintolan keittiötä, jäätelönmyyntiä, taimitarhaa, mainosmyyntiä, hostellirespana olemista, kirjapainoapulaisuutta, ikkunanpuitteiden maalaamista...

Opiskeluaikojen sivuduuneissa tai kesätöissä olen ollut esim. kongressikeskuksen narikassa ja torilla mansikanmyyjänä. Puhelinhaastattelijana. "Leaderina" kielimatkalla Englannissa. Supermarketin leipomossa, leirintäalueen respassa...
Oikeastaan mansikanpoiminta ja siivoaminen ovat ainoita, joita en ole tehnyt.

Myöhemmin olen ollut oman alan toimistotöissä ja sitten joskus yövalvojana hotellissa. Se oli oikeastaan aika kivaa, vaikka yövalvominen onkin elimistölle rankkaa. Nyt työnantaja on vauva (ei paljon paranna yövalvomisten osalta), mutta kun opinnot ovat loppusuoralla, niin pitäisi ihan Oikeiden Ihmisten Töitä taas löytää. Siltä omalta alalta. *huoh*

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
11.02.2014 08:56 #31

Soitin juuri viimevuotisen kesätyöpaikkani osastonjohtajalle ja ilmoitin päivän, jolloin voin aloittaa, ja hän sanoi että tervetuloa silloin sitten vaan :cheesy: Hautausmaa kutsuu taas, enkä ole ollenkaan pahoillani. Toki olisi paljon eteenpäinvievempää tehdä oman alan hommia - joista en muuten edes tiedä, mitä ne olisivat :P -, mutta kelpaa minulle tällainenkin paikka, jonne on nähtävästi varma pääsy ja jossa saa nauttia ulkoilmasta koko kesän.

Hienointahan tässä on se, että voin tehdä kaikenlaisia tulevaisuudensuunnitelmia. Kuten katsella yksiötä tämän solukämpän tilalle. <3

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 11.02.2014 08:57 : Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
12.02.2014 16:56 #32

Nyt kun oon taas ruvennu tekemään vähän hommia opiskelujen ohessa voi postata tähänkin. Nyt lähti käyntiin kolmas vuosi feissarina, toinen vuosi samassa firmassa, tosin eri järjestölle kuin viime vuonna. Moni tuntuu meikäläisiä vihaavan, mutta oon sen verran kovanahkanen, etten ihmisten vihasta jaksa oikeen ottaa itteeni. Ja sillonkin, kun menee mieli maahan, on itteään aika helppoa lohduttaa, kun vaan kattoo tuloksia: tän kampanjan ekan parin päivän aikana meijän tiimi keräs jo jonkun kymppitonnin hyväntekeväisyyteen.

Työjaksamista tietysti auttaa myös se, että porukka on ihan mahtavaa. On myös mukava tietää olevansa hyvä jossain, jopa niin hyvä, että firmasta soitetaan, että haluaisitko tulla töihin. Loistava tuntiliksa ja joustavat työajat eivät myöskään paljoa haittaa. :D Pitää nyt kattoa miltä tuntuu tätä hommaa tehdä sitten samalla, kun hoitaa kouluhommia, vähän kuluttavaahan tää tietysti on, varsinkin tällasella säällä.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
12.02.2014 21:06 #33

En tahdo kesätöihin!!! Raha on toki tervetullutta ja mieluummin istuisin tiskin takana kuin olisin yläkoulussa, mutta... Kesä on lomailua varten. Kesätyöhenkilöitä laukkaa jatkuvasti luokassa ja selittää seteleistä sun muista. Pääsen kuitenkin isoseksi kriparille, siinä on viikko palkallista työtä. Kaksi viikkoa kierretään sukulaisia ja jos olisin kuukauden töissä, lomaa jäisi viikko. Erakkoluonnolle ei riitä, sillä kuitenkin rakkaat ystäväni pakottavat aurinkoon rannalle pois koneen ääreltä. :roll:

Eka "kesätyö" oli kummitädillä. Asuin Tuusulassa kaksi viikkoa ja maalasin autotallin, kannoin halkoja ja vahdin ylisöpöjä kaksosia + todella suloista esimurkku isoveljeä, jotka herättivät mut kymmeneltä hakkaamalla ovea ja karjumalla Prinsessaa syömään. :heart: Sellaista duunia voisin tehdä lisää.

TETeissä olen tutustunut kirjakauppoihin, divariin ja Suomalaiseen. Mukavia ihmisiä, paljon kirjoja ja tarrakone. Oli hauskaa ja voisin elääkseni tehdä jos muuta ei olisi. :wink:

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
18.02.2014 00:22 #34

Rid kirjoitti: Ja topiikkiin. Mä valmistuin ammattikorkeakoulusta vuonna 2010, ja kun tajusin lähteä Oulusta Helsinkiin, niin siitä asti on tullut painettua täyspäiväisesti toimittajan töitä. Toki tuota ennenkin olen ollut joka kesä toimittajana kesätöissä sekä tehnyt freelancerhommia koulun ohella.

Toinen toimittaja ilmoittautuu täällä. Lehtihommia miekin teen siis tällä hetkellä. Aiemmmin olen näissä hommissa viihdyttänyt itseäni juurikin kesätyöläisenä ja hieman myös freenä, nyt siis opintovapaansijaisuus.

Vähän tuo alan vaihto kyllä kummittelee mielessä, muun muassa noiden mainitsemiesi sopimuskikkailujen vuoksi ja koska Helsinki ei kiinnosta... Tarkoituksena olisikin etsiä toisen pääaineen eli it-alan harjoittelupaikka syksyksi, kunhan työsoppari päättyy, että pääsisi näkemään senkin puolen. Jos sitä taas vähän siitä viisastuisi.

Edit. Niin ja muuta työkokemusta löytyy todellakin ihan laidasta laitaan. :D Ajoneuvojen johdinsarjojen kokoonpanoa, metsänistutusta, matkaoppaana oloa, toimistohommia jne.

Viimeksi muokattu: 18.02.2014 00:25 : pihlajapuu.

Q_Black
Q_Black vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
20.04.2014 21:26 #35

Itseltä löytyy tällä hetkellä kahdet paperit. Teininä tuli opiskeltua ravintolakokiksi "kun kaikki muutkin opiskeli", mutta päivääkään en ole niitä hommia tehnyt.

Sen jälkeen aloitin oppisopimusopiskelemaan hevosenhoitajaksi. Kolmesta vuodesta jäi käteen todistus ja ilmoitus, että jään työttömäksi.

Olinkin aika pitkään työtön ja mietiskelin mitä haluan kunnes lähihoitajan hommat alkoivat tosissaan kiinnostaa. Kävin hoitoalan kurssin ja harjoittelin muutaman kuukauden mielenterveys- ja päihdetyön parissa, jonka jälkeen siirryin kehitysvammaisten palvelukotiin harjoittelemaan. Annoin sitten hyvän kuvan itsestäni koska sain töitä vierihoitajana ja syksyllä luultavasti alan opiskella lähihoitajaksi oppisopimuksella. Uskomaton fiilis! :cool:

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

Lune
Riiviö
Lune vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
22.04.2014 18:58 #36

Toistaiseksi on töitä! :smile: Mutta vain seuraavan reilun viikon ajan... sen jälkeen tiedä sitten, mitä vastaan tulee. Ainakin työttömyyttä, mutta toivottavasti ei liian kauan.

Mulla on meneillään tämä pelottava tilanne, että on maisterin paperit viimein kädessä, kirjastonhoitajan pätevyys ja maailma avoinna. Yllättävän pian valmistumisen jälkeen sain tän sijaisuuden, mutta uusista pätkistä ei oo mitään kuulunu vielä. Paria virkaakin olen jo hakenut, mutta ne nyt on yleensä pedattu jollekulle toiselle jo valmiiksi... peukut ristissä ja sormet pystyssä, että jotain muutakin tulisi vielä vastaan - ja jos se musta riippuu niin varmana tulee! :tongue:

Oon ehtiny täs opiskeluvarsien varrella tehdä kaikennäköistä hommaa, kuten kotiapulaisen ja myyjän hommia, opettaa mukuloille enkkua leikkikurssi-style, pitää satutunteja ja vuoden jopa olin kirjastossakin apulaisena ennen mitään yliopistoja. Näiden kaikkien pätkähommien kanssa on käyny sinänsä hyvä tuuri, että niistä ainakin puolet ovat olleet vuoden kestäneitä pestejä ja kaikenlisäksi "ihan oikeita" töitä eli kirjakaupan ja lahjapuodin myyjää ja kahvilahommiakin.

Vaikka kirjakaupoissa ja kahviloissa työskentely onkin mukavaa, suunnitelmissa on silti ängetä itsensä töihin yleiseen kirjastoon. Tän meneillään olevan sijaisuuden aikana oon vaan entistä vakuuttuneempi siitä, että oon hyvään ammattiin itseni opiskellut: työ on mieleistä ja sen jälkeen jaksaa kirjoittaakin omia turinoita - toisin kuin esim. myymälähommien jälkeen ei jaksanu muuta kuin koomata...

Vaikka... se tarrakone on kyl ihan mahtava. :blush:

"There are two sides to every story and twelve versions of a song."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Kuurankukka

Reta Anna Maria
Epäkuollut
Reta Anna Maria vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
30.05.2015 03:33 #37

Työurani on siinä mielessä melko lyhyt, etten ole koskaan tehnyt ns. alani töitä. Oma alani on oikeastaan vielä melko mysteeri. Opiskelen yliopistossa, mutta saa nähdä, mihin hommaan tässä lopulta päädytään.

Töitä on kuitenkin tullut jonkin verran tehtyä. Niin sanotut lyhyet kesätyöpätkät teini-iässä jäivät kokematta, sillä olin aktiivinen isostoiminnassa, joten kun kävin parilla leirillä kesällä, äitini laski sen työksi eikä siis patistanut minua muihin hommiin kesällä. Olin silloin sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen, että loma kiinnosti enemmän kuin työ, eikä edes palkka motivoinut minua (paikallinen seurakunta ei maksanut isosille palkkaa), koska kuukausirahani riitti minulle.

Kunnon kesätöitä sain lukiosta valmistutta. Olin elokuussa kouluavustajana ala-asteella, ja koska en päässyt opiskelemaan suoraan lukiosta, jatkoin kesätöiden jälkeen samoissa hommissa työharjoittelussa. Se oli omalla tavallaan outoa hommaa, koska minulla ei ollut selkeää työnkuvaa, joten ei koskaan tiennyt, mitä saattoi päivän aikana päätyä tekemään. Saattaa kuulostaa jännittävältä, mutta todellisuus oli sitä, että juuri sinä päivänä, kun oli vaihtelun vuoksi laittanut korkokengät töihin, pyydettiinkin liikuntatunnille avustamaan. Silloin olo oli tosi pöljä.

Kun työharjoittelu loppui, olin jonkin aikaa työtön ja ilman opiskelupaikkaa, mikä oli melkoisen mälsää. Yhdessä vaiheessa kuitenkin pääsin viikoksi Postille töihin kiireapulaiseksi. Huomasin pitäväni siitä hommasta paljon enemmän kuin kouluavustajan puuhista, koska Postilla tiesin aina, mitä minun piti tehdä.

Viikko Postilla on lopulta poikinut lisähommia. Olin taas pari vuotta työtön, mutta pääsin sentään opiskelemaan. Aloin alkuvuodesta etsiä kesätöitä, mutta jotenkin tapahtumasarja eteni puhelinsoittojen myötä siihen, että aloitin maaliskuun alussa työt opiskelun sivussa. Kaksi päivä viikossa, mikä takaa ihan kivan lisätienistin tukien lsäksi. Mukavaa, kun ei tarvitse ihan joka penniä laskea.

Olen miettinyt, kuinka paljon aiempi kokemus Postilla auttoi siihen, että jaan nykyään kirjepostia. Vain viikko kiireapulaishommia... Ehkä he silti kiinnostuivat, tai kenties kävi myös niin, että aiemman kokemuksen rohkaisemana uskalsin lähetellä hakemuksia Postille.

Tällä hetkellä siis tasapainottelen töiden ja opintojen välillä. Olen huomannut, että työpäivä imee mehut ihan eri tavalla kuin luentopäivä, joten tämä vaatii hieman totuttelua.

Hyvää kirjaa metsästämässä.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
31.05.2015 20:08 #38

Varmaan on syytä päivittää omaa tilannetta :smile:

Seuraavat 2.5kk työskentelen tähtitieteen osastolla eli ns. omissa hommissa. Käytännössä työt on pelkkää koodausta, mutta kuitenkin mielekästä ja mielenkiintoista tekemistä on luvassa. Iltaisin sitten tulee ainakin kesäkuun ajan lueskeltua tentteihin/ tehtyä lopputyötä yhteen tähtitieteen kurssiin (koodausta sekin). Hommaa siis riittää, mutta toivottavasti on motivoivaa hommaa niin sitä jaksaisi sitten kanssa tehdä enemmänkin.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

31.05.2015 21:45 #39

Kuulostaa Strato hauskalta, pidä kivaa! :smile: Mäkin tein pari kesää tutkimusavustajan hommia, ja ne oli todella hauskoja kesiä.

Olen siis itse vieläkin yliopistolla töissä, mutta nykyään (tulos)vastuu omasta duunista on jotain eksponenttiluokkaa noihin kesiin verrattuna. Teen yhä väikkäriä työskennellen tutkijana, eli käytännössä työ on "arkista" tutkimustyötä ja artikkelien kasaan rapsuttelua. Työsopimus jatkuu vuoden 2017 loppuun asti Helsingin yliopistolla, eli siihen asti täällä, sen jälkeen toivottavasti pääsisin tuoreena tohtorina vähän vaihtamaan maisemaa ulkomaiden suuntaan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Strato

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
31.05.2015 22:04 #40

Huomenna käy minullakin suunta taas kesätöihin, toisin sanoen jo kolmatta (tai laskentatavasta riippuen kuudetta?) kesää hautausmaalle. Viritinpä siis jo kännykän herätystoiminnon niin, että se herättää jokaisena arkipäivänä kello 5:00. Yrgh. Toivon kovasti, että tänä vuonna voin ottaa tuon herätyksen pois elokuun lopussa, eikä tarvitse säästöjen kartuttamisen vuoksi jatkaa töitä lokakuun loppuun kuten viimeksi. Hallituksen opiskelijapolitiikka ei kyllä näytä sen suhteen lupaavalta...

Sinänsä on kyllä ihan kiva palata töihin, siellä on tuttuja ihmisiä. Jopa työn fyysisyydessä ja Suomen kesän perinpohjaisessa kokemisessa on etunsa, sillä ovatpahan ainakin vaihtelua sisällä istuttuun talvikauteen. Toivotaan, että tämä into kestää vielä huomisen sadepäivän yli. :P Harmi että kesäkuun alku on täynnä kaikenlaisia iltamenoja ja vielä viimeisiä opiskelujuttujakin, sillä väsynyt tulen iltaisin töiden jälkeen olemaan.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Reta Anna Maria

Valvojat: IivariSarantha