Käytkö töissä?

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
01.06.2015 22:16 #41

Miekin aloitin tänään kesätyöt jälleen. Sijaintina nyt Helsinki, ja oman alan (noh, ensimmäisen niistä siis) hommia. Taitaa olla seitsemäs kesä näissä hommissa, työnantaja vaan vaihtuu välillä...

Työurakka alkoi sopivasti sillä, että nukuin 2,5h koko yönä, näin painajaista siitä, että myöhästyin töistä, heräsin puoli neljältä (suunnitellusti, en unen takia :D) ja lähdin puoli viideltä ajamaan Jyväskylästä Helsinkiin, jotta olin perillä vastaanottamassa kesäkämpän avainta ennen töiden alkua.

Viimeksi muokattu: 01.06.2015 22:18 : pihlajapuu.

Wicked-Willie
Wicked-Willie vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
06.06.2015 16:41 #42

Teininä tein jotain kesätöitä, mansikanpoimintaa, ruohonleikkausta jne. Ensimmäinen oikea työpaikka oli Puolustusvoimissa, jossa viihdyin noin 7 vuotta. Sitten hylkäsin vakituisen viran (ynnä pienen palkkapussin) ja lähdin rautiemaailmaan. Vajaan vuoden kouluttautumisen jälkeen valmistuin veturinkuljettajaksi ja niillä raiteilla on sitten menty tähän asti eli noin 8 vuotta.

Positiivisia puolia hommassa on enemmän kuin negatiivisia: suht' varma työpaikka, ihan kiva palkka, hyvät työkaverit ja junien ajaminen on oikeastaan aika mukavaa. Negatiivisina pari on ylitse muiden, eli työnantajan tehostamisvimma ja allejäännit. Monon kuvan saa ahteriin jos töissä puhaltaa alkometriin jotain muuta kuin puhtaan nollan, mikä on omasta mielestä ihan ok käytäntö.

Talvi on tulossa.

08.06.2015 16:15 #43

Mulla on myös siitä erikoinen tilanne, että elämässä riittää aika tarkalleen suunniteltua ohjelmaa ensi vuoden alkuun asti. Tähän ikään mennessä ei ole vielä näin pitkää työrupeamaa ollutkaan. Kesätöiden loputtua elokuun lopussa jatkan kolmen kuukauden mittaiseen harjoitteluun, jonka jälkeen joulukuu menee taas perinteisissä työhommissa lentokentällä.

Parasta on monipuoliset työtehtävät ja se, että saan jokaisesta hommasta ainakin jonkunlaista palkkaa. Toisaalta vähän lannistaa, että vapaapäiviä on kerrallaan pisimmillään kolme ja että gradu jää nyt aikamoiseen paitsioon ensi vuoteen asti. Lähtökohtaisesti voi olla kuitenkin tyytyväinen siihen, että saa tehdä itseä kiinnostavia hommia hyvinkin laajalla skaalalla, joten ei auta valittaa!

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
08.06.2015 18:38 #44

Skie kirjoitti: Kesätyöt alkoivat kuun alussa, ja aika mielenkiinnolla olen tutustunut uuteen työympäristöön ja tehtäviin. Hommat ovat periaatteessa tuttuja, mutta ohjelmat on mulle uudet ja uusia on myös asioiden tekotavat. Noh, eiköhän sitä opi paikan tavoille ennen töiden loppumista. Toivotaan ainakin. :smile:

Haha, samaistun. Olin kolme päivää ekasta viikosta käytännössä pelkästään koulutuksissa...

Melian
Melian vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
08.06.2015 21:36 #45

Tämän viikon,eli viikko valmistujaisteni jälkeen menee kesätyön parissa, ja sitten olisi tarkoitus pitää kesäloma ennen, kuin syksyllä syydän töhakemuksia matkaan kilokaupalla. :smile:
Olen kyllä ihan pihalla, että mitä omalta alalta haluaisin tehdä työkseni.
Mutta, eiköhän homma selvene vielä.

Niin pieni ja hento, ja silti vahva.

Pitemmällä tauolla 26.4.2016 alkaen.

31.08.2017 12:11 #46

Ajattelin tehdä uuden keskustelun työssä jaksamisesta, mutta jatkan nyt kuitenkin tähän olemassa olevaan työkeskusteluun.

Olin valmistumisen jälkeen viitisen kuukautta työttömänä, ja kun eräs tuttuni vihjasi viransijaisuudesta, päätin lyhyen harkinnan jälkeen hakea paikkaa. Ala ei ollut sinne päinkään omaa koulutustani vastaava ja tiesin että virka oli ollut jo puolisen vuotta ilman ketään joka sitä olisi hoitanut. Toisaalta vaa’assa painoi esimieskokemuksen saaminen ja käytännön kokemus kunta-alasta, ja tiesin että töitä oli muutenkin heikosti tarjolla. Jo ensimmäisellä viikolla tajusin haukanneeni liian ison palan, mutta ajattelin että kyllä tässä nyt se yhdentoista kuukauden sijaisuus sinnitellään.

Kolme kuukautta tuli töissä täyteen ja alan olla jo nyt aivan lopussa. Koko aika on mennyt tasaisesti päivittäin itkien kotosalla, mutta koska työpaikalla olen saanut työt lähestulkoon tehdyksi, olen vain purrut hammasta ja tarponut eteenpäin. Viime viikolla tapahtui kuitenkin katkeaminen, joka sai minut itkemään töissä tunnin verran suljettujen ovien takana. Olen saanut jokusen paniikkikohtauksen kesän aikana, mitä en ole aiemmin kokenut.

Työkavereille en ole pahemmin työssä jaksamisestani puhunut koska olen töideni kanssa aika yksin, eikä kellään muulla ole oikein läheltä liippaavaa työnkuvaa. Esimiehelläni ei ole ymmärrystä siitä mitä asioita työhöni liittyy. Moni on maininnut, että kestää noin vuoden verran että töihin pääsee oikeasti kiinni ja että näkee mitkä kaikki asiat toistuvat vuoden aikana. Koska sijaisuuteni on alle vuoden, ajatus ei suoranaisesti lohduta. Lisäksi tuntuu että ei tämän pitäisi olla näin vaikeaa. Koen että perustyön pystyisin jotenkin handlaamaan, vaikka siinäkin on paljon asioita muun muassa lain, työehtosopimuksen ja muiden sääntöjen kanssa joita joutuu tankkaamaan välillä pitkään. Tänä vuonna poikkeuksellisia ”ei-vuosittain-tapahtuvia” töitä vain on todella paljon, en tiedä oliko kyseessä sattuma vai olivatko hommat vain kasaantuneet, kun viransijaista ei aiemmin ollut saatu.

Päivittäin päätän kävellä esimieheni luo ja ilmoittaa että lopetan. En ole vielä kuitenkaan tehnyt sitä, koska pelkään millaiseen pulaan jätän alaiseni jos tästä vain yllättäen häivyn. Koeaikaa on jäljellä lokakuun loppuun, joten sen perusteella voisin vain purkaa virkasuhteeni päivän varoitusajalla ja pakata tavarani. Samalla kuitenkin tiedostan elämän realiteetit, uutta työtä ei ole tiedossa ja karenssi napsahtaa heti päälle kolmeksi kuukaudeksi. Taloudellisesti minulla ei olisi huolta, mutta oma epäonnistumisen tunne ja paikkakunnan pienet piirit ahdistavat.

Joten, kyselenkin siis teiltä viisaammilta vinkkejä siitä, miten jaksaisin työssäni paremmin? Tällä hetkellä tunnen olevani sellaisessa tienristeyksessä, jossa en oikein tiedä mihin suuntaan jatkaa.

31.08.2017 12:53 #47

Yhtään tietämättä mitään työstä, esimiehestä, alaisista tai virastosta, jossa työskentelet, niin sanoisin ihan ensimmäisenä, että vähennä välittämistä.

On tietty määrä hommia, jonka pystyt tekemään, ja sillä selvä. Sillä ei ole mitään tekemistä epäonnistumisen kanssa. Priorisoi tärkeimmät hommat, tee mitä saat tehtyä. Älä anna lupauksia mistään absoluuttisista määristä. Sano vähemmän tärkeistä hommista, joita et ehdi tehdä tärkeämpien hommien takia, että ei onnistu ilman lisäapua. Mutta älä jumalauta yritä saada koko työjonoa häviämään oman virkakautesi aikana!

Työt eivät tekemällä lopu, ja niitä tulee sitä enemmän mitä enemmän näytät niitä pystyvän ottamaan vastaan. On sinun vastuullasi hallita virtaa, sillä esim. esimiehesi ei hillitsemistarvetta luultavasti näe ennenkuin on liian myöhäistä.

Jos kyse on siitä perinteisestä suorituspaineesta ja pelosta, että oletkin muita huonompi työntekijä, niin ymmärrä että olet juuri nyt vain kokematon sijainen. Vuoden päästä voit olla työntekijä, joka pystyy hoitamaan kyseisen työmäärän, mutta et vielä, eikä kannata yrittää käyttäytyäkään niin kuin olisit jo pro - eikä kukaan sellaista edes odota.

Jos pelkäät että esimiehesi katsoo sinut laiskaksi, niin mitä hän voisi tehdä? Antaa potkut henkilölle, joka sentään yrittää, ja jättää potkujen jälkeen työjonon taas lojumaan ja kasvamaan, jotta seuraava tekijä voisi palaa loppuun? Sitä paitsi, kyseisen työjonon on annettu kasvaa jo puoli vuotta, joten ei se niin tärkeä voi olla.

Jotta ne tärkeimmät hommat eivät tuntuisi ihan puulta, niin tee about 20% ajastasi myös jotain helppoa hommaa, joka ei ole ehkä yhtä tärkeää mutta on nopeasti hoidettavissa antaen näin jonkinlaista onnistumisen tunnetta. Sellainen auttaa parantamaan mielialaa niin, että ne paskemmatkin hommat saa edistymään. Ja työjono näyttää paremmalta kun pikkusälä ei ole siellä näyttämässä pahalta.

Ja tee vain yhtä asiaa kerrallaan, sanoen suoraan että muut hommat odottavat sen valmistumista. Toiseen tehtävään kannattaa vaihtaa vain jos työn alla olevassa hommassa ei ole enää mitään mitä sille voisi vähään aikaan tehdä. Moniajo on tietokoneiden bravuuri, ei ihmisten.

Ja huomaa, että yhtenä teemana vastauksessani on kyky sanoa "Ei onnistu". Pidä huolta, että sinulla on se puoli kunnossa. Fiksu työantaja arvostaa, koska saa suoraan palautetta missä mennään, sen sijaan että joutuisi arvailemaan epärealistisen lupailun alta.

Skie kirjoitti: Esimiehelläni ei ole ymmärrystä siitä mitä asioita työhöni liittyy.

Onko ketään muuta jolla on ymmärrystä? Vai tarkoitatko, että esimies vaikuttaa välinpitämättömältä ongelmista?

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 31.08.2017 14:52 : Rasimus.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari, Skie, Piru Naiseksi, kyty

Kvothe1982
Epäkuollut
Kvothe1982 vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
31.08.2017 15:52 #48

Työpaineen alla eläminen on tuttua puuhaa. Jotkut ei sitä valitettavasti vain kestä ja vievät työt vapaa-ajalle mukanaan. Lopeta se ensimmäisenä. Vapaalla, varsinkin viransijaisena, voit tehdä pelisäännöt selväksi omalle esimiehellesi, jokaisella menee jossain raja. Tee nämä rajat selväksi. Se helpottaa organisointia. Jos työsi vaatii jatkuvaa läsnäoloa niin delegoi. Kukaan ei pysty olemaan käytettävissä 24/7. Ja lopuksi, kuulostaa siltä, että työssäsi ei mikään tapahdu sormia napsauttamalla. Lakkaa odottamassa sitä, tarkastele sen sijaan edistymistä pitemmällä jänteellä ja muista huomioida myös onnistumiset. Tsemppiä.

tarinoitatuoltajostain.blogspot.fi/

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie, kyty

01.09.2017 12:21 #49

Jatkan juttua, koska tuli pari muuta sanomisen arvoista asiaa lisää mieleen, ja tämä on tärkeä aihe...

Kuten Kvothe sanoi, niin vapaa-aika kannattaa oikeasti käyttää vapaa-aikana. Ylitöitä saa tehdä, jos tuntuu että se viimeinen rutistus ja homma on valmis, tulee noin tunnin ylimääräisellä työajalla, mutta älä vakituisesti lisää päiviesi pituutta yli työsopimuksen. Jätä vielä pitkään jatkuvat hommat suosiolla seuraavalle päivälle ja käytä sovitun työajan ulkopuolinen aika lepäilyyn. Muuten ajat itsesi piippuun ja työpanoksesi itseasiassa laskee enemmän kuin se lisääntyy lisätuntien tekemisellä.

Kymmenen minuutin aamupalaverit (stand up -palaverit, joissa nimenomaan seisotaan koska istuessa olo on liian mukava: aikaa ajatellaan riittävän, ja palaverin fokus katoaa turhaan pulinaan) tiimin kesken ovat hyvä tapa varmistaa, että jokainen ja etenkin tiiminvetäjä tietää mitä tapahtuu, ja että työt tasaantuvat tasan. Jokaiselta tiimin jäseneltä kysytään mitä on tehnyt sitten viime palaverin, mitä aikoo tehdä seuraavaksi, onko ongelmia tai esteitä, joissa muut voisivat auttaa, ja onko jollakulla aikaa auttaa (tai ottaa lisähommia). Loistava tilaisuus tilittää työtaakkaa, jakaa sitä, ja karsia sitä. Jos tällaisia palavereitä ei ole työpaikalla jo käytössä, niin on korkea aika aloittaa jokin vastaava.

Työjonoista vielä sellainen juttu, että kesätyöntekijä / harjoittelija on yleensä ns. oikeaan työntekijään nähden erilaisessa asemassa esimiehen silmissä. Harjoittelijaa ohjataan, ja tälle annetaan määrättyjä tehtäviä joka päiväksi jotka on saatava kaikki tehtyä. Sen sijaan harjoittelijalle ei näytetä koko työjonoa tai anneta valita tekemiään hommiaan, sen puolen esimies pitää omassa hallussaan. Sitten kun vastavalmistunut menee ensimmäiseen ns. oikeaan työhön (kuten tässä on nähdäkseni tapahtunut), kuvio muuttuu ja esimies tyytyy vain lätkäisemään työjonon kouraan ja luottaa uuden työntekijän osaavan itsenäisesti käsitellä sen. Vastavalmistunut työntekijä vanhasta kokemuksesta olettaa (melko väärin), että kaikki pitää tehdä ja stressin ainekset ovat valmiina... (Oma lukunsa sitten paskamaiset pomot, jotka tosiaan pitävät alaisiaan yli-ihmisinä...)

Ja sitten vielä toistona: Mene rohkeasti vain sanomaan esimiehelle, että olet tainnut ottaa vähän liian rankasti aloituksen, ja että joudut sen takia vähän karsimaan mitä lupaat pystyväsi tehdä.

Skie kirjoitti: koska pelkään millaiseen pulaan jätän alaiseni jos tästä vain yllättäen häivyn

He ovat pärjänneet ilman sinua tähänkin asti. Et ole korvaamaton. Et voi mitenkään olla korvaamaton jos olet vain muutaman kuukauden ehtinyt olemaan työssäsi.

Pikemminkin tarvitset heidän tukeaan ja työpanostaan enemmän kuin he sinun. Pyydä sitä. Ja karsi hommia rankalla kädellä hallittaviin mittoihin ja unohda karsittujen tehtävien koko olemassaolo.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 01.09.2017 12:25 : Rasimus.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie

01.09.2017 15:09 #50

Kiitos vastauksista, lohduttivat! Erityisesti tuo että pitää oppia välittämään vähemmän ja että en ole korvaamaton. Aikaisemmat työni ovat olleet hyvin erilaisilta aloilta (joissa työnkuva on ollut selvä ja tavoite tiedossa, myös esimiestehtävässä), joten tämä yleinen mutuilu ja asioiden ilmassa pitäminen on tullut yllätyksenä. Toisaalta se on tässä työssä jossain määrin olennainen osa, koska prosessit etenevät hitaasti ja ottavat jatkuvasti takapakkia.

Osatekijänä tässä on myös organisaatiomuutos, joka tuli voimaan juuri aloitettuani työt. Siinä minulta vietiin yksi esimiesporras välistä (lähiesimieheni joka tiesi konkreettisesti edes jotain tehtävistä töistä), joten nykyinen esimieheni on organisaation huipulla jolloin hänellä ei edes voi olla käsitystä kaikista niistä asioista joita hänen alaisensa puuhaavat. Hänellä on myös tapana lupailla puolestani asioita ja "heittää palloa" minulle.
Alaisten kanssa iso ongelma on, että en ole konkreettisesti heidän lähellään vaan suurin osa asioista pitää hoitaa puhelimitse tai sähköpostilla välimatkan vuoksi. He ovat myös työllään kannatelleet tilannetta silloin kun virassani ei ole ollut henkilöä, ja ovat nyt helpottuneet kun tässä on joku jolle hankalat asiat saa kaataa eteen. Alussa tietysti halusin helpottaa heidänkin tilannettaan ja otin sitten turhan paljon hoitaakseni. Pitänee siis pyrkiä kannustamaan jälleen heidän itsenäisyyttään toimia asioissa ilman minun konkreettista puuttumistani kaikkeen.

Olen nyt tässä jonkin aikaa pyöritellyt päässäni sitä, että mikä oikein mättää. Selvästikin tässä hallinto/alaiset/asiakkaat -kolmiossa on yksi osanen liikaa minulle. Tai sitten kyse on siitä että epätietoisuuden sietokykyni on paljon huonompi kun aiemmin kuvittelin. Nooh, eteenpäin kait tässä mennään vaikka välillä otettaisiinkin pari askelta taaksepäin.

02.09.2017 12:38 #51

Skie kirjoitti: Hänellä on myös tapana lupailla puolestani asioita ja "heittää palloa" minulle.

Ei muuta mun neuvoani. Nyt vain pallo "Ei onnistu"-sanomisen oppimisesta menee hänelle. Asiaa voi auttaa huomauttamalla, että kun hän opettelee sanomaan "katsotaan mahtuuko Skien työjonoon" niin sitten hänen ei tarvitse silloin tällöin opetella selittelemään miksi homma ei tullutkaan tehdyksi (tai selitellä miksi viikon varoitusajalla piti värvätä kallista vuokratyövoimaa avuksi tms.).

Skie kirjoitti: lähiesimieheni joka tiesi konkreettisesti edes jotain tehtävistä töistä

Mitä hänelle tapahtui? Voiko häntä yhä käyttää neuvonantajana?

...

Minähän työskentelen yksityisellä puolella ja kokemukseni varsinaisista esimieshommista on hyvin vähäistä (olen tietoisesti vältellyt niitä, ne haisevat :roll: ). Ja lisäksi yksityinen vs. julkinen ovat muutenkin kaksi ihan eri maailmaa . Joten tähän taitaa loppua se, miten pystyn neuvomaan kokemusperäisesti.

Nyt kyselen yksityiskohtia hommistasi ihan vain uteliaisuudesta...

Pystytkö antamaan jonkun esimerkin (täysin fiktiivisen, tietenkin) tyypillisestä harmaita hiuksia aiheuttavasta kuviosta ja tehtävästä?

Onko ongelma "mutuilusta ja asioiden ilmassa pitämisestä" sitä, että kukaan ei tiedä mistään mitään? Vai sitä, että teidän pää joutuu hyväksyttämään kaiken yhdellä tai useammalla taholla, joka ei saa mitään päätettyä, tai vaihtelee päätöksiä kuin tuuliviiri? Vai onko kyse siitä, että kaikille mahdollisille päätöksille on jokin juridinen, poliittinen, toimivallallinen, tai muu este?

Kysyn lähinnä siksi, että itse olen huomannut kaikkein paskimman asetelman olevan se, että annetaan tehtävä raakileena ilman mitään ohjeistusta tai speksiä, mutta ei anneta minkäänlaista päätäntävaltaa tehtävään. Joten minun hommakseni tulee ottaa selvää yksityiskohdista (asiakastarpeesta, taustatutkimuksesta ja speksauksesta alkaen), miettiä ratkaisuvaihtoehdot, sitten selittää yksityiskohdat ja ratkaisut sidosryhmille ja esimiehelle. Sen jälkeen odotellaan kun nämä kiistelevät keskenään asiasta, josta ovat siinä vaiheessa pahemmin pihalla kuin minä. Hommasta ei tule valmista, speksit muuttuvat jokaisella iteraatiokierroksella, koska jokaisella on keskenään eri käsitys tehtävästä, ja jossain välissä norsunluutorni käy kärsimättömäksi. Luojan kiitos, tämä lysti on vähentynyt kun vanha rautatalo on alkanut viimeinkin pistää ryhtiä pikkuhiljaa paisuneeseen softaosastoon, ja alkanut omaksua moderneja lean ja agile -menetelmiä.

Muoks: Ai niin... Oliko jotain erityistä syytä, miksi meni puoli vuotta saada joku virkaan? Oltiinko kranttuja tekijän hankinnassa, ei etsitty tekijää vaan luotettiin että pärjätään omillaan, vai mistä oli kyse?

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 02.09.2017 14:07 : Rasimus.

Fievre
Vesivelho
Fievre vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
02.09.2017 18:40 #52

En tunne sinua enkä työtäsi, Skie, mutta yhden vinkin voisin antaa, kun kukaan muu ei sitä ole vielä sanonut: ota sairauslomaa. Se on vain lyhytaikainen helpotus eikä ratkaise ongelmiasi, mutta siitä kannattaisi aloittaa. Kuulostat siltä, että olet levon tarpeessa.

Kun on ottanut hiukan taukoa töistä ja saanut levättyä, on helpompi tehdä päätöksiä ja miettiä uudestaan tuota työtahtia. Työn takia ei kannata uuvuttaa itseään äärirajoille. Oma terveys ja jaksaminen on tärkeämpää.

02.09.2017 21:28 #53

Rasimus kirjoitti:
Nyt kyselen yksityiskohtia hommistasi ihan vain uteliaisuudesta...

No lyhykäisyydessään isommat asiat pitää käyttää useamman päätäntäelimen kautta (mikä luonnollisesti hidastaa asioiden hoitoa ja saattaa olla että asia pompautetaan jälleen kesken kierroksen uudelleen valmisteltavaksi) ja esimerkiksi viime keväältä oli päätöksiä, jotka olivat jääneet odottamaan että viranhaltija tulee ja alkaa niitä itsekseen jotenkin puuhaamaan eteenpäin. Lisäksi harmaita hiuksia aiheuttavat tietyt lain takaamat palvelut, joita ei erinäisten syiden takia saada toteutettua, josta seuraa valituksia joista seuraa jälleen lisätöitä. Meillä myös työntekijöiden saatavuus on aivan konkreettinen ongelma, osa murheista lähtisikin helposti sillä jos edes epäpätevää työvoimaa olisi tarjolla.

Paljon riittää tehtävää ja opittavaa, mutta toiveissani on että tämän prässin jälkeen olisin hiukan fiksumpi ja kokeneempi, mikä toivottavasti auttaa sitten tulevaisuudessa uutta työtä etsiessä.

Valvojat: IivariSarantha
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani