Käytkö töissä?

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
05.04.2018 22:03 #61

Olen ollut noin yksitoista vuotta töissä sairaanhoitajana mielenterveyspuolella, vakituisessa työsuhteessa tulisi kesällä kymmenen vuotta täyteen. Kaksi vuotta sitten valmistuin psykoterapeutiksi ja olen sen jälkeen aloitellut sivutyötä psykoterapeuttina yksityisellä puolella. Olen jo vuosia ennen psykoterapeutiksi opiskelua haaveillut siitä, että voisin jonain päivänä elättää itseni puhtaasti psykoterapeuttina, yksityisellä puolella työskentelemällä. Olen kyllä tykännyt sairaanhoitajankin työstä, mutta se on huonosti palkattua, työaika jäykkä ja joustamaton, kaikenlaiset säästötoimenpiteet näkyvät työn arjessa koko ajan enemmän ja enemmän jne.

Nyt sitten viimein tein päätöksen, ja ilmoitin pari viikkoa sitten esimiehelleni, että haluan irtisanoutua ja siirtyä kokonaan psykoterapiatyöhön yksityissektorille. Täytyy sanoa, että tulevaisuus jännittää aika lailla. Jatkossa kun toimeentulo on täysin kiinni siitä, miten potilaita riittää, ei ole enää samanlaista vakituisen työpaikan turvaa kuin tähän saakka. Koen silti, että olisin tullut tämän ratkaisun eteen jossain kohtaa joka tapauksessa, ja siksi oli tehtävä päätös ennen kuin pää hajoaa vatvomiseen. Tavallaan olen innoissani, ja tavallaan kauhuissani... Stressiä ei yhtään vähennä se, että hallitus suunnittelee jälleen Kelan kuntoutuspsykoterapian lakkauttamista sote- ja maakuntauudistuksen yhteydessä. Kelan kuntoutuspsykoterapiapotilaat muodostavat yksityispuolella varmaan noin 80-90 % psykoterapeuttien tulonlähteistä.

Koen kuitenkin, että tässä kohtaa on pakko uskaltaa. Olen pitkäaikaisen unelman äärellä, ja kohta nähdään miten kauas unelma kantaa. Viimeinen työpäivä julkisella puolella on 29.6.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari, Rinja, Kuurankukka

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
06.04.2018 16:34 #62

Mulla on nyt mielenkiintoista settiä ns. työelämässä: minut on periaatteessa valittu Utsjoen kunnan (ainoaksi) kirjastovirkailijaksi (kirjastossa työskentelee myös kirjastotoimenjohtaja, joka on tammikuun lopulta hoitanut myös kirjastovirkailijan tehtävät). Valinta oli sivistyslautakunnan siunaama sivistystoimenjohtajan esityksestä.

Tänään sain tietää, että valinnasta on tehty valitus, ja se menee kolmen viikon päästä uudelleenkäsittelyyn. Todennäköisesti lautakunta valitsee minut uudestaan, ja koska työt pitäisi aloittaa 7.5. se ei periaatteessa hirveästi hidasta asioita - paitsi että muuttaminen 1230 kilometriä pohjoiseen on hivenen epämiellyttävämpää.

Mutta jos valittaja ei tyydy edes uudelleenkäsiteltyyn päätökseen, vaan valittaa hallinto-oikeuteen, on tulossa jännyyttä vielä kuukausiksi eteenpäin...

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
28.05.2018 23:41 #63

Käännyin tuossa kevään alussa pelipuolen c# ja 3D-hommista full-stackin duuneihin. On ollut hirvittävän tiukka kevät täynnä pänttäystä enemmän kuin ensimmäisenä opiskeluvuotena konsanaan.

Alussa työnantaja epäili, onko minusta tähän hommaan, mutta sanoin oppineeni uimaankin niin, että minut heitettiin laiturilta syvään ja sama kävi vähän loivemmin pelialan kanssa. Antoivat sitten mahdollisuuden.

Jos olen jostain ylpeä, niin aivojeni oppimiskyvystä ja notkeudesta uusien asioiden sisäistämisessä. Nyt kuitenkin välillä tuntui siltä, että otinko vähän liian ison haukun hypätessäni tekemään oppien asiakasprojekteja korporaatiotason asiakkaalle, jolla on tiukat dedikset. En hukkunut, mutta luojan kiitos saan täyden kesäloman, jos soppariani nyt koeajan jälkeen jatketaan. Helmikuussa en oikein osannut edes uusinta merkkauskieltä, mutta nyt saan jo tehtyä koko skaalan pienempiä softia. Joku vain tarkastaa tietoturvaratkaisuni, jotka ovat ainakin vielä menneet läpi.

Tuntuu tosin oudolta olla taas junior-tason tekijä, mutta olen ihan iloinen ratkaisustani. Olen kaivannut taloudellista tasaisuutta näin kolmikymppiseksi kääntyessäni.

Ars Longa Vita Brevis

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

LongWalk
LongWalk vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
15.06.2018 12:29 #64

13 vuoiaana menin ekan kerran kesätöihin isän kaverin pieneen rakennusliikkeeseen. Siitä alkaen kaikki kesät, poislukien abi-vuosi ja armeija, olen ollut kesätöissä rakennuksilla. Myöhemmin elementtitehtaalla elementtirakentajana kunnes aloin opiskella rakennustekniikan insinööriksi. Opinnot vähän venyi kun tuli töitä tehtyä siinä samassa, sekä laiskuudesta, mutta nyt olen koulusta valmis ja ollut nykyisellä työnantajalla yli 2 vuotta.

Rakennusalan työnjohtotehtäviä on tullut tehtyä 2014 alkaen. Välissä jouduin (pääsin) Turkuun töihin kun Porissa ei ollut omalla työnantajalla työmaita. Lomautettuna ei ole tarvinnut koskaan olla. Nykyinen projekti jatkuu 2019 vuoden loppuun. Tällä hetkellä työtilanne on hyvä jos haluaisi vaihtaa työnantajaa tai jos tulisi jotain yllätyksiä niin paikka löytyisi varmasti muualta

Ei pimeys, vaan se mitä se kätkee sisälleen

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
16.06.2018 03:04 #65

25 vuotta olen tehnyt töitä ja todennäköinen 15 lisää on kuin istuisi päällään.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
16.06.2018 20:35 #66

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Missä vaiheessa eläkkeestä tuli oikeus? Jotain mitä maksetaan, vaikkei mitään olisi tehty?

Kansaneläke on hyväksytty lakiin joskus 30-40-luvulla. Työeläkkeestä en osaa sanoa. Virkamiehet ovat saaneet jotain eläkettä jo 1800-luvulla. Koko eläkejärjestelmä on sellainen asia, mihin pitäisi perehtyä vähän enemmän. En nimittäin oikeasti tiedä, mistä kaikesta oma (teoreettinen) eläkkeeni muodostuu ja kuka sen maksaa.

I'm just a normal everyday pervert.

Radoxeald
Radoxeald vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
15.07.2018 18:40 #67

Autuaasti oma maailma voikin muuttua elämänmuutosten edessä. Minusta piti tulla kirjastonhoitaja. Mä TIESIN että minusta tulee kirjastonhoitaja jo 15-vuotiaana. Hain yliopistoon tavoitteena hankkia alan paperit sivuaineena ja taustalla lukea yleissivistäviä pääaineena tueksi. Seitsemän vuoden pänttäämisen, gradun ja puhelinmyyntikesätöiden jälkeen valmistuin ja sain paikan... Helsingin kaupunginarkistosta. Että miten kävi näin omasta mielestä? xD

Jossain välissä muuttui oman elämän suunta kun huomasin että kirjaston harjoittelupaikkoihin ei ollut asiaa kuin pääainepohjalta, ja opiskeluvuosien aikana sain oppia ainakin sen kuinka paljon kirjastoala ehti kehittyä ja muuttua niistä nuoruuden hellyttävistä mielikuvista. Niinpä nappasin maisteriin arkistotoimen opintoja ja olen nyt vuoden päivät työskennellyt asianhallinnan ja arkistoinnin parissa. Ensin harjoittelijana kaupunginarkistolla, sitten arkistointiprojektissa virkalaitokselle ja nyt olen toista kuukautta ollut vakituinen toimistosihteeri herttaisen varsinaissuomalaisen kunnan hallinnossa. Sain pestin maisterin papereilla ja arkistointikokemuksella, ilmeisesti koska kunnanarkisto on järjestetty viimeksi vuonna 1990 ja elellyt siitä pitäen omaa elämäänsä.
Aloitus on ollut vielä kiitettävän kevyt, sihteerintyöt ovat lisääntyneet vähitellen ja olen saanut väkertää rauhassa arkiston parissa, odotellen että kesälomien jälkeen pomot pääsevät ymmärrykseen siitä mitä muita tehtäviä minun kuuluisikaan täällä tehdä kuin vahtia vaihdetta ja sähköpostia. Vakipesti tänkin pitäisi olla kuuden kuukauden koeajalla, joten sormet ristissä että jokin vielä menee myttyyn ja palaan ennen joulua takaisin pääkaupunkiseudulle tai Tampereelle ^^'

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

Valvojat: IivariSarantha