Käytkö töissä?

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
05.04.2018 22:03 #61

Olen ollut noin yksitoista vuotta töissä sairaanhoitajana mielenterveyspuolella, vakituisessa työsuhteessa tulisi kesällä kymmenen vuotta täyteen. Kaksi vuotta sitten valmistuin psykoterapeutiksi ja olen sen jälkeen aloitellut sivutyötä psykoterapeuttina yksityisellä puolella. Olen jo vuosia ennen psykoterapeutiksi opiskelua haaveillut siitä, että voisin jonain päivänä elättää itseni puhtaasti psykoterapeuttina, yksityisellä puolella työskentelemällä. Olen kyllä tykännyt sairaanhoitajankin työstä, mutta se on huonosti palkattua, työaika jäykkä ja joustamaton, kaikenlaiset säästötoimenpiteet näkyvät työn arjessa koko ajan enemmän ja enemmän jne.

Nyt sitten viimein tein päätöksen, ja ilmoitin pari viikkoa sitten esimiehelleni, että haluan irtisanoutua ja siirtyä kokonaan psykoterapiatyöhön yksityissektorille. Täytyy sanoa, että tulevaisuus jännittää aika lailla. Jatkossa kun toimeentulo on täysin kiinni siitä, miten potilaita riittää, ei ole enää samanlaista vakituisen työpaikan turvaa kuin tähän saakka. Koen silti, että olisin tullut tämän ratkaisun eteen jossain kohtaa joka tapauksessa, ja siksi oli tehtävä päätös ennen kuin pää hajoaa vatvomiseen. Tavallaan olen innoissani, ja tavallaan kauhuissani... Stressiä ei yhtään vähennä se, että hallitus suunnittelee jälleen Kelan kuntoutuspsykoterapian lakkauttamista sote- ja maakuntauudistuksen yhteydessä. Kelan kuntoutuspsykoterapiapotilaat muodostavat yksityispuolella varmaan noin 80-90 % psykoterapeuttien tulonlähteistä.

Koen kuitenkin, että tässä kohtaa on pakko uskaltaa. Olen pitkäaikaisen unelman äärellä, ja kohta nähdään miten kauas unelma kantaa. Viimeinen työpäivä julkisella puolella on 29.6.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari, Rinja

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Käytkö töissä?
06.04.2018 16:34 #62

Mulla on nyt mielenkiintoista settiä ns. työelämässä: minut on periaatteessa valittu Utsjoen kunnan (ainoaksi) kirjastovirkailijaksi (kirjastossa työskentelee myös kirjastotoimenjohtaja, joka on tammikuun lopulta hoitanut myös kirjastovirkailijan tehtävät). Valinta oli sivistyslautakunnan siunaama sivistystoimenjohtajan esityksestä.

Tänään sain tietää, että valinnasta on tehty valitus, ja se menee kolmen viikon päästä uudelleenkäsittelyyn. Todennäköisesti lautakunta valitsee minut uudestaan, ja koska työt pitäisi aloittaa 7.5. se ei periaatteessa hirveästi hidasta asioita - paitsi että muuttaminen 1230 kilometriä pohjoiseen on hivenen epämiellyttävämpää.

Mutta jos valittaja ei tyydy edes uudelleenkäsiteltyyn päätökseen, vaan valittaa hallinto-oikeuteen, on tulossa jännyyttä vielä kuukausiksi eteenpäin...

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen