Ruoanlaitto ja leipominen

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
09.02.2015 20:17 #21

Tein tänään pizzaa. Valmispohjan päälle laitoin ensin valkosipulilla maustettua tomaattimurskaa, sitten mustaleimaraastetta, mozzarellaraastetta, salamisuikaleita ja lopuksi pekonisuikaleita. Paistoin kymmenen minuuttia 225 asteessa.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Vehka
Vehka vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
09.02.2015 23:01 #22

kyty kirjoitti:
No, onneksi hyvä pata tai pannu maksaa itsensä takaisin. Minulla ei ole kokemusta kunnollisista keraamisista astioista, mutta hyvä valurautainen tms astia on käytännössä ikuinen. Eikös keraamisella padalla tarkoiteta juuri sellaista painavaa jossa on joku emalipinnoite tai vastaava? Voisipa harkita kunnon pataa, sen voi sitten testamentata eteenpäin kalleimpana omaisuutenaan... Tietokoneet vanhenevat mutta pata pysyy. Ja teräksinen kattila.

Hyvä paistinpannu onkin sitten hankalampi löytää, pinnoitetuista ei ole oikein mihinkään. Teflon ei kestä kuumuutta ja keraaminenkin pinnoite alkaa ajan myötä kulua niin että siihen palaa kaikki kiinni...

Olet kyllä oikeassa siinä, että kerralla kannattaa ostaa hyvä pata tai pannu, koska valurautainen on tosiaan oikein pidettynä lähes ikuinen. Pitäisi varmaan vain purra hammasta ja sijoittaa kerralla kunnolla, koska loppujen lopuksi sitten ei varmaan tarvitsisi seuraavaan kymmeneen vuoteen miettiä moista. Ehkäpä seuraavana palkkapäivänä käyn metsästämässä avuksi jonkin näistä asioista enemmän tietävän ystäväni ja täytän viimeinkin tämän haaveeni.

Paistinpannuissa pinnoite on sikäli kätevä, että ei vaadi niin paljon ns. vaivaa kuin valuraudan kunnossapito ja valmistelu, mutta toisaalta parhaan tuloksen saa miltei aina valuraudalla, jos jaksaa odottaa ja pitää pannusta huolta. Toisaalta edellinen, ylioppilaslahjaksi saamani pinnoitettu paistinpannukin kesti kulutusta oikein hyvin ja alkoi ryppyillä vasta puolisen vuotta sitten.

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

09.02.2015 23:08 #23

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Vehka

Vehka
Vehka vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
09.02.2015 23:24 #24

Dyn kirjoitti: Eiks Sarpaneva ole se joka suomalaiskodin klassikkopata? Sekä mummollani että äidilläni on tällaiset, olleet niin kauan kuin minä saatan muistaa. Itsekin varmaan hankkisin, jos valmistaisin enemmän pataruokia. :)

Ooh, oonkin miettinyt että mikä pata tuo on, kun olen parilla tutulla nähnyt - musta toi puukahva on nimittäin ihastuttava! Nyt selvisi sekin, kiitos! Kyllä tuo äkkiseltään vaikuttaa aika hyvältä, varsinkin kun sitä ilmeisesti on monilla ollut käytössä, joten taidanpa sijoittaa siihen.

(Oispa jo palkkapäivä...)

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

11.02.2015 14:18 #25

Tein keksejä, jotka ovat ihan mahtavia teen kanssa. Hiukan toffeemaisia.

En löydä nyt alkuperäistä ohjetta, mutta löysin sen jostain netistä... Kovin harvinainen ohje ei taida olla, sillä olen syönyt samantapaisia keksejä muuallakin. Omista hoteista löytyy tällainen versio:

5 dl vehnäjauhoja
2 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
2 tl ruokasoodaa
2 rkl siirappia (vaaleaa, mutta olen itse käyttänyt myös tummaa, toimii)
200g voita

(Taikinasta voi tehdä suklaaversion, puoleen 2rkl kaakaojauhetta)

Anna voin pehmetä huoneenlämmössä. Yhdistä kuivat aineet. Lisää joukkoon siirappi ja huoneenlämpöinen pehmeä voi. Sekoita taikina "nyppien" tasaiseksi. Muotoile taikinasta pallo, käsien lämpö auttaa taikinaa pysymään kasassa.

Jaa pallo kahteen osaan. (Jos teet toisesta suklaaversion, sekoita nyt toiseen puolikkaaseen kaakaojauhe.)

Jaa molemmat puolikkaat neljään osaan ja pyörittele ja puristele jokainen tangoksi. Nosta tangot leivinpaperoidulle pellille ja taputtele ohuiksi levyiksi. Pintaan voi vetää haarukalla uurteita koristeeksi.

Paista 175 asteessa keskitasolla n. 15 min, tai kunnes ovat sopivan ruskeita. Omassa uunissa tahtovat palaa.

Leikkaa tangot viipaleiksi kun ne ovat vielä lämpimiä ja anna jäähtyä. (Keksit maistuvat lämpiminä aika omituisilta!)

Muistaakseni reseptiin kuului vielä mahdollinen Marianne-rouhe, jota tankojen pinnalle voi ripotella paistamisen loppuvaiheessa ja antaa olla vielä pari minuuttia uunissa. En ole itse kokeillut marianne-versiota, enkä tykästynyt suklaaseenkaan, olen tehnyt noita "tavallisina" versioina. En tiedä olisivatko nämä juuri niitä keksejä joita näkee usein shakkiruuduiksi muotoiltuna?

Muoks: Tuossahan se resepti taitaa olla: www.maku.fi/reseptit/mariannen-kinuskipalat?expandComments=y
Olen tosiaan itse käyttänyt aina tummaa siirappia.

Viimeksi muokattu: 11.02.2015 14:21 : kyty. Syy: Linkki

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
11.02.2015 20:17 #26

Itselläni melkein kaikki ruoka tulee tehtyä Stockmannin Casa-merkkisellä paistokasarilla/pannulla, mieltäisin sen itse pannuksi mutta siinä on kyllä ihan suhteellisen korkeat reunat ja kansi. Maksoi aikoinaan kaksikymppiä eli ehkä neljänneksen siitä mitä Hackmanin merkkituotteet ja on kestänyt yli viisi vuotta jatkuvaa käyttöä naarmuuntumatta tai pohjan huonontumatta (toisin kuin Hackamin merkkituotteet). Tätä kyseistä esinettä ei enää saa edes Stockmannilta.

En oikein ole vielä innostunut leipomisesta. Vieraita tulee aika harvoin ja kaupan valikoimasta löytyy pullia ja puusteja aika hyvin. Leipominen on kuitenkin aikaavievää ja minä pidän helposta ja käytännöllisestä ruuasta.

11.02.2015 20:29 #27

Vehka kirjoitti: Paistinpannuissa pinnoite on sikäli kätevä, että ei vaadi niin paljon ns. vaivaa kuin valuraudan kunnossapito ja valmistelu, mutta toisaalta parhaan tuloksen saa miltei aina valuraudalla, jos jaksaa odottaa ja pitää pannusta huolta.

En ymmärrä, mitä vaivaa on valuraudasta. Minulla on käsityönä valettu pannu, hentoisimmille liian raskas käsiteltävä. On jatkuvassa käytössä, kaavin hyvin paiston jälkeen ja pesen vedellä muutaman kerran vuodessa, saippualla en koskaan. Patakin on valurautaa, mummon perintöä, sitä käytän harvemmin kuin paistinpannua, joten se täytyy pestä ja rasvata säilöön.

Viimeisin leipomus eilen pihlajanmarjaruislimppuja.

Viimeksi muokattu: 11.02.2015 20:30 : maahinen.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

11.02.2015 21:09 #28

Tapsa kirjoitti: Keraamisia paistinpannujakin on ilmeisesti olemassa, törmäsin TV-shopissa ja eräs ystävä hankki sellaisen itselleen (ei TV-shopista). Näiden pitäisi kai olla erittäin laadukkaita, eivät naarmunnu kuten teflon, mutta tiedä häntä.

Yritän pitäytyä valurautaisissa ja teräksisissä (ja keraamisessa laatupadassa jos hankin sellaisen) sillä mielestäni paistinpannun tai muun keittovälineen luonnollinen ikä ei saisi olla parista vuodesta muutamaan... Joten muutaman huonon kokemuksen jälkeen olen päättänyt jättää kaikki Teflon, Ceatec, Cerasafe ja muut vastaavat pinnoitetut pannut kauppaan. :huh: Tokihan valurautaisella paistinpannulla pitää käyttää enemmän rasvaa, mihin kuluu sitten tonni voita tai kasviöljyä mitä ei pitäisi käristää. Mutta sitten taas toisaalta pannulla paistettu ruoka ei ole mitään terveysruokaa muutenkaan, eikä sitä olisi hyvä syödä liian usein.

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
11.02.2015 21:17 #29

kyty kirjoitti: Oliko se siis jokin keraamisella pinnoitteella pinnoitettu, esim Cerasafe? Kuulin väitteen että pinnoitteesta ollaan pitkälti luopumassa, sillä vaikka se on luontoystävällinen ja kestää kuumuutta (toisin kuin muovipinta, esim Teflon) se kuluu käytössä niin että kaikki alkaa tarttua pohjaan.

11.02.2015 21:31 #30

Tapsa kirjoitti: Vaikea sanoa, luulin että se oli kokonaan keraaminen eikä vain pinnoitettu. Välitän terveiset eteenpäin.

Itse olen hieman sekaisin kaikkien pinnoitusten kanssa, mutta en löytänyt haulla muita keraamisia pannuja kuin nimenomaan pinnoitetut... Ja moni tuntuu valittelevan sitä että pinnoite on mennyt hajalle.

Nuo kaikki laatupadatkin (esim tuo Sarpaneva tai Le Creuset-merkkiset) ovat emalipinnoitettuja, mutta se on tietääkseni eri asia kuin nämä uudet paistinpannu-pinnoitteet. Ja niissäkin lienee eroja, voi olla että keraamisista pinnoitteista on saatu jo kehiteltyä sellaisia ettei niihin pala kaikki kiinni. Astiakaupassa myyjä ei kuitenkaan suositellut hankkimaan sellaista juuri sen kulumisen takia.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
11.02.2015 22:09 #31

Tein viikonloppuna tuparivieralle bataatti-fetasalaattia hyväksi havaitulla ohjeella:

500 g bataatti
200 g fetaa
suolaa
mustapippuria
oliiviöljyä

Kuori bataatti ja leikkaa se lohkoiksi. Paahda lohkoja 225- asteisessa uunissa n.20 minuuttia. Silppua chili ja viipaloi sipuli. Kieritä tilkassa öljyä ja ripottele suolaa ja pippuria päälle. Revi salaatti, pilko kurkku ja paloiteltu feta. Lisää lopuksi bataatti ja oliviiöljyä maun mukaan.

Itse olen myös joskus käyttänyt punasipulin sijasta salottisipulia tai banaanisipulia, sillä niiden maku ei ole yhtä domonioiva. Bataatin käsittelyyn kannattaa varata riittävän kokoinen veitsi. :smile:

Huomasin muuten sattumoisin tänään, että tuo Sarpaneva-pata on Stockkalla tämän kuun ajan kanta-asiakastarjouksessa -20 prosenttia.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 11.02.2015 22:10 : Puolikuu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Vehka

15.02.2015 17:35 #32

Madekeittoa madeliemeen, jonka keitin ruodoista ja nahoista, ja erityisen ravitsevia laskiaispullia: iso kimpale voita taikinaan ja sisälle voi-manteliseosta, ynnä tarjoilu mansikoiden ja kermavaahdon kera

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
08.06.2015 13:29 #33

Kokeilin juuri muutamaa uutta juttua. Linssit ovat olleet ihan vieras raaka-aine aiemmin, mutta tein nyt ihan hyvällä menestyksellä linssipyöryköitä. Niissä oli linssien lisäksi porkkanaa ja chiliä. Tiskiä tuli aika paljon, kun piti paistaa, keittää ja soseuttaa, joten suosittelen varauksella niille, joilla ei ole konetta. Tietenkään kaikki eivät suhtaudu tiskaamiseen niin kauhealla nihkeydellä.

Tein muutamia päiviä sitten myös vietnamilaisia kevätrullia. Rullat valmistuivat paljon nopeammin ja näppärämmin kuin olin ajatellut. Täytteenä oli riisinuudelin lisäksi marinoimiani katkarapuja, chiliä, kurkkua ja porkkanaa. Dippikastiketta näille en vielä tehnyt tässä kokeiluversiossa itse. Rullia kannattaa kokeilla, vaikkei pitäisi itseään maailman näppäräsormisimpana.

EDIT: Testasin nyt myös linssikeittoa. Pakko todeta, että tuli varsin tylsän makuinen keitto. Ateriassa ilahduttavinta oli keittoon siroteltu Aura-juusto.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 15.06.2015 16:20 : Puolikuu. Syy: lisäys

26.04.2016 15:02 #34

Verimakkaroita. Aika sähräämistä, mutta lopputuloksessa ei valittamista

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu, Piru Naiseksi

30.05.2016 02:50 #35

Mulla on Italia-vaihde päällä, eikä sitä auta pihamaalla kasvava valtava rosmariinipuska. :grin: Tämän päivän kokkailuihin kuului helposti tehtävää focaccia-leipää ja kasvis-cannelloni-vuoka.

Helppo focaccia

paketti hiivaa tai pussi kuivahiivaa
lämmintä vettä hiivalle
pari reilua kaatoa oliiviöljyä
ripaus suolaa
ripaus sokeria
jauhoja "sopivasti"

koristeeksi karkeaa suolaa ja rosmariinia tai muita yrttejä

Tämä on ohje, jota teen sen ihmeemmin aineiden määriä miettimättä, siitä syystä mitat nyt vähän mitä sattuu... Kokeilin myös ehkä kolmatta kertaa elämässäni kuivahiivaa, eikä leipä kohonnut odotusteni mukaisesti, joten en uskalla antaa arvioita oikeista mitoista. Kokeile ja noudata hiivan kanssa paketin ohjetta.

Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen (kuivahiiva kuulemma hiukan kuumempaan). Sekoittele mukaan hiukan sokeria ja suolaa. Ryhdy kaatamaan seokseen jauhoja ja öljyä vuorotellen, kunnes taikina on käsissä mukavan tuntuista. Vaivaa kunnes kyllästyt - tämä leipä ei ole niin arka, vaikka sitko jäisikin puutteelliseksi, sillä se paistetaan pellillä eikä sen kohoaminen tai kohoamattomuus nyt näköjään kauheasti pilaa makua (en saanut sitä kuivahiivaa toimimaan). Jätä taikina hengailemaan tunniksi peitettynä, ota vaikka lasi viiniä ja lue kirjaa. Kun taikina on kohonnut noin tuplaksi (tai sitten ei), kaada se leivinpaperin päälle syvälle uunipellille. Voitele oliiviöljyllä, koristele suolakiteillä ja rosmariinilla ja lätkäise uuniin noin puoleksi tunniksi tai kunnes leipä on kullankeltaista päältä. Nauti sellaisenaan, hyvän juuston kanssa tai dippaa oliiviöljyyn (se on terveellistä, ihan tosi).

Kasvis-cannellonit

Cannellonit ovat niitä söpöjä pastatuubeja, vähän kuin lasagnelevyjä rullalla. Tätä ohjetta varten yritä saada leveimpiä tuubeja mitä kaupasta löytyy. Jos tuskastut täyttämiseen, voit käyttää myös lasagnelevyjä. Lisäksi tarvitset 3-4 hengen annokseen (puolita määrät kahdelle):

kokonainen keskikokoinen kesäkurpitsa
2-3 paprikaa
pinaattia tuoreena (parempi) tai pakasteena (jos ei muuta saatavilla)
oliiviöljyä (taas kerran)
valkosipulinkynsiä maun mukaan
rosmariinia (jep, se on iso puska) ja muita tuoreita yrttejä, jos saatavilla
valmista yrttiseosta, suolaa, mustapippuria

juustokastikkeeseen:
noin kourallinen raastettua voimakkaampaa juustoa, kovaa tai puolikovaa (manchego vuohenjuuston ystäville, appenzeller tai vastaava väkevämmästä päästä tykkääville, jokin perus cheddar tai kermajuusto jos olet miedomman päälle, parmesaanikin käy)
maitoa noin litra
nokare voita (jos käytät täysmaitoa, tätä ei tarvita)
mausteita (muista tasapaino varsinaisen täytteen kanssa, voimakkaiden juustojen kanssa jätä pois)

päälle parmesaania tai muuta käsiin osuvaa raastettavaa juustoa

Pilko kasvikset alle sentti kertaa sentti -paloiksi, ne on tarkoitus tunkea pastatuubien sisään. Älä kuitenkaan muussaa, jotta syömiseen jää jotain suutuntumaa. Paista kasvikset pannulla oliiviöljyn ja mausteiden kanssa kunnes kesäkurpitsa on vähän pehmennyt, älä kuitenkaan ylikypsäksi. Pinaatit voi joko keittää tai höyryttää ensin ennen muuhun seokseen sekoittamista. Ryöpätäkin voi, jos pinaatin syöminen "raakana" arveluttaa - en tuoreiden pienten pinaatinlehtien kanssa ole tätä tehnyt.

Kiehauta maito kevyesti (älä polta pohjaan!) ja lisää joukkoon raastettua juustoa, nokare voita ja mausteita. Sekoita huolellisesti kunnes juusto sulaa joko kokonaan tai suiroiksi riippuen juuston tyypistä, ei niin vakavaa jos kaikki ei ihan sula. Ryhdy täyttämään tuubeja. Kasvisseoksen kannattaa antaa ensin hiukan jäähtyä, jotta näpit eivät pala. Jos kaikki täyte ei mene tuubien sisään, ei sillä niin väliä: lado tuubit vuoan pohjalle ja jätä ylimääräinen ja pois tursuava täyte tuubien ympärille. Teen itse tuubeista yleensä isoon vuokaan kaksi vierekkäistä riviä. Muista sekoittaa juustokastiketta vähän koko ajan, ettei se hyydy, tai tee kastike ylipäätään vasta täyttövaiheen jälkeen, jos ruoalla ei ole niin kiire.

Kaada juustokastike tuubien päälle niin, että tuubit peittyvät. Jos teit kastiketta liian vähän, jatka maidolla. Ilman nestettä jääneet tuubit palavat ja kuivuvat turhan helposti. Viimeistele kaatamalla päälle runsaasti juustoraastetta, parmesaania tai mitä ikinä nyt jämäjuustoja jääkaapista löytyy (jollet jo käyttänyt niitä kastikkeeseen). Juuston määrän voi valita, mutta minä suosittelen runsasta. Päälle voi vielä tässä vaiheessa rouhaista hiukan mustapippuria. Paista uunissa puolisen tuntia riippuen pastan määrästä.

Jos joku kysyy miksei siinä ole tomaattia: ei kaikessa italialaisessa ruoassa tarvitse olla, ja sitä paitsi juusto maistuu paremmin kun tomaatit jättää kerrankin pois. Eikä siinä ole lihaakaan, koska se on just hyvää ilman. Sieniä voisi ehkä kuitenkin käyttää, tai muita kasviksia, sen mukaan mitä on tarjolla. Cannellonit ovat hauskaa vaihtelua lasagnelle ja kivoja syödä!

Glaurung
Glaurung vastasi aiheeseen: Ruoanlaitto ja leipominen
30.05.2016 12:17 #36

Usein kun olen tarvinnut jonnekkin mukaan eväät olen väsännyt salaatin, jonka perustana on aina cuscusia ja fetaa. Lisäksi joukkoon olen paloitellut tilanteesta riippuen salaattia, pääasiassa kurkkua ja paprikaa, ja hedelmiä. Välillä joukkoonon tullut laitettua kanaa ja pähkinöitä. Hyvää on ollut ja melko nopea tekoinen.

18.12.2016 22:28 #37

Yleensä teen piirakat mututuntumalla, mutta nyt tuli sen verran hyvää, että pakko laittaa resepti ylös. :smile:

Taikina:
2-3cm siivu normaalista voipaketista
purkki (250g) maitorahkaa
noin kolmisen desiä jauhjoa, 1/3 graham ja 2/3 karkeaa vehnää

Sulata voi pehmeäksi. Sekoita joukkoon rahka ja jauhoja sen verran, että taikina on löysänpuoleista, muttei kuitenkaan juoksevaa. Anna levätä hetki ja taputtele taikina sen jälkeen piirakkavuokaan, esim. noin 30x20cm leveälle riittää tämä taikina hyvin. Isompaan tuplaa satsi. Taikinaa on hyvä saada noin sentin kerros.

Täyte:
pienilehtisiä tuoreita pinaatteja pienehkö pussi
paketti fetajuustoa
purkki ruokakermaa
yrttiseosta, chiliä, pippuria yms. mausteita oman maun mukaan

Pese pinaatti huolella (pikkupinaattia saa käyttää ryöppäämättä, mutta olen vähän vauhko), silppua saksilla pieneksi. Murskaa feta ja sekoita pinaatin joukkoon ruokakerman kanssa. Mausta seos ja pyörittele tasaiseksi. Kaada vuokaan kerrokseksi taikinan päälle, pinnalle voi vielä laittaa hiukan juustoraastetta. Paista uunissa noin puoli tuntia ja tarjoile lämpimänä.

08.09.2017 14:40 #38

Ylenpalttisesti punaherukoita tarjolla. Tuoremehua sitruunahapolla. Mäskistä kakku:

50 g munkkirasvaa
50 g rypsiöljyä
2 dl sokeria
1 muna
vajaan puolen ämpärillisen herukoita jäännös
reilu ropaus pomeranssinkuorta
2,5 dl tattarijauhoja
2,5 dl vehnäjauhoja
2,5 dl nestettä (mustaherukanlehtisiman hiivaiset pullonpohjat)
1 tl soodaa
2 tl Bextartaria

Rasvat ja sokeri tasaiseksi seokseksi, muna mukaan ja vatkataan hyvin. Mäski, mauste, vuorotellen nestettä ja jauhoja, joissa nostatusaineet. Vuokaan ja paistetaan reilu tunti 175 C.

Lopun mäskin olen kuivannut ja jauhanut. Nyt erä herukoita purkissa viinan ja sokerin kanssa, tähtäimenä likööri.

27.09.2017 16:40 #39

Keittiökemiaa ja lihotusreseptejä.

Ranskalainen voikastike, beurre blanc:
- 0,5 dl viinietikkaa
- 0,5 dl viiniä tai sitruunaa
- sipuli
- ainakin 300 g voita, puoli kiloakin menee hyvin
Keitä lähes kuiviin sipulisilppu ja nesteet, ota liedeltä, lisää erittäin kylmää voita nokareina. Palauta liedelle vesihauteeseen tai miedoimmalle lämmölle ja lisää voita vähitellen. Happo pitää maitosakan koossa eikä siis tapahdu kuten voita lämmittäessä yleensä, kun kirkas neste ja valkea sakka erottuvat. Tulos on kuohkea kastike. Lämpö ei saa nousta liian kuumaksi eikä kastiketta voi lämmittää uudelleen, tai saadaan sulanutta voita. Tämän kanssa saa syötyä paljon kukkakaalia.

Kinuskikakku

Sokerikakkupohja, väliin pihlajanmarjasosetta, omenaa ja vaniljakiisseliä:

Kermaa, sokeria, vaniljaa, munankeltuainen, perunajauhoja, voita, sitruunaa. Tässä on kaksi saostajaa, perunajauho gelatinoituu yli 60 C:ssa, keltuaisen proteiinit saostuvat n. 80 C:ssa. Kovin paljon kuumemmassa saadaan klimppejä ja rikin makua.

Päälle kinuskikastike:
Yhtä paljon kuohukermaa ja sokeria keitetään kunnes neste on niin vähissä, että lämpö pääsee kohoamaan n. 130 C:een, jolloin tapahtuu Maillardin reaktio ja ehkä vähän karamellisoitumistakin, seos saostuu ja muuttuu vaalean kermatoffeen väriseksi. Tippa sitä kylmään veteen muuttuu heti toffeeksi.

Kaadetaan kakun päälle ja koristellaan punaherukoilla ym.

Valvojat: IivariSarantha
punnort, duiduli79, PercyJacksonfani