Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
25.10.2013 10:35 #21

Mitäpä tuossa on hävettävää. Kun aloitin fantasian lukemisen Sormusten Herralla joskus 14-vuotiaana, niin suurinpiirtein puolet luokan pojista luki sen kanssa. Äidinkielen opettajakin oli hommassa mukana: hänen mielestään se oli "maailman paras kirja". Sitten kun Lovecraft ja Howard astuivat kuvaan muutamaa vuotta myöhemmin, niin pari kaveria innostui niistä kanssa. Ja se "kevytfantasia", Dragonlancet ja muut, ovat edelleen kovaa kamaa kaveripiirissä.

Eipä tuossa harrastuksessa ole mitään seliteltävää. Jos joku pitää sitä vaikkapa lapsellisena, niin se on sen ongelma. Heidän kanssaan puhutaan sitten muusta kirjallisuudesta. Ei se ole sinänsä mulle mikään ongelma koskaan ollut, sillä lukemistoni ei rajoitu pelkkään fantasiaan. Olen lukenut Huoviset, Linnat sun muut melkein kannesta kanteen.

THE GOD CREATED SHIT.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
25.10.2013 11:02 #22

Miksi olisin hävennyt? Olen aina saanut pikemminkin syyn luennoida muille, kuinka heidän niin kovasti fanittamansa Star Warsit ovat kaikkea muuta kuin kunnon science fictionia, science fantasyn ollessa parempi termi jne. Kyse on pisara meressä mun besserwisser-osassa persoonaani :cheesy:

Lapsuus / teiniaikoina kakskytä vuotta sitten muut lukivat (ne jotka osasivat lukea :grin: ) perussupersankarisarjiksia, fanittivat teinipoppareita tms. joten ei kenelläkään ollut syytä kuittailla minun mieltymyksistäni. Enemmän tietokoneharrastus ja yleinen kiinnostus tieteisiin herätti hämmennystä, kuin kuluttamani scifi ja fantasia.

Isoimmat herneet olivat nenässä yleensä aikuisilla, joille etenkin fantasia oli sama kuin lastensadut. Ja kun melkein aikamies on kiinnostunut lastensaduista, niin se herätti ihmetystä niin kauan kunnes aloin kertoa minkälaisia juonikuvioita lukemissani kirjoissa oli, ja kyseenalaistin että milläs tavoin joku Saatana saapuu Moskovaan eroaa fantasiagenrestä.

Jep. Hyökkäävän puolustuksellinen kanta on jouduttu usein ottamaan, mutta ei kyse ole ollut häpeästä tai "en kehtaa tästä asiasta puhua" -fiiliksistä.

Dyn kirjoitti: Mä olen viimeksi hävennyt kirjojani luettuani Fifty Shades -triologiaa julkisella paikalla.

Kirjaa tai sen kantta näkemättä veikkaan, että jos kyse on vain nimestä, niin ne jotka kirjan tuntevat eivät välttämättä välitä.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 25.10.2013 11:02 : Rasimus.

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
25.10.2013 12:11 #23

Minusta on erittäin mielenkiintoista, että spefiharrastuksen hyväksyttävyys riippuu ainakin oman kokemukseni mukaan alasta. Jos kerron harrastavani historiallista fiktiota niin ihmiset olettavat minun olevan historianopiskelija. Jos taas puhun scifistä tai fantasiaksi minua luullaan luonnontieteilijäksi. Ovatko luonnontieteen leimautuneet niin nörttialaksi vai mistäköhän tämäkin taas johtuu?

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
25.10.2013 14:55 #24

Tämähän on osoittautunut mielenkiintoiseksi aiheeksi. On jännittävä kuulla, miten erilaisia kokemuksia ihmisillä on.

Minä taidan määrittää itseäni tietyllä tavalla fantasian kautta ja innostukseni fantasiaan on varsin kokonaisvaltaista. Tarkoitan tällä sitä, että lukemieni kirjojen lisäksi kiinnostukseni fantasiaan on jollain tasolla vaikuttanut myös siihen, mitä muuta harrastan, mitä katson televisiosta, kuinka pukeudun, kuinka sisustan kotiani, mitkä tapahtumat kiinnostavat minua, keiden kanssa vietän aikaani, mitä olen opiskellut, mistä kirjoitin graduni...

Koska fantasia kuuluu hyvin suuressa määrin osaksi elämääni, en luultavasti tule edes ajatelleeksi, että fantasian lukeminen voisi olla jotenkin hävettävää. Tämän takia myös luultavasti ihmiset ympärilläni ovat sellaisia, jotka suhtautuvat aiheeseen suvaitsevammin ja kiinnostuneemmin.

Sen sijaan Emelien edellä mainitsema kiinnostus animeen ja mangaan on sellainen aihe, jota minäkin taidan hieman kartella. En häpeä tätäkään kiinnostusta, mutta minulla ei myöskään ole tarvetta ryhtyä selittelemään kiinnostustani sitä ymmärtämättömille. Fantasian puolesta taas taistelen ilomielin, jos joku haluaa tätä kiinnostustani paheksua.

Vumpalouska
Upseeri
Vumpalouska vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
25.10.2013 15:01 #25

Koirana en tunne häpeää...

Olen ylpeä scifinörtti ja joskus (hyvin harvoin) kun jollain on asiasta jotain sanottavaa, lyön mokoman lukkoon toteamalla, että scifikirjallisuus on sitä kaikkein korkeatasoisinta kirjallisuutta, koska se on täynnä kovaa tiedettä ja spekulaatiota tulevasta - jotain mihin tylsä mainstream-kirjallisuus ei tule koskaan pystymään...

Vähäisempien Valojen Herra

Viimeksi muokattu: 25.10.2013 15:02 : Vumpalouska.

max
max vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
25.10.2013 16:52 #26

Kovan sci-fin lukemisella voi kieltämättä suorastaan ylpeilläkin, itse voin ainakin sanoa suoraan ettemn ymmärrä mitään jostain Rajaniemen jutuista, jotka ei edes ole sitä pahinta ääripäätä.. Mutta silloin ehkä tavallaan ylpeilee kiertoteitse fysiikantaidoillaan..

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
25.10.2013 18:42 #27

Lopetin jo aikoja sitten häpeämästä mitään, mitä teen tai harrastan. Joskus peruskouluaikoina porukka vähän ihmetteli, miksi luen mielummin kirjoja kuin päristelen mopolla ympäri kyliä, mutta en silti nähnyt tarvetta salailla kiinnostukseni kohteita. Ihmiset kummastelivat enemmänkin sitä, että luin ylipäätään, eivät niinkään itse fantsujuttuja. Äidinkielenopet kyllä diggasivat lukuharrastustani, vaikka eivät ehkä tienneetkään, mitä tarkalleen ottaen luin.

Nykyisin minulla on vain pari kaveria, joilla on nörtähtäviä ominaisuuksia. Epänörttienkin kanssa vietän aikaa, mutta en millään tavalla salaile omaa nörtismiäni. Välillä monet kyllä ihmettelevät, että mitä hienoa näen esim. videopeleissä, miksi kulutan rahaa hintaviin kirjoihin tai miksi leffahyllyssäni on japanilaisia taide-elokuvia. Reaktiona ihmettelyihin selitän kyllä mielelläni, mistä näissä asioissa on kyse ja useimmat ovat sen jälkeen ihan ok minun ja aktiviteettieni kanssa.

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 25.10.2013 18:44 : Astorethein.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
25.10.2013 20:31 #28

Ei ole oikeastaan koskaan ollut tarvetta hävetä. Ala-asteella koko kaveripiiri (eli käytännössä koko ikäluokka) oli ihan yhtä fantasiaintoilijoita kuin minäkin ja meitä taisi olla yhteen aikaan Risingissakin kirjoilla 6-7 kaverusta. Kaikenlaiset fantasiakeskustelut, Nightwishin lyriikoiden kääntämiset ja amatöörilarpit oli ihan arkipäivää. Sukulaisillekin taisi olla enemmän silmienpyörittelyn aihe tämä yleinen lukemisen määrä, ei suinkaan se mitä tuli luettua. Vanhemmiten into on vähentynyt sekä itsellä että kavereilla, mutta fantasiaa tulee edelleen luettua ja heitelleen satunnaisesti edelleen fantasiakirjasuosituksia toisillemme. Toisaalta itse olen henkisesti edelleen fanityttö (fanituksen aihe aina vaan vaihtelee) ja se on ehkä itselleni suurempi häpeän aihe kuin fantasia.

Täytyy tosin myöntää että harvoin sitä tulee julistaneeksi lukevansa fantasiaa. Saatan sanoa olevani ahkera lukija, mutta harva kyselee sen kummemmin lukutottumuksien perään. Paljastan itseni lähinnä silloin kun saan päähäni alkaa esittelemään päässäni olevaa turhan tiedon määrää eli lausun ulkomuistista lajitteluhatun runon tai Dragonlancen Yhdeksän Sankarin laulun.

Always follow your doubts.

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
25.10.2013 20:40 #29

En pysty oikeastaan määrittelemään omaa lukuharrastustani kovin yksiselitteisillä termeillä, sillä sellaisia ei oikein löydy. Luen spefin puolelta eniten maagista realismia ja kauhua, joten sanana fantasia ei oikein sovi kuvaamaan nykyisiä lukumieltymyksiäni. Siksi en tule harrastuksestani sen suuntaisilla termeillä puhuneeksikaan.

Sen sijaan jos jossain yhteydessä harrastukset, elämäntavat ja muut vastaavat viitekehykset nousevat esille, saatan todeta esim. että "erityisesti nuorempana luin paljon fantasiaa, kauhua ja muuta sellaista", samoin saatan myös mainita että minulla on roolipelaajataustaa, jos sen esille tuominen on jossain yhteydessä olennaista. Enkä oikein keksi mitään yhteisöä tai yhteyttä, jossa en kehtaisi näistä puhua.

kyty kirjoitti: Voi olla, ettei enemmistöllä edes ole yhtä paljoa mielikuvitusta kuin sci-fi- ja fantasiaharrastajilla, joten he kokevat mukavammaksi kuluttaa arkisempaa viihdettä josta saavat enemmän irti. Tai ehkä osa haluaisi lukea fantsua, muttei uskalla, koska "mitä ihmisetkin ajattelisivat?"

Tällainen yleistäminen on vähän tylsää ja... mielikuvituksetonta. Minä luen parhaimmillaan varmaan puolet ja puolet realistista kirjallisuutta ja spefiä, pitkällä aikajänteellä realistista tulee varmaan luettua vähän enemmän. Lukemastani spefistäkin varmaan 90 % on "tähän maailmaan" sijoittuvaa ja puitteiltaan aika arkista tarinaa. Usein minusta on tuntunut, että jos tykkää lukea spefiä, niin oletus on että silloin identifioi itsensä nimen omaan tämän kirjallisuudenlajin harrastajaksi, mutta minulle spekulatiivinen fiktio on vain yksi osa lukuharrastustani. En kuitenkaan koe, että olisin sen vuoksi mielikuvituksettomampi kuin "täysiveriset" spekulatiivisen fiktion harrastajat.

Ylipäätään raja-aidat eri genrejen välillä ovat höllentyneet. Silloin kun minä olin yläasteella ja lukiossa (2000 -luvun taitteessa), fantasian lukeminen tarkoitti nimenomaan niitä tiiliskivikirjoja joiden kansissa oli lohikäärmeitä ja sisäsivuilla jonkin kuvitteellisen maailman kartta. Kun taas nykyään jos katsoo esimerkiksi täältä Risingilta uutuuskirjojen listaa, joukossa on monia sellaisia joissa spefimpi aines on vain yksi osa tarinaa.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

Viimeksi muokattu: 25.10.2013 20:42 : Sarantha.

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
26.10.2013 10:09 #30

Kyllä, häpeän.

Lukemista ihmetellään paljon enemmän kuin mitä luen, mutta enivei, piilottelen asiaa. Kavereiden kesken ei tietenkään mitään ongelmaa, samanlaisia fantasiafaneja on muutama, mutta julkisilla paikoilla yksin. Jos kaveri jättää mut kouluun yksin, mieluummin luen jotain missä on huomiota herättämätön kansi, eikä välttämättä mitään niin järjettömän... värikästä. Tuulen varjo ja Enkelipeli ovat molemmat hyviä koulukirjoja, tekemistä tunnille, "rahvas" ei tiedä mitään, mutta erääseen opettajaan tein vaikutuksen. Ei vain viitsisi samoja kirjoja rahdata mukanaan joka päivä.

Olen heikko. Se on kamalaa. Kotona luen mitä haluan (ja niistä osa häpeän myös tällä foorumille...) ja olen onnellinen yksinäinen susi. Mutta ei saisi välittää massan mielipiteistä.

Vumpalouska
Upseeri
Vumpalouska vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
26.10.2013 14:45 #31

The Big Bad Wolf kirjoitti: ...ja niistä osa häpeän myös tällä foorumille...

Pakko olla...

Vähäisempien Valojen Herra

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
27.10.2013 00:01 #32

Jouduin hetken aikaa miettimään miten kysymykseen vastaisin. Rankan koulukiusaustaustan takia en pitkään esitellyt mitään tekemisiäni julkisesti, mutta kyseessä ei oikeastaan ollut häpeäminen vaan sulkeutuminen.

Nykyjään kun olen päässyt moisesta yli, olen ylpeä siitä kuka olen ja mitä teen. Eli voin hyvinkin esitellä outoja harrastuksiani missä vain.

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
27.10.2013 01:20 #33

Dragan kirjoitti: Rankan koulukiusaustaustan takia en pitkään esitellyt mitään tekemisiäni julkisesti, mutta kyseessä ei oikeastaan ollut häpeäminen vaan sulkeutuminen.

Dragan, allekirjoitan sanomasi täysin. Esim. yläasteella en antanut itsestäni mitään ulos, en vatteiden, musiikki- tai kirjallisuus makujeni suhteen. Nykyään olen avoimesti outolintu nörttityttö. :)

Jupe
Jupe vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
02.11.2013 18:29 #34

En periaatteessa häpeä. Olen lapsesta asti ollut outo ja koulukiusattu nolojen harrastuksien ja kiinnostuskohteiden takia (tuli mieleen muutaman vuoden takainen Hesarin juttu siitä mitkä harrastukset, musiikkimaku ja pukutumistyylit ovat noloja koululaisten mielestä). En ole nörtti, en välitä scifistä enkä harrasta muutenkaan "tyypillisiä nörtti" juttuja.

Luen paljon kirjoja, joka toinen lukemani kirja on fantasia/kauhu aiheinen. En ole ikinä lukenut kirjoja koulussa välitunnilla jne. joten jos luen kirjoja niin matkustan yksin julkisilla joten kukaan ei ole huomannut luku harrastustani vaikka en salaa sitä. Hiukan kyllä nolottaa se että pidän vampyyri kirjallisuudesta, elokuviasta jne. koska en halua että lullaan mun olevan Twilight fani ja koska muutenkin vampyyrit ovat "muodissa".

Luonani ei käy kukaan, mutta yllättyisivät kirjahyllystäni. Joskus olen maininnut että luen paljon kirjoja, monet ovat yllättyyneet siitä koska ovat luulleet että en tee muuta kuin vain shoppailen. Eli kiitti vaan että mua pidetään tyhmänä ulkonäön perusteella. :roll: Onnistun aina hämmentämään muita kertomalla että luen kirjoja, ompelen, kuuntelen vain raskasta musiikkia, olen partiolainen ja olen kiinnostunut politiikasta, historiasta ja sodista. :roll:

Viimeksi muokattu: 03.01.2014 21:04 : Jupe.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Snowshadow

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
03.01.2014 20:52 #35

En häpeä scifiharrastustani, mutta toisaalta en myöskään häpeä muutakaan eksentrisyyttäni. Mielestäni scifissä on hyvin laaja skaala hyvin kevyestä kirjallisuudesta hyvin raskaaseen, aivan kuten realistisessakin kirjallisuudessa, ja vaikka luenkin lähes yksinomaan scifiä, lukemiseni painottuvat sinne raskaampaan päähän. Raskas scifi on siinä mielessä mielestäni mielekkäämpää luettavaa kuin raskas mainstream, että se keskittyy enemmän asioihin ja vähemmän ihmisiin.

Scifin ja fantasian yhteenniputtamisen olen aina kokenut siinä mielessä ongelmalliseksi, että fantasia tuntuu olevan enempi yksinomaan sitä kevyttä eskapismia, enkä mielelläni tule rinnastetuksi niihin, jotka lukevat yksinomaan fantasiaa.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 03.01.2014 20:55 : punnort.

Vierran
Kadetti
Vierran vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
04.01.2014 01:14 #36

En häpeä lukemiani scifi- tai fantasiakirjoja, koska luen myös romantiikkaa ja romanttisia elementtejä sisältävää kirjallisuutta, ja niiden kansien/kirjojen kanssa kulkeminen on aina arvotetumpaa kuin fantasia- tai scifikirjallisuuden lukeminen. Tämä koskee myös hybridejä, kuten urbaani fantasia (nykymerkityksessä), paranormaalit romanssit, jne.

Fere
Kaartilainen
Fere vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
04.01.2014 14:20 #37

Kyllähän sitä välillä vähän tietynasteista häpeämistä on. Kuitenkin sellaisissa yhteisöissä liikun joissa nyt ei hirveän tuttu ole fantasia ja scifi. Kun ihmiset saa tietää että suuntautuminen on tuonne fantasia puolelle kirjallisuudessa (ja elokuvissakin) niin saa vähän sellaisia huvittuneita katseita. Kyllähän se aina vähän jossain tuntuu, mutta en minä häpeile. En tieten tahtoen yritä peitellä harrastustani, mutta en minä sitä mainostakkaan.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
18.03.2014 14:46 #38

Ei hävetä eikä "henkinen ikä" -testitulos 16 v. En juuri ole tavannut naurajia, tunnen vain monia joiden mielestä fantasia on kamalan tylsää ja ainakin yhden, jolle se on liian pelottavaa. Töissä yritän olla jäämättä kiinni lempifantasiahahmojeni seksipitoisten fanficien lukemisesta.

Sapfo
Epäkuollut
Sapfo vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
19.03.2014 20:36 #39

Miksi häpeäisin itseäni? Minä luen ja kirjoitan sitä, harrastan sitä, olen sitä.

Vain asioita jotka ovat pakollisia voi hävetä. Eiköhän tämä ole oma valinta, jos sitä häpeää niin lopettaa sen, ettei tarvitse hävetä.. Omapa on valinta.

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Häpeätkö ikinä sci-fi/fantasiaharrastusta?
19.03.2014 21:25 #40

En, kunhan ette sotke minua niihin perkeleen tietokonepelien pelaajiin.

Valvojat: IivariSarantha
Uusin jäsen: Irma Niemiaho