Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
30.10.2013 22:37 #21

En itse aikoinaan liittynyt Facebookkiin koska ajattelin että turha sinne on mennä mainostamaan sitä ettei itselläni ole valtavaa kaveripiiriä, tuskin olisin saanut ystävälistaani kuin muutaman hassun nimen. Ajattelin myös että itse tuottamani sisältö olisi lähinnä listausta mitä elokuvia olen viimeksi katsonut, joten jätin väliin. Turha mainostaa elämättömyyttäni siellä.

Kerran oli kyllä liittyminen lähellä kun kaunis naispuolinen työkaveri, joka oli paikkakunnalla vain projektiluonteisesti, pyysi liittymään Facebookkiin. Ja olin kuullut että se olisi parempi paikka tehdä tuttavuutta naisiin kuin esimerkiksi nettitreffit, joita olin joskus kokeillut ja pettynyt.

Sitten alkoi tulla negatiivista juttua Facebookista kaikkinen vakoilujuttuineen, ja kun itse samoihin aikoihin huomasin kuinka Google vakoilee nettiliikennettä (jo muutama vuosi ennen tätä uutta vakoilukohua) niin se laittoi viimeisen naulan Facebookin arkkuun.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
30.10.2013 23:34 #22

Sarantha kirjoitti: Mistä se "pakko" tulee? Ei FB ainakaan minulle toiselta puolelta asuntoa läppärin näytöltä huutele, jos minua sattuu kiinnostamaan tehdä mieluummin jotain muuta. Jos ei pysty rajaamaan omaa netin/minkä tahansa median käyttöä, niin onko vika silloin kyseisessä välineessä vai omassa persoonassa?

"Pakko" tulee siitä jos pitää yhden asian (esimerkiksi seuran tiedoitusten) takia liittyä sivustoon, jota ei muuten käyttäisi eikä halua käyttää. Pakkohan sitä on välillä tarkistella, muuten se ei täytä tarkoitustaan informaatiokanavana. Tokihan siellä saa myös valita mitä tietoja itsestään antaa, mutta periaatteessa on ongelmallista vaatia liittymään Facebookin kaltaiseen palveluun edes tiedotuksen takia, vaikka se onkin ns. helpompaa kuin seuran omalle sivustolle kirjautuminen - jos siis sitä käyttää muutenkin.

Facebookia ei kuitenkaan voi mielestäni verrata suoraan esimerkiksi puhelimen käyttöön, sillä se on vain yksi sosiaalisen median sivusto muiden joukossa. Puhelimissakin saa valita mallin, käyttöjärjestelmän ja operaattorin, eikä joudu käyttämään samaa palvelua kuin kaikki muut. Sama pätee sähköpostiin.

Metusalem
Metusalem vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
30.10.2013 23:52 #23

Sarantha kirjoitti:

yhteydenpito ystäviin ja tuttuihin pikemminkin typistyi kuin lisääntyi tai avartui FN:n myötä. Käytännössä en välttämättä ole tavannut tiettyjä ihmisiä vuosiin, mutta tiedän silti heidän opiskelupaikkansa, parisuhteensa ja mitä he ovat viimeksi syöneet, koska olen lukenut sen internetistä. Onko tämä muka yhteydenpitoa?

Pitäisitkö sä niihin ihmisiin kovinkin aktiivisesti yhteyttä ilman Facebookia? Millä tavalla juuri FB estää sen "oikean" yhteydenpidon? Onko siellä kaverilistoilla pakko pitää ihmisiä joiden kuulumisten tietäminen ilman "oikeaa" yhteyttä ahdistaa noin paljon?

Sanon nyt alkuun, että en ole kritisoimassa sinun tai kenenkään muunkaan Facebookin käyttöä enkä vaatimassa sivuston alasajoa. Kyse on subjektiivisesta kokemuksesta siitä, mikä itselleni sopii parhaiten. Minulta meinaa aina käämit palaa, kun ihmiset kärttävät ylen määrin perusteluja valinnoilleni silloin kun ne ovat "normaalista" poikkeavia. Ja vaikka tässä ei omien sanojesi mukaan olekaan mitään henkilökohtaista, en pysty tulkitsemaan noita kaikkia kolmea kysymystä aivan täysin retorisiksi.

Njoo, kun tarkemmin miettii, niin omien kokemusten ja mielipiteiden kärkevän ilmaisemisen ja yleisperiaatteiden julistamisen välillä voi olla hankala tehdä eroa. Ehkä ainakin piilevästi kehotin jokaista lähtemään Facebookista virtuaaliset ovet paukkuen. Tämä on kuitenkin sivuseikka.

Ensimmäiseen kysymykseen: olen Facebookista erottuani pitänyt aikaisempaa enemmän yhteyttä ihmisiin tekstiviestein, soittelemalla ja jopa kasvotusten tapaamalla.

Toiseen kysymykseen: Facebook ei tietenkään "estä" "oikeaa" yhteydenpitoa, mutta tekee sen vähemmän tarpeelliseksi.

Kolmanteen kysymykseen: ei minua erityisesti ahdista kenenkään tietyn ihmisen kuulumisten tietäminen, vaan yleinen ajatus siitä, että ihmisen kuulumiset luetaan netistä eikä kuulla häneltä itseltään. Sanavalintani "tiettyjä ihmisiä" oli harhaanjohtava ja huonosti muotoiltu, tarkoitin "määrittelemätöntä joukkoa ihmisiä". Toisaalta jos olisin kirjoittanut vain "ihmisiä", se olisi tarkoittanut, etten ole nähnyt ketään vuosiin. Hmm.. vaikea selittää. Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitin.

Myönnän, että Facebook on hirmu kätevä yhteydenpitoväline monissa tapauksissa. Mutta jos muita häiritsee pelkästään se, etten ole Facebookissa, en voi pitää sitä omana ongelmanani. Loppujen lopuksi syy lähtööni ei ollut ensi sijassa tämä "oikean" yhteyden puute, vaan ihan ajankäytölliset seikat.

Myönnän, persoonassani on vika. En osannut olla selaamatta Facebookia silloin, kun olisi tärkeämpää tekemistä. Jäin myös usein turhan pitkäksi aikaa FB:hen täysin turhia sivuja selailemaan. Pääasiassa siksi katsoin järkevimmäksi ratkaisuksi lähteä koko sivustolta.

Sarantha kirjoitti: Ylläolevat kommentit ovat tarkoituksella kärkeviä, eivätkä erityisesti juuri kyseisille kirjoittajille suunnattuja. Nuo vain kuvasivat niin hyvin tiettyjä "negatiivisia kliseitä" FB:n turmiollisista vaikutuksista, etten voinut vastustaa kiusausta kommentoida.

"Negatiivinen klisee" on ehkä vähän huono ilmaisu käytettäväksi tässä, sillä puhun omasta kokemuksestani Facebookissa vuosikaudet luuranneena. Totesin vain, että ei ole minun juttuni, ja kerroin miksi. Nämä kliseet voivat siis olla täysin totta ainakin joidenkin ihmisten elämässä.

Last edit: 01.11.2013 19:42 : Metusalem.

Fantasyfan
Fantasyfan vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
03.11.2013 18:24 #24

Liityin Facebookkiin 2007 kun siellä oli jo tarpeeksi iso määrä kavereita valmiiksi. Eteenkin alkuaikoina oli tosi siistiä kun löysi jälleen niitä ihmisiä joihin luuli yhteyden kadonneen jo kokonaan. Facebook onnistui ehdottamaan minulle jopa vaihtarikavereitani.

Nykyään Facebook on pelottavan dominoiva ajankäytön ja yhteydenpidon suhteen. En haluaisi olla niin riippuvainen yhdestä sivustosta. Sähköpostiviestinnässäkin oli sentään monta eri yrittäjää. Nykyään Facebook on se sivusto jonka tarkistan aamulla ensimmäiseksi ja illalla viimeiseksi ja pelottavan monta kertaa siinä päivän aikana. Se nielee yllättävän paljon aikaa vaikka antaakin vaivattoman tavan pitää yhteyttä muihin.

Olen Facebookin lisäksi liittynyt pariin muuhunkin paikkaan. Toisen paikan nimen olen jo unohtanut. Siellä oli pari kaveria. Ja Google+:aan menin myös kokeeksi, mutta siellä ei ole aktiivisena kriittistä kaveriporukkaa että muistaisin itse käydä siellä koskaan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Emelie vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
04.11.2013 11:45 #25

Samanlainen fiilis kuin aika monella muullakin: ristiriitainen. Olen tullut melko vainoharhaiseksi sen käyttämisestä viime aikoina, tuntuu, että FB "tarkkailee" kaikkea mitä teen verkossa (vähän niin kuin Google...). En pidä siitä, että ihan kaikkialle on tullut näitä nappuloita, että pystyy jakamaan uutiset/artikkelin/asian/jotainjotainjotain heti samantien omalla seinällään.

Kirjauduin sivustolle joskus 2008 ihan vain mielenkiinnosta. Sen jälkeen suurin osa vanhoista tutuistakin löysi sinne tiensä, mutta juurikaan yhteyttä en ole heihin pitänyt FB:kään kautta. Harvemmin kirjoittelen omaan elämääni liittyviä postauksia, enemmänkin linkitän seinälle jotain muuta kautta tulleita itseäni huvittavia juttuja.

Facebook ei kylläkään syö aikaani juuri lainkaan, en ole sinänsä aktiivinen siellä vaikka se olisikin koko ajan päällä. Enemmän minulla menee aikaa vaikkapa Goodreadsissa tai täällä Risingilla pyörimiseen.

Minulle FB on ehdottomasti se helpoin tapa olla yhteydessä toisiin ihmisiin. Suhtaudun siihen nykyään hitusen postiivisemmin kuin aikaisemmin juurikin sen takia, että FB on myös mukava tapa ujolle ihmiselle lähestyä jotakuta toista ihmistä. Tästä minulla on omakohtaista kokemusta vastaanottavana osapuolena. Olen edelleen hyvin tyytyväinen, että kyseinen ujo ihminen rohkaistui, pyysi minua kaverikseen ja sen jälkeen uskalsi vielä kommunikoida FB:n kautta minun kanssani. Siitä on tuloksena tällä hetkellä varmaan paras parisuhde mitä minulla on koskaan ollut. Totta kai siihen liittyy paljon muutakin, mutta FB mahdollisti ne ensiaskeleet.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Nafisan

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
04.11.2013 17:54 #26

Koska facebook jumittaa rankasti chromella tällä hetkellä niin päätin lopettaa aktiivisen käyttämisen. Muutaman kerran päivässä käyn katsomassa onko hyviä bileitä tulossa.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
11.11.2013 21:51 #27

Käytän nettiä ihan liikaa... Olen välttynyt tähän asti Facelta, enkä tule liittymäänkään. Kavereistani yksi luovutti pari kuukautta sitten ja liittyi pysyäkseen perillä oppilaskunnan ja harrastusporukoidensa menoista. Nyt meitä on enää kaksi kasvotonta... ( :wink: ) Minä saan kaiken informaation vanhanaikaisilla textareilla.

Jos joskun erehdyn luomaan itselleni tilin, kännylasku kohoaa niiiiin pilviin. Nytkin on vaikeuksia pysyä paketin rajoissa...

Lähipiiriä näen usein, irl, enkä kaipaa facekeskusteluja. Vähemmän tuttuja näen koulussa ja teatterissa. Se riittää ihan liian tarpeeksi.

Valjus
Aseenkantaja
Valjus vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
18.11.2013 19:27 #28

Jo kauan kieltäydyin luomasta facea, mutta noin puoli vuotta sitten henkinen muurini palvelua vastaan murtui ja liityin palveluun. Ennen olin käyttänyt Twitteriä, mutta hylkäsin sen piakoin sillä ketään tutuistani ei käytä kyseistä palvelua. En voi sanoa katuvani naamakirjaan liittymistä. Facesta on ollut rutkasti niin hupia kuin hyötyäkin. On helpompi olla yhteydessä tuttuihin ja tietää niiden kuulumiset joita en pahemmin näe.

Luotuani käyttiksen en ollut perin aktiivinen käyttäjä, kävin tarkistamassa meiningit noin kahden viikon välein. Nykyään en voi olla netissä ilman, että käyn alati Facessa katsomassa onko tullut uusia viestejä tai mielenkiintoisia päivityksiä. Samanlainen riippuvaisuus on ollut jo kauan myös YouTubea kohtaan, jossa haluan vastata mahdollisimman moneen palautteeseen joita saan käyttäjiltä. En näe tätä kuitenkaan minään huonona puolena. Joten olen ihan tyytyväinen että liityin :cool: Eihän siitä mitään negatiivista ole itselle seurannut.

Ligandi
Vintiö
Ligandi vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
20.11.2013 21:15 #29

Minulle Naamakirja on enemmän tapa pysyä perillä mielenkiintoisten henkilöiden (kirjailijat yms), bändien, järjestöjen ja vastaavien asioista. Niitä on oikeastaan enemmän kuin varsinaisia ystäviä. Tosin pidän mielelläni ystävälistan pienenä. Twitteri ja Instragram ovat myös käytössä, mutta toistaiseksi ne eivät ole säväyttäneet.

Last edit: 20.11.2013 21:15 : Ligandi.

Pimeyden peto
Teknikko
Pimeyden peto vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
20.11.2013 21:28 #30

Face mulle enää paikka jossa saa harrastusjengiä yms. kiinni.
eipä siellä tule enää mitää tehtyä

sipulia

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
08.12.2013 14:19 #31

Minä loin itselleni Facebook-tilin vuonna 2007, kavereina oli monia Risingshadowiltakin, mutta poistin kuitenkin tilini muistaakseni 2011. Facebook on varmasti tämänkin parin vuoden aikana muuttunut vielä paljon siitä, mitä se oli silloin kun itse sitä käytin.

Syitä miksi poistin oman tilini on tietysti monia. Vaikka alle sata kaveria ei kuulosta suurelta määrältä (eikö keskimäärä ole jotain 200?), sataankin mahtui niin läheisiä ystäviä kuin työkävereita mm. esimies. Jälkeenpäin alkoi olla erittäin vaikeaa määritellä sitä, mitä näkyy kellekin. Olin jo aiemmin käyttänyt Facebookkia melko avoimesti kun kavereina oli ollut oikeasti minut myös hyvin tuntevia ihmisiä. Jos nyt alkaisin käyttää palvelua, luokittelisin Facebook-kavereita alusta asti tai miettisin paljon tarkemmin mitä kirjoitan ja millaisia kuvia sinne laitan.

Facebookin puolustuksesi on kuitenkin sanottava, että se on hyvä yhteydenpitoon. Itse asiassa sosiaalinen elämäni on ehkä hieman kärsinyt inflaation juuri siksi, että kaverit hoitavat suurimman osan yhteydenpidosta ja asioiden sopimisesta Facebookissa ja jonkun pitäisi aina erikseen ilmoittaa minulle kaikesta. Aina välillä olen myös tullut ajatelleeksi pidetäänkö Facebookittomuutta jotenkin outona, vaikka ei kukaan ole minulle suoraan näin sanonutkaan.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
08.12.2013 23:49 #32

Puolikuu kirjoitti: Toisekseen, en osaa käyttäytyä sosiaalisessa mediassa. Sormeni syyhyävät päästä kommentoimaan mielestäni vääriä tai muuten huonosti perusteltuja mielipiteitä. Ja mitä enemmän Facebook-kavereina on ihmisiä, sitä enemmän myös mielipiteitä, joita en jaa. Viimeistään eduskuntavaalien 2011 aikana tunsin olevani valtavassa henkisessä oppositiossa ihmisten liittyessä Vaalipettymys-ryhmiin ja kirjoittaessa päivityksiä Suomesta muuttamisesta. Vaikka en paljon pidäkään vaalisalaisuutta ja keskustelen mielelläni politiikasta, en halua halua tehdä sitä kaikkien tuttavieni kanssa. Facebook ei kuitenkaan mahdollista omien näkemysten kunnolliseen perustelemiseen jolloin niistä tulee usein melko kärjistyneitä. Saan sosiaalisessa mediassa näkyviin vain luonteeni huonoja puolia, kuten kärjekkyyttä ja halua provosoida.

Luulen, että erittäin monille tulee olo etteivät he osaa käyttäytyä sosiaalisessa mediassa. Tekstille on useimmiten liian vähän tilaa jotta omat mielipiteet saisi tuotua järkevästi esiin. Ja normaalisti kukaan ei lue ajatuksella edes lyhyitä vastauksia, saati sitten pitkiä.

Itsekin olen joutunut väkisin olemaan vastaamatta kun olen lukenut mielipiteitä Tampereen itsenäisyyspäivästä ja mielenosoituksista. Kuulemma mellakat olivat ihan ookoo ja Suomen poliisi on läpimätä ja asiat ovat täällä niin huonosti että olisi syytä laittaa pystyyn vallankumous, jos ei kuunnella kansaa niin veren vuodattaminen on ainoa vaihtoehto. Tekisi mieli sanoa että eriarvoistuminen on kyllä ongelma, mutta ei ei EI.

Mutta ei voi sanoa, sillä tietää että siitä on vain itselle haittaa, vaikka omat mielipiteet saisikin perusteltua hyvin. Ja useimmiten ei saa. Ja jos vastapuoli on äärimmäisen vihainen, ei keskustelusta ole hyötyäkään. Varsinkaan somessa, jossa kukaan ei yleensä kuuntele ketään.

Ageha
Ageha vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
23.10.2014 19:15 #33

Facebook. Loin sen täytettyäni 13 eli vuonna....2009? Nykyään enimmäkseen inhottaa se paikka, vaikka sinne olenkin kirjautuneena yleensä aina kun edes käväisen koneella. (Kuten nyt. :tongue: )

Se on tosi käytännöllinen tapa pitää yhteyttä kauempana oleviin ihmisiin, kysellä läksyt siltä tutulta kurssikaverilta jonka numeroa itsellä ei ole jne mutta... en tiedä. Itselleni olisi paljon kivempaa jos fb:tä ei olisi ja kaikilla olisi joku muu tapa viestiä (paitsi älypuhelimien viestimet kun ei minulla sellaistakaan ole :lol: ).

Fb on ruvennut nyppimään etenkin nyt viime aikoina, kun on tehty ties mitä uudistuksia. Ottaa päähän nähdä keskellä etusivuani päivitysten joukossa mainoksia puhumattakaan siitä että koko etusivu on ihan tukossa kuvista joista fb-kaverini ovat siellä tykkäilleet (kunhan pääsen lukiosta, poistan ainakin 50% lukiotuttavuuksistani kavereista). Kirjoitettuani tämän tajusin etten oikeastaan edes tunne näitä ihmisiä juuri yhtään, he ovat vain puolituttuja, mutta kun se kaveripyyntö niitä tuli niin enpähän nyt osannut siitä kieltäytyä. Ja nyt sitten on etusivu tukossa. Voisin olla vielä kiinnostunut heidän tilapäivityksistänsä, mutta eivät ne mitään sellaisia tee vaan selaan käytännössä kuvia ja tekstejä. Vähän kuin Tumblrissa olisi, mutta ei itse saa päättää mitä kuvia eteen tulee. :roll:

Ehkä jonain päivänä teen sosiaalisen erakoitumismuuvin ja poistan fb-kavereistani vähintään puolet ja jätän jäljelle vain ne joihin haluan oikeasti pitää yhteyttä joskus. Kun ei se poisto loppupeleissä mitään muuttaisi sosiaalisissa suhteissani, paitsi ehkä pahoittaisi parin puolitutun mielen.

Alunperin siis oikeasti ihan tykkäsin fb:stä, mutta en tänä nykyversiona enää ollenkaan. Ja silloin oli kivaa kun oli reippaasti alle sata kaveria, nyt kun on tämä massa (vaikka ei ole edes kahtasataa, mutta silti) niin eh. Mitä minä tällä enää teen kun ei ketään kiinnosta ja niiden kuvatykkäykset eivät kiinnosta minua? Veikkaan myös että moni on piilottanut päivitykseni näkyvistä koska linkittelen säännöllisesti ties mitä settiä akselilla ihmisoikeudet-politiikka-mielenterveyshuollon puutteet-feminismi. :lol: Tämä olisi oikeastaan jopa suotavaa, niin sitten ne henkilökohtaiset päivityksenikin näkyisivät pienemmälle määrälle porukkaa ja todennäköisesti niille joita juttuni kiinnostavat. :tongue:

Yhteydenpitovälineenä siitä on tosin edelleen hyötyä, silloin kun haluaa vain jutustella jonkun tutun kanssa niin se on todennäköisemmin online fabossa kuin skypessä.

This dream isn't feeling sweet

Kuurosokea Pianisti
Kuurosokea Pianisti vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
28.10.2014 17:28 #34

Olin Facebookissa vajaan vuoden 7. luokalla. Poistin tilini, kun tajusin olevani siellä liian suorapuheinen oikeaan elämään verrattuna. Viiden hengen kaveriporukan suljettuun ryhmään tietysti sai laittaa mitä sylki suuhun toi, ja myöhemmin olen katunut sitä, että ryhmän viestit eivät ole enää missään nähtävillä. Seiskaluokkalaisten mielenmaisema on erittäin kiehtova :cheesy: Laajemmat kuviot olivat se ongelma, joka sai minut poistumaan. (No, laajat ja laajat... minulla oli 42 kaveria ja sekin oli tarpeeton määrä.)

En ole vieläkään palaamassa Facebookiin. Se on käsittääkseni jo mennyt vähän pois muodista. Risingshadow riittää.

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.

Tero
Teknikko
Tero vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
30.10.2014 09:23 #35

Ageha kirjoitti: tajusin etten oikeastaan edes tunne näitä ihmisiä juuri yhtään, he ovat vain puolituttuja, mutta kun se kaveripyyntö niitä tuli niin enpähän nyt osannut siitä kieltäytyä. Ja nyt sitten on etusivu tukossa.

Monille muille Facebookin ärsyttävyyksille ei voi mitään, mutta jos tuo on suurin ongelma, voi lisätä ne kaverit, joiden päivityksistä on oikeasti kiinnostunut, "close friends" -listaan, ja pääasiassa sitten lukea vain sitä. Muiden päivitykset eivät pompi näkyviin, mutta ihmiset pysyvät edelleen kaverilistalla, jos pitää ottaa niihin yhteyttä.

max
max vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
30.10.2014 19:13 #36

Kuurosokea Pianisti kirjoitti: Se on käsittääkseni jo mennyt vähän pois muodista.

Ei se valitettavasti ole, oliskin. :roll: Nuorisoilla tietty on omat whatsupit ja instagrammit, mutta niistä nyt ei kukaan ota selvää.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Facebook (ja vaihtoehdottomuus?)
30.10.2014 22:25 #37

Suhtautumiseni on aika neutraalia, mitään riippuvuutta ei FB aiheuta ja hyvin tulisin toimeen ilmankin, mutta ihan kiva tietää, mitä vanhoille tutuille ja koulukavereille kuuluu. Viivyn siellä yleensä max. 10 minuuttia, missä ajassa olen vilaissut uusimmat päivitykset ja katsellut hetken jotain eläinvideota. Joskus klikkaan edelleen mielenkiintoiseen uutiseen. Testit teen, pelejä en pelaa. Aniharvoin kommentoin mitään, ja vielä harvemmin päivitän omaa statustani. Mainokset eivät kiusaa, koska olen blokannut ne pois.

Valvojat: IivariSarantha
metamorfimaagi, LordStenhammar