Autot, autoilu ja autojen omistaminen

Fantasyfan
Fantasyfan loi aiheen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
03.11.2013 18:54 #1

Minkälainen suhde teillä on autoiluun?

Maalla kasvaneena autoilu oli elinehto asumiselle, mutta nyt täällä Helsingissä on sellainenkin ylellisyys kuin "toimiva julkinen liikenne" josta muualla päin Suomea kuullaan vain huhuja. Helsingissä keskustaan lähteminen on järkevämpää tehdä julkisilla kuin lähteä autolla ruuhkaan etsimään ylihinnoiteltua parkkipaikkaa. Välillä kyllä kaipaan Oulun ja Raahen keskustaa jossa saatoin käydä nopeasti autolla piipahtamassa esim. Stokkan Herkussa jos siltä tuntui.

Nykyään itse käytän autoa ehkä sen kerran viikossa, mutta silloin kun sitä käytän niin se tuntuu olevan hintansa arvoinen. Lähin CityMarket on neljän kilometrin päässä, mutta kahdelta ihmiseltä siellä käynti maksaisi 18€(!) ja sen lisäksi pitäisi kauppakassit raahata asemmalle ja asemalta kotiin. Auto on myös aika korvaamaton veljellä käydessä tai uutta valokuvauspaikkaa etsiessä. Itselläni on autona vaatimaton Kia Picanto joka oli ostettaessa lähes uusi. Nyt kun maali on lähtenyt kupruilemaan niin itseäkin on alkanut houkuttamaan ajatus auton uusimisesta vaikka eihän siinä ole oikeastaan mitään järkeä. Ja vaikka tuo nykyinen auto onkin tehoton, niin se tilaihme joka parkkeeraa helposti ja joka silti on yllättävän tilava.

Toisaalta olisi kyllä ihan kiva jos yksityiselle autoilulle ja julkiselle liikenteelle löytyisi jokinlainen komporomissi. Kehä 1:sen sisällä toimiva KutsuPlus vaikuttaa tosin mielenkiintoiselta. Siinä käsittääkseni bussi kuljettaa linja-autopysäkiltä x pysäkille y silloin kun itse haluaa. Sekin maksaa vain vähän enemmän.

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
03.11.2013 19:15 #2

Itse tykkään autoilusta, omistan auton ja talvella tulee töihin ajettua päivittäin. Matka on kyllä oikeastaan lyhyt, kesällä kuljenkin sen pyörällä- Bussejakin menisi, mutta suurinosa vuoroista on sellaisia, että pitäisi vaihtaa bussi tuolla naurettavan lyhyellä matkalla. Toinen työpiste taas on kauempana. Sinne menisi busseja, mutta pitäisi vaihtaa ainakin kerran bussia. ja en ole ystävä bussien kanssa, en vain osaa kulkea niillä. Muutenkin töihin olen ns. hälytysvalmiudessa, jos joku on yllättäen kipea tms niin minä tulen tuuraamaan. Auto helpottaa tässä kovasti.

Juna on kiva, mutta lähinpään työpisteeseen tuntuu turhalta mennä junalla, koska ensin pitäisi kävellä asemalle ja silloin onkin jo 3osan matkaa kulkenut :/ , toiselle työpisteelle ei junalla pääse, kolmannelle menen yleensä junalla mutta olen siellä vain harvoin.

Julkinen liikenne ei nyt ole niin paljon halvempi, että oikeasti todella kannattaisi. Esimerkiksi kyllä sitä tuli turkuun mentyä ennen aina junalla, silloin olikin opiskelija kortti. Mutta nyt sama hinta mennä omalla autolla kuin junalla. ja omassa autossa on vain se luksus lisä :)

Autolla nyt vain pääsee kaikkialle , eikä ole riippuvainen aikatauluista. Mutta Helsinkiin en lähtisi koskaan autolla, sinne on niin paljon helpompi kulkea junalla.

Minulle yksin autoilu on rentouttavaa, mutta kesällä suosin ehdottomasti pyörää :cheesy:

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
03.11.2013 20:37 #3

Nykyäänhän nuorille ihmisille auton hankkiminen ei ole se ensimmäinen ja suurin kysymys, vaan ajokortin hankkiminen, joten lähden liikkeelle siitä.

Itselleni ajokortin hankkiminen oli itsestäänselvyys. Asuttiin täysikäistymiseni aikoihin kymmenen kilometrin päässä lähimmästä kaupasta ja tietenkin vielä kauempana kaikesta muusta, joten ainoa keino saada liikkumiseensa mitään itsenäisyyttä oli ajaa se kortti. Kajaanin kaupunkialueellakaan ei julkiselle liikenteelle voinut hurraata huutaa.

Joka tapauksessa totuin ajamaan maantiellä, ja siitä myös tykkään. Talviautoilusta en tosin pahemmin pidä, etenkään äidin abs-jarruttomilla autoilla; en muista pitäneeni siitä edes ennen ajamaani kolaria (jossa olisi ollut kovasti iloa sulasta tiestä ja niistä abs-jarruista). Se kolari sai minut myös pelkäämään maanteiden risteyksiä, ts. valmistaudun joka kerta risteykseen ajaessani siihen että nyt joku ajaa yllättäen eteen ja ryskis. Mutta noin muuten kyllä tykkään ajamisesta, joo :P Tykkään siitä enemmän kuin (henkilöauton) matkustajana olemisesta, koska kun olen itse ratissa, pystyn sentään vaikuttamaan kohtalooni. Kaikkien muiden kyydissä istuessani yritän polkea olematonta jarrua ja kirahtelen kuljettajalle. Huoh, lakkaavatkohan nämä sen kolarin jälkivaikutukset koskaan.

No, henkilöautossa ei ole tarvinnut taas hetkeen istua. Julkinen liikenne pelittää täällä Turussa mainiosti. Toki sitä joskus toivoisi käyttöönsä autoa, jotta saisi esmes isohkoja paketteja haettua postista tai edes pyykinkuivaustelineen lähi-Prismasta; varsinainen oman auton hankkiminen ei kuitenkaan ole edes haaveissa, enkäpä minä sitä tässä elämäntilanteessa voisi hankkiakaan vaikka haluaisin. Saas nähdä, milloin tulee elämässäni eteen sellainen vaihe, johon auto sopisi.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 03.11.2013 20:40 : Rinja.

03.11.2013 21:12 #4

Minulla oli auto aktiivikäytössä lukioaikana, kun seilasin Järvenpään, Keravan ja Tuusulan väliä yleensä kellonaikoina, joina julkista liikennettä ei kulje tai sen kanssa temppuilu olisi kohtuuttoman vaivalloista. Vantaalle muuttaessa alkoi autoton elämä, sillä täällä riittävän lähellä Helsinkiä varsinkin bussilinjat ovat tehokkain tapa liikkua. Toki aina kun on auto lainassa, on suorastaan luksusta ajaa sinen Prisman tai Cittarin parkkihalliin ja ostaa ihan mitä lystää miettimättä yhtään, miten kaiken kaman roudaa himaan. :)

Pidän autolla ajamisesta, olen ajanut yhden kesän käytännössä työksenikin. Iivarilla ei ole korttia, joten kuskin paikasta ei tarvitse käydä edes kädenvääntöä. Muutamat viimeiset lomareissut sekä matkan Iivarin vanhempien luo Kainuuseen olemme tehneet vanhemmiltani lainatulla autolla. Pohjoisessa auto tuo liikkumisvapautta, mitä ei ikinä saisi junalla tai bussilla, eritoten jos aikoo Tunturi-Lappiin keskellä kesää. Ne junalinjatkin loppuvat jonnekin Rovaniemelle.

Olen viime aikoina lainannut autoa myös lyhyempiä ja tavallaan junalla hyvin tavoitettavia matkoja varten, kuten Tampereella tai Turkuun, ihan yksinkertaisesti jo siitä syystä, että täyteen pakattu auto on edullisempi matkustusmuoto kuin edes opiskelijahintainen junailu. Jos kohteen päässä on vielä yhtään syytä liikkua... Samalla säästää ravintolalaskuissa, kun toinen ei luonnostaan juo paljon mitään ja enemmän viinaan menevä on se pakotettu kuljettaja. ;)

Olen kohdannut auton ratissa myös aika hirveitä hetkiä, alkaen jäisestä hyhmästä tuulilasilla (joka ei vain lähde pois!) aina kaikenkokoisiin tielle loikkiviin eläimiin. Matkustajana myös ehtisi nauttia maisemista enemmän, mutta onneksi auton voi aina pysäyttää ja jäädä pällistelemään maisemia. Autolla pidempää matkaa matkustaessa ei ole myskään sidottu kenenkään ehtoihin taukojen suhteen. Jos vastaan tulee jännä kyläpaha tai juhannusruuhka ohjaa etsimään tietä Kouvolaan Mikkelin sijaan, se on sitten vain omanlaisensa seikkailu. Ehkä siksi autoilemmekin niin paljon lomilla, että näemme myös matkan varrelta paljon enemmän kuin vain lentämällä tai junailemalla perille.

Työmatkoihin en autoa enää ota, enkä sellaista ole ihan heti ostamassa. Niin kauan kuin vanhemmilta voi lainata, maksullisia vuokrauskäytäntöjäkään ei ole tullut testattua. Pidän monen 'autokerhon' ideasta ja jos vanhemmillani ei olisi antaa ylimääräistä autoa käyttöön, varmasti sellaiseen liittyisin. Työpäivääni en sen sijaan enää ikinä aio aloittaa keskellä talvea pakkasessa auton ikkunoita skrabaamalla tai unenpöpperössä ruuhkassa puolinukuksissa liukastellen. Bussissa voi sentään ottaa torkut, lukea kirjaa tai pelata pikkupeliä puhelimesta valmiiksi lämmitetyn matkan ratoksi.

Viimeksi muokattu: 03.11.2013 21:14 : Dyn.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
04.11.2013 00:41 #5

Jonain päivän ostan tyhmyys- ja rahapäissäni itseäni vanhemman Mercedeksen (luultavasti W123).

Emelie vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
04.11.2013 08:39 #6

Pienellä paikkakunnalla vielä asuessani auto ja ajokortti olivat ihan selvä hankinta, jonka kaikki tekivät. Silloin ajoin säännöllisesti, kun oli oma autokin. Kaupunkiin muutettuani en ottanut autoa mukaan, sillä asuin keskustassa, joten autosta olisi ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Sama tilanne nytkin, asun sen verran lähellä kaikkia oleellisia paikkoja, joissa minun pitää/haluan säännöllisesti käydä, joten kuljen joko kävellen tai julkisilla. Pidemmille matkoille (ts. pääkaupunkiseudun ulkopuolelle suuntautuville reissuille) järjestelen muita tapoja liikkua (kuten juna). Ja koska näitä pidempiä kulkemisia tulee niin vähän, auton pito ei ole minun kannaltani kannattavaa.

Kaupunkiin muuton jälkeen olen ajanut vain satunnaisesti, joten taito on melko ruosteessa. Vaikka ajaminen palautuu mieleen sinänsä helposti ja enempiä miettimättä, en siltikään välittäisi lähteä ajamaan ihan kylmiltäni usean vuoden jälkeen. Olin jo parhaimpina autolla ajoaikoinani tosi arka olemaan auton ratissa, joten nyt pelkkä ajatus kuskiksi ryhtymisestä tekee jopa melkeinpä pahaa. Onneksi vanhemmat asuvat vielä keskellä metsää, joten tarpeen vaatiessa pystyn harjoittamaan autolla ajoa pikkumetsäteillä ilman vaaraa vastaantulijoista.

Rinja kirjoitti: Mutta noin muuten kyllä tykkään ajamisesta, joo :P Tykkään siitä enemmän kuin (henkilöauton) matkustajana olemisesta, koska kun olen itse ratissa, pystyn sentään vaikuttamaan kohtalooni. Kaikkien muiden kyydissä istuessani yritän polkea olematonta jarrua ja kirahtelen kuljettajalle.

Kuten mainitsin, minulla on päinvastainen fiilis. En tykkää yhtään olla kuskina, ihan liian suuri vastuu. Mutta ymmärrän kyllä tuon tarpeen vaikuttaa omaan kohtaloon. Harrastan myös tuota näkymättömän jarrun polkemista, varsinkin tiettyjen ihmisten kyydissä ollessani.

Fantasyfan
Fantasyfan vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
04.11.2013 19:13 #7

Emelie kirjoitti:

Minulle on yleensä ottaen aika sama olenko itse ratissa vai en, mutta ruuhka-aikaan haluaisin että tietokone tekisisi sen matelun minun puolestani jotta voisin tehdä ajallani jotain järkevämpää. Lisäksi omalla autolla on tuskaista ajaa hyvin hitaita vauhteja kun se yrittää ottaa liikaa vauhtia. Sellainen jatkuva kaasu, kytkin, jarru, kytkin, kaasu säätö on rasittavaa samalla kun pitää kytätä mitä edessä olevat autot tekee. Googlen autot sais jo olla täällä

Jupe
Jupe vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
04.11.2013 20:14 #8

Omistan auton mutta tulee tietenkin matkustettua myös julkisilla. Tuli suorittua ajo-kortti 18 vuotiaana koska perhe on kuljetusalalla joten olisi hyvin outoa jos mulla ei olisi ajokorttia. :roll:

Tällähetkellä käyn 3kk kestävässä koulutuksessa, ajan kouluun autolla ja matkaa on 13km ja kun välillä olen työssäoppimassa pyöräilen töihin koska matkaa sinne on vain hiukan yli 3km. Itseläni ei ole mitään ongelmaa ajaa talvisin koska kävin autokoulun talvella.

Ajokorin suorittamisen jälkeen ja ennen kakkosvaiheen suorittamista (jonka suoritin 2 päivää ennen "eräpäivää" :roll: ), en käyttänyt ollenkaan autoa. Ei ollut tarvetta, en omistanut autoa enkä saanut lainata autoa vanhemmilta. Kakkosvaiheen suorittamisen jälkeen muutin Hämeenlinnaan opiskelemaan ja silloin autosta olisi ollut hyötyä. En matkustanut ollenkaan bussilla (vain 4 kertaa 2 vuoden aikana), olisi pitänyt kävellä pari km bussipysäkille, matkustaa bussilla muutama km ja pysäkiltä kävellä pari km määränpäähän. Joten kävelin ja pyöräilin joka paikkaan. Lähdin aina suorittamaan työssäoppimista Helsinkiin (asuin vanhempien luona silloin) ja sain lainata autoa kun kävin välillä viikonloppusin kotona Hämeenlinnassa joten totuin autolla ajamiseen.

Muutin kesällä Hämeenlinnasta Vantaalle. Äitini osti "uuden" käytetyn auton ja antoi Opel Corsansa mulle. Onhan se mukavaa kun on auto käytössä mutta jos menen keskustaan menen tottakain julkisilla. Bussiliput jne. on jo niin kalliita ja kaalistuvat, on mukavampi matkustaa pidemmät matkat omalla autolla ja jos esim. matkustaa toiseen kaupunkiin viikonloppuna ei ole rippuvainen aikatauluista. Kun harrastaa partiota on aina noloa pummita kyytiä ja nyt ei ole enään sitä ongelmaa.

Viimeksi muokattu: 04.11.2013 20:18 : Jupe.

Sapfo
Epäkuollut
Sapfo vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
04.11.2013 21:39 #9

Kauan asuin pääkaupungin välittömässä läheisyydessä ja sain nauttia julkisen liikenteen tuomasta ylellisyydestä. Nyt takapajulankin takana asustavana se on muisto haikea. Auto oli pakko hankkia.
Sama se millä pääsen pois täältä kun siltä tuntuu, mutta samalla kiroan kaupungin jossa asun! Lisää asuntoja ja työpaikkoja, mutta missä bussiliikenne?
Minut pakotetaan ostamaan auto (joka suomessa maksaa liikaa) ja huoltamaan sitä (joka suomessa sekin maksaa liikaa), maksamaan bensaa (ei tarvitse edes mainita..) ja kaikki muu ylihinnoiteltu oheispakkotuotetarve.
JOS saisin valita millä kulkuvälineellä kulkisin, valitsisin jonkin lentävän futuristisen ja luontoa säästävän vekottimen, mutta kun sitä ei ole, eikä sitä bussia (puhumattakaan sporasta, metrosta tai junasta) ajan vanhalla dieselautolla, joka on liian iso, hidas ja rupuinen, mutta minulle rakas, mutta vain siitä syystä että se auttaa minua pitämään kiinni sosiaalisesta elämästäni ja muistuttamaan minua (välillä kipeästi lompakossa) että olen ihan oikeasti kaupunki ihminen.

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

04.11.2013 23:20 #10

Jupe kirjoitti: Itseläni ei ole mitään ongelmaa ajaa talvisin koska kävin autokoulun talvella.

Sama juttu, ei tarvinnut pelätä ensimmäisiä liukkaita kun autokouluaikana tuli kokeiltua sitä lystiä ihan riittävästi. Inssiin sain onneksi kauniin ja kirkkaan pakkaspäivän.

En varsinaisesti saa mitään ahdistuskohtauksia ajamisesta, päinvastoin vaativat sääolosuhteet saavat yleensä enemmänkin skarppaamaan keskittymistä, mutta ei kukaan voi oikeasti nauttia sumussa tai lumipyryssä ajamisesta. Nopeus pitää myös malttaa mitoittaa olosuhteiden suhteen, oli miten kiire tahansa. Kauhukuvien mieleen maalailu ajon aikana ei kuitenkaan ole omiaan auttamaan keskittymistä siihen pääasiaan eli turvalliseen ajamiseen.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
05.11.2013 00:24 #11

Vaikka kuinka olis kiva elää ilman autoa, en halua.. Sillä vaan on kätevä huristaa paikasta toiseen. Meillä on yli 10 vuotta vanha tila-auto, jonka mies haluaisi vaihtaa uudempaan, mutta minä en halua ylimääräisiä lainoja maksettavaksi :roll: Tuolla mennään, kunnes lahoaa alle. Luotan Toyota laatuun, eh. Itse ajan harvoin ja auto onkin pääasiallisesti miehen työ/koulumatkoja varten: ei mitään järkeä tuhlata työmatkoihin 2 h/pv, kun omalla autolla menee n. 30 min/pv.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Zyana
Mekaanikko
Zyana vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
05.11.2013 09:58 #12

Miulla ei ole ajokorttia. Tulen autottomasta perheestä eikä kumpikaan vanhemmistani ole suorittanut korttia. Heidän ei ole tarvinnut. Työpaikka ja kauppa ovat olleet kävely/pyöräilymatkan päässä ja huonolla säällä on päässyt esikalla. Työpaikatkaan eivät ole vaatineet omaa autoa. Tai näin oli ainakin ennen. Äitini sanoi miulle kerran olevansa iloinen, että hänellä on jo tämä työpaikka. Jos hän hakisi sitä nyt, häntä ei valittaisi kortin puutteen takia. Ennen hänen ei tarvinnut vaihtaa työpäivän aikana paikkaa tai edes rakennusta. Nykyisin on ravattava toimiston ja useamman palvelutalon väliä.

En siis edes ajatellut omaa autoiluani ennen kuin lukiossa lähes kaikki ikäiseni olivat menneet autokouluun. Tunsin itseni välillä ulkopuoliseksi, koska en voinut osallistua keskusteluun siitä kuinka ajotunnit olivat menneet jne. Mutta miun ei ollut mitään järkeä suorittaa korttia silloin, koska en olisi päässyt rattiin vielä pitkään aikaan. Enkä olisi voinutkaan koska korttiin ei ollut varaa. Vanhempani olisivat tukeneet sitä hiukan mutta, toisin kuin useimmilla, he eivät aikoneet maksaa sitä puolestani vaan valtaosa summasta olisi pitänyt hankkia itse.

Ilman autoa on mielestäni tähän asti ollut melkoisen helppo elää. Olen asunut kaupungeissa joissa esikat kulkevat kiitettävän hyvin. Olen oppinut joustamaan aikataulujen mukaan. Kävelen ja pyöräilen varsin pitkiäkin matkoja. Lähin kauppa on korttelin päässä, mutta pyöräilen noin kerran viikossa lähimpään "peltomarkettiin" hakemaan halvempaa ruokaa. Rinkka on ystävä ja pyörälaukut hankintalistalla. Välillä toki tulee turhauttavia tilanteita, sillä on kaukaisempia paikkoja jonne ei julkisilla pääse. Ja toisinaan riippuvaisuus julkisesta liikenteestä tuottaa ongelmia. Kerran en meinannut päästä työhaastatteluun ollenkaan kun veturinkuljettajien lakko osui kivasti samalle päivälle.

Nyt ajokortti on taas noussut mieleeni, sillä olen valmistumassa ja hakemassa töitä. Olen suorastaan ahdistunut siitä, että auton puute tuntuu estävän minua saamasta monia haluamiani paikkoja. Niin monessa paikassa se on nykyään vaatimuksena. Joten kai se on pakko tänä talvena opetella miten sen peltikasan saa liikkumaan.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
05.11.2013 12:18 #13

Mä maksoin ajokorttini opintolainalla. Työskentelin siivoojana lukion kolmannella ja ajokortti oli oltava, kun firman autolla piti suhata paikasta toiseen. Harmi, ettei korttia voi myydä.. nyt se on mulle melkolailla tarpeeton (nimenmuutoksen takia olis pitänyt vaihtaakin 3 vuotta sitten)

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

05.11.2013 12:25 #14

Scartti kirjoitti: Harmi, ettei korttia voi myydä.. nyt se on mulle melkolailla tarpeeton (nimenmuutoksen takia olis pitänyt vaihtaakin 3 vuotta sitten)

Ei sitä koskaan tiedä, kun sitä alkaa taas tarvita. Tuttava vaihtoi työpaikkaa ja perheeseen ostettiin toinen auto, opetteli sitten ajamaan melkein kymmenen vuoden tauon jälkeen käytännössä uusiksi, mutta ei tarvinnut kuitenkaan autokoulun penkille asti mennä maksamaan nykyhintoja. Oma mummoni oli ajamatta varmaan toista tai jopa kolmatta vuosikymmentä, kunnes papan jouduttua sairaalaan joutui taas autoilemaan - ja nykyään leskirouvana toimii kuskina koko paikkakunnan mummoköörille. Kyllä sen taidon voi palauttaa mieleen tai opetella uusiksi, jos elämä muuttuu sellaiseksi, että autolle on taas käyttöä.

Cerasi
Cerasi vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
05.11.2013 13:48 #15

Minulla on ollut ajokortti heti 18-vuotiaasta lähtien. Alkuun lainailin silloin tällöin vanhempien autoa (sekä vielä kotikotona asuessani että omilleni muutettuani), jotta pääsin kulkemaan harrastuksiin. Koiraharrastus kun tahtoo olla vähän sellaista, että treeni ovat milloin missäkin metsän keskellä.

Sittemmin meille hankittiin minun ja pikkuveljen yhteinen auto, joka oli parisen vuotta käytössä (tai siis itse asiassa kaksi autoa, kun kertaalleen jo kaaraa vaihdettiinkin siinä). Minä irtisanouduin tästä diilistä tänä syksynä. Asuimme ennen veljen kanssa melkein naapureina, joten yhteinen auto oli ihan näppärä, mutta nyt muuton jälkeen välimatkaa tuli aikalailla lisää. Kävin kesällä töissä naapurikunnassa, ja auto oli käytännössä välttämätön työmatkaan. Lisäksi työhön kuului kaupassa ja postissa asiointia, johon tarvittiin omaa autoa.

Tällä hetkellä meillä on kuitenkin taloudessa auto (poikaystävän), jota saan yleensä varsin vaapaasti käyttää iltasella harrastusmenoihin ym. Poikaystävä käy autolla päivisin töissä. Itse käyn päivisin bussilla keskustassa yliopistolla. En tykkää lähteä keskustaan autolla, siellä ei ole yhtään kiva ajaa, saati sitten etsiä parkkipaikkaa jostakin. Ihanne olisi, jos tulevaisuudessa löytyisi työpaikka fiksun bussiyhteyden päästä :) Muutoin edessä on sitten toisen auton hankinta..

Autollla ajaminen on sinänsä ihan jees, lukuunottamatta tosiaan kaupunkien keskustoja. Parkkeeraus ei myöskään kuulu lemppareihin. En sano, että olisin erityisen huono, mutta en todellakaan ole hyväkään, ja mieluusti välttelen hankalia tilanteita.

Viimeksi muokattu: 05.11.2013 13:48 : Cerasi.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
05.11.2013 19:23 #16

Ajokortin hankinta ei ollut minulle mikään itsestäänselvyys tai aikuistumisriitti, oikeastaan menin autokouluun vasta pienen painostuksen alla. Olisin käyttänyt kesätöistä tienatut rahat mieluusti johonkin muuhunkin, mutta lopulta ajattelin, että kyllä siitä kortista hyötyäkin lienee. Kortin saadessani olinkin jo 19-vuotias. Autoilu tai autot eivät ole ikinä innostaneet, mutta onhan se ollut mukavaa, että on päässyt taittamaan matkoja joskus muullakin kuin fillarilla tai jalkapatikassa. Siis silloin, kun laina-aito on ollut saatavilla.

Omaa autoa en ole omistanut koskaan enkä aio sellaista hankkiakaan, ellei ole aivan pakko. Tällä hetkellä asun niin mieluisassa sijainnissa, että kaikki tarpeellinen löytyy kävelymatkan päästä, kauppoihin ja töihin kuljen jalkaisin noin kymmenessä minuutissa. Jos joskus tulee tarvetta lähteä jonnekin kauemmas, junat ja bussit kyllä kuljettavat.

Välillä toki tuntuu siltä, että olisihan se oma ajopeli varsin kätevä ja elämää helpottava tekijä. Suurempiin taakkoihin ei aina haluaisi pyytää kyyditysapua ja jonnekin olisi mukavaa lähteä myös hetken mielijohteesta. Mutta oikeasti olen kyllä tyytyväinen autottomuuteeni, kun mietin, millaiset rahat säästän polttoaineissa, vakuutuksissa ja muissa kuluissa.

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 05.11.2013 19:26 : Astorethein.

05.11.2013 20:12 #17

Cerasi kirjoitti: Autolla ajaminen on sinänsä ihan jees, lukuunottamatta tosiaan kaupunkien keskustoja. Parkkeeraus ei myöskään kuulu lemppareihin.

Ajoin yhden kesän siivousfirman autoa Helsingin keskustassa, siinä oppi yhtä sun toista sekä kaupunkiliikenteestä että keskustassa parkkeeraamisesta. Tosin se duuniauto oli niin snadi, että mahtui mitä uskomattomampiin väleihin - mutsin farmaria saa jo oikeasti mittailla, minne sitä yrittää uskaltaa peruuttaa.

Toistaiseksi pahin parkkikokemuksistani on Tromssasta: kaupunki on rakennettu rinteeseen, parkkipaikkoja on vähän ja erittäin oudoissa paikoissa, ja koko pirun kylä täynnä uutuuttaan kiiltäviä maastoautoja. Yrittää siinä sitten ängetä vähän kuraista Nissania johonkin väliin. Lopulta vielä maksoin parkkipaikasta enemmän kuin Helsingin keskustassa, jepjep.

Astorethein kirjoitti: Mutta oikeasti olen kyllä tyytyväinen autottomuuteeni, kun mietin, millaiset rahat säästän polttoaineissa, vakuutuksissa ja muissa kuluissa.

Nämä ovat niitä munkin suurimpia syitä olla hankkimatta autoa. Lisäbonuksena auton saaminen parkkiin yliopistolle Kumpulaan on... veikeää. Joten mieluummin arki autottomana ja tarpeen tullen lainaan vanhemmilta, kun sellainen luksus kerran on käytettävissä.

Sarantha
Liejuvelho
Sarantha vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
08.11.2013 23:43 #18

Minun elämäntapani on täysin autoriippuvainen, mikä ärsyttää välillä. Tarvitsen autoa niin työssä, työmatkoissa kuin harrastuksissakin. Tämänhetkinen autoni on kolmas omistamani, vm. 02 farkkumallinen Avensis. Olen laskenut, että autoilu maksaa minulle noin 500 euroa kuussa (laina, vakuutukset, bensa), siihen päälle vielä katsastukset ja huollot. Onhan se ihan rasittavan paljon. Mutta ilman autoa pärjätäkseni minun olisi vaihdettava niin asuinpaikka, työ, harrastukset kuin kaveripiirikin, joten ei ole oikein varaa valittaa. Kilometrejä tulee noin 30 000 vuodessa, eikä niitä oikein pysty karsimaan mistään kohtaa.

En mitenkään erityisesti rakasta autoilua, ja varsinkin pidemmillä maantiematkoilla istun ihan mielelläni apukuskin paikalla. Ajaminen on aika rasittavaa. Olen usein ajaessani todella hajamielinen mikä näkyy esimerkiksi siinä, että olen saanut todella monet typerät ylinopeussakot, tyyliin ajanut ajatuksissani kahdeksaakymppiä kuudenkympin alueella ja sitä rataa.

Ajokortin saaminen oli minulle todella kovan työn ja tuskan takana. Ajoin hirveän määrän lisätunteja ja pääsin lopulta inssin toisella yrityksellä hyvin täpärästi läpi. Koko autokoulun ajan tuntui, että en millään ehtinyt hahmottaa mitä kaikkea pitää huomioida, ja sitten olisi pitänyt vielä jakaa tarkkaavaisuutta opettajan kuunteluunkin. Minusta tuntuikin, että lopulta opin ajamaan vasta itsekseni kun sain kortin saamisen jälkeen rauhassa harjoitella. En silti mielestäni jäänyt mitenkään pysyvästi surkeaksi kuskiksi, alku vain oli monista kognitiivisista syistä johtuen minulle tavallista hankalampi.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

Fere
Kaartilainen
Fere vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
03.01.2014 17:51 #19

Kortti tuli ajettua 18 vuotiaana. Hyvähän tuo oli ajaa, tarpeeseen on tullut. Opiskeluaikana kaupungissa asuessa oli jopa hetki ettei autoa ollut käytössä ja polkupyörä oli monet vuodet The kulkuväline. Oulussa on hyvät pyörätiet ja yleisesti pyörä on oikiastaan se kätevin kulkupeli. Julkisia minä vihaan ja niihin turvaudun vain äärimmäisessä hädässä.

Nykyään sitten meidän taloudessa onkin jo 2 autoa. Landella kun asuu ja kimpakyytimahdollisuus vuorotyöläisillä ei onnistu, niin pakko molemmille olla auto. Autot ovat minulle lähinnä kulkuvälineitä, meillä myös auton valintaan vaikuttaa tila, lapsi+3 koiraa asettaa tietynlaisia vaatimuksia.

Mutta vastaus kysymykseen mikä suhde minulla on autoiluun? Se on käytännönläheinen, välttämätön paha omalla kohdalla, siirtymistä paikasta A paikkaan B, sen suurempia nautintoja siitä saamatta.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
04.01.2014 14:59 #20

Autoilu on ihanaa! Toisin sanoen niin kauan kuin itse ei tarvitse huolehtia autoiluun liittyvistä kuluista ja korjauksista. Itsehän en autoa omista, mutta krooninen autokuume mulla on tainnu olla viimiset kuusi vuotta. Koska en autoa periaatteessa tarvitse, ei sen ostokaan ole ajankohtaista ennen kuin saa jostain sellaisen työn, että on varaa maksaa vakuutusmaksuja ja bensoja.

Ajokortin ajoin heti täysi-ikäiseksi tullessani, se oli tuolla kotiperällä oikeastaan elinehto jos halusi yhtään minnekään päästä kulkemaan. Ja hyvä niin, silloin ajokortin sai vielä nykyhintoihin nähden kohtuullisen halvalla. Ajokortti on ollut muutenkin välttämätön, perheyrityksen puitteissa kesät on tullut ajeltua asiakkaiden autoja ja laskeskelin, että pelkästään viime kesänä (kesä-elokuu) autolla tuli ajettua yli 6000 kilometriä. Ja se oli nyt kuudes kesä peräkkäin, joten kyllä noita kilometrejä tulee kerrytettyä, vaikkei omistakaan autoa ja vaikka ajaminen painottuukin lähinnä kesälle ja joulukuulle, kun on kotosalla käymässä.

Ajaminenhan on noin ylipäätään aivan mahtavaa. Varsinkin täällä Lapissa, maanteitä riittää ja välimatkat on pitkät. Usein ajaisin autolla ihan vain ajamisen ilosta, mutta sen verran kallista tuo bensa on, että yleensä yritän keksiä jonkun syyn ennen kuin auton rattiin hyppään. Luonnollisesti maantieajo on tullut varsin tutuksi, joten samalla tavoin en osa nauttia kaupungissa ajamisesta. Kaupungeissa turvaudunkin julkisiin usein ihan helppouden vuoksi, parkkipaikan etsiminen ja parkkeeraus on välillä niin hermoja vievää touhua, että helpompi vain hypätä bussiin, vaikka auto olisikin käytettävissä.

Vaikka en autoa periaatteessa tarvitsekaan, niin unelmoin silti lottovoitosta jolla saisi sopivan menopelin hankittua...

Always follow your doubts.

Valvojat: IivariSarantha
Uusin jäsen: Ira Saxholm