Autot, autoilu ja autojen omistaminen

Metusalem
Metusalem vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
04.01.2014 19:42 #21

Skie kirjoitti: Ajaminenhan on noin ylipäätään aivan mahtavaa. Varsinkin täällä Lapissa, maanteitä riittää ja välimatkat on pitkät. Usein ajaisin autolla ihan vain ajamisen ilosta, mutta sen verran kallista tuo bensa on, että yleensä yritän keksiä jonkun syyn ennen kuin auton rattiin hyppään.

Niinpä. Tuota ylellisyyttä pääsin kokeilemaan viime kesänä, kun oli auto lainassa vanhemmilta. Jos bensa olisi ilmaista, olisin varmaan kuluttanut vapaa-aikani ajellen ympäriinsä Pohjois-Lapin teitä. Erityisesti Inari-Utsjoki ja Utsjoki-Karigasniemi -tiet ovat mukavia ajettavia. Häiritsevää muuta liikennettä on hyvin vähän, maisemat ovat kauniit eikä ole kiire minnekään. Siinä yksin huristellessa ja musiikkia kuunnellessa vallan rentoutuu.

Kaupungissa ajamisesta sen sijaan en pidä vähääkään. Kaiken maailman ryhmittymiset, kaistanvaihdot ja liikennevalot, hyi! Sitä paitsi yritän todellisuudessa välttää turhaa ajamista. Tuskinpa olisin edes hankkinut korttia, jos olisin jäänyt kaupunkiin.

Täytynee se oma auto joskus tulevaisuudessa hankkia, sillä kituteltuani kohta puolitoista vuotta autotta ratikoiden ja ruuhkabussien ulottumattomissa olen tullut siihen tulokseen, että autottomuuden ideaalia ja asuinpaikkaa kaukana keskuksista ei voi sovittaa yhteen. Tai tiesinhän sen toki etukäteenkin, mutta nyt on ainakin käytännön kokemusta.

Last edit: 04.01.2014 19:42 : Metusalem.

Q_Black
Q_Black vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
20.04.2014 21:29 #22

Itse sain ensimmäisen pirssini 19-vuotiaana vanhemmiltani. Se oli sellainen söpö "munamallin" Opel Kadett, jolla tuli heitettyä rallia kaupungissa :lol:

Kun -07 pääsin töihin niin ostin vähän uudemman Vectran, jolla olen ajellut tähän päivään asti. Uudemman ja parempikuntoisen auton etsintä edessä juuri tällä hetkellä.

Tykkään ajella kovasti autolla. Nuorempana tuli oltua kavereille paljon kuskina, mutta nykyisin vain omiin ajoihin tulee käytettyä kuten töissä käymiseen jne.

Vakuutuksetkaan ei onneksi hiplaa pilviä kun olen saanut kerrytettyä jo 60 bonuksia :cool:

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

Dyn vastasi aiheeseen: Autot, autoilu ja autojen omistaminen
02.11.2014 23:58 #23

Tässä muutamia havaintoja autoilusta Brittilandiassa. Suomalaisittain oikeanpuoleiseen liikenteen tottuneena vasemmalla ajaminen oli jännä kokemus, mutta huomattavasti helpompaa kuin odotinkaan. Kuljettaja kuitenkin istuu aina keskiviivan puolella, joten on kohtuuhelppoa muistaa, mille kaistalle pitää asettua. Enemmän huomiota vaati katsoa oikeaan suuntaan kiertoliittymissä, ja taajama-ajossa seurata ei-niin-selkeitä ryhmittymisohjeita (samalla, kun yrittää tajuta kartturin ohjeista, minne pitää mennä :smile: ). Motarilla homma toimi helpommin, kun järjestelmä kuitenkin on ihan sama molemmin päin: sisintä kaistaa ajavat nopeimmat.

Auton hallintalaitteet ovat melko identtiset, ratkaisevinta että vaihdekeppiä täytyy käyttää vasemmalla kädellä. Automaattivaihteilla tästä ongelmasta pääsee, mutta koska en ole kovin sinut automaatin kanssa Suomessakaan, niin en uskaltanut kokeilla ja vuokrasin manuaalivaihteisen auton. Vaihdelaatikko on samanlainen kuin Suomessa, kuljettaja vain istuu eri puolella. Tämän takia helposti sai auton sammumaan, kun yritti vaihtaa kakkoselle (ja vetää hiukan itseään kohden), mutta onnistuikin saamaan vaihteen neloselle... Uuden auton vaihteisto oli kuitenkin kohtuuselkeästä porrastettu, joten ei tuota käynyt kovin montaa kertaa.

Polkimet olivat onneksi normaalein päin, niiden opettelu uudelleen olisikin ollut jo huomattavasti isompi urakka. Muutaman kerran sain pyyhkijät päälle kun yritin vaihtaa vilkkua, nämä kun ovat eri päin kuin suurimmassa osassa kotimaassa olevia autoja, mutta eipä tuo iso haitta ollut. Enemmän ketutti, kun yritti säätää pyyhkimiä, ja päätyi vilkuttamaan keskellä moottoritietä ilman mitään aietta kääntyä mihinkään. :blush:

Valvojat: IivariSarantha
metamorfimaagi, LordStenhammar