TV-sarjat

05.01.2018 10:32 #321

Orvillesta on keskusteltu Star Trek -langassa, koska kukaan ei ole jaksanut tehdä omaa. Sopiihan se sinnekin, sillä kuten Rasimus kirjoittikin, Orville täyttää mainiosti TNG-aukon sydämessä. Hyvää, lämminhenkistä parodiaa, joka siksi toimii myös omillaan. TNG:n hurjimmatkin jaksot olivat kuitenkin melko leppoista katsottavaa, vrt. vaikkapa uusin Star Trek: Discovery, jossa on nähty jo ties mitä kieroutuneita klingonkidutuksia (sivumennen sanoen Netflixin uusi HBONordicmainen tapa näyttää jaksoja tipoittain laskee aika hyvin maksuhaluja, kun yhtä sarjaa seuratessa kauden hinnalla saa jo Blurayn uutena). Ovilleen palatakseni, Seth MacFarlanelle tyypillinen lapsekas huumori oli sopivasti säännösteltyä ja näyttelijäjoukko vaikutti hyvin lupaavalta myös.

Rasimus
Käärmevelho
Rasimus vastasi aiheeseen: TV-sarjat
05.01.2018 20:42 #322

Jussi kirjoitti:

Rasimus kirjoitti: Minä en sitten yhtään lämmennyt The Gifted:lle.

Katselitko enemmän kuin avausjakson? Minua eka jakso ei vielä vakuuttanut, mutta päätin tarkistaa myös seuraavan, joka paransi selvästi.

Annan sarjoille kolme jaksoa aikaa vakuuttaa. Tosin nyt tuli katsottua kaksi jaksoa ja nuokuttua tuo kolmas.

Jussi kirjoitti: Kuvattiinko päähenkilö Shadow romaanissa tosiaan tummaihoiseksi?

Muistaakseni kyllä. Enemmän sellaiseksi mustalaistyyppiseksi. Muistaakseni.

FreakyMike kirjoitti: 700-1000 luvuille sijoittuvien sarjojen miesväki muistuttaa lähinnä jotakin fantasiahenkistä prätkäjengiä rähjäisine nahkarotseineen .

Taidettiin molemmat aikoinaan rähjätä samasta asiasta tuon brittien Muskettisoturit-sarjan kanssa... Viikingeissä on sentään huomioitu se, että miehetkin meikkaavat, vaikka en uskokaan tämän tarkoittaneen ihan Flokin tyylistä goottityyliä. Pukeutumisen ja peseytymisen suhteen viikingit taisivat olla melko keikarimaisia, eli suosivat värikkäitä ja koreita vaatteita. Mutta sellaiset eivät sopisi aina harmaan hämärän ja usvan peittämään Kattegatin mereen, jossa Ragnarin heimon maat sarjan mukaan sijaitsevat :wink:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

05.01.2018 23:09 #323

Rasimus kirjoitti: Pukeutumisen ja peseytymisen suhteen viikingit taisivat olla melko keikarimaisia, eli suosivat värikkäitä ja koreita vaatteita. Mutta sellaiset eivät sopisi aina harmaan hämärän ja usvan peittämään Kattegatin mereen, jossa Ragnarin heimon maat sarjan mukaan sijaitsevat :wink:

Jeps. Viikingit on kuvattu aikalaiskirjoituksissa melkoisiksi dandy-tyypeiksi. Erilaisia värikkäitä villavaatteita missä oli monimutkaisia koristekirjailuja ja rikkaammalla väellä myös silkkikaftaaneja ja muita bysantista tuotuja hienouksia. Nahkaa näkyi periaattessa vain vöissä sekä jalkineissa ja korkeintaan joku kalastaja saattoi käyttää nahkahupun kaltaisia tamineita huonojen sääolojen takia ja muuten nahkavaatteita pidettiin ihan barbaarimaisena. Kuulemma se inuiteista ja muista viikinkien kohtaamista alkuasukkaista käytetty Skraeling nimityskin merkitsi alkujaan juuri nahkavaatteisiin pukeutumista tms.
Viikinkimiesten naamakarvoituskin oli aikalaiskuvausten mukaan hyvin hoidettu eikä mikään turaparta, ja myös heidän haudoistaan on löytynyt usein partaveitsiä, saksia, pinsettejä, kampoja ja muuta sen tyyppistä kauneudenhoitotavaraa. Pikemminkin anglosaksien puolella luulisi olleen selvästi ruokottomamman näköisiä tyyppejä, koska sen ajan kirkko muistaakseni vastusti liiallista peseytymistä ja muuta hienostelua. :tongue:

Yksi toinen asia mikä on vaatetuksen ohella häirinnyt noissa sarjoissa on viikinkiasumuksien epärealistinen rakenne. Sarjoissa näkyy aivan liikaa kaikenlaisia isoja ja avaria tiloja mitkä olisi mahdotonta lämmittää pohjoismaisessa ilmastossa, koska rakenteet ovat niin huterasti tehtyjä. Joka jaksossa voi bongailla vaikka mitä outoja ristikkoseiniä ja ovia missä on sentin raot lautojen välissä yms. Suurin osa sen ajan asumuksista oli oikeasti kuitenkin tiiviisti rakennettuja 1-2 huoneen hirsi- tai turveseinämökkejä, missä oli hyvin hämärää sisällä. Yläluokan "Pitkätaloissa" oli jo avarammat sisätilat, mutta valaistus tapahtui keskellä olevan tulisijan, erilaisten lyhtyjen ja katon savuaukkojen kautta.
Tyypillinen viikinkiajan ikkunakin on vain kapea aukko kahden seinähirren välissä, minkä saa suljettua esimerkiksi urissa liukuvalla puuluukulla. mapio.net/pic/p-44664548/

Lavasteiden viat antaa kuitenkin jo helpommin anteeksi, koska tvsarjaa olisi varmasti hankalaa kuvata pienessä ja hämärässä tilassa, mutta vaatteet, aseet ja muut sen tyyppiset yksityiskohdat saisi tehdä aina mahdollisimman autenttisen näköisiksi, eli ei mitään meripihkanuppisia fantasiamiekkoja, roomalaisten neliökilpiä, antiikin kulttuurien kopis-miekkoja, nahkaremmeistä punottuja fantasiahaarniskoja, 1400-luvun kypäriä ja muita ihan väärän ajanjakson esineitä viikinkimiljööseen. Uskoisin että moni nykysaamelainenkin ärsyyntyy, kun näkee ne viikingit-sarjan versiot heidän kansastaan.

Viimeksi muokattu: 05.01.2018 23:21 : FreakyMike.

Astorethein
Poimuvelho
Astorethein vastasi aiheeseen: TV-sarjat
09.01.2018 21:36 #324

Viikingeistä puheen ollen, katsoin neloskauden loppuun ja erästä tunnettua käännekohtaa lukuun ottamatta tylsyys ja keskinkertaisuus oli vahvasti läsnä. Vaikka olen ollut Viikingeistä ajoittain hyvinkin innoissani, on minunkin myönnettävä, ettei nykyinen juoni- ja hahmokyhäelmä oikein jaksa kantaa. Kauden päättyessä kiinnostavia hahmoja on mukana ehkä kaksi ja luvattoman laajaksi levinnyt mittakaava tuntuu vain heikkoudelta. Isot taistelukohtaukset eivät säväyttäneet enää lainkaan, koska sitä puolta on nähty tarpeeksi jo aiemmin.

En muuten tiennyt Lagerthan lesbiaanisesta puolesta. En ainakaan muista aiemmin nähneeni mitään siihen viittaavaa. Yhtäkkiä hänellä vaan oli random seksikohtaus jonkun random naisen kanssa. No, eiväthän viikingit pelänneet astua kohti tuntematonta. Huvittavasti hahmojen välistä suhdetta ei rakennettu sen enempää koko kaudella. Suomalaisnäyttelijöiden hahmoja olisi myös voitu rakentaa johonkin muotoon, koska nykyään molemmat tuntuvat olevan puolipakolla mukana.

Vitoskaudelle ei ole suurta intoa, mutta säilytän sarjan kuitenkin katsottavien listalla.

I'm just a normal everyday pervert.

11.01.2018 23:29 #325

Hassua miten alunperin WW2 dokkareihin ja muihin historiallisiin aiheisiin keskittyneen tv-kanavan tekemä viikinkisarja etenee jakso jaksolta aina vain kauemmaksi aidosta historiasta. On jo aikamoista hurlumhei-meininkiä, koska saamelaisiinkin oli liitetty esim. Etelä-Amerikan trooppisissa viidakoissa käytettyjä aseita ja sotatekniikoita jne. Viikinkien asemokista silmiinpistävin on kai se, kun erään päähenkilön aseeksi on laitettu sotavasara, vaikka ne tulivat käyttöön oikeasti vasta satoja vuosia myöhemmin levyhaarniskojen myötä.
Aiheesta muistui mieleen, että onko täällä kukaan toinen katsonut jo sitä vasta joulukuussa alkanutta Knightfall sarjaa, joka on myöskin saman puljun tuottama? Taidan jättää itse ihan suosiolla väliin, koska ensimmäiset jaksot haukuttiin niin epärealistiseksi kohellukseksi keskiaikaharrastajien someryhmissä.

Kyllä fantasiaa ja historiaa saa yhdistellä, mutta silloin ohjelmaa ei mielestäni pitäisi mainostaa enää "historiallisena", vaan jonakin ihan muuna. En ole ennenkään ollut mitään sitä vastaan jos jossakin keskiaikafiktiossa taistellaan vaikka lohikäärmeitä vastaan ja saman kanavan tuottama Carnivàle-sarjakin oli upea yhdistelmä fantasiaa ja pula-ajan elämänmenoa.
Harmitti aikoinaan melkoisesti, kun History Channel lopetti kesken niitä parhaita draamasarjojaan, kuten Carnivàlen sekä Deadwoodin ja silti Ancient Aliensin tyylinen foliohattuilu porskuttaa hyvin vielä yli kymmenen kauden jälkeenkin.

Heh.. Toivottavasti sen sarjan menestys ei olisi pääsyitä sille miksi myös viikinkejäkin on ryhdytty ohjaamaan enemmän hömpän suuntaan. :P

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: TV-sarjat
12.01.2018 12:57 #326

Katsot kuitenkin joka jakson heti kun ilmestyvät ja jaksat aina käydä täällä kommentoimassa?

12.01.2018 15:47 #327

Jos on jonkun sarjan aloittanut, niin vaikea sitä on keskenkään jättää vaikka taso laskisikin.

Keräilen viikinkiaikaan sijoittuvaa kirjallisuutta ja olen harrastanut sen ajan korujen ja muiden esineiden tekemistä jo yli kymmenen vuoden ajan ja satunnaisesti ihan työksenikin, joten on tietysti kiinnostavaa katsella mahdollisimman moni aiheeseen liittyvä elokuva ja tv-sarjakin. Harrastuksen takia vaatimustaso on kasvanut kuitenkin jo niin suureksi, että monista tuotannoista löytyy ehkä jo vähän liikaakin kaikenlaista purnattavaa.

Välillä myös ärsyttää, koska niin moni muu historiallinen draama kuten The Borgias, Tudors, Poldark, Rome, Medici: Masters of Florence.. jne. saadaan näyttämään yleensä niin uskottavalta ajankuvaukselta, verrattuna noihin viikinkiaiheisiin, mutta voin toki jatkossa vähentää avautumistani tässä langassa, jos yksityiskohdista nipottaminen on alkanut häiritsemään.. :grin:

Viimeksi muokattu: 12.01.2018 15:49 : FreakyMike.

13.01.2018 09:59 #328

Ei täällä turhan paljon keskustelua ole nykyisin, aika paljon tilaa avautumiselle. Useinhan se menee niin, että mitä enemmän ja tarkemmin jotain katsoo sen enemmän löytyy kritisoitavaa. Kun vaikka metrossa lukee jonkun keskinkertaisen randomkirjan, niin harvemmin sellaista jaksa kommentoidakaan. Muutamalla tietyn täsmällisen asian ympärillä pyörivällä foorumilla (ja ehkä omassa elämässä kirjallisuuden kohdalla, mitä enemmän yliopistolla opiskeli, sitä vähemmän kirjallisuutta luki saati kritiikittömästi rakasti) olen huomannut saman ilmiön, suurin osa keskustelusta on kritiikkiä, vaikka tietenkin pohjalla on intohimo jostain tuotteesta/taideteoksesta.

Viimeksi muokattu: 13.01.2018 10:01 : max.

Rasimus
Käärmevelho
Rasimus vastasi aiheeseen: TV-sarjat
13.01.2018 10:47 #329

Niin, ja sitten on tietenkin se, että meillä paremmin tietävillä on suoranainen velvollisuus valistaa mikä mättää, ettei tietämättömät moukat vain ala saamaan harhaluuloja historiallisista yksityiskohdista ja muusta. :grin:

Mutta asiallisesti puhuen: Se, että yksityiskohdat kiusaavat, ei vaikuta (aina) mitenkään kokonaisuuteen. Sarja on silti hyvä, vaikka se olisikin enemmän fiktiota kuin faktaa. Se on vain ennakko-odotusten pettäminen, joka synnyttää närää. Itse en Viikinkien kohdalla onneksi koskaan odottanutkaan historiallista faktaa. Mutta auta armias, jos sarja alkaa muuttua huonoksi, sitten tuo historian vääristely vasta alkaakin kiusata jos se nyt vain on ollut ns. sööttiä...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 13.01.2018 11:02 : Rasimus.

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: TV-sarjat
13.01.2018 14:08 #330

Jatka vaan kommentointia. Hauska niitä on lukea. Lähinnä tuo ristiriita innokkuuden ja kriittisyyden välillä pisti silmään.
Enkä usko nauttivani enemmän, jos vaatteet on täysin oikeat. Fiktiosta on kyse.
Taatusti kaikki lääkärit/poliisit/palomiehet naureskelevat omaa alaansa kuvaavia sarjoja.
Itse naureskelen kaikille kohtauksille, joissa kuvataan uhkapelaamista. Niiden typeryydestä huomaan yleensä heti, ettei käsikirjoittajalla/ohjaajalla ole mitään käsitystä mitä oikeasti voisi tapahtua tai mitä pelurit/pelinhoitajat tekevät. Ja aivan sama vaikka olisi oikein yritetty tehdä aitoa tai perustuisi tositapahtumiin.

13.01.2018 16:11 #331

Niin, joskus kyllä häiritsee "arviot", joissa esim. fiktiota arvostellaan kuin henkilöt olisi ihmisiä.. Toisaalta historiallinen fiktio on oma hybridilajinsa, jossa monille osa nautinnosta tulee nimenomaan historian faktoista. No, osalle eskapismista vaikkapa vanhoihin sukupuolirooleihin tai lavasteisiin. Jälkimmäiselle ryhmälle riittäisi summittainen tai kaunisteltu tarkkuus.

13.01.2018 17:42 #332

Rasimus kirjoitti: Jos nyt vielä haluaa jatkaa nipolinjalla, niin tapahtumat, jotka on pistetty Ragnarin tekemisiksi, ovat levittäytyneet yli sadan vuoden jaksolle: Lindisfarnen luostarisaari ryöstettiin 793, Pariisi jyrättiin 845, Normandian herttua Rollo syntyi 846 (?) ja sai asemansa 911 jne. Ja saagojen Ragnar Lodbrok oli alun alkaenkin kuningassukua, eikä mikään korkeaan asemaan noussut maajussi.

Juu.. Oli siinä pistetty päähenkilöiden nimiin ihan muiden tyyppien tekemisiä ja sotkettu tapahtumien aikajärjestystä sekä muitakin kohtia saagoista. Esimerkiksi se salajuoni Pariisin sisään pääsemiseen ruumiskirstun sisällä ei ollut oikeasti Ragnarilta, vaan Hastein nimiseltä päälliköltä, joka oli eräs Björn Ironsiden liittolaisista useilla sotaretkillä. Jasper Pääkkösen esittämä Halfdankin oli oikeasti Harald Kaunotukan isä eikä pikkuveli, sekä Ivar the boneless oli Yorkin/Jorvikin kaupungin perustaja eikä sen valloittaja jne.
Sarjassa esiintyy usein vastaavaa yksityiskohtien vaihtumista, mutta eipä ne haittaa, kunhan itse pääjuoni etenee suurinpiirtein samaan suuntaan kuin aikalaiskirjoituksissakin.

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Mutta sarjojen/elokuvien todenmukaisuuksiin tarttuminen on mielestäni vähän turhaa, kun ei ole mitään taetta, että mitkään vuosiluvuista/paikoista/ihmisistä pitävät paikkansa.
Enkä usko nauttivani enemmän, jos vaatteet on täysin oikeat. Fiktiosta on kyse.

No onhan se juonen ja draaman puolesta oikein viihdyttävä sarja ja tykkään nykyisin esimerkiksi Ivarista, koska on niin arvaamaton kostonhimon ja taktisen nerouden rajalla häilyvä pahishahmo, vaikka olisikin sotakamojensa suhteen ihan epäuskottava. :smile:

Suurin ongelma niiden vaate- ja varustemokien suhteen on se, koska niiden takia aiheeseen vähemmän perehtyneiden ihmisten yleinen mielikuva viikinkiajasta muuttuu vähitellen aivan väärään suuntaan. Esimerkiksi kun Wagnerin oopperapuvustukset aloittivat 1800-luvulla sen mielikuvan sarvikypärien käytöstä, niin on ollut lähes mahdotonta päästä eroon siitä väärästä mielikuvasta ja moni tavis luulee vieläkin, että viikingeillä oli mukakas sarvikypäriä, vaikka idea niihin viikinkioopperien puvustuksiin saatiin esimerkiksi joistakin pronssikautisten kelttien ja germaanien uskonnollisissa rituaaleissa käyttämistä päähineistä jne. Vikings-sarjan viimeisimpiä nolouksia oli se, kun saamelaisistakin oli tehty semmoisia ihmeen viidakkoninjoja.
Tuossa hyvä kirjoitus aiheesta, jonka olen linkittänyt muistaakseni joskus ennenkin tänne kun oli juttua tv-sarjojen epäautenttisista kamppeista. www.nouse.co.uk/2016/01/13/film-meets-fa...-accuracy-important/

Olen katsonut myös useita 80-90 luvuilla tehtyjä viikinkileffoja, ja silloin henkilöillä oli vielä aika realistiset villa- tai pellavavaatteet, mutta pahoin pelkään että Vikingsin ja Last Kingdomin suuri suosio aiheuttaa sen, että samanlaista kovismuotia aletaan suosia jatkossa myös muissakin viikinkiproduktioissa ja yleinen mielikuva lukittuu lopullisesti siihen synkempään prätkäjengiläistyyliin, vaikka historialliset viikinkit oikeasti halveksuivat nahkaan pukeutumista, kuten yhdessä aikaisemmassa kommentissa selostinkin. Turkiksia silloin kyllä käytettiin etenkin päähineissä, mutta pelkkää nahkaa ei näkynyt juuri muualla kuin jalkineissa, vöissä ja laukuissa.

Itselleni sen ajan historiallisen muodin hienoimpia piirteitä olivat kuitenkin värikkäät kankaat ja koristekuviot, joten se saisi tulla paremmin ilmi myös TV:ssakin. Tuossa joitakin nopeasti googlattuja esimerkkejä.

fi.pinterest.com/ylghia/viking-inspiration/?lp=true
img00.deviantart.net/f38a/i/2010/147/c/7...way_by_vendelrus.jpg
78.media.tumblr.com/b987e156899da0b69cfd...xf1tzeqovo3_1280.jpg
img00.deviantart.net/2232/i/2012/016/7/2...kingowie-d4mmrab.jpg
thornews.com/2016/01/01/the-colorful-vikings/
img01.deviantart.net/cedd/i/2012/025/9/2...kingowie-d4nk9af.jpg
www.ancientpages.com/2017/12/08/strong-c...ymbol-status-wealth/

Viimeksi muokattu: 13.01.2018 18:05 : FreakyMike.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: TV-sarjat
15.01.2018 23:28 #333

max kirjoitti: Niin, joskus kyllä häiritsee "arviot", joissa esim. fiktiota arvostellaan kuin henkilöt olisi ihmisiä.

Joo, toivon ettei minun tarvitsisi enää koskaan nähdä nettiarvioissa järjetöntä termiä "plot armor". Tietenkin hahmolla on sellainen, koska hän ei ole todellinen henkilö! No missään oikeassa kritiikissä ei tämäntyylisiä käsitteitä käytetä.

American Godsin jättänyt Bryan Fuller on liittynyt Anne Ricen Vampyyrikronikoihin pohjautuvan tv-sarjan tekijätiimiin. Hänet saatetaan nimittää showrunneriksi.

Jussi kirjoitti: HBO Nordic esittää nyt Amerikan tahtiin Marvelin Runaways-sarjaa.

Äsken uutisoitiin, että toinen kausi on tilattu .

Jussi kirjoitti: Sarja alkaa Englannin televisiossa 18. tammikuuta.

Britannian ensimmäinen, kymmenjaksoinen kausi ilmaantuu kokonaisuudessaan HBO Nordiciin tämän viikon perjantaina eli 19. päivä.

Dan Simmonsin romaanin adaptaatio The Terror debytoi Amerikan tv:ssä 26. maaliskuuta. Suomessa kymmenjaksoinen sarja nähdään mahdollisesti Amazon Prime Videon kautta. Pitäisi lukea kirja ennen katsomista.

Muuntohiilen eka kausi saapuu Netflixiin 2. helmikuuta. Uusi traileri:

Kerrotaan pukudraamojen ystäville se, että Jenna Colemanin tähdittämän Victorian toinen kausi alkaa Ylelllä 27. maaliskuuta. Yle myös ilmoitti hankkineensa oikeudet Hulun The Handmaid's Taleen, jonka ensimmäinen tuotantokausi nähdään Yle Teemalla kesällä.

Valvojat: RaccoonRasimus
PercyJacksonfani, Carolin, Amsu, Strato