TV-sarjat

Mekaanikko
Riku vastasi aiheeseen: TV-sarjat
09.09.2018 23:06 #361

Rasimus kirjoitti:
Ikivanhoista sarjoista tuli katsottua uudestaan Babylon 5. Kyseessähän on 1994 alkanut Star Trek Next Generationin vanavedessä vihreätä valoa saanut sarja avaruusasemasta, joka päätyy maailmankaikkeuden laajuisten tapahtumien keskipisteeksi. Sarjan teki erikoiseksi se, että se oli yksi ensimmäisistä jatkuvajuonisista sarjoista. Kovasti ovat kehuskelleet, että sarjan viisi tuotantokautta olivat kaikki etukäteen suunniteltua, mutta jo tuolloin, ja nyt uudestaan katsoessa, mulle kyllä syntyi ihan eri vaikutelma.

Eka tuotantokausi meni vielä ymmärrettävästi itsenäisten jaksojen kanssa kokeillessa, minkälaisen vastaanoton sarja saa ja kannattaako iso juonikuvio käynnistää. Sen aikana esiteltiin erinomainen henkilökaarti, jonka mieleenpainuvimpina hahmoina toisiaan vihaavat centaurien suurlähettiläs Londo ja narnien suurlähettiläs G'Kar. G'Kar esiintyy aluksi roistona ja Londo lupsakkaana ja sympaattisena renttuna, vain jotta myöhemmissä sarjan jaksoissa näiden osat alkavatkin muuttua aluksi päinvastaisiksi, ja lopulta sitten molempia (ja molempien kotimaailmoja) koskevien traagisten tapahtumien kautta jonkinsortin ystävyydeksi. Ekalla kaudella esitetään vain vähän viitteitä tulevasta Varjosodasta, kun ns. arkkityyppinen vuosituhansien välein ilmestyvä pahuus tekee uutta tuloaan.

Toisessa tuotantokaudessa päästiin jo jaksosta toiseen etenevään koherenttiin suureen tarinaan ja etukäteen pedattuun Varjosotaan, ja se on se piste jossa aloin muistamaan miksi olin aikoinani niin täpinöissäni koko sarjasta. Kyseessä kun on parasta avaruusoopperaa mitä tuolloin telkusta tuli kun Next Generationkin oli lopetettu.

Homma jatkuikin ihan mainiosti kolmannen tuotantokauden loppuun asti jonka jälkeen yskähtely alkoi: Varjosota päättyi, ja sen jälkeen käytiin täysin erillisinä tarinakaarina läpi Maan vapautus totalitaarisesta diktatuurista ja varjojen jälkeenjääneiden kätyreiden toimista sodan päättymisestä huolimatta. Erilliset tarinakaaret olivat selkeästi huono idea, kun ne kaikki kuuluivat saman Varjosodan alaisuuteen. Miksi lopettaa Varjosota, ja sitten eristää nuo alisodat omiksi osioikseen, vaikka ne olisi voitu kertoa yhdessä kasassa saman sodan eri näyttämöinä?

Jotenkin syntyi vaikutelma, että kolmannen tuotantokauden kohdalla saattoi sarjan jatko olla vaarassa, joten päädyttiin yskähtelevään ratkaisuun lopettaa Varjosota ennen aikojaan jonkinlaiseksi finaaliksi siltä varalta että sarja lopetettaisiin. No, jatkoa saatiin, joten pienen onnahtelun jälkeen päästiin ihan hyvin edenneeseen Maan vapautustaisteluun joka vei neljännen tuotantokauden ja lopetti sen komeasti. Sitten saatiin vahvistus, että sarjaa vieläkin jatketaaan, ja sen jälkeen tehtiin viides tuotantokausi taas erillisenä kasanaan kaapien kasaan ne elementit, joita ei uskallettu tunkea aiempiin jaksoihin kun ei tiedetty saataisiinko niille ikinä kohtuullista päätöstä...

Käsittääkseni DS9 perustui Babylon 5 materiaaleihin. Käsittääkseni kieltäytyivät tekemästä B5:tä, mutta sitten kopioivatkin tavaraa DS9:iin ja taisivat vielä puskea ulos ennen kuin B5 alkoi. En ole ihan varma käytiinkö asiasta oikeuttakin.

Toinen, mitä olen kuullut, että tarinat oli ihan suunniteltu viidelle kaudelle, mutta tosiaan jossain varmaan neljännen kauden tienoilla firma oli niin vaarassa, että ei uskottu viidennen toteutuvan joten kaikki pantiin kasaan ja sitten pitikin keksiä jotain uutta kauden verran.

12.09.2018 14:01 #362

BBC tilasi jo toisen kauden Universumien tomu -telkkasarjaan, joka ei ole vielä edes alkanut.

Apple vahvisti kymmenen jakson mittaisen avauskauden Säätiön tv-tulkintaan. Wertzone bloggasi Asimovin kirjojen adaptaation vaikeudesta.

Veronica Mars saattaa palata ruutuun!

Brian K. Vaughanin scifisarjakuva Y: The Last Man kääntyy tv-sarjaksi. Pilottijaksoa kuvataan parhaillaan.

Mr. Robot päättyy neljänteen kauteen.

HBO on virallisesti vahvistanut Alan Mooren Vartijoihin perustuvan Watchmen-sarjan ensimmäisen kauden, ja se nähdään televisiossa jo ensi vuonna. En aio katsoa.

The Last Kingdomin toinen kausi lisättiin muutama päivä sitten Suomen Netflixin valikoimaan. Itse katselin tämän ostamaltani blu-ray-kausiboksilta.

Deborah Harknessin fantasiatrilogiaan pohjautuva tv-sarja A Discovery of Witches nähdään HBO Nordicilla brittitahtiin 15. syyskuuta alkaen.

Deborah Harknessin All Souls -menestyskirjasarjaan perustuva sarjasovitus on rohkea, salaperäinen ja moderni romanttinen draamakertomus. Diana Bishop (Teresa Palmer) on nuori historiantutkija sekä tunnetun noitasuvun viimeinen jälkeläinen. Hän löytää oxfordilaiskirjastosta salaperäisen kadonneeksi luullun Ashmole 782 -käsikirjoituksen, joka sinkoaa Dianan keskelle salaperäistä arvoitusta ja arvoituksellisen Matthew-nimisen (Matthew Goode) vampyyrin tielle. Sarjassa nähdään myös mm. Alex Kingston, Owen Teale, Lindsey Duncan, Trevor Eve ja Malin Buska, joka esittää Satu Järvinen -nimistä roolihahmoa.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: TV-sarjat
12.09.2018 23:24 #363

Jussi kirjoitti: Netflixin Noituri-sovitukseen on kiinnitetty Geraltin näyttelijä: Henry Cavill. Wertzone-blogin mukaan sarjan debytointi ensi vuonna on myös varmistettu. Cirin roolitus on käynnissä.

Ja pyrkimys castata Ciriksi etninen näyttelijä on jo nostanut raivon internetissä. Olkoonkin niin että, kuten tuossa blogissa mainitaan, käytetyssä ilmaisussa etninen voi tarkoittaa myös puolalaista. Mutta ensimmäisenä kyllä tulee taas mieleen uusimman Robin Hood -leffan älytön castaus Jamie Foxx Pikku-Johniksi: Historiallisessa perspektiivissä maailmalla matkaava aatelinen vielä menee, mutta mustaihoinen pennitön saksilainen maajussi on vähän todennäköisyyksien venyttämistä.

Olen utelias näkemään, miten tekijät hoitavat Cintran ja Nilfgaardin valtakuntien etnisyyden, kun ainakin toisen Cirin vanhemmista (Cintran kuningatar ja Nilfgaardin keisari) on tämän perusteella oltava etninen. Haltioista puhumattakaan, joiden veri virtaa Cirissä ja osittain määrää tämän (vaalean ja vihreäsilmäisen) ulkonäön. Tai ehkä Cintran kuningatar on muualta tuotu vaimo (mikä vaatisi aikamoisia muokkauksia juoneen. Ehkä hänen sukunsa muualta tuotu)?

Voi olla mielenkiintoista myöskin nähdä minkälaisia mielleyhtymiä syntyy kun iholtaan mustat nilfgaardilaiset pistävät maailmaa sileäksi. Tai toisinpäin, iholtaan valkoiset nilfgaardilaiset pistävät mustien asuttaman Cintran sileäksi.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 12.09.2018 23:41 : Rasimus.

13.09.2018 11:49 #364

Minä luotan siihen, että Cirin näyttelijäksi etsitään tuolla ilmoituksella slaavia. Muuten asiassa ei ole mitään tolkkua. Jos Netflix oikeasti rupeaa roolittamaan Noituriin ei-valkoihoisia, jätän tv-sarjan katsomatta ja odottelen sitä, että tulevaisuudessa saamme uuden, Sapkowskin kirjoille uskollisen sovituksen. Toimin näin viime vuonna Musta torni -elokuvan kanssa. Katselen parhaillaan BBC:n kahden vuoden takaista kuusiosaista tv-tulkintaa Tolstoin Sodasta ja rauhasta. Olisin lopettanut seuraamisen heti alkuunsa, jos aatelisia Pietarissa ja Moskovassa esittäisivät tummaihoiset näyttelijät.

Eilen uutisoitiin , että suomalaisesta Alan Wake -pelistä suunnitellaan tv-sarjaa.

American Godsin toinen kausi on vaikeuksissa .

Ajan pyörän tv-sovituksen showrunner vastaili fanien kysymyksiin.

Judkins confirmed that the show is in development at with Amazon (via, as we know already, Sony TV Studios) but it has not yet been formally greenlit, either for a full first season or a pilot. As such, things like production timelines, timetables for casting and when we might get to see the show all remain up in the air.

Viimeksi muokattu: 13.09.2018 11:52 : Jussi.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: TV-sarjat
14.09.2018 12:32 #365

HVM kirjoitti: Disenchantment, vähän GOT perusteella rahoitettu, fantasiamaailmaan sijoittuva 'komedia' ja Matt Groeningin kolmas animaatiosarja. Hahmojen suunnittelu näyttää samalta kun Simpsoneissa ja Futuramassa, ja myös osa ääninäyttelijöistä on myös peräsin Futuramasta. Valitettavasti myös osa käsikirjoittajia näyttää olevan peräisin näistä sarjoista, vaikka ensimmäiset jaksot toimivat jokseenkin, niin jo kolmannessa jaksossa on maailman rikkovia, yhden lauseen vitsejä jotka eivät pääasiassa toimi. Viidennen jakson jälkeen onkin jo todellisia vaikeuksia jatkaa katsomista, vaikka ei ollakaan vielä zombi-simpsonien tasolla. Kertokaahan jos sarja paranee edetessään.

Olen katsonut tästä puolet eli viisi jaksoa ja olen kyllä viihtynyt. Ääneen ei tule naureskeltua, kuten Simpsonien parhaina päivinä, mutta enimmäkseen huumori osuu maaliinsa. Jatkuva juoni on ihan hyvä juttu, mikä tosin ilmenee vain siinä, ettei tilanne nollaudu joka jakson lopussa. Tunnettuja fantasiabrändejä voitaisiin parodioida enemmänkin, tähän mennessä vitsiä on väännetty vain niinkin tuoreesta jutusta kuin Hannusta ja Kertusta.

I'm just a normal everyday pervert.

10.10.2018 22:15 #366

Jussi kirjoitti: Jos Netflix oikeasti rupeaa roolittamaan Noituriin ei-valkoihoisia, jätän tv-sarjan katsomatta ja odottelen sitä, että tulevaisuudessa saamme uuden, Sapkowskin kirjoille uskollisen sovituksen.

Noituriin paljastettiin useita näyttelijöitä. Ciriä esittää valkoihoinen näyttelijä, mutta Fringillan rooliin on valittu afrikkalaistaustainen Mimi Ndiweni. Nyt näyttää todennäköiseltä, että jätän tv-sarjan välistä. Mutta jos kaikki muut näyttelijät ovat valkoisia, ja Fringillan ihonväri pystytään selittämään jotenkin järkevästi, niin ehkä sarjalle voisi antaa mahdollisuuden. En kyllä osaa sanoa, miten uskottavassa selityksessä onnistuttaisiin.

Noiturin maailmassa saattaa elää ei-valkoihoisia/mustia ihmisiä, mutta jossain kaukana, sillä Sapkowskin kirjojen tapahtuma-alueilla kaikki ovat eurooppalaisen näköisiä. Fringilla Vigo on nilfgaardilainen velho, ja Nilfgaard sijaitsee pohjoisen kuningaskuntien eteläpuolella. Voisiko keisarikunta tv-sarjan maailmassa ulottua niin pitkälle etelään, että väestö on kauimpana ruskeaihoista?

The Giftedin toinen kausi alkaa Suomen Foxilla 25. lokakuuta.

Veronica Marsin paluu on vahvistettu !

Uudesta fantasiasarjasta The Outpost tilattiin toinen kausi.

HBO on tullut mukaan BBC:n Universumien tomun tv-sovitukseen.

Raymond E. Feistin Riftwar-kirjoista on suunnitteilla tv-sarja.

Olen ketjussa puhunut Amazonin Conan Barbaari -sovituksesta, joka olisi uskollinen Howardin alkuperäisille novelleille. Nyt Amazon on huhujen mukaan hylännyt projektin.

Netflix aikoo tehdä elokuvia ja tv-sarjoja Narniasta.

Ensimmäinen traileri Hyviä enteitä -kirjan tv-sovituksesta:

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: TV-sarjat
11.10.2018 07:25 #367

Hyvien enteiden trailerit antavat lupaavaa kuvaa tulevasta sarjasta. Toivottavasti Pratchettin ja Gaimanin nerokkuus pääsee esille sarjan myötä. Ainakin Tennant ja Sheen tuntuvat vakuuttavan päärooleissaan. Here's for hoping!

20.10.2018 21:24 #368

Hugh Howeyn suomentamattomasta scifiromaanista Beacon 23 puuhataan tv-sarjaa .

Yle on hankkinut esitysoikeudet Ruusun nimen uuteen tv-sovitukseen.

Netflix canceloi urakalla Marvel-sarjojaan. Aluksi kirveestä sai Iron Fist, ja nyt Luke Cage. Molempia tehtiin kaksi kautta.

Eloonjääneiden (The 100) viides kausi päättyi Amerikan televisiossa elokuun alussa. Suomessa Sub-kanava näyttää tuotantokauden 4. joulukuuta lähtien! Aika mahtavaa, ei siis tarvitse ostaa kausiboksia.

Jos joku odottaa 12 apinan uusia jaksoja Kutoselle, niin hänelle ikävä uutinen. Kanava nimittäin kertoi syyskuussa, että se ei jatka scifisarjan esittämistä. Kaksi ensimmäistä tuotantokautta ehdittiin näyttää.

Netflix ei ole vieläkään ilmoittanut, milloin The Last Kingdomin kolmoskausi tulee katsottavaksi palveluun. Se on kerrottu, että jaksomäärä on nostettu kymmeneen (aiemmilla kausilla jaksoja oli kahdeksan kappaletta). Tällä viikolla kolmoskaudesta julkistettiin ensimmäinen traileri:

Olen edelliset kaudet katsonut blu-rayltä, nyt pitää siirtyä suoratoistoon.

EDIT: Minulta oli mennyt ohi uutinen, että Robert Kirkmanin Outcast on lakkautettu toisen kauden jälkeen. Syynä kanavan päätökseen olivat laskeneet katsojaluvut.

EDIT 2: The Last Kingdomin kolmoskausi saapuu Netflixiin 19. marraskuuta!

Viimeksi muokattu: 22.10.2018 23:36 : Jussi.

Kuurankukka
Upseeri
Kuurankukka vastasi aiheeseen: TV-sarjat
20.10.2018 21:42 #369

Uusi versio Sabrina teininoidasta alkaa ensi viikolla Netflixissä! Vähän jännittää.

31.10.2018 22:18 #370

Jussi kirjoitti: Nyt näyttää todennäköiseltä, että jätän tv-sarjan välistä. Mutta jos kaikki muut näyttelijät ovat valkoisia, ja Fringillan ihonväri pystytään selittämään jotenkin järkevästi, niin ehkä sarjalle voisi antaa mahdollisuuden. En kyllä osaa sanoa, miten uskottavassa selityksessä onnistuttaisiin.

On käytännössä varma, että en katso Netflixin Noituria. Uusia roolituksia paljastettiin , ja mukana on niin afrikkalais- kuin intialaistaustainen näyttelijä. Ensimmäisen pitäisi olla pohjoisen kuningaskuntien velho Istredd. Itse asiassa näyttelijä Royce Pierreson näyttää ainakin puoliksi valkoihoiselta, mutta Daran esittäjä Wilson Radjou-Pujalte on hyvin tumma.

Pidän vielä portin auki sille, että asialle annetaan järkevä selitys. Mutta pahasti näyttää siltä, että luvassa on etnisesti kirjava eurooppalainen keskiaikainen maailma, jota ei perustella mitenkään. Veikkaan vielä, että kukaan asukkaista ei kiinnitä huomiota ihonväriin, mutta silti jostain syystä eri etnisyydet säilyvät[*]. Minulla tällainen syö kaiken uskottavuuden, enkä voi katsoa lopputulosta.

En kyllä pysty ymmärtämään Netflixin toimintaa. Jos halutaan tehdä etnisesti moninainen fantasiasarja, niin miksei hankittu oikeuksia sellaiseen lähdemateriaaliin? Tai luotu itse tyhjästä sarjaa? Taisin sanoa ketjussa jo aiemmin, että olisin jättänyt Game of Thronesin välistä, jos Westerosin asukkaita esittämään olisi roolitettu tummaihoisia näyttelijöitä. Eihän siinä olisi ollut mitään järkeä, kuten tilanne vaikuttaa olevan Netflixin Noiturissa.

[*]Jos valkoihoisten asuttamaan keskiaikaistyyliseen maailmaan (jossa ei välitetä ihonväristä) saapuisi jostain mustaa väestöä, niin se sulautuisi nopeasti valtaväestöön, ja jatkossa kaikki olisivat samannäköisiä.

Mainitaan toisena asiana se, että Marsin kakkoskausi alkaa Suomen National Geographicilla 14. marraskuuta.

Viimeksi muokattu: 31.10.2018 22:19 : Jussi.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: TV-sarjat
03.11.2018 14:19 #371

Ei nyt tuomita Noituria paskaksi näkemättä. Vaikkakin mun henk. koht. kokemus sanoo, että kun tuottajaporras lähtee vääntämään valmiiksi hyvää alkuperäismateriaalia yhdessä asiassa, ei muutkaan asiat yleensä loksahda paikoilleen. Onneksi castauspäätökset eivät ole typerimpiä mahdollisia keskittyessään sivuhenkilöihin, vaikkakin epäilen että Cirin rooli meni Radjou-Pujaltelta sivu suun ihan vain asiasta nousseen äläkän takia.

Jussi kirjoitti: Minulta oli mennyt ohi uutinen, että Robert Kirkmanin Outcast on lakkautettu toisen kauden jälkeen. Syynä kanavan päätökseen olivat laskeneet katsojaluvut.

En ihmettele. Sarja oli jopa Walking Deadia tylsempi, eikä tuntunut etenevän mihinkään. Eikä kyseisen zombisarjankaan tulevaisuus näytä lupaavalta. Ei oikein onnistunut yritys ryhtiliikkeeseen yhdeksännen kauden myötä.

Random-ajatus:
Kuvittelenko vain, vai eikö suoratoistopalveluista tosiaan voi katsoa tv-sarjoja ilman kuukausimaksua? Mulla oli jotenkin sellainen kuva, että jokunen vuosi sitten joitain sarjoja sai ihan kertavuokraushinnallakin katsottavakseen, mutta ei sitten...

Mä noin periaatteesta en haluaisi sählätä tilausten kanssa vain yhden rupisen sarjan takia, vaikka - jos totta puhutaan - olen maksanut dvd-versioista moninkertaisia hintoja ihan vain kuulopuheiden perusteella, eikä niitä mielenkiintoisia sarjoja palveluissa vain yhtä ole... Mutta ainakin dvd:t voi sentään katsoa uudestaan ja uudestaan milloin huvittaa ilman lisämaksua :tongue:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 03.11.2018 14:25 : Rasimus.

07.11.2018 01:13 #372

Joo, sinulla on hyvä pointti siinä, että ei pitäisi tuomita etukäteen. En ole viesteissäni varmaan kunnolla sanonut sitä, että jos näyttelijöiden etninen kirjo selitetään Netflixin Noiturissa järkevästi, niin ei minulla silloin ole ongelmia asian kanssa. Starzin Camelot vuodelta 2011 on siitä huono esimerkki, että se sijoittuu meidän maailmamme menneisyyteen eikä fantasiamaahan, mutta otetaan se silti esille. Sarjan näyttelijät olivat muuten valkoihoisia, mutta Viviania esitti zimbabwelaistaustainen nainen. Kun hänet kohdattiin ensimmäisen kerran, niin asiaan puututtiin heti. Vivian kertoi Arthurille, että hänen perheensä tuotiin Britanniaan palvelijoiksi, ja että he päättivät jäädä saarelle, kun roomalaiset vetäytyivät sieltä. Nyt hahmon ihonväri oli selitetty, eikä se häirinnyt minua mitenkään. Camelot oli kyllä valitettavasti varsin heikko, ja se canceloitiin huonojen katsojalukujen takia heti ensimmäisen kauden jälkeen. Paras asia sarjassa oli upea alkutunnari...

Mutta viime vuosina olen nähnyt fantasiasarjoja/elokuvia, joissa rodullinen moninaisuus on toteutettu tökerösti ilman mitään selitystä. Ensimmäinen reaktioni oli, että Netflix jatkaa samaa linjaa Noiturissa, vaikka totuus voi olla toinen. Minä lopetin Lev Grossmanin kirjoihin pohjautuvan The Magiciansin katsomisen toiseen kauteen. Syynä on se, että pidän romaaneista valtavasti, mutta kakkoskauden tarina oli tv-sarjan tekijöiden itse keksimä eikä perustunut lähdemateriaaliin. Mutta myös älyttömyys hahmojen etnisyydessä vaikutti päätökseeni. Sarjassa on meidän maapallomme rinnalla Filloryn keskiaikaistyylinen fantasiamaailma. Siellä vieraillaan ekan kauden lopulla, ja toinen kausi sijoittuu suurilta osin tähän Narnia-kopioon. Kirjoissa kaikki ihmiset Filloryssa ovat valkoihoisia.

Tv-sovituksessa ekan kauden lopulla Filloryn ihmisasukkaat tosiaan olivat eurooppalaisen näköisiä. Mutta toisen kauden alusta lähtien merkittävä osa oli mustia. He elivät rinnakkain valkoisten kanssa, eikä kukaan kiinnittänyt mitään huomiota ihonväriin, eikä sitä edes koskaan kommentoitu. Yhteiskunta tuntui olevan "post-racial". Odotin koko kauden ajan, milloin asiaan annetaan selitys, mutta sitä ei koskaan tullut. Ilmeisesti fillorylaisten parisuhteissa taustalla oli kuitenkin vahva rotuerottelu, koska mustat ja valkoiset eivät olleet sekoittuneet. Kertaakaan ei viitattu siihen, että mustat asukkaat olisivat äskeisiä maahanmuuttajia. Filloryn kuningaskunnan pohjoispuolella sijaitsee Loria-niminen "pahismaa". Sen asukkaita kuvailtiin kirjoissa viikinkien näköisiksi. Tv-sovituksessa etninen kirjo oli vastaava kuin Filloryssa, ja Lorian kuningasta näytteli musta mies.

En pystyisi katsomaan Netflixin Noituria, jos siinä olisi vastaava meininki. Mutta sarjaan on jo valittu näyttelijöitä, jotka ovat "mixed race" (Magiciansissa kaikki mustat fillorylaiset olivat kunnolla tummia). Minäkin kiinnitin huomiota siihen, että Noiturissa tärkeimpien osien esittäjät ovat etnisesti eurooppalaisia. Mutta se on aivan sama eikä pelasta tilannetta, jos sivurooleissa on kuitenkin ei-valkoihoisia, eikä tätä yritetäkään selittää. Tärkeintä minulle on yleinen uskottavuus/loogisuus.

Martinin Tulen ja jään laulua ei voi verrata Noituriin, koska siinä nähdään ensimmäisestä osasta lähtien paljon ei-valkoihoisia ihmisiä. Noiturissa ei koskaan, sillä se on leimallisesti slaavilainen/itäeurooppalainen tarina. Mutta otetaan nyt kuitenkin Game of Thrones esille. Laitoin sarjan katsomisen tauolle neljännen kauden jälkeen. Siihen mennessä oli tavattu kaksi hahmoa, jotka oli muutettu tummaihoisiksi, vaikkeivät he kirjoissa sellaisia olleet: Salladhor Saan ja Xaro Xhoan Daxos. Mutta koska molempien kohdalla selitettiin, että he ovat kotoisin Kesäsaarilta, ei muutos minua häirinnyt. Kesäsaarelaiset ovat kauppiaita, jotka purjehtivat maailman meriä ja vierailevat myös Westerosin satamissa. Sapkowskin Noituri-kirjoissa ei ole sellaisia alueita, joilta ei-valkoihoisten ihmisten voisi selittää tulevan.

Katsoin muuten tänään vihdoinkin loppuun Kohteen (Person of Interest) viidennen eli viimeisen kauden. Tallensin sen kaksi vuotta sitten Elisa-viihteeseen. Viimeinen kausi oli scifisarjan paras – nyt oli aiempaa vähemmän "monster of the week" -meininkiä ja pääjuoni nostettiin etusijalle. Lopetus oli onnistunut ehkä siksi, että sarjan tekijät tiesivät jo ennen kauden kuvaamista, että se jää viimeiseksi.

Olen puhunut ketjussa Syfyn uutuussarjasta Nightflyers, joka pohjautuu George R.R. Martinin vanhaan pienoisromaaniin. Kausi esitetään Yhdysvalloissa näin:

when the series premieres on Sunday, December 2, the first five episodes will also become available across Syfy's streaming platforms. Those will only be available through Thursday, December 6, and then the second half of the season will stream between December 9–13.

Netflix hankki scifisarjaan oikeudet Pohjois-Amerikan ulkopuolelle. En tiedä, millaisella aikataululla jaksot tulevat palveluun Suomessa.

Jim Butcherin The Dresden Filesista suunnitellaan uutta tv-sovitusta. Tämän olisi parasta olla aivan toista tasoa kuin vuoden 2007 yritelmä...

Stephen Kingin romaanista Tervetuloa Joylandiin aiotaan tehdä tv-sarja.

Rämeen olennon tv-tulkinnan roolitus etenee .

Yllättävänä uutisena Showtime-kaapelikanava on tilannut Penny Dreadful: City of Angels -nimisen telkkasarjan. Minä tykkäsin kovasti alkuperäisestä Pennystä, ja tässä on sen luoja/käsikirjoittaja John Logan mukana samoissa tehtävissä. Ensimmäinen kausi sijoittuu vuoden 1938 Los Angelesiin, ja sarjan hahmot ovat täysin uusia.

Viimeksi muokattu: 07.11.2018 01:20 : Jussi.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: TV-sarjat
07.11.2018 09:33 #373

Olen Jussin kanssa aika lailla samoilla linjoilla koskien tällaisten pseudokeskiaikaisten fantasiamaailmojen tv/elokuvasovitusten etnistä moninaisuutta: se olisi hyvä tehdä uskottavasti eikä vain heitellä sattumanvaraisesti erilaisista etnisistä taustoista tulevia näyttelijöitä eri rooleihin ilman ajatustakaan kyseisen maailman loogiselle johdonmukaisuudelle.

Se uskottavuus toimii tietysti molempiin suuntiin. Minusta olisi virhe, jos esimerkiksi tulevassa Ajan pyörän tv-sovituksessa ei huomioitaisi sitä, kuinka esim. muut kaksvirtalaiset ovat tummempia kuin Rand. Samoin jos Robin Hobbin teoksia joskus filmattaisiin, niin ratkaisuna ei tietenkään saisi olla, että rooleihin otettaisiin vain valkoihoisia näyttelijöitä.

Kaikki toki tietävät, että ns. hahmojen valkopesulla on pitkä ja vähemmän kunniakas historia, mistä on hyvä päästä eroon mahdollisimman pian. Mutta jos asetelma käännetään päinvastoin, niin se on kuitenkin periaatteessa vain saman ongelman toistamista (lopputuloksen uskottavuutta ajatellen, vaikka syyt siihen ovatkin oletettavasti erilaisia).

07.11.2018 11:11 #374

Joo, Rand tosiaan erottuu joukosta, sillä kaikilla muilla kaksvirtalaisilla on ruskeat silmät ja tumma tukka. Tämä olisi hyvä huomioida näyttelijävalinnoissa. Mutta ei Kaksvirran väestöä yleisesti mitenkään tummempi-ihoisena kuvata. Toki Cairhienin asukkaat ovat tekstin mukaan kalpeita (ja lyhyitä) muihin verrattuna, vaikka heilläkin on tummat hiukset ja ruskeat silmät. Jordanilla on tarkat kuvaukset eri kansojen ulkonäöstä, ja joidenkin eteläisten valtioiden asukkailla (esimerkiksi Illian ja Ebou Darin seutu Altarassa) on "olive skin" . Arad Domanin asukkaiden ihonväriä taas kuvataan termillä "coppery-skinned". Saldaealaiset ovat myös tummempia, ja toivon, että Failen näyttelijä vastaa tekstiä:

Ajan pyörän suomennosten kansikuvissa muuten nähtiin ainakin kerran ns. valkopesua, sillä Tuon on oikeasti musta:

Minulle on Robin Hobbin kirjoissa jäänyt epäselväksi, mitä kirjailija varsinaisesti tarkoittaa sillä, että Kuuden herttuakunnan rannikkoalueiden (ja Kaukosaarten) väestö on "tummempaa". Heillä on tummat hiukset ja silmät verrattuna sisämaan herttuakuntiin ja Vuorimaille, joissa ihmiset ovat usein sinisilmäisiä ja vaaleahiuksisia. Mutta onko ihonväri vastaavaa kuin Etelä-Euroopassa? Ketään ei kirjoissa kutsuta mustiksi, paitsi Aslevjalin Mustaa miestä. Kasalan väestö ja elolaivakauppiaat ovat alun perin kotoisin kaukana etelässä sijaitsevasta Jamailliasta, mutta silti heitä ei kuvailla mitenkään tummaihoisiksi.

Kyllähän Aleksis Kiven Seitsemässä veljeksessä veljet ovat "varsin ruskeaihoisia", mutta nykyään termi ymmärrettäisiin toisin...

Viimeksi muokattu: 07.11.2018 11:18 : Jussi.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: TV-sarjat
08.11.2018 09:02 #375

Varmaan vähän tulkinnanvarainen kysymys, mutta mä olen ollut siinä uskossa, että muut kaksvirtalaiset ovat hitusen Randia tummempia myös iholtaan - jos Rand on vähän niinkuin skandinaavi, niin kaksvirtalaiset yleensä ovat lähempänä eteläeurooppalaisten värimaailmaa. Eivätkös Elaida ja Morgase epäilleet Randin kertomaa taustaa juuri sen takia että hän oli myös ihonkin puolesta epäilyttävän vaalea? Samoin juurikin tuo cairhienilaisten ihon vaaleuden mainitseminen erikseen (vaikka ovat tummasilmäisiä ja -hiuksisia) vihjaa minusta, että tarinaa kerrotaan sellaisten ihmisten näkökulmasta, joiden iho ei ole niin vaalea. Kaksvirtalaiset ovat kuitenkin eläneet aika eristyksissä, joten mielestäni käy järkeen, että he saattavat olla tummempia kuin muut alueen asukkaat (en tosin muista kovinkaan tarkasti Manetherenin historiaa ennen maailman murtumista).

Sit Kuudesta herttuakunnasta, että Fitzhän on puoliksi vuorimaalainen ja hänen ihoaan on muistaakseni kuvailtu vaaleammaksi kuin muilla Peuran asukkailla (punastuminen näkyy helpommin ja sitä rataa). Silti Fitz oli käsittääkseni tummempi kuin mitä esimerkiksi Narri oli Lordi Kultaisessa, missä Narrikaan ei enää ollut albiino vaan kullanruskea(?) iholtaan. Joten ehkä yleisesti sitten sellainen ehdottamasi Etelä-Euroopan väritys? Mut joo, mene ja tiedä, en ole oikein saanut selvitettyä itselleni kovin tarkasti Robin Hobbin seuraamaa systeemiä tai sen kokonaislogiikkaa. Tuntuu mielestäni oudolta, että aurinkoisessa etelässä on vaaleampaa populaatiota kuin kylmemmässä pohjoisessa.

Viimeksi muokattu: 08.11.2018 09:03 : Mab.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: TV-sarjat
11.11.2018 21:41 #376

Banshee oli hyvä sarja ja tässä vähän jälkifiilistelyä:

Sarja nappasi mukaansa yllättävän tiukasti ja nyt kun neljäs ja viimeinen kausi on nähty, voin sanoa, että se loppui oikein hyvään aikaan. Neljä kautta tuntuu olevan varsin optimaalinen mitta sarjalle kuin sarjalle, sillä tälläkin kertaa jäi vähän nälkä, vaikka en oikeasti lisää haluakaan. Neloskausi oli hieman heikompi ja tylsempi kuin aiemmat, mutta nautin siitäkin suuresti. Homman nimi oli tiivistettynä "kaikki kuolee", mikä oli arvattava, mutta kuitenkin oikein sopiva päätös leimallisen väkivaltaiselle toimintasarjalle. Ja hekin, jotka säilyivät hengissä, jättivät Bansheen kadut muuten vaan taakseen.

Pidin sarjan b-luokkaisesta pöhköilystä ja kaiken kattavasta epärealistisuudesta, vaikka sen yleisilme onkin kovin vakava ja synkkämielinen. Jotenkin näen Spartacusin tämän hengenheimolaisena, sillä molemmissa sarjoissa uskomattomat juonenkäänteet seuraavat jatkuvasti toisiaan ja meininki on joka suhteessa överiä. Yhtymäkohta löytyy tietenkin myös brutaalista turpasaunomisesta ja randomeista seksikohtauksista. Päähenkilö Lucas Hood taisi nusauttaa suunnilleen jokaista naishahmoa ainakin kerran.

Päähenkilöstä pitääkin mainita vielä uudelleen, että hän oli selvästi sarjan suurin heikkous. Mies oli jotenkin niin armottoman tylsä ja persoonaton toimintasankari, että jopa useimmat sivuhahmot olivat häntä kiinnostavampia. Lisäksi vähän harmitti, että hän oli lopulta nimenomaan sankari, vaikka olikin valepoliisi, kokenut murtovaras ja entinen linnakundi. Se rikollinen elämäntapa olisi saanut tuntua hahmon olemuksessa enemmän. Päähenkilön vetämättömyydestä pitää syyttää toki myös näyttelijä Antony Starria, jonka puunaamaisuus ja karismattomuus eivät olleet roolityölle hyväksi.

Muut hahmot loistivat onneksi paljon kirkkaammin. Sarja on täynnä erinomaisia pahiksia ja neloskauden satanistinen sarjamurhaajakin oli aika hyvä. Homobodari Albiino, intiaani Chayton Littlestone, mafiapäällikkö Rabbit ja tietenkin Bansheen todellinen johtohahmo Kai Proctor olivat kaikki kutkuttavan ilkeitä roistoja. Proctor ei toki ollut paha pelkkää pahuuttaan ja muutenkin hän oli kenties sarjan moniulotteisin hahmo.

I'm just a normal everyday pervert.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: TV-sarjat
12.11.2018 02:24 #377

Olisiko tuota Banshee:tä paremmin voinut kiteyttää?
Täydellinen miesten sarja, aivan kuten Strike Back, jossa ehkä parhain tunnari mikä on missään televisiosarjassa.
Bansheen Kai Proctor taas ehkä limaisin pahis ikinä.

Tänään 01:28 #378

Mab: Kiitos viestistä. Minulla oli huonommin muistissa ihonvärien kuvaukset Hobbin ja Jordanin sarjoissa.

Tänään uutisoitiin, että Hulu suunnittelee kahta tv-sarjaa George R.R. Martinin Wild Cardsista.

Katsoin maanantaina loppuun Ripper Streetin ykköskauden – lainasin kausiboksin kirjastosta. Tätä BBC:n poliisisarjaa ei ole koskaan näytetty Suomen televisiossa, eikä sitä tietääkseni löydy maamme suoratoistopalveluista. Ensimmäinen kausi tapahtuu vuoden 1889 Lontoossa. Viiltäjä-Jackin murhien loppumisesta on kulunut muutama kuukausi, ja sarjan nimi tulee siitä. Jaksoja kaudella on kahdeksan kappletta, ja ne ovat tunnin mittaisia.

Minä tykkäsin Ripper Streetistä yllättävän paljon – se oli odottamaani parempi. Ajankuva tuntui uskottavalta, ja näyttelijät olivat erittäin hyviä. Jokaisessa jaksossa oli tutkittavana oma tapaus, mutta taustalta löytyi suurempi juoni, joka nousi kahdessa viimeisessä jaksossa keskiöön. Sarjaa kuvattiin viisi kautta vuosina 2012-16, ja tekisi mieli nähdä jatkoa. Mutta paikalliseen kirjastoon ei ole hankittu enempää kausibokseja.

Katsoin eilen loppuun HBO Nordicista C.B. Striken. Kyseessä on siis sovitus Robert Galbraithin (J.K. Rowlingin) dekkareista. Jaksoja on seitsemän: kolme ensimäistä käsittelee Käen kutsun, kaksi seuraavaa Silkkiäistoukan ja kaksi viimeistä Pahan polun. Tässäkin sarjassa jaksot ovat tunnin mittaisia. Lokakuussa BBC ilmoitti , että neljäs kirja Valkoinen kuolema sovitetaan neljäksi jaksoksi.

Minusta C.B. Strike on onnistunut tv-tulkinta Galbraithin romaaneista. Jälki oli laadukasta, ja päähenkilöiden näyttelijät vakuuttivat heti. Tietenkin paljon tapahtumia oli täytynyt jättää pois, koska jaksoja oli niin vähän. Noudin eilen kirjastosta Valkoisen kuoleman, ja haluan nähdä tulevaisuudessa myös sen tv-sovituksen. Neljällä jaksolla varmaan voidaan olla vielä uskollisempi alkuteokselle.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: TV-sarjat
Tänään 02:46 #379

Ripper Street 1-5 kaudet saa bluraynä Amazon.co.uk. 44,34 puntaa plus postit ja mukana on enkku tekstit kuuroille.

Valvojat: RaccoonRasimus