TV-sarjat

30.12.2018 01:21 #381

Viime viikolla uutisoitiin , että The Last Kingdomin neloskausi on vahvistettu. Hienoa! Minä katselen parhaillaan kolmoskautta Netflixistä. Kuusi jaksoa takana, ja vielä neljä jäljellä. Tuntuu vähän oudolta käyttää suoratoistoa, koska edelliset kaudet tuli katsottua blu-ray-levyiltä. CDONin mukaan kolmannen kauden boksi ilmestyy 28. tammikuuta, mutta kyseessä on import, joten suomitekstit luultavasti puuttuvat. Samana päivänä tulee myyntiin myös kaudet 1-3 sisältävä yhteisboksi, joka on sekin import-tuote.

Kolmas kausi on vähemmän uskollinen Bernard Cornwellin kirjoille kuin kaksi edellistä, mutta siitä huolimatta tykkään siitä kovasti. Voi olla, että kaudesta tulee suosikkini tähänastisista.

Vähän aikaa sitten kerrottiin, että Charlaine Harrisin kirjoihin pohjautuva yliluonnollinen draama Midnight, Texas sai kirveestä . Toinen kausi jää viimeiseksi. En muista, voiko tätä Suomessa jotain kautta katsoa.

Supernaturalin 14. kausi käynnistyy Subilla 14. helmikuuta.

The Strainin neljäs eli viimeinen kausi esitetään vihdoin Suomen televisiossa. Se starttaa Subilla 17. helmikuuta.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: TV-sarjat
06.01.2019 14:19 #382

Aloitettuani uudessa työpaikassa päätin että kertyneet kesälomat ovat niin vähäiset että säästän ne talveksi. No, nyt tuli pidettyä vapaata pyhien, kertyneiden lomapäivien ja saldojen mahdollistamana kolme viikkoa ja se aika tuli käytettyä lähinnä töllön ääressä.

Todella hieno Westworld on saamassa kolmannen kautensa joskus 2020, mutta vähän pelkään että sen sarjan kohtalona on nopea tason lasku. Ensimmäinen kausi oli todella loistavaa kamaa monessa eri ajan tasossa etenevässä kerronnassaan ja filosofisessa pohdiskelussa sen suhteen, missä välissä tekoäly alkaa olla kuin ihminen ja miten pitkälle vapaa tahtokin on vain ohjelmoitua käytöstä. Joitain lankoja jätettiin auki, mutta tarinaa oli selvästi pohdittu pitkään ja hartaasti. Nyt katsomani kakkoskausi oli yhä hyvää kamaa, mutta ei enää niin hyvää. Veikkaan, että kun jatkamispäätös on tullut, aletaan olla vähemmän aikaa kypsyneiden eväiden kanssa liikkeellä ja valitettavasti tuottajien ja keskiarvoistettujen katsojatutkimusten ehdoilla. Toinen kausi ei paljon jättänyt enää kolmannelle, mutta ehkä tekijät onnistuvat vielä yllättämään vetäisemällä esiin jotain todella uutta.

Muita katsottuja ovat Stranger Things (2. kausi) ja The Preacher (2. ja 3. kausi), jotka molemmat jatkuvat vielä näillä näkymin, ensin mainittu jopa tämän alkaneen vuoden puolella. Kasarinostalginen yliluonnollinen ET:n, Spielbergin ja wanhan hywän ajan Stephen Kingin henkinen Stranger Things ei tarjonnut mitään uutta, mutta ei myöskään osoittanut mitään tason laskun merkkejäkään. Preacherin alkuperäistä sarjista en ole lukenut, mutta tv-sovitus ainakin kolahtaa lujaa, vaikka horjuukin hyvän maun ja sen pahimman mauttoman perseilyn ja sekoilun rajamaastossa, mitä yleensä liitän (luultavasti täysin aiheetta) Garth Ennisin omiin sarjoihin (joita en ole siis pahemmin lukenut antipatioideni takia). Persenaamaksi ulkonäkönsä takia kutsutun pojan pako helvetistä Hitlerin kanssa...

Gotham (josta katsoin 4. kauden) sentään tajutaan lopettaa nyt pyörivään 5. kauteen, eli tekijöillä on selvä tarinakaari ja sen lopetus näköpiirissä (Bruce Waynen muuttuminen Batmaniksi), vaikkakin paikallaan junnaamista ja stetsonista vedettyjä käänteitä onkin matkalle mahtunut. Mutta riemastuttavan sarjakuvamaisena ja 60-lukulaisen Batman-tv-sarjan sysimustana versiona (lue: positiivisessä mielessä hölmönä) on pysytty, ja kerrankin pystyn tunnistamaan supersankarisarjasta suurimman osan sivuhahmoistakin. Tosin Leluntekijä vaati vähän pinnistelyä ja googlausta, mutta yllätyin että Professori Pyg tuntui heti tutulta.

Ja vanhoista klassikoista Miami Vice osoittautui lopulta aika juustoiseksi kun nyt sain viimeinkin aikaiseksi katsoa kaikki viisi tuotantokautta.

Jussi kirjoitti: The Orvillen toinen kausi alkaa ensi maanantaina (31.12.) Foxilla klo 20.00, vain päivän Amerikkaa jäljessä.

Supernaturalin 14. kausi käynnistyy Subilla 14. helmikuuta.

Supernatural taas piti tekijöidensä mukaan lopettaa viidenteen tuotantokauteen, mutta kun suosio vain jatkui ja jatkui. Kertoo paljon. Itsellä alkoi mitta tulla täyteen jo jokunen kausi sitten, mutta kai tuota vielä tulee katsottua sen pelossa että jotain hyvää jää muuten näkemättä.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

06.01.2019 20:09 #383

Olen ketjussa puhunut The Passage -nimisestä sarjasta, joka pohjautuu Justin Croninin hittikirjoihin. Nyt on selvinnyt, että Suomen Fox näyttää tv-sovituksen viikon viipeellä Amerikan tahdista. Passage alkaa kanavalla 21. tammikuuta.

USA:n hallituksen epäonnistunut lääketieteellinen kokeilu muuttaa joukon kuolemaantuomittuja vankeja tartuntaa levittäviksi vampyyreiksi ja orpotyttö Amy saattaa olla ainoa henkilö, joka voi pysäyttää odotettavissa olevan kriisin.

Tällä viikolla kerrottiin , että Viikingit päättyy kuudenteen kauteen. Mutta seuraajasarja on jo suunnitteilla, ja sitä kehittää emosarjan luoja Michael Hirst.

Jussi kirjoitti: Netflix canceloi urakalla Marvel-sarjojaan. Aluksi kirveestä sai Iron Fist, ja nyt Luke Cage. Molempia tehtiin kaksi kautta.

Mainitaan vielä se, että marraskuun lopulla myös Daredevil lakkautettiin , kolmannen kauden jälkeen.

Rasimus kirjoitti: Olenko mä ainoa joka on pettynyt siihen, että Orville osoittautuikin Star Trek -fanipojan uskolliseksi adaptaatioksi, eikä räävittömäksi parodiaksi?

Saatat olla. Yleisesti ottaen ihmiset yllättyivät myönteisesti siitä, että The Orville ei ollutkaan räävitöntä parodiaa vaan vakavemmin tehtyä. Monet tuntuivat suhtautuvan sarjaan etukäteen hyvin varauksellisesti Seth MacFarlanen takia. Ja mitä nyt olen nettikeskusteluja lukenut, niin ekan kauden loppupuolesta näytettiin pidettävän enemmän kuin ensimmäisistä jaksoista.

Supernaturalissa olen pahasti jälkijunassa, katselen kaksi vuotta sitten Elisa-viihteeseen tallentamaani 11. kautta. Kuusi jaksoa on nyt takana. Täytyy sanoa, että taso on noussut. Olen pitänyt tuotantokaudesta enemmän kuin kolmesta edellisestä. Mutta suurin osa kaudesta on vielä näkemättä.

Viimeksi muokattu: 06.01.2019 20:11 : Jussi.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: TV-sarjat
06.01.2019 21:14 #384

No niinpä tietenkin. Mulla jo mainoksista tuli mieleen Maailman lahjakkain tyttö, ja tuo juonikuvaus vain vahvistaa fiiliksiä.

Jussi kirjoitti: Tällä viikolla kerrottiin , että Viikingit päättyy kuudenteen kauteen.

Hyvä niin. Ragnar on kuollut ja enää vain tämän poikien kohtalo vaatii viimeisten juonilankojen solmimista. Siihen on hyvä lopettaa.

Jussi kirjoitti:

Saatat olla.

Syytän tässä asiassa taas ennakko-odotuksia. Jos olisin varautunut (ihan hyvään) Star Trek -klooniin, olisin enemmän täpinöissäni :smile: Mutta hei, parempaa Star Trekkiä tuo on kuin moni virallinen sarjan lämmittely.

Jussi kirjoitti: Supernaturalissa olen pahasti jälkijunassa, katselen kaksi vuotta sitten Elisa-viihteeseen tallentamaani 11. kautta. Kuusi jaksoa on nyt takana. Täytyy sanoa, että taso on noussut.

Oliko tuo se, jossa on kuvioissa Pimeys? Jos on, niin tuo olikin mukava ryhtiliike sarjalle, jolta alkoi jo loppua vakavasti otettavat pahikset kun demonit, enkelit, lusiferit ja muut oli jo pistetty halki poikki ja pinoon. Jäljellä olisi ollut enää itse Jumala, mutta Pimeys toi mukavaa vaihtelua tähän asti mustavalkoisille kuvioille.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 06.01.2019 21:14 : Rasimus.

11.01.2019 13:31 #385

Rasimus kirjoitti: Oliko tuo se, jossa on kuvioissa Pimeys?

Joo. Pari jaksoa sitten selvisi, että Pimeys on

Eilen uutisoitiin , että Netflix tekee fantasiatelkkasarjan Shadow and Bone, joka pohjautuu Leigh Bardugon Grisha-kirjoihin. Kahdeksanjaksoinen avauskausi on tilattu.

Bardugo kirjoitti aluksi venäläisvaikutteisen Grisha-trilogian, jonka ensimmäisen osan nimi on Shadow and Bone. Hänen seuraava työnsä oli Six of Crows -duologia, joka sijoittuu samaan maailmaan ja tapahtuu trilogian jälkeen. Mutta henkilöt ovat uusia, ja tapahtumapaikkakin uusi: Amsterdamia muistuttava holllantilaistyylinen kaupunki. Kyseessä on myös uusi tarina, eikä jatkoa alkuperäiselle trilogialle, vaikka aiempiin tapahtumiin on joitakin viittauksia (ja pari tuttua hahmoa tavataan lyhyesti).

Deadlinen uutisen mukaan Netflixin sarja on sovitus sekä alkuperäisestä trilogiasta että Six of Crows -duologiasta.

Shadow and Bone brings together the stories and characters of both Shadow and Bone and Six of Crows, two overlapping series that take place in Bardugo’s Grishaverse. In a world cleaved in two by a massive barrier of perpetual darkness, where unnatural creatures feast on human flesh, a young soldier uncovers a power that might finally unite her country. But as she struggles to hone her power, dangerous forces plot against her. Thugs, thieves, assassins and saints are at war now, and it will take more than magic to survive.

Kiinnostavaa nähdä, miten tässä onnistutaan.

Olen lukenut kaikki Bardugon tähänastiset kirjat, ja tykännyt niistä. Naisen tuotanto on virallisesti young adult -kirjallisuutta. Six of Crows oli ensimmäistä trilogiaa parempi, ja nuortenkirjaluokitus välillä hämmästytti minua, sillä meno oli varsin rajua.

Bardugon kirjoja on myyty yksin Yhdysvalloissa 2,5 miljoonaa kappaletta, ja niitä on käännetty 38 eri kielelle. Tuntemattomasta syystä suomi ei ole mukana.

17.01.2019 20:44 #386

Jussi kirjoitti: WSOY ei julkaise Ensimmäisestä siirtokunnasta uutta pokkaripainosta tv-sarjakannella. Tämä on hyvä juttu, sillä ainakaan minä en haluaisi nähdä virheellistä kansikuvaa (kirjojen Amy on valkoihoinen).

Olin täysin väärässä, sillä WSOY:n uusi pokkarilaitos on jo myynnissä tällaisella kannella:

Pahaa tekee nähdä, että etukannessa lukee isolla fontilla "The Passage", ja sitten pienellä alapuolella suomeksi "Ensimmäinen siirtokunta". En ottaisi tällaista omaan hyllyyn, vaikka maksettaisiin...

Aiempi pokkariversio on nyt Adlibriksessa tarjouksessa 4,90 eurolla, jos haluaa ostaa tämän ennen sen muuttumista loppuunmyydyksi.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Anni Loukasmäki