TV-sarjat

28.01.2020 21:53 #461 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa TV-sarjat
Olisiko muuten kova juttu, jos tuleville sarjoille olisi elokuvien tapaan oma ketjunsa? Täällä voitaisiin keskustella jo olemassa olevista sarjoista ja uutiset käsiteltäisiin muualla. Spekulaatiot tulevista tai ehkä toteutuvista sarjoista eivät kiinnosta minua kauheasti, vaan lukisin mielummin kommentteja sarjoista, joita on oikeasti katsottu. Toki yhdellä yleisketjullakin pärjää, mutta tulin vain miettineeksi.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
30.01.2020 11:14 #462 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa TV-sarjat

Astorethein kirjoitti: Olisiko muuten kova juttu, jos tuleville sarjoille olisi elokuvien tapaan oma ketjunsa?

Juu. Voisi olla, sen verran paljon Jussi spämmää tätä ketjua että mun napinat sarjojen tasosta jäävät nopeasti unholaan.

Niistä katsotuista sarjoista puheen ollen:

Good omens oli juuri niin sujuva kuin sopikin odottaa. Lasken sen samaan kasaan BBC:n Kiekkomaailma-minisarjojen kanssa, sillä Terry Pratchet oli Hyviä enteitä -kirjankin takana yhdessä Neil Gaimanin kanssa (jopa Kuolema oli sama) ja tuotanto oli sen mukaista. Lisäbonus hihhuleiden törttöilyistä.

Astorethein kirjoitti: Vikings ei vakuuttanut viidennen kauden ekalla puoliskolla, eikä toinen ollut mainittavasti parempi

Samaa mieltä. Olisivat lopettaneet siihen kun Ragnar kuoli, jonka jälkeen olisivat voineet sulkea langat muutaman päätösjakson voimin. Sen jälkeen olisivat voineet pitää pidemmän tauon ja vetäytyä miettimään onko poikien tarina tosiaan kertomisen arvoinen, ja pitäisikö se tehdä jossain rinnakkaisessa spinoffissa. Ennemmin rinnakkaissarja kuin tiputtaa alkuperäissarjan tasoa loppumattomalla juonella ja päähenkilön kuolemalla (mikä on aiemmin maanläheisen sarjan fantasiaelementtien lisäämisen ohessa yksi perinteisistä tv-sarjojen lopun ajan merkeistä).

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

05.02.2020 14:11 - 05.02.2020 15:08 #463 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa TV-sarjat
Päivänmääriä Suomen televisiokanavien kautta sarjoja seuraaville:

The Walking Deadin kymppikausi palaa tauolta Foxille 24. helmikuuta
Outlander – Matkantekijän uusi viitoskausi alkaa Yle TV1:ssä 26. helmikuuta
American Horror Storyn yksikausi käynnistyy Subilla 15. maaliskuuta
– Ei ole scifiä tai fantasiaa, mutta Isänmaan puolesta -sarjan kahdeksas eli viimeinen kausi starttaa MTV3:lla 19. maaliskuuta

American Horror Storyyn liittyen tammikuussa uutisoitiin, että sarjan kaudet 11, 12 ja 13 on virallisesti vahvistettu.

Minulta oli mennyt ohi, että joulukuussa raportoitiin Olipa kerran -sarjan luojien kehittävän uutta fantasiatelkkasarjaa Epic.

Epic is a romantic anthology series set in the fairytale universe of Disney. Taking place in a Disney-like Enchanted Forest, it will center on a whole new set of new heroes, villains, princes, princesses and all manner of magical beings.

Joulukuussa myös kerrottiin, että Syfy on tilannut viidennen (ja viimeisen) kauden Van Helsingiin.

David Benioffin ja D.B. Weissin piti tehdä HBO:lle Game of Thronesin loputtua uusi tv-sarja Confederate, joka olisi sijoittunut vaihtoehtoiseen maailmaan, jossa Etelävaltiot onnistuivat itsenäistymään ja säilyttämään orjuuden. Tammikuussa tiedotettiin, että HBO on perunut sarjan. Benioff & Weiss ovat muutenkin jättäneet kanavan ja siirtyneet Netflixin palvelukseen.

Suoratoistopalvelu Disney+ aloittaa Pohjoismaissa vasta kesällä. Vielä pitää siis odottaa, että pääsee katsomaan kehuttua Tähtien sota -telkkasarjaa The Mandalorian. Eilen selvisi, että sarjan toinen tuotantokausi starttaa lokakuussa.

Matthew McConaugheylta ja True Detectiven luojalta/käsikirjoittajalta Nic Pizzolattolta on tulossa uusi tv-sarja Redeemer. Voisiko tämä olla samaa tasoa kuin Detectiven ykköskausi? Sarja on saanut inspiraatiota Patrick Colemanin rikosromaanista The Churchgoer.

It follows a former minister turned dissolute security guard (McConaughey), whose search for a missing woman in Texas leads him through a corruption and criminal conspiracy, as his past and present impact and entwine around a mystery of escalating violence and deceit.

Viimeksi muokattu: 05.02.2020 15:08 Jussi.

05.02.2020 15:56 #464 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa TV-sarjat
Just luin, että Disney+ olevia Star Wars leffoja oli sensuroitu.
Että, siitä vaan tilaamaan Disneytä...

16.03.2020 22:39 - 16.03.2020 22:40 #465 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa TV-sarjat
Tuossahan me American Godsin ensimmäinen kausi vahdattiin. Muuten perkeleen hyvä, mutta kun eksyttiin pariin kertaan johonkin melkein jakson mittaiseen takaumaan/sivutarinaan, joka ei edes tuntunut siinä hetkessä kovinkaan relevantilta, niin se vähän söi kiinnostusta. Pelolla olen lueskellut, miten esim. joku IMDB:n porukka on arvioinut kakkoskautta. Eivät ole arvostaneet kovinkaan korkealle. Mutta taitaa se olla sekin pakko katsoa, että tietää kuinka hommat etenee.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Viimeksi muokattu: 16.03.2020 22:40 LordStenhammar.

• kyty
17.03.2020 12:37 #466 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa TV-sarjat
En ole vielä katsonut ensimmäistäkään jaksoa, mutta Netflixiin on näköjään ilmestynyt sarja Beastars , ja ainakin sarjakuvaa on kehuttu paljon niin että eiköhän sen uskalla heittää vinkkinä täälläkin. Trailereiden perusteella ainakin hyvin laadukkaasti tehty.

27.03.2020 17:57 - 27.03.2020 19:12 #467 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa TV-sarjat
The Haunting of Hill House tuli pari päivää sitten pantua pakettiin. Ihan randomilla Netflixistä kyseinen sarja valittiin, eikä odotettu sinänsä mitään ihmeellistä. Luultiin, että tämä on taas tätä perushuttua, jonka katsoo kun ei ole muutakaan. Mutta sieltä paljastuikin tunnelmallinen, äärimmäisen hyvin näytelty ja toisinaan jopa oikeasti pelottava sarja. Suosittelen lämpimästi, ellette ole vielä nähneet.

EDIT: Jotain muitakin sarjoja unohtunut tässä mainita, niin menköön nyt lyhyesti.

Messiah oli enimmäkseen viihdyttävä sarja messiaan toisesta rundista maan päällä. Vaan oliko tämä "oikea" messias, se jäi mietityttämään. Jotain poikkeavia kykyjä tällä selvästikin oli.

Ares oli kohtuullisen puisevaa kauhuntapaista (muistaakseni) Hollannin suunnasta. Ainoa asia mikä jäi sarjasta kunnolla mieleen oli se, että Hollannissa on ilmeisesti aina ihan saatanan hämärää.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Viimeksi muokattu: 27.03.2020 19:12 LordStenhammar.

15.04.2020 23:45 - 16.04.2020 00:19 #468 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa TV-sarjat
Scifisarja Under the Dome aloitti Nelosella vuoden 2014 alussa. En ollut tutustunut Stephen Kingin kirjaan, johon tv-sarja pohjautuu. Päätin lukea aluksi Kuvun alla, ja laitoin jaksot tallennukseen. Myöhemmin saman vuoden keväällä tosiaan luin romaanin, mutta en saanut aikaiseksi tv-sovituksen katsomista. Vaikka tiesin, että ensimmäinen kausi oli iso hitti.

Nyt kuusi vuotta myöhemmin vihdoin katsoin Under the Domen ekan kauden. Lainasin sen blu-raynä kirjastosta. Ja täytyy sanoa, että tykkäsin kohtalaisesti. Eihän sarjaa voi oikeisiin laatudraamoihin verrata, mutta haluan katsella välillä tällaista kevyempää menoa. Kausi oli viihdyttävä, hahmoista välitti ja näyttelijätyöskentely oli ihan hyvää. Juoni erosi hyvin paljon Kingin romaanista, mutta minua se ei haitannut. Tv-sarja oli selvästi oma juttunsa.

Under the Domen kehitti Saga-sarjakuvasta tuttu Brian K. Vaughan. Hän myös toimi showrunnerina ja käsikirjoitti ekalle kaudelle kolme jaksoa. Vaughan oli Lostin pääkäsikirjoittaja kausilla 3-5, jolloin sarja oli parhaimmillaan. Ehkä UtD:n mysteereissä oli jotain samaa kuin Lostissa. Toisaalta Under the Dome on pohjimmiltaan pikkukaupunkidraama, scifielementeistä huolimatta.

Mutta en ole varma, aionko jatkaa sarjan katsomista. Vaughan nimittäin jätti Under the Domen ensimmäisen kauden jälkeen, ja tämän johdosta kriitikoiden arvostus sekä katsojaluvut romahtivat. Sarja sitten lopetettiin kolmanteen kauteen, kun katsojamäärät olivat liian alhaalla. Eka kausi päättyi kuitenkin cliffhangeriin, ja haluaisin nähdä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Minusta Kuvun alla ei ole Kingin onnistuneinta tuotantoa, vaan miehen keskitasoa. En mitenkään innostunut kirjasta, vaikka se oli viihdyttävää luettavaa. Ehkä siksi minua eivät häirinneet suuret muutokset, joita tv-sovitukseen oli tehty. Vastakohdaksi voi antaa toisen Kingin romaanin 22.11.63. Tästä tykkäsin kovasti, ja kirja lukeutuu mielestäni Kingin parhaimpiin. Mutta minisarjasovitus 11.22.63 oli sitten valtaisa pettymys, kriitikoiden kehuista huolimatta. Tuntui, että tv-sarjan tekijät olivat missanneet kokonaan kirjan pointit, ja katsoin viimeiset jaksot väkisin, jotta saisin sarjan päätökseen. Toisin kuin Under the Dome, 11.22.63 yritti olla uskollinen alkuteokselle, ja epäonnistui mielestäni täysin.

Päivänmääriä Suomen televisiossa:

- Mr. Robotin neljäs eli viimeinen kausi alkaa Kakkosella ensi maanantaina (20. huhtikuuta). Silloin näytetään putkeen kolme ensimmäistä jaksoa.
- Medicit, Firenzen valtiaat -sarjan kolmas eli viimeinen kausi käynnistyy Teemalla viikon päästä, 22. huhtikuuta.
- Espanjalainen prinsessa (The Spanish Princess) starttaa TV1:llä 12. toukokuuta. Tämä historiallinen draama on jatkoa aiemmille sarjoille Valkoinen kuningatar ja Valkoinen prinsessa.

On muuten varmistunut, että HBO Nordic näyttää Penny Dreadful: City of Angelsin jenkkitahtiin. Ensimmäinen jakso saapuu palveluun 27. huhtikuuta.

Minulta meni ohi, että tammikuussa kerrottiin Britannian saavan kolmannen kauden. Netflix antoi toisen kauden hittisarjakuvaan pohjautuvalle Locke and Keylle, mutta vampyyriaiheinen V Wars sai kirveestä ja jäi yhden tuotantokauden mittaiseksi.

Olen innoissaan siitä, että The Last Kingdomin neljäs kausi ilmestyy Netflixiin 26. huhtikuuta. Olen oikeasti odottanut tätä. Tv-sarja on siis sovitus Bernard Cornwellin Uhtred-kirjoista.

Viimeksi muokattu: 16.04.2020 00:19 Jussi.

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen
16.04.2020 14:58 #469 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa TV-sarjat
Olen katsonut nyt Netflixiltä brittiläistä gangsterisarjaa Peaky Blinders. Sarja oli mennyt minulta kokonaan ohi, kun se oli tullut TV1:ltä männä vuosina (tosin 2 kautta vissiin vain), mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan, nimittäin olen pitänyt sarjasta todella paljon. Sarjaa on tehty 5 kautta ja olen 4 kauden loppu puolella menossa.

Penny Dreadful: City of Angels kiinnostaa totta kai, sillä diggasin alkuperäisestä Penny Dreadfulista todellakin. HBO Nordic palvelua minulla ei ole ja en välttämättä ole hankkimassakaan, joten saattaa mennä pitkään, kun pääsen sarjan näkemään, mikäli sitä esitetään edes esim. telkkarissa jossain vaiheessa.

18.04.2020 21:21 - 18.04.2020 21:42 #470 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa TV-sarjat
Eija: Peaky Blinders on sarja, joka minultakin on jäänyt välistä, ja jonka katsomista olen pitkään miettinyt.

Luin alle vuoden sisään uudestaan kaikki George R.R. Martinin Tulen ja jään laulun tähän mennessä ilmestyneet kirjat. Päätin katsoa myös Game of Thronesin neljä ensimmäistä tuotantokautta uudestaan. Omistan nykyään kaudet blu-raynä, ja katselen ne ensimmäistä kertaa tässä formaatissa. Tarkistan myös levyiltä löytyvän lisämateriaalin, joka on yleensä kiinnostavaa. Parhaillaan on menossa neljäs kausi, ja katsoin tänään sen neljännen jakson "Oathbringer".

Tykkään GoT:sta, se on erittäin onnistunut ja yllättävän uskollinen sovitus Martinin kirjoista. Taso nousi kausi kaudelta, ja viimeksi katsoessani nelonen oli suosikkini. Alkukankeuksien jälkeen tv-sarjan tekijät saivat päälle hyvän draivin – ensimmäisellä kaudella minua haittasi eniten budjetin pienuus. Onhan tässä muutettu kirjojen tapahtumia, mutta tv/elokuvatulkinnoissa se on väistämätöntä. Mikä toimii sivuilla, ei yleensä toimi suoraan ruutuun/valkokankaalle siirrettynä. Ja olisihan se hölmöä katsella sovitusta, joka on yksi yhteen kirjan kanssa.

Minulle tärkeää on, että ollaan uskollisia alkuteoksen tarinan pääkohdille sekä hahmoille. Ja tässä GoT onnistuu loistavasti. Oikeastaan ainoa, joka minua häiritsee, on Stannis. Tv-sarjassa mies on selvä pahis, enkä usko, että kukaan katsoja voi kannattaa Stannista rautavaltaistuimelle. Kirjasarjassa henkilöllä on enemmän sävyjä. Minusta GoT:n keksityt juonet ovat yleensä kivoja. Kirjojen lukijana ei aina tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Suhtaudun näihin uusina seikkailuina tutuille hahmoille, ja on mukavaa, että telkkasarja antaa tällaisia.

Olin neloskauden katsonut kahdesti aiemmin. Alun perin HBO Nordicilta Amerikan tahtiin keväällä/alkukesästä 2014, ja uudestaan Yleltä tammikuussa 2015. Mutta jälkimmäisestäkin kerrasta on yli viisi vuotta, ja olen yllättävän paljon unohtanut tv-sarjan keksityistä juonilinjoista.

En kuitenkaan tarkoita, että tv-sarjan muutokset olisivat jollakin tavalla parannuksia alkuperäiseen tarinaan. Yhtään sellaista ei ole vielä tullut vastaan. Eikä GoT mitenkään pärjää laadussa Martinin kirjoille, joita fanitan. Mutta varmasti monet keksityt kohdat toimivat paremmin tv-sarjassa, jos vaihtoehtona olisi, että kirjojen sivuilta yritettäisiin siirtää tapahtumat suoraan tv-ruudulle.

Game of Thrones -katselukierrokseni päättyy neloskauteen, sillä en halua spoilaantua vielä ilmestymättömien Tulen ja jään laulun kirjojen tapahtumista. En ole koskaan nähnyt tv-sarjaa neljännestä kaudesta eteenpäin. Sitten kun The Winds of Winter on julkaistu ja luettu, niin katson viidennen ja kuudennen kauden. Molemmat odottavat valmiina hyllyssäni blu-raynä.

HBO Max on tilannut J.J. Abramsin Bad Robotilta kolme tv-sarjaa. Näistä kaksi lukeutuu spefiin. Overlook kertoo riivatun hotellin tapahtumista ennen Stephen Kingin Hohtoa. Ei vaikuta kiinnostavalta idealta, mutta voihan lopputulos olla hyvä. Toinen, vielä nimetön sarja pohjautuu Justice League Dark -sarjakuvan hahmoihin.
Viimeksi muokattu: 18.04.2020 21:42 Jussi.

23.04.2020 14:45 - 23.04.2020 14:55 #471 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa TV-sarjat
Westworld jatkuu – HBO vahvisti suositun scifisarjan neljännen tuotantokauden.

Jussi kirjoitti: Minulle tärkeää on, että ollaan uskollisia alkuteoksen tarinan pääkohdille sekä hahmoille. Ja tässä GoT onnistuu loistavasti. Oikeastaan ainoa, joka minua häiritsee, on Stannis.

Katsoin neljännen kauden loppuun blu-rayltä, ja täytyy vähän jatkaa kommentointia. En yli viiden vuoden takaa muistanut kaikkia kauden viimeisten jaksojen tapahtumia. Olen yhä sitä mieltä, että nelonen on parempi kuin kolme edeltävää tuotantokautta, mutta spoileri-merkinnän takaa löytyy tarkempia mietteitäni.

Nyt sitten katselen lisämateriaalia levyiltä. Toiveena on, että pääsisin jatkamaan GoT:n seuraamista vielä tämän vuoden aikana. Riippuu täysin siitä, milloin Martin saa valmiiksi The Winds of Winterin.
Viimeksi muokattu: 23.04.2020 14:55 Jussi.

24.04.2020 10:27 #472 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa TV-sarjat
Eikös ilmoituksesta mene vielä 6 kuukautta ennen kauppojen hyllyjä? Vaikea kuvitella, että ilmestyisi 2020.
Ja kuin pitkälle sitten uskaltaisit katsoa? Yhden kauden lisää?

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
03.05.2020 18:01 #473 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa TV-sarjat
Kauankohan meinaavat jatkaa American Gods:ia? Eka tuotantokausi oli ihan ok, vaikkakaan ei mitään tajunnanräjäyttäjää, ja kattoi varmaan puolet kirjasta. Jotenkin odotin että toinen tuotantokausi lopettaisi tarinan, mutta päinvastoin tekijät olivat päättäneet venyttää juonta loputtomiin täyttämällä joka jakson viikon jumalalla, jota yritetään värvätä mukaan sotaan. Alkoi helkkarin nopeasti maistua puulta, ja vasta tuotantokauden muutama viimeinen jakso jaksoi ryhdistäytyä pistämällä vähän enemmän tarinaakin mukaan. Mutta mihinkään ei kyllä tunnuttu koko kauden aikana pääsevän vaikka eka kausi oli niin lupaava :sad:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

09.05.2020 23:30 #474 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa TV-sarjat
Mad Men tuli saateltua päätökseen seitsemännen kauden myötä. Varmaan pari vuotta siihen meni, mutta nyt on viimeinkin tupakat poltettu, viskit juotu ja diilit tehty. Normaalisti katson sarjat loppuun vähän nopeammassa tahdissa, mutta Mad Menin kohdalla oli pakko nautiskella jaksot aika verkkaisesti, koska muuten olisin varmasti kyllästynyt. Ja minä kyllä katsoin ne nautiskellen, sillä sarjan tunnelma, visuaalisuus ja autenttiselta tuntuva ajankuva viehättivät aivan loppumetreille asti. Hahmovetoisuudesta johtuen tarinallinen koukku jäi kuitenkin puuttumaan, minkä vuoksi en tuntenut katsomisen suhteen mitään kiirettä. Mad Men oli minulle hyvin vahvasti ns. aamukahvisarja, mukavaa fiilistelyä päivän alussa.

Olihan tämä kokonaisuudessaan hieno matka, mutta pitää kyllä todeta, että tämäkin sarja venähti hieman liian pitkäksi. Parhaimmat yksittäisten hahmojen kehityskaaret nähtiin kausilla 1-4 ja sen jälkeen kaikki tuntui enimmäkseen vanhan toistolta. Viimeinen kausi paketoi homman kuitenkin onnistuneesti, sillä tärkeimmät hahmot tuntuivat viimeinkin saavuttaneen elämässään jonkinlaisen päätepisteen tai leikkauskohdan.

Ja vittu millainen päähenkilö Don Draper olikaan. Hiljainen, rauhallinen ja lähes kuiskaten puhuva herrasmies, josta kuitenkin huokui vahvalla karismalla silattu itsevarmuus. Toimistossa silti kirjoituskone ja muu irtaimisto sai välillä kyytiä, kun kipukohtiin sattui liikaa. Vaikka emme ehkä tiedäkään, mikä Don Draper lopulta oli miehiään, lopussa hän taisi kuitenkin löytää rauhan. Sille kippis!

Mad Men ansaitsee kiitoksen myös siitä, että se toi elämääni Christina Hendricksin, erään maailman upeimmista naisista. Päiväuneni olisivat huomattavasti köyhempiä ilman häntä.

23.06.2020 12:58 - 23.06.2020 12:59 #475 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa TV-sarjat
Katselen parhaillaan Tähtiportin (Stargate SG-1) seiskakautta, joka alun perin esitettiin Amerikassa vuosina 2003-04. Seurasin Tähtiporttia aikoinaan Suomen television tahtiin, mutta Sub lopetti esittämisen kuudenteen kauteen kymmenen vuotta sitten. Pitkän tauon jälkeen päätin jatkaa katsomista ja lainasin kaveriltani kausiboksin.

Nykyisiin avaruusscifisarjoihin verrattuna Tähtiportti on tehty pienellä budjetilla. Tehosteet saattavat näyttää halvoilta, ja jokainen vierailtu planeetta on samaa kanadalaista havumetsää (koska on kuvattu samassa paikassa). Mutta pidän sarjasta. Päähenkilöt ovat onnistuneita, ja heihin on kiintynyt, kun sarjaa on seurannut monta kautta. Tähtiportti on jatkuvajuoninen, ja tykkään suuresta tarinasta sekä sarjan universumista. Taso vaihtelee kyllä rajusti jaksojen välillä. Saattaa tulla onnistunut episodi, ja sitten heti perään heikko. Jatkuvasta juonesta huolimatta jaksot ovat tavallisesti yksittäisiä.

Suurin onglema seiskakauden katsomisessa on vuosikymmenen tauko. Olen täysin unohtanut aiempia tapahtumia. Välillä kun jakson alussa näytetään kertauspätkiä, en yhtään muista, mihin viitataan. En silti harkinnut sitä, että rupeaisin katsomaan edellisiä kausia uudestaan. Minulla on seiskakautta vielä kuusi jaksoa jäljellä. Kaverini omistaa koko Tähtiportin suomeksi tekstitettyinä dvd-bokseina, kuten myös samaan universumiin sijoittuvat Stargate Atlantiksen ja Stargate Universen. Haluan nähdä ainakin pääsarjan loppuun.

Suoratoistopalvelu Disney Plus aloittaa Suomessa 15. syyskuuta. Vihdoinkin pääsee näkemään The Mandalorianin. Olen Tähtien sodan fani, ja kyseinen sarja kiinnostaa kovasti.

Michael Moorcockin Elric-kirjojen kääntyminen tv-sarjaksi on vastatuulessa.

Taisteluplaneetta Galactican rebootti etenee.

Isaac Asimovin kirjoihin pohjautuva Foundation saapuu Apple TV:seen ensi vuonna. Scifisarjasta on paljastettu ensimmäinen teaseri:

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Ja kuin pitkälle sitten uskaltaisit katsoa? Yhden kauden lisää?

Lainaamaasi viestiä edeltävässä postauksessa kirjoitin:

Löysin netistä taulukon, josta selvisi, mitä kirjoja kukin kausi käsittelee. Taulukon mukaan Game of Thronesin kuutoskausi ei vielä mene A Dream of Springin tapahtumiin.
Viimeksi muokattu: 23.06.2020 12:59 Jussi.

17.07.2020 12:59 #476 : Mustelmann
Stranger Things, 3. kausi

Aika pitkään meni, että jaksoin tarttua sarjan kolmanteen kauteen, sillä kakkonen ei jättänyt halua nähdä lisää. Sitä ei jättänyt myöskään loistava ensimmäinen kausi, mutta siitä huolimatta pidin kakkosesta yllättävän paljon, vaikka siinä ei tuotukaan pöytään mitään uutta. Pidin myös kolmoskaudesta, vaikka yhä edelleen sarja vain toistaa itseään, eli velloo loputtoman hurmaavassa kasariestetiikassa mysteerin pysyessä käytännössä samana. Mutta siinä missä kakkoskausi oli vähän tylsää lantrinkia ykkösen väkevyyteen, kolmannella hommassa oli taas tuoreuden tuntua.

Mielestäni oli hyvä juttu, että vanha ydinporukka oli jätetty hieman taustalle, kun taas muutamat sivuhahmot saivat enemmän tilaa ja nostettiin oikeastaan päähenkilöiden asemaan. Uusista hahmoista mieleen jäi Cary Elwesin juonikas kaupunginjohtaja sekä tietysti se ihana jäätelötyttö. Suurehkoksi kasvanut hahmokatras pidettiin hyvin kasassa jakamalla heidät pienempiin kasoihin, jolloin eri porukoiden tekemisiä oli vaivatonta seurata. Kestikin aika pitkään, ennen kuin kaikki hahmot lopulta yhdistivät voimansa, vaikka he tutkivat samaa mysteeriä, joskin hieman eri lähtökohdista. Pääpahis oli tosiaan vieläkin se sama lonkerohirviö, mutta neuvostokommarien sotkeminen mukaan kuvioon onnistui vähän peittämään sitä, että samaa vanhaahan tässä toistetaan.

En odottanut kakkoskaudelta suuria, mutta pidin siitä kuitenkin. En odottanut kolmoskaudeltakaan suuria, mutta pidin siitä jo huomattavan paljon. En odota suuria myöskään tulevalta neloskaudelta, mutta pitää varmaan jo uskoa, ettei Stranger Things päästä minua otteestaan. Neloseen olisi tosin hyvä lopettaa, koska se on maaginen raja, jonka jälkeen hyvätkin sarjat yleensä latistuvat väistämättä.

09.08.2020 21:30 #477 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa TV-sarjat
BoJack Horseman katsottu kuudennen kauden myötä loppuun.

Olipahan erikoinen animaatiosarja. Viinaan menevä ja sosiaalisissa suhteissaan sekoileva hevosmies yritti korjata itseään kuntoon kuuden tuotantokauden verran ja kenties lopulta onnistuikin siinä jossain määrin. Värikäs ja lapsenomainen ulkoasu hämäsi alkupuolella, mutta lopulta sitä huomasi seuraavansa yllättävän vakavahenkistä draamasarjaa, joka pisti miettimään välillä omankin elämän asioita. Ei sitä tosiaan aina edes noteerannut, että filosofisten kysymysten äärellä painiskelee ihmisten lisäksi myös joukko hölmön näköisiä eläinhahmoja. BoJack oli yllättävänkin samaistuttava päähenkilö, sillä olen itsekin tuntenut olevani vähintään yhtä hukassa kuin hän, mitä nyt rahaa ja naisia on ollut elämässäni vähemmän.

Viimeinen kausi paketoi sarjan ihan onnistuneesti, enkä jäänyt kaipaamaan lisää. Mitään kovin vahvaa koukkua tässä ei missään vaiheessa ollut ja toisinaan huumorikin oli siinä määrin omaperäistä, ettei se aina iskenyt täysillä. Sarjaa tulikin katsottua lähinnä silloin, kun ei ollut parempaakaan tekemistä. Lopuksi annan kiitokset ääninäyttelijöille, jotka todella herättivät hahmonsa eloon, varsinkin Will Arnett päähevosena oli loistava.

03.09.2020 23:00 - 05.09.2020 21:20 #478 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa TV-sarjat
Katselen parhaillaan Babylon 5:n kakkoskautta. Takana on 12 jaksoa, eli olen juuri ohittanut kauden puolivälin. Minulle Babylon 5 on Buffy, vampyyrintappajan jälkeen kaikkien aikojen paras telkkasarja ja selvästi paras scifisarja. Mutta tämä on ensimmäinen uusintakatseluni. Edellinen ja ainoa kerta oli silloin, kun sarja näytettiin Suomen televisiossa vuosina 1997–2000. Omistan kaikki kaudet dvd-bokseina suomeksi tekstitettyinä.

Toisella katselukerralla vuosien jälkeen sarja iskee yhä kovaa. Monet juonenkäänteet ovat muistissa, mutta valtavasti on unohtunut. Toisaalta en ole vielä päässyt siihen, milloin Babylon 5 on parhaimmillaan, sillä pidin eniten kolmos- ja neloskausista. Sarjan luojan mukaan koko ensimmäinen kausi sekä toisen kauden kahdeksan ekaa jaksoa ovat pohjustusta, ja sitten toiminta varsinaisesti käynnistyy jaksolla "The Coming of Shadows".

Sain alkuviikosta katsottua loppuun Castlen kahdeksannen eli viimeisen kauden. Olin seurannut sarjaa pitkään – siitä lähtien, kun se aloitti Nelosella keväällä 2010. Kasikauden katsoin Viaplaystä. Taso oli kieltämättä laskenut sarjan parhaista ajoista, mutta viimeistäkin kautta katseli ihan mielellään.

Sitten tv-sarjauutisia:

Eloonjääneiden (The 100) seitsemäs eli viimeinen kausi käynnistyy Subilla tämän viikon sunnuntaina klo 22.50.

Nyt on virallisesti vahvistettu, että Agents of S.H.I.E.L.D. löytyy 15. syyskuuta Suomessa aloittavasta Disney+:sta. Löytämäni listauksen mukaan sarjan seitsemäs eli viimeinen kausi ei ole mukana. Mutta olen erittäin tyytyväinen jo siihen, että pääsen lopultakin katsomaan kuutoskauden. Viitoskauden näki Suomessa viime vuonna Viaplayn kautta.

His Dark Materialsin toinen tuotantokausi käynnistyy marraskuussa, myös Suomessa HBO Nordicilla. Minä en ole ehtinyt katsoa ensimmäistäkään kautta...

Stephen Kingin Tukikohta-romaanin uusi tv-sarjasovitus on saanut alkamispäivän Amerikan televisiossa: 17. joulukuuta. Vielä ei ole tiedossa, kuinka sarja näytetään Suomessa. Ja käykö niin, että ison profiilin minisarjan saapuessa tänne Kingin klassinen kirja on suomennoksena yhä loppuunmyyty, eikä uutta painosta oteta?

BBC American The Watch starttaa ensi tammikuussa. Terry Pratchettin perikunta on entistä voimakkaammin irtisanoutunut tv-sarjasta.

Netflix tilasi The Last Kingdomiin viidennen kauden!

Altered Carbon – Muuntohiili sai kirveestä, eli scifisarja jää kahden kauden mittaiseksi.

Sama tapahtui NOS4A2-kauhusarjalle.

Penny Dreadful: City of Angelsille kävi vielä huonommin, sillä se canceloitiin heti ensimmäiseen tuotantokauteen.

Iain M. Banksin Kulttuuri-kirjojen tv-adaptaatio Amazonilla ei toteudukaan.

EDIT: Unohdin mainita sen, että Cixin Liun Kolmen kappaleen probleema -scifiromaani kääntyy Netflix-sarjaksi. Hankkeen ruorissa ovat Game of Thronesista tutut David Benioff ja D.B. Weiss.
Viimeksi muokattu: 05.09.2020 21:20 Jussi.

• kyty
18.09.2020 15:46 #479 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa TV-sarjat
JP Ahosen Belzebubs-sarjakuvasta on tulossa animaatiosarja: Cartoon Forum’s Satanic Sitcom: ‘Belzebubs,’a ‘Modern Family’ Meets ‘The Addams Family’ in 2D

Projekti on vielä hyvin alkutekijöissään, mutta tullee aikanaan Yleltä.

19.09.2020 22:51 #480 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa TV-sarjat
Ash vs Evil Dead, kaikki kolme kautta katsottu.

Katsottuani alkuperäisen leffatrilogian päätin ottaa kokeiluun sen pohjalta tehdyn tv-sarjan, jonka pääosassa nähdään Evil Dead-näyttelijöistä kuuluisin eli Bruce Campbell. Yksinkertaisessa ja humoristisessa sarjassa tehdään samaa kuin leffoissakin, eli taistellaan demoneita ja muuta pahuutta vastaan. Kaiken lähtökohtana toimii jälleen Necronomicon, tuo ihmisnahkaan painettu kirjaklassikko, jonka sisältämät loitsut ja pimeät voimat pääsevät jälleen kerran valloilleen. Ash Williams työskentelee rautakaupassa ja elää asuntovaunussa viinaa vetäen ja naisia naurattaen kyseinen opus edelleen hallussaan ja kännisen runonlausunnan seurauksena haulikolle ja moottorisahalle tulee taas käyttöä.

Jos leffoissa oli edes jonkinlaista kauhutunnelmaa puhtaan huumorin lisäksi, niin sarjassa painetaan menemään jatkuvalla sekoiluvaihteella ilman vakavuuden häivääkään. Kaikki leffojen väkivaltaisuudet on viety reippaasti yli kaikkien standardien ja niinpä jokaisessa jaksossa roiskitaan verellä ja sisälmyksillä enemmän kuin hyvä maku sallii. Aluksi pähkähullu splatter viehättää ja naurattaa täysillä, mutta sitten kyllästyminen iskee ja katsoja alkaa toivoa sarjalta muutakin sisältöä. Sitä ei juuri tarjota, vaikka leffojen laihoista ideoista revitäänkin kaikki irti ja yritetään keksiä vähän lisää päälle. Kirjaan, demoneihin ja muuhun hölynpölyyn liittyvä taustoitus ei ainakaan minua kiinnostanut ja muutenkin sarjan pyrkimys luoda jonkinlaista Evil Dead-mytologiaa tuntuu kovin väkinäiseltä. Mutta kun kyse on kokonaisesta sarjasta, niin jotain oli varmaan pakko heittää hatusta.

Bruce Campbell on tietenkin yhtä mainio kuin aina. Hän tuntuu todella nauttivan paluusta Ashin rooliin ja vetää kaikki kohtaukset vahvalla tunteella. Mies on kuin se känninen kaveri, joka kertoo samat kaskut joka saunaillassa, nauraa hersyvästi ja kertoo vielä yhden, vaikka kaikki ovat tympääntyneet niihin jo aikoja sitten. Mutta ei siinä, Campbell on sympaattinen tyyppi, josta ei voi olla pitämättä. Niin ja onhan mukana myös Lucy Lawless, joka nostaa sarjan tasoa pelkällä läsnäolollaan, vaikka hänelle ei kovin järkevää tekemistä keksittykään. No eipä kyllä oikein kenellekään, jos rehellisiä ollaan.

Kyllä tätä Evil Dead-faneille voi varauksella suositella, kunhan ei odota, että sarjasta kehittyisi ekan jakson jälkeen mitään ihmeempää. Jokaista leffojen kohtausta lypsetään viimeisen päälle, eli viittauksia vanhaan ei todellakaan tarvitse erikseen etsiä, mikä toki ilahduttaa ensin, mutta ärsyttää myöhemmin. Mutta hei, väkivalta on visvaista, onelinerit huonoja, naiset kohtalaisen kuumia ja meininki huolettoman hurttia, joten eiköhän jokainen osaa päätellä, pitääkö tällaisesta vai ei.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Ella Nieminen