TV-sarjat

07.10.2020 18:37 - 07.10.2020 19:07 #481 : Mustelmann
Deadwood, 1. kausi

Tartuin tähän HBO:n länkkärisarjaan nyt ensimmäistä kertaa elämässäni, joskin hämärien muistikuvieni mukaan olen saattanut ainakin vilkaista sitä, kun sarjaa esitettiin telkkarissa. Kovan maineensa takia odotin siltä tietenkin paljon ja aloituskauden perusteella sanoisin, ettei maine ole syntynyt tyhjästä. Mielikuvissani sarja oli enemmän dialogipainotteista draamaa kuin revolvereilla paukuttelua ja näinhän asia onnekseni olikin. Kahdentoista jakson aikana ammutaan muutama laukaus ja aika moni hahmo pääsee hengestään, mutta rankimmat kamppailut käydään usein viskilasin äärellä sanan säilää heiluttaen.

Ainakaan tämä ensimmäinen kausi ei ollut kovin juonivetoinen ja odotinkin aika pitkään, erottuisiko tapahtumien seasta jokin punainen lanka. En sellaista itse löytänyt, mutta tämä ei haitannut silti lainkaan, sillä sarjan pääosassa ovat monenkirjavat hahmot sekä tietenkin itse Deadwood, tuo huorien, uhkapelureiden ja kullankaivajien kansoittama kyläpahanen. Lainsuojattomassa yhteisössä ahneus ja vallanhimo kukoistavat, eikä kunniasta tai rehellisyydestä kiinnipitäminen ole helppoa heillekään, jotka eivät suoranaisesti ole fucking cocksuckereita.

Saluunanpitäjä Al Swearengen oli minulle tietenkin tuttu hahmo jo entuudestaan, onhan kyseessä yksi tv-historian ikimuistoisimmista kieroilijoista. Tämä suurenmoinen paskiainen on kenties Deadwoodin tärkein hahmo sekä katsojan silmissä että paikallisena vallanpitäjänä ja mies hallitsikin koko showta vähän liiankin tehokkaasti. Mutta eipä siinä, hahmo on loistava ja lopulta hänestä oppii jopa aidosti pitämään. Al Swearengen tietää, milloin heittää ruumis sikojen appeeksi ja milloin heittää läppää ihan muina miehinä.

Toki muutkin hahmot ovat kiehtovia. Entinen (ja kohta taas nykyinen) sheriffi Seth Bullock tuo synkkään rotankoloon ripauksen empatiaa ja oikeudenmukaisuutta. Lääkäri Cochran auttaa muita parhaansa mukaan, vaikka tunteekin itsensä voimattomaksi Deadwoodin kaltaisen mätäpaiseen edessä. Pastori Smithin psykofyysinen romahdus oli ensin hauskaa ja sitten surullista katsottavaa. Kilpaileva kapakoitsija ja pillukauppias Cy Tolliver jäi puolestaan aika etäiseksi hahmoksi, mutta ihmettelenpä suuresti, mikäli hänen ja Swearengenin välille ei tulevissa jaksoissa kehitellä kunnon konfliktia. Sen norjalaisen orpotytön funktioon toivon myös tulevaisuudessa jotain selvennystä.

Aloitan kakkoskauden jahka tässä kerkeää. Vähän harmittaa, kun tietää ennakkoon, että sarja loppuu ennen aikojaan, mutta se tuoreehko elokuva kaiketi viimeistelee sen kohtalaisen hyvin. Ennen sitä jäljellä on kuitenkin vielä 24 tv-sarjan jaksoa, jotka aion nautiskella kaikessa rauhassa.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 07.10.2020 19:07 Mustelmann.

26.10.2020 00:16 #482 : Mustelmann
Deadwood, 2. kausi

Länkkärihommat jatkuvat ja ihmisten arki kämäisessä kaivoskylässä näyttäytyy entistä arkisempana. Mitään selkeää juonilinjaa ei oikein vieläkään ollut, vaan sarjan keskiössä ovat edelleen mainiot hahmot, jotka pyristelevät randomin oloisten tapahtumien keskellä. Jotenkin tästä tulee mieleen Mad Men, jonka vahvuus oli myöskin komeassa ajankuvassa ja hahmovetoisuudessa. Viski toki virtaa molemmissa sarjoissa melkein joka kohtauksessa ja runsaasta dialogista huolimatta moni hahmo jää vaille kaipaamaansa ymmärrystä. Mutta heikkouskin on sama: eteenpäin kulkeva, dynaaminen juoni puuttuu ja sellaista taidan itse tarvita, niin mukavaa kuin minulla hahmojen kanssa onkin ollut.

Al Swearengen piti tätäkin kautta tiukasti hallussaan, mihin olin varautunutkin. Cy Tolliver pysyi valitettavasti edelleen jotenkin liian hämäränä entiteettinä, eikä kahden rötösherran välistä taistelua saatu aikaiseksi, vaikka sellaista toivoinkin. Minusta oli turhauttavaa, että Deadwoodin kaksi merkittävintä vallesmannia lähinnä härnäävät toisiaan, mutta eivät ota kunnolla yhteen. Ehkä kolmannella kaudella ambitiot viimein törmäävät voimalla toisiinsa?

Viimeinen jakso oli kyllä onnistunut. Hautajaisten jälkeen vietettiin hääjuhlia ja ilakoinnin ja viulunvingutuksen taustalla lyötiin kirvestä selkään ja joku tipahti katolta alas naru kaulassaan. Viimeinen kuva oli tietenkin Swearengenista, joka myhäili saluunansa parvekkeella niinku ei mitään. That cocksucker!

Kuinkahan monta huorataloa tuollaiseen pieneen yhteisöön oikein mahtuu? No ehkä mainaaminen on sen verran tuottoisaa toimintaa, että iltaryypyn ja pokeripelin jälkeen jää varaa muuhunkin. Vaikka joka päivä.

22.11.2020 21:45 #483 : Mustelmann
Deadwood, 3. kausi

Se oli sitten siinä ja Deadwoodin hyveet ja paheet nähty ja koettu. Viimeiseksi jäänyt kolmas kausi oli edellisten tapaan laadukasta tavaraa ja ehti paketoimaan kaivosyrittäjä George Hearstiin liittyvän juonikuvion kohtalaisesti, mutta jätti monta muuta asiaa vaille loppuratkaisua. Tämä on toki yleistä tietoa, joten sarjan päättyminen kesken kaiken ei päässyt yllättämään, mutta olisihan tätä vielä yhden kauden jaksanut.

Vajaaksi jääneenäkin Deadwood on hieno kokonaisuus, jonka kaltaista ei ole länkkärisarjojen kohdalla ennen tai sen jälkeen nähty. Toiminnan ja coolien juonenkäänteiden sijaan painotus pysyy koko ajan dialogissa, jota sarjassa todella riittää. Hahmot ovat onneksi mielenkiintoisia ja näyttelytyö erinomaista, joten värikästä ja runollista puhetulvaa kuuntelee mielellään. Välillä hahmojen sanankäyttö menee silti niin koukeroiseksi, etten ollut aina varma, mikä edes on keskustelun aihe. En myöskään aina pysynyt mukana isoherrojen juonitteluissa ja hahmojen tavoitteita ja käyttäytymistä oli toisinaan vaikea ymmärtää. Mutta jos dialogi menikin joskus yli hilseen, niin se oli kuitenkin aina viihdyttävää. Voisin kuunnella Powers Boothen murinaa Cy Tolliverina vaikka äänikirjan verran.

Paria hahmoa pitää vähän parjata. Calamity Jane oli aluksi hauska koheltaja, mutta sitten kyllästyin siihen, että hän vain harhaili kännissä ympäriinsä ja vittuili vastaantulijoille. Al Swearengenin lempihuora Trixie oli jatkuvasti ihan kyrpänä kaikkia ja kaikkea kohtaan, enkä itse oikein tajunnut hänen loputonta äkäisyyttään. Minä olisin valinnut suosikikseni vaikka sen nuoremman ja surullisen näköisen tytön, jonka rooli oli kuunnella Alin väkeviä monologeja suihinoton yhteydessä.

Kuten totesin jo aiemmilla kausilla, niin olisin kaivannut puheen oheen enemmän toimintaa. Hahmovetoisuus ja ajankuvalla mehustelu riittävät kyllä pitkälle, mutta myönnän olevani katsoja, jonka mielenkiinto herpaantuu ilman dynaamista juonta. Niinpä osa Deadwoodin elämänmenosta näyttäytyi minulle hieman tylsänä. Tajusin onneksi katsoa sarjaa aika hitaaseen tahtiin, harvoin kahtakaan jaksoa kerralla, jolloin fiilistelymoodi pysyi paremmin yllä.

23.11.2020 10:55 - 23.11.2020 11:03 #484 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa TV-sarjat

Mustelmann kirjoitti: Deadwood, 3. kausi

Tähän on siis lopetus. Deadwood: The Movie (2019)
Komeata menoa, kun näyttelijätkin ovat vanhentuneet yli kymmenen vuotta. Hearst taas mukana. Suosittelen blu-raytä.
Viimeksi muokattu: 23.11.2020 11:03 KiLLPaTRiCK.

Valvojat: RaccoonRasimus
shadowhunter