07.10.2020 18:37 #481 :: Mustelmann
Deadwood, 1. kausi

Tartuin tähän HBO:n länkkärisarjaan nyt ensimmäistä kertaa elämässäni, joskin hämärien muistikuvieni mukaan olen saattanut ainakin vilkaista sitä, kun sarjaa esitettiin telkkarissa. Kovan maineensa takia odotin siltä tietenkin paljon ja aloituskauden perusteella sanoisin, ettei maine ole syntynyt tyhjästä. Mielikuvissani sarja oli enemmän dialogipainotteista draamaa kuin revolvereilla paukuttelua ja näinhän asia onnekseni olikin. Kahdentoista jakson aikana ammutaan muutama laukaus ja aika moni hahmo pääsee hengestään, mutta rankimmat kamppailut käydään usein viskilasin äärellä sanan säilää heiluttaen.

Ainakaan tämä ensimmäinen kausi ei ollut kovin juonivetoinen ja odotinkin aika pitkään, erottuisiko tapahtumien seasta jokin punainen lanka. En sellaista itse löytänyt, mutta tämä ei haitannut silti lainkaan, sillä sarjan pääosassa ovat monenkirjavat hahmot sekä tietenkin itse Deadwood, tuo huorien, uhkapelureiden ja kullankaivajien kansoittama kyläpahanen. Lainsuojattomassa yhteisössä ahneus ja vallanhimo kukoistavat, eikä kunniasta tai rehellisyydestä kiinnipitäminen ole helppoa heillekään, jotka eivät suoranaisesti ole fucking cocksuckereita.

Saluunanpitäjä Al Swearengen oli minulle tietenkin tuttu hahmo jo entuudestaan, onhan kyseessä yksi tv-historian ikimuistoisimmista kieroilijoista. Tämä suurenmoinen paskiainen on kenties Deadwoodin tärkein hahmo sekä katsojan silmissä että paikallisena vallanpitäjänä ja mies hallitsikin koko showta vähän liiankin tehokkaasti. Mutta eipä siinä, hahmo on loistava ja lopulta hänestä oppii jopa aidosti pitämään. Al Swearengen tietää, milloin heittää ruumis sikojen appeeksi ja milloin heittää läppää ihan muina miehinä.

Toki muutkin hahmot ovat kiehtovia. Entinen (ja kohta taas nykyinen) sheriffi Seth Bullock tuo synkkään rotankoloon ripauksen empatiaa ja oikeudenmukaisuutta. Lääkäri Cochran auttaa muita parhaansa mukaan, vaikka tunteekin itsensä voimattomaksi Deadwoodin kaltaisen mätäpaiseen edessä. Pastori Smithin psykofyysinen romahdus oli ensin hauskaa ja sitten surullista katsottavaa. Kilpaileva kapakoitsija ja pillukauppias Cy Tolliver jäi puolestaan aika etäiseksi hahmoksi, mutta ihmettelenpä suuresti, mikäli hänen ja Swearengenin välille ei tulevissa jaksoissa kehitellä kunnon konfliktia. Sen norjalaisen orpotytön funktioon toivon myös tulevaisuudessa jotain selvennystä.

Aloitan kakkoskauden jahka tässä kerkeää. Vähän harmittaa, kun tietää ennakkoon, että sarja loppuu ennen aikojaan, mutta se tuoreehko elokuva kaiketi viimeistelee sen kohtalaisen hyvin. Ennen sitä jäljellä on kuitenkin vielä 24 tv-sarjan jaksoa, jotka aion nautiskella kaikessa rauhassa.
Muokannut 07.10.2020 19:07 Mustelmann

26.10.2020 00:16 #482 :: Mustelmann
Deadwood, 2. kausi

Länkkärihommat jatkuvat ja ihmisten arki kämäisessä kaivoskylässä näyttäytyy entistä arkisempana. Mitään selkeää juonilinjaa ei oikein vieläkään ollut, vaan sarjan keskiössä ovat edelleen mainiot hahmot, jotka pyristelevät randomin oloisten tapahtumien keskellä. Jotenkin tästä tulee mieleen Mad Men, jonka vahvuus oli myöskin komeassa ajankuvassa ja hahmovetoisuudessa. Viski toki virtaa molemmissa sarjoissa melkein joka kohtauksessa ja runsaasta dialogista huolimatta moni hahmo jää vaille kaipaamaansa ymmärrystä. Mutta heikkouskin on sama: eteenpäin kulkeva, dynaaminen juoni puuttuu ja sellaista taidan itse tarvita, niin mukavaa kuin minulla hahmojen kanssa onkin ollut.

Al Swearengen piti tätäkin kautta tiukasti hallussaan, mihin olin varautunutkin. Cy Tolliver pysyi valitettavasti edelleen jotenkin liian hämäränä entiteettinä, eikä kahden rötösherran välistä taistelua saatu aikaiseksi, vaikka sellaista toivoinkin. Minusta oli turhauttavaa, että Deadwoodin kaksi merkittävintä vallesmannia lähinnä härnäävät toisiaan, mutta eivät ota kunnolla yhteen. Ehkä kolmannella kaudella ambitiot viimein törmäävät voimalla toisiinsa?

Viimeinen jakso oli kyllä onnistunut. Hautajaisten jälkeen vietettiin hääjuhlia ja ilakoinnin ja viulunvingutuksen taustalla lyötiin kirvestä selkään ja joku tipahti katolta alas naru kaulassaan. Viimeinen kuva oli tietenkin Swearengenista, joka myhäili saluunansa parvekkeella niinku ei mitään. That cocksucker!

Kuinkahan monta huorataloa tuollaiseen pieneen yhteisöön oikein mahtuu? No ehkä mainaaminen on sen verran tuottoisaa toimintaa, että iltaryypyn ja pokeripelin jälkeen jää varaa muuhunkin. Vaikka joka päivä.

22.11.2020 21:45 #483 :: Mustelmann
Deadwood, 3. kausi

Se oli sitten siinä ja Deadwoodin hyveet ja paheet nähty ja koettu. Viimeiseksi jäänyt kolmas kausi oli edellisten tapaan laadukasta tavaraa ja ehti paketoimaan kaivosyrittäjä George Hearstiin liittyvän juonikuvion kohtalaisesti, mutta jätti monta muuta asiaa vaille loppuratkaisua. Tämä on toki yleistä tietoa, joten sarjan päättyminen kesken kaiken ei päässyt yllättämään, mutta olisihan tätä vielä yhden kauden jaksanut.

Vajaaksi jääneenäkin Deadwood on hieno kokonaisuus, jonka kaltaista ei ole länkkärisarjojen kohdalla ennen tai sen jälkeen nähty. Toiminnan ja coolien juonenkäänteiden sijaan painotus pysyy koko ajan dialogissa, jota sarjassa todella riittää. Hahmot ovat onneksi mielenkiintoisia ja näyttelytyö erinomaista, joten värikästä ja runollista puhetulvaa kuuntelee mielellään. Välillä hahmojen sanankäyttö menee silti niin koukeroiseksi, etten ollut aina varma, mikä edes on keskustelun aihe. En myöskään aina pysynyt mukana isoherrojen juonitteluissa ja hahmojen tavoitteita ja käyttäytymistä oli toisinaan vaikea ymmärtää. Mutta jos dialogi menikin joskus yli hilseen, niin se oli kuitenkin aina viihdyttävää. Voisin kuunnella Powers Boothen murinaa Cy Tolliverina vaikka äänikirjan verran.

Paria hahmoa pitää vähän parjata. Calamity Jane oli aluksi hauska koheltaja, mutta sitten kyllästyin siihen, että hän vain harhaili kännissä ympäriinsä ja vittuili vastaantulijoille. Al Swearengenin lempihuora Trixie oli jatkuvasti ihan kyrpänä kaikkia ja kaikkea kohtaan, enkä itse oikein tajunnut hänen loputonta äkäisyyttään. Minä olisin valinnut suosikikseni vaikka sen nuoremman ja surullisen näköisen tytön, jonka rooli oli kuunnella Alin väkeviä monologeja suihinoton yhteydessä.

Kuten totesin jo aiemmilla kausilla, niin olisin kaivannut puheen oheen enemmän toimintaa. Hahmovetoisuus ja ajankuvalla mehustelu riittävät kyllä pitkälle, mutta myönnän olevani katsoja, jonka mielenkiinto herpaantuu ilman dynaamista juonta. Niinpä osa Deadwoodin elämänmenosta näyttäytyi minulle hieman tylsänä. Tajusin onneksi katsoa sarjaa aika hitaaseen tahtiin, harvoin kahtakaan jaksoa kerralla, jolloin fiilistelymoodi pysyi paremmin yllä.

23.11.2020 10:55 #484 :: KiLLPaTRiCK

Mustelmann kirjoitti: Deadwood, 3. kausi

Tähän on siis lopetus. Deadwood: The Movie (2019)
Komeata menoa, kun näyttelijätkin ovat vanhentuneet yli kymmenen vuotta. Hearst taas mukana. Suosittelen blu-raytä.
Muokannut 23.11.2020 11:03 KiLLPaTRiCK

14.12.2020 03:25 #485 :: FreakyMike
Tykkäsikö täällä kukaan muu Belgraviasta? areena.yle.fi/1-50482441

Minisarjan korkeista tuotantoarvoista huomasi selvästi, että taustalta löytyy samoja tekijöitä kuin Downton Abbeyssa. Aika upea miljöö ja mehukkaita vehkeilyjä, vaikka olikin melko ennalta arvattavaa meininkiä paikoitellen.
Muokannut 14.12.2020 03:26 FreakyMike
Tykkännyt: sinidean

14.12.2020 06:59 #486 :: Echramath
TV-sarjat

Mustelmann kirjoitti: Bruce Campbell on tietenkin yhtä mainio kuin aina. Hän tuntuu todella nauttivan paluusta Ashin rooliin ja vetää kaikki kohtaukset vahvalla tunteella. Mies on kuin se känninen kaveri, joka kertoo samat kaskut joka saunaillassa, nauraa hersyvästi ja kertoo vielä yhden, vaikka kaikki ovat tympääntyneet niihin jo aikoja sitten.

Katsoinkin vastikään The Adventures of Brisco County Juniorin, mikä oli omia suosikkejani silloin kun se ysärillä tuli telkkarista ja itse olin vissiin 13 tai jotain. En kyllä tässä vaiheessa muistanut paljon muuta kuin, että "se musta mies oli hauska", siihen maailmanaikaan en toki tiennyt, että Bruce Campbell on mitenkään erityinen asia. (OIi se edelleen) Mistään muualtahan tuota en löytänyt edes puolivirallisia reittejä kuin ostamalla region 1 DVD-boksin eBaysta (se suomalainen paketti on kai vain puolikas ainokaisesta kaudesta, jos sen jostain löytää).

Kaksi palkkionmetsästäjä, Brisco (Campbell) ja Lord Bowler (Julius Carry) seikkailevat, ensin tietysti kilpaillen, mutta varsin pian kumppaneiksi ryhtyen, kuvitteellisessa ja tietysti aikansa yhteiskunnalliset ongelmat hyvin pitkälle sivuuttavassa Villissä Lännessä, vuosisadan vaihde jo lähestyy ja uusi tulevaisuuden tekniikka alkaa jo länteenkin valua varsinkin yhtenä vakihahmona toimivan keksijäukon (John Astin eli alkup. Gomez Addams) myötä ja on siinä se selkeä scifijuonikin, josta nyt ihan selvästikään missään vaiheessa ei oikein edes tiedetä mitä sillä pitäisi tehdä. Tuotantoarvot ovat kovat, budjetti oli melkoinen, TV-tuotantona tämä meinasi, että tuotantoyhtiöt vähän koko ajan vääntelivät suuntaa mihin sarjan olisi pitänyt olla menossa ja kaiken lisäksi se katsojaluvut jäivät lopulta niin alhaisiksi, että koko sarja sai kirvestä.

Harmi, tämä on se sarjan ykköskausi, jossa on hyviä juttuja jo, mutta missä muotoa haetaan ja jota seuraa hyvät kakkos- ja kolmoskaudet, sitten ideat loppuvat ja tulee vielä neljäs ja viides, mutta nyt meillä on vain tämä aika mahtava epäonnistuminen, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Eli jos nyt kykenee katsomaan ysärin tv-sarjaa tropeineen enää näin maailmanaikoina, tätä voi suositella tietysti Brucen faneille, pöljien retroscifijuttujen ystävillä ja tietysti Lucky Luken lukijoille (koska jos unohdetaan, ettei cowboymme ole yksinäinen, meininki on muuten hyvin samanhenkistä vaikkei ehkä suoraan vaikutteita ottanutta) ja jos länkkäri lajityyppinä kiinnostaa, tämä on viimeinen sarja, joita kuvattiin Hollywoodin klassisissa länkkärikylissä, joissa aikanaan filmattiin ties mitä leffoja ja tv-sarjoja, ja mukana oli näiden tuotantojen veteraaniavustajia mm. opettamassa Brucen ihan oikeasti pyörittämään Coltin koteloon, silleen coolisti, kyllä te tiedätte.

Ja jos tykkää Deadwoodin sanailusta , vähän joka sarjaan mukaan kerenneen John Pyper-Fergusonin Peter Hutter on vähän sellainen lasten versio tästä .

Edit: olisi ollut hauska nähdä myös Briscon paluu vaikka kieltolain aikaan, mutta valitettavasti Julius Carry menehtyi syöpään vuonna 2008 ja ilman häntä juttu olisi kädenlämpöinen.
Muokannut 14.12.2020 07:07 Echramath

15.12.2020 22:42 #487 :: Mustelmann
TV-sarjat

Mr. Campbell on seikkaillut myös sarjassa nimeltä Jack of All Trades, joka sai peräti kaksi kautta 2000-luvun alussa. Jonkinlaista 1800-luvulle sijoittuvaa agenttitoimintaa ilmeisesti. Sarja on minulle täysin tuntematon ja törmäsin siihen vasta hiljattain. Sekin kiinnostaisi nähdä, mutta kuinka ollakaan, saatavuus on jälleen heikkoa.

16.12.2020 07:39 #488 :: Echramath
TV-sarjat

Mustelmann kirjoitti: Muistan Briscon hämärästi lapsuudestani ja olen pitkään yrittänyt löytää sarjan jostain, mutta ne vanhat dvd-levyt tuntuvat olevan kiven alla ja suoratoistoissakaan sitä ei ole. Jos tuosta joskus tehtäisiin laadukas blu-ray-julkaisu, raottaisin lompakkoani välittömästi.

Ei tuo eBaysta tilaaminen mitenkään hankalaa ole, jos vain on Paypal käytössä, esim. tuolla käyttämälläni kauppiaalla on kyllä noita lisääkin . Ihan heti nuo eivät tule, koska noiden halpojen rahtien taustalla on kai joku ajatus, että lähetys pannaan johonkin konttiin, joka sitten tungetaan johonkin rahtikoneeseen jossa sattuu olemaan tilaa, mutta voi se maata jossain pitempäänkin (enpä tiedä vaikka päätyisivät johonkin merikonttiin). Nyt kun tilasin tuon Jack of All Tradesin, kun satuit mainitsemaan, kauppias lupaa, että se olisi varmaan Suomessa viimeistään helmikuussa. Kaippa se voi hävitä matkalla kokonaankin, mutta on minulla varaa pistää pari kymppiä tuotteeseen, jonka saan todennäköisesti, kun ei Tarmo lähikauppiaallakaan ole.

EU-alueen ulkopuolelta tulevissa tilauksissa vain on lisätoimena tullaaminen, mikä on tätä nykyä melko helppoa, käytännössä paketti pysähtyy Tulliin ja sieltä sitten vakiomuotoisella kirjeellä ilmoitetaa, jossa kerrotaan, että nyt pitäisi tullata (periaatteessa joku DVD-boksi voi tulla läpikin), mikä on jo kymmenisen vuotta onnistunut Tullin nettisivuilla, ei tarvi mennä virka-aikana jonnekin hevon kuuseen esikaupunkiin tullaamaan, kuten kai joskus piti.

Käytännössä useimmista tuotteista ei mitään ihmeellistä kirjaimellista tullimaksua tule paria euroa enempää, mutta arvolisävero pitää maksaa kaikesta, jopa postimaksuista. Tullin nettisivuille pitää myös osata jostain arpoa tullattavan tavaran koodi (olikohan se tässä tapauksessa "8523 49 51 00 / digitaaliset monikäyttölevyt (DVD-levyt)"), mutta sen kerran kun tilasin USA:sta pyöräilyvaatteita soitin suoraan tullin palvelunumeroon ja sieltä joku kunnollinen tullimies heti kertoi oikean luokituksen. (En myöskään saanut satikutia tullausrikoksesta, kun tilasin eräästä kaupasta muutamia satunnaisia (siis en oikeasti tiennyt mitä firman valikoimaista tulisi, jotain jämäeriä myivät näin) t-paitoja, väitin puuvillaisiksi ja kotona paljastui osan olevan sekoitekuitua, mutta suosittelen silti etsimään oikean koodin)

Tullit ja verot voi maksaa nettipankista, mutta jostain varmasti oikein hyvästä syystä Postin ulkomaanpostien käsittelymaksu (3€) pitää maksaa pankki- tai luottokortilla. Sitten vain odotellaan, kyllä tuonne asti päästyään tulee parissa päivässä. (En kyllä tiijä pääsekö Tullin sivuilta tarkistelamaan onko mitään tullattavaa jos epäilee postin hukanneen tuon kirjeen)

(Jostain syystä Kiinasta tilattu halpa pask... ihan tarpeelliset käyttötavarat, joiden hinta on postikuluineen vähemmän kuin postikulut USA:sta, tulevat ilman tuota Postin käsittelymaksua, vaikka luulin, että tuo maksu tulisi juuri sen takia, että dealextremet ja alibabat edelleen lähettelevät jonkun muinaisen "Kiina on kirjaimellinen kehitysmaa"-sopparin perusteella niin halvalla, että Posti joutuu jakelemaan maksikirjeenä saapuvat autonrenkaat tappiolla ja sitten ihmetellään kun kotimaan postikulut nousevat. Mutta tämä ei liity DVD-levyjen tilaamiseen Amerikasta)

Ja tietysti levyt ovat tietysti aina Region 1:sta, mistä minä en tiedä aiheuttaako se nykyään jollekin harmaita hiuksia. Itse katsoin tietokoneella ja odotin jopa vähän, että olisi joutunut googlailemaan jotain ihmeellisyyksiä, miten Linuxissa saa DeCSS-softan haettua jostain epämääräisestä lähteestä asennettua, todellisuudessa löin lätyn sisään ja VLC Playerin tulille ilman sen kummempaa ihmettelyä. Nykyään koneissa on muistiakin niin paljon, että levyn imagen voi tunkea ramdiskille eli koneen muistaa ja soittaa sieltä joutumatta kuuntelemaan aseman ääntä – tai sitten kannattaa vähintään jollain tapaa (Linuxissa hdparm -E 4 /dev/dvd, tai mikä levyasemasi tunnus onkaan) hidastaa, koska eihän videota katsoessa ole mitään iloa siitä, että asema kuulostaa kiihdyttävältä helikopterilta ja pystyy täten lukemaan vaikkapa kymmenen sekunnin edestä videokuvaa sekunnissaa.

17.12.2020 20:57 #489 :: HourglassEyes
TV-sarjat
Jos joku ei ole vielä pilannut päiväänsä näkemällä mitä pyhäinhäväistystä Kiekkomaailmalle on tehty BBC American puolesta, niin tässä sarjan trailer. En tiedä mitä tässä on ajateltu, mutta ei ainkaan Pratchettin luomaa maailmaa tai hahmoja. Jaettu kärsimys jne....

17.12.2020 23:01 #490 :: Mustelmann
TV-sarjat

Echramath kirjoitti: Ja tietysti levyt ovat tietysti aina Region 1:sta, mistä minä en tiedä aiheuttaako se nykyään jollekin harmaita hiuksia.

Jos olen ymmärtänyt oikein, aluekoodit aiheuttavat minulle ongleman, koska käytän leffasoittimena Xbox Onea, joka pyörittää vain oman alueeni levyjä, eli region kakkosta. Tietokoneeni levyasemasta en tiedä, mutta sillä nyt en muutenkaan leffoja katsoisi.

Ei kuulu enää ketjun aiheeseen, mutta olen kyllä tilannut tavaraa EU:n ulkopuoleltakin, eli lähinnä Amerikasta. En muistaakseni ole koskaan joutunut asioimaan tullin kanssa, joten jos jotain ylimääräisiä maksuja on ollut, ne on hoidettu puolestani tai ne ovat sisältyneet ostohintaan.

27.12.2020 15:17 #491 :: Echramath

Mustelmann kirjoitti:

No, ennen vanhaan tietokoneissa oli sub-D-liitin, joka tuuppasi VGA:ta, putkitelkkari luuli saavansa SCARTin kautta jotain komposiittia tai interlacetettua RGB:tä vähintään – nykyään kaikessa on HDMI, eikä tietokoneen näytön ja telkkarin välillä ole samanlaista periaatteellista eroa, ja joku PAL vs NTSC:kin alkaa olla historiaa. Sinällään ei ole ihan päätön idea hommata jostain dvd-laite, jonka pysyvästi lukitsee ykköseen, jos muu ei auta.

Brisco (kokonaisena, suomijulkaisija kai keksi väittää 14 ensimmäistä jaksoa "kaudeksi" lähinnä päästään) tai Jack of all Trades eivät siis ole varsinaisesti "kiven alla". Monet lapsena luetut eurosarjakuvat ovat, niitä myytiin vähän (ja osa painoksesta saattoi mennä silppuriin kun siihen aikaan ei arvostettu) ja luettiin kirjaston kappaleista, jotka on sittemmin poistettu, englanniksi niitä ei ole käännetty koskaan, ranskaa monikaan ei osaa, nykyään voi toivoa löytävänsä edes kirjastopoiston jostain ja tietyistä antikvariaateista toki saa hyväkuntoisia jos on valmis maksamaan lähempänä satasta olevan hinnan. Mutta noiden sarjojen region 1 -paketit saa koska vain haluaa ja region 2 -julkaisua ei ole olemassakaan, eikä varmasti tule. Joku streamingpalvelu voisi hankkia, jos ne olisivat sellaisia entiteettejä jotka moisia toiveita kuuntelevat.

Sinällään jonkun 90-luvun tuotosten rajoittaminen maantieteellisesti on ihan helvetin tyhmää, pardon my french. Jostain syystä mm. suomalaisia elokuviakin julkaistiin lähinnä region 2:lla... vaikka on olemassa myös region 0 eli maailmanlaajuinen. Kaiketi haluttiin erikseen miettiä, aikooko joku julkaista Koirankynnen leikkaajan Euroopan ulkopuolella asuville Suomea osaaville.

28.12.2020 11:56 #492 :: KiLLPaTRiCK
TV-sarjat

Echramath kirjoitti: Mutta palatakseni Bruce Campbelliin, myös Burn Notice vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, tosin siinä nyt kai ei ainakaan ole mitään scifi- tai fantasiaelementtejä ole, sellaista agenttitoimintaa, eikä Bruce ole pääosassa vaan ilmeisesti vähän niinkuin saa vetää haddockia Jeffrey Donovanin tintille, jos ymmärrätte mitä tarkoitan, mikä ilmeisesti sopii hänelle erinomaisesti. Donovan taas ei oikein näytä yhtään perinteiseltä actionsankarilta vaan enemmänkin lehdessä haastateltavalta startup-yrittäjältä, mitä pidän tässä tapauksessa bonuksena, joten taidanpa etsiä näytteeksi tuon ensimmäisen kauden DVD:n, jota kyllä saa kahdella markalla Huutonetistä.

Burn Notice on mielestäni erinomainen 9/10 TV-sarja. Ei se muuten olisi kestänyt 7 vuotta ja yhtä TV-elokuvaa. Jotenkin kaikki vaan toimii tässä Alias tyyppisessä sarjassa. Osa syynä on varmaan, että sama tyyppi (Matt Nix) hääri sarjan takana koko ajan ja piti ohjat käsissä. Toiminta on esitetty todella hyvin. Aseita ja actionia on paljon. Jeffrey Donovan on täydellinen poltetun agentin roolissa. Ei sitä uskoisi, mutta miehen kyky muuntautua tilanteen mukaan, on jotain maagista. Bruce ja muut hahmot tuovat huumoria sarjaan ja dialogi on vain niin mehevää kuin Buffya kuuntelisi. Melkein tekisi mieli ruveta katsomaan uudestaan alusta. Tuli joskus jopa hankittua toka kausi blu-raynä. Valitettavasti muita kausia ei koskaan reiskalle tullut, tuota leffaa lukuun ottamatta. Sarja olisi toiminut hyvin HD:nä, kun suurin osa on kuvattu ulkona kauniissa ja aurinkoisessa Floridassa vähän kuin Miami Vice. Ei voi kuin suositella.

• Jussi hahmo
  • Jussi

22.01.2021 12:16 #493 :: Jussi
TV-sarjat
Katsoin loppuun Disney+:sta The Mandalorianin ensimmäisen kauden. Tätä on kehuttu kovasti, ja pakko sanoa, että minäkin tykkäsin. Aito Tähtien sodan tunnelma saavutettiin hyvin. Jaksoja oli vain kahdeksan, mutta se tuntui juuri sopivalta määrältä. Tehosteet eivät yhtään hävenneet elokuvien rinnalla. Palvelussa on tarjolla myös toinen kausi, mutta en ajatellut heti jatkaa sillä, vaan katsoa välissä jotain muuta.

Eilen uutisoitiin, että HBO suunnittelee tv-sarjaa George R.R. Martinin Dunk & Egg -pienoisromaaneista sekä Robert Baratheonin kapinasta. Jälkimmäinen ei olisi varsinainen adaptaatio Martinin teoksista, vaan se kertoisi tapahtumista non 15 vuotta[*] ennen Valtaistuinpeliä.

Olisi kiva saada lisää Westerosiin sijoittuvia tv-sarjoja. Seuraavaksi on tulossa House of the Dragon, jonka kuvaaminen alkaa kohta. Itse olen nähnyt ainoastaan Game of Thronesin neljä ensimmäistä kautta. Dunk & Egg -sarjasta ei voi tulla kovin pitkää, sillä pienoisromaaneita on tähän mennessä julkaistu vain kolme. Niistä ei pysty kuvaamaan useita kausia jaksoja. GRRM:n tarkoituksena on kirjoittaa neljäs tarina The Winds of Winterin valmistuttua, ja myöhemmin vielä lisää.

Robertin kapina -sarjaa katsoisin vasta sitten, kun olen lukenut Tulen ja jään laulun kokonaan. On mahdollista, että viimeisessä kirjassa saadaan paljastuksia kapinan aikaisiin tapahtumiin liittyen, enkä halua spoilaantua niistä tv-sarjan kautta. Sarjassa nähtäisiin paljon GoT:sta tuttuja hahmoja nuorempina versioina. Mutta voi hyvin käydä niin, ettei kumpikaan näistä tv-sarjoista toteudu.

[*] Näin siis kirjoissa. En muista, oliko GoT:ssa kulunut enemmän aikaa kapinasta.

27.02.2021 08:59 #494 :: Calvin Gordon
TV-sarjat
Viimeinen katsomani televisiosarja on Haunting of Hill House. Se on pohjimmiltaan kauhu-tv-sarja, mutta minulla oli ehdottomasti hauskaa katsella sitä. Se ei ole kuin muut sarjat, joissa on kyse hyppypeloista. Hienoa siinä on, että juoni on hyvin ajateltu. On paljon kohtauksia, joissa et oikein odottanut sen tulevan. Sarja on todella tehty. Se haluaa pitää sinut katsomassa lisää. Itse asiassa se sai minut katsomaan myös Bly Manorin Hauntingia. Hill House -kummitus on kuitenkin paljon parempi.

30.03.2021 00:04 #495 :: Mustelmann
Black Mirror, kaudet 1-4

Tarkoitukseni oli kirjoittaa sarjasta jotain kausikohtaisesti, mutta yhtäkkiä olinkin katsonut sen lähes kokonaan viidettä eli viimeistä kautta lukuun ottamatta. Kuten itsekin tiesin jo ennakkoon, Black Mirror on scifi-henkinen antologiasarja, joka kuvaa pitkälle edistyneen teknolgian vaikutusta ihmisten elämään. Jokainen jakso kertoo oman, erillisen tarinansa ja suuri osa sarjan viehätyksestä liittyykin siihen, ettei katsoja koskaan tiedä, mitä on seuraavaksi luvassa. Erilaisista skenaarioista ja vaihtuvista näyttelijöistä huolimatta teema pysyy samana ja mikä parasta, dystooppiset näkemykset tulevaisuudesta eivät koskaan pääty onnellisesti. Silloinkin, kun päähenkilö onnistuu ratkaisemaan jonkin henkilökohtaisen ongelmansa, varsinainen syy (eli teknologia tai sen väärä käyttötapa) sen taustalla on jakson lopussakin edelleen olemassa. Tällainen kauhunomainen ahdistavuus kuuluu sekin sarjan hyviin puoliin.

Joidenkin mukaan Black Mirror onnistuu paremmin toisissa ja huonommin toisissa jaksoissa, mutta itse olen tähän mennessä tykännyt niistä kaikista. Kenties ensimmäinen jakso, jossa pääministeri kiristetään nussimaan sikaa suorassa lähetyksessä, on hieman liian epäuskottava ja koominenkin sarjan yleiseen linjaan nähden, mutta ainakin aloitus on päräyttävä. Suosikkijaksoja on vaikea nimetä, koska niitä olisi niin monta. Loistavia ovat vaikka kakkoskauden Be Right Back, jossa nainen saa kuolleen miehensä takaisin näennäisen aitona, mutta sisältä tyhjänä versiona. Samoin kolmoskauden Nosedive, joka kuvaa, mitä someriippuvuus ja sosiaalisen hyväksynnän tarve voi pahimmillaan aiheuttaa. Tai nelosen USS Callister, joka yhdistää Star Trekiä ja virtuaalitodellisuutta sekä hauskasti että kuumottavasti.

Viimeisellä kaudella on vain kolme jaksoa ja niiden jälkeen sarja on ilmeisesti ohi. Toisaalta en ole löytänyt vahvistusta siitä, etteikö sarjaa voitaisi joskus jatkaa. Katsottava ei tietenkään maailmasta lopu, mutta Black Mirrorin konsepti on sen verran kiehtova, että tällaista kamaa nauttisi mielellään lisääkin.

30.03.2021 11:10 #496 :: KiLLPaTRiCK

Mustelmann kirjoitti: Black Mirror, kaudet 1-4

Hauskinta tässä on se, että ilmeisesti jakso perustuu ainakin osittain tositapahtumiin. "Piggate" ja David Cameron. Niin se todellisuus on joskus hullumpaa kuin pystyisi edes kuvittelemaan.
Muokannut 30.03.2021 12:24 Darkki Syy: korjattu lainaus

30.03.2021 18:57 #497 :: Mustelmann
TV-sarjat
Tuosta tapauksesta en ollut kuullutkaan, joten googlasin hieman. David Cameronia ei toki kiristetty mihinkään, mutta hämärän väitteen mukaan hän oli kyseenalaisessa toiminnassa kuolleen sian kanssa osana jotain opiskelijatapahtumaa 80-luvulla. Totta tai ei, niin hauska anekdootti kuitenkin ja kukapa meistä ei olisi vähän hassutellut nuoruudessaan.

• Darkki hahmo
  • Darkki

08.04.2021 10:52 #498 :: Darkki
TV-sarjat

Jussi post=60406 kirjoitti: Minulta oli mennyt ohi, että Netflix tekee parhaillaan tv-sovitusta Mark Millarin supersankarisarjakuvasta Jupiter's Legacy. Toissapäivänä uutisoitiin, että showrunner on jättänyt sarjan.

Jupiter's Legacy follows the story of "the world's first generation of superheroes, who received their powers in the 1930s. In the present day, they're the revered elder guard, but their superpowered children struggle to live up to the legendary feats of their parents".

Tästä julkaistiin nyt ensimmäinen traileri:
Muokannut 08.04.2021 10:53 Darkki

19.04.2021 22:57 #499 :: Mustelmann
Hell on Wheels, 1. kausi

Joskus aikanaan kuvittelin sarjan nimen perusteella, että se varmaan kertoo jostain motoristijengistä, mutta kyseessä onkin ehta länkkärisarja, joka sijoittuu Amerikan sisällissodan jälkeiselle rautatietyömaalle. Siellä puuhastellaan melko suuren mittaluokan projektia, jonka tarkoituksena on rakentaa koko mantereen halki kulkeva rautatie. Sodassa toisiaan vastaan taistelleet miehet ja entiset orjat kuokkivat maata rinnatusten kaikenlaisten keinottelijoiden ja paskiaisten pyöriessä ympärillä. Viina virtaa, tupakka palaa ja hien lisäksi vuotaa myös veri. Tähän resuiseen yhteisöön saapuu mies nimeltä Cullen Bohannon, entinen etelävaltioiden sotilas, joka etsii vaimonsa ja poikansa murhanneita pohjoisvaltioiden miehiä. Vaikka sota on ohi, rauha on Bohannonille kaukainen haave.

Sarjaa tuli väistämättä verrattua Deadwoodiin, sillä muitakaan länkkäreitä ei ole pahemmin nähty sarjamuodossa 2000-luvulla. Tyylit ovat tietenkin varsin erilaisia, sillä Deadwood on dialogipainotteista ja hidastempoista draamaa, kun taas Hell on Wheels on suoraviivaista ja runsaalla spagetilla maustettua toimintaviihdettä. Toki yhteistäkin löytyy: kukaan hahmoista ei ole selkeästi hyvä tai paha ja useimpien todelliset motiivit toiminnalleen ovat varsin hämäriä. Molempien sarjojen yhteisöt muodostavat oman, sulkeutuneen maailmansa, jossa laki ja järjestys ovat toistaiseksi vain ihanteita. Lisäksi huoria vilisee kaikkialla.

Vähäsanaista päähenkilöä näyttelevä Anson Mount on ihan pätevä toimintasankari, jonka olemuksessa on riittävästi eastwoodmaista jäyhää karismaa. Parhaat roolisuoritukset tekevät kuitenkin rautatiehankkeen johtajaa näyttelevä Colm Meaney ja hänen oikeana kätenään nähtävä Christopher Heyerdahl. Ensimmäinen juonittelevana isoherrana ja jälkimmäinen omituisena turvallisuuspäällikkönä ovat minulle sarjan selkeät tähdet ainakin näin alkuvaiheessa. Meaneyn esittämä Thomas C. Durant taitaa olla sarjan ainoa hahmo, jolla on historiassa todellinen esikuva, mutta eihän tämä mikään dokkari ole muutenkaan.

Siirryn kakkoskaudelle innokkaissa tunnelmissa. Juonilinjat ovat yksinkertaisia ja yleinen meininki aika b-luokkaista, mutta uskon, että sarja nousee vaatimattomista lähtökohdistaan joksikin suuremmaksi. Ja vaikka ei nousisi, niin tällainen kevyt hömppäkin kelpaa minulle mainiosti.

22.04.2021 12:40 #500 :: KiLLPaTRiCK
TV-sarjat
Kiitos Mustelmann. Näitä juttuja on aina mukava lukea. Itse pidin Hell on Wheelsistä. Tosin katselin sen kausi kerrallaan sitä mukaa kuin sarja ilmestyi blu-raylle. Tämä aina vaikeuttaa jatkuvajuonisen sarjan seuraamista, kun vuodessa ehtii paljon unohtamaan. Olen tosin ottanut tavaksi katsoa edellisen kauden viimeisen jakson uudestaan, kun aloitan uuden kauden, mutta ei sekään aina auta.
Muillakin päähenkilöillä oli historiallinen esikuva. Eva ja jopa Bohannon perustuvat (erittäin) löyhästi Olive Oatmaniin ja john Casementiin. Evan tatuointi naamassa on jopa täsmälleen sama. Toki historiallisia tapahtumia seurataan parhaiten taustalla häärivien Collins Huntingtonin, Brigham Youngin ja Ulysses Grantin kohdalla.

Jännää aina myös seurata, minkä sarjan valitset seuraavaksi. Jos länkkäreissä pysyt, niin mieleen ei enää montaa juolahda, ehkä Hatfields & McCoys minisarja? Turn, mutta se on lähinnä sisällissotaan sijoittuva historiallinen vakoilu sarja. John Adams on taas historiallinen draama. Suosittelen kyllä kaikki ehdotettuja. Tässä on se huono puoli, että rupeaa tekemään mieli katsoa nuo kaikki taas uudestaan. Olisiko John Adams jo neljäs kerta?

Valvojat: RaccoonRasimus