TV-sarjat

07.10.2020 18:37 - 07.10.2020 19:07 #481 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa TV-sarjat
Deadwood, 1. kausi

Tartuin tähän HBO:n länkkärisarjaan nyt ensimmäistä kertaa elämässäni, joskin hämärien muistikuvieni mukaan olen saattanut ainakin vilkaista sitä, kun sarjaa esitettiin telkkarissa. Kovan maineensa takia odotin siltä tietenkin paljon ja aloituskauden perusteella sanoisin, ettei maine ole syntynyt tyhjästä. Mielikuvissani sarja oli enemmän dialogipainotteista draamaa kuin revolvereilla paukuttelua ja näinhän asia onnekseni olikin. Kahdentoista jakson aikana ammutaan muutama laukaus ja aika moni hahmo pääsee hengestään, mutta rankimmat kamppailut käydään usein viskilasin äärellä sanan säilää heiluttaen.

Ainakaan tämä ensimmäinen kausi ei ollut kovin juonivetoinen ja odotinkin aika pitkään, erottuisiko tapahtumien seasta jokin punainen lanka. En sellaista itse löytänyt, mutta tämä ei haitannut silti lainkaan, sillä sarjan pääosassa ovat monenkirjavat hahmot sekä tietenkin itse Deadwood, tuo huorien, uhkapelureiden ja kullankaivajien kansoittama kyläpahanen. Lainsuojattomassa yhteisössä ahneus ja vallanhimo kukoistavat, eikä kunniasta tai rehellisyydestä kiinnipitäminen ole helppoa heillekään, jotka eivät suoranaisesti ole fucking cocksuckereita.

Saluunanpitäjä Al Swearengen oli minulle tietenkin tuttu hahmo jo entuudestaan, onhan kyseessä yksi tv-historian ikimuistoisimmista kieroilijoista. Tämä suurenmoinen paskiainen on kenties Deadwoodin tärkein hahmo sekä katsojan silmissä että paikallisena vallanpitäjänä ja mies hallitsikin koko showta vähän liiankin tehokkaasti. Mutta eipä siinä, hahmo on loistava ja lopulta hänestä oppii jopa aidosti pitämään. Al Swearengen tietää, milloin heittää ruumis sikojen appeeksi ja milloin heittää läppää ihan muina miehinä.

Toki muutkin hahmot ovat kiehtovia. Entinen (ja kohta taas nykyinen) sheriffi Seth Bullock tuo synkkään rotankoloon ripauksen empatiaa ja oikeudenmukaisuutta. Lääkäri Cochran auttaa muita parhaansa mukaan, vaikka tunteekin itsensä voimattomaksi Deadwoodin kaltaisen mätäpaiseen edessä. Pastori Smithin psykofyysinen romahdus oli ensin hauskaa ja sitten surullista katsottavaa. Kilpaileva kapakoitsija ja pillukauppias Cy Tolliver jäi puolestaan aika etäiseksi hahmoksi, mutta ihmettelenpä suuresti, mikäli hänen ja Swearengenin välille ei tulevissa jaksoissa kehitellä kunnon konfliktia. Sen norjalaisen orpotytön funktioon toivon myös tulevaisuudessa jotain selvennystä.

Aloitan kakkoskauden jahka tässä kerkeää. Vähän harmittaa, kun tietää ennakkoon, että sarja loppuu ennen aikojaan, mutta se tuoreehko elokuva kaiketi viimeistelee sen kohtalaisen hyvin. Ennen sitä jäljellä on kuitenkin vielä 24 tv-sarjan jaksoa, jotka aion nautiskella kaikessa rauhassa.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Viimeksi muokattu: 07.10.2020 19:07 Mustelmann.

26.10.2020 00:16 #482 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa TV-sarjat
Deadwood, 2. kausi

Länkkärihommat jatkuvat ja ihmisten arki kämäisessä kaivoskylässä näyttäytyy entistä arkisempana. Mitään selkeää juonilinjaa ei oikein vieläkään ollut, vaan sarjan keskiössä ovat edelleen mainiot hahmot, jotka pyristelevät randomin oloisten tapahtumien keskellä. Jotenkin tästä tulee mieleen Mad Men, jonka vahvuus oli myöskin komeassa ajankuvassa ja hahmovetoisuudessa. Viski toki virtaa molemmissa sarjoissa melkein joka kohtauksessa ja runsaasta dialogista huolimatta moni hahmo jää vaille kaipaamaansa ymmärrystä. Mutta heikkouskin on sama: eteenpäin kulkeva, dynaaminen juoni puuttuu ja sellaista taidan itse tarvita, niin mukavaa kuin minulla hahmojen kanssa onkin ollut.

Al Swearengen piti tätäkin kautta tiukasti hallussaan, mihin olin varautunutkin. Cy Tolliver pysyi valitettavasti edelleen jotenkin liian hämäränä entiteettinä, eikä kahden rötösherran välistä taistelua saatu aikaiseksi, vaikka sellaista toivoinkin. Minusta oli turhauttavaa, että Deadwoodin kaksi merkittävintä vallesmannia lähinnä härnäävät toisiaan, mutta eivät ota kunnolla yhteen. Ehkä kolmannella kaudella ambitiot viimein törmäävät voimalla toisiinsa?

Viimeinen jakso oli kyllä onnistunut. Hautajaisten jälkeen vietettiin hääjuhlia ja ilakoinnin ja viulunvingutuksen taustalla lyötiin kirvestä selkään ja joku tipahti katolta alas naru kaulassaan. Viimeinen kuva oli tietenkin Swearengenista, joka myhäili saluunansa parvekkeella niinku ei mitään. That cocksucker!

Kuinkahan monta huorataloa tuollaiseen pieneen yhteisöön oikein mahtuu? No ehkä mainaaminen on sen verran tuottoisaa toimintaa, että iltaryypyn ja pokeripelin jälkeen jää varaa muuhunkin. Vaikka joka päivä.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Saki Morimoto's Friend