22.04.2021 21:52 #501 :: Mustelmann
TV-sarjat
Itsekin katson sarjaa blu-raylta, mutta hallussani on vain kaksi ekaa kautta. Puuttuvia ei tunnu Suomesta löytyvän, joten pitää tutkia ulkomaalaisia kauppoja. Sarjaa ei myöskään ole suoratoistopalveluissa, joten en tiedä, miten ja milloin jatkan katsomista kakkoskauden jälkeen.
Muokannut 22.04.2021 21:53 Mustelmann

23.04.2021 15:09 #502 :: KiLLPaTRiCK
TV-sarjat
No, johan. En ole tajunnut, että asiat ovat menneet näin huonoksi nykyisin. Kyynel fyysisen median puolesta. Löysin noita loppuja kausia pienen metsästyksen jälkeen Saksan Amazonista. Eivät tosin ole ilmaisia, mutta muistaakseni, jos saat kasaan kamaa yli 40€ (pitää olla Amazonin omaa tavaraa), on postikulut ilmaiset. Yleensä olen ajoittanut jotkut kengät/lenkkarit samaan lootaan, kun on oikein pakko tilata joku levy, mitä ei saa mistään muualta blu-raynä/UHD:nä.
Muokannut 23.04.2021 15:10 KiLLPaTRiCK

31.05.2021 23:28 #503 :: Mustelmann
Hell on Wheels, kaudet 2-3

Länkkärihommat junaradan varrella jatkuvat. En nyt analysoi sen tarkemmin, mutta sarja viihdyttää edelleen ja hahmotkin ovat tarpeeksi hyviä, jotta kiinnostus pysyy yllä. Päähenkilö Cullen Bohannon siirtyy naama peruslukemilla kommelluksesta toiseen ja nauttii aina tilaisuuden tullen sikarin ja lasillisen viskiä, kuten jäyhän revolverisankarin elämäntyyliin kuuluu. Entinen orja Elam Ferguson on toisena päähenkilönä oikein hyvä ja antaa hieman pehmeää vastapainoa kaverinsa konventionaaliselle kovuudelle. Kolmoskauden loppuhuipennus oli melkoista tykittelyä ja sen jälkeen piti jopa naurahtaa ääneen. Siinä Bohannon vangitaan ja viedään kohti hirttolavaa, mutta parin käänteen jälkeen hän päätyy naimisiin käytännössä tuntemattoman naisen kanssa ja vihkimisen suorittaa mies, jota hän piti vuorenvarmasti kuolleena. Villiä länttä parhaimmillaan!

Tuli tosiaan tilattua puuttuvat kaudet blu-rayna Saksan Amazonista, kun sarjaa ei tunnu olevan muuten saatavilla Suomen maaperällä. Näissä katsomissani kausissa ei ollut suomi- tai enkkutekstejä, eikä ole neljännessäkään, mutta viidennessä eli viimeisessä pitäisi olla enkkutekstitys. Jaksoilla on myös saksankieliset nimet, kun taas kahden ekan kauden skandijulkaisuissa jaksoilla oli vain numerot ilman nimiä. No tärkeintä kuitenkin, että dialogin saa alkuperäiskielellä saksaversioissakin (tarjolla on toki myös saksadubbaus).

25.07.2021 21:27 #504 :: Mustelmann
Hell on Wheels, kaudet 4-5

Nyt on koko länkkärisarja katsottu ja olihan tämä oikein viihdyttävä matka, jonka aikana sain kokea niin iloa kuin suruakin ja nauttia hyvistä hahmoista ja yllättävistä juonenkäänteistä. Sarja on mielestäni sopiva sekoitus realismia, aitoa historiaa ja lennokasta fiktiota, jossa käsikirjoittajat säveltävät omiaan juuri sen verran, ettei kokonaisuus luisu liikaa puhtaan hömpän puolelle. Pohjois-Amerikan halki leveyssuunnassa kulkeva rautatie oli melkoinen työmaa ja sen varrella lapiota heilutti värikäs ja laaja duunarijoukko, jonka elämää sarja kuvaa mielenkiintoisesti ja kuten sanottua, erittäin viihdyttävästi. Viimeinen kausi paketoi homman onnistuneesti ja antaa tärkeimmille hahmoille katsojaa tyydyttävät kohtalot. Rautatie valmistuu, junat alkavat kulkea ja urakasta hengissä selvinneet jatkavat kohti uusia koitoksia.

Eräs asia jäi kuitenkin hieman häiritsemään. Päähenkilö Cullen Bohannon ryhtyi rautatieläiseksi alun alkaen siksi, että voisi jäljittää perheensä surmanneet pohjoisvaltioiden sotilaat. Kostoteema kuitenkin unohdetaan sarjan edetessä, eikä Bohannon tunnu muistavan vaimoaan ja poikaansa viimeisellä kaudella enää lainkaan. Mies joutuu toki pohtimaan useinkin, onko kostossa ja väkivallassa mitään järkeä, mutta jos hän yksinkertaisesti päätti jättää koston sikseen, asiaa ei tehty katsojalle kovin selväksi. Voi tietysti olla, etten tyhmyyttäni huomannut rivien välistä kaikkea, mitä siellä oli.

Kuten hehkutin jo aiemmin, jaettu kunnia sarjan parhaista roolitöistä menee Colm Meaneylle ja Christopher Heyerdahlille. Ensimmäinen juonittelevana ja karismaattisena, mutta sympaattisena rautatiehankkeen vetäjänä hallitsi oikeastaan kaikkia kohtauksia, joissa oli mukana. Hahmo on selvästi mulkku, mutta ei silti lainkaan tunnu sellaiselta. Heyerdahlin norjalainen opportunisti puolestaan on hulluimpia ja hauskimpia hahmoja ikinä missään ja hänen kehityskaarensa hakee vertaistaan. Se liioiteltu aksenttikin oli vain plussaa ja muutenkin hahmo toi sarjaan sopivasti ihan reipasta pöhköyttä.

03.08.2021 01:15 #505 :: Rasimus
TV-sarjat
Sain viimeinkin aikaiseksi katsoa Westworldin kolmannen tuotantokauden.

Eka oli todella rautaa ja siitä näki, että tarinaa oli hiottu varmaan jokunen vuosi ennen sen muuntamista tv-minisarjan muotoon. Asioita oli mietitty ja aukkoja haluttu todella välttää. Ideoita oli varmaan ollut enemmän kuin mitä ensimmäiseen tuotantokauteen mahtui, joten sitten oli toisen tuotantokauden varmistuessa aikaisemmin hylättyä, mutta silti ihan hyvää ja mietittyä, materiaalia saatu käyttöön, vaikka ne parhaimmat ammukset olikin jo ammuttu.

Mutta sitten tuli kolmas tuotantokausi, joka varmaankin piti keksiä ihan alkutekijöistä lähtien aikataulupaineissa, ja lopputuloksena on sitten ns. peruscyberpunkkia alan kaikilla tropeilla ja kliseillä, mutta vailla samanlaista omaperäisyyttä tai syvällisyyttä (tai sen vaikutelmaa) kuin eka tuotantokausi. Jos toisessa tuotantokaudessa alkoi jo tuntua tiettyä hiomattomuutta, niin kolmannessa se jo paistoi pahasti silmään. Pahiten närästi Maeven hahmon taantuminen pinnalliseksi, alikäytetyksi ja selittämättömästi motivoiduksi sotakoneeksi - ns. pahiksen luutnantiksi jonka olemassaolon ainoa tarkoitus on esiintyä parissa taistelukohtauksessa. Eipä tosin Doloreskaan enää erityisen moniulotteinen tai sarjan myötä kehittyvä hahmo ollut.

Tokihan kolmas tuotantokausikin on hyvää ja viihdyttävää cyberpunk-scifiä - jos se olisi vain joku uusi sarja HBO:n sijasta jollain Syfy-kanavalla ilman kahden aikaisemman tuotantokauden korkealle asettamia vaatimuksia.

Muokannut 03.08.2021 01:27 Rasimus

25.08.2021 23:08 #506 :: Mustelmann
Superstore, 1. kausi

Valitsin tämän päiviäni keventämään ja ensimmäisen kauden perusteella amerikkalaisen megamarketin hullusta arjesta kertova sarja ansaitsee ilman muuta jatkopaikan. Lyhyet jaksot toimivat loistavasti pääkopan nollaamiseen ja niitä on helppo katsoa samassa ryppäässä useampikin. Huumori on sopivan kilttiä ja viatonta, mutta kuitenkin miellyttävän absurdia ja hahmoja on aika tarkkaan sen verran, että kaikille löytyy oma paikkansa. Päähahmoista en edes osaa valita suosikkiani, sillä kaikkien kohellukselle tulee naurettua tasapuolisesti. No ehkä myymälän suorasanainen apulaispäällikkö Dina ja pyörätuolissa rennosti rullaileva Garrett ilostuttavat hippasen muita enemmän.

Sarja iskee senkin vuoksi, että työskentelen itse samalla alalla. Vaikka oma työpaikkani ei olekaan sadan työntekijän jättimäinen ostoshelvetti, eikä se sijaitse Amerikassa, niin löydän Superstoren kuvaamasta maailmasta paljonkin tarttumapintaa. Tuo maailma on toki liioitellun sekopäinen, mutta voin sanoa, ettei oma työarkeni eroa mitenkään järkyttävän paljon siitä, mitä sarjassa nähdään. Ystävystyminen työtovereiden kanssa ja kehujen saaminen pomolta ovat tietenkin asioita, joita voidaan esittää vain käsikirjoitetussa fiktiossa.

Saapa nähdä, miten monta erilaista työpäivää sarja pystyy esittämään, se kun sijoittuu valtaosin juurikin myymälän seinien sisäpuolelle. Loppuhuomiona pitää vielä mainita sarjan visuaalinen valoisuus, sillä en tainnut huomata ekan kauden aikana yhtäkään varjoa. Tällä kertaa silmiin paistava keinovalaistus kuitenkin vain jäljittelee todellisuutta.
Muokannut 25.08.2021 23:09 Mustelmann

24.09.2021 00:46 #507 :: Mustelmann
Superstore, kaudet 2-3

Värikkään työporukan kommellukset kaupan alalla jatkuvat ja homma viihdyttää edelleen mukavasti. Samojen vitsien ja kuvioiden toistoa alkaa kieltämättä olla, mutta onhan tämä ollut aivan täydellinen sarja työpäivän jälkeiseen rentoutumiseen, kun ei jaksa keskittyä mihinkään vaativaan. Pientä piikittelyä kapitalismia ja suuryrityksiä kohtaan viljellään siellä täällä, vaikka mitään kovin purevaa kritiikkiä rento sitcom ei kehtaakaan esittää. Raskaana olevan naisen ja laittoman maahanmuttajan asemasta työntekijänä revitään silti ihan kivasti huumoria.

Tavarataloon sijoittuva sarja on tietenkin mainio alusta tuotesijoittelulle ja olenkin pistänyt merkille, että myymälän henkilökunta tykkää hengailla ainakin Xbox-laatikoiden edessä ja Nnividiankin tuotteet ovat olleet hyvin esillä. Tuollainen on minusta okei, mutta sen sijaan olen ärsyyntynyt sarjan tavasta sensuroida kaikki hippasenkin rumat sanat paitsi piippauksella, myös blurraamalla hahmojen suut. En tiedä, onko tuo jotain sarjan omaa metahuumoria, mutta se tympii joka tapauksessa, varsinkin kun kiroilua oli näillä kausilla mukana aika paljon.

24.09.2021 08:56 #508 :: KiLLPaTRiCK
TV-sarjat
Löytyykö tämä Superstore vain Netflixistä? Onko levynä tai jollain ilmais-saitilla?

24.09.2021 12:21 #509 :: Mustelmann
TV-sarjat
Dvd-julkaisuja olen tuosta jossain nähnyt, blu-rayta ei taida olla lainkaan. Sarja on kyllä kokonaisuudessaan Netflixissä.

17.10.2021 23:28 #510 :: Fiktiivi

20.10.2021 10:06 #511 :: HourglassEyes
TV-sarjat

Fiktiivi post=64503 kirjoitti: Babylon 5:n pääarkkitehti ja paljon muutakin sittemmin käsikirjoittanut J. Michael Straczynski on visertänyt , että B5 rebootataan. JMS:n mukaan tiedossa ei ole 1:1 uudelleenfilmausta, vaan uusi tulkinta, jossa hän aikoo käyttää kaikkia ysärin jälkeen oppimiaan temppuja. Ja varmaan tehosteitakaan ei tarvitse tällä kertaa renderöidä Amigalla... Eihän tästä voi olla kiinnostumatta, mutta toisaalta vähän hirvittää, mitä lopputulos lopulta on ja päivitetäänkö kaikki väärät asiat ja väärin. Vaikka ei alkuperäinen sarjakaan toki täydellinen ollut. Elämme mielenkiintoisia aikoja!

Olen kahden vaiheilla onko tämä nyt sitten hyvä vai huono uutinen. B5 on ehdottomasti yksi omista lemppareista scifi sarjojen puolelta, erityisesti pidin monien hahmojen tarinakaarista. Varsinkin London ja G'Karin erikoinen suhde halki sarjan oli yksi parhaista sarjassa.

21.10.2021 00:08 #512 :: Mustelmann
Superstore, kaudet 4-5

Hyvinhän tämä on viihdyttänyt tähän asti ja kuudes eli viimeinen kausi tulee varmasti katsottua sitten, kun se toivottavasti saadaan Netflixiin. Ei tosin haittaa, vaikka joutuisin odottamaan pidempäänkin, koska ajattelin pitää taukoa joka tapauksessa, jotta en vahingossa kyllästyisi. Samojen juttujen toistoa oli aika rankasti näilläkin kausilla ja jotain uutta olisi kyllä mukava nähdä jatkossa. Joku uusi hahmokin virkistäisi varmasti, sarjassahan on menty alusta asti yllättävänkin pienellä ydinporukalla. Toisaalta hahmot ovat ihan hyviä ja heihin on jopa ehtinyt kiintyä vähäsen. Höyhenenkevyt hömppä ei kovin syvällisiä elämyksiä tarjoa, mutta joka jaksossa on ollut takuuvarmasti jotain hauskaa tai huvittavaa. Hygge-hermoni värisee tyytyväisenä.
Muokannut 21.10.2021 00:09 Mustelmann

• Jussi hahmo
  • Jussi

20.11.2021 22:50 #513 :: Jussi
American Gods, kausi 2

Tykkäsin American Godsin ykköskaudesta, kun katsoin sen pari vuotta sitten. Onnistunut sovitus Neil Gaimanin hienon romaanin alkuosasta, ja voisin antaa sille arvosanaksi neljä tähteä viidestä. Nyt vihdoin tarkistin kakkosen lainaamalla kausiboksin kirjastosta. Tämä oli valitettavasti selvästi heikompi kuin ykkönen. Tuntui ihan eri sarjalta, mikä johtuu varmasti siitä, että showrunnerit saivat potkut ekan kauden jälkeen. Tämän takia myös Gillian Anderson päätti jättää sarjan, mikä todella harmitti. Pidän Bryan Fullerin kädenjäljestä, ja olisin halunnut nähdä sitä kakkoskaudellakin. Nyt meno oli vain jotenkin tylsää.

Kaudella oli vain yksi oikeasti hyvä jakso: toiseksi viimeinen episodi Treasure of the Sun, joka keskittyi Mad Sweeneyn hahmoon ja tämän menneisyyteen. Myös avausjakso oli ihan pätevä. Minua häiritsi vielä se, miten kömpelösti kaudella käsiteltiin rotuasioita. Esimerkiksi pitkät paasaukset Yhdysvaltain mustan väestön syrjinnästä aiheuttivat katsoessa lähinnä myötähäpeää. Tottahan kerrotut asiat olivat, mutta kai aiheen voisi vähän hienovaraisemmin esittää? En ole varma, viitsinkö enää katsoa kolmoskautta. Sitä ei koskaan julkaistu Suomessa kausiboksina, joten ei voi lainata kirjastosta, vaan pitäisi hankkia Amazon Prime Video -suoratoistopalvelu. On kai mahdollista, että taso palautuu kolmosella lähemmäs ekaa kautta? Toisaalta koko sarja lakkautettiin kolmosen jälkeen, koska katsojaluvut olivat liian matalat. Gaimanin Unohdettujen jumalien lopetus jää siis canceloinnin takia näkemättä.

Yllätyin eilen keskustaan pyöräillessäni siitä, että Joensuussa näkyi lukuisissa bussikatoksissa mainos Amazonin Ajan pyörästä. Selvästi käytetty rahaa tv-sarjan markkinointiin.

Liitetiedosto:

Pysäkeissä oli sama mainosjuliste myös sisäpuolella. Usein tällaisissa ostetaan mainos vain toiselle puolelle, mutta Amazonille se ei riittänyt. Nyt ainakin kaikki bussimatkustajat tietävät, että jokin Ajan pyörä -niminen uusi sarja on käynnistynyt Prime Videossa. Julisteesta ei yhtään selviä, mistä sarjassa on kyse, mutta ehkä se saa ihmiset googlaamaan asian. Robert Jordanin kirjoihin tutustuneet toki tunnistavat nimen.
Muokannut 21.11.2021 13:44 Jussi

27.11.2021 00:04 #514 :: Mustelmann
Castlevania, kaudet 1-3

Olen pelannut lapsuudessani Castlevania kakkosta ja aikuisiällä olen läpäissyt Lords of Shadow ykkösen, mutta muilta osin Konamin maineikas tasohyppelysarja on jäänyt minulle tuntemattomaksi. Ajatus siihen perustuvasta animaatiosarjasta tuntui kuitenkin herkulliselta ja tietysti synkkä ja väkivaltainen fantasiameininki kiinnostaa muutenkin aina. Ekassa kaudessa oli vain neljä jaksoa, joten tarinaa ei ehditty kertoa paljoakaan, mutta maailma ja hahmot esiteltiin onnistuneesti ja mikä tärkeintä, koukku iskettiin syvälle lihaani. Oli myös mukava huomata, ettei videopelejä tarvitse tuntea käytännössä lainkaan, sillä katsojalle kyllä annetaan kaikki tarpeellinen informaatio. Toki muutamat erisnimet, vihulaisia silpova ruoska ja erään suuren taistelun aikana soinut Bloody Tears-biisi olivat minulle tuttuja juttuja. Pelejä paremmin tuntevat nauttivat varmasti viittausten bongaamisesta enemmänkin.

Castlevania sijoittuu keskiaikaiseen Eurooppaan, joka on täynnä vampyyrejä, demoneita, miekkamiehiä ja taikuutta. Kaikki alkaa siitä, kun kreivi Draculan vaimo murhataan kristittyjen pappien toimesta, millä on varsin kohtalokkaat seuraukset. Surun ja vihan murtama Dracula päättää kostaa verisesti, eikä tyydy vähempään kuin ihmiskunnan täydelliseen tuhoamiseen. Väsynyt ja masentunut vampyyripatriarkka luovuttaa käytännön toimet kenraaleilleen, joihin kuuluu useita kiintoisia persoonia. Draculan tuijottaessa apaattisena takkatuleen kenraalit alkavat juonitella häntä ja myös toisiaan vastaan, jolloin ihmisten hävittäminen maailmasta ei vaikutakaan enää läpihuutojutulta.

Kuvioon liittyy myös oluesta pitävä kulkuri Trevor Belmont, joka on kuuluisan vampyyrinmetsästäjien suvun viimeinen vesa. Kommellusten kautta hän asettuu Draculaa vastaan ja liittolaisikseen hän saa velhotar Syphan sekä arkusta herätetyn Draculan pojan, puolivampyyri Alucardin. Kaikki hahmot ovat hyviä ja halusin kannustaa heitä kaikkia, myös loputtomaan synkkyyteen vajonnutta Draculaa. Ääninäyttely on myös kauttaaltaan erinomaista ja pieni ylidramaattisuuskin sopii sarjan fiilikseen oikein hyvin. Kompaktit, alle puolituntiset jaksot menevät yleensä hujauksessa, mutta olen katsellut niitä säästellen, ettei kaikki olisi ohi liian nopeasti.

Kakkoskausi päättyy suureen kliimaksiin ja pyyhkii pöydän siinä määrin tyhjäksi, että sarjan olisi jopa voinut lopettaa siihen. Kolmaskin kausi onnistuu kuitenkin pitämään otteessaan, vaikka juoni ei enää olekaan yhtä tiukka kuin kahdella ensimmäisellä. Hahmot ovat edelleen kiinnostavia ja dialogi hyvin kirjoitettua, minkä lisäksi myös kolmoskausi loppuu suorastaan päätähuimaavasti. Neljäs ja ilmeisesti viimeinen on vielä jäljellä ja katsonkin se varmasti tässä lähiaikoina.

Valvojat: RaccoonRasimus