• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 11 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 86 päivää sitten

Kauhuelokuvat

• Niksu
  • Niksu hahmo
  • Poissa
  • “The very existence of libraries affords the best evidence that we may yet have hope for the future of man” ― T.S. Eliot
22.09.2014 18:20 #21 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Kauhuelokuvat
Hyvässä seurassa kauhuelokuvien katsominen on hauskaa. Yksin mielestäni katsomisesta menee idea. Myös varsinaiset KAUHUELOKUVAT eivät ole niinkään mieleeni kuin taidokkaasti rakennetut psykologiset trillerit, joista nautin.

06.01.2015 22:47 #22 : Iikh
Vastaus käyttäjältä Iikh aiheessa Kauhuelokuvat
Itsekin kartan sadistisia kidutusfilmejä. Sen sijaan olen suuri paranormaalin kauhun ystävä. Jo aiemmin mainittu The Blair Witch Project on yksi parhaita näkemiäni elokuvia. Sen mahti perustuu käsittämättömällä tavalla siihen,

Erinomaisia, suorastaan taiteellisia kohtauksia sisältyy myös The Ringiin ja Mamaan, joskin jälkimmäinen on lopulta jäänyt mieleeni keskinkertaisena tahattoman koomisten kohtaustensa vuoksi. Mitään oikeasti pelottavaa en ole nähnyt pitkään aikaan. Hieman yli vuosi sitten Grave Encounters tosin onnistui ahdistamaan minua. Nyt kun asiaa ajattelen, se taisi olla varsin hyvä elokuva.

Yllättävän hyvä oli myös Paranormal Activity: Tokyo Night. Yleensä en lämpene japanilaiselle kauhulle (kenties minulta jää jotakin oleellista ymmärtämättä), mutta tuon kyseisen olen katsonut jo kahdesti.

• Tapsa
  • Tapsa hahmo
  • Poissa
  • Minä olen se henkilö, joka on vastuussa ensimmäisen Satuta/paranna-ketjun aloittamisesta ja kyseisen trendin esittelemisestä Risingilla. Älkää antako itsellenne väitettävän mitään muuta!
07.01.2015 23:50 #23 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Kauhuelokuvat

Iikh kirjoitti: Jo aiemmin mainittu The Blair Witch Project on yksi parhaita näkemiäni elokuvia. Sen mahti perustuu käsittämättömällä tavalla siihen,

Blair Witch on kunnioitusta herättävä elokuva jo siksi että se käytännössä yksinään loi genren ja muutenkin uudisti ja vireytti kauhuelokuvaa. Viimeksi katsoessani se ei iskenyt ihan niin kovaa kuin ensimmäisellä kerralla, leffan jännite perustuu kuitenkin siihen ettei tiedä mihin ollaan menossa.

The Ringin alkuperäisestä japskiversiosta tykkään minäkin, se on itseäni ehkä eniten milloinkaan häirinnyt leffa, lukioikäisenä meni yöunet noin viikoksi elokuvan katsottuani. Nykyäänkin tekee tiukkaa jopa mielestäni vähemmän pelottavan jenkkiversion loppukohtauksen katsominen silmät auki.

Pidän kaikenlaisista kauhuelokuvista. Olen katsonut paljon B-zombipläjäyksiä komediamielessä (tavallaan ollut tekemässäkin niihin perustuvaa lyhytelokuvaa) ja vastaaviahan tehdään nykyäänkin paljon. Pidän myös kaikkien tuomitsemasta genrestä eli teini-slashereistä. Scream ja Tiedän mitä teit viime kesänä ovat yksiä lempielokuvistani! Täytyy kyllä jonkinlaisen uskottavuuden säilyttämiseksi sanoa että fanitan myös Stanley Kubrickin Hohtoa. Selittäkääpä miksi se jäbä on pukeutunut karhupukuun ja miksi se toinen jäbä ottaa siltä suihin?

11.07.2015 09:58 #24 : Master
Vastaus käyttäjältä Master aiheessa Kauhuelokuvat
Hohdon muistan hyvin. Kirjassa se meni vähän toisin mutta siinä oli muistaakseni vastaava henkilö koirapukuun pukeutunut mies. Hotellissa on muutenkin villiä väkeä, siinä syy. The Ring-elokuvat sekä japanilaiset että amerikkalaiset on pelottavia. Japanilaset versiot jotenkin parempia ja tunnelmaltaan parempia. Omistin joskus The Ring 0, 1 ja 2 elokuvat. The Blair Withc Project-elokuvassa ei tapahdu melkein mitään ja äänten pitää olla tyyliin täysillä että kuulee ne kaikki risahdukset ja rasahdukset ja yksityiskohdat. Kakkososakin on karmiva mutta menee jo ihan yli ja on mauton. Olen katsellut kauhua laidasta laitaan ja viimeksi katsoin Hellraiserin. Kuulemma kakkosta viitsii vielä katsella mutta sitten ei enää kannata jatko-osien surkeuden takia? Luin yöllä vielä sen Helvetilliset-novellin! Hellraiser oli oudon positiivinen yllättäjä, ei huono. Mitä mieltä muut olette? Elokuva The Midnight Meat Train venytti jo rajojaan verrattuna novelliin. Elokuva ei ollut lainkaan viihdyttävä, suuri pettymys ja ikävystyttävä sellainen. Hyviä kauhuelokuvia riittää, tosin oikeasti laadukkaita on hyvin vähän... Nyt en ala niitä erikseen listata.

"Hush now. Listen to your Master."

11.07.2015 10:50 - 11.07.2015 10:50 #25 : Khosmar
Vastaus käyttäjältä Khosmar aiheessa Kauhuelokuvat
Kauhua tulee paljon katsottua, vaikken niinkään ole nähnyt sitä "pelottavaa" elokuvaa koskaan, vaan lähinnä hetkellisiä kuumotuksia aiheuttavia. Jotkut jo mainitsivatkin tämän Manaajan ja Hohdon, jotka ovat tunnelmallisesti mestarillisia (vaikkei minusta järin pelottavia). Ja myönnän myös pitäneeni Blair Witch Projectista juuri sen "se-mitä-ei-näe-pelottaa-enemmän"-jutusta, vaikka ymmärrän kyllä miksi elokuva jakaa vahvasti mielipiteitä.

Kenties kauhun saralla eniten on minulle kolahtanut Suspiria – tappavat huokaukset, jonka hullun räikeät väri ja kuumottava äänimaailma (unohtamatta leffan upeaa musiikkia) sekä tietysti hitaasti etenevä, paikoin mysteerielokuviin nojaava tunnelma varmistavat, että katsoja tuntee jonkinlaista sähköisyyttä kulkevan kehossaan. Loppu menee hieman penkin alle kuten kenties arvata saattaa, mutta muuten nautin tästä elokuvasta kaikin siemauksin ja pidän sitä ehdottomimpana helmenä italo-kauhun sekalaisessa joukossa.

Khosmar, the Lord of Unimaginable
Viimeksi muokattu: 11.07.2015 10:50 Khosmar.

• Tapsa
  • Tapsa hahmo
11.07.2015 11:57 #26 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Kauhuelokuvat
Suspiria kolahtaa meikäläisellekin, ja suosittelen tsekkaamaan myös muita Dario Argenton elokuvia. Phenomena oli mielestäni vielä parempi, vaikkakin selvästi enemmän suunnattu jenkkimarkkinoille (pääosassa on Jennifer Connelly), ja Profondo rosso ehkäpä hyvällä tavalla oudompi. Näillä elokuvilla on oma viehättävä, värikäs estetiikkansa, jollaista ei tule vastaan edes saman aikakauden (70-80-lukujen) Hollywood-kauhuissa.

11.07.2015 12:28 #27 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Kauhuelokuvat
Kauhu on vaikea laji, se kun usein menee tahattomasti komedian puolelle. Ja joskus tarkoituksella, kuten suosikkeihini kuuluvat Evil Dead it ja Warlock , jossa saa revittyä hupia 1600-luvun tyyppien toilailuista nykyajassa.

Edellä mainittu Manaaja oli sekin hyvä, ja pidin sen jatko-osistakin, harvinaisesti. En ole koskaan pitänyt Jack Nicholsonista, joten tykkäsin ennemmin Hohdon tv-versio sta (varsinkin kun siinä oli ihana Rebecca de Mornay). Kubrick on muuten kyllä yksi suosikkiohjaajiani.

Suosikkeihi kuuluvat hyvällä tyylillä tehdyt kauhufilmit, kuten Dellamorte Dellamore , Coppolan Dracula tai Interview with the Vampire . Tai sitten tunnelmallaan loistavat, psykologiset kauhut, kuten Pet Sematary , The Others , Session 9 tai Rosemary's baby .

Blair Witch Project ei kolahtanut sitten yhtään. Ainoat jotka ovat oikeasti vähän pelottaneet ovat olleet Nightmare on Elm Street ja Event Horizon , sekä jokin hyvin nuorena katsottu, joka piti lopettaa kesken kun ei uskaltanut. Olisiko ollut House of Usher . Kaikki Vincent Pricen kauhuleffat ovat muuten upeita. Edgar Allan Poe ja Vincentin karisma on lyömätön yhdistelmä.

Aivan kaikkia suosikkejani en nyt tässä kehtaa luetella että jää jotain leffavisaankin...

Splattereista en tykkää. Entisenä martial artistina minua ärsyttää niissä tyypit jotka eivät osaa tapella vastaan. Se olisi kunnon kauhua jos tyypit laittaisivat tehokkaasti vastaan kaikin mahdollisin tavoin, ja silti tulisi lähtö, mutta sellaisia ei juurikaan tule vastaan. Enkä pidä suolenpätkillä mässäilystäkään (paitsi zombieleffoissa). Yleensä ottaen uudet kauhuleffat tulee ohitettua... "Jaa, taas yksi teinikauhu lisää...."

13.07.2015 12:54 - 13.07.2015 12:56 #28 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Kauhuelokuvat
Italialainen kauhu on aina ollut suurinpiirtein oma alalajinsa. Tyypillistä koukeroinen juoni, runsas gore ja mun mielestä liian hidas tahti. En siis ole giallokauhulle lämmennyt samaan tapaan kuin taannoin japani- ja espanjalaiskauhulle.

Nyt ei tunnu / taida olla pinnalla oikein mitään virkistävää uutta liikettä. Lähinnä Hollywoodin puhkikaluttuja zombipätkiä. Luojan kiitos, vampyyribuumi ainakin on ohi vaikka tv:ssä joku Strain pyöriikiin (ihan ok sarja muuten).

Kai tässä eletään samanlaista suvantovaihetta kuin 90-luvulla.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 13.07.2015 12:56 Rasimus.

13.07.2015 19:08 - 14.07.2015 19:53 #29 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Kauhuelokuvat
Joo, kauhuelokuvat eivät tunnu olevan kovin pop tällä hetkellä, vaikka silloin tällöin jotain pientä putkahtaakin esiin. Jokunen vuosi sitten oli se goreporn-vaihe, mutta sekin jäi aika lyhyeksi eikä edes varsinaisesti ollut kauhua. Ehkä oikean, pelottavan kauhun vuoro on sitten, kun supersankarien valtakausi joskus päättyy.

En muista nähneeni pitkään aikaan mitään maininnan arvoista (uutta) kauhuleffaa. Sinister taitaa olla edellinen hyvällä tavalla mieleen jäänyt kauhuilu, mutta senkin olen katsonut vähintään vuosi sitten.

I'm just a normal everyday pervert.
Viimeksi muokattu: 14.07.2015 19:53 Astorethein.

Valvojat: RaccoonRasimus
Eija, Rinja