Game of Thrones

Q_Black loi aiheen: Game of Thrones
28.07.2014 09:55 #1

Game of Thrones on yhdysvaltalainen fantasiatelevisiosarja, jonka ovat luoneet David Benioff ja D. B. Weiss. Se perustuu George R. R. Martinin Tulen ja jään laulu -fantasiakirjasarjaan. Game of Thrones oli jo tuotannon alkuvaiheista erittäin odotettu ja sen vastaanottivat niin fanit kuin kriitikotkin erittäin hyvin. Sarja on saanut myös monia palkintoja ja ehdokkuuksia, muun muassa yhden Golden Globen sekä kaksi Emmy-palkintoa.

Sarja kertoo Westerosin maanosasta, missä aatelissuvut kamppailevat vallasta. Valtakamppailun lisäksi kylmässä pohjoisessa valtavan jäämuurin takana vanhat taruolennot tulevat uudestaan esiin uhaten koko Westerosin turvallisuutta. Muukalaisilta väkeä suojaavat Yövartion veljeskunnan miehet. Sodan ja väkivallan keskellä kaikki pelaavat valtaistuinpeliä.

Sarjaa alettiin esittää Yhdysvalloissa HBO-kanavalla 17. huhtikuuta 2011. Suomessa Canal+ näytti sarjan ensimmäisen kauden keväällä 2011 ja Yle TV2 alkoi esittää sitä 12. tammikuuta 2012. Neljäs tuotantokausi alkoi Yhdysvalloissa 6. huhtikuuta

____

Itsehän olen sarjan fanaattinen fani ja taidanpa katsastaa ekaa kautta nyt varmaan neljännen kerran kun yritän koukuttaa samalla kavereita tähän ja hyvin on onnistunut ;)

Sarja paranee mielestäni kausi kaudelta ja omiin suosikkeihin lukeutuu kyllä Arya, Daenerys ja Tyrion.

Hiukan neljännestä kaudesta:

Olen lukenut kaikki suomennetut kirjat joten vähän innolla odottelen sitä viidennettä kautta ;)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu, Mab, sinidean

28.07.2014 14:35 #2

Lukiessani vitoskauden uusia näyttelijöitä, pahastuin suuresti huomatessani puutokset tiettyjen hahmojen, joita olen kovasti odottanut, suhteen. Euron Greyjoy, Victarion Greyjoy ja arianne Martell kärkipäässä. Young Griffiä myöskin kaipaisin jo seuraavalle kaudelle mukaan tellkarinkin puolelle.

28.07.2014 15:07 #3

Kun nyt saimme tällaisen ketjun, niin tännehän voi tulla hyvällä omallatunnolla avautumaan hieman enemmän kuin tuolla kirjakeskustelun puolella :) Pitkä viesti siis tulossa!

Suurella rahallahan tätä sarjaa on tehty ja se kyllä näkyy. En ole kaikista puvustuksellisista ja lavastuksellisista ratkaisuista samaa mieltä tekijöiden kanssa, mutta ei sitä käy kieltäminen, että GoT on upeaa katsottavaa. Erikoistehosteet ovat hienoja - etenkin lohikäärmeet ovat toteutettu mahtavasti - ja myös musiikki on ollut hyvin onnistunutta. Sarjan alkunäytös on varmaan tyylikkäin ikinä :heart:

Harvoin myöskään näkee yhtä pätevää ja hyvin roolitettua näyttelijäkaartia, mikä on hieno saavutus sekin - etenkin kun ottaa huomioon, miten paljon hahmoja GoT:ssa on. Mutta kun kuitenkin näin suuresta produktiosta puhutaan, niin ei mikään ihme, että joitain epäonnistuneita valintojakin on tullut mukaan. Mancen näyttelijä tökkää tavallaan ehkä pahiten silmään, en tiedä tarkkaan miksi, mutta hän on aivan totaalisen väärältä tuntuva mies siihen rooliin. Keskeisemmistä näyttelijöistä on puolestaan Pikkusormi kaikista järkyttävin tapaus - en tiedä, suuntaisinko syyttävän sormeni näyttelijään vai ohjaukseen, mutta suurimman osan ajasta Pikkusormi vaikuttaa lähinnä parodialta kirjaversiostaan. Joku jossain luonnehti Pikkusormen puhetyyliä Batman-ääneksi ja se kommentti osui naulan kantaan. Mutta päätellen Knoxin ylläolevasta kommentista, ei Pikkusormen siirtäminen kirjasta tv-ruutuun ole ollut kaikille yhtä katkeraa kalkkia nieltäväksi kuin mulle :wink:

Kuitenkin suurempi ongelma muutamien hahmojen kohdalla mulle on ollut käsikirjoituksen puolella.

-Sansan ja Catelynin muuttaminen vähäpätöisemmiksi hahmoiksi. En ole voinut olla ajattelematta, että koska Sansa on ollut liian herkkä, naiivi ja nuori hahmo tissi/juonittelu/toimintakohtauksiin ja Catelyn puolestaan vanhempi naishahmo (muttei tarpeeksi vanha tai juonitteleva ollakseen hupiarvoa tuova teräväkielinen mummeli), niin Benioffilla ja Weissillä ei ollut heille juurikaan käyttöä. :roll:

-Tyrionin ikävämpien piirteiden häivyttäminen. Tv-yleisö on jo aikoja sitten nähnyt ja ottanut hyvin vastaan ns. harmaampaa moraalia edustavia päähenkilöitä, joten Tyrionin muuttaminen hyveellisemmäksi tuntuu aika nynnyilevältä ratkaisulta. Sitä vastoin ymmärrän halun nostaa joku sarjan hahmoista keskeisempään osaan Nedin kohtalon jälkeen ja Tyrion on varmaankin siihen paras vaihtoehto, mutta 3.- ja 4.-kausilla Tyrionilla oli mielestäni liikaa jokseenkin turhia ja tylsänpuoleisia kohtauksia. Sen ajan olisi voinut käyttää paremminkin. (Tyrionia esittävä Peter Dinklage on symppis, joskaan en pidä hänen teatraalisesta tavastaan lausua repliikit. Sopiihan se tietysti hahmolle, mutta Tyrionilla on ollut paljon sellaisia yksityisen oloisia kohtauksia, jossa hänen ei varmaankaan olisi tarvinnut vetää mitään show'ta...)

-Stannis sai puolestaan päinvastaisen kohtalon, kirjojen harmaa hahmo on viety tv:ssä selkeästi mustempaan suuntaan. On vaikea löytää juuri mitään sympaattista tv-versiosta, vaikka kirjoissa Stannis oli mielestäni ilahduttava hahmo juuri siksi, että hän oli jokseenkin vaikea ja kylmä ihminen ja samanaikaisesti kuitenkin ns. oikeamielinen ja kunniallinen.

-Jaimen kohdalla tekijöiden idea oli ilmeisesti tehdä hänestä ensiksi täysi hirviö ja olettaa, että hänen hahmokaarensa toimii sen jälkeenkin ihan samalla tavalla kuin kirjoissa. En ryhdy spoilaamaan neljättä kautta sen tarkemmin, sanonpahan vain, että oli huono idea tuoda Jaime takaisin Kuninkaansatamaan kirjoja aikaisemmin. (En myöskään ole lämmennyt Jaimen näyttelijälle - sinänsä hän vaikuttaa ihan osaavalta kaverilta, mutta jokin hänen tavassaan näytellä Jaimea hiertää ikävästi.)

Tuossa ovat ehkä hahmojen kohdalla suurimmat murheenkryynit. Arvaatte varmaan, että on mulla muutakin purnattavaa, mutta koska on ikävä vain valittaa, siirryn kehujen puolelle.

-Viserys ja Joffrey olivat molemmat kirjoissa aika yksipuolisia pahishahmoja, mutta tv-sarja on tuonut heidät paljon paremmin eloon. Suurimpana tekijänä on varmaan erinomaiset näyttelijät, mutta ei mulla ole käsikirjoituspuolellakaan oikeastaan mitään valitettavaa. Viserysin rooli oli aika pieni (ja ykköstuotantokaudella, jolloin kirjoja seurattiin tarkemmin), mutta Joffreyn seurasta olemme saaneet nauttia pitempään ja hänellä on ollut paljon uusiakin kohtauksia, jotka ovat nekin olleet hyviä. Joffreyn ja Margaeryn tutustuminen septiin kolmoskaudella on ehkä paras Joffrey-kohtauksista, hän oli siinä omalla sairaalla tavallaan suorastaan sympaattinen kaikessa innokkuudessaan :lol:

-Margaery on myös onnistuneesti tuotu tv-ruuduille. Vähän tosin harmittelen sitä, että kirjojen vaivihkaisuus on menetetty, mutta koska olen pitänyt suurin piirtein kaikista Margaeryn kohtauksista, ei auta liikaa valittaa.

-Tywinin tv-version vaikuttavuudesta ei mun varmastikaan tarvitse sanoa yhtään mitään. :cool:

Pidän myös paljon Aryasta, Varysista, Samista ja ser Jorahista. Melisandre on niinikään ihan hyvin toteutettu, kuten myös Brienne (joskin hän on liian kovis). Danyn kohdalla taso tuntuu heittelehtivän aika paljon ja Jon on jäänyt vähän laimeaksi.

Nyt mä oon kirjoittanut jo niin paljon, että itseänikin alkaa hirvittää, yritän nyt siis hiukan hillitä kieltäni. Tekijöitä vaikuttaisi kiinnostaneen eniten hovijuonittelupuoli ja useimmiten se on tarjonnutkin kiinnostavaa katseltavaa. Mutta eihän siitä pääse yli eikä ympäri, että paljon kirjoista löytyvää on jouduttu karsimaan pois, mikä on tietysti periaatteessa ymmärrettävää ja joiltain osin myös ihan suotavaa. Mutta koska aikaa on niin rajallisesti, niin siksi toivoisi sen tulevan käytetyksi juonta eteenpäin vieviin kohtauksiin, eikä jumituttaisi katselemaan yhä uudestaan Tyrionin ja Shaen parisuhdedraamaa, Theonin kidutuspornoa tai kuinka Orjantappurakuningatar pistää jauhot suuhun henkilölle x. Eniten mua harmittaakin sarjassa se, että tekijät tuntuvat tyytyvän turhan usein helppoihin ratkaisuihin ja katsovan asioita siltä kantilta, kuinka suuri shokeerausarvo niillä on.

Omasta mielestäni sarjan ensimmäinen kausi oli paras, vaikka onhan GoT toki tullut entistä näyttävämmän näköiseksi kausi kaudelta. Joka tapauksessa mä laitan sarjan seuraamisen nyt katkolle spoilaantumisen pelossa - kirjat ovat olleet mulle alusta lähtien se ykkönen, enkä halua ottaa mitään riskejä.

Ja loppuun vielä rehellinen traileri kausista 1-3 .

Viimeksi muokattu: 28.07.2014 15:18 : Mab. Syy: typoja
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

28.07.2014 16:00 #4

Tuo Honest Trailer on hupaisa joissain kohdissa, mutta kokonaisuutena mielestäni aika heikko, kun verrataa kaikkea muuta, mitä HT on työstänyt. We are not amused.

Monilla on omissa suosikeissaan omia inhokkejani hyvin paljon. Emilia Clarke on sarjan kehnoin näyttelijä ja Daenerys tylsin hahmo. Se on täysin rehellinen mielipiteeni. Sen jälkeen Tullyt. Blackfish on ainoa Tully, joka ei osoite typeryyttään ja kyvyttömyyttään joka käänteessä, painotaen Catelyniä, Lysaa ja Edmurea siinä järjestyksessä. Sitten Sansa. Sansaa inhosin yli kaiken alussa, mutta hahmokehitys on ilahduttavaa. Vaikka Maisie Williams onkin tehnyt uskomatonta työtä Aryana, Aryan hahmo on kuolettavan tylsä.

Anteeksi, että olen rehellinen.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie

max
max vastasi aiheeseen: Game of Thrones
28.07.2014 19:52 #5

Game of Thrones on melko ylivoimaisestikin paras spefisarja mikä on tullut nähtyä. Star Trek ja Babylon 5 on omanlaisiaan klassikoita, mutta vain todella nörtillä tavalla - niihin pitää kyllä sitoutua aika vahvasti että jaksaa katsoa heikkoudet läpi sormien. Uusi Doctor Who on sellainen sarja, jonka mielellään nimeän suosikkisarjakseni, mutta matkan varrella on tullut niin paljon kökköjaksojakin ettei sitä parhaaksi voi kutsua.

Kaikinpuolin täysosuma HBO:lta. Erinomainen lavastus, näyttelijätyö, rakenne. Kaikki on kohdallaan ja tätä sarjaa uskaltaa suositella myös heille, joille tarinan "kummallisuus" (siis fantasiaelementtien mukanaolo) ei ole itseisarvo, vaan sarjan laatu. Siis toisin kuin edellämainituissa Star Trekeissä ja muissa, jotka vain parhaissa jaksoissaan menevät tarina edellä eikä spefielementit edellä.

Toki Game of Thronesissa on omat fantasiakliseensä ja 'toimintaa toiminnan vuoksi'-kohtansa mukana (ja jotkut niistä valitettavasti varsin vakavalla naamalla), mutta nekään eivät peittoa tarinaa alleen. Hesarissakin joku aika sitten mainittiin, että kyseessä on sikäli jännittävä "toimintasarja" että monissa jaksoissa on 10 minuutin puhekohtauksia.

Odotan innolla seuraavia kausia, sillä tässä kohti Martinin kynä alkoi huojua melko pahasti ja olen varma että ruudulla jatkotapahtumat tullaan näkemään kirjoja laadukkaampana. Muutokset - ihan sama, esim. TSH-leffatrilogiakin on mielestäni täydellinen ja kirjojen heikkoudet ylittävä, vaikka siitä nyt puuttuukin suosikkihahmoni Bombadil. Game of Thronesin ainoa miinus on että HBO:n tyypit ovat etenkin ensimmäisillä kausilla vähän turhankin innokkaasti korostaneet alastonkohtauksia vakuuttaakseen sarjan 'aikuisuudesta'. Martinin lukuisat seksifetissit ja -fantasiat jos mitkä olisi voinut jättää ihan karusti huomiotta vaan, ne ovat kirjojen rasittavinta (ja ironisesti lapsellisinta tai oikeammin teinipoikamaisinta) osastoa. Muuten ihan mahtava sarja.

Viimeksi muokattu: 28.07.2014 20:58 : max.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

28.07.2014 21:07 #6

Jos spefisarjoista puhutaan yleisesti, niin mä pidän varmaan eniten Taisteluplaneetta Galacticasta. Se on myös hyvin hahmo- ja juonivetoinen, siinä käsitellään mielenkiintoisia kysymyksiä, eikä siinä ole myötähäpeää synnyttävää seksillä tai väkivallalla mässäilyä. Joissain asioissa GoT menee toki sen ohi, mutta kokonaisuutena on Galactica ollut toistaiseksi nautittavampi - varmaan johtuu osin siitä, ettei mulla ollut kirjoja vertailtavana :D Välillä tulee myös mietittyä, että olisiko GoT vaikuttavampi, jos sen tekeminen olisi aloitettu jo muutaman vuotta aiemmin. Erikoistehosteet olisivat tietty siinä kärsineet, mutta 2000-luvun alussa HBO:lla oli tarjota sellaisia sarjoja kuin The Sopranos ja kymmenisen vuotta myöhemmin kanavan ykkössarjana oli True Blood.

Sitä en kiistä, etteivätkö viimeiset kaksi Martinin kirjaa olisi olleet jonkinasteisia pettymyksiä (joskaan ei toki kaikille), mutta mulla on kuitenkin vielä toivoa, että ne olivat vain keskivaiheen kompurointia. Kaikissa pitkissä sarjoissa on junnaavampia osioita. Mutta jos ei meno ala piristyä seuraavassa opuksessa, niin sitten olo alkanee tuntua epäilevämmältä. Olen kuitenkin sen verran tyytymätön tv-sarjan erinäisiin puoliin, etten voi uskoa myöskään siihen, että sitä kautta nähtäisiin tulevat tapahtumat laadukkaammassa muodossa. Mut sittenhän sen varmasti näkee (joskus vuonna 2030 :D) kun molemmat ovat viimeisteltyjä ja voi tehdä lopullisen arvostelun.

29.07.2014 09:23 #7

Mab kirjoitti: Ai niin, se piti vielä sanoa, että ei kai kaikkia viitoskauden näyttelijöitä ole vielä julkistettu, vai onko? Mä oon puolella silmällä seuraillut uutisia ja ajattelin vain, että Arianne Martell ja/tai Greyjoyt ilmoitettaisiin joskus myöhemmin...

Se on tietysti mahdollista, mutta jenkeissä tuntuu olevan tapana nimetä isojen sarjojen casting-muutoksia joko San Diegon tai Denverin comic conissa, jotka käsittääkseni ovat molemmat nyt takanapäin. Toivon, että D$D poikkeavat tavasta.

31.07.2014 10:27 #8

Knox Gargol kirjoitti: Meillä ei mene ihan yksiin tämä suosikkihahmojen valikointi. Petyr Baelish, Varys, Roose Bolton, Jon Nietos ja Tyrion ovat omia kestosuosikkejani niin romaanien kuin sarjankin parissa. Romaaneista joukon kärjessä on kuitenkin hahmo, jota ei sarjassa olla vielä nähty. Kyseessä on siis Young Griff. En ole A Dance with Dragonsin suomennosta lukenut, joten käytän hahmosta alkukielistä nimeä.

Tässä se nähdään miten erilaisia makuja ihmisillä on :) Minusta Pikkusormi on ehkä äsyttävimpiä hahmoja, mutta täytyy myöntää, että nerokas joka tapauksessa.

Young Griff taisi olla Lohikäärmetanssin ekassa osassa "nuori Griff" - nimellä JOS en ihan väärin muista. Kuulostaa joka tapauksessa tutulta, mutta eipä ole jäänyt tosta hahmosta mitään mieleen :lol:

31.07.2014 10:33 #9

Täällä mä tuhahtelen teidän risuille sarjan suhteen koska musta sarja vaan on täydellinen eikä siinä ole mitään moitittavaa :lol: :cool: mut mäpä oonkin kaikkiruokainen ;)

Tässäpä video uusista hahmoista:

31.07.2014 12:29 #10

Q_Black kirjoitti: Viidennelle kaudelle on castattu ainakin yhdeksän hahmoa. Arianna ei kyllä ollut listassa ihmeekseni. Kaipa hänen hahmolleen ei ole vielä löydetty sopivaa näyttelijää.

Riskinä on, ettei Ariannea castitä lainkaan. Sama pelko miulla on Euronin ja Victarionin suhteen. GC (Golden Company) on liian keskeinen niin monen hahmon kehityksessä, että sen on pakko ilmestyä seuraavalla kaudella mukaan.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Game of Thrones
05.08.2014 09:48 #11

Mitä? Ariannen on pakko olla sarjassa! Hänhän on yksi keskeisimmistä hahmoista seuraavissa kirjoissa! Miksi Trystane on kymmenen vuotta vanhempi - ja missä Quentyn? Arveluttava casting list, sitä tuo on.

Greyjoysta voin sanoa, etten henkilökohtaisesti pitänyt heistä yhtä paljon kuin dornelaisista, mutta kyllä kai he tulevat silti sarjasta löytymään? Ovathan he aika keskeinen osa kirjojen tapahtumia.

Myöskään Jon C:ta ja Aegonia ei ole vielä ilmoitettu... ei kyllä ihmetytä, heidät halutaan varmaan pitää salassa. Arianne on yksi lempihahmoistani. Hänen kappaleensa olivat parhaita kirjassa... 4 tai 5, en muista kummassa hän esiintyi. Daemon Sand on myös kiinnostava hahmo, joten toivoisin näkeväni heidät molemmat myös sarjassa. Jos Ariannen hahmo on leikattu sarjasta (+ Greyjoyt, Griffit jne) niin eipä jää paljon lihaa luiden ympärille aka katsottavaa.

Minusta on jotenkin surullista, miten näissä "adaptioissa" tunnutaan aina päätyvän samaan koirankuoppaan. Ensimmäinen kausi oli kirjoille uskollinen ja siis todella hyvä. Itse nautin vielä kausista 2 ja 3, mutta en enää kaudesta 4. Sarjan taso alkaa pudota heti, kun kirjasta poiketaan pelkästä poikkeamisen ilosta. Olen siis aika pettynyt. Näin tuntuu käyvän aina. Eivätkä adaptoijat pysy pöksyissään vai miksi heillä on aina tarve lähteä sooloilemaan? Kuitenkin kirjojen fanit, jotka ovat tämän sarjan alkuperäinen (vaikka myönnettävästi ei ainoa) yleisö, haluavat nähdä Georgen työn valkokankaalla, eivät jotain vääristynyttä fanifiktio-versiota. En ole kaikkia muutoksia vastaan ja osa on ollut ihan hyviä... mutta en ole yhtä ymmärtäväinen kuin George. Oikeastaan olen sitä mieltä, ettei hänen olisi pitänyt myydä kirjojensa oikeuksia ennen, kuin ne olivat valmistuneet. Sansan sanoja lainaten, D&D:llä on nyt suuri mahdollisuus "pilata kaikki."

Comic-Conissa julkaistuista roolituksista: Aimee Richardsonin korvaaminen Nell Tiger Freellä ei haittaa yhtään, koska hänen suorituksensa Myrcellana oli mielestäni yksi heikoimmista (johtuen kenties käsikirjoituksesta - otti pannuun se, että hänet laitettiin itkeskelemään Dorneen lähtiessä, vaikka kirjoissa varta vasten korostettiin, ettei hän parkunut kuten Tommen, koska oli vahvempi, enemmän kuin äitinsä!), ja hiekkakäärmeistä minulla ei ole mitään sen suurempaa mielikuvaa, paitsi että yksi heistä oli ruma. Siinä mielessä yksikään noista neidoista ei täytä odotuksia, he. Siddig on hyvä näyttelijä, mutta hänellä on sama ongelma. Aivan liian nätit kasvot Doranille! Minun mielikuvissani hän oli löysä, epäviehättävä ja epämuodostuneiden paiseiden rumentama (kuin eeppisen Kingdom of Heavenin kuningas Baldwin IV). Mielikuvani lähenteli jotain William H. Macyn kaltaista heppua. Jonathan Prycen roolitus High Sparrowiksi taas on loistava! Koska se mies on nero ja Cersei tarvitsee vahvan miehen vastustajakseen. Itsestään High Sparrowsta minulla ei ole koskaan ollut mitään sen suurempaa mielipidettä, tavallinen ärsyttävä tekopyhä pappi hurskastelija, mutta kenties Pryce tuo hänen hahmonsa eloon.

Adaptioiden paras puoli on aina se, kun ne onnistuvat tuomaan jonkun hahmon eloon aivan uudella tavalla kuin kirjoissa. Tämä johtuu siitä, että kirjoissa he ovat paperia ja mustetta, mutta tv:ssä/elokuvissa heitä näyttelee elävä ja hengittävä näyttelijä, jonka lisäksi hahmon kimpussa ovat käsikirjoittajat, ohjaajat, puvustajat jne! Parhaimmillaan kirjassa taka-alalle jääneet hahmot nousevat aivan uusiin korkeuksiin tämän ansiosta. Tässä sarjassa monipuolisuutta ja eloa on onnistuttu merkittävästi lisäämään Cerseihin (rakastin erityisesti 1. kaudella hänen ja Robertin välistä kohtausta), Renlyyn (joka oli toisella kaudella aivan ylivertaisen mahtava, kiitos Gethin Anthonyn), Tywiniin, Oberyniin, Theoniin, jne.

Tietenkin jotkut hahmot kärsivät adaptiosta. Ja tämä on aina hyvin surullista. Minua harmittaa erityisesti se, että kirjasuosikkini Loras Tyrell on pelkkä stereootyyppinen vitsi sarjassa. Kirjoissa häntä kuvaillaan loistavaksi miekkailijaksi, turnajaissankariksi. Hän on todella lojaali ja omistautunut - juuri sitä minä hänessä arvostan. Tämä näkyy siinä, kuinka hän aidosti suree Renlyä ja haluaa kunnioittaa tämän muistoa taistelemalla hänen nimeensä loppuun asti. Loras ja Renly olivat sarjassa mielenkiintoiset hahmot juuri siksi, että kaikista hahmoista he ovat lähinnä romanttista ihannetta: Loras on täydellinen ritari ja Renly on satujen oikeudenmukainen kuningas. Tv-sarjassa Loras vain menee sängystä toiseen, pukeutuu silkkeihin haarniskan sijaan eikä kuulu edes kuninkaankaartiin! Tyrellit ovat yksi parhaimmista perheistä kirjoissa, mutta tv-sarjassa he ovat vain Lannister no. 2. Joten kyllä, kaikki Loraksessa on pänninyt sitten 2. kauden, jossa ikimuistoinen kohtaus oli se, kun Mustavirran taistelun jälkeen Loras ratsastaa Punalinnaan ja vetää kypärän kasvoiltaan. Se oli hänen viimeinen hieno kohtauksensa. Sääli! Ja tästä päästään sivureittiä Jaimeen: kirjoissa rakastin hänen ja Loraksen välisiä kohtauksia. Jaime ja Loras ovat molemmat kirjoissa romantikkoja. Heidän keskustelut vain olivat parasta antia. Tv-sarja on pilannut molempia hahmoja - Lorasta enemmän kuin Jaimea. Jaime oli ok kausilla 1-3, mutta 4. kaudella hän meni piloille (kuten monia asia.) Mm. Sansan hahmokehitys on pilattu. Missä laulaja? Miksi Sansa on Petyrin veljentytär eikä äpärä, kuten kirjoissa? Ja kaikki se "I know what you want" + viimeinen kohtaus... hohhoijjaa. Sansa on kirjoissa lady, joka selviytyy nokkeluudellaan (kohteliaisuus on ladyn haarniska) eikä myymällä vittuaan, kuten Cersei. 4. kausi otti niin monella tavalla päähän, että... En jaksa alkaa puhumaan tästä enää pidemmin, koska masennun kun huomaan miten melkein kaikki lempihahmoni ovat tv-sarjassa täysin toista kuin rakastetuissa koirankorva kirjoissa.

Viimeksi muokattu: 05.08.2014 14:25 : Niksu.

05.08.2014 12:09 #12

On kyllä harmi, jos Arianne karsiutuu pois. Greyjoyt eivät olleet minunkaan suosikkejani kirjoissa, mutta kyllähän heillä vaikutusta oli tapahtumiin, joten saas nähdä, miten heidän (mahdollisesta) poisjättämisestään suoriudutaan.

Nythän tosin ollaan muutenkin lipumassa arvaamattomampaan suuntaan adaptaation suhteen. Toistaiseksi kirjojen päälinjoja ollaan seurattu suht uskollisesti, mutta tulevissa tuotantokausissa oiotaan pakosti juonikuvioita entistä enemmän ja jo tehdyt poikkeamat alkanevat elää yhä enemmän omaa elämäänsä.

Olen Niksun kanssa samaa mieltä Loraksen hahmon pilaamisesta. Jaimen toteutus oli niinikään myös minun mielestäni onnetonta katseltavaa neloskaudella, mutta en ollut suuri fani aiemmillakaan kausilla. Hermostuin jonkun verran jo siitä, miten hän lausui repliikkinsä "The things I do for love" ihan ensimmäisessä jaksossa.... jep, tätä kategoriaa oleva nillittäjä mä osaan olla.

05.08.2014 17:11 #13

Mab kirjoitti: En tiedä, kuinka ymmärtäväinen Martin oikeasti on muutosten suhteen. Hänen kannattaa kuitenkin ylläpitää hyviä välejä tv-sarjamaakareihin, jotta hänellä olisi jatkossakin sanomista asioihin. Ei hän varmastikaan tule julkisuudessa sanomaan mitään poikkipuolista tv-sarjasta, ihan jo bisneksenkin kannalta.

Martin yleensä häneltä tuota kysyttäessä vastaa:

GRRM kirjoitti: "Books are the books and the show is the show. They are too separate things entirely."

Itse suhtaudun GoTiin rinnakkaisena todellisuutena ASoIaFista enkä arvostele kumpaakaan (ainakaan liikaa) toisen meriittien pohjalta.

My blade to sate.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mab, sinidean

05.08.2014 21:11 #14

^ Joo, en minäkään arvostele toista liikaa toisen meriittien pohjalta, kunhan vain *köh köh* vertailen ja arvioin huolellisesti puntaroiden, kummasta versiosta pidän enemmän *köh köh* :D

Mutta onhan se hienoa, jos ei ala sylkemään myrkkyä vain siitä syystä, että jokin asia on toisessa eri tavalla kuin toisessa. (Jo senkin takia, ettei kukaan sitten enää kuuntele, kun on oikeasti aihetta sättimiseen.)

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Game of Thrones
05.08.2014 21:23 #15

Mulla on vähän semmonen tunne, että jos nyt lukisin kirjat (mitä en ole vielä koskaan tehnyt), niin vertailisin kirjoja TV-sarjaan, enkä toisinpäin. Luonnollisestikin pettyisin kirjojen ratkaisuihin...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

09.08.2014 11:46 #16

No ei se nyt tarkoita etteikö esim. Ariannaa olisi sarjassa vaikkei se nyt tohon yhdeksän hahmon videoon nyt ilmestynytkään. Eihän kaikkia nyt välttis saada samaan aikaan roolitettua joten vetäkäähän ihmiset henkeä :smile:

Liikaa analysointia mun aivoille kyllä taas joten mä vaan tyydyn odottamaan kuola poskella seuraavaa kautta JA sen hahmoja koska mulle kelpaa kaikki :lol:

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Game of Thrones
11.08.2014 22:49 #17

Juuri nyt oli uutisissa että viidennen kauden kuvaukset ovat keskeytyneet koska yövärtioston vanhinta jäsentä esittänyt J.J. Murphy on kuollut. Kaiketi jonkinmoinen uutisankka koska IMDB:n mukaan J.J. Murphy ei ole Game of Thronesissa vaan yövartioston vanhimpaa, Master Aemonia, esittää Peter Vaughan joka tosin on jo 91 vuotias mainitun 86v sijaan...

Muutama viikko sitten katsoin neloskauden ja kävi silloin jo mielessä että kauankohan tuo enää jaksaa näytellä...

Viimeksi muokattu: 11.08.2014 23:04 : Moonlord. Syy: ei osaa enää laskea :D

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Game of Thrones
11.08.2014 23:06 #18

..had been cast as Ser Denys Mallister.. Oli tulossa mukaan sarjaan nyt 5.kaudella. Hänen IMDB-sivujaan ei näköjään päivitetän kovin ahkerasti.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

07.10.2014 12:26 #19

Jotain kirjasta tuttua ainakin on tulossa seuraavalle kaudelle :cool:

Uutinen: GoT:n näyttelijän alastonkohtaus maksoi 200 000 dollaria .

Kauheeta kun mulle iski totaalinen muistinmenetys. Oon lukenu tähän mennessä kaikki suomennetut kirjat, mutta en muista ollenkaan oliko niissä joku kohokohta? Kun jokaisella kaudella on aina "pudotettu joku pommi".

Kuten aiemmilla kausilla oli...

- Daenerys, GoT

Viimeksi muokattu: 07.10.2014 12:29 : Q_Black.

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Game of Thrones
21.03.2015 11:14 #20

Edustan itse sitä vähemmistö(?)joukkoa (ainakin tällä foorumilla), joka ei ole lukenut vielä kirjoja, mutta joka tykkää tästä tv-sarjasta kuin hullu puurosta! :smile: Kuten Q-Black, itsekin olen siis vain nauttinut matkasta ja ottanut kaiken vastaan ilolla (ja välillä mukavan kutkuttavalla järkytyksellä, kuten Punaiset häät -kohtaus, jota en varmaan saa ikinä mielestäni poispyyhittyä...). Katsoin juuri eilen illalla loppuun neloskauden ja se tuntui tähän asti parhaalta kolmosen lisäksi!

Rakastan tv-sarjan visuaalisuutta, herkullisia henkilöhahmoja ja yllättäviä juonenkäänteitä. Komiaa musiikkia. Sitä että se välillä järkyttää, liikuttaa ja naurattaa. Loistavia näyttelijöitä (ainakin suurimmaksi osaksi). Vaikka joudun välillä peittämään silmäni ällöttävimmissä väkivaltaisissa kohtauksissa, tuovat ne silti sitä kaipaamaani jännitystä. Tykkään, kun asiat eivät ole vain kauniita, vaan myös rumuus näytetään.

Seksikohtaukset ja runsas alastomuus eivät ole itseäni juurikaan haitanneet paria turhalta tuntunutta ylilyöntiä lukuun ottamatta, kuten kohtaus Pikkusormen bordellissa, kun

Parasta on, että sarja saa minut tuntemaan jotakin. Telkusta tulee niin paljon yhdentekevää harmaata ja ennalta-arvattavaa sontaa, että on on virkistävää, kun joku sarja onnistuu välillä "tökkäisemään" ja herättelemaan minua.

Olen todella iloinen, etten ole lukenut Martinin kirjoja ensin, niin eipä ole päässyt syntymään mitään pettymyksiä myöskään, kuten ilmeisen monelle teistä on. Tosin aloitin nyt joku aika sitten lukemaan ekaa osaa (on muuten todella nautittavaa luettavaa!) ja varmasti jatkan siitä eteenpäinkin. Saa nähdä kuinka pitkälle ehdin kirjasarjassa ennen seuraavaa tv-sarjan tuotantokautta.

Minusta tuo Knox Gargolin ajatus oli hyvä, että kirjasarja ja tv-sarja ovat kuin eri rinnakkaistodellisuuksia ja samalla asenteella yritän ne erotella mielessäni itsekin, niin ei häiritse niin paljon eroavaisuudet.

Valvojat: RaccoonRasimus
Truuners95