Hobitti III: The Battle of the Five Armies

08.02.2015 18:11 #41

Fiktiivi kirjoitti: Jackson tosin taisi käyttää LOTReihin elämästään suunnilleen vuosikymmenen, joten ei sinänsä ihme jos hän ei jaksanut panostaa Hobitteihin enää samalla tavalla. Harmi että del Toro vetäytyi projektista.

Minusta Hobitti-trilogian ongelmat alkavat visuaalisella puolella ja kulminoituvat kömpelöön käsikirjoitukseen. Enpä tiedä olisiko del Toro ollut yhtään sen parempi. Alunperinhän Jackson halusi kuvata yksi osaisen Hobitti-leffan ennen TSH-trilogian julkaisua... siitä olisi jopa saattanut tulla jotain.

Viimeksi muokattu: 08.02.2015 18:12 : Niksu.

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Hobitti III: The Battle of the Five Armies
08.02.2015 20:28 #42

+ visuaalista karkkia, ah!

+ hienoja taistelukohtauksia

+ Richard Armitagen roolisuoritus pääsi jotenkin yllättämään

+ Legolasin kikkailut ovat aina yhtä viihdyttäviä, eivätkä mene minusta överiksi. Lähtökohtana mulla on, että jos menen katsomaan fantasiaa elokuviin, niin aivoistani kytkeytyy kaikenlainen realismia vaativa tarve pois. Menen vain nauttimaan. :D

+ Suuria tunteita (ehkä vähän liikaakin, huh)

- Kuten mm. nimimerkki JPAP, itsekin olisin hieman kaivannut sellaisia rauhallisempia suvantovaiheita joihinkin väleihin. Nyt tuntui, että reilun parin tunnin leffasta ei-taisteluiden osuus oli n. 15 min. (Toisaalta leffan nimi...)

- Legolas on ollut ihan hirveä kaikki nämä kolme leffaa. Jotenkin kylmempi ja kovempi ilmeiltään ja olemukseltaan. Oliko se tietoinen valinta (kuvaamaan nuoruuden angstia tms.) vai eikö Orlando enää muistanut minkälainen Legolas on? (Ilmeisesti ne noin 60 vuotta olivat sitten tehneet tehtävänsä ja pehmentäneet hahmoa LOTReihin mennessä... ;) Ja sitten sillä oli ihan vääränväriset piilolinssit, joiden kylmä sävy vain lisäsi tätä hyistä yleisvaikutelmaa. (Hei nämä on tärkeitä asioita! :D)

- Sitten ehkä henk.koht. pahin järkytys oli se, että jos nyt tällaiseen trilogiaan on pakko tunkea mukaan romanssi, joka ei alkuperäiseen tarinaan kuulu, niin minkä ihmeen logiikan mukaan

Summa summarum: Leffa oli kokonaisuudessaan ihan hieno, mutta vähän liian synkkä. Mutta toki se omaan hyllyyn päätyy. :)

10.02.2015 19:10 #43

Vihdoin katsoin tämän ja onneksi olin asettanut odotukset minimiin, koska täysin turha leffahan se oli. 5min juonta ja 2h taistelua, hyvin olisi mahtunut kaksiosaiseksi. Ykkös- ja kakkoshobitit oli ihan sympaattisia mutta tästä en pitänyt yhtään.

Viimeksi muokattu: 10.02.2015 19:11 : max.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Hobitti III: The Battle of the Five Armies
26.08.2015 00:30 #44

Viiden armeijan taistelun pidennetty versio tulee myyntiin Pohjois-Amerikassa marraskuussa. En tiedä, mikä tarkka julkaisupäivä Suomessa on. Jotkut fanit ovat pettyneet siihen, että extended edition on "vain" 20 minuuttia teatteriversiota pidempi. Jackson oli nimittäin sanonut aiemmin julkisesti, että kestoa on puoli tuntia lisää.

En ole tässä ketjussa kertonut mielipidettäni viimeisestä Hobitista. Minusta se oli hyvä elokuva ja Smaugin autioittaman maan teatteriversiota parempi. Jotkut kohtaukset vetosivat todella vahvasti tunteisin. Mutta jonkinlainen pettymyksen maku jäi kuitenkin suuhun. Katsoessa piti hyväksyä se, että alkuperäisen lastenkirjan tunnelmasta on menty kauas. Odottamaton matka oli selkeästi trilogian onnistunein elokuva ja ainoa Taru Sormusten herrasta -filmien tasolle yltänyt. Päätös jakaa Hobitti-romaani kolmeksi leffaksi kahden sijasta oli loppujen lopuksi väärä.

Sain viime jouluna lahjaksi Smaugin autioittaman maan extended editionin. Täytyy sanoa, että elokuva parani yllättävän paljon. Esimerkiksi Gandalf Dol Guldurissa -osio oli huomattavasti järkevämpi kuin teatteriversiossa. Suurin ongelma eli kääpiöiden lopputaistelu Smaugia vastaan ei kyllä korjaantunut... Kiinnostavaa nähdä, paraneeko myös Viiden armeijan taistelu pidennetyssä versiossa.

Viimeksi muokattu: 26.08.2015 00:33 : Jussi.

26.08.2015 00:58 #45

Jussi kirjoitti: Viiden armeijan taistelun pidennetty versio tulee myyntiin Pohjois-Amerikassa marraskuussa. En tiedä, mikä tarkka julkaisupäivä Suomessa on.

Joo ja pidennetty versio tulee olemaan K-18 . Mikä on minusta ihan käsittämätöntä kun ottaa huomioon että mikään Sormusten herra -leffoistakaan ei ole saanut tuota ikärajaa. Ehkä tässä versiossa Alfrid tulee karhunhahmoisen Beornin raiskaamaksi, paloittelemaksi ja syömäksi poistuttuaan takavasemmalle?

Ihan käsittämätöntä että Thorinin hautajaiset ja Bardin kruunajaiset oli leikattu pois teatteriversiosta. Luulisi että toisiksi tärkeimmän henkilöhahmon hautajaiset mahtuisi yhdeksäntuntiseen elokuvasovitukseen lyhyestä kirjasta.

Dyn vastasi aiheeseen: Hobitti III: The Battle of the Five Armies
26.08.2015 10:41 #46

Tapsa kirjoitti: Ehkä tässä versiossa Alfrid tulee karhunhahmoisen Beornin raiskaamaksi, paloittelemaksi ja syömäksi poistuttuaan takavasemmalle?

Tai Gandalfin ja Galadrielin ystävyyssuhteen koko syvyys paljastuu sittenkin, ja vielä erittäin yksityiskohtaisella tavalla? :tongue:

Onhan se tietysti kiinnostavaa, miten pitkälle lastenkirjasta on päästy elokuvasovitusten kanssa, jos viimeinen leffa täytyy kieltää lapsilta kokonaan.

En ole nähnyt vielä yhtään Hobitin extended editionia, tarkoitus oli odottaa että näistä tulee myyntiin yhteisboksi jossain vaiheessa. Tuleehan, tuleehan?

19.11.2015 21:11 #47

Viimeksi muokattu: 19.11.2015 22:14 : max.

19.11.2015 21:36 #48

"Robert" Jackson...?

Viimeisen leffan pidempi versio on nyt kaiketi julkaistu, onko joku ehtinyt katsoa? Onko Thorinin hautajaiset sen arvoinen kohtaus, että sen takia jaksaisi kärsiä koko leffan alusta loppuun uudelleen ja vielä entistä pitempänä?

Viimeksi muokattu: 19.11.2015 21:37 : Tapsa.

19.11.2015 22:16 #49

Älä kysy, ei mitään muistikuvaa mistä Robert siihen putkahti. Ehkä joku kaksoispersoona, jonka miellän ohjanneen Hobitit, koska en osaa sisäistää niiden olevan saman ohjaajan käsialaa kuin Lotr-trilogia.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Hobitti III: The Battle of the Five Armies
19.11.2015 23:16 #50

Mulle tuli ekana mieleen se kuinka Peter Jackson muistuttaa toisinaan Robert Baratheonia...

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

20.11.2015 13:50 #51

Iivari kirjoitti: Minä aion tosiaankin hankkia sen kolmen pidennetyn version boksin, kunhan sitä saa kaupoista. Se nimittäin taatusti on vielä parempi kuin nää ekat nähdyt versiot. Enemmän on enemmän, sano.

Itse maksaisin mieluusti rahaa lyhennetyistä versioista. Kaikki ylimääräinen turha pois (--> Kili, Tauriel, Azog yms.), kunnes jäljellä olisi vain Hobitti-kirjasta löytyvä materiaali ( plus muutama ylimääräinen Legolas kohtaus, koska... Legolas). Kun miettii miten paljon ylimääräistä huuhaata kaikissa elokuvissa oli, niin ehkä lyhennetty versio olisi yksi 3h mittainen elokuva. Hobitin tarina.

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Hobitti III: The Battle of the Five Armies
20.11.2015 19:04 #52

30.11.2015 12:16 #53

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Hobitti III: The Battle of the Five Armies
30.11.2015 13:04 #54

Tapsa kirjoitti: Tässä pidennetyn elokuvan kohtauksessa näemme, miten Alfridin käy ja mitä tapahtuu kun Gandalf yrittää käyttää Radagastin sauvaa.

Kylläpä sattui käymään taas tuuri. Gandalf olisi ilmeisesti muussia ilman tuota sattumalta tipahtanutta kolikkoa. Joka on siis ilmeisesti myös aika painava…

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Hobitti III: The Battle of the Five Armies
30.11.2015 13:07 #55

Ansa kirjoitti: Odottelen myös sitä kolmatta pidennettyä elokuvaa. Kaksi on jo olemassa ja ne ovat huomattavasti parempia kuin lyhyet versiot. Sitä ihmettelen, miksi kukaan ei oikein pidä siitä "ylimääräisestä", mitä niissä leffoissa on. Kaikki se kuitenkin on Tolkienin omaa eikä mitään keksittyä. Ehkä Tauriel on, mutta muuten. Sinänsä pidin siitä, että niihin elokuviin oli lisätty juttuja. Tolkienin muista kirjoista ei ehkä saisi enää leffaa aikaiseksi... mistä sitä tietää.

Minäkin olen sitä mieltä, että pidennetyt versiot ovat parempia kuin alkuperäiset, onhan niissä enemmän materiaalia ja joidenkin hahmojen tarinoita saa seurata enemmän. Sama on myös alkuperäisten LoTR-elokuvien kanssa, joita harvoin katson enää teatteriversioina, vaikka toki nekin omistan blu-rayllä (sama myös Hobitissa, omistan molemmat versiot). Ei minuakaan sen "ylimääräinen" materiaali häiritse, oikeasti sopii mielestäni tosi hyvin elokuviin. Varsinkin ne Gandalfin ja Radagastin seikkailut. Eikä se Taurielkaan häiritse, hyvä, että edes yksi kunnon naisrooli on saatu.

Vähän kuumottaisi, kun postikusti toi viime viikolla (suureksi yllätyksekseni, kun on se lakko) viimeisen pidennetyn version, mutta toistaiseksi sormet ovat pysyneet poissa muovikääreistä. Ennakkovarasin tuon ja alunperin oli tarkoituksena, että pidän sen itse ja ostan toisen samanlaisen pikkusiskolle joululahjaksi, minä kun olen ne kaikki muutkin hänelle ostanut, niin kuulema kuuluu tämäkin ostaa. Sitten äiti mokoma meni kysymään, että haluaisinko sen joululahjaksi itse. Että nyt sitten yritän sietää tätä tuskaa, että elokuva on asunnossani, mutta en saa sitä katsoa, koska se menee pikkusiskolle ja omani saan vasta jouluna.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

20.12.2015 05:42 #56

Diara kirjoitti: Eikä se Taurielkaan häiritse, hyvä, että edes yksi kunnon naisrooli on saatu.

Mmmh. Naishahmo, jonka ainoa funktio on olla mieshahmojen LI ja luoda keinotekoista kolmiodraamaa... En välttämättä kehuisi.

Pidän henkilökohtaisesti enemmän LOTR:n teatteriversioista. Pidennetyt ovat kömpelösti rytmitettyjä. Sanonta "vähemmän on enemmän" pitää kutinsa mitä Peter Jacksonin elokuviin tulee...

Viimeksi muokattu: 20.12.2015 05:54 : Niksu.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Hobitti III: The Battle of the Five Armies
22.12.2015 17:02 #57

Minua ei se ylimääräinen huuhaa haittaa, kunhan vain hyväksyn ettei tässä ole Hobitti-kirjaa lähdetty tekemän. Eikä haittaa kohtausten pidentäminen erikois-dvd-versioihin. Sen sijaan minua haittaa, että niitä paskoja juttuja ei ole leffoista leikelty pois tai yritetty muuten korjata.

No jaa... Kyllä nuo Hobitit olivat sellainen junaonnettomuus, että ei taida enää leikkauspöytä auttaa.

Ja olen tätä mieltä silloinkin, jos yritän katsoa elokuvia itsenäisinä kokonaisuuksina ilman koko Tolkienin kirjallisen maailman painolastia. Keskinkertaista fantasiaa parhaimmillaankin. Olisi vain Jackson lopettanut Sormusten Herraan, tai ainakin vaatimalla vaatinut tuotantoportaalta enemmän aikaa ja resursseja (toi Maxin linkki 19.11.2015 voi tosiaankin selittää miksi leffat kusivat - mikäköhän puolestaan selittäisi King Kongin?).

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 22.12.2015 17:10 : Rasimus.

Valvojat: RaccoonRasimus
LordStenhammar