Olipa kerran

31.08.2014 09:13 - 29.04.2015 19:41 #1 : Kuurosokea Pianisti
Tämä on ainoa sarja, jota olen seurannut viime vuosina. Olipa kerran (Once upon a time) on fantasiasarja, joka alkoi Nelosella 2012 lokakuussa, ja jonka kolmas kausi lähti Suomessa käyntiin eilen. En esittele sitä sen kummemmin.

Spoilers ahead!

Kakkoskauden loppu oli minulle pettymys, enkä odottanut jatkolta liikoja. En pitänyt Gregistä ja Tamarasta vihollisina, koska heillä ei ollut mitään yhteyttä satuihin. Parasta Olipa kerranissa on nimenomaan satujen ja satuhahmojen pyörittely uusiin näkökulmiin, mitä tapahtui suunnilleen joka jaksossa ykköskaudella. Toisella kaudella vastaavia oivalluksia oli harvemmin, kuten jaksossa Myllärin tytär, joka on paras koko sarjasta.

Kolmoskauden ensimmäinen jakso oli odotuksiin nähden erittäin hyvä.

Millaisia mielipiteitä teillä on Olipa kerranista ja sen uudesta kaudesta?

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.
Viimeksi muokattu: 29.04.2015 19:41 Hiistu.

• Wanderer hahmo
  • Wanderer
31.08.2014 19:57 #2 : Wanderer
Vastaus käyttäjältä Wanderer aiheessa Olipa kerran
Mä olen kanssa katsonut sarjaa ja ensimmäinen kausi oli loistava. Toinen ihan hyvä. Nyt ensimmäinen jakso oli kyllä aika suuri pettymys. Jotenkin tosi sekava ja se meni mun mielestä ihan yli. Oli liikaa sekalaisia satuhahmoja samassa paikassa. Jotenkin ennen kaikki eri satuhahmot on sopinut yhteen ja niiden tarinat on punoutunut toisiinsa ällistyttävän kekseliäästi. Ei kyllä vakuuttanut mua tämä kolmannen kauden avaus.

06.09.2014 22:23 #3 : Kuurosokea Pianisti

20.09.2014 21:10 #4 : Kuurosokea Pianisti
Vastaus käyttäjältä Kuurosokea Pianisti aiheessa Olipa kerran
Taidan laittaa tänne mielipiteeni jokaisesta jaksosta, jos on sanottavaa. Sitä kyllä löytyy, koska olen erittäin innoissani uusista jaksoista.

05.10.2014 11:26 #5 : Kuurosokea Pianisti
5. jakso

• Jussi hahmo
  • Jussi
08.10.2014 23:48 - 24.03.2015 14:01 #6 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Olipa kerran
Nelonen muutti vähän lähetysaikaa: ensi lauantaista lähtien sarjaa esitetään jo klo 17.55. Minusta kolmoskauden alku on ollut onnistunut, ja pidän

Harmi, että Suomessa menee varmaan lähes vuosi, ennenkuin tätä pääsee näkemään:

Frozen ei silloin ole samalla tavalla pinnalla, ja Nelonen tuskin saa houkuteltua Elsalla ja Annalla uutta yleisöä. Yhdysvalloissa katsojaluvut hyppäsivät selvästi ylös neljännen kauden tähän asti esitetyissä jaksoissa, eli Arendellen prinsessakaksikko vetoaa nyt ihmisiin.

Nelonen tiedotti tänään uudesta kanavasta Hero , joka haastaa suoratoistopalvelut esittämälla ulkomaisia laatusarjoja nopeaan tahtiin primetimessa. Ehkä Olipa kerranin voisi siirtää keväällä Herolle heti 3. kauden loputtua. Varmasti turha toive...
Viimeksi muokattu: 24.03.2015 14:01 Jussi. Syy: Korjasin linkin.

13.10.2014 15:08 #7 : Kuurosokea Pianisti
6. Jakso

18.10.2014 19:23 #8 : Kuurosokea Pianisti
7. Jakso

26.10.2014 08:52 #9 : Kuurosokea Pianisti
8. Jakso.

Kyllä tänne muutkin saavat kirjoittaa. Olisi kiva kuulla mielipiteitä uusista jaksoista tai koko sarjasta yleisesti, esim. mitkä ovat parhaita näkemiänne jaksoja. Huomaan, että tätä ketjua on luettu ihan kohtuullisesti, joten Olipa kerran kiinnostaa muitakin kuin minua :smile:

11.11.2014 19:01 - 11.11.2014 19:02 #10 : Kuurosokea Pianisti
Vastaus käyttäjältä Kuurosokea Pianisti aiheessa Olipa kerran
Onko huono merkki, etten innostu kommentoimaan kahta viimeisintä jaksoa kovin paljoa? Ehkä.

edit: Sanoinko "en kovin paljoa"? Hmm...

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.
Viimeksi muokattu: 11.11.2014 19:02 Kuurosokea Pianisti.

18.11.2014 14:55 #11 : Kuurosokea Pianisti
11. jakso

Kommentit tästä jaksosta olisivat todella toivottuja, koska siinä tapahtui mielettömän paljon. En ole aivan varma, kuinka hyvä se oli. Aluksi olin melkein raivoissani, mutta nyt... en tiedä.

Olen surullinen sarjan takia. En niinkään viime jakson tapahtumien vuoksi, vaikka
Myös Olipa kerranin tulevaisuus huolettaa minua jonkin verran:
Suurin surunaiheeni on kuitenkin se, että sarja ei ole enää entisensä.

Asia, mistä jaksoa on pakko kritisoida, on todella tylsä ja kliseinen dialogi. Lähes jokainen repliikki oli tyyliä "Aina on toivoa", "Olen konna, eivätkä konnat ansaitse onnellista loppua". Se vaikutti kielteiseen mielipiteeseeni merkittävästi.

18.11.2014 15:46 - 18.11.2014 15:47 #12 : kyty
11. jaksosta

Minulla on edelleen ristiriitaiset fiilikset koko sarjasta, mutta seuraan sitä jostain syystä yhä. (Edellinen jakso jäi kyllä vahingossa katsomatta.) Uusin jakso herättää pitkästä aikaa halun kommentoida, sillä siitä tuli sen verran ristiriitaiset fiilikset.

Kuurosokea Pianisti kirjoitti:

Viimeksi muokattu: 18.11.2014 15:47 kyty.

23.11.2014 09:08 #13 : Kuurosokea Pianisti
Vastaus käyttäjältä Kuurosokea Pianisti aiheessa Olipa kerran
Ajattelin ryhtyä kutsumaan sarjaa Twice Upon a Timeksi, sillä tämä on selvästi uusi alku sarjalle. Yllätyin tajutessani, että siitä voi vielä tulla jotain hyvää.

24.11.2014 23:20 #14 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Olipa kerran
Jännää, tosi kummallinen veto käsikirjoittajilta, mutta tästä voi tulla jotain mielenkiintoista...

30.11.2014 09:40 #15 : Kuurosokea Pianisti
13. jakso

Viime viestissäni sanoin, että tästä voi vielä tulla jotain hyvää. Nyt en ole enää aivan samaa mieltä. Samanlaiset juonenkäänteet toistuvat, ja vaikka ne joskus ensimmäisellä kaudella olivat kiinnostavia, enää en jaksa innostua siitä, että

02.12.2014 17:48 #16 : kyty
Öh höh.

Toivon yhä että käsikirjoitusta on mietitty, koska vielä ei pysty arvioimaan että mihin suuntaan tämä lähtee kehittymään. Nyt se tuntuu vähän sellaiselta "tehdääs näin"-hutiloinnilta, jonka ainoa tarkoitus on heittää mukaan juonenkäänteitä jotka aiheuttavat lisää ongelmia hahmoille. Mikäs siinä jos se tekee sarjasta mielenkiintoisen... mutta entä jos ei teekään? Nyt moni asia on tungettu mukaan todella nopealla tahdilla.

09.12.2014 17:56 #17 : Kuurosokea Pianisti
14. jakso

kyty kirjoitti: Öh höh.

Voin yhtyä sanoihisi.

Alan uskoa, että tätä show'ta ei voi enää pelastaa. Alkuperäinen idea on mennyttä, vaikka entiseen yritetäänkin palata (taas kirous, taas muistinmenetyksiä). Ensimmäisellä kaudella alkaneet konfliktit ja juonenpätkät on saatu päätökseen, tai olisi pitänyt saada, mutta silti jauhetaan samaa vanhaa, mm. Regina-Emma-Henry -kolmiodraama, Tittelintuuren ja Reginan kamppailu pahan ja hyvän välillä, Lumikin ja prinssin kuviot.

Olipa kerran alkaa muistuttaa huolestuttavissa määrin parodiaa itsestään. Tapahtumat ovat suurelta osin saippuaoopperaa fantasiaan kätkettynä: uusia sukulaisuussuhteita paljastuu ja ihmissuhdedraamaa on muutenkin aika paljon. Viime jaksossa käytettiin taas seuraavaa kaavaa: Henkilölle kehitetään sisäinen konflikti -> laitetaan hänet etsimään apukeinoa ongelmaansa -> tungetaan uusi satu mukaan sarjaan. Kaudella on ollut jo kolme täsmälleen tällaista tapausta.

Positiivista sanottavaa en keksi muusta kuin kaapuolennosta, joka hiippailee todella karmivan näköisesti. Se on ensin tämän puun takana, sitten tuon... pelottavaa.

On todella surullista, millaiseen suuntaan show on menossa, ottaen huomioon, kuinka loistava kolmannen kauden ensimmäinen puolisko oli. Mikä-Mikä-Maa ja Peter Pan olivat suurelta osin tyhjästä tempaistuja kuten Oz ja Zelenakin, mutta toteutus oli paljon, paljon parempi.

17.12.2014 14:11 #18 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Olipa kerran
Voihan olla, että tämä on vain väliaikainen notkahdus...

Tuli tässä muuten mieleen, että olikohan radikaliin juonenkäänteeseen yhtenä syynä

17.12.2014 15:24 #19 : Kuurosokea Pianisti
Vastaus käyttäjältä Kuurosokea Pianisti aiheessa Olipa kerran
On totta, että sarjassa on ennenkin nähty väliaikaisia notkahduksia, esim. toisen kauden loppu oli aika laimea, mutta kolmas kausi alkoi loistavasti. Toivotaan, että sarja saa itsestään vielä jotain irti, mutta kun vilkuilee neljännen kauden tapahtumia: uusia hahmoja yms., ainakin minun luottamukseni uuteen nousuun vähenee.

17.12.2014 15:29 #20 : kyty

Kuurosokea Pianisti kirjoitti: