Olipa kerran

27.12.2014 21:52 #21

Edelliset kaksi jaksoa ovat vahvistaneet vastenmielisyyttäni ilkeää noitaa kohtaan. Tässä on vihollinen, joka todella ansaitsee tylsimmän mahdollisen nimen.

30.12.2014 20:47 #22

Kitisin tästä joskus aiemminkin, tosin en välttämättä täällä, mutta edelleen tuntuu siltä että Regina on ainoita hahmoja jotka tuntuvat aidosti mielenkiintoisilta. En tiedä onko vika sarjassa vai minussa vai sekä että, mutta mikään liikuttavaksi tarkoitettu kohtaus ei ole juuri onnistunut liikuttamaan.

Jotenkin silti katson sarjaa siksi, että on ollut mielenkiintoista nähdä uudet versiot tutuista tarinoista. Uusimmat jaksot eivät oikein ole tarjonneet edes sitä.
Ehkä seuraava kausi on kuitenkin parempi, vaikka kuulostaakin huolestuttavalta.

04.01.2015 19:45 #23

Swordsman
Aseenkantaja
Swordsman vastasi aiheeseen: Olipa kerran
14.01.2015 15:01 #24

Olen seurannut Olipa kerran -sarjaa ihan ensimmäisen kauden ensimmäisestä jaksosta alkaen, ja seuraan vieläkin. Ja kaiken aikaa olen tykännyt. Onhan välillä niitä huonompia jaksoja, mutta keskimäärin sarja on mielestäni pysynyt koko ajan hyvänä. Ensimmäinen kausi taisi olla paras, kun siinä tutustuttiin ihan uusista näkökulmista tuttuihin satuhahmoihin. Tapahtuuhan sitä tosin vieläkin, mutta ei niin paljon. Sekin on mielenkiintoista kun sarjassa paljastuu aina uusia ystävyys- ja sukulaisuussuhteita eri satuhahmojen välille.
Lempihahmojani ovat ainakin Ruby ja Jefferson, harmi kun he eivät nykyään juurikaan esiinny sarjassa.

Taika on valtaa.

17.01.2015 18:55 #25

kyty kirjoitti: Regina on ainoita hahmoja jotka tuntuvat aidosti mielenkiintoisilta.

21.01.2015 15:35 #26

Kuurosokea Pianisti kirjoitti: Viime jaksoissa olen huomannut, että Regina on ainoa hahmo, joka on "hyötynyt" uudesta juonesta. Omasta mielestäni hän on ollut aika tylsä hahmo siitä asti, kun ensimmäinen kirous murtui ja Regina menetti pahis-statuksensa.

Juu, se on ihan totta että Reginalta on tavallaan pudonnut vähän pohja pois, mutta jotenkin koen että näyttelijällä on hahmostaan parempi ote kuin suurimmalla osalla muista näyttelijöistä. Tietysti pahikset ovat jollain lailla helpompia käsiteltäviä, koska niihin saadaan helpommin enemmän syvyyttä kuin hyviksiin, jotka ovat liian usein ns. tyhjiä tauluja. Onhan sarjassa yritystä että muillakin hahmoilla olisi laajempi persoonallisuus kuin sadut antavat myöten, ja myös negatiivisia luonteenpiirteitä, mutta se jää monelta osin hiukan latteaksi.

22.01.2015 23:07 #27

Viimeinkin löytyi paikka, jossa voi jauhaa tästä sarjasta muiden kanssa. :smile:
Kiitos siis aloituksesta!

Itsellä on tullut katsottua sarjaa ihan Nelosen tahtiin. Olipa kerran tuntuu olevan aika monelle no-no, koska se on abc:n ohjelmia ja kanavalla on kireimpien fantasiaharrastajien silmissä jonkinlainen "Raamattu"- leima. Minusta sarja on ollut viihdyttävää katsottavaa, ja tykkään ohjelman lempeästä ja ajoittain jopa yli-naiivista otteesta. Maailmassa on niin paljon raakuutta ja muuta shittiä, että viihteen täytyy olla ainakin minulle hyvän mielen ja unelmien ilotulitusta.

Mitään ylivoimaisesti parasta hahmoa ei ole, mutta jos täytyisi listata, niin Gold ja Hook ovat parhaita. Nealin poismeno oli helpotus. Bellen hahmo on harmittavan ohut, enkä ole koskaan ollut Emilie de Ravinin fani, ihan sama mistä ohjelmasta tai elokuvasta on ollut kyse.

Ohessa muuten testi, jos sellaiset sattuvat kiinnostamaan. Reginahan se itselle tuli. :smile: abc.go.com/shows/once-upon-a-time/trivia/naughty-or-nice

23.01.2015 14:50 #28

Kokeilin testiä. Olen nähnyt parempiakin - testissä esitetyt tilanteet eivät tuntuneet kovin realistisilta, olihan ne otettu suoraan sarjasta. Tulokseksi sain Emman, mikä on ihan kiva. Ainakin parempi kuin Lumikki tai prinssi.

23.01.2015 17:58 #29

River kirjoitti: Ymmärrän muiden mielipiteet Reginasta. Itselle ei ole kolahtanut niin kovaa. Tämä johtuu ihan puhtaasti Lana Parrillan ulosannista. Mielestäni häneltä uupuu se syvä kytkös hahmoa kohtaan, joka esimerkiksi Robert Carlylellä on Goldin/Tittelintuuren hahmossa. Tosin Carlylekin mielestäni lipsuu pinnallisen tulkinnan puolelle ainakin niissä osioissa, joissa liikutaan satumaailmassa. Välillä tuntuu, ettei hän ole ihan sinut käsikirjoituksen naiivin puolen kanssa?

Sattumalta minäkin valitsisin Reginan lisäksi juuri Goldin/Tittelintuuren ja Hookin jos pitäisi valita parhaat ja uskottavimmat hahmot. Hook varsinkin tuntuu hahmona todella luontevalta.

Minulla on ollut olo että aika harva näyttelijöistä on sinut käsikirjoituksen kanssa. En tiedä johtuuko se satuelementeistä. Ainakin ensimmäisellä kaudella itselle toimivinta antia oli se kun sarja meni vähän jännärin puolelle. Jos se johtuu satuelementeistä, niin onkohan kyseessä käsikirjoitus vai ohjaus? Vaiko se monia CG-tuotantoja piinaava vaiva etteivät näyttelijät yksinkertaisesti osaa eläytyä kun vastanäyttelijät tai taustat lisätään vasta myöhemmin? En tiedä mistä johtuu vai onko syynä useamman tekijän summa, mutta jotain häikkää hahmojen ja näyttelijöiden välillä selvästi on.

Tietysti juoni on hankala koska se pitää pitää mahdollisimman siistinä, ja toisaalta sarja tuntuisi välistä vaativan rankempaa lähestymistapaa joihinkin asioihin... Se voi olla yksi syy miksi näyttelijöillä on hankala eläytyä. (Eri asia sitten kokevatko he itse eläytymisen vaikeaksi, ehkä olisi suuri shokki kuulla minun sanovan näin. :eek:) Mutta yksi syy seurata tätä sarjaa on minullekin juuri se että se ei ole inhorealistisen ankea.

23.01.2015 21:52 #30

Samaa mieltä, Hook on luonteva! Eilen postauksen jälkeen mieleeni tupsahti huomio, että hän on ainoa hahmo, joka kulkee maailmojen väliä samoissa vaatteissa. Koska ohjelmaa katsoo katsomisen ilosta eikä ylianalyyttisellä otteella, niin tuollaiset seikat (jotka saattavat ehkä joillekin osua silmään heti eikä viidestoista päivä) pomppavat mieleen vähän kuin jostain takavasemmalta. Tai takavasemmalta kai kaikki ajatukset periaatteessa tulevat, mutta no joo... Siis tarkoitan, että niitä ei kaivamalla kaiva, koska ei ole tekemässä aiheesta tutkielmaa tms. :smile: Tässäkin mielessä hän on kaikista hahmoista aidoin, eli persoona ei muutu ulkopuolisten olosuhteiden muuttuessa. Tästä syystä sekin tilanne esiintyi aika koomisena, kun Hook tuli hakemaan Emmaa ja Henryä takaisin Storybrookeen ja hän haahuili ns. oikeassa maailmassa kokonahkaisessa puvussa. Koukun oli korvannut kuitenkin tekokädellä.

24.01.2015 16:25 #31

Olisi mielenkiintoista ajatella, että muiden hahmojen tietty jäykkyys olisikin tarkoituksellista ja johtuisi siitä, että Storybrookissa he ovat väärissä rooleissa ja ympäristössä. Tämä pätisi myös Emmaan ja Henryyn, jotka kuuluvat oikeasti satumaailmaan. Mutta toisaalta sitten hahmojen pitäisi olla luontevia omissa maailmoissaan, ja olin huomaavinani jäykkyyttä ja epäluontevuutta myös satumaailmoihin sijoittuvissa takaumakohtauksissa... ehkäpä Hookin näyttelijä on vain hyvä. :smile:

24.01.2015 22:09 #32

21.jakso

Nyt sarjassa on vaihteeksi jotain ideaa. Miksi keksiä uutta huonoa, kun voi palata vanhaan hyvään - kirjaimellisesti?

Ja siihen sopiikin yleinen mainostus: Olipa kerran -sarja alkaa alusta Herolla 3.2. alkaen. Jaksoja tulee ilmeisesti neljä viikossa, yksi per päivä maanantaista torstaihin, uusinnat viikonloppuna kaksi per päivä. Aion katsoa.

26.01.2015 21:06 #33

Nyt oli tosiaan mukana hieman vanhaa fiilistä mukavalla tavalla. Tämä taisi olla tämän kauden toiseksi viimeinen jakso, joten jännää nähdä miten sarja lähtee seuraavalla kaudella eteenpäin...

01.02.2015 13:21 #34

3. Kauden viimeinen jakso

Muita mielipiteitä tästä lopetuksesta, kuluneesta kaudesta ja sarjan tulevaisuudesta?

01.02.2015 22:26 #35

Minusta kauden lopetus oli älyttömän hyvä. Marionin paluu oli isku vyön alle, mutta tulevan kauden suhteen mielenkiintoinen asia. Reginalla alkoi taas pahaenteisesti kyteä silmissä, eikä voi tietää, että kuinka pahasti räjähtää. Täällähän oli parilla puhetta siitä, että Reginasta meni fiilis "hyvistelyn" myötä. Onko tämä nyt se korjaus sitten ja kuinka mehukas sellainen?
Tuleva kausi voi olla mitä vain. Tavallaanhan tuohon Frozen- teemaan ja niiden hahmojen ympärille saa luotua mitä tahansa. Onhan sarja muuttanut nuo kaikista perinteisimmätkin kertomukset ihan joksikin muuksi, kuin millaisena kaikki ne tuntevat. Ja mitäs sitten, kun Bellelle selviää, että Gold on vedättänyt mennen tullen ja palatessa? Joo, hyvään kohtaan jäi ja aion jatkaa katsomista. Tykkäsin. :smile:

02.02.2015 08:03 #36

Oikeastaan minä nimenomaan pidin siitä, että Regina siirtyi aidosti hyvän puolelle. Aiemmin hän oli ollut tavallaan vain tiellä, osaamatta päättää onko sankari vai roisto. Joskin koko Robin Hood -kuvio tuntuu aika hatusta vedetyltä... Marionin sotkeminen mukaan ei siis miellytä minua.

Tittelintuuren tikarihuijauksessa ei sinänsä ole mitään kovin pahaa: en odota hänestä tulevan täydellistä ihmistä kaiken kokemansa jälkeen. Vaikka ajatus tästä petoksesta pilasi osittain romanttisen hääkohtauksen. Ongelma asiassa on vihjaus siitä, että Tittelintuuren taistelu ei ole vielä ohi. Tikarin tullaan käyttämään pahoihin tarkoituksiin.

Ehkä en olisi vihannut kaikkia avoimia lopetuksia niin paljon, jos jakso ei muuten olisi tuntunut sarjan päätökseltä. Nyt tästä tulee vain vahva pitkittämisen tunne.

03.02.2015 01:09 #37

Itselle tämä viimeinen jakso oli hiukan ristiriitainen kokemus... (Apua, tarvitseeko tässä vielä spoileritagia?)

Jakso tuntui todella jonkinlaiselta sarjan lopetukselta, ja sen takia minustakin tuntuu että sitä pitkitetään vähän väkisin. Ainoastaan Tittelintuuren tikarihuijaus jäi aidosti auki, Marion ja Elsa heitettiin mukaan vähän viime minuutilla. Reginan uudet ongelmat tuntuivat nyt vähän ongelmilta ongelmien vuoksi... Tosi on että hahmosta meni vähän terä kun hänestä tuli hyvis, mutta tarinan olisi hyvin voinut lopettaa tuohon.

No, tietysti sarjaa jatketaan niin kauan kun katsojia riittää. Luulen että minuakin häiritsevät juonenkäänteet juuri samasta syystä kuin Kuurosokeaa Pianistia, tämä jakso oli niin... sarjan viimeinen jakso, ja silti se jatkuu. Ei tämä nyt silti ihan huono kokemus ollut, annan varmaan mahdollisuuden kun ja jos 4. kausi alkaa Suomessa.

Ja kuka tietää, ehkä se yllättää vielä? Ilmeisesti se on ollut suosittu? Tosin suosio voi johtua ihan siitä että Frozen on mukana, ei siitä että taso palaisi entiseen...

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Olipa kerran
03.02.2015 11:58 #38

Minusta juuri päättynyt kolmoskausi oli sarjan paras tähän mennessä. En osaa sanoa, pidinkö enemmän alkupuolen Peter Pan -juonesta vai loppupuoliskon Oz-aiheisesta tarinasta. Molemmat olivat hyviä. Parasta tuotantokaudella oli Reginan hahmonkehitys hyvikseksi.

Mielestäni Olipa kerranin taso on noussut kausi kaudelta. Sarjan alku ei tehnyt vaikutusta, ja mietin jopa sitä, haluanko jatkaa katsomista. Emman hahmo ärsytti jatkuvasti ykköskaudella, ja perinteinen pikkukaupunkidraama ei niin innostanut (kun henkilöt eivät edes tajunneet olevansa satuhahmoja). Toisen kauden alkaessa sarja lähti minusta uuteen, kiinnostavampaan suuntaan. Ykkösellä pidin eniten satumaailmaan sijoittuvista takaumista sekä kauden lopetuksesta.

Kuurosokea Pianisti kirjoitti: Ja siihen sopiikin yleinen mainostus: Olipa kerran -sarja alkaa alusta Herolla 3.2. alkaen. Jaksoja tulee ilmeisesti neljä viikossa, yksi per päivä maanantaista torstaihin, uusinnat viikonloppuna kaksi per päivä.

Tarkennetaan sen verran, että Hero näyttää kolme ensimmäistä kautta putkeen uusintana. Itse en näitä aio katsoa: en pidä sarjasta niin paljon, että haluaisin nähdä jaksoja toiseen kertaan.

Viimeksi muokattu: 03.02.2015 12:08 : Jussi.

24.02.2015 15:31 #39

Olen katsonut lähes kaikki Heron uusintakierroksen tähänastiset jaksot (12 kpl) Muutamia ajatuksia, joita niistä tulee mieleen:

- Tässä on alusta asti todella paljon ihmissuhdedraamaa, enemmän kuin muistin. Kaipa on niin, että ensimmäisellä kerralla huomio kiinnittyy enimmäkseen siihen, miten satuja väännellään, ja uusinnassa huomaa asiat siellä taustalla.

- Välillä takaumasta huomaa pieniä vihjeitä ja kytköksiä muihin tapahtumiin, joita ei ensimmäisellä kerralla huomannut.

- Henry on niin pikkuinen :lol:

- Suurin osa jaksoista ei uusintakierroksella enää paljon hetkauta, mutta hyväksi muistamani jaksot ovatkin oikeasti hyviä. Tittelintuuren hahmo ei ole väljähtynyt yhtään, hänen menneisyydestään kertovat jaksot ovat kaikkein parhaimpia. Jakso, jossa kerrottiin, kuinka Tittelintuuresta tuli Pimeä olento, oli parempi kuin muistin. Eilen katsomani "Kaunotar ja Hirviö" -jakso, jossa pääosassa ovat Tittelintuure ja Belle, on yhä kauden paras, ehkä koko sarjan. Mielestäni loistavaa näyttelemistä.

- Äskeiseen liittyen: tuntuu entistä surullisemmalta, kuinka konflikteja esim. Tittelintuuren ja Bellen välillä on pitkitetty kakkos- ja kolmoskaudella siihen pisteeseen, että en enää erikoisemmin välitä.

- En aio katsoa uusintoja kovin paljon kakkoskauden alkua pidemmälle. Uusimmat jaksot on nähty sen verran äskettäin, eivätkä ne kokonaisuutena ole läheskään ykköskaudella tasoa.

24.02.2015 15:41 #40

Jussi kirjoitti: Toivottavasti spin-off Once Upon a Time in Wonderland saadaan Suomen teeveeseen. Nelonen ilmoitti viime vuonna, ettei se aio näyttää sarjaa.

Jos sopimusasiat eivät torppaa asiaa ja sarja on tarpeeksi "erikoinen" sopimaan muiden joukkoon, Ylelle voisi lähettää kysymyksen olisiko se mahdolista saada esimerkiksi vain Areena-esitykseen. Areenassahan on julkaistu paljon sarjoja joiden seassa on ollut myös joku kolmiosainen OZ-versio, olisiko ollut Scifi Channelin tuotantoa tai vastaavaa...?

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen