24.11.2014 11:19 #21 :: Emelie
Interstellar
Käytiin katsomassa Interstellar perjantaina iltapuhteina. Minä pidin leffasta kokonaisuutena, vaikka itse hämmästelin myös joitain aukkoja tarinassa.

Tieteelliset faktat tai niiden puuttuminen (tai elokuvakäsikirjoitelmallinen modaaminen) eivät minua mainittavasti häirinneet. Hämmästelin kyllä jonkin aikaa sitä, että
Varoitus: Spoiler.
Toinen seikka jota hämmästelin oli ruoka- ja jätehuolto, miten se toimi? Noita seikkoja ei käsitelty juuri mitenkään.

Dyn kirjoitti: Ja totta kai, kaikki tällaiset laskut *aina* suoritetaan liitutaululla.

Liitutaulu oli kyllä aika jännä ratkaisu, olisin ehkä halunnut nähdä raudan tai vaikkapa kaksikin veivaamassa laskentakampeaan ja laskemassa tuloksia ym. Mutta muuten pidin liitutaulusta, minäkin aina ensimmäisenä ongelmaa pohtiessa asettaudun kynä kädessä paperin eteen. Liitutaulu teki koko asettelusta jotenkin mukava rennon oloisen, pidin.

Vaikka elokuva oli melkein 3 tunnin mittainen, minulla ei tullut tylsää missään vaiheessa. Elokuva oli osattu jäsennellä hyvin ja epämääräisestä lähitulevaisuuden Maasta oli tehty mielenkiintoinen. Hiukan nillitän siitä, että taas keskityttiin pelkästään Jenkkilään (miksi se on aina maailman napa...).

Matthew McConaughey oli ihastuttavan rouhea roolissaan.

Dyn kirjoitti: Ja mitä juoneen tulee...

Varoitus: Spoiler.

Suuri plussa siitä, että ylimääräistä rymistelyä ei ollut ja romantiikkavirekin puuttui, ihastuttavaa. Miinusta elokuvan lopusta,
Varoitus: Spoiler.

Minä menin katsomaan scifileffaa, en tiededokumenttia (koska Hollywood) ja sellaisen näin. Olen siis tyytyväinen.

• Master hahmo
  • Master
    Riiviö
16.02.2015 13:44 #22 :: Master
Interstellar
Kaunis sci-fiseikkailu. Varsinkin ne maisemat madonreiästä kulkiessa, ja ne planeetat! Leffa kesti kai 2h 49 min joka tapauksessa en kyllästynyt missään vaiheessa, ei ollut tylsiä hetkiä. Leffasta olisi saatu myös tiiviimpi paketti jos pitkää alkua olisi tiivistetty tai jotain. Anne Hathaway oli jotenkin vaisu koko leffassa mutta Matthew McConaughey sopi rooliinsa tosi hyvin. Leffa ei ollut liian syvällinen tai liian kevyt vaan juuri sopiva.

Koskettavinta leffassa oli tasan se, kun alussa perheen isä jätti hyvästit. Kirjahyllykohtaus oli hyvä, olisin sietänyt ennemmin jonkun dramaattisen loppuhuipennuksen, jossa tyyppi jää jonnekin ulottuvuuksien väliin kuin se epäuskottava loppu. Tai sitten minulla on jotain onnellisia loppuja vastaan. Suosittelen, tämä oli silti huippulaadukas ja tyylikäs scifileffa!

25.03.2015 03:41 #23 :: Moonlord
Interstellar
Interstellar katsottuna. Ennakko-odotukset olivat korkealla Nolanin ja aiheen takia. Olin tarkoituksella vältellyt spoilereita, edes traileria en ollut katsonut, niin ei ollut käsitystä kuinka odotukset toteutuisivat. Melkoinen pettymyshän tämä oli. Tykkään scififilmeistä jotka ovat tieteellisesti uskottavia mutta tässä tuli joka välissä vastaan kohtia, jotka olisi voitu tehdä uskottavammin. Olihan filmissä paljon hyvääkin. tehosteet olivat hyvät, tunteellisia kohtia jokunen, pääasiassa isän ja tyttären suhteen. Mutta tiedepuoli kusi pahasti.

Jos nyt joitain eniten ärsyttäneitä kohtia mainitsen:
Varoitus: Spoiler.

Niin monessa viime aikojen leffassa on tiedemiehet laitettu käyttäytymään typerästi, että tässähän taitaa olla oikein trendi muodostumassa. Interstellar, Prometheus, Europa Report, Sunshine... Vähän voisivat käsikirjoittajat pohtia enemmän hahmojen motiiveja ja selviytymiskykyä ettei joka leffaan tungettaisi näitä nerokkaita tiedemiehiä jotka käyttäytyvät kuin Darwin-awardilaiset (palkinto jota myönnetään ihmisille jotka onnistuvat tappamaan itsensä harvinaisen typerästi).

Elokuvalle (6/10), enempää ei voi antaa kiitos typeryyksien. Vaikea arvosteltava koska tässä oli hyvääkin... Pienellä fiksauksella tästä olisi saatu 2001:en veroinen. Pitääpä katsoa seuraavaksi Discovery Channel - The Science of Interstellar, että kuinka pahasti siinä haukutaan.

Muokkaus: Dokkari tuli katsottua, noista haukkumistani kohdista ei sanottu mitään. Filmin tieteen takana oli astrofyysikko Kip Thorne. Kehuttiin mustan aukon ja madonreiän ulkonäköä filmissä joka oli hänen laskemansa, ja joka kiinnitti minunkin huomioni positiivisesti. Tiedä sitten oliko planeetan aikadilaatiota laskettu vai vedetty mutu-tuntumalla, minusta se ainakin tuntuu liian isolta noin kaukana.
Muokannut 25.03.2015 10:50 Moonlord

25.03.2015 11:00 #24 :: Rasimus
Interstellar
En ole Interstellaria vielä nähnyt, mutta anna ku arvaan: Mustaan aukkoon syöksyttäessä ympäröivät tähdet ym. vielä erottuivat, mitä nyt maisemat enintään alkoivat vääristyä ja taipua. Todellisuudessahan näkyvän valon aallonpituus alkaisi lähestyä ultraviolettiä ja tähtien valon sijasta ihminen alkaisi nähdä radiolähteitä. Eli koko lähestymiskokemuksesta tulisi aika kosminen.

Moonlord kirjoitti: Niin monessa viime aikojen leffassa on tiedemiehet laitettu käyttäytymään typerästi, että tässähän taitaa olla oikein trendi muodostumassa. Interstellar, Prometheus, Europa Report, Sunshine...

Ettei synny väärää käsitystä, niin näistä tuo Europa Report on silti eniten järkeenkäypä ja "realistinen", mitä tulee älykkäiden ja korkeasti koulutettujen ihmisten käyttäytymiseen. Melkein sanoisin, ettei sitä saisi edes mainita Sunshinen ja Prometheuksen kaltaisten roskien seurassa.

Moonlord kirjoitti: Tiedä sitten oliko planeetan aikadilaatiota laskettu vai vedetty mutu-tuntumalla, minusta se ainakin tuntuu liian isolta noin kaukana.

Planeetan pinnalla olijat kulkevat käytännössä valonnopeudella (vain vähän vajaa) jotta yksi tunti venyisi seitsemäksi vuodeksi.

25.03.2015 21:01 #25 :: Moonlord
Interstellar

Jep, Europa Report ei ollut paha, vain loppupuolella yksi tiedemies ärsytti. Suositeltava elokuva muuten. Aivan toista kuin Prometheus, jota katsoessa teki mieli hakata päätä seinään.

Hups. meni uusi elokuva-arvosteu väärään ketjuun. Korjaanpa.
Muokannut 25.03.2015 21:03 Moonlord

11.04.2015 15:16 #26 :: Rasimus
No nyt tuli katsottua...

Ensin saamani huonot vaikutelmat:

Käsikirjoitus sisälsi ihan liikaa älyttömiä "anteeksi mitä ja miksi?" -hetkiä. Kuten Moonlord sanoi, ihmiset ja organisaatiot vain käyttäytyvät typerästi ja epäloogisesti. Esimerkiksi astronautiksi pääsee kun vain ilmestyy oven taakse ja kertoo saaneensa viestejä avaruusanomalialta. Ymmärtäisin jos Nasan veikot olisivat havainneet kyseiset anomaliat myöskin, mutta kun eivät olleet. Joten miksi luottaa kaveriin johon ei aiottu olla yhteydessä? Tarinan koukun aika-avaruus-muna-kana-paradoksin vielä ymmärtää siltä pohjalta, että historiaa ei voi muuttaa, vain aiheuttaa jo tapahtuneen tapahtuminen. Mutta silti... Miksi näin vaikea ja monimutkainen tapahtumien kulku?

Fysiikkani lukeneena tuli monta kertaa pyöräytettyä silmiä sille, kuinka mustat aukot, madonreiät ja aikadilaatiot noudattivat populääriscifin Star Trek-henkisiä harhakäsityksiä enemmän kuin todellisen maailman fysiikan teoriaa. Bonukset kuitenkin oivalluksesta, että madonreikä ei ole kaksiulotteinen reikä vaan kolmiulotteinen pallo. Eipä olisi mulle tullut mieleen vaikka asia onkin kirjallisuudessa ilmaistu kautta rantain. Se olikin ainoa jotenkin "oikein" menneen oloinen asia.

Kaksi tuntia ja neljäkymmentäviisi minuuttia on ihan liikaa pituutta, vaikka alkupuolella verkkaisuus toimikin tehokeinona.

Robotit tuntuivat pirun hölmöiltä, vaikkakin olivatkin designiltaan vaihtelua. Ottaen huomioon miten mahtava tekoäly niillä oli, niin minkä helvetin takia itsemurhatehtävään lähetetään toistuvasti ihmisiä? Ei, kyky luovuuteen ja yliluonnolliseen ihmisen intuitioon ei selitä, koska robotit olivat ihan oikeasti tarpeeksi kehittyneitä hoitaakseen moisen löytöretkeilytehtävän ihan hyvin ihmishenkiä vaarantamatta.

Mutta sitten hyvät vaikutelmat:

Mitä vitun väliä fysiikasta tai yllä mainituista puutteista, kun elokuva on silti parasta scifiä ja scififysiikkaa mitä on vuosiin nähty! Isona ja eeppisenä scifileffana tämä pesee mennen tullen Prometheuksen kaltaiset haisevat kasat. En ymmärrä miksi, sillä palasiin hajotettuna ei elokuvan mikään osa-alue tunnu niin erinomaiselta. Jostain syystä kokonaisuus on kuitenkin viihdyttävä ja todella hyvä paketti.

Mielenkiintoisesti tätä katsoessa oli mielessä kaksi hyvinkin läheistä sukua olevaa pätkää: Disneyn Musta Aukko (The Black Hole) 80-luvulta (mustan aukon läpimatkustaminen), ja Star Trek Uuden Sukupolven tajunnanräjäyttäjäjakso Inner Light (kuoleva planeetta ja ajan kuluminen vääjäämätöntä tuhoa odotellessa). Kuolevan maapallon juttuihin oli taidettu copy-pastettaa Jenkkilän 30-luvun laman ja suuren kuivuuden kokemuksia.
Muokannut 11.04.2015 15:22 Rasimus

Valvojat: RaccoonRasimus