16.01.2015 04:14 #1 :: Maailmanherra
The Musketeers
Yleltä alkoi muutama viikko sitten BBC:n Musketeers. Sarja on visuaalisesti komea, alkutunnari on erinomainen ja näyttelijävalinnat ovat monelta osin onnistuneita. Kardinaali, kuningas ja Treville ovat erinomaisia. Milady ansaitsee myös erityismaininnan. Muskettosotureista perinteiseen tyyliin heikoin on D'artagnan joka on Pariisissa pihalla kuin Jon Nietos muurin takana.

Parasta sarjassa on että toisin kuin useimmissa filmatisoinneissa, niin kardinaali ei ole suoranaisesti muskettosotureiden vihollinen, vaan Ranskan etua ajatteleva pragmaatikko. Muskettosoturit taas ovat romantikkoja joten soppa on valmis. Harmillisesti valtaistuinpeli on kuitenkin osittain hukattua potentiaalia, sillä ainakaan ensimmäisellä kaudella ei mitään suurta pääjuonta ole vaan jaksot ovat aika perinteisen tv-sarjan draamankaarella toteutettuja.

Puitteet ovat melko upeita ja tyyli kulkee ennen tarkoitusta. Naisilla on ihailtavat vaatetukset ja miljöö on autenttinen. Vähän tunnelmaa syö tosin vahvat brittiaksentit jotka eivät aivan istu 1600-luvun Ranskaan.

Kaikesta huolimatta en tykkää tästä niin paljon kuin haluaisin. Yksityiskohdat toimivat ja kirjan henki on paikoitellen tavoitettu hyvin, mutta kokonaisuus ei ole silti vielä noussut osiensa summaa suuremmaksi. Jotenkin tuntuu että sarja ei oikein tiedä mitä haluaa.
Muokannut 29.04.2015 19:41 Hiistu

16.01.2015 07:05 #2 :: Niksu
The Musketeers
Näin ensimmäisen jakson pari päivää sitten ja pidin kovasti. Olisin ehkä jakson loppuun kaivannut jonkinlaista cliffhangeria, sillä nyt kyseessä oli lajityyliinsä nähden hieman liian yksinkertainen paketti.

Tykkään The Musketeersin visuaalisesta maailmasta ja itse musketöörit ovat myös ensimmäisen jakson perusteella varsin vallatonta porukkaa. En ainakaan toistaiseksi ihan ilahtunut kardinaalin ja kuninkaan hahmoista, vaikka heidän näyttelijöistään olen joissain muissa produktioissa pitänyt.

Se naispahispäähahmo vaikutti ihan hyvältä. Synkkä sielunmaailma, sillä hahmolla.

16.01.2015 08:30 #3 :: Rasimus
The Musketeers
Ekan jakson perusteella on paha sanoa vielä mitään, mutta muhun ei iskenyt hahmot eikä näin ollen sarjakaan erityisemmin. Tällä hetkellä sanoisin vain "ihan ok" ja unohtaisin helposti katsoa seuraavan jakson.

Jos Maailmanherran "kardinaali ei ole suoranaisesti muskettosotureiden vihollinen, vaan Ranskan etua ajatteleva pragmaatikko" pitää paikkansa, niin se on todella iso plussa sarjalle.

Eniten nikotuttaa sarjassa muuten uskottavan näköinen ympäristö, johon on sitten upotettu kokonahkaan puetut ihmiset. Mitä vittua? Historiallinen vaikutelma kadotetaan samantien moisella tempulla. Matrix tuli ja meni, siirrytään jo nahkaestetiikasta eteenpäin. Tai sitten laitetaan samalla vaivalla mukaan vielä lentokoneita, uuden ajan kynnyksellä kun eletään...
Muokannut 16.01.2015 08:31 Rasimus

16.01.2015 12:56 #4 :: Maailmanherra
The Musketeers

En ole asiantuntija mutta käsittääkseni nahka on ihan perioidi materiaali. Ratsuväki käytti yleisesti " nahkatakkeja " jotka 1600-luvulla syrjäyttivät nahkaliivit. Muotiin kuului mennä takki auki ja aseet tarkastamatta. Entisenä landsknechtina minua harmittaa enemmän että hatuissa on riikinkukonsulat strutsinsulkien sijaan. Tiedä sitten kuinka suuri rikos on että D'artagnan pelleilee ympäriinsä ilman hattua...
Muokannut 16.01.2015 12:56 Maailmanherra

17.01.2015 14:23 #5 :: Rasimus
The Musketeers

Siis sarjahan yrittää etsiä moderniin katsojaan vetoavaa esteettistä vaikutelmaa, ei siinä mitään vikaa ole, mutta minkä hiton takia sen pitää olla musta nahka, jota on ylikäytetty jo viistoista vuotta? Luovuutta peliin!
Muokannut 17.01.2015 14:26 Rasimus

17.01.2015 17:46 #6 :: Niksu
The Musketeers
Minua ei niinkään musta nahka häirinnyt, vaan ehkä tietynlainen koreuden puute ja lavasteiden kummallisuus. Esimerkiksi se kuninkaan vastaanottohuone, jossa yksi muskettisotureista tuomittiin kuolemaan, oli ihan tyhjä. Se oli tosi outoa. Esim. Tudorsissa oli mielestäni upeat lavasteet ja puvustus, sille ei monta vertaista olekaan.

19.01.2015 09:49 #7 :: Huoleton
The Musketeers
Mä katsoin ehkä kaksi jaksoa. Jotenkin sarjassa on liian elokuvamainen tunnelma eli se jatkumo tuntuu puuttuvan. Ehkä asia paranee jälkimmäisissä jaksoissa. Vissiinkin toinen kausi on tulossa.
Muokannut 19.01.2015 10:00 Huoleton

19.01.2015 10:53 #8 :: Maailmanherra
The Musketeers

Rasimus kirjoitti: Mä taas tiedän, että periodin nahkavaatteet eivät olleet tasaisen tummia ja tiukkoja / vartalonmyötäisiä. Tiukkuus ei ole hyväksi sotilasvaatteissa vaikka nahka suojaakin paremmin kuin kangas. Vaatteiden univormuluonne tunnusväreineen on unohdettu.

Ilmeisesti univormu on se "olkapanssari". Tämä tuli yhdessä jaksossa selville, jonka johdosta ostin seuraavana päivänä palmuhanskat.

Sarja paranisi niin paljon vähemmän laiskalla käsikirjoituksella. Jokainen jakso on ollut täysin ennalta arvattavaa. Harmitus on entistä suurempi kun seassa kuitenkin on kohtauksia jotka toimivat pirun hyvin.

15.03.2015 22:49 #9 :: Niksu
The Musketeers
Olin jokseenkin pettynyt kauden viimeiseen jaksoon. Pidän draamasta ja olisin toivonut, että tämän sarjan mahtavaa teemaa hyödynnettäisiin kunnolla. Ensinnäkin katsojat oltaisiin voitu pitää pimennossa koko jakson ajan siitä kenelle D'Artagne on oikeasti lojaali. Muutenkin kaipaisin sarjaan enemmän yllättävyyttä ja synkyyttä. En ole lukenut alkuperäisiä Muskettisoturi-tarinoita, joten en sitten tiedä ovatko nekin tyylillisesti näin kepeitä. Itse kaipaisin jotain syvällisempää. Esim.
Varoitus: Spoiler.
Yksi inhottavin juttu kaikissa kirjoissa, sarjoissa, elokuvissa yms. on se, että ne aniharvoin ovat yllätyksellisiä. Sankarit eivät koskaan kuole ja heidän vastustajansa ampuvat aina ohi. Sellainen kyllästyttää minua suuresti. Ja viimeinen tunnelmani tämän kauden päätösjakson osalta olikin kyllästynyt ja turhaantunut.

Kauden aikana lempihahmoikseni muodostui Kardinaali, Milady De Winter ja kuningas. Muskettisotureista en osaa sanoa juuta tai jaata. Heidän hahmojensa käsittely sarjassa on jokseenkin hajanaista ja epäjohdonmukaista.
Muokannut 15.03.2015 22:50 Niksu

30.05.2016 01:09 #10 :: Dyn
The Musketeers
Jussi vinkkasi TV-sarjat -ketjussa, että tällä sarjalla on omakin ketjunsa, joten kirjoitellaanpa myös tänne. :smile:

Niksu kirjoitti: En ole lukenut alkuperäisiä Muskettisoturi-tarinoita, joten en sitten tiedä ovatko nekin tyylillisesti näin kepeitä.

Kyllä, ne ovat nimenomaan kepeitä, jopa hiukan harmittomia hovijuonitteluineen ja miekkasähläilyineen. Kuka on kenenkin lapsi -jutut kuuluvat peruskuvastoon, samoin juorut, suhteet, selkkaukset ja sotaretket, joilla sinällään ei kokonaisuuden kannalta ole oikein mitään merkitystä. Kuningas pysyy kuitenkin vallassa ja musketeerit rellestävät ees taas valtakuntaa. Kannattaa myös huomata, että tarina on alunperin julkaistu jatkuvajuonisena lukemistona sanomalehdessä: näin ollen juonet eivät koskaan ole kovin pitkiä tai kauaskantoisia (tai syvällisiä). Kirjojen (melkoisia järkeleitä niteiksi koottuina) päälle tulee vielä toistasataa vuotta teatteri-, elokuva- ja tv-sovituksia, osa enemmän tai vähemmän uskollisia alkuperäistarinoille, osa enemmän vapauksia ottavia.

En ole nähnyt tämän uusimman sarjan kahta ensimmäistä kautta, mutta nyt tosiaan osui BBC Onelta silmään kolmannen kauden eka jakso, ja olin jossain määrin vaikuttunut. Verrattuna aiempiin muskettisoturituotoksiin herrat olivat ensinnäkin hauskoja ja ilman turhaa arroganttiutta. Perinteisesti keskushahmo on d'Artagnan, mutta ainakin tämän jakson perusteella tilaa löytyi jokaiselle nostaen oikeastaan päähahmoiksi enemmänkin Athoksen ja Aramiksen - vaihto, jota en harmittele lainkaan, sillä Aramis on aina ollut suosikkini nelikosta. Athos on perinteisesti ehkä se tylsin muskettisoturi ilman mieleenpainuvia luonteenpiirteitä - siinä missä Aramis on hengellinen ja ylevä (ja salaa naistenmies), d'Artagnan nuori ja urhea, Porthos... no, sellainen kuin on, iso ja vähän hidas mutta kova ja kiivas. Näissäkin luonnehdinnoissa näkyy taustalla vaikuttava sanomalehtiformaatti: hahmojen on oltava nopeasti samaistuttavia, toisistaan erottuvia ja luonteenpiirteiltään jopa mustavalkoisuuteen asti tyypiteltyjä. Milady on ehkä tästä kaavasta ilahduttava poikkeus, mutta hänenkin hahmonsa monivivahteisuus saattaa olla enemmän lukuisten toisintojen kuin alkuperäisten kirjojen aikaansaannosta.

Mutta joo, kun haetaan kepeää viihdettä historiallisessa miljöössä, niin minä tykkäsin tästä avauksesta ihan täysillä. En tietysti tiedä mitä tv-sarjan sisäisessä maailmassa on tähän mennessä tapahtunut, ja tulkinnat vaihtelevat eri filmatisointien ja kirjojen välillä niin paljon, etten jaksa lähteä arvailemaan, mille kuviolle tämä BBC:n uutuus mahdollisesti olisi uskollinen. Tai tarvitseeko sen olla millekään: muskettisoturit ovat nykyään jo enemmänkin ilmiö itsessään kuin vahvasti yksi ainoa kirja - mitä ne eivät muuten alunperinkään olleet, kirjoja on useita ja jokainen koostuu monesta pienemmästä tarinasta.

Näyttelijät tuntuivat onnistuneilta, brittiaksentti ei häirinnyt liikaa (hei, BBC-tuotanto) ja oikeasti tykkään nyt Athoksen hahmosta enemmän kuin ehkä koskaan aiemmin. Aramis on tietty yhä söpö, ei voi mitään. Innolla odotan seuraavaa osaa ja varmaan täytyy ne ekat kaksi tuotantokauttakin metsästää käsiini.

edit// Luinpa huolella Jussin viestin, kaksi ekaa kautta tulee YLEltä uusintana ja näkyvät viikon Areenassakin!
Muokannut 30.05.2016 01:25 Dyn

30.05.2016 21:53 #11 :: FreakyMike
The Musketeers

Rasimus kirjoitti: Eniten nikotuttaa sarjassa muuten uskottavan näköinen ympäristö, johon on sitten upotettu kokonahkaan puetut ihmiset. Mitä vittua? Historiallinen vaikutelma kadotetaan samantien moisella tempulla. Matrix tuli ja meni, siirrytään jo nahkaestetiikasta eteenpäin.

Liiallinen nahkavaatteiden käyttö ärsytti myös minuakin tuossa sarjassa, vaikka muilta osin tykkäsinkin seurata sitä. Esimerkiksi monissa aikaisemmissa muskettisotureihin liittyvissä elokuvissa on käytetty juuri sille aikakaudelle sopivia röyhelöpaitoja ja värikkäitä vaatteita, joten miksi ihmeessä tässä versiossa näkyi suurinpiirtein kaikilla päähenkilöillä kaikenlaisia steampunkhenkisiä nahkasuojuksia etc. Mokkanahka tai jonkinlainen luonnollisempi pinta menettelisi vielä joten kuten, mutta suurin osa oli tehty vielä kiiltävästä kromiparkitusta nahasta, mikä on keksitty oikeasti vasta nykyajan kynnyksellä.

Vielä enemmän ottaa pannuun, kun sama bikerhenkinen "kovismuoti" on levinnyt 2000-luvulla moniin muihinkin historiallisiin sarjoihin ja elokuviin. Viikingit-sarjassakin oli suunnilleen joka jannulla tummat nuhruiset nahkatamineet, vaikka se aika tunnettiin eniten juuri värikkäistä villavaatteista ja vaaleista pellavapaidoista jne.
Se on myös naurettavaa, kun tv-sarjojen vaatteiden saumat on parsittu joskus melkein pyykkinarun paksuisella langalla ja mahdollisimman isoilla näkyviin jääneillä pistoilla, vaikka historialliset ammattiompelijat tekivät yleensä jopa pikkutarkempaa jälkeä kuin mitä nykyajan ompelukoneillakaan pystyy. www.nouse.co.uk/2016/01/13/film-meets-fa...-accuracy-important/

30.05.2016 23:22 #12 :: Dyn
The Musketeers
Tämähän on fiktiota, historiallinen pikkutarkkuus... nojoo, ehkä mä vaan tykkään miehistä nahkavaatteissa, sori. :tongue:
Tykännyt: Skie

31.05.2016 01:37 #13 :: FreakyMike
No sitten kannattaa hankkia Iivarille vaikka jotkut Tirolilaispöksyt. :tongue:

Sopii maailmaan tietysti eri tyylejä ja vaatemakujakin on älyttömästi erilaisia, mutta jos oikeisiin historiallisiin aikakausiin sijoittuvissa tv-sarjoissa aletaan käyttämään vain pelkkien nykytrendien tai cooliuden takia aivan epäautenttista rekvisiittaa, niin se alkaa vaikuttamaan vähitellen myös "suuren yleisön" mielikuviin niistä aikakausista.
Populaarikulttuuri on oikeasti tosi tehokas vaikuttaja semmoisissa asioissa, joten olisihan se hyvä, ettei nyt ainakaan historiateemaisissa esityksissä levitettäisi tahallaan väärää tietoa.

Aikaisemman viestini linkissä oli selvitetty tätä asiaa hieman tarkemmin. Sen jutun lopussakin oli hauska maininta siitä miten yleinen mielikuva viikinkien sarvikypäristäkin keksittiin vasta viktoriaanisen ajan oopperoissa käytetystä roolipuvuista. Sarvekkaat viikinkikypärät on jo niin syvälle juurtunut klisee tavallisen rahvaan parissa, että mielikuvasta on varmasti mahdotonta päästä kokonaan eroon, vaikka miten yrittäisi valistaa ihmisiä.
Varmasti parempi olisi jos sitäkään väärinkäsitystä ei olisi ikinä edes aloitettukaan.
Muokannut 31.05.2016 01:43 FreakyMike

10.06.2016 04:35 #14 :: Dyn
The Musketeers

FreakyMike kirjoitti: No sitten kannattaa hankkia Iivarille vaikka jotkut Tirolilaispöksyt. :tongue:

Joo tuota... ei. :lol:

Katsoin tänään ykköskauden ekan jakson Areenasta. Olihan se sellaista vähän tyhjänpäiväistä miekanheiluttelua, mutta minusta ihan hubaa, menee illansuussa Outlanderin jälkeen kevyempänä tv-viihteenä.

10.06.2016 21:38 #15 :: HourglassEyes
The Musketeers
Minäkin katsastin eilen illalla Areenalta kaksi ensimmäistä jaksoa ihan vain silkasta uteliaisuudesta, kun sarjasta on ollut puhetta vähän siellä sun täällä.

Ensimmäinen vaikutelma ei nyt aiheuttanut mitään pakonomaista tarvetta lähteä etsimään sarjan seuraavia osia mistää muualta vain siksi, että olisi ollut pakko nähdä mitä tapahtuu seuraavaksi, mutta ihan viihdyttävää katseltavaa kuitenkin. Alkutekstien espanja(?) vibat oli kyllä outo. Ja jostain syystä juuri tämä englanninkieli häiritsi pienimuotoisesti, vaikka en muista koskaan edes nähneeni tarinaa ranskaksi puhuttuna...

Positiivisena puolena mainitsen minäkin tuon Maailmanherran mainitseman asian, että kardinaali ei ole suoranaisesti muskettosotureiden vihollinen, vaan Ranskan etua ajatteleva pragmaatikko, tähän seikkaan todellakin kiinnitti huomiota yllättävän paljon.

Muistelisin lukeneeni Muskettisoturit joskus parikymmentä vuotta sitten, mutta voisi olla tarpeen lukaista kyllä uudestaan, sillä kaikki muistikuvani koko tarinasta pohjautuvat nykyisin vain pariin elokuvaversioon sekä siihen piirrossarjaan, jossa muskettisoturit olivat koiria... :wink:Tätä tv-sarjaa saattaisin hyvinkin seurata kevyenä viihdykkeenä ihan vain siksi, että voisin sanoa katsovani telkkarista edes jotakin.

11.06.2016 03:48 #16 :: Dyn
The Musketeers
Tavallaan tykkään, että näissä tosiaan näyttäisi olevan oma pieni juonensa kussakin - voi katsoa yhden tai kaksi, loppuun ei jää hirveää cliffhangeria, ja silti on ihan tyytyväinen.

HourglassEyes kirjoitti: kardinaali ei ole suoranaisesti muskettosotureiden vihollinen, vaan Ranskan etua ajatteleva pragmaatikko

Kiinnitin samaan huomiota, minusta tämä oli kiinnostava muutos. Kolmosjaksossa valotettiin nyt myös Athosin ja Miladyn tarinaa, mitä sinällään pidin mielenkiintoisena. Kuten aiemmin kirjoitin, minusta Athos on kirjoissa vähän tylsä hahmo, mutta tässä sarjassa pidän hänestä jostain syystä todella paljon. Nahkoineen päivineen. :wink:

11.06.2016 09:48 #17 :: HourglassEyes
The Musketeers
Minähän siis vain siteerasin Maailmanherraa tuossa, mutta lähtökohtaisesti todellakin mielenkiintoista.

Piti myös sanomani, että hetki kesti ennen kuin pystyin erottamaan Capaldin Tohtorin roolin ja kardinaalin erilleen. :grin:

21.06.2016 02:14 #18 :: Dyn
The Musketeers
Uusia jaksoja sekä Areenassa että BBC:llä! Hiukan hämmentää kyllä katsoa ensimmäistä ja kolmatta tuotantokautta ristiin: välissä on tapahtunut erityisesti muutaman keskushahmon välillä sen verran, että välillä menee sekaisin, missä mennään. Mutta eipä tuo mitään, viihde on hauskaa.

12.07.2016 02:02 #19 :: Dyn
The Musketeers

Niksu kirjoitti: Olin jokseenkin pettynyt kauden viimeiseen jaksoon. Pidän draamasta ja olisin toivonut, että tämän sarjan mahtavaa teemaa hyödynnettäisiin kunnolla. Ensinnäkin katsojat oltaisiin voitu pitää pimennossa koko jakson ajan siitä kenelle D'Artagne on oikeasti lojaali.

Minusta viimeinen jakso oli kiehtova, melkein itsekin menin alussa lankaan että mitäs tässä oikein tapahtuu, mutta toisaalta juoni oli aika arvattava - eihän porukka nyt noin voi erota. Juonen paljastamisesta katsojalle etukäteen saatiin hassua huumoria aikaiseksi (ne hautajaiset, hehe) mikä on minusta aina osa muskettisoturien tarinoita. Miladya kävi kyllä vähän sääliksi, ja mietin loppukohtauksessa, olisiko Athos nyt voinut vähän käydä tunteellisemmaksi... mutta muuten hyvä, tykkäsin nimenomaan päätösjaksosta paljon. Ja Aramis-raasu, hankkinut itsensä lievästi mielenkiintoiseen välikäteen kuningattaren kanssa. :lol:

12.07.2016 23:20 #20 :: Dyn
The Musketeers
Toinen kausi alkoi, ja kaikeksi yllätyksekseni täytyy nyt olla samaa mieltä kuin edelliset kirjoittajat siitä, että jotain paljastettiin liian nopeasti: nimittäin Rocherfortin todelliset motiivit ja liittolaiset. Siinä missä kardinaali tuntui oikeasti ajattelevan Ranskan ja kuninkaan etua, vaikka toki samalla omaakin, Rochefort vaikuttaa olevan pelkkä petturi ja limanuljaska. Että joo, mitähän tästäkin tulee. Toivottavasti sarjaan saadaan muuta jännitettä, jos ei muuta niin pääsankareiden juupas-eipäs-naistilanteista. Kolmoskauden pääpahiksesta Grimaudista pidin heti, siinä on synkkä kaveri, vaikka onkin vähän epäselvää onko tyypillä muita motiiveita kuin ehkä raha ja kostonhimo. Toivottavasti kakkoskausi ei jää lättänäksi viihdyttävien ensimmäisen ja kolmannen kauden väliin.
Muokannut 12.07.2016 23:21 Dyn

Valvojat: RaccoonRasimus