Outlander - Matkantekijä

Dyn loi aiheen: Outlander - Matkantekijä
10.05.2015 19:04 #1

Diana Gabaldonin kirjaan (tai siis sarjan avausosaan) perustuva Matkantekijä-tv-sarja nähdään Ylellä alkaen 14.5. Linkki . Itse odotan tää kirjan fanina innolla, vaikka näyttelijät eivät nyt ihan mun mielikuviin sovikaan. Toivottavasti kokonaisuus on silti hyvä.

Aikooko joku muu katsoa?

10.05.2015 19:07 #2

Kyllä tämä täytyy katsastaa. Kirjat ovat kiinnostaneet pitkän aikaa, mutta vielä en ole löytänyt niille aikaa...

Huoleton
Huoleton vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
10.05.2015 19:09 #3

Musta kirja oli ihan kaamee. Mutta tää telkkusarja on hyvä. Olen siis ehtinyt jo katsastaa useamman jakson. Pidän erityisesti päänäyttelijänaisesta. Hän on aivan erilainen kuin mielikuvani kirjan päähenkilöstä, mutta siksi juuri pidänkin telkkusarjasta. Kirjan päähenkilö oli jotenkin nössö, mutta tämä telkun nainen ottaa ja tekee.

Viimeksi muokattu: 10.05.2015 19:11 : Huoleton.

11.05.2015 07:51 #4

Huoleton kirjoitti: Kirjan päähenkilö oli jotenkin nössö, mutta tämä telkun nainen ottaa ja tekee.

Ooo, vielä suurempi syy katsoa tätä sarjaa. Tosin, minun mielestäni Claire oli aika toimelias kirjoissakin. Ehkä päänsisäisten monologien puuttuminen tv-sarjassa tekee Clairesta toimeliaamman oloisen? :)

Mutta tosiaan, nyt alkaa pikkuhiljaa innostus kasvaa. Näyttelijävalinnoista en osaa sanoa oikein mitään muuta kuin sen, että omissa kuvitelmissani Jaime on paljon rotevampi kaveri.

Huoleton
Huoleton vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
11.05.2015 08:16 #5

Jos et ole lukenut kirjaa, saattaa tulla seuraavassa tekstissä lisätietoa-ei paljastuksia juonesta vain pikkuisista taustoista.

Viimeksi muokattu: 11.05.2015 08:20 : Huoleton. Syy: lisäsin tiedon, mitä spoilerin alta löytyy
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emelie, vampire girl

11.05.2015 08:39 #6

Huoleton kirjoitti: Ai, olis pitänyt olla Jamien lihaksikkaampi?

:cheesy: Joo, en nyt ihan tarkoittanut että lihaksikkaampi vaan rotevampi (joka minun ajatusmaailmassani ei automaattisesti tarkoita kehonrakentaja tyyppistä lihaskimppua). Ehkä enemmän sellainen selvästi joka suuntaan isompi kuin Claire (okay, 190 cm on aika pitkä mies, ehkä siis Clairen näyttelijän (Caitriona Balfe) olisi pitänyt olla pienempi? :lol: ). En tiedä mistä tuo ajatus on jäänyt päähän, että Jaimen olisi roteva kaveri, kirjoissahan hän taitaa olla enemmän sellainen uimarityyppinen ruumiinrakenteeltaan. Mutta luulen, että tämä ajatusrakenne muuttuu kun katselen sarjaa. Ainakin Diana Gabaldon on itse ollut erityisen tyytyväinen Sam Heughaniin Jaimena.

Ja kappas Tobias Menzies eli GoT:n Edmure Tully on Frank Randall. Aluksi olin hämmentynyt, mutta joo'o, luulen, että hän sopii hyvin tuohon rooliin.

11.05.2015 11:16 #7

1700-luvulla 190-senttinen olisikin varmaan ollut melkoinen jätti, mutta ei ehkä enää nykyaikana... tai siis, nykyaikaisten näyttelijöiden keskellä. Mitä katselin lisää promokuvia sarjan fb-sivulta , Jamie ei näytä kyllä häikäisevän ei rotevuutensa eikä punaisten tukkansa ansiosta. Kirjassa kuvataan monta kertaa, miten hiukset liekehtivät, varsinkin (spoileri kirjasarjan myöhempiin osiin)

Viimeksi muokattu: 14.05.2015 22:17 : Dyn. Syy: Jamie, Jaime on eri tyyppi...

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
11.05.2015 22:01 #8

En ihastunut kirjoihin, kesken jäi kahden luetun jälkeen, mutta ajattelin tsekata tv-sarjan. Nauhoitukset on laitettu päälle, saa sitten nähdä milloin ehtii katsoa...

14.05.2015 22:16 #9

Eka osa katsottu. Visuaalisesti näyttää hyvältä, maisemat hienoilta ja skotit juuri sopivan yrmyiltä. Dougalin yrmystä kaljusta ehkä erityismaininta. Claire ei -- kuten jo promokuvista aavistin -- muistuta ulkonäöltään juuri kuvittelemaani Clairea, mutta kyllä henkilö varmasti rooliin sopii, ainakin päättäväisyyttä löytyy. Jamieta nähtiin vasta niin vähän, että isommat kommentit tästä roolituksesta ehkä myöhemmin.

Harmi, että mielenkiintoisia sivuhenkilöitä, kuten Clairen ja Frankin urkkiva vuokraemäntä, jäi nyt näkemättä, mutta toisaalta lienee ihan hyväkin, ettei tv-sarjaa kuormiteta valtavalla määrällä ylimääräisiä hahmoja. Keskeisiäkin henkilöitä kuitenkin piisaa. Sivuhahmoista:

Ah, ja erikoiskiitos siitä, että hahmot oikeasti (ilmeisesti) puhuivat gaelia. Hienon kuuloista. :smile:

Viimeksi muokattu: 18.05.2015 19:10 : Dyn.

14.05.2015 23:16 #10

14.05.2015 23:21 #11

HourglassEyes kirjoitti: Eka jakso vaikutti näin ei kirjoja lukeneelle todella hyvältä. Kiinnostus hankkia kirjoja kasvoi huomattavasti! :wink:

Kannattaa, kirjoissa on kuitenkin paljon taustaa ja yksityiskohtia, jotka eivät tv-sarjaan luonnollisesti mahdu. Ja ainakin pari ekaa osaa ovat todella hyviä, sen jälkeen sarja vähän jo jakaa mielipiteitä (itse olen kahlannut pidemmälle, mutta en niin suurella nautinnolla). Jännä nähdä, miten tunnollisesti sarja seuraa kirjan juonta.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
15.05.2015 10:50 #12

En ole vielä ehtinyt katsoa eilistä jaksoa, se odottaa nauhalla. Huomasin, että useat ihmiset valittavat Facebookissa ja muualla netissä siitä, että Yle näytti avausjaksosta lyhennetyn version. Kuulemma 14 minuuttia kohtauksia puuttuu. Tänään kanavan edustaja vastasi:

Yle esittää Outlander-sarjasta myyjäyhtiö Sonyn leikkaaman version. Kansainvälisistä sarjoista tehtävät DVD:t ja tv-esityksiin myytävät versiot saattavat hieman vaihdella.

15.05.2015 13:19 #13

Jahas, just. Hyvä tietää, että jos sarja on hyvä jatkossakin, siitä kannattaa hankkia boxi jostain. :huh:

15.05.2015 19:40 #14

Joo'o, minäkin katsoin ekan osan. Näytti hyvältä. :)

En tiedä mistä se johtui, mutta koko sarjassa oli ihastuttavan pehmeä tunnelma. Jotenkin sadunomainen, taianomainen. En osaa oikein selittää sitä, mutta pidin kovasti ja sopi mielestäni hyvin tämän kaltaiseen sarjaan.

Dyn kirjoitti: Jamieta nähtiin vasta niin vähän, että isommat kommentit tästä roolituksesta ehkä myöhemmin.

Clairen ja Jamien eka kohtaaminen oli oikeastaan juuri sellainen kuin mitä olinkin sen kuvitellut (mitä nyt henkilöhahmot olivat eri näköisiä). Edelleen mielikuvissani Jamie on rotevampi kuin mitä nyt sarjassa, mutta suuri plussa siitä, että jämäkkä leuka ja jokseenkin lommoiset posket ovat minun mielikuvani Jamien kanssa yhteensopivat. Claire oli melkoisen herttainen nainen, tosin kiroilu ei ensi alkuun tuntunut kovin luontevalta hänelle.

Dyn kirjoitti: Ensimmäinen jakso eteni pidemmälle kirjaa kuin aavistin. Tietysti oli ihan järkevää saada Claire ja Jamie kohtaamaan jo ensimmäisessä osassa, mutta kirjan perusteella olisin odottanut enemmän nykyaikaa ja Clairen ja Frankin suhteen syventämistä. Suhteen ongelmia ei juuri esitelty yhtä pientä riitaa lukuunottamatta, joten jatkossa voi olla hämmentävää, miten vähän Claire Frankia kaipaa... tai sitten ehkä kaipaa enemmän, eihän sitä vielä tiedä, miten paljon sarjaa on näiltä kulmilta muutettu.

Minä taas odotin, että oltaisiin edetty pitemmällekin tarinassa. Toki kirjojen lukemisesta on aikaa, joten en ihan tarkkaan muista kuinka paljon "nykyaikaa" käsiteltiin siinä.
Harmittelen kanssa sitä sitä, että Clairen ja Frankin avioliiton ongelmia ei tuotu esiin, koska nyt

Mielenkiinnolla odotan seuraavia osia, kirja kun kuitenkin on jossain vaiheessa ollut yksi suosikeistani.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
16.05.2015 09:14 #15

Luin sarjan ensimmäisen kirjan joskus vuosia sitten ja totesin, ettei se ole minun juttuni. Mutta koska huhupuheiden perusteella monet kirjasarjasta innostumattomat olivat silti pitäneet tv-sovituksesta, ajattelin minäkin yrittää tätä kautta sitten uudestaan.

Noh, sarja vaikuttaisi tosiaan sinänsä ihan hyvin tehdyltä. Maisemat ovat nättejä, gaelin puhumisesta plussaa, ja kerrankin voin olla motkottamatta näyttelijävalinnoista, sillä en oikeastaan muista kirjan hahmoista mitään :cheesy:

Ensimmäisen jakson perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, etteivät juoni tai henkilöhahmot saa vieläkään minua pauloihinsa. Alkunäytöskin on järkyttävyydessään jotain sellaista, mitä en ole vähään aikaan nähnyt. Täytyy varmaan silti vielä yrittää jakson tai parin verran, sillä olen viime aikoina halunnut katsoa jotain harmitonta hömppää ja tämä voisi ainakin teoriassa sopia sellaiseksi.

Ja on pakko antaa kääntäjälle plussaa - Jamien 'ayen' suomentaminen muotoon 'juu' aiheutti odottamatonta iloa. Heh :lol:

vampire girl
Epäkuollut
vampire girl vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
18.05.2015 17:36 #16

Minä olen kova outlander fani, olen lukenut kaikki kirjat ja katsonut tv-sarjan 9 ensimäistä jaksoa. :tongue: Loput jaksot aijoin katsoa yleltä. Kiva tämä sarja vihdokin ilmestynyt Ylen tv-kanavaa.

Mab kirjoitti

Kannattaa vielä antaa sarjalle mahdollisuus, sarja pääse minusta vasta kunnolla käynttin 3 jakson aikana. :tongue: Minusta sarja paranee kun menee eteenpäon. Ikävä että kaksi ensimäistä jaksoa on lyhennetty, ensimmäinen jakso minkä yle näytti on 14 minuuttia lyhyempi mitä se on alkuperin. :sad: Siinä oli enemän Claire Ja Frank kohtauksia.

Käsittääkseen Sam Heughan aika roteva ja pitkä kaveri, mutta Caitriona Balfe ei näytä hänen rinnallaan niin pieneltä niin kuin kirjoissa on. Mutta pääparilla on niin uskomaton kemia, joten se on pientä. :heart: :heart:

Viimeksi muokattu: 18.05.2015 17:38 : vampire girl.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mab

18.05.2015 19:12 #17

Mab kirjoitti: Ja on pakko antaa kääntäjälle plussaa - Jamien 'ayen' suomentaminen muotoon 'juu' aiheutti odottamatonta iloa. Heh

Oli pakko tarkistaa, mutta kirjoissa se on (kuten muistinkin) käännetty "jaa". :wink:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mab

05.06.2015 18:46 #18

Neljännen jakson jälkeen oli jo vähän olo, että sarjassa voisi oikeasti tapahtua jotain. Leochin linna on kiinnostava, mutta sen elämää on nyt esitelty muutaman jakson ajan -- toivottavasti tarina piristyy, kun Claire nyt pääsi lähtemään liikenteeseen. Kirjassa pidemmän kaavan rakentelu ja pohjustaminen toimii paremmin, mutta tv-sarjakerronnassa olisi minusta kivempi, jos jokainen osa muodostaisi selkeämmin jonkinlaisen kokonaisuuden. Seuraan sarjaa kyllä yhä.

05.06.2015 19:51 #19

Dyn kirjoitti:

Nyt olen saanut hyppysiini sarjan ensimmäiset 4 osaa englanniksi ja eka on aloitettu. Viitisenkymmentä sivua olen nyt lukenut ja Claire on juuri päätynyt ajassa taaksepäin. Heti alkuun on jo saanut paljon kiinnostavaa ekstraa juuri Clairen ja Frankin suhteesta / ongelmista tv-sarjaan nähden. Mutta kiinnostus molempia kohtaan on vielä suuri, vaikka nälkä kirjoihin ehdottomasti suurempi! :tongue: En olisi malttanut töihinkään lähteä tänään kirjan ääreltä... :cheesy:

vampire girl
Epäkuollut
vampire girl vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
06.06.2015 09:49 #20

Sarjan tahti kyllä tästä kiintyy, usko pois. Käsitääkseni 4 jakson sarjan hitain, tosin olen nähnyt vain 9 jaksoa. Ja kun siirytään 6-9 jaksoon, niin huh huh. Luulen sarjasta 4 jakson jälkeen tekijät löysivät tyylinsä, ja se näkyy.

Olen lukennut kaikki Matjantekijä 8 kirjaan, sinulla luvassa mahtavia, yllätäviä ja rankoja hetkiä. Diana Gabaldon teksti onnistuu pitämään mielenkiintoni yllä. :heart: :heart:

Valvojat: RaccoonRasimus
HourglassEyes, Rinja, Jussi, LordStenhammar