• Mab hahmo
  • Mab
    Baronetti

28.06.2016 16:03 #101 :: Mab
Outlander - Matkantekijä
Minäkin sitten päädyin jatkamaan Outlanderin seuraamista, vaikka olenkin vähän kahden vaiheilla sarjan suhteen. Joissain asioissa sarja on onneksi petrannut suhteessa ykköskauteen, mutta kieltämättä ikävöin silti skottimaisemia :grin:

Ehdotonta plussaa kuitenkin ranskan kielen käytöstä ja pidän myös kreivi St Germainista enemmän pahiksena - hänestä tulee hiukan luciusmalfoyviboja mieleen - kuin ykköskauden Jack Randallista, joka oli viime kädessä aika yksioikoinen sadistihahmo, vaikka näyttelijästä sinänsä tykkäsinkin. Randall tosin melko varmasti tekee jossain vaiheessa comebackin tarinaan, saas nähdä, mitä siitä seuraa.

Vaikka vaikersin Skotlannin puutteesta, se on toki hyvä, että ainakaan toistaiseksi ei hovijuonittelukuviossa ole väkivallalla (tai väkivallan uhalla) mässäilty samaan malliin kuin ykköskauden nummiseikkailuissa. Toivonkin että viimeisimmässä jaksossa Maryn vastoinkäymiset jäävät yksittäistapaukseksi. Ainahan sitä voi ainakin toivoa!

Mistä tulikin mieleen, että minuun ei valitettavasti tämän kauden huumori ole uponnut aina kovinkaan hyvin. Erityisesti juuri nelosjakson päätöksen koomiseen sävyyn esitetty joukkotappelu tuntui aika tökeröltä jatkeelta sitä edeltäneisiin tapahtumiin ja Maryn kokemuksiin. Tasapainoilu sarjan farssimaisuuksien ja vakavamman draaman välillä ei tunnu aina sujuvan kovinkaan hyvin :neutral:

Johtuu varmaan osin siitä, että en ole lukenut kirjoja enkä siis tunne tarinan kaikkia sivupolkuja ja muuta ylimääräistä höttöä, mutta nelosjaksossa oli jotenkin hyvin vahvasti myös sellainen tunnelma, että juonenkäänne x tapahtuu, jotta juonenkäänne y voisi tapahtua, mistä pääsemmekin juonenkäänteeseen z. Tarina ei mielestäni edennyt niin luontevasti kuin aiemmin. Liian nopea tahti, ehkä.

Ai niin, siitä tykkään minäkin, että Claire on alkanut pohtia tulevaisuutta, ja toivottavasti tosiaan teemaa jatketaan ja aletaan miettiä, mitä historian muuttaminen voisi tarkoittaa. Sekin on myös mielestäni hyvää kehitystä, että Claire on laitettu törmäämään naisen asemaa koskeviin rajoituksiin sen suhteen, mitä hän voi tehdä ja mitä aviomies voi tehdä kapinahankkeiden edistämisessä 1700-luvun seurapiireissä. Välillä aikamatkailutarinoissa tällaiset seikat ohitetaan täysin ja teeskennellään että ainoa muutos ajasta toiseen siirtymisessä on erilainen pukeutumismuoti.

29.06.2016 13:17 #102 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä

Mab kirjoitti: Tarina ei mielestäni edennyt niin luontevasti kuin aiemmin. Liian nopea tahti, ehkä.

Sarja on hyvin uskollinen kirjalle, ja ykkösosaan nähden kakkosessa on todella paljon juonenkäänteitä ja tapahtumia. Ykkösessä ihmeteltiin sitä historiaan siirtymistä ja aikamatkustusta, kakkosessa on paljon enemmän asiaa - joten joo, sama fiilis sarjan kanssa, kakkoskausi tapahtuu ihan liian nopeasti. Jotta kirjasta saa hyvän sarjan, oleellisia juttuja pitäisi minusta rohkeasti jättää pois. Esimerkiksi St. Germain on juu hyvä pahis, mutta tarvitaanko häntä, kun hyvin pian paljastetaan että Randallkin on elossa? Tai Randallin olisi hyvin senkin voinut tappaa lopullisesti ja selittää Frankin perimä jollain muulla. Minusta St. Germainin ja Clairen keskinäistä vihoittelua ei ole näytetty nyt yhtään niin paljon kuin voisi.

Toisaalta sarjassa paneuduttiin kirjaa enemmän 1900-luvun puolen tapahtumiin, mikä on minusta oikein hyvä asia, koska tämä toi kirjaan uutta näkökulmaa ja kiinnostavia kohtauksia Clairen ja Frankin välillä. Odotin, että 1900-lukua näkyisi myös myöhemmissä jaksoissa, mutta ainakaan vielä näin ei ole käynyt - toivottavasti edes kauden lopussa palataan sinne.

Mab kirjoitti: -- nelosjaksossa oli jotenkin hyvin vahvasti myös sellainen tunnelma, että juonenkäänne x tapahtuu, jotta juonenkäänne y voisi tapahtua, mistä pääsemmekin juonenkäänteeseen z.

Gabaldonia on kyllä syytetty kirjoittajanakin siitä, että hahmoille tapahtuu asioita vain siksi, että he voisivat ottaa osaa johonkin toiseen juonenkäänteeseen... Että joo, alkuperäinenkään materiaali ei ehkä ole aina loogisinta mahdollista. :smile: Kirjoissakin on vakavia piirteitä, mutta minusta sarja on ollut paljon synkempi ja dramaattisempi. Tavallaan sopii tämän ajan telkkariin, tavallaan kuitenkin kaipaisin vähän enemmän tuota hupailua mitä skotit järjestävät. Kuten Mabkin sanoi, nyt sarja ei oikein tiedä olisiko sitä vai tätä.

01.07.2016 19:26 #103 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Just kun pääsin valittamasta, että asioita tapahtuu liian nopeasti, niin tuntuu että viime jaksossa ei tapahtunut paljon mitään. Randallin ilmestymisen olisi varmaan pitänyt olla kohauttava hetki, mutta... kun se kerran oli paljastettu etukäteen, että mies on elossa, niin miksi en osannut yhtään yllättyä, että totta kai se tupsahtaa maisemiin.

Clairen kelta-vihreä puku oli kyllä tyylikäs, mutta ei yhdellä puvulla hirveän pitkälle koko jaksoa kannatella.

03.07.2016 18:31 #104 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
^ Jooh, tylsähkö jakso. Odotin koko ajan, että homma etenisi johonkin suuntaan, mutta ne vaan jankkasi ja jankkasi sitä samaa asiaa. Mutta ehkä se tästä...

Jamien hiukset ovat jotenkin takkuiset aina kun ne ovat auki, häiritsee. :D

11.07.2016 12:29 #105 :: rusetti
Outlander - Matkantekijä
Tämä kakkoskausi on ollut jotenkin paljon laimeampi kaikenkaikkiaan. Saattaa vaikuttaa sekin, että ykkösen katsoin putkeen ja tämän viikko kerrallaan.

Kyllä mua riipaisi viime jakson loppu, kun claire eväsi jamielta kaksintaistelunsa. Kuin se niin pysty tekemään :eek:

Laimeudesta huolimatta otti päähän viime viikon tangomarkkinat!! :wink:

11.07.2016 14:26 #106 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Niin tässä on nyt kohta toista viikkoa venattu seuraavaa jaksoa... Minä kun tykkäisin aina katsoa sarjasta kuin sarjasta useamman jakson putkeen tai edes peräkkäisinä päivinä. Pitäisi varmaan ryhtyä katsomaan sarjoja vain Netflixistä, mutta harmi kun tämä brittikama yleensä uppoaa parhaiten.

Lohdutuksena voi katsoa Areenasta Muskettisotureita, Valkoista kuningatarta - tai alkukausia Game of Thronesista.

11.07.2016 20:47 #107 :: rusetti
Outlander - Matkantekijä
Mä juurikin netflixistä tuon ekan kauden katsoin. Onhan se ihan eriä katsoa yhteen soittoon. Sillon se ohjelma saa vallattua samoin kuin kirja. Mulla ainakin hyvän kirjan kanssa käy niin, että kuljen sen kirjan kanssa kaikkialle :grin:

Brittisarjoja löytyy kyllä tuolta netflixistä hyvin... katselin valkoisen kuningattaren juuri. Oli niin kökkö tyhmä se rakkaustarina siinä, kun vertaa tähän! :heart: :heart:

11.07.2016 20:58 #108 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
Mullakin on ollut pieniä ongelmia tämän kakkoskauden kanssa, ei jotenkin nappaa samanlailla mukaan kuin ykköskausi. Voi olla, että odotukset oli liian suuret. Eka jakso oli hyvä, mutta sitten en ole saanut enää revittyä ihan samanlaista intoa sitä seuraaviin jaksoihin.

22.07.2016 14:14 #109 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Olipas tapahtumarikas jakso. Yllättynein olen ehkä siitä, miten tarkasti sarja onnistuu yhä seuraamaan kirjaa, vaikka tässä vaiheessa moni käsikirjoittaja olisi jo varmaan ottanut suurempia erivapauksia - onhan tapahtumia niin paljon. No, Fergus taisi saada pitää kätensä, ehkä ihan hyvä niin.

• Jussi hahmo
  • Jussi
    Arkkivelho

22.07.2016 22:49 #110 :: Jussi
Outlander - Matkantekijä
Tykkäsin kovasti eilisestä jaksosta, se oli kevyesti koko kauden paras ja saattoi jopa olla sarjan paras tähän mennessä. Aiemmissa jaksoissa oli jonkin verran tylsähköä sisältöä, mutta tämän voi antaa anteeksi, sillä kaikessa pohjustettiin Pariisi-juonilinjan loppuhuipennusta. En ole lukenut kirjoja, joten en tiennyt tapahtumia etukäteen.

Ohjelmatietojen juonikuvauksen perusteella ensi viikon jaksossa palataan Skotlantiin. Oli jo aikakin! Minua vähän hämmästytti pitkä Ranskan-seikkailu, sillä koko sarjan "juttu" tuntui olevan skottiympäristö. Isosiskoni lopetti muutama viikko sitten Outlanderin katsomisen kesken, koska hän ei tykännyt Skotlannin hylkäämisestä, eivätkä Pariisin tapahtumat kiinnostaneet häntä samalla lailla.

23.07.2016 02:19 #111 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä

Jussi kirjoitti: Aiemmissa jaksoissa oli jonkin verran tylsähköä sisältöä, mutta tämän voi antaa anteeksi, sillä kaikessa pohjustettiin Pariisi-juonilinjan loppuhuipennusta.

Tämä tuntuu olevan tauti, joka riivaa uskollisesti kirjoja seuraavia sarjoja: kirjan juonia nyt vaan on mahdollista rakentaa pidempään, kun taas yleensä tv-sarjan jakso sinällään on pieni juoni ja jotain tapahtuu/selviää joka jaksossa. Tämän takia en ole ihan varma, kuinka paljon ylipäätään pidän kirjoja orjallisesti seuraavista sarjoista. Onhan se kiva nähdä, miten tarina siirtyy kuvalliseen muotoon, mutta vaatii taitoa käsikirjoittajalta saada myös sarja toimimaan. Nuorempana olin pettynyt, jos sarjassa tai elokuvassa oli muutettu kirjaa liikaa, mutta nykyään melkein jopa toivon sitä... jännä kyllä.

Itse pidin kirjoissa Pariisin juonesta paljon, siinä oli enemmän kokonaisuutta kuin ensimmäisen kirjan aikamatkustelu- ja historiaihmettelyissä. Tv-sarjaksi siirtyneenä se kuitenkin tuntui tylsältä ja laahaavalta: tässä mielessä pidin ensimmäisestä kaudesta enemmän. Nyt lähinnä odottelen, mitä 1900-luvun kohtaukset tuovat tullessaan, niissä kun on näkynyt paljon kirjojen ulkopuolista materiaalia ja tulkintaa, joka sivuutetaan kirjoissa lähinnä henkilöiden mietintöinä jos niinäkään.

24.07.2016 22:36 #112 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
6. jakso oli omassa kiinnostavuudessaan hiukan keskeneräisen oloinen, mutta tämä 7. jakso täydensi sitä minusta hyvin. Tuli kyllä suru puseroon katsellessa Clairen paniikkia lapsesta. Mutta ehdottomasti kiinnostavinta tässä viimeisimmässä jaksossa oli Clairen kanssakäyminen kuninkaan kanssa ja oikeuden jakaminen. Nähtiin korunkin funktio.

Minä olen kyllä pitänyt tästä Pariisi-kaudesta aika paljon ja minua taas sitten hiukan harmittaa se paluu Skotlantiin...

Dyn kirjoitti: Alun pieni vilahdus nykypäivästä oli todella kiinnostava, mutta jäi niin kovin lyhyeksi! Odotan näkeväni Briannan aikuisena, toivottavasti vielä tämän kauden loppupuolella päästään niin pitkälle.

03.08.2016 18:52 #113 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
Viimeisin jakso oli ihan kiinnostava, homma tuntui taas etenevä jonnekin suuntaan kapinan osalta. Minua jäi harmittamaan se, että Clairen ja Jamien paluu ohitettiin vain parilla Clairen kertomalla lauseella. Olisin halunnut nähdä jälleennäkemiskohtauksia, varsinkin C&J sekä Murtaughin.

Muistikuvat kirjasta ovat hatarat, mutta nyt taidettiin tehdä asioita hiukan eri tavalla kuin kirjassa. Mutta viihdyttävää se oli silti. Kylläpä Claire osaa kantaa kaunaa.... Lovat oli hahmona kiinnostava, saatiinpa kunnollista sanailuakin aikaiseksi.

03.08.2016 20:08 #114 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Täytyy kyllä itsekin myöntää, etten hirveästi muista, miten tämä paluuvaihe meni kirjassa - tykkäsin Pariisin osuudesta, ja paluu Skotlantiin tuntui vain luisulta kohti Cullodenia ja tuhoa. Mutta sinällään ihan mukava jakso oli, pidin taas Skotlannista ja ykköskauden fiboista.

08.08.2016 02:00 #115 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Ysijaksossa ehdottomasti parasta oli musiikki! Sinälläänhän jaksossa ei tapahtunut mitään, vaikka Dougalin temppuilun ja Clairen muistojen avulla rakennettiinkin vähän jännitettä - aikamoista tyhjäkäyntiä silti. Mutta se musiikki!

Toivottavasti ensi jakso vie esimerkiksi juonta johonkin suuntaan, jookos.

08.08.2016 20:49 #116 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
Joo, juoni ei oikein edennyt, mutta muuten minusta ihan ok jakso. Rupert! ja Angus! Ja toki tietenkin William Grey.

Olipa tässä jaksossa paljon monologeja... Tykkäsin Clairen takaumista, näki hiukan enemmän sitä, mitä hän teki toisessa maailmansodassa. Tätähän ei tainnut kirjoissa ollakaan.

08.08.2016 22:26 #117 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Nojuu, Grey oli kyllä positiivinen yllätys. Toisaalta hahmo on tärkeä, jos sarja jatkuu vielä useammalle tuotantokaudelle. Tämän takia toivoa sopii. :grin:

Clairen sotamuistoja on kai jonkin verran kirjoissa, mutta ei kai noin spesifisti... Olen tähän asti pitänyt 1900-luvun pätkistä paljon, mutta minusta tämä tämänkertainen tuntui vain jotenkin turhalta. Ehkä, jos sen varaan olisi rakennettu muutakin kuin Clairen paniikkikohtaus, niin sitten. Mutta en tiedä, jostain syystä jäin tällä kertaa noista pätkistä kylmemmäksi kuin ennen.
Muokannut 08.08.2016 22:28 Dyn

24.08.2016 08:40 #118 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
Outlanderin toinen kausi on loppusuoralla. Kaksi viimeisintä jaksoa, jaksot 10 ja 11, ovat olleet ihan ok katsottavaa, mutta jotenkin ovat kuitenkin jättäneet kylmäksi. Toivottavasti kauden kaksi viimeistä jaksoa hiukan parantavat tätä fiilistä.

Vaikka minulla onkin nyt melkoisen huonot muistikuvat kirjan tapahtumista tämän loppuosuuden osalta (olisi pitänyt lukea kirja uudelleen), selviä, mutta pieniä muutoksia on tehty. Ja niin toki pitääkin, jotta kirjan tarinan tuntevat pystyvät myös yllättymään.
Varoitus: Spoiler.

Ilmeisesti 3. kautta on jo aloitettu kuvaamaan ja jossain joku kertoi, että mahdollisesti kolmas kausi tulisi telkkariin hiukan aiemmin kuin mitä on oletettu. Mutta mene ja tiedä

24.08.2016 12:49 #119 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Odotan tällä hetkellä kolmoskautta enemmän kuin kakkosen loppua, haluan nähdä Briannan ja Rogerin aikuisina, sekä kaikki muut onnellisemmat asiat kolmoskirjasta. :grin:

30.08.2016 08:41 #120 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
Viimeisin jakso (12.) oli kyllä tylsä... Se olisi voinut olla dramaattinen tai jopa surullinen jakso, mutta siinä oli liian paljon jahkausta.

Varoitus: Spoiler.

Ehkä ensi jakso on sitten vauhdikkaampi...

Nyt alkaa taas tippua uusia roolitustietoja, kun 3. kautta on alettu kuvaamaan. Lordi John Grey on castattu , kylläpäs tähänkin rooliin on löydetty hyvännäköinen mies. Mutta sellainenhan se taisi kirjoissakin olla?
Muokannut 30.08.2016 08:41 Emelie

Valvojat: RaccoonRasimus