Outlander - Matkantekijä

06.08.2015 23:37 #41

Rasimus kirjoitti: No ihan tosissaan ajatellen on ikävää mutta ei uskomatonta, että sarjan tekijät ovat noin mokanneet.

Joo, eipä tuo nyt tässä 12. osassakaan vielä selvinnyt, ehkä vielä jossain vaiheessa saadaan muutamaa rakkaudentunnustusta suurempaa hulabaloota aiheesta.

Tässä jaksossa tykkäsin eniten menneisyyden seepiaisesta värimaailmasta, jossa kirkkaana erottui vain punainen: takit, veri ja punehtuneet posket. Oikein voimakas ja hieno tehokeino, joka teki jaksosta visuaalisesti kiinnostavan, vaikka ihan hirveästi tapahtumia ei muuten ollutkaan. Jamien ja Jennyn menneisyyden selvittely olisi ehkä ollut kiinnostavaa, jos juonenkulkua ei olisi tuntenut etukäteen. Kirjan lukeneelle vähän tasapaksu jakso.

Mikä on se vanhenemisraja, jossa spoilereiden käyttö voidaan lopettaa luottaen ettei enää pilaa kenenkään katsomiskokemusta?

Jos nyt isot paljastukset jaksatte piilottaa, jos joku lukee ketjua jälkikäteen. Ainakin viimeisin jakso ja tulevat toki, jos minimipanostuksella haluaa mennä.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
07.08.2015 00:11 #42

Spoilerien käyttö voidaan lopettaa siinä vaiheessa, kun sarjalle (tai kirjalle/elokuvalle) on tehty oma ketju. Omasta mielestäni näyttää helvetin typerältä, että jokainen viesti on täynnä spoileritageja, vaikka keskustelu koskee hyvinkin tarkkaan rajattua aihetta. Jos et halua spoilaantua, älä lue ketjua. Yksinkertaista.

Itse en ole sarjaa katsonut, enkä välttämättä aio katsoakaan. En ainakaan lähiaikoina, mutta ehkä joskus aikojen päästä sitten, kun muut kesken olevat sarjat on katsottu loppuun.

I'm just a normal everyday pervert.

07.08.2015 00:22 #43

Nojoo, voit olla ihan oikeassa. Itse yleensä luen spoilerit vaikka en olisi katsonut/lukenut vielä. :D

13.08.2015 23:32 #44

Jakso 13: En suoraan sanottuna muista ihan yksityiskohdalleen, miten nämä tapahtuvat menivät kirjassa, mutta toki niitä on oiottu tv-sarjaan: tällä kertaa ei minusta mitenkään huonosti. Kavala Horrocks istui kuvaan hyvin, ja hänen paluunsa tuttuna henkilönä tuntui ihan loogiselta. Hän on myös henkilö, jonka kavallukset tuntuvat 'oikeutetuilta': mies ilman moraalia, ei vain henkilökohtaista kostoa, kuten kirjassa muistaakseni oli asian laita.

Alan pitää Jennystä. Aiemmissa jaksoissa hän vaikutti turhan erilaiselta mielikuviini verrattuna, mutta nyt hänen ja Clairen suhteen syventyessä hahmo ikään kuin herää eloon. Sen sijaan en ihan ymmärrä, mistä Claire veti tämän 'en ehkä voi tulla raskaaksi' -kortin: ok, ei ole tähän asti tullut, mutta hän ei ole kipuillut asialla yhtään ennen tätä. Tuntuu oudolta, että Jennyn synnytystuskat saavat Clairen haikailemaan omia lapsia...

20.08.2015 22:18 #45

Jakso 14 eli Claire ja Murtagh kiertelemässä pitkin maita ja mantuja: minusta tämä oli kiva ja piristävä jakso, selkeästi vähän irtiotto kirjasta mutta ei suinkaan huonolla tavalla. Välijakso, jonka loppu enteili toiminnan keskittyvän sitten siihen seuraavaan, joten sitä jään tässä nyt sitten odottelemaan. Clairen esiintyminen housuissa pisti miettimään, olisiko tämä saanut ihan niin hyvän vastaanoton kuitenkaan oikealla 1700-luvulla: ainakin sarjassa naisilla keskimäärin on hyvin runsaasti hameenhelmaa ympärillään. Mutta ehkä kurositeettina ja outona esiintyjänä olisi mennyt läpi...

21.08.2015 07:42 #46

^ Jaksossa 14 oli oma fiiliksensä, mutta minulle se jäi hiukan latteaksi. Mutta olihan se hauska katsella Clairen ja Murtaghin välistä kanssakäymistä.

Hauska yksityiskohta jaksosta: Clairen näyttelijällä Caitriona Balfella on tapana lauleskella kuvaustauoilla ja joku päätti sitten, että laitetaanpa Clairekin laulamaan sarjassa. Caitriona ei ollut ihan vakuuttunut tästä ideasta. :p

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
21.08.2015 08:42 #47

Dyn kirjoitti: Clairen esiintyminen housuissa pisti miettimään, olisiko tämä saanut ihan niin hyvän vastaanoton kuitenkaan oikealla 1700-luvulla

Jaa-a... Wikipedian artikkelin (kohta Actors - First actresses) mukaan ei kuitenkaan historiallisesti niin kauhean virheellistä. Jälleen kerran, minkä takia sarjasta pidänkin. Paheksujia varmaan oli, vaikka uudesta itsensä läpilyöneestä muoti-ilmiöstä (?) olikin kyse, mutta heihin jakso ei keskittynyt eikä näyttänyt.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

23.08.2015 13:13 #48

Kiitos Rasimus linkistä, tuo auttoi taustoittamaan historiaa. Olisi ne paheksujat silti voinut näyttää. :wink:

28.08.2015 00:30 #49

15. jakso eli Jamie vankilassa. Olipahan jännä jakso. Tapahtumat etenivät enemmän kuin edellisessä, mutta saivat kuitenkin kaipaamaan yhtenäisempää tarinaa jakson sisälle. Viime jaksossa piti etsiä tietoa Jamiesta, ja sitä lopulta saatiin. Nyt yritetään vapauttaa Jamie, mutta homma jatkuu loppuun asti ja päättyy vielä melkoiseen cliffhangeriin. Okei, saa pohjustaa kauden päätösjaksoa, mutta silti minusta tässä olisi voinut olla jotain vähän enemmän.

Missasin osan telkkarista, joten katsoin sen Areenasta, ja täytyy kyllä sanoa, että tietokoneen ruudulta ja tuolla kuvanlaadulla kohtaukset olivat enimmäkseen aivan liian pimeitä. Lavasteet vaikuttivat ihan hienoilta, mutta yksityiskohtia ei erottanut kaikesta pimeydestä.

Väkivaltainen jakso, joskin perustellusta syystä. Tosin aina alkaa hirttämistouhut yököttää, ja varsinkin ne poloiset, jotka eivät ihan heti kuolleet, vaan jäivät sätkimään... Ei kevyttä katseltavaa tämä.

01.09.2015 23:42 #50

Tällä viikolla loppuu ykköskausi YLEllä. Onkohan mitään arvailuja, koska kakkoskausi mahtaisi olla valmis? Sen ostoa Suomen telkkariin en ehkä jaksa odottaa. :)

02.09.2015 12:49 #51

Jossain mainittiin, että kolmen jakson verran olisi toista kautta nyt jo kuvattu. Mutta tämä oli joskus kesällä, joten voi olla mahdollista, että materiaalia on jo enemmänkin. :) Minä toivoisin, että uusi kausi saataisiin ulos jo ensi keväänä (eikä vasta syksyllä).

Diana Gabaldon käsikirjoittaa yhden jakson toiselle kaudelle , ilmeisesti 11. jakson (kaudessa on 13 jaksoa, yay! Pelkäsin jaksojen määrän laskevan enemmänkin).

Jokunen keskeinen hahmo tulevalle kaudelle on vielä castaamatta, joten kovin lähellä kuvausten päättymistä ei olla.

Viimeksi muokattu: 02.09.2015 12:51 : Emelie.

04.09.2015 15:39 #52

Oli kyllä hyvä lopetus. Asiat tosiaan menivät hiukan eri tavalla kuin kirjassa, mutta en pettynyt lainkaan, päinvastoin pidin muutoksista kirjan jossain määrin epäloogisiinkin tapahtumiin. Clairen näkökulma mutta Jamien muistot toimivat minusta hyvin, jakso oli voimakas ja ajoittain ehkä vähän turhankin väkivaltainen, mutta mielestäni kaiken kaikkiaan sarjan arvoinen päätös. Alkuosien haahuilusta ei ollut enää tietoakaan, vaan kaikki oli todella intensiivistä. Jään innolla odottamaan seuraavaa kautta.

Viimeksi muokattu: 04.09.2015 15:40 : Dyn.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
06.09.2015 03:08 #53

Tykkäsin tv-sarjasta huomattavasti enemmän kuin kirjasta. Viimeinen jakso oli todella rankkaa katsottavaa. Onko koko sarjan ajan jätetty suomentamatta gaelin kieliset osuudet, kuten tämän viimeisen jakson aikana?! Typerää, kun Jamie molottaa jotain toisen tyypin kanssa pitkät pätkät ja sanaakaan ei suomenneta. Ilmeisesti ei mitään tärkeää sanottu.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

06.09.2015 10:30 #54

Niin kuin aiemmin jo totesin, en pitänyt lopetusjaksosta ekalla katselukerralla, koska muutama juttu joita toivoin näkeväni ei ollut siinä. Mutta jo heti toisella katselukerralla pidin jaksosta enemmän ja nyt olen sitä mieltä, että se oli hyvä lopetusjakso. Jaksoon ei oltu ympätty liikaa juttuja, jolloin Jamien kokemukset olivat tosissaan keskiössä.

Scartti kirjoitti: Onko koko sarjan ajan jätetty suomentamatta gaelin kieliset osuudet, kuten tämän viimeisen jakson aikana?! Typerää, kun Jamie molottaa jotain toisen tyypin kanssa pitkät pätkät ja sanaakaan ei suomenneta. Ilmeisesti ei mitään tärkeää sanottu.

Eipä niitä oltu englanniksikaan käännetty. Fanikäännös tuosta pätkästä on olemassa, mutta eipä sen keskustelun sisältö ollut sinänsä tärkeää. Minä kyllä pidin siitä kohtauksesta, varsinkin kun joutui katsojana puhuttua ymmärtämättä kiinnittämään paljon enemmän huomiota ilmeisiin, eleisiin ja äänenpainoihin. Kyllä se viesti tuli selväksi, että mitä siinä keskusteltiin vaikkein puhuttua ymmärtänyt.

Pidin valtavasti koko sarjasta ja odotan seuraavaa kautta innolla.

Viimeksi muokattu: 06.09.2015 10:31 : Emelie.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
06.09.2015 17:18 #55

Ideanahan gaelin kielen kääntämättömyydelle oli ilmeisesti katsojan asettaminen Clairen asemaan - eipä hänkään gaelia osaa ja silloin kun sitä puhuttiin, niin asian sisältö pitää parhaansa mukaan tulkita tilanteen, äänensävyn, ilmeiden ja eleiden avulla. Minusta hyvä idea.

Seurasin sarjaa siis minäkin koko tuotantokauden, mutta en aio katsoa enempää. En ollut aivan vakuuttunut parista ensimmäisestä jaksosta, mutta sitten lämpenin jonkun verran. Tarina eteni kivasti, skottiklaanien tavat ja ajan politikointi olivat mielenkiintoisia, maisemat kauniita ja Jamiestakin kuoriutui yllättävän sympaattisen oloinen kaveri. Eikä mua pieni romanttinen hömppä koskaan suuremmin haittaa.

Mutta sitten suurin piirtein Clairen ja Jamien hääjakson tienoilla sarjan taso alkoi laskea mielestäni selvästi. Juoni muuttui jotenkin haahuilevammaksi, kaiken aikaa oli väkivallan uhkaa tai väkivaltaa, toinen pääparista jäi kiinni & toisen piti pelastaa hänet ja niin edelleen. Sarjan romanttinen puolikin jäi loppukaudella kovin pinnalliseksi. Tuotantokauden alkupuolella pidin nimenomaisesti siitä, että Clairen ja Jamien kiintymys toisiaan kohtaan heräsi pikkuhiljaa ja Clairella oli ristiriitaisia tunteita Frankin takia. Mutta sitten yhtäkkiä Frank unohtui täysin ja Clairesta ja Jamiesta tuli ikään kuin eeppisimmät rakastavaiset ikinä. Muuten kauden loppupuoliskoa olisi ehkä voinut katsoa sellaisena aikamatkailuhömppäromanssina ja tunkea samalla naamaansa suklaata, mutta etenkin näistä parista viimeisestä jaksosta teki yli-innokas väkivallalla mässäily pelkästään masentavaa ja pitkäveteistä katsottavaa.

Jäi vähän sellainen fiilis, etteivät tekijät osanneet päättää, tekisivätkö vakavasti otettavaa historiallista draamaa, romanttista aikamatkailua vai pyrkisivätkö jättämään Game of Thronesinkin hopealle sadististen hahmojen urotekojen tunnollisella esittelyllä.

Jeh. Taidan vähän poiketa täällä sarjan katsojien yleisestä linjasta :tongue:

06.09.2015 21:14 #56

Mab kirjoitti: Mutta sitten yhtäkkiä Frank unohtui täysin ja Clairesta ja Jamiesta tuli ikään kuin eeppisimmät rakastavaiset ikinä.

Kuten olen aiemminkin tässä ketjussa kommentoinut, minua tämä häiritsi todella pahasti. Kirjassa Frankin jättämistä motivoitiin sillä, että Frankin vihjailtiin pettäneen Clairea sodan aikana, Frank piikittelee välillä Clairea tämän kasviharrastuksesta (ja piti sitä vähemmän älykkäänä kuin omaa historiahöpinäänsä) ja jätti muutenkin Clairen ulkopuolelle. Lisäksi heidän seksielämänsähän nimenomaan ei toiminut, minkä takia Clairen kiihkeyttä Jamien kanssa päästiin sitten myöhemmin oikein korostamaan.

Nyt tv-sarjassa Frank oli kiltti ja vaimostaan huolestunut aviomies, jonka kanssa seksikin sujui, eikä Jamien kanssa touhuilu juurikaan edes piristänyt Clairen naisellisia avuja. Loppupuolen juonenkäänteet jättivät koko pariskunnan henkisen tason muutenkin varjoonsa. Clairen valintaa olla palaamatta omaan aikaansa ei kunnolla perusteltu missään vaiheessa, paitsi tietysti nyt tässä lopussa sitten todetaan, että pariskunta on erottamaton.

Mab kirjoitti: Mutta sitten suurin piirtein Clairen ja Jamien hääjakson tienoilla sarjan taso alkoi laskea mielestäni selvästi.

Minua taas ärsytti tätä jaksoa ennen Clairen yksinpuhelu. Häiden jälkeen Jamiekin hyppäsi näkökulmahenkilöksi ja muutenkin lähentyi henkilönä, joten minusta taas hääjakso oli käänne parempaan. :tongue:

Emelie kirjoitti: Jaksoon ei oltu ympätty liikaa juttuja, jolloin Jamien kokemukset olivat tosissaan keskiössä.

Sama homma. Minusta kirjan loppu oli alunperinkin hiukan sekava, ja pidin tavasta, jolla hommasta selviydyttiin ns. kunnialla. Henkisen väkivallan kuvaus tuntui pahemmalta kuin fyysisen, mikä sai katsojan voimaan pahoin aivan uudella tasolla. Mutta en pane pahakseni, sillä minusta jakso toimii nyt sellaisena lopullisen rankkana kokemuksena, mikä saa Jamien ja Clairen sitoutumaan vielä vahvemmin toisiinsa. Jos kirjan tai tv-kässärin kirjottaisi uudestaan, Claire pitäisi laittaa valinnan eteen vasta nyt: palatako vai jäädä. Nyt palaamatta jättäminen tuntuisi loogisemmalta. :tongue:

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Outlander - Matkantekijä
07.09.2015 21:26 #57

Nojoo, sinänsä mua ei ajatus Frankin muuttamisesta sympaattisemmaksi haittaa, koska se olisi voinut tuoda särmää kolmiodraamaan ja tehdä Clairen hahmosta moniulotteisemman. Niin ikään olisi varmaan Randallin suvunkin kannalta mielenkiintoisempi veto, että sen tunnetuimmat jäsenet eivät molemmat olisi jonkin sortin niljakkeita. Mutta höhläähän se on olettaa, että keskeistä hahmoa voi käydä muuttelemaan ilman että muuttaa samalla juontakin uutta lähestymistapaa vastaavaksi.

Hah, totta tuo Clairen monologien väheneminen sarjan edetessä! En tainnut oikeastaan edes huomata sitä, joten ehkä ne yksinpuhelut eivät häirinneetkään mua niin paljon kuin aluksi kuvittelin :tongue:

07.09.2015 21:31 #58

Randalleista vielä (laitan spoilerin, koska koskee vikan jakson loppua):

08.09.2015 07:46 #59

Dyn kirjoitti: Randalleista vielä (laitan spoilerin, koska koskee vikan jakson loppua):

Minusta yksin tämän sarjan hyvistä puolista on ollut, että se ainakin osittain haastaa katsojan. Sarjassa on toki juoniaukkoja ja minun on helppo ohittaa ne, koska olen lukenut kirjan ja tiedän tarinan pääpuitteet (sarjaahan on yritetty tehdä siten, että se antaisi mahdollisimman paljon sekä kirjan lukeneille että lukemattomille; ei kovin helppo tehtävä.) Minua hiukan hämmästyttää se, että kirjoissa asioita sallitaan pysyvän piilossa ja sellaisina, että ne voidaan halutessaan lukea rivien välistä, mutta tv:ssä (ja elokuvissa) kaikki pitää kertoa auki. Otetaan annettuna. Outoa.

Viimeksi muokattu: 08.09.2015 07:47 : Emelie.

08.09.2015 11:23 #60

Vastaus Emelielle ja kakkoskirjaan spoileri: