31.03.2016 07:56 #81 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
^ Onpas upeita pukuja! Toinen kausi näyttää selvästi värikkäämmältä kuin ensimmäinen.

Ja kylläpä onkin tosi outoa kuulla Sam Heughanin puhuvan englantia ilman skottiaksenttia. :D
Muokannut 31.03.2016 07:56 Emelie

05.04.2016 21:43 #82 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Tätä pitkää traileria ei kai ole vielä linkattu?

27.05.2016 14:45 #83 :: Dyn
Uudet jaksot tulevat YLElle 2.6. eli viikon päästä! Muistakaa katsoa. :smile:

02.06.2016 07:22 #84 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
Outlander-sarja saa (ainakin) vielä kaksi kautta.

Mahtava uutinen, vaikken olekaan vielä toista kautta katsonut yhtään jaksoa. :p Tänään taitaa tulla toisen kauden eka osa Suomen telkkarista. Olen hiukan odotellut tätä uusien kausien ilmoitusta, koska se vaikuttaa siihen, miten suhtaudun tähän uusimpaan kauteen.

03.06.2016 02:39 #85 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Olipas jännä eka jakso! Laitan spoilereihin, jos joku haluaa vielä yllättyä...

Varoitus: Spoiler.

On myös hauskaa, että Ranskassa sarjan hahmot vaikuttavat siis oikeasti puhuvan ranskaa!
Muokannut 03.06.2016 02:40 Dyn

06.06.2016 09:14 #86 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
Olipa epätasainen aloitusjakso. Laitanpa minäkin ajatukseni spoiler-tagien sisään, niin voin vapaammin hämmästellä.

Varoitus: Spoiler.

Btw, sarjan tunnusmusiikki/aloitus on hieman muuttunut, nyt siinä on lopussa ranskankielinen osuus. Hauska yksityiskohta.

10.06.2016 04:32 #87 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Tokasta jaksosta tuli jo fiilis, että homma pääsee vauhtiin! Hyvä näin. Uusia hahmoja tuli paljon, mutta toisaalta tämän jälkeen hahmot suurinpiirtein onkin esitelty, joten sinällään ymmärrettävää, että esittelyt hoidettiin tässä pois alta.

Erityisesti minua ilahdutti, että velipoika Randall on mukana kuvioissa, koska kirjoissa hän on minusta hyvä hahmo, kaikin puolin ilkeän isoveljensä vastakohta. Kaarle-prinssi oli sen sijaan pettymys, nysveröäkin nysverömpi... vaikea kuvitella häntä vetämässä minkäänlaisia sotajoukkoja. Ok, hahmon kuuluukin olla nössö, mutta minusta paremminkin naiivi kuin tuollainen... kakara. Mutta ehkä Kaarlen ja Jaimen erilaisuudesta saa vielä huumoria irti.

Hovin myötä myös hienoja pukuja tuli lisää, kieltämättä komeita. Clairen punaista pukua odotin, ja olihan se hieno - ja avara. :cheesy:

edit// Ai niin, ja karvojenpoistokohtaus oli näkemisen arvoinen, plussat siitä vielä.
Muokannut 10.06.2016 13:33 Dyn

13.06.2016 13:30 #88 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
Roolitukset ja(/tai) hahmojen kirjoitus (näiden kahden jakson perusteella) ovat minusta onnistuneet hyvin tällä kaudella. Jokainen merkittävä hahmo tuntuu olevan oma persoonansa olematta kuitenkaan karikatyyri mistään.

Mestari Raymond oli jopa ällistyttävän hyvin osattu castata ulkonäkönsä puolesta, melkolailla tuollaisena minä olen hänet kuvitellutkin. Ja hänen kauppansa oli mielenkiintoinen. Minua hiukan harmittaa, että tätä tarinan juonnetta ei seurattu tämän enempää. Auttoiko rohdot Jamien painajaisiin? Louise oli myös mahtava hahmo, hän oli mainio vastakappale kaurismaiselle, vakavalle Marylle.

Tämä toinen jakso oli aika kepeä tunnelmainen, toivottavasti tällä samalla fiiliksellä mennään vielä hetki.

17.06.2016 14:27 #89 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Louise ja mestari Raymond ovat varmaan munkin suosikkihahmojen kärkipäässä tällä kaudella. Hyvin castattuja, persoonallisesti näyteltyjä hahmoja. Pidin kolmosjaksossa myös sairaalaan abbedissa Hildegardesta, joka vakavuudellaan ja samalla pienellä huumorin pilkkeellä vastasi minusta hyvin kirjan hahmoa.

Kohtaukset Hildegarden kanssa toivat myös taas pieniä muistutuksia siitä, että Claire tosiaan on 1900-luvulta ja tietää yllättävän paljonkin asioista, kuten sairauksista ja siitä, kenen nimi jää historiankirjoihin elämään. Minusta nämä ovat tärkeitä huomioita, kun Claire nyt kuitenkin elää 1700-luvun maailmassa muuten niin sujuvasti.

18.06.2016 20:12 #90 :: rusetti
Outlander - Matkantekijä
Tarvi ihan tämän kysymyksen takia rekisteröityäkin tänne:D Aloitin tuossa tiistaina sarjan ykköskauden ja katselin sen läpi kolmessa päivässä. Tarina lumosi siis ihan totaalisesti! Kirjat täytyy etsiä käsiin ihan ehdottomasti...

Minulta jäi kuitenkin kakkoskauden eka jakso välistä, kun ei sitä areenasta enää löytynyt:( Ahneuksissa katsoin kuitenkin kakkos ja kolmosjakson... Mieltä jäi nyt kuitenkin kaihertamaan tuo ykkösjakso, oliko claire siis raskaana siellä tulevaisuudessakin? palasiko se sen laivamatkan aikana 40-luvulle? Ei ymmärrä:D

18.06.2016 20:33 #91 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä

rusetti kirjoitti: Mieltä jäi nyt kuitenkin kaihertamaan tuo ykkösjakso, oliko claire siis raskaana siellä tulevaisuudessakin? palasiko se sen laivamatkan aikana 40-luvulle? Ei ymmärrä:D

Claire on raskaana tulevaisuudessa, kyllä, tämä paljastetaan ensimmäisessä jaksossa. Jakso käsitteli lähinnä Frankin ja Clairen reaktioita Clairen paluuseen ja lapseen, ja Frankin päätöstä muuttaa vaimonsa ja tulevan lapsen kanssa Bostoniin, josta hänelle on tarjottu virkaa.

Laitan seuraavan spoilereihin, koska spoilaa kirjoja ja tulevia jaksoja:

Muokannut 18.06.2016 20:36 Dyn

18.06.2016 21:02 #92 :: rusetti
Outlander - Matkantekijä
Kiitos vastauksesta... ilmankos olin ihan pihalla

18.06.2016 21:16 #93 :: rusetti
Outlander - Matkantekijä
Nyt heräsi kyllä niin monta jatkokysymystä, että taitaa tulla kirjastoretki :smile:
Sarja on mielestäni tehty todella upeasti ja ennenkaikkea näyttelijät ovat vakuuttavia! Jaimien ja Clairen kemia on käsinkosketeltavaa :wub:
Muokannut 18.06.2016 21:18 rusetti

18.06.2016 22:36 #94 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Kirjat on kyllä hyviä, joten suosittelen. :grin:

21.06.2016 08:32 #95 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä

Dyn kirjoitti: Kohtaukset Hildegarden kanssa toivat myös taas pieniä muistutuksia siitä, että Claire tosiaan on 1900-luvulta ja tietää yllättävän paljonkin asioista, kuten sairauksista

Vaikka tv-sarjasta valtavasti pidänkin, suurin miinus siinä on se, että se ei tuo Clairen parantajan taitoja mukaan niin vahvasti kuin mitä ne ovat kirjoissa mukana. Sarjaa katsoessa voi helposti unohtaa, että Claire on parantaja, ja se on harmi. Toki kirjassa se on jossain määrin helpompaa kuljettaa mukana tätä seikkaa, kun kirjat ovat aika pitkälti kirjoitettu Clairen näkökulmasta ja tämän päänsisäisiin ajatuksiin pääsee paremmin käsiksi.

Kolmas jakso kuljetti taas juonta hyvin eteenpäin, muistuteltiin Clairen vihamiehistä ja ystävistä, sekä esiteltiin abbedissa Hildegarde. Mahtava hahmo, johon on taas osattu castata hyvin.

21.06.2016 10:54 #96 :: Rasimus
Outlander - Matkantekijä

Emelie kirjoitti: suurin miinus siinä on se, että se ei tuo Clairen parantajan taitoja mukaan niin vahvasti kuin mitä ne ovat kirjoissa mukana. Sarjaa katsoessa voi helposti unohtaa, että Claire on parantaja, ja se on harmi.

Pilailetko sä? Vielä enemmän tuota, niin sarja pitäisi uudelleen nimetä "Tohtori tuli uuden ajan alkuun"... :grin:

21.06.2016 12:20 #97 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Minustakin (kirja)sarjan yksi keskeinen teema on siinä, että Claire parantaa. Myöhemmin kirjoissa hän tekee kokeita penisilliinillä ja toteuttaa muutaman melko rohkean leikkauksen 1700-luvun välineillä. Toki kahden ensimmäisen kirjan (ja kauden) aikana hänen tietämyksensä rajoittuu kokemuksiin hoitajana maailmansodassa ja kiinnostuksesta yrtteihin, mutta varsinkin myöhemmin tämä puoli on niin iso osa Clairen persoonaa, joten sitä on minusta hankala ohittaa. Joten kyllä, kallistun olemaan enemmän samaa mieltä Emelien kanssa. Erityisesti jos sarja näyttää, että Claire hoitaa vain Jamieta tämän haavoittuessa, hänen oma kutsumuksensa lääkärinä jää piiloon.

Muokannut 21.06.2016 12:22 Dyn

21.06.2016 17:25 #98 :: Rasimus
Outlander - Matkantekijä
Kirjoja lukemattomana en oikein osaa asettaa teemoina noita kontrastiin saatika kaivata jotain, joten olen sarjaa seuratessa onnellisemmassa asemassa kun en tiedä mitä menetän :smirk:

Pelkästään sarjan varassa sanoisin, että asia on kyllä tehty selväksi ja teemana se on ollut tasapainossa rakkaustarinan ja skottien kapinahankkeiden kanssa. Tasapainopuolessa valitan vain että Frank jäi pahasti paitsioon ja kontrastia (tai yhtäläisyyksiä, gasp) esi-isäänsä ei rakennettu niin paljoa kuin olisin suonut.

No joo... Nyt toisen tuotantokauden myötä näyttäisi tuo parannusteema alkavan vain korostumaan. Ekassa jaksossa laivaepisodi ja kolmannessa oltiinkin jo vapaaehtoistyössä sairaalassa, apteekkarin kanssa jutusteluista puhumattakaan.
Muokannut 21.06.2016 17:41 Rasimus

28.06.2016 12:12 #99 :: Dyn
Outlander - Matkantekijä
Onko kellään muulla fiilis, että sarjassa olisi voitu edes pikkaisen pohtia sitä, voiko historiaa edes muuttaa? Clareilla tuntuu olevan kovin vahva visio, että jos hän voi estää Kaarlen kapinan, niin voi historian puitteissa tehdä - samoin hän tuntuu olevan aidosti huolissaan Frankin kohtalosta. Sen sijaan pohdinta siitä, voiko tapahtumien kulkuun vaikuttaa, tuntuu puuttuvan?

Viimeisimmästä jaksosta ei suurempaa sanottavaa, hahmoja kuljetettiin lähinnä yhteen ja noh, eipä mitään erityistä jäänyt mieleen. Hienoja pukuja edelleen.

28.06.2016 13:34 #100 :: Emelie
Outlander - Matkantekijä
Olin juuri tulossa itse kommentoimaan, että mukavasti Clairen huoli Frankista ja tämän tulevaisuudesta on huomioitu, mutta miksi he eivät ole missään vaiheessa pysähtyneet miettimään, että mitä historian muuttaminen tarkoittaa, miten se vaikuttaa tulevaisuuteen ja voiko niin edes tehdä. Eli joo, mä kaipaisin sitä pohdintaa.

Neljäs jakso oli perushyvä. Oleellisia juttuja tapahtui, mutta mitään sen ihmeellisempää tästä jaksosta ei pysty sanomaan.

Valvojat: RaccoonRasimus