The Expanse

tuonTaa
Salamatkustaja
tuonTaa loi aiheen: Uusi scifisarja
14.11.2016 14:23 #1

Tämä tuli tosiaan näkyviin Suomessakin muutama viikko sitten. Astetta vakavampaa tieteisfiktiota. Saanut paljon kehuja maailmalla. Joskos avaruudenkin ystävillä alettaisiin saada laatufiktiota.

www.elitisti.net/arvostelu/2016/11/00370...terry_mcdonough.html

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Uusi scifisarja
14.11.2016 18:11 #2

Vähän yritystä näihin aloitusviesteihin, kiitos. Siirsin aiheen oikealle alueelle ja laitoin sarjan nimen otsikkoon.

I'm just a normal everyday pervert.

16.11.2016 13:48 #3

Erittäin onnistunut sarja ainakin ekan tuotantokauden perusteella. Tulee hieman flashbackeja Babylon5 ja ihan positiivisella tavalla. Hahmot mielenkiintoisia ja juoni on osattu tehdä riittävän monimutkaiseksi ja haastavaksi, jotta mielenkiinto säilyy yllä, mutta katsoja ei tipahda kokonaan pois kelkasta. Eka tuotantokausi parani vain loppua kohden ja jäi sellaiseen kohtaan, että jään odottamaan mielenkiinnolla tokaa tuotantokautta.

Jos satut omistamaan Netflix tunnarit niin ehdottomasti kannattaa tää sarja katsoa ja jos et, niin tämän ja Stranger Things sarjan takia itse hankkisin jo heti tunnarit ;)

Luonnossa on lakeja, muttei sääntöjä

Viimeksi muokattu: 16.11.2016 14:51 : Darkki.

tuonTaa
Salamatkustaja
tuonTaa vastasi aiheeseen: Uusi scifisarja
18.11.2016 01:52 #4

Jep. Ja paljon hienoja yksityiskohtia saatu mukaan, tuli ainakin itellä pitkästä aikaa vähän sense-of-wonder -fiilistä, kun ollaan jossain aurinkokunnan laitamilla tuntemattomien asioiden äärellä. Jännä nähdä mihin suuntaan kakkoskausi lähtee kehittymään, sen verran paljon jäi vielä tarina auki.

18.11.2016 11:53 #5

Tähän liittyen hyvä artikkeli sarjasta myös Hesaris - nyt.fi/a1479436701141

18.11.2016 17:55 #6

Juu hyvä on, mutta väillä tuli ikävä trekkimäisiä loppuunvietyjä juonikuviota. Tässä jonkinlaista ratkaisua joutuu odottamaan kakkoskaudelle, ainakin kirjojen perusteella. Joudun luultavasti toiminaan kun Tulen ja jään laulun kanssa. Eli seuraan tv-sarjaa ja jätän loput kirjat lukematta, töksähti nimittäin jo kolmoskirjaan. (kirkon parisuhdeneuvojan seikkailut avaruudessa eivät napanneet...)

25.11.2016 14:20 #7

Kakkoskauden traileri:
(Joutuu vain hiukan odottamaan ennen kuin on suomiflixissä... ~vuosi+½)

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Uusi scifisarja
26.11.2016 19:42 #8

HVM kirjoitti: (Joutuu vain hiukan odottamaan ennen kuin on suomiflixissä... ~vuosi+½)

HVM kirjoitti: Eli seuraan tv-sarjaa ja jätän loput kirjat lukematta, töksähti nimittäin jo kolmoskirjaan. (kirkon parisuhdeneuvojan seikkailut avaruudessa eivät napanneet...)

Itse lopetin Veronica Rothin Outolintu-sarjan lukemisen kesken ja seuraan tarinan loppuun elokuvissa. Jos siis viimeinen filmi joskus kuvataan.

Viimeksi muokattu: 26.11.2016 19:44 : Jussi.

Alkemisti
Kaartilainen
Alkemisti vastasi aiheeseen: Uusi scifisarja
26.11.2016 22:28 #9

The Expanse on ihan hyvä sarja, ja aion epäilemättä katsoa toisenkin kauden, mutta samantyyppinen Dark Matter on paljon parempi.

26.11.2016 23:27 #10

Jussi kirjoitti: Ymmärtääkseni kakkoskauden jaksojen pitäisi tulla suomiflixiin jenkkitahtiin. Netflix hankki syksyllä The Expansen oikeudet Yhdysvaltain ulkopuolella.

Jussi kirjoitti: Kiinnostavaa. En ole itse lukenut, mutta kolmas kirja Abaddon's Gate voitti vuonna 2014 parhaan scifiromaanin Locus-palkinnon. Kommenteista olen saanut sen kuvan, että kirjasarjan taso nousee (lähes) jatkuvasti.

Ähä niin kuin kaikissa kirjasarjoissa, tahtoo taso tippua jatko-osien myötä. En tosin ole lukenut kirjaa vieläkään loppuun, että voihan tuo vielä yllättää. Pikkukonnat ja kätyrit on kirjoitettu ykkös ja kakkoskirjoissa* mainosti, sen sijaan salaliiton taustalla olevat pääkonnat ovat niin yksiulotteisia, ettei niitä voi kutsua edes karikatyyreiksi. Samoin kaikki ihmissuhde soopa on joskus melko kornia. En tosin erota milloin kirjailija vaihtuu (James S. A. Corey on Daniel Abrahamin and Ty Franckin pseudonyymi). Että jos nämä korjaantuu seuraavissa kirjoissa niin hyvä. Ja hyvät näyttelijät korjaavat ongelmat elokuvissa/tv:ssä :)

Dark Matter; Makunsa kullakin sano kissa... ;)

* 1. Leviathan Wakes (eli Kiero-Turso nousoo)
..2. Caliban's War (eli Rujo ja Mualimoitten palo)
..3. Abaddon's {spoiler} (eli Avaruuspirulaisten {Poistettu juonipaljastusten pelosta})

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Uusi scifisarja
27.11.2016 11:32 #11

HVM kirjoitti: Juu niin se hankki myös kaikkiin Trekkisarjoihin mutta vain DS9 napottaa katsottavana... Kaapelikanavien sisältö näyttää tulevan aikamoisella viiveellä ja vain Netflixin omat tuotannot ilmestyvät jakso kerrallaan. Mutta toivottavasti tilanne on nyt eri. Vaikka Syfyä (v*ttu tuota nimeä) ei taida Suomessa saada kanavapakettiin, niin taitaa se kumminkin olla tarjolla Briteissä ja Keski-Euroopassa.

The Expansea ei näytetty Syfy-kanavilla Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Esimerkiksi Britanniassa avauskausi tuli katsottavaksi vasta nyt marraskuun alussa, kun se ilmaantui Netflixiin. Sitä ennen sarjaa ei voinut laillisesti saarivaltiossa seurata, mistä Wertzone-blogi kirjoitti useasti. Siitä huolimatta, että briteillä on oma Syfy-kanava.

Luin jostain, että kakkoskauden jaksojen pitäisi ilmaantua keväällä Netflixiin 24 tunnin sisällä ensiesityksestä Syfyllä. Kyseessä on siis muu maailma Yhdysvaltain ulkopuolella, sillä Amerikan Flixistä Expansea ei löydy (ei ole oikeuksia). Kyllähän Suomessakin Netflix näyttää joitakin sarjoja, jotka eivät ole sen omia, jenkkitahtiin. Esimerkiksi CW-kanavan Legends of Tomorrow'ta tällä hetkellä. Trekkien kanssa ei ole varmaan niin kiirettä, koska kyseessä ovat vanhat sarjat, vaikka oikeudet kaikkiin on hankittu. Ensi toukokuussa alkavan Star Trek: Discoveryn pitäisi sitten tulla Amerikan tahtiin Netflixissä Yhdysvaltain ulkopuolella.

Minulta löytyy hyllystä James S.A. Coreyn sarjan kolme ensimmäistä osaa, ja aion lukea Leviathan Wakesin ennen tv-sovituksen ekan kauden tsekkaamista. Minusta kirjasarjat yleisesti ottaen parantuvat ensimmäisen osan jälkeen, vaikka poikkeuksia toki on (kuten Outolintu). Mutta tämä keskustelu kuuluisi Kirjaston puolelle...

16.12.2016 19:32 #12

Ex-myytin murtaja Adam Savage haastattelee kirjailijoita/sarjan käsikirjoittajia, Daniel Abrahamia ja Ty Franckia sarjan lavasteissa (saattaa sisältää spoilereita ykköskaudelle)

Tested: Adam Savage Interviews the Creators of The Expanse!

23.12.2016 17:20 #13

Koko video haastatteluista SyFyn omalla youtubekanavalla:
Mainosvideo rikkinäisellä ääniraidalla.

Viimeksi muokattu: 23.12.2016 18:58 : HVM.

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Uusi scifisarja
26.12.2016 15:06 #14

Mä katoin kaksi jaksoa enkä jaksanut innostua. Pitäisikö vielä antaa mahdollisuus? Kirjojakaan en ole lukenut.

26.12.2016 20:24 #15

Toisin kuin muissa sci-fi sarjoissa The Expansessa ei juuri ole laadullista vaihtelua jaksojen välillä. Eli jos tyyli ei nappaa niin ei. Totta kai sitten varsinainen juonikaari aukeaa vasta koko kauden aikana.

01.02.2017 11:16 #16

Jussi kirjoitti: ...Luin jostain, että kakkoskauden jaksojen pitäisi ilmaantua keväällä Netflixiin 24 tunnin sisällä ensiesityksestä Syfyllä...

Expanse ei ilmesty Netflixiin SyFyn tahdissa vaan 2.kausi tulee aikaisintaan huhti -toukokuun aikana yhdellä kertaa katsottavaksi.

whats-on-netflix.com/the-expanse

01.02.2017 11:52 #17

Linkataan tänne nyt myös enkkupuolen kirjan tiedot, johon tämä sarjan eka tuotantokausi perustuu:
Leviathan Wakes (The Expanse, #1) - James S. A. Corey

19.04.2017 19:34 #18

Huhun mukaan Netflix julkaisee 2. kauden aikaisintaan kun se on dubattu espanjaksi jne. Eli joskus loppukesästä. Että näin.

03.09.2017 19:42 #19

Saksa-flixissä lukee että 8. syyskuuta olisi kakkoskausi nähtävissä.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Uusi scifisarja
03.09.2017 20:11 #20

Katsoin sattumoisin ekan tuotantokauden juuri äskettäin ja räjäytti tajunnan. Sarjasta huomaa, että se seuraa turhia pitkittämättä alkuperäisiä tarinoita. Yleensähän sarjat, jotka perustuvat kirjoihin, seuraavat kyllä alkuperäistä juonta, mutta yrittävät hankkia mahdollisimman paljon elinikää junnaamalla paikoillaan ja tekemättä yhtikäs mitään.

Vähän vain huolettaa, että ensimmäisen tuotantokauden jaksokohtaiset katsojaluvut eivät ole mairittelevia. Puoli miljoonaa U.S.-katsojaa on aina huono merkki, hyviä sarjoja on muilla kanavilla lakkautettu parinkin millin katsojaluvuilla. Joten mitenköhän tuo taso aiotaan pitää yllä...

Ja mä kun luulin, että Syfyltä tulee vain pelkkää paskaa. Ainakin elokuvapuolelta. Haihurrikaani on ehkä paras tuntemani Syfy-tuotanto (tosin Asylumin kanssa, mikä nostaa pisteitä hyvät huonot elokuvat -asteikolla).

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen