The Dark Tower (2017)

03.05.2017 18:17 #1 : Dyn
The Dark Tower (2017) kirjoittanut Dyn
Elokuvan ensimmäinen traileri on julkaistu:

Minulla on itselläni vähän se ongelma, etten tunnista kirjan maailmaa oikein tästä. Ehkä olin kuvitellut sen turhan erilaiseksi, ehkä traileri keskittyi ihan eri asioihin kuin minä aikanaan. Onko muilla mielipiteitä?

03.05.2017 23:43 #2 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa The Dark Tower (2017)
Musta Torni on elämäni tärkein kirjallinen maailma, seurasin sitä intensiivisesti ja kärsivällisesti Kingin luovat tauotkin kestäen. Olen lukenut kirjat moneen kertaan englanniksi ja suomeksi ja vieläkin on hienoa silloin tällöin palata Rolandin ka-tetin pariin.
Nyt kun leffa on vihdoin ja viimein tulossa, tunteet ovat ristiriitaiset. Kaikki kunnia Idris Elballe, mutta mutta... Miksi? Roland on sieluni silmissä Clint Eastwoodia muistuttava parkkiintunut revolverimies kylmän sinisine pommilentäjän silmineen.. Miksi siis Elba?
Jos tämä sivuutetaan, niin traileri oli aika vakuuttava, minäkään tosin en paljoakaan kirjan maisemia siinä nähnyt. Ja missä ovat Susannah ja Eddie?

03.05.2017 23:52 #3 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa The Dark Tower (2017)

Pate64 kirjoitti: Ja missä ovat Susannah ja Eddie?

Jostain luin, että elokuva olisikin kokonaan tai ainakin osittain uusi tarina, eikä suinkaan adaptaatio kirjoista - mutta en tätä ole saanut vahvistettua mistään. Tietääkö joku tarkemmin?

• yarskiss hahmo
  • yarskiss
04.05.2017 00:19 - 04.05.2017 00:21 #4 : yarskiss
Vastaus käyttäjältä yarskiss aiheessa The Dark Tower (2017)
Elokuva on kuulemma yhdistelmä ekasta ja kolmannesta osasta (Revolverimies & Joutomaa), mutta silti... paljon karsitaan pois. Ja die-hard-fanit hakkaavat päätä seinään. Toivotaan sentään, että TV-sarjalle näytetään valoa (Velho) ja saadaan Rolandin eepokselle lihaa luitten päälle.

Minulle olisi sopinnut Ron Howardin kuopattu produktio: Viggo Mortensen & Javier Bardem pääosissa; Naomie Harris ja Aaron Paul (Susannah & Eddie)... Ja tietty trilogia + TV-sarja päälle.
Viimeksi muokattu: 04.05.2017 00:21 yarskiss.

04.05.2017 05:10 - 04.05.2017 15:14 #5 : Kvothe1982
Vastaus käyttäjältä Kvothe1982 aiheessa The Dark Tower (2017)
Oi puuttuu... Mäyriäinen kuitenkin oli yksi mieleenpainuvimmista hahmoista. No, sarjaa odotellessa. Eikä siinä mitään, revolverimies action-sankarina varmasti ihan oman elokuvansa ansaitsee.

Elokuuta sitten odotellessa, että pääsee valkokankaalta näkemään.

tarinoitatuoltajostain.blogspot.fi/
Viimeksi muokattu: 04.05.2017 15:14 Kvothe1982.

04.05.2017 11:14 #6 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa The Dark Tower (2017)
Onkohan tämä ihan itsenäinen tarina, vai onko leffalle tulossa jatkoa?
Olen samaa mieltä, että Musta Torni vaatisi sellaisen Game of Thrones - tasoisen sarjan, ainakin muutama kausi pitäisi olla. HBO voisi ottaa käsittelyyn tämän :)
Spoiler: Kymmenen jakson kaudet ja eka kausi vois käsittää kirjat 1-3 (mukaan lukien Blainen tuho), toka kausi vois alkaa siitä kun Ka-tet ihmettelee maailmaa Blainen ruumiin äärellä ja käsitelisi sitten Mejiksen tapahtumat, sekä koko 4. kirjan stoorin (tähän voisi upottaa myös Elurian sisaret - novellin) . Kolmas ja viimeinen kausi alkaisi sitten Callan Susista.
Ja kaikki hahmot mukaan, Oita myöden :)

04.05.2017 11:16 - 04.05.2017 12:11 #7 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa The Dark Tower (2017)
Karttaa ei voida näyttää, et ole vielä määritellyt sijaintia.
Ottaen huomioon mäyriäisen roolin lopussa, se pitäisi ilman muuta olla mukana.

GoT (varsinkin eka kausi) on hyvä esimerkki siitä, että krijaa voidaan seurata tarkkaankin ja silti saada aikaan huikeaa elokuvaa...
Viimeksi muokattu: 04.05.2017 12:11 Pate64. Syy: Täydennys

04.05.2017 14:46 #8 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa The Dark Tower (2017)
Mä olen ihan totaalisesti unohtanut jo sen millaiseksi kuvittelin tämän sarjan maailman, joten olen aika mukautuvainen tämän suhteen. Innolla odotan kyllä tätä.

Pate64 kirjoitti: En ylipäätään ymmärrä, että usein tehdään niin perustavanlaatuisia muutoksia alkuperäiseen tarinaan. Toki joitakin asioita pitää ehkä tasoittaa ja yksinkertaistaa, mutta miksi muuttaa niin perusteellisesti?

Mä olen joidenkin puheista ymmärtänyt, että vaikka monesti halutaankin pysyä uskollisina alkuperäistarinalle, silti halutaan tehdä jotain uutta/jotain erilailla, jotta esim. kirjallisen teoksen tuntevat voisivat myös kokea yllätyksen hetkiä. Joskus nämä muutokset ovat onnistuneita, joskus sitten taas eivät...

12.05.2017 22:26 #9 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa The Dark Tower (2017)
En vielä tuomitse leffaa, katsotaan se nyt ensin. Mutta jatko-osia olis pakko tulla...

08.08.2017 16:06 - 08.08.2017 16:07 #10 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa The Dark Tower (2017)
Aikalaillahan tämä on lytätty arvosteluissa. Sekä kirjat lukeneet, että lukemattomat ovat antaneet melkoisen huonoja arvioita, enkä ihmettele. Leffassa on aineksia kaikista kirjoista, 8 opusta pakattuna reiluun puoleentoista tuntiin, eihän se voi onnistua...
Lisäkis todella tärkeitä hahmoja on jätetty pois kokonaan. Taidan jättää katsomatta tämän tekeleen.
Viimeksi muokattu: 08.08.2017 16:07 Pate64.

10.09.2017 11:58 #11 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa The Dark Tower (2017)
Musta torni -leffa oli kuraa, IT ei. Blogissa pidempi avautuminen aiheesta: ainiinblogi.blogspot.fi/2017/09/essee-hy...huono-leffa-vai.html

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

10.09.2017 12:35 #12 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa The Dark Tower (2017)
Hyvä blogikirjoitus, komppaan. Musta Torni - leffaa en ole vielä nähnyt enkä varmaan aio nähdäkään, itselleni kun tuo eepos on elämää suurempi. IT sen sijaan täytyy katsoa.

• Jussi hahmo
  • Jussi
27.09.2017 14:27 - 27.09.2017 14:28 #13 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa The Dark Tower (2017)
Nyt on varmistunut, että Musta torni -elokuva tekee tappiota. Lipputulot jäivät liian pieniksi tuotantobudjettiin nähden. Jatko-osien kuvaaminen on siis äärimmäisen epätodennäköistä. Mitään virallista ilmoitusta ei ole annettu, mutta tappiolle jääneille ison rahan Hollywood-elokuville ei koskaan tule jatkoa. Esimerksi viimeinen Outolintu jäi filmaamatta, kun Uskollinen teki negatiivisen tuloksen. Ja aina edes taloudellinen voitto ei riitä, jos se on liian pieni. Viides aalto meni niukasti plussan puolelle, mutta liian vähän studiopomojen mielestä, joten elokuvasarja loppui alkuunsa.

En ole Musta torni -leffaa katsonut, enkä kirjojen fanina aiokaan. Traileri riitti. Pate64 sanoi ketjussa jo sen, että kriitikot lyttäsivät elokuvan täysin. Koko projektin kanssa kävi juuri toivomallani tavalla. Kun Musta torni -adaptaatiota yritetään seuraavan kerran kokonaan uudelta pohjalta, niin toivottavasti tajutaan valita pääosan esittäjä, jonka ihonväri/etnisyys on sama kuin hahmolla kirjasarjassa. Minusta HBO:n tai vastaavan tv-sarja olisi parempi ratkaisu Stephen Kingin saagalle kuin filmi.

Elokuun alussa, juuri ennen leffan ensi-iltaa, uutisoitiin siihen liittyvästä tv-sarjasta. Tämä olisi ollut sovitus Velho-romaanissa kuvatuista Rolandin nuoruudenseikkailuista, ja sarjassa olisi nähty taas musta Roland. En keksi, kuinka monietninen Gilead, jossa osa väestöstä on puhtaasti afrikkalaisen näköisiä, olisi pystytty selittämään järkevästi. Mutta kun showrunnerin valinnasta kerrottiin, ei elokuvan floppaaminen ollut vielä tiedossa. Tämän tv-sarjan toteutuminen on myös äärimmäisen epätodennäköistä.
Viimeksi muokattu: 27.09.2017 14:28 Jussi.

27.09.2017 20:33 #14 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa The Dark Tower (2017)

Jussi kirjoitti: Kun Musta torni -adaptaatiota yritetään seuraavan kerran kokonaan uudelta pohjalta, niin toivottavasti tajutaan valita pääosan esittäjä, jonka ihonväri/etnisyys on sama kuin hahmolla kirjasarjassa. Minusta HBO:n tai vastaavan tv-sarja olisi parempi ratkaisu Stephen Kingin saagalle kuin filmi.

HBO voisi tehdä todella hyvää jälkeä Musta torni -tasoisen matskun kanssa - siitä varmaan kaikki ovat samaa mieltä. Kenties sitten, kun Game of Thrones on ohi ja tarvitaan joku korvaaja katalogiin...

En jaksa vieläkään käsittää mitä tuon taivaallista Rolandin näyttelijän ihonvärillä on minkään kanssa; Musta torni -leffan ongelmat kumpusivat jostain aivan muusta kuin näyttelijävalinnasta. Jos totta puhutaan, Idris Elba taisi olla parasta, mitä leffalla oli tarjota. Lisäksi se, että leffassa/tv-sarjassa näyttelijän pitäisi olla samanlainen ihon-, tukan- tai silmienväriltään kuin alkuperäismateriaalissa, rajaisi melkoisen määrän leffoja epäonnistuneiksi. Sitä paitsi en kertaakaan ajatellut kirjoja lukiessani, että hahmon ihonväri/etnisyys olisi vaikuttanut hahmon käyttäytymiseen tai sivuhahmojen suhtautumiseen häneen. (Toisaalta tämän heitän kymmenen vuoden takaisten muistikuvien pohjalta, joten lähdekritiikki on, kuten aina, suotavaa.)

01.10.2017 16:16 - 01.10.2017 16:22 #15 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa The Dark Tower (2017)
Mistään rasismista tms. muusta ei ole tässä kyse. En myöskään pitäisi siitä että Susannah Deania/Odetta Holmesia/Detta Walkeria esittäisi valkoinen näyttelijätär. Silmien väri ei ole niin tärkeää ellei se tässä saagassa olisi niin usein mainittu siniseksi Rolandilla.
Ihmisten käyttäytymiseen ihonväri vaikuttaa tietyllä lailla, esim Detta Walkerin tapauksessa. Hänhän on lähtöisin 60-luvulta jolloin ihonvärillä oli enemmän vaikutuksia ihmisen elämään.
Odotan mielenkiinnolla että HBO ottaisi saagan käsittelyyn.
Viimeksi muokattu: 01.10.2017 16:22 Pate64.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

05.10.2017 18:39 #16 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa The Dark Tower (2017)

Pate64 kirjoitti: Odotan mielenkiinnolla että HBO ottaisi saagan käsittelyyn.

Mustan Tornin maailma on niin massiivinen, että todennäköisesti se toimisi kaikkein parhaiten juurikin TV-sarjana. Elokuvissa on aina se iänikuinen ongelma, että materiaalia niihin mahtuu lähinnä novellin edestä, mutta silti leffoiksi halutaan adaptoida tuhatsivuisia järkälekirjoja...

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
04.01.2018 16:27 - 04.01.2018 16:47 #17 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa The Dark Tower (2017)
Minä en ole Mustaa Tornia (tai siihen vähän suorempaan liittyviä kirjoja Talismia lukuunottamatta) lukenut, joten ei ollut tuota esikuvan painolastia elokuvaa katsoessa.

Siitä huolimatta en oikein välittänyt elokuvasta. Tällasia mahtuu tiu tusinaan, ja ainoa positiivinen juttu oli se, että se ei ollut yhtä hävettävän pönttö tarina kuin viime aikaisissa nuortenkirjoihin perustuvissa leffasarjoissa (joista ainoastaan Nälkäpeli on kolahtanut).

Hyvä leffan tekijä osaa tehdä elokuvan niin, että alkuperäistä tuntematon katsoja ei huomaa mitään omituista kerronnassa ja tarinan taustoituksessa. Tai toisin päin: hyvä leffan tekijä osaa luoda illuusion suuremmasta maailmasta ja historiasta, mutta ei jätä katsojalle fiilistä että häneltä jää tästä nimenomaisesta tarinasta jotain tärkeää tietoa puuttumaan. Tässä leffassa kumpikin meni pieleen, tuli tuskallisen selväksi, että tarinaa ja henkilökuvaa olisi paljon enemmänkin, mutta sitä vain ei ehditä kertoa.

Yksi kysymys: Muistan jostain lukeneeni, että pahis on sama tyyppi kuin Tukikohdan Randall Flagg? Nimi ei elokuvassa kuitenkaan täsmännyt, joten jäin vähän epävarmaksi tuossa suhteessa. Unohtakaa... Google on ystävämme jos vain vaivaudumme sitä käyttämään. Randall Flagg on juuri sama veikko. Mutta käytettiinkö Musta Torni -kirjoissa nimeä joka hänellä oli elokuvassa (mikä-se-nyt-olikaan)?

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 04.01.2018 16:47 Rasimus.

Valvojat: RaccoonRasimus
LordStenhammar